stalongelukken, wie maakt ze niet mee?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Lunaleut

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-13 23:52

Ik was mijn pony aan het aaien en het knuffelen.
Maar war ik niet wist
Is dat zegmaar aartsvijand van mijn paard voor de deur stond te happen.
Mijn paard wilde terug gapoen en precies op dat moment wilde ik haar een kusje op haar neus geven. AU!!;♡♥♡ :P

esmeeoliviax

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-13 23:53

Hoi dat hebben we ak gedaan maar ze is daar alleen maar erger van geworden maar wat voor oefeingen kan ik met haar gaan doen want ik weet niks meer en mensen verklaren me voor gek dat ik er nog heb

irene_sarah

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-13 00:46

Een tijd terug hebben we er nog een pony bij gekocht. We zijn 'm op gaan halen met de trailer, en toen ik hem vervolgens thuis van de trailer wilde halen, zag ik een flinke plas bloed in de trailer liggen. Nou, ik schrok me dus echt kapot. Gauw de pony uit de trailer, om te bekijken wat er aan de hand was. En ja hoor, een flinke wond aan z'n been. Meteen de dierenarts erbij gehaald en hij moest gelijk geopereerd worden. Geen tijd om naar een kliniek te rijden, nee gewoon in de wei, onder narcose en opereren maar. Uiteindelijk bleek dat de haak waarmee hij vast stond in de trailer om de een of andere manier in z'n been terecht was gekomen (waarschijnlijk toen hij probeerde met z'n hoofd aan z'n been te krabben ofzo) en die zat er behoorlijk diep in (2cm) en vervolgens heeft hij z'n hoofd omhoog getrokken waardoor die haak dus ook nog even flink naar boven door z'n been is gesneden.
En verder zijn er altijd wel kleine dingen zoals hang-ongelukjes, uitbrekende pony's en dat soort dingen.

VeraaaBalloo

Re: stalongelukken, wie maakt ze niet mee?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-13 02:33

zozo.. zitten heftige verhalen bij hier..:o

gelukkig heb k zelf nog noooit echt iets heel ergs mee gemaakt.. of kan er zo 123 niet opkomen.
wel heb ik ooit gehad dat ik een feestje gaf jaar of 9 ofzo.. & gingen we bij mij instructrice doen, op haar paarden wedstrijdjes doen enzo. toen moest de shetlander weer in de trailer,. ik zou die er wel even in doen.. nou klaar vast gezet & liep weer terug naar de ingang zegmaar.. maar toen draaide de shet de kont om.. ik wou snel weer onder de buis door. maar had mn cap nog op dus bleef haken.. gevolg: hoofd tussen buis en shetlanders bil.. mijn hoofd helemaal geplat.. verder niks aan overgehouden.. (aanleiding dat ik weer terug liep via de ingang zegmaar waar je er oploopt was. dat mijn rij instructrice toen dat ook altijd deed dus ik dacht dat dat zo hoorde)

MiiRowiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-13 04:10

Jeetje wat een verhalen! Ik heb er twee die zijn blijven hangen maar ze vallen mee in vergelijking..

Ik was klaar met rijden, was haar aant afzadelen en bij het afdoen van het hoofdstel er even niet aan gedacht eerst de teugels over haar hoofd te halen. Dus het hoofdstel af met de teugels nog om haar hals. Mevrouw schrok ergens van en denderde er vandoor met het hoofdstel tussen haar voorbenen. Ze is flink verstrikt en in paniek geraakt en het hele hoofstel was natuurlijk aan vlarden maar gelukkig niks ernstigs op gelopen.

En een keer tijdens het poetsen stond er een nog al gemene ruin naast haar de eigenaar daar van was even weg gelopen en ik stond aan de andere kant waardoor ik niet goed in de gaten had hoe dicht ze bij elkaar stonden. Ze waren aan het snuffelen en op het moment dat ik dat in de gaten had begonnen ze allebij te gillen :p mijn merrie gooide haar voorbeen omhoog van opwinding en die ging zo over de paal heen waar ze aanvast stond. Gelukkig raakte ze niet in paniek en stond ze me heel rustig aan te kijken met haar voor been nog steeds rustig over die paal. Ik heb haar been er overheen terug getild en ook toen geen ernstige verwondingen op gelopen. Alleen eenigsins stijf.

Ik blijf even mee lezen, intressant!

LuffB

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-13 05:16

interessante dingen zie ik voorbij komen! Als eerste wil ik wat tips geven die ik in de loop van de jaren heb geleerd, haha.

* Als een paard vastligt in zijn/ haar stal, ga dan niet aan het paard zelf trekken om hem te proberen los te krijgen. Paarden die niet kunnen vluchten verkeren in levensgevaar volgens hun instinct en zullen de raarste bewegingen maken om los te komen. Je eigen veiligheid gaat altijd voorop en de kans dat je een trap/ stoot krijgt terwijl je het paard probeert te helpen is groot. Probeer in plaats daarvan (hoe banketstaaf we ons er misschien ook bij/ over zullen voelen) door middel van geluid en beweging het paard extra impuls te geven om te bewegen. Als een paard namelijk met een been zich af kan zetten tegen de muur, komt hij voor een deel weer vrij en heeft hij weer wat meer bewegingsmogelijkheden.
* voorwerp in de hoef? Eerst goed kijken wat het is, verroest of niet, waar het zit en hoe het zit. Bel dan altijd de dierenarts. Een nageltred kan dodelijk zijn, afhankelijk van de mate van veroestheid van het object, plaatsing en diepte. De dierenarts zal je waarschijnlijk aanraden het voorwerp er zo snel mogelijk uit te halen. Bekijk bij het eruit halen van het voorwerp goed hoe het in de hoef zat, dit kan later erg helpen!
* als een paard gaat hangen, ga niet naar de voorkant van het hoofd om te trekken (win je toch niet) maar ga naar de achterkant en jaag hem vandaar weer terug naar voren. Hun vluchtinstinct zal je ook hierbij helpen.

Ik heb twee uitzonderingen van het vastliggen, eentje die ik persoonlijk heb meegemaakt en eentje die mijn zus heeft meegemaakt.

* Samen met een vriendin was ik naar de stal toe. Op dat moment hadden we een prive stal met 5 stallen met een opslaghok, een kantine en een zolder boven. De poetsplaats was de gang tussen de stallen, die in de lengte was. (je paard in de breedte neerzetten om te poetsen ging dus niet, bovendien hingen daar de haken niet.) Na gepoetst te hebben legde ik het dekje erop en daarna het zadel. Terwijl ik met mijn vriendin aan het kletsen ben verwijder ik de zadelhoes (zadel was nog niet aangesingeld, singel lag onder de hoes) en waar ze nou van schrok weet ik niet, maar ze begint uit het niets te hangen. Helaas wist ik toen de handige tip hierboven genoemd nog niet, dus ging ik naar voren om de paniekhaken los te trekken. Aan de ene kant schoot het halster kapot, aan de andere kant de paniek haak, recht tegen mijn sleutelbeen, maar tijd voor pijn of paniek was er niet.
Paard vloog over de kop, kwam op haar rug terecht tegen een van de stalwanden (daar waar de deuren naar de gang inzaten) met het zadel nog steeds op haar rug en dus onder haar. Ze trapte flink tegen de stalwand (waarvan de lijsten metaal waren en er flinke vonken vanaf spronken) maar kon niet draaien vanwege het zadel. Ik ben naar haar toe gegaan, heb haar hoofd en hals op de grond gelegd en vervolgens daar gehouden met een hand en een been zodat ik de situatie kon inschatten. Vriendin ondertussen in paniek. Omdat ik de pony tegenhield kwam ik een hand te kort voor mijn telefoon, dus de vriendin de telefoon uit mijn zak laten halen en mijn moeder gebeld (geen antwoord natuurlijk).
Zelf dan maar verder gedacht. Punt was dus dat we haar eerst een stukje naar de wand moesten toeduwen, voordat we het zadel onder haar vandaan konden halen ivm de klepel. Paard bleef gelukkig heel braaf liggen verder. Vriendin het zadel laten pakken en ik haar hoofd weer losgelaten. Ze bewoog iets heen en weer, waardoor de vriendin het zadel los kon trekken en ik haar hoofd weer terug kon pakken. Dit keer liet ze zich echter niet meer ''onderdrukken'' en na nog wat getrap stond ze opeens weer op haar benen. Geen schrammetje. Moeder weer gebeld en toen nam ze op. Pas toen ik haar hoorde begonnen de tranen te stromen. Pff, dat had zo anders af kunnen lopen.

* Mijn zus had op diezelfde stal een pony staan, leuk slim beestje, maar kon ontzettend koppig/ eigenwijs zijn. Hij had nogal een karakter zeg maar. Had al eens iemand in het ziekenhuis geslagen, zat midden in zijn pubertijd etc. We weten nog steeds niet hoe het gebeurd is, maar mijn zus was buiten aan het vegen en hoorde opeens een mega knal. Gaat naar binnen om te kijken, ziet daar opeens de pony liggen, met een van zijn achterbenen vast in het ijzer achter hem. Hij vocht behoorlijk om los te komen, maar het was duidelijk dat dat dus echt niet lukte. Het ijzer zat precies om zijn koot en hij kreeg het dikste gedeelte, namelijk de hoef, er niet meer uit. Ze is op het paard gedoken om hem rustig te houden, uit eigen woorden is ze zelfs gewoon boven op hem gaan zitten/ liggen om hem maar stil te laten liggen en zo min mogelijk schade te laten ontstaan en mijn moeder gebeld.
Tegenover ons was een autogarage waar we wel eens wat lieten maken, dus mijn moeder is gelijk naar die man gegaan en gevraagd of hij kon komen kijken. Mijn moeder is vervolgens ook bovenop de pony gaan zitten, die er, toen mijn zus er eenmaal was, verbazeningwekkend kalm onder was, nogmaals om hem zo stil mogelijk te houden. Aan de buitenkant van de stal zat voor het ijzer zo'n plastic dik glas, dus via die kant konden ze er sowieso niet bij. IJzerzaag durfde ze niet aan omdat hij behoorlijk dichtbij zijn achterbenen zou moeten komen en het paard nogal een trapper was (lees, tenzij je aan het poetsen was, was iets bij zijn achterbenen een reden om te trappen) Nog wat paardenmensen opgetrommeld en na een eeuwigheid hebben ze uiteindelijk het ijzer iets kunnen buigen volgens mij en vervolgens de hoef/ voet beetgepakt en hem zo gepositioneerd dat ie erdoorheen paste. Pony gaf er geen kick om.
Uiteindelijk schade: wat schaafwonden, geen dag kreupel gelopen.

Laten we hopen dat als er ongelukken zijn, ze dan vergezeld gaan met wat geluk en de paarden er geen grote gevolgen aan ondervinden..

19marjo90

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-13 10:02

Pff er komen toch nare, maar ook grappige dingen voorbij!
Bij mij schiet er ook weer een te binnen. Er was op stal een pony ontsnapt. We kregen haar echt niet te pakken en ze maakte er echt een spelletje van. Na een tijdje vond ze het genoeg en wilde over het hek van haar wei heen springen.
Mevrouw was alleen niet zo groot en aardig op gewicht, waardoor ze alleen maar haar voorbenen over het hek kreeg. Daar stond ze dus: 2 benen op de grond en 2 bungelend over het hek. Ze was flink in paniek en is uiteindelijk om los te komen achterover gevallen...
Gelukkig heeft ze er niets aan overgehouden.

ponyloveee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-13 13:32

Woow wat een verhalen komen er weer voorbij!
@luffB, die spreken me toch wel het meeste aan, wat een geluk heb je tóch nog gehad!

Ik weet trouwens nog wel iets:
Jo, mijn oude buurvrouw ( soort van 2e oma :) ) is met haar man de eigenaar geweest van dé Tamora, en dus de fokster van o.a. Rambo onder Daniëlle Houtvast.
Nou, Jo had dus van Tamora als het goed ging elk jaar een veulentje. Die dan weer voor heel wat geld verkocht werd. Nu werd er weer zo'n veulentje verkocht (ben even vergeten aan wie, wel een hele bekende) "Het mooiste veulentje ooit!" aldus Jo en Mamma. De man komt veulentje dus ophalen, laadt hem op de trailer, alles goed. Komt thuis aan en heeft zich dus HE-LE-MAAL overspannen gemaakt in die trailer, wat hem fataal is geworden. Heel erg. En ja, wie moest de schade betalen? nog heel wat gedoe gehad. Maar geen ruzie ofzo, er werd flink gebaald van beide kanten.
Weer een geweldige toekomstige dressuurtopper weg.... :'(

LuffB

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-13 13:45

Dat soort ongelukken met fatale afloop zijn toch altijd erg tragisch. Ik zal zo nog even twee andere ervaringen opschrijven, onder andere een ongeluk/ aanrijding met pony en auto en een incidentje met een menwagen

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-13 16:51

Er staan hier een paar bomen in de wei, waar gaas omheen zit met van die grote vierkante gaten. Vorige zomer bleef daar een paard in hangen met zijn achterbeen. Die heeft zo hard getrokken om los te komen, dat zijn been in de kootholte is gebroken. Hij moest worden ingeslapen.

Soesje3

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-13 17:36

Een aantal jaren terug hadden wij een shetlandertje bij onze andere paarden. Maar omdat ze zoveel gras at en veel te dik werd, hadden we besloten haar wat op rantsoen te zetten. We hebben haar toen met halster en lang touw aan een paaltje in de wei gezet zodat ze alleen het gras rondom haar kon weg eten. Het paaltje hadden we weer naast een boom staan. Een half uurtje later kwam ik terug en toen stond ze helemaal vast gedraaid om de boom heen. Ik was erg geschrokken maar gelukkig konden we haar weer terug draaien en was er verder niets ernstigs. Van dat soort dingen leer je wel en weet je dat je dat niet weer moet doen een volgende keer. Nog handiger om verhalen van anderen te lezen, dan kun je daar alvast weer rekening mee houden hoe het niet moet :-)

ponyloveee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-13 20:48

@SuperVixen, o jee, wat erg voor jou en je lieve paardje!
@Soesje3, precies de rede waarom ik dit topic heb gemaakt! ^.^

Elinexx

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-13 20:50

Mn oude bijrijdpaard die schrok en rukte zijn halster kapot, hij rende weg.... Met iedereen van stal staan vangen maar hij werkte niet mee :o uiteindelijk met veel voer te pakken gekregen haha

ponyloveee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-13 21:19

haha, gelukkig zijn dat van die ongelukjes waar je naar de hand wel nog om kan lachen...

Valerie_91

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-13 21:29

Pff ik sta ook op een grote stal en hier is ook al vanalles gebeurt.
Er ontsnappen wel geregeld paarden, maar ze zijn al een geluk nog nooit van het domein afgelopen.

Een tijdje terug op wandeling (ik was er zelf niet bij) langs een brede beek waarrond allemaal bomen stonden, is er een paard verschoten en is daarbij op zijn achterbenen gaan staan. Paard viel met ruiter en al achterover in de beek. Paard is met zijn nek ongelukkig tegen een boom gevallen en was op slag dood, de ruiter lag onder dat paard in de beek... ( hoofd onder water dus) en zat met haar been vast aan het zadel. De persoon die mee was met de wandeling had al een geluk een mes bij om het zadel los te maken waardoor de ruiter terug boven water is gekomen. Ik wil niet weten hoe dat het zou afgelopen zijn als die persoon geen mes bij had :(

En voor de rest: ja, ooit een hengst die was losgebroken in de piste en daarbij aan het vechten was met een paard waar nog een ruiter op zat. Waren ook wel grellige beelden :( Wel goed afgelopen :)

anneroxanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-13 21:44

ik heb ook wel een keer een ongelukje gehad,

was ik samen met mn instructice paarden aan het binnenbrengen en daar staan 2 stallen naast elkaar daar, daar zit dus een deur tussen en die.had ik niet goed dicht gedaan. stormt die andere pony dus binnen (kon met zn neus dus kiertjes openmaken) en plet mij, ik val en beland onder de benen van het paard. bleek nou dat mn hand onder een hoef van. het paard lag. dus wij naar het ziekenhuis, bleek het een zwaar gekneusd hand te zijn en een gebroken vinger.

ook al is het al een tijdje geleden mn vinger is van anderen heel wat dikker dan de andere en hij lijkt wel een beetje scheef te zijn.

Soesje3

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-13 22:28

Wat een eng verhaal van dat paard met die beek zeg, bleh! Ik rij zelf vaak langs een beek(je) met een hele schuine diepe zijkant..het stuk ernaast is vrij smal en ik vind dat altijd een rot stuk, doe altijd rustig aan daar. Ik heb wel s gehoord dat paarden niet goed de diepte kunnen zien dus dat de kans er is dat ze er zo instappen. Klopt dat?

ponyloveee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-13 09:12

O, nee, helaas weer zo'n verhaal met tragische afloop, krijg er gewoon de rillingen van, wat tragisch!
@soesje3, uhhhmm, volgensmij klopt dat wel, maar het is wel een benauwend idee....

Penguin

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-13 16:54

Ik mag het gelukkig nog altijd afkloppen. Nooit erge dingen gebeurd bij mij. Het enigste was dat ik op een ochtend mijn verzorgpony in het kippenhok vond en vast zat :| gelukkig was hij er snel uit. Was 1 van de paarden zo slim geweest om het hekje open te krijgen die het kippenhok en het appelboompje moest beschermen. Verder is het schaap (met een identiteitscrisis en dat altijd mee gaat met rondje in de wijk) een keer aangevallen door honden. Die rende als een gek naar de stadsweide toe, vervolgens knalde hij tegen een rijdende auto op. Is zonder ernstige verwondingen thuis gekomen. Dat was wel even spannend! Maar, dat is eigenlijk het ergste wat ik heb meegemaakt; naast mijn eigen valpartijen waarbij ik altijd wonderbaarlijk genoeg altijd goed vanaf kwam.

Saab99

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-13 17:44

ik vertel wel alleen de dingen waar blacky op me was gaan staan

de dag van het de WK finale nederland-spanje ik wou blacky in de wei zetten maar net toen het hek open was struikelde ik en stond blacky op mijn stuitje. blacky galoppeerde met het touw aan zijn halster de wei in en daarna weer terug om te kijken of het goed was(zo is hij dan ook weer) maar direct de koude tuinslang er op het was gelukkig wel warm buiten.
's avonds gingen we op stal naar het wk kijken ik op mijn kussen zitten omdat een normale harde stoel pijn deed aan mijn stuitje :')

en nog een keer bij de zelfde wei stond hij op het puntje van mijn laars net niet op mijn teen.verloor ik mijn evenwicht hij schrok en hij stond zo op mijn enkel.maar ik heb dan weer zo'n leuke pony die jou kant op leunt als je tegen hem aan duwt dus stond hij dus nu met zijn volle gewicht op mijn enkel. niks gebroken wel mijn pols gekneusd en mijn voet ook

de 3e keer wou ik zijn deken om doen in een stal staat hij op mijn teen maar van de keer er voor hadden we wel geleerd dat je niet moest duwen dus gooit mijn moeder de hondenriem naar blacky niet raak maar tegen mijn neus :')

en de 4e keer stond hij op mijn bovenbeen doordat hij in een bocht begon te bokken buiten (precies bij een paaltje maar hij wou de heuvel heel graag op) dus ik viel met mijn arm tegen het paaltje en krak arm gebroken en blacky galoppeerd over mijn been. m'n moeder was natuurlijk in de bak aan het rijden en ik was met een vriendin van mijn moeder mee dus moesten we naar de stal eigenaar bellen het duurde wel even tot we het goede nummer hadden. uiteindelijk was een andere stalgenoot op mijn moeders paard gestapt en stapte dat paard uit en kwam mijn moeder er eindelijk aan. dus gingen we naar het ziekenhuis om 4 uur waren we er en om 9 uur er weer uit patat gaan halen en eten :P

flare

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-13 17:48

Gelukkig niet echt stalongelukken meegemaakt met mn paardje
Wel is ze een x tegen de deur gelopen toen ze in dr stal ging, toen was ik op vakantie.
Op haar heup zat echt een grote wond -O-
Gelukkig goed genezen :)

koeienpoep

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-13 00:41

Zowel mijn opa als mijn (ver) achternichtje is overleden bij een ongeluk met paarden. Mn opa is tegen zijn hoofd getrapt bij het dekken, mn ver achternichtje is van haar paard gevallen en had geen cap op. Zo blijf je toch zien dat je altijd op moet passen met paarden.

ponyloveee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-13 15:23

@penguin, gelukkig is je pony eruit gekomen! Hoe krijgt ie dat nou weer voor elkaar??!
@loveblacky99, oooo dat ijnn een hele boel' "auijn voet" verhalen! Maar dan alleen niet altijd op je voet:p
@laura_stella, dat is ook schrikken als je er zelf niet bent, gelukkkig is het goed genezen!!!
@koeienpoep, jeetje mina wat sprak dit me aan! Wat supersupersupererg!!! Ja, het is ALTIJD oppassen geblazen!!!!!

Johan_85

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-13 15:07

Ik vind paarden heel mooi, maar doordat een op hol geslagen pony een keer tegen mij aan is gerend ben ik heel bang geworden.
Het is inderdaad altijd heel erg oppassen, maar hierdoor durf ik helaas niet meer op de manege te komen. Knap dat jullie dat wel allemaal nog kunnen na al die ongelukjes die ik hier lees!

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-13 16:28

-Mijn paard heeft in een duo stal gestaan. In het begin vond ze haar maatje een beetje eng en toen hij haar een boze blik toewierp rende ze door de stal en viel tegen de deur. Resultaat een gescheurde lip (erg goed genezen)
-Mijn paard heeft vastgelegen in de uitloop van een stal >> alleen wat schaafwonden
- Mijn paard is "iets" te veel/hard "geknuffeld" door een ruin toen ze hengstig was. Gevolg: snij- en schaafwonden.
- Mijn paard heeft een merrie "gestalkt" waar ze gek op was, maar het was niet wederzijds, gevolg: trap tegen haar borst > flinke bult met vocht, maar is goed genezen
- Mijn paard en ik hebben een ongeluk gehad in een doorwaadbare plaats in het bos >> gevolg snij- en schaafwonden en een ontsteking aan de sesambeentjes (gevolg bij mij > gekneusd borstbeen en ik ga nooit meer door een doorwaadbare)

Ik noem alleen even de ongelukken die MIJN paard heeft meegemaakt in de periode dat ze van Mijis (ongeveer 4 jaar) anders blijf ik aan de gang :D