'verwilderde pony' na maand weer uit de stal halen.

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

speurneusc

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-13 20:45

als je buren al niet naar jou, de hoefsmid en naar je ouders luisteren miss wel naar iemand van de dierenbescherming, die geeft ze van advies, en als na verloop van tijd nog blijkt dat de situatie niet verbeterd of juist verslechterd dan pas zal er ws ingegrepen gaan worden.

dus de db erbij halen om eigenaren te overtuigen dat dit niet kan is helemaal geen slecht idee

Merlesophie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-13 20:45

dan kan ik nog maar 1 ding zeggen
consequent zijn

jokari

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-13 20:46

Jesus meid wees vooral heel, heel voorzichtig ! Dat paardje gaat zó uit z'n dak gaan, gewoon van het teveel aan energie.
Ik zou 'm ook gewoon naar buiten laten lopen, als je de machines zou kunnen 'beveiligen' met longeertouw ofzo. En eerlijk ? Ik zou 'm niet meer terug binne halen...

Oei, ik lees net dat los laten lopen niet gaat lukken. Pfff, ik zou hier niet aan beginnen, levensgevaarlijk gewoon. :n
Laatst bijgewerkt door jokari op 18-03-13 20:47, in het totaal 1 keer bewerkt

CarinaR

Is er geen mogelijkheid om dit dier met (afsluitbaar) schuilhok buiten te laten.

Blubje11

Als belt ze de dierenbescherming kunnen ze alsnog niks. Als de dierenbescherming het paard weg zou halen(wat ze waarschijnlijk al niet doen omdat ie niet mishandeld of verwaarloosd wordt) moet ie ook de stal uit en zit je met hetzelfde probleem.
Hetzelfde geldt eigenlijk ook voor verkopen. Hoe kunnen die mensen dit paard verkopen in zo'n staat?

Kortom het maakt niet eens uit hoe je het paard van stal naar buiten krijgt, er zijn al genoeg mogelijkheden genoemd, desnoods met grof geweld maar zorg er alsjeblieft voor dat je niet gewond raakt.

vuurneon

Dierenbescherming komt niet als er een gezond paard op stal staat, die voorzien is van eten en drinken en strooisel.

Merlesophie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-13 20:47

CarinaR schreef:
Is er geen mogelijkheid om dit dier met (afsluitbaar) schuilhok buiten te laten.

+1

Tigra_

annnepannne schreef:
Patries90 schreef:

AMEN!

Dus omdat ik de dierenbescherming niet wil bellen krijg ik zulke reacties?
Dit maakt mij echt pissig, ik houd me in maar zeg dan niks en ga weg uit dit topic ;)

Dat is natuurlijk te verwachten geweest als je dit op een openbaar forum zet. Mensen hier geven om dieren zou wat zijn als mensen daar niets over zouden zeggen dat zou pas triest zijn.
Je werkt er alleen maar aan mee om deze mensen hun gang te laten gaan en dat vind ik onbegrijpelijk.
Schop onder der kont hebben ze nodig.
Laatst bijgewerkt door Tigra_ op 18-03-13 20:47, in het totaal 1 keer bewerkt

SpikyBlue

Misschien kunnen ze de Fjord inruilen voor een Furby.
Snap dat soort dingen gewoon niet.

Speurneusc heeft een goed punt :j

Snorretje

Shirley schreef:
Nou ja zeg ... als er voor elke pony die momenteel een paar weken binnenstaat de dierenbescherming gebeld moet worden, krijgen die het akelig druk, vrees ik !

Ook niet mijn ding, de mijne komen echt wel dagelijks buiten, maar als ik zo hier en daar lees hoe het toegaat op sommige pensionstallen :x

Annnepannne, waar staat de pony in de buurt ?
Is er geen Bokker die kan helpen misschien ?
[/quote]

in de buurt van breda.[/quote]

Ahh, daar woon ik ook. Maar ik denk niet dat een 15-jarige je kan helpen met dit geval.. Sorry!

Annenas

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-13 20:48

vuurneon schreef:
Wat voor advies heeft je vader voor je dan? :) want hij heeft wel de ervaring en de kennis om dit in goede banen te kunnen begeleiden.

Mijn vader heeft gezegd: geen paniek, je kunt het wel, gewoon altijd rustig blijven. Verder heeft ie niet gezegd hoe of wat ik moet doen.

Sentido

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-13 20:49

Ehm.. wij hebben hier een fjord die op zo'n dooie gemakje iedereen het erf over sleurt. En die staat niet op brok en is zeker niet opgesloten op stal. Hij is gewoon zwaar onopgevoed en iets teveel overtuigd van zijn eigen kracht. Maar als ik die zie en dan dat beestje denk in deze situatie.. oh my.

Ik vind het zeer mooi dat je wilt helpen TS, maar ik ben bang dat je dit niet gaat redden. Ik ken je niet maar je bent 17 volgens je profiel. Hoeveel ervaring heb je met paarden resetten? Dit is wel even iets anders dan een onbeleerd beestje, dit is er eentje met een hele rugzak aan foute ervaringen die je moet gaan rechtzetten. Je vader heeft veel verstand van paarden maar kan dus niet ingrijpen als ik dit zo begrijp? De buurjongen is bang en kan dus ook niet ingrijpen? Feitelijk doe je het dus alleen.. Wat als beestje jou aan de kant beukt en op de ren gaat? Wat als hij jou niet eens opmerkt en over je heen vliegt? Of erger als hij je als gevaar opmerkt en uit angst aanvalt?

Dit ga je echt niet houden op een hengstenketting, niet in je eentje :n

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-13 20:49

annnepannne schreef:
vuurneon schreef:
Wat voor advies heeft je vader voor je dan? :) want hij heeft wel de ervaring en de kennis om dit in goede banen te kunnen begeleiden.

Mijn vader heeft gezegd: geen paniek, je kunt het wel, gewoon altijd rustig blijven. Verder heeft ie niet gezegd hoe of wat ik moet doen.

Dan zou ik toch samen met je vader een plan van aanpak gaan bedenken :)

speurneusc

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-13 20:50

daarbij komt, dat ts elk advies af doet met kan niet, wil niet, is al geprobeerd ... denk ik dat er weinig anders op zit dan aan te laten rommelen en bidden dat het voor het paardje, ts en betrokkenen goed afloopt

Francis

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-13 20:51

:n

Ik ken de pony niet maar weet wat een Merens met een flink trauma kan doen in paniek, dat zal niet veel verschillen wat een Fjord met frustratie voor 10 kan doen en ik zeg je: dat ga jij in je eentje NIET redden...
Onverantwoord dat je ouders dit überhaupt goed vinden en jouw buren je dit vragen. Is er geen enkele volwassene die zijn verantwoording hier neemt? Bizar...

Katja

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-13 20:51

Francis schreef:
Sederen zou ik zéker niét doen. Daar breekt deze pony geheid doorheen en dan krijg je door de sedatie een ongeleideprojectiel die alleen nog maar op instinct kan reageren. Stresslevel is bij voorbaat al veel te hoog en dan werkt sedatie alleen maar averechts. Níet doen dus.
Dat is echt onzin. Bij goede sedatie en omgang zal het dier veel makkelijker benaderbaar zijn. Dat is niet alleen veiliger maar ook voor het dier prettiger.

Vala

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-13 20:52

Het zou me niet eens verbazen als het beestje morgen helemaal niks doet en zo overdonderd is dat hij gewoon meeloopt.

Merlesophie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-13 20:52

Vala schreef:
Het zou me niet eens verbazen als het beestje morgen helemaal niks doet en zo overdonderd is dat hij gewoon meeloopt.

whaha +1

siepenteun

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-13 20:53

Ik weet niet, maar hebben jullie(of zij) niet een bak waar je hem eerst even zijn energie eruit kan gooien? Zodat hij wat minder energie heeft/moe wordt.

Amalarab

ik denk toch dat het beste los naar de wei rennen is, MITS de route goed voorbereid is.
en dat is best mogelijk, jammer dat ik niet in de buurt woon...ik had je best willen helpen in het weekend.

maximuss

Da het dier laten sederen (geen echte verdoving maar eerder kalmeermiddel) en hem dan aan de hand mee naar buiten (proberen) nemen. Of hem idd op een zo veilig mogelijke manier naar buiten laten stormen.

paardje1983

annnepannne schreef:
vuurneon schreef:

al klinkt het raar, zelf er in blijven geloven dat je de pony uit de stal krijgt. komt het meestal goed. ook al duurt het een paar uur

Merlesophie

siepenteun schreef:
Ik weet niet, maar hebben jullie(of zij) niet een bak waar je hem eerst even zijn energie eruit kan gooien? Zodat hij wat minder energie heeft/moe wordt.

dan moet je hem ook meenemen naar de bak , dan kan je beter gelijk in de wei doen

bello2005

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-13 20:54

dan kun je beter de politie bellen, de dierenbescherming doet toch niets,,
al ben ik zeer tegen om een instantie te bellen

Francis

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-13 20:54

Katja schreef:
Francis schreef:
Sederen zou ik zéker niét doen. Daar breekt deze pony geheid doorheen en dan krijg je door de sedatie een ongeleideprojectiel die alleen nog maar op instinct kan reageren. Stresslevel is bij voorbaat al veel te hoog en dan werkt sedatie alleen maar averechts. Níet doen dus.
Dat is echt onzin. Bij goede sedatie en omgang zal het dier veel makkelijker benaderbaar zijn. Dat is niet alleen veiliger maar ook voor het dier prettiger.

Ja hoor, in a perfect world... Heb er genoeg doorheen zien breken (zowel pasta/muisjes als door DA ingespoten) en ongelukken zien gebeuren omdat mensen dachten dat sederen wel een goed idee zou zijn, om te weten dat ik gelijk heb. Sederen is écht niet in alle situaties slim en zéker niet in alle situaties aan te raden en dit is er een van.
Laatst bijgewerkt door Francis op 18-03-13 20:54, in het totaal 1 keer bewerkt