Hengst

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-13 14:01

sallandval schreef:
Zo makkelijk is het toch ook? Ik zeg serieus nooit nee tegen mijn paarden, ook niet tegen de nieuwe hengst op stal. De truuk is voor mij: vooraf precies bedenken wat je wilt en wat er anders zou kunnen gaan. Dat inkaderen (desnoods met hulpmiddelen zoals een extra stroomdraadje oid) en dan duidelijk zijn wat je (wel) wilt. Ik maak het gewenste gedrag makkelijk en het ongewenste moeilijk. Doet 'ie het alsnog niet dan ga ik bij mezelf na wat ik kan doen om het nog duidelijker te maken en probeer ik het opnieuw. Ik negeer negatief gedrag dus. Werkt voor mij prima. Het kan natuurlijk dat ik toevallig werk met hele makkelijke paarden, maar aangezien er 12 staan (waarvan 5 jonkies die hier geboren zijn) op dit moment denk ik dat niet.

Het probleem met corrigeren is dat je wel aangeeft wat je níet wilt maar dat het alsnog onduidelijk is wat je wel wilt. Ik kies er voor om mijn energie te steken in duidelijk proberen te maken wat ik wel wil. Als een paard daar een paar pogingen voor nodig heeft krijgt hij van mij die ruimte en ga ik hem niet corrigeren voor de inschattingsfouten die hij maakt maar wacht ik tot het 'goed' gaat en bekrachtig ik dat.

Ik heb niets tegen op mensen die paarden wel corrigeren hoor, ieder zijn ding; het past alleen niet bij mij. Ik deed het vroeger wel en hield daar dan altijd een naar gevoel aan over.

Bij de hengst van TS zou ik dus: voer meenemen zodat hij er niet bij kan. Wachten tot het paard rustig is. Dan geven.

Ik vraag me af wat jij onder correctie verstaat. Is dat in jouw ogen die tik of die ram? Dat is het in mijn ogen niet. Ik maak ook het ongewenste moeilijk en het gewenste makkelijk, en als ik paarden vanaf de geboorte in handen heb is dat nog een heel ander verhaal dan een groener dan groene driejarige die uit de opfok is geplukt.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-13 14:03

kimberly1995 schreef:
Ik zou kijken naar het gedrag wat hij vertoond, wat je pensionhouder noemde. Wellicht heeft de pensionhouder gewoon niet voldoende gezag bij jouw paard afgedwongen en is het een speeltje geworden voor je hengst.

In dergelijke gevallen zou ik heel snel van die stal vertrokken zijn. Als ik er niet ben wil ik graag dat de pensionhouder ingrijpt als dat nodig mocht zijn, de box in durft te gaan mocht dat nodig zijn, en niet omdat hij niet voldoende gezag heeft afgedwongen een speeltje voor het paard wordt....

saartjehh

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-13 14:35

Wil je er mee gaan dekken? Het is best een eenzaam bestaan om hem als hengst te houden.

DidiK

Re: Hengst

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-13 16:13

Beetje naar de rest van de reacties gekeken, zitten een paar van tussen waar ik het wel mee eens kan zijn. Even het hengst zijn achterwegen laten, eerst eens even ' observeren ' wanneer hij gevoerd wordt. Kijken waar de oorzaak ligt, zeker voordat je grote stappen gaat ondernemen als het castreren.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-13 20:32

Joh laat gaan. Profiel heeft ze leeggehaald, voorheen stond daar een leeftijd in, echter staan in haar berichten genoeg informatie (oa een bericht van 2009 dat ze een toen vierjarige hengst had van 1,40m stokmaat, zelf 22 jaar was en 1,60 groot. Zelfs al zou ze bij een eventuele verkoop van spullen adressen en bankgegevens van anderen doorgeven (dat zou mij toch echt teveel moeite zijn), en desnoods van adressen van derden de spullen verzenden: je bent niet anoniem en altijd te achterhalen. Geloof me maar.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-13 20:54

O jee, dat meen je niet! Daar gaat je kans op de Darwin award :D

Dan wil ik je iig een voorspoedige zwangerschap wensen, en hopen dat alles goed gaat!
Laatst bijgewerkt door Cassidy op 17-03-13 20:58, in het totaal 1 keer bewerkt

TornadoSchat

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-13 21:40

Ik zit nu in examens dus ik kan pas kijken hoe hij zijn eten krijgt hierna...
De staleigenaar maakt er geen probleem van dat hij hengst is, ze zeiden ook dat dit met ieder jong/oud paard kan voorvallen.
Ik ga inderdaad eerst wachten met een conclusie te trekken als ik hem heb zien eten.

lot189

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-13 01:16

persoonlijk zou ik zeggen:
Als je je hengst niet van plan bent te gaan gebruiken waar hij voor is gemaakt,
dan castreren die handel!

in een kudde dient een hengst voor:
voortplanting
en verdediging.

in mijn ogen: gebruik je een hengst niet voor serieuze fokkerij en/of als echte show topper op een serieus hoog niveau, dan is het 'hengst zijn' alleen maar nadelig voor een hengst.
sommige stallen nemen zelfs geen hengsten aan om te stallen!

wat gebeurd er door de castratie:
De teelballen van volwassen mannetjes hebben een dubbele functie: ze produceren niet alleen zaad, maar ook testosteron (mannelijk geslachtshormoon). Door een castratie, waarbij de teelballen operatief worden verwijderd, verdwijnen beide functies: gecastreerde mannetjes zijn onvruchtbaar doordat de zaadproductie wegvalt en hun paringsdrift verdwijnt doordat de productie van testosteron stopt. Als de castratie goed wordt uitgevoerd, tenminste.

maar interessant is dat dat hengsten gedrag niet altijd verdwijnt!
Zes weken na de castratie kan een hengst geen merries meer bevruchten. Dat betekent echter niet altijd dat hij geen hengstengedrag meer vertoont. Het verdwijnen van dit gedrag kan enkele weken tot zelfs maanden duren.
Maar hoe komt het dat sommige gecastreerde paarden zich ook na die paar maanden hengst blijven voelen? Waarschijnlijk is bij deze paarden bij de castratie iets misgegaan. Het weefsel van de testikels is niet volledig verwijderd of een gedeelte van de bijbal is nog aanwezig, waardoor nog steeds hormonen (testosteron) worden geproduceerd. Zich voortplanten kunnen deze paarden zich niet meer, maar het typische hengstengedrag blijft hierdoor wel aanwezig.

natuurlijk, heb je ook van die hengsten die weer de echte uitzonderingen zijn,
en gewoon lammetje mak zijn. ik ken ze!
maar let alsjeblieft altijd op als je werkt met hengsten, ze zijn écht een tikkie anders!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-13 01:39

Ik vind het offtopic beleid hier op bokt, zo krom als een ouwe prutsmuts op Katendrecht, sorry hoor...

Ze zeggen dan wel; wijsheid komt met de jaren, maar ben je bejaard dan is dat mooi verjaard en komt het kleine kind weer naar boven...
Alles leuk en wel hoor Cassidy; maar jij zou je toch juist nog moeten kunnen herinneren van je jongere jaren, dat je hautaine gedrag, juist averrechts werkt bij de jongeren die je wat probeert bij te brengen? En steeds maar weer roepen dat het verspilling van je energie is , terwijl je ondertussen een profiel zit uit te pluizen, komt ook niet geloofwaardig meer over hoor, kom op nou, je bent de wijze onder ons, gedraag je er dan ook naar...

daffie1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-13 02:02

bello2005 schreef:
mijn hengst heeft ook wel eens andere gebeten met voeren, so what.. moeten ze hun handen maar snel genoeg trg
trekken. daarna heeft mijn hengst ze ook nog gekregen, ( slaag ) heb toen tegen diegene gezegd dat als ze mijn pony
nog een keer slaag geef dat ik haar een pak slaag geef!!!

Nou ik zou er geen problemen mee hebben om hem een klap te verkopen als ie mij bijt, ook al heeft ie voernijd. Dat is gewoon on opgevoed, ik heb genoeg paarden met voernijd gevoerd en ook heel veel met hengsten gewerkt en er was er niet 1 die dat durfde. Kwam er een nieuwe op stal die dat wel durfde, dan stond ie met 1 tik achterin zn box en dan kunnen ze ineens wel netjes op hun eten wachten ongeacht voernijd.
Kom nou, doe effe normaal. Gros van alle paarden is al zo slecht opgevoed.
Laatst bijgewerkt door daffie1986 op 18-03-13 02:35, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-13 02:05

Ik heb mijn hengst laten castreren omdat hij niet door de hengstenkeuring zou komen, en ik hem dus wilde verkopen. En ik wilde niet dat hij de rest van zn leven alleen zou moeten staan of in de handen van onbekwame mensen terecht zou komen.

Heb hem laten ruinen toen hij 3 was (en met straffe hand opgevoed en in een hengstenkudde gehad in natuur gebied als opfok) en toen beleerd en verkocht.

Het is nog een macho maar hij word wel gereden door een jonge meid, en staat bij andere paarden. Dat is wat ik voor hem wilde :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-13 02:07

Daffie 1986 nou inderdaad zeg!!
Je gaat je toch niet laten bijten door andermans gebrek aan opvoedingstalent!!

daffie1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-13 02:34

Cassidy schreef:
Als afsluiting nog even een voorbeel hoe snel een hengst om kan slaan.

http://www.youtube.com/watch?v=D7FMuIwI8vU

Veel wijsheid toegewenst bij het maken van je beslissing.

In een hoop dingen ben ik het met je eens, maar je laat nu wel een verhaal zien van een flessen veulen die opgergoeid is in een huis. Je ziet al van begin af aan een geïriteerd paard, dus snel omslaan kun je niet echt van spreken
sallandval schreef:
Bij de hengst van TS zou ik dus: voer meenemen zodat hij er niet bij kan. Wachten tot het paard rustig is. Dan geven.

En hoe krijg je een paard met voernijd. Hoeveel honden eigenaren doen dit wel niet met hun uiteindelijk agressieve hond als het op voeren aankomt? Als jij honger hebt en ik haal steeds dat bord voor je neus weg zodra je net een hap wilt pakken dan wordt je ook pissig en als ik lang genoeg door blijf gaan haal je op den duur ook uit.
bello2005 schreef:
om mensen zo als jou op de kast te krijgen .. daar geniet ik van;)

Nouja zeg, doe is effe normaal. Ik dacht dat je hier niet was om te rellen?

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-13 08:22

daffie1986 schreef:
In een hoop dingen ben ik het met je eens, maar je laat nu wel een verhaal zien van een flessen veulen die opgergoeid is in een huis. Je ziet al van begin af aan een geïriteerd paard, dus snel omslaan kun je niet echt van spreken

Het maakt niet uit wat het verleden van het paard is. Koppel filmpje even los van de geschiedenis van dat paard, probeer alleen filmpje te zien, zie hoe snel het paard is. Laat het gebeuren op je inwerken zonder er vragen bij te stellen. En daar komt nog bij: geirriteerd zijn mag, aanval zoals deze is gewoon not done.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-13 08:32

minimelona schreef:
Ze zeggen dan wel; wijsheid komt met de jaren, maar ben je bejaard dan is dat mooi verjaard en komt het kleine kind weer naar boven...
Alles leuk en wel hoor Cassidy; maar jij zou je toch juist nog moeten kunnen herinneren van je jongere jaren, dat je hautaine gedrag, juist averrechts werkt bij de jongeren die je wat probeert bij te brengen? En steeds maar weer roepen dat het verspilling van je energie is , terwijl je ondertussen een profiel zit uit te pluizen, komt ook niet geloofwaardig meer over hoor, kom op nou, je bent de wijze onder ons, gedraag je er dan ook naar...

:D Die vind ik leuk, die ga ik onthouden!

Overigens beschouw ik een 25 jarige niet meer als jongere, en soms kan ook bij een oudere het kind bovendrijven, hoef je niet bejaard en dement voor te zijn.

Revanches

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-13 17:40

Moderatoropmerking:
Een heel aantal berichten verwijderd. Men vind het blijkbaar nodig om door te blijven zagen op elkaar en vervelend te blijven reageren zonder enig stukje respect. Zonde van het topic. Graag weer ontopic.

keona

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-13 17:52

och wat een topic zeg.zo gou ergens hengst staat zit heel bokt er boven op.wat me echt opvalt is dat de nederlanders toch wel enorm stressen voor een hengst.kijk eens naar spanje/portugal daar zijn de hengsten om te rijden en word niks gecastereerd zelfs kinderen rijden met hengsten.ik zou naar je paardje kijken,en natuurlijk wat je zelf wilt het moet niet gevaarlijk worden voor anderen.maar een goede opvoeding helpt vaak al.ik zelf heb een pony hengst laten castereren,omdat het moest erna was karakter enorm vceranderd.ik zou er niet zo maar voor kiezen.dus bedenk je goed want je kunt het niet terug draaien

_black_rose_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-13 18:36

In het algemeen kan worden gezegd dat het verstandig is om een hengst te laten ruinen behalve wanneer er zwaarwegende redenen zijn dit niet te doen. Voor de gemiddelde ruiter is een ruin in dagelijkse omgang makkelijker, betrouwbaarder en veiliger. In de omgang met hengsten is een hoge mate van consequentie en ervaring nodig en de huisvesting dient er op aangepast te zijn (weilanden met extra hoge omheiningen, boxen apart van merries, ervaren personeel). Het voordeel van hengsten boven ruinen is dat een hengst in professionele handen voor de topsport net dat beetje extra uitstraling en motivatie kan hebben. Met name voor de internationale dressuursport kan dat verschil van belang zijn. Natuurlijk zijn er ook zeer makke hengsten die eenvoudig tussen de merries gereden kunnen worden en zeer vervelende ruinen die nog steeds willen dekken, maar dat zijn uitzonderingen.
http://www.dierenkliniek-ridderkerk.nl/ ... engst.html

De bijwerkingen van een castratie bij een hengst heeft minder ingrijpende effecten. en opzichte van aardoor is een hengst niet castreren in onze cultuur bijna een voortdurende eenzame opsluiting voor het dier. De keuze voor castratie voor een paard dan daarom verantwoordelijke beslissing. De hengst krijgt door een castratie een gezondere leven, hij kan meer naar buiten en kan met andere paarden gehuistvest worden, wat ten goede komt aan de sociale interactie.
http://www.lauretta.nl/doel%20en%20nade ... arden.html

Tip Annemarie van der Toorn:
Persoonlijk vind ik dat je een paard alleen hengst moet houden als hij een sport‘performer’ is. Het hengst zijn heeft namelijk vaak veel nadelen. Niet met andere paarden naar buiten kunnen, problemen met stalling want niet iedereen wil een hengst. Een hengst heeft vaak niet echt een natuurlijke sociale omgeving.
Wanneer je een hengst hebt, moet je altijd opletten. Natuurlijk heb je brave en minder brave hengsten, maar hun natuurlijke instinct verplicht hen tot machtstrijd. Ben je geen paarden gewend, dan is het niet raadzaam om een hengst te nemen
http://www.rosmagazine.nl/ros-online/ge ... -ruin.html

http://dier-en-natuur.infonu.nl/dieren/ ... engst.html

samengevat zie ik dit steeds terugkomen:
Voordelen hengst laten:
-Mooier in het uiterlijk, dikke nek etc
-doet het goed in de sport vanwege uitstraling
-er kan mee gefokt worden

Voordelen ruinen:
-Makkelijker en evenwichtiger in de omgang
-geen problemen met stalling
-meer kans op sociale houding doordat het paard bij soortgenoten kan.

Mijn mening:
het paard hengst laten is (met uitzondering van de fokhengst) vooral heel goed voor zijn uiterlijk en prestaties in de sport en daarmee dus vooral leuk voor de mens.
Voor het paard zelf is dit echter omgekeerd. Het paard mag niet voorzien in een van zijn basisbehoeften (voortplanting) en dit kan vaak zeer frusterend werken voor het paard.

bello2005

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-13 19:12

daffie1986 schreef:
bello2005 schreef:
mijn hengst heeft ook wel eens andere gebeten met voeren, so what.. moeten ze hun handen maar snel genoeg trg
trekken. daarna heeft mijn hengst ze ook nog gekregen, ( slaag ) heb toen tegen diegene gezegd dat als ze mijn pony
nog een keer slaag geef dat ik haar een pak slaag geef!!!

Nou ik zou er geen problemen mee hebben om hem een klap te verkopen als ie mij bijt, ook al heeft ie voernijd. Dat is gewoon on opgevoed, ik heb genoeg paarden met voernijd gevoerd en ook heel veel met hengsten gewerkt en er was er niet 1 die dat durfde. Kwam er een nieuwe op stal die dat wel durfde, dan stond ie met 1 tik achterin zn box en dan kunnen ze ineens wel netjes op hun eten wachten ongeacht voernijd.
Kom nou, doe effe normaal. Gros van alle paarden is al zo slecht opgevoed.

een vreemde hoeft mijn pony geen slaag te geven, een tik verkopen is wat anders

bello2005 schreef:
om mensen zo als jou op de kast te krijgen .. daar geniet ik van;)

Nouja zeg, doe is effe normaal. Ik dacht dat je hier niet was om te rellen?

rellen is iets anders dan iemand op de kast te jagen';)

JDexpl

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-13 19:20

Als jij graag een hengst hebt dan moet je dat zo houden, probeer met die man je paard eens samen te voeren en kijk er eens naar hoe hij dat doet. Mijn hengst accepteerd het ook alleen van mij dat ik zijn halster aan doe zelf ervaren ruiters kunnen het niet bij hem, het ligt eraan hoe hij je ziet. Misschien is ie wat onwennig met de staleigenaar, je kan het de staleigenaar leren hoe jij het doet. Ik leer mijn moeder ook hoe ze het halster van mijn hengstje kan aandoen ze kent al 40jaar paarden en een hengst is nieuw voor haar en ik liet haar normaal nooit alleen met mijn hengst nu wel omdat ik weet dat ze hem vertrouwt en er eindelijk mee overweg kan, en eerst was er zo bang van nu zet ze hem alleen buiten. Je hoeft je hengst niet te castreren omdat andere er niet mee overweg kunnen, enkel als hij echt gevaarlijk word en niet handelbaar is, al de rest daar neem je je de verantwoordelijkheid zelf voor want het is je paard, een merrie of ruin kan een persoon eve erg toetakelen als een hengst daar maakt het geslacht niets uit. Ik persoonlijker ben meer op mijn gemak bij hengsten en werk heel graag met ze. Ik ben er ronduit tegen dat ze meteen gecastreerd worden nog voor ze kunnen tonen hoe ze uitgroeien.
Als je kijkt naar die spaanse hengsten die staan gewoon lam naast elkaar....met zen 10 hengsten op nog geen metertje van elkaar! Het zit em in het opvoeden en oefenen, leer die andere persoon met je paard omgaan hoelang het ook duurt ooit lukt het en ben je over die barriere heen en dan zijn er geen problemen mee!

Veel succes nog!

Whoknows

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-13 19:42

JDexpl schreef:
Als jij graag een hengst hebt dan moet je dat zo houden, probeer met die man je paard eens samen te voeren en kijk er eens naar hoe hij dat doet. Mijn hengst accepteerd het ook alleen van mij dat ik zijn halster aan doe zelf ervaren ruiters kunnen het niet bij hem, het ligt eraan hoe hij je ziet. Misschien is ie wat onwennig met de staleigenaar, je kan het de staleigenaar leren hoe jij het doet. Ik leer mijn moeder ook hoe ze het halster van mijn hengstje kan aandoen ze kent al 40jaar paarden en een hengst is nieuw voor haar en ik liet haar normaal nooit alleen met mijn hengst nu wel omdat ik weet dat ze hem vertrouwt en er eindelijk mee overweg kan, en eerst was er zo bang van nu zet ze hem alleen buiten. Je hoeft je hengst niet te castreren omdat andere er niet mee overweg kunnen, enkel als hij echt gevaarlijk word en niet handelbaar is, al de rest daar neem je je de verantwoordelijkheid zelf voor want het is je paard, een merrie of ruin kan een persoon eve erg toetakelen als een hengst daar maakt het geslacht niets uit. Ik persoonlijker ben meer op mijn gemak bij hengsten en werk heel graag met ze. Ik ben er ronduit tegen dat ze meteen gecastreerd worden nog voor ze kunnen tonen hoe ze uitgroeien.
Als je kijkt naar die spaanse hengsten die staan gewoon lam naast elkaar....met zen 10 hengsten op nog geen metertje van elkaar! Het zit em in het opvoeden en oefenen, leer die andere persoon met je paard omgaan hoelang het ook duurt ooit lukt het en ben je over die barriere heen en dan zijn er geen problemen mee!

Veel succes nog!

...en dat bedoel ik :)

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-13 20:33

Ik vind de vergelijking met Spanjê/Portugal niet helemaal opgaan, heel vaak worden paarden daar ontzettend mishandeld. Ze staan dan idd `lam` naast elkaar, omdat het leven er compleet uitgemept is.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-13 20:44

De manier van omgaan is een ding, maar er wordt daar ook heel erg naar character van de ouderdieren gekeken en wat niet spoort wordt geruind of krijgt een enkeltje slager (al lopen er ook heel veel hengsten die het niet waard zijn om vaderdier te mogen worden maar in Spanje is het not done voor een man om op een ruin te rijden). En die selectie op character is hier anders: kan men niet met een merrie door een deur qua rijden, fokken we er toch leuk een veulen mee? En dan de keuze van de vaderdieren, als er maar spectaculaire gangen en looks in zitten, met veel bombarie binnenkomen en ze het goed in de sport doen, is hanteerbaar character ondergeschikt.

bello2005

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-13 20:49

Cassidy schreef:
fokken we er toch leuk een veulen mee?

maar een geen goed gekeurde hengst moet gecastreerd worden omdat ze daar niet mee 'mogen' fokken maar met een merrie
waar niets meer mee gedaan kan worden, ongeacht of het een goed gekeurde merrie is mag wel mee gefokt mee worden ?
hoezo onnodig paarden vermeerdere ??? :S er zijn genoeg paarden die een goed tehuis zoeken, of die zo maar bij de slacht uit komen

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-13 20:52

bello2005 schreef:
Cassidy schreef:
fokken we er toch leuk een veulen mee?

maar een geen goed gekeurde hengst moet gecastreerd worden omdat ze daar niet mee 'mogen' fokken maar met een merrie
waar niets meer mee gedaan kan worden, ongeacht of het een goed gekeurde merrie is mag wel mee gefokt mee worden ?
hoezo onnodig paarden vermeerdere ??? :S er zijn genoeg paarden die een goed tehuis zoeken, of die zo maar bij de slacht uit komen

Misschien is het handig om mijn reactie nogmaals en heel rustig door te lezen.