paard steigert bij vast gebonden staan, wat hieraan te doen?

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-13 21:29

De basis is grondwerk. Beetje wandelen en loslongeren gaat het probleem niet oplossen.

En wat versta ik onder grondwerk?

Dit:

http://www.youtube.com/watch?v=HEnACbsHHDM

http://www.youtube.com/watch?v=dFqosaZHTkw

Een paard kan 6 kanten uit. Naar voor, naar achter, naar links, naar rechts, naar boven en naar beneden (laatste twee willen we dorgaans liever niet). Respect en vetrouwen krijg je als je vanaf de grond je paard vooruit, achteruit, stappen naar links en rechts kunt laten gaan en daarbij de kleinste poging beloont. En als je deze oefeningen doet, je timing goed is, je weet wanneer je door moet gaan en wanneer je kunt stoppen, gaat je paard steeds meer zelfvertrouwen krijgen en dapperder worden.

Beetje los longeren en met je paard wandelen gaat het probleem niet oplossen. Gebruik de juiste tools (dus tier ring/safe clip, leadrope en touwhalster) , zorg eerst voor een basis en set yourself up for succes....

SmartBH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-13 21:44

Cassidy schreef:
De basis is grondwerk. Beetje wandelen en loslongeren gaat het probleem niet oplossen.

En wat versta ik onder grondwerk?

Dit:

http://www.youtube.com/watch?v=HEnACbsHHDM

http://www.youtube.com/watch?v=dFqosaZHTkw

Een paard kan 6 kanten uit. Naar voor, naar achter, naar links, naar rechts, naar boven en naar beneden (laatste twee willen we dorgaans liever niet). Respect en vetrouwen krijg je als je vanaf de grond je paard vooruit, achteruit, stappen naar links en rechts kunt laten gaan en daarbij de kleinste poging beloont. En als je deze oefeningen doet, je timing goed is, je weet wanneer je door moet gaan en wanneer je kunt stoppen, gaat je paard steeds meer zelfvertrouwen krijgen en dapperder worden.

Beetje los longeren en met je paard wandelen gaat het probleem niet oplossen. Gebruik de juiste tools (dus tier ring/safe clip, leadrope en touwhalster) , zorg eerst voor een basis en set yourself up for succes....

Weet ik ook wel, mijn lesgever geeft ook grondwerk, ik begin gewoon hier de draad weer wat op te pikken we hebben al een lange tijd niet meer samen gewerkt. Door los te longeren krijg ik weer zijn aandacht en wend hij weer een beetje aan alles. Ik gebruik ook enkele zaken zie ik die je in de filmpjes aan bod komen, ik zal hier zeker gebruik van maken.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-13 21:59

In mijn ogen kun je niet "enkele dingen" uit een programma pikken en de rest terzijde schuiven. De oefeningen hebben een volgorde en zitten er niet voor niets. Sla sta A over en stap B en C gaan niet die impact hebben die ze zouden hebben als A in eerste instantie was meegenomen.

Verder is grondwerk een heel breed begrip. Voor de een is het longeren, voor de ander begint het pas bij het uitgebreidde grondwerk in bovenstaande filmpjes. En alles er tussenin.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-13 21:04

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-13 21:15

Anoniem schreef:
http://www.youtube.com/watch?v=ScRKBTjaiHQ

ook de tie ring kan los... :')

Zonder gekheid,mij lijkt het ideaal dat ding.
Mijn pony heeft soms opeens genoeg van vaststaan en gaat dan hangen,ik vind dat doodeng...

Whoehahaha, briljant filmpje! Maar zo te zien zit het touw in dit geval op de eerste stand. Op sterkste stand lijkt me dit onwaarschijnlijk. En is dit de versie met Mag Lock?

Mocht je echt een Houdini hebben, dan stap over op de Safe Clip! Lijkt me onwaarschijnlijk/onmogelijk dat de pony die los krijgt!

Kannibaal

Re: paard steigert bij vast gebonden staan, wat hieraan te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-13 10:03

Het paard niet meer vastzetten? Er zijn wel meer paarden waarbij dit niet kan. Je paard leren om stil te blijven staan dus.

tabaflabJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-13 21:48

Niks tegen het halster???

SmartBH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-03-13 09:24

Kannibaal schreef:
Het paard niet meer vastzetten? Er zijn wel meer paarden waarbij dit niet kan. Je paard leren om stil te blijven staan dus.

Zoals eerder vermeld kan ik dit doen als ik alleen ben en geen andere paarden in de buurt zijn of als ik niet op verplaatsing ben.

SmartBH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-03-13 09:25

tabaflab schreef:
Niks tegen het halster???

Heb al met verschillende halsters geprobeerd, allemaal dezelfde reactie..

SmartBH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-03-13 09:27

Even een kleine update,

Les 3 in het grondwerk gehad gisteren vandaag staat er weer ééntje op de planning. We zijn echt bezig met de basis dus nog niet zoals in het filmpje. Nu ben ik bezig met mijn positie als leider te bevestigen en zijn aandacht op te eisen als dit goed gaat dan gaan we verder zegt mijn lesgever. Dus voorlopig zet ik hem nog niet vast want ik heb de tie ring enz nog niet ontvangen. Ik blijf dus nog even verder doen onder begeleiding van mijn lesgever.

Boompje1985

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-13 10:15

Goed bezig dus ! Ik hoop dat de tie ring uikomst bied voor jullie!

SmartBH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-03-13 10:27

Boompje1985 schreef:
Goed bezig dus ! Ik hoop dat de tie ring uikomst bied voor jullie!

Ik hou jullie zeker om de hoogte en ik zal eventueel een filmpje maken. Mijn lesgever is er in ieder geval voor te vinden en vind het een zeer goede oplossing!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-13 17:27

Zijn de aussie ring en die andere ring in geval van nood makkelijk te openen?
Ik wil er ook 1 aanschaffen,de mijne kan goed los staan,maar dat is niet overal mogelijk.
Als hij langer vaststaat wil hij nogal eens hangen,en een paardenknoop krijg ik dan echt niet meer los(die trekt strak).

twijfel nu welke clip handig is..wil hem ook mee kunnen nemen op buitenrit,voor als ik daar ergens wil aanbinden.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-13 07:34

Anoniem schreef:
Zijn de aussie ring en die andere ring in geval van nood makkelijk te openen?
Ik wil er ook 1 aanschaffen,de mijne kan goed los staan,maar dat is niet overal mogelijk.
Als hij langer vaststaat wil hij nogal eens hangen,en een paardenknoop krijg ik dan echt niet meer los(die trekt strak).

twijfel nu welke clip handig is..wil hem ook mee kunnen nemen op buitenrit,voor als ik daar ergens wil aanbinden.

Je vraag laat zien dat je de filmpjes in dit topic of niet goed hebt bekeken, of dat wat er wordt gezegd niet hebt begrepen.

Die ring en clip zijn zo gemaakt dat de spanning die op het touw wordt gezet ervoor zorgt dat het touw meegeeft. Het is de bedoeling dat je een leadrope van voldoende lengte gebruikt en voldoende ruimte hebt zodat het paard weg kan komen, en als je die hebt, stopt hij uiteindelijk met trekken. Als je de filmpjes die in dit topic zijn geplaatst goed bekijkt, zie je wat er gebeurt, ook als je de uitleg, die in het Engels gegeven wordt, niet snapt. Als je de clip gebruikt is het touw zelf niet makkelijk los te maken, als je de tie ring gebruikt is het losmaken afhankelijk van de weerstand die je instelt door het touw wel of niet meerdere keren door de ring te halen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-13 09:39

Ik heb de filmpjes zeker bekeken,meerdere malen zelfs,ook gezocht op google en op youtube of er nog meer filmpjes en info waren.

Ik snap wel wat de ring en clip doen,ik heb alleen niet duidelijk gezien of het in geval van nood makkelijk los kan.
En dan bedoel ik met nood dus niet dat het paard gaat hangen want daar schaf je dan juist die clip voor aan,maar iets anders,een invloed van buitenaf van mijn part waardoor je gewoon snel en makkelijk je paard wil kunnen losmaken.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-13 10:59

Als paard niet hangt, is de safe clip met touw en al makkelijk los te klikken.

http://www.youtube.com/watch?v=HzRBwICyeTQ

Tie ring wat minder, afhankelijk van de manier van vastzetten sla je het touw er namelijk een paar keer omheen.

Maar met de simpelste instelling kan zelfs een paard de Tie Ring loskrijgen:

http://www.youtube.com/watch?v=ScRKBTjaiHQ

Sowieso ben ik van mening dat je er niet omheen kunt om een zakmes in je zak te hebben als je in de buurt van paarden bent. Kun je het paard altijd nog lossnijden.

SmartBH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-13 12:36

Mijn lesgever en mij hebben gisteren en eergisteren even nog wat zaken gecheckt, wat bleek dat er een vijs in mijn zadel vast zat en dus mogelijk ook een trigger kan geweest zijn. Hij blijft nu mooi stil staan maar als we kwamen met het zadel begon hij wat moeilijker te doen, mijn lesgever heeft met hem gereden en heeft toen ontdekt dat dit eventueel hem ook pijn kon doen. Hij heeft het daarna verwijderd en vrijdag doe ik net hetzelfde maar met een zadel van hem die mogelijks kan passen eventueel om te kijken of er echt een verschil is