Paard wordt met de dag gevaarlijker...

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Alexandra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-13 21:22

weet niet of het al gezegd is, maar ik zou dr minder voeren!

Flo123

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-13 23:51

Het bokken onder het zadel kan inderdaad voortkomen vanuit pijn, dit zou ik eerst uitsluiten door een goeie zadelmaker te laten komen en om de rug na te laten kijken een ostheopaat. Eventueel kan het zelfs ook nog aan het gebit liggen, ik neem aan dat je met bit rijd, dus een bezoekje aan detandarts zou ook nog duidelijkheid kunnen geven.
Wat betreft het naast je paard, moet ze gewoon respect voor je hebben. Ik kan je hierbij wel helpen als je wilt en zorgen dat ze weer netjes met je mee kan lopen etc. Het kan allemaal best voortkomen uit dominantie, als ik dan ben geweest zal het niet meer terug moeten komen. Is dit wel het geval, dan heeft je paard echt ergens last van, zelfs als je er dus niet op zit! Dan is het stijgeren en bokken de manier waarop hij zich naar jou toe uit om te laten zien dat hij pijn heeft.
Wat betreft het rijden dus zou ik eerst echt uitsluiten of het niet met pijn te maken heeft, een paard gaat nooit zomaar bokken en stijgeren, hier moet een aanleiding voor zijn. Nadat dit is uitgesloten wil ik hier ook wel met je naar kijken en dit oplossen.
Mocht je interesse hebben kan je een kijkje nemen op mijn website. Voor vragen kan je ook pb sturen, mailen of bellen!

Groetjes, Flo

meisje

Re: Paard wordt met de dag gevaarlijker...

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-13 23:56

Ik heb geen zin alles te lezen, maar heb het filmpje gekeken.
Zie gewoon een paard dat aan rennen in de bak is wat door de eigenaar word opgejaagd
En als je daar al vind je paard gevaarlijk is, denk ik toch echt heel veel aan jou ligt hoor.
Maar als je zo onervaren bent dat je met losgooien je paard al gevaarlijk vind, misschien goede hulp zoeken en niet via internet gewoon iemand die je komt helpen.

franka75

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-13 00:10

Het allerbelangrijkste is lekker onbeperkt hooi geen kuil. En haar weer de baas worden zij lelijk tegen jou jij lelijk tegen haar. als ze losgegooit word haar lekker haar gang laten agan en als ze moet werken lekker laten werken totdat jij wilt dat ze stopt, als ze zo aan het racen is tijden het werk dan laten racen tot jij vind dat ze mag stoppen oftewel nog even wat langer , hoeft niet veel langer te zijn. als ze steigert heel hard hee roepen en als ze naar je mept een goede pets geven en met je stem goed herrie maken en haar desnoods wegjagen. Ze gaat veel te ver en duidelijkheid is het belangrijkst. jij neemt het in de hand niet zij. succes

renate85

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-13 01:12

Whoknows schreef:
Laten we het helder maken: Roosje is niet stout.

Ze zijn echter verzeild geraakt in een onbegrepen situatie van 2 individuen; een paard en een mens. Dit paard verlangt een leider, zolang niemand zich aanmeldt, gaat hij zelf leiden. TS denkt heel iets anders die denkt "wat wordt ie vervelend joh".

Zolang dit paard niet een leider heeft (dat TS zou moeten zijn) kun je dit paard niets kwalijk nemen.

Het punt is nu om een omslag te maken en TS zal nu leiderschap op moeten eisen. Daarvoor moet ze hulp zoeken van een ruim ervaren iemand die weet hoe je hier mee om moet gaan.

Diegene zal beamen dat leiderschap niets te maken heeft met zwepen of rondjagen of scherpe bitjes.
Sleutelwoorden in dit geval zijn nog altijd: consequent zijn, zelf alert zijn in combinatie met een goede timing.

En inderdaad; vlak huisvesting niet uit.

Waar is de vind ik leuk knop

Top zoals jij het ziet doen de meeste mensen bij ons op stal het ook.
Hierdoor heeft mijn tinker een stuk meer opvoeding in zijn lijf dan toen hij bij mij kwam, en mijn vriend een super brave quarter.
quarter was een rodeo pony, (ook door een verkeerd zadel) en is nu te rijden met een neckrope zonder zadel.

Dit alles zonder zweep oid, gewoon met rust, en het lezen van je paard

Neem idd les bij een ervaren iemand.
Woon je toevallig in de buurt van woudenberg? want dan weet ik een hele goede hulp voor je

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-13 01:29

Ik heb alleen de beginpost gelezen en de andere reactie's van ts, dus ik reageer daar even op.

Je zegt dat ze gewend is om 24/7 buiten te staan (in de zomer), nu staat ze op stal, met een deken, komt 3 uurtjes in de paddock en heeft 3 vrije dagen in de week.
Dat is nogal een forse overgang, zeker als ze een energiek type is en op die leeftijd.
Waarschijnlijk heeft ze dus gewoon veel te veel energie.
Dat wordt nog versterkt door die 6kg kuil, probeer dat te vervangen door hooi of voer minder.

Waarom rijd je maar 2x in de week? En wat doe je als je longeert? Kun je op de 3 vrije dagen niet naar stal? Ik zou proberen 4x in de week te rijden, 2 dagen te longeren en één vrij dag te nemen.
En bij voorkeur eerst die 3 uren buiten en daarna rijden.

Daarnaast zijn Tinkers nogal karakterdieren en weten feilloos misbruik te maken van jouw zwakke punten. Zoek dus iemand die je kan helpen op een goede manier met dat gedrag om te gaan. Duidelijk regels aangeven en zeer consequent zijn is de oplossing.

astridastrid

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-13 14:34

Grappig dat ik je hier tegen kom, ik reed laatst bij je toen je les (?) had. Ik reed op de Haflinger van mijn zus. Toen zag het er helemaal niet staatsgevaarlijk uit hoor. Roos is natuurlijk nog wel heel jong. Ik zou gewoon (blijven) zorgen voor goede begeleiding. Ik wil je veel succes wensen en tot op stal!

ilikex

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-13 14:39

ik zou haar sws meer naar buiten doen, 3 uren is echt te weinig voor je paard, verder zou ik haar minder voeren, het kan ook zijn dat ze heet word van het voer,
ik zou ook grondoefeningen met haar doen, dat is het begin van alles..

verder: schouders naar achteren, streng wezen, laat zien dat jij de baas bent!

you can do it:)

Penguin

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-13 17:13

Ik heb niet alle berichten gelezen maar ik denk dat je paard teveel energie hebt. Ik zou haar misschien eerst longeren en dan gaan rijden? Mijn verzorgpony gedroeg zich ook duivels en werd gedurende de winter steeds gevaarlijker, het probleem was dat hij teveel energie had. Deze situaties gebeurden bij mij alleen in de winter wanneer de bak een ramp was en het buitenrijden erg glad was. Er werd dus niet altijd gereden, wel stond hij de hele dag buiten. In de zomer was hij altijd zeer gehoorzaam op zijn fjorden-eigenwijsheid na dan :') Als hij teveel energie had dan deed ie soms ook aan "nep schrikken", om maar lekker als een wild paard door de bak te razen zodat hij zijn energie kwijt kon. Bokken was toen net een hobby. Hem van te voren moe maken hielp erg veel. Het was echt een energieprobleem! We hebben uiteindelijk in de winter besloten veel grondwerk te doen, dat hielp toen veel.

Juulxx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-13 17:27

ik wil even een update geven!

Het gaat weer helemaal super met me paardje!
Ze krijgt alleen nog maar hooi.. *onbeperkt*
en mijn rij instructrice heeft er nu 4 x op gereden om het vervelende gedrag eruit te krijgen..
en dat is gelukt.. en ondertussen hebben we nog wel gewoon gelesd in en me bijrijdster...
nu kan ik er zo opstappen en gaan.. dat was eerder niet meer het geval..

ik ben heel trots op me meisje! en ben mega happy tot we er toch samen uit zijn gekomen!
*uiteraard met ook een beetje hulp*info* van jullie!

BEDANKT! +:)+ _/-\o_

Maflinger_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-13 17:38

Da's goed om te horen. Nog veel plezier samen!

Rosita6692

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-13 21:22

Hoor iedereen hier zeggen dat 3 uur per dag weinig is voor een paard, maar dat is totale onzin. Op veel stallen kunnen paarden een kwartiertje in de stapmolen, dus in 3 uur tijd kunnen ze genoeg uitrazen, zeker als me naast 3 uur buiten ookk nog traint. Denk inderdaad dat je minder moet gaan voeren, en ook in je kuilgras zit misschien veel energie? Er zijn brokken te koop voor sobere rassen zoals tinkers en fjorden, paarden die sneller dik worden en/of teveel energie krijgen. Qua dominantie moet er zeker wat gebeuren, je paard zit in zn puberteit, en heeft een duidelijk en consequente baas nodig. Als je zit zelf niet kan, zoek gewoon een goede instructeur of instructrice die je daar vast mee kan helpen.

Lees net dat het goed is gekomen, top!

StableDoor

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-13 21:27

Rosita6692 schreef:
Hoor iedereen hier zeggen dat 3 uur per dag weinig is voor een paard, maar dat is totale onzin. Op veel stallen kunnen paarden een kwartiertje in de stapmolen, dus in 3 uur tijd kunnen ze genoeg uitrazen, zeker als me naast 3 uur buiten ookk nog traint. Denk inderdaad dat je minder moet gaan voeren, en ook in je kuilgras zit misschien veel energie? Er zijn brokken te koop voor sobere rassen zoals tinkers en fjorden, paarden die sneller dik worden en/of teveel energie krijgen. Qua dominantie moet er zeker wat gebeuren, je paard zit in zn puberteit, en heeft een duidelijk en consequente baas nodig. Als je zit zelf niet kan, zoek gewoon een goede instructeur of instructrice die je daar vast mee kan helpen.

Lees net dat het goed is gekomen, top!

Dit is totale onzin. Ga jij als prooidier vrijwillig in een hokje van 3x3 staan, 20 (!!) uur per dag? Nou ja. Het probleem is al opgelost zegt TS!