what to do? paard denkt dat hij een bulldozer is.

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Annenas

Re: what to do? paard denkt dat hij een bulldozer is.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-02-13 20:24

Ja, dat weet ik en daarom ben ik er ook niet voor om een een hengstenketting te gebruiken, maar om hem te laten zien wie de baas is is het misschien wel 1x nodig.
Ja, dat is wel een goed idee om naar te gaan kijken, ik ga sowieso opzoek naar een instructeur/instructrice voor met het rijden dus misschien ga ik wel opzoek naar iemand die beide doet zodat ik met grondwerk ook meer kan leren.

switt

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-13 20:45

Allereerst vind ik het heel vervelend voor je, een eerste eigen paard moet leuk zijn en zo te horen loopt je toch tegen wat serieuze problemen aan. Ook erg rot voor je dat je wegens omstandigheden nog geen bak hebt en dat je zusje je liet zitten :(:)

Maar toch moet ik wel zeggen dat een paard gewoon écht écht niet alleen hoort imo. Je zegt dat hij van 9 tot 4 buiten staat naast een paard wat hij niet mag, dan staat hij dus 17 uur in z'n uppie op stal zich dood te vervelen... Daarnaast vind ik een paard aan de andere kant van het draad ook niet echt sociaal contact, daar kan hij niet meer rennen, knuffelen en gek doen. Ik begrijp dat je heel graag een paard wilt, dat willen we tenslotte allemaal? Maar als je hem niet kan bieden wat hij nodig heeft is het misschien tijd om na te gaan denken of een paard kopen wel zo verstandig was... Ik begrijp ontzettend goed dat je 17 bent en afhankelijk van je ouders maar daar hoeft je paardenvriend toch niet de dupe van te worden? Sorry dat ik zo hard voor je bent maar als je niet aan de behoeftes van een paard kunt voldoen moet je er imo geen eentje hebben..het is geen schande om toe te geven dat het uiteindelijk toch niet werkte. Iedereen moet elke dag nog leren en dit was dan misschien jouw les: geen dieren kopen als je er niet goed voor kunt zorgen. Want ja, als je je paard geen sociaal leven kan bieden ben je er imo niet goed voor. Het spijt me dat ik dit zo moet zeggen...

Je paard denkt helemaal niet dat hij een bulldozer is , je paard laat zien dat hij een paard is. Was het maar een bulldozer, die kun je wel alleen zetten.....

Annenas

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-02-13 20:53

Mijn paard ga ik niet verkopen.
Ga maar eens kijken hoeveel mensen hun paard alleen hebben staan, dan schrik je.
Het zullen er meer zijn dan je denkt, mijn paard heeft nog een paard naast zich staan en hij staat regelmatig met koeien in de wei waar die lekker mee rond kan rennen. En ik weet dat een koe anders is dan een paard, maar het is in ieder geval iets. Sommige paarden hebben helemaal niks. Ik probeer er nog het beste van te maken voor mijn paard met wat ik wel heb, en in de toekomst wil ik er een shet bij zetten of we gaan volgend jaar een pensionsplekje aanbieden. Dus het wordt allemaal wel geregeld, alleen het duurt even.

Genoeg mensen die er niks aan doen, en wat krijgen die als reactie? Niks.
Ik probeer er alles aan te doen, en wat krijg ik als reactie? Ik moet hem maar verkopen.

NeverGiveUp

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-13 20:58

Waarom vergelijk je jezelf met andere?

Jij houd je paard alleen, dus krijg je daar reacties op. Zou iedereen krijgen hoor, ze hebben hier heus niet de pik op jou :')

En er wordt ook heeeel veel drugs gedeald, is het dan niet erg? Stomme vergelijking hoor, maar snap je wat ik bedoel. Dat het meer gebeurt is het toch niet minder erg? Veel die weten het niet, of die maakt het niet uit, als ze maar zo nu en dan kunnen rijden.

switt

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-13 21:00

annnepannne schreef:
Ga maar eens kijken hoeveel mensen hun paard alleen hebben staan, dan schrik je.
Het zullen er meer zijn dan je denkt, mijn paard heeft nog een paard naast zich staan en hij staat regelmatig met koeien in de wei waar die lekker mee rond kan rennen. En ik weet dat een koe anders is dan een paard, maar het is in ieder geval iets. Sommige paarden hebben helemaal niks. Ik probeer er nog het beste van te maken voor mijn paard met wat ik wel heb, en in de toekomst wil ik er een shet bij zetten of we gaan volgend jaar een pensionsplekje aanbieden. Dus het wordt allemaal wel geregeld, alleen het duurt even.

Ik probeer er alles aan te doen, en wat krijg ik als reactie? Ik moet hem maar verkopen.

Dat andere paarden het nóg slechter hebben praat jouw situatie toch niet goed? Ik vind het werkelijk verschrikkelijk dat zoveel mensen hun paard alleen hebben staan, ja ik weet dat dat veel voorkomt- maakt het niet minder erg. Ik heb mijn paard vorige week naar een plek 200 km verderop verhuist omdat ik hem op dit moment ook niet kon bieden wat hij nodig had; namelijk een paardje van z'n eigen leeftijd. Hij is nog wel gewoon van mij maar het was egoïstisch geweest hem thuis te houden. Ik zeg niet dat je je paard moet verkopen maar wel dat je naar een oplossing zou moeten zoeken totdat er een shet of pensionpaard bij komt. Kan hij niet in de buurt op een pensionstal staan of in een weiland met andere paarden?

Ik heb nog nooit een koe gezien die met een paard lekker samen de wei door crossed....volgens mij spreken ze totaal een andere taal en snappen ze de ballen van elkaar.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-13 21:05

annnepannne schreef:
Wij hebben geen contact met hun door een aantal voorvallen, ze zijn ook heel erg op zichzelf.Ruzie wil ik het niet noemen, maar we liggen elkaar niet echt, de buurvrouw doet in de supermarkt ook altijd alsof ze me niet kent als ik aan de kassa zit.
Toen wij Wox net hadden en we aan het rijden waren gingen ze ook expres toeteren en zachter langs rijden om te kijken of hij er van schrok enz. gewoon om te pesten en dit hebben ze 3 weken achter elkaar gedaan.

Gezellige mensen...... >;)
Ik snap dat je daar niet even gezellig langs gaat.

Annenas

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-02-13 21:15

switt schreef:
annnepannne schreef:

Dat andere paarden het nóg slechter hebben praat jouw situatie toch niet goed? Ik vind het werkelijk verschrikkelijk dat zoveel mensen hun paard alleen hebben staan, ja ik weet dat dat veel voorkomt- maakt het niet minder erg. Ik heb mijn paard vorige week naar een plek 200 km verderop verhuist omdat ik hem op dit moment ook niet kon bieden wat hij nodig had; namelijk een paardje van z'n eigen leeftijd. Hij is nog wel gewoon van mij maar het was egoïstisch geweest hem thuis te houden. Ik zeg niet dat je je paard moet verkopen maar wel dat je naar een oplossing zou moeten zoeken totdat er een shet of pensionpaard bij komt. Kan hij niet in de buurt op een pensionstal staan of in een weiland met andere paarden?

Ik heb nog nooit een koe gezien die met een paard lekker samen de wei door crossed....volgens mij spreken ze totaal een andere taal en snappen ze de ballen van elkaar.

Hier rennen ze gewoon lekker met elkaar door de wei hoor.

NeverGiveUp

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-13 21:17

Je reageert lekker selectief merk ik.

Ik geloof dat alle goede tips in deze 5 pagina's wel langs gekomen zijn. :)

Annenas

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-02-13 21:25

Hoezo reageer ik nou weer selectief?
Ik ben bezig met school en heb geen tijd om hele verhalen te typen.

zorro

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-13 21:27

misschien wel een heel dom idee, maar waarom laat je hem niet gewoon buiten staan tot je bak klaar is? dan maar niet op stal snachts, hij is niet van suiker. dan omzeil je dit probleem eerst even, en dan ga je eerst goede instructie zoeken in grondwerk. die kan je dan helpen om dit probleem op te lossen.

dan kan je in het voorjaar veilig beginnen met rijden, want bij deze dominantie zal dat waarschijnlijk ook niet meevallen straks..

switt

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-13 21:31

annnepannne schreef:
Hier rennen ze gewoon lekker met elkaar door de wei hoor.

En ze knuffelen zeker ook samen? Naast elkaar grazen, spelen, waken als er eentje ligt... Maargoed, het is duidelijk dat jij het kennelijk niet zo erg vind.

zorro schreef:
misschien wel een heel dom idee, maar waarom laat je hem niet gewoon buiten staan tot je bak klaar is? dan maar niet op stal snachts, hij is niet van suiker. dan omzeil je dit probleem eerst even, en dan ga je eerst goede instructie zoeken in grondwerk. die kan je dan helpen om dit probleem op te lossen.

dan kan je in het voorjaar veilig beginnen met rijden, want bij deze dominantie zal dat waarschijnlijk ook niet meevallen straks..

Vind ik niet zo een heel dom idee hoor! Tenzij het land zo vreselijk nat is dat hij echt niet kan liggen... Kun je hem niet pas om 10/ 11 uur binnenhalen? Staat hij toch weer wat langer buiten!

Annenas

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-02-13 21:35

Maar er is helemaal geen licht buiten, dus dan zou hij in het pikkedonker buiten staan.
Dan ziet hij toch niks? En we hebben geen schuilstal en ik vind dat hij die wel nodig heeft als hij 24/7 buiten staat.

jasz

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-13 21:39

Paarden staan in de natuur ook gewoon s'avonds buiten, dus het donker lijkt me niet zo'n probleem ;)
dan heb je in ieder geval (tijdelijk) niet meer het probleem met heen en weer moeten brengen.

Annenas

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-02-13 21:40

Oke, ik zal er even over nadenken.

switt

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-13 21:41

annnepannne schreef:
Maar er is helemaal geen licht buiten, dus dan zou hij in het pikkedonker buiten staan.
Dan ziet hij toch niks? En we hebben geen schuilstal en ik vind dat hij die wel nodig heeft als hij 24/7 buiten staat.

Een paard ziet véél en véél beter dan wij s'nachts in het donker hoor! Daar hoef je je dan weer geen zorgen over te maken.. Je vindt wel dat hij een schuilstal nodig heeft maar niet dat hij een vriendje nodig heeft? Weetje hoeveel paarden geen schuilstal hebben :Y)
Nee even serieus, wij kunnen vanaf de pc natuurlijk niet zien hoe je weiland eruit ziet maar als er bijvoorbeeld een rij bomen heeft kan hij daar al bij schuilen. Hem nu opeens 24/7 buiten zetten is misschien niet zo verstandig vanwege zn vacht enzo, hij is nu al gewend om binnen te staan.. Maar het is al februari dus binnenkort zal het 's nachts niet meer zo koud zijn buiten. Of anders 's nachts een deken? Maarja, dat is ook weer zo'n gedoe misschien.. Als hij 24/7 hooi/gras/kuil kan eten krijgt hij het niet zo snel koud (mits goede vacht/deken), alleen de nattigheid is misschien een probleem.

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-13 21:43

Maar als het buurpaard wel naar binnen gaat 's avonds, heb je wel kans dat het paard helemaal gek wordt.
Die wil natuurlijk mee.
Een paard in z'n eentje 's nachts buitenlaten wat hij niet gewend is en zonder gezelschap zou ik niet voor kiezen.

jasz

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-13 21:46

Met een goede waterdichte deken, of een goede vacht is de regen ook geen probleem.
Misschien dan niet in 1 keer, je kan bijvoorbeeld eerst steeds wat langer doen.
morgen dan niet om 16.00 naar binnen maar 22.00 en dan die dag erna om 24.00 en daarna gewoon de hele nacht buiten laten staan ofzo?
Of even een dag uitzoeken waarop er geen groot verschil is tussen de temperaturen s'nachts en overdag.
Als je dat op internet opzoekt dan zal dat wel ongeveer kloppen.

Annenas

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-02-13 21:54

mika11 schreef:
Maar als het buurpaard wel naar binnen gaat 's avonds, heb je wel kans dat het paard helemaal gek wordt.
Die wil natuurlijk mee.
Een paard in z'n eentje 's nachts buitenlaten wat hij niet gewend is en zonder gezelschap zou ik niet voor kiezen.

Daar heb je een punt..
Misschien dat ik eerst nog een aantal dagen moet aankijken en als het niet beter gaat het dan moet overwegen hem snachts buiten te laten staan.
Hij is pas sinds een paar dagen niet te houden, en nu mijn vader hem buiten gaat zetten ipv mijn moeder verbeterd dit misschien weer wel.

zorro

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-13 22:33

een paard ziet inderdaad prima in het donker. en een schuilstal is niet altijd noodzakelijk, bomen kunnen dat inderdaad wel opvangen. en anders gooi je er een lichte deken op. van de andere kant, ik neem aan dat hij wel een wintervacht heeft omdat hij overdag wel gewoon buiten staat en dan kan hij het nachts prima hebben hoor. ze zijn niet van suiker, en dat laat je paard met zijn gedrag ook zien.

ik verwacht ook niet dat hij sterk reageert als het buurpaard naar binnen gaat, hij vind immers niks aan dat dier? gaat het buurpaard wel naar binnen, die was toch ook niet zo gemakkelijk in zijn gedrag?

Annenas

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-02-13 22:36

buurpaard gaat wel altijd naar binnen, ze doen de draad open en er is een pad afgezet waar de pony dan langs moet lopen naar zijn stal, dat doet ie ook braaf want binnen ligt er 2 kilo sportbrok op hem te wachten.
mijn paard die wordt toch best wel onrustig als hij op de wei staat en het buurpaard mag al naar binnen en hij nog niet.

zorro

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-13 22:44

onrustig oké.. maar dat zakt wel hoor, als hij dat paard toch niet zo geweldig vind. ik neem aan dat er wel een. flinke dot stroom op de omheining staat? nogmaals, ik zou hem voorlopig buiten laten staan..

want weet je wat me nu het meeste dwars zit? je vader moet dat paard nu buiten zetten. ik meende te lezen dat het niet echt paardenmensen zijn? hoe kan hij dan met dit gedrag omgaan? dit kan zo gemakkelijk fout gaan, en dan bedoel ik echt fout.. neem het risico nou gewoon niet.

dat is ook voor het paard niet eerlijk. haal er op zijn minst op korte termijn goede hulp bij, je spaart voor een trailer, haal daar dan maar even wat geld uit, dit paard ga je zo toch niet veilig op een trailer krijgen. zoek hulp, voordat er ongelukken gebeuren.

ik ben bang dat jullie nu gewoon niet capabel genoeg zijn om dit zelf op te lossen. niet vervelend bedoelt hoor, maar je wist niet eens dat paarden prima zien in het donker. ik denk echt dat het goed is om nog wat bij te leren over paarden, hun wensen en gedragingen..

Annenas

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-02-13 23:02

Tuurlijk staat er stroom op de omheining.
Mijn vader heeft vroeger altijd paarden gehad en zelf ook paardgereden. Dus hij weet ook wel hoe hij er mee om moet gaan. Mijn moeder heeft er alleen echt niks mee.
En ik wil er ook hulp bij gaan halen, maar dat is niet zo 123 geregeld.
Waarom zou ik moeten weten dat paarden goed kunnen zien in het donker als ik toch nooit van plan was mijn paard 's nachts buiten te laten staan.

Pauline

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-13 23:04

Dan kan je vader hem wel leren meewandelen denk ik?
Gebruik zijn kennis! Ideaal een paardenvader. :j

zorro

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-13 23:10

Oh oke, ik dacht je vader er ook niet veel mee bezig was omdat jij alleen de verantwoordelijkheid voor het paard hebt, maar dat heb ik dan verkeerd begrepen.

Ik vind dat iedere paarden eigenaar zich moet verdiepen in het denken en doen van een paard, moet weten hoe ze zich in de natuur gedragen, en daar hoort simpele kennis als: een paard ziet prima in het donker, een paard is een vluchtdier en voelt zich het veiligst in een kudde, gewoon bij.

Ik leerde dat vroeger al uit de penny :D

Kijk anders eens op marktplaats of er in de buurt iemand zich aanbiedt die les in grondwerk geeft. Ik las nog dat je ook al aan vrijheidsdressuur had gedacht, maar ik zou als ik jou was eerst met het basis grondwerk beginnen, daar kun je nu veel aan hebben.

Annenas

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-02-13 23:43

ik heb een tijdje geleden hem aangeleerd om achteruit te lopen op commando (dat is ook grondwerk toch?)
ook ben ik toen ik hem net had begonnen met stilstaan, ik weglopen en hij blijvenstaan.
maar dit heb ik zo weinig gedaan dat die t niet meer weet denk ik.
ik ga het maar weer eens oppakken en wat meer dingen aanleren.
nog ideeën wat handige en leuke oefeningen zijn om hem aan te leren?