Help! Valse pony gekocht!

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

funnyhorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-13 12:47

Dat vind ik een eerlijke beslissing ts.
Als je zelf vooraf al weet dat je zelf het geduld en de tijd niet hebt dan doe je het dier ook geen plezier.
Maar nogmaals deze pony is heus niet zo erg als dat hij zich uit,maar zal wel zijn tijd kosten in de opvoeding.
En als jij er ook met kleine kindjes bij wilt komen dan is dit zeker voor nu geen goeie combi.
Jammer dat ik er al 2 heb ik had het best willen proberen met hem.

Ik hoop dat er zich een leuke toekomstige eigenaar voor gaat melden,dat heeft ie wel verdient.

alleirbag

Re: Help! Valse pony gekocht!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-13 13:24

Hij staat niet in de weg, is een maatje van ons Trekpaard, dus hij heeft een prima leven met z'n hooi, z'n wei, z'n vriend, z'n paddock en z'n loopstal. Hij staat dus niet in de weg en het feit dat hij en ik niet klikken betekent niet dat hij moet boeten. Hij mag blijven totdat er zich iemand meldt waar een goed gevoel bij is. Ik ben nu eigenaar en ik heb nu een verantwoordelijkheid en die neem ik dan ook. Leuk of niet, jammer dan.

BarbaLala

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-13 13:37

Mooi omschreven, en petje af dat je er zo in staat en je verantwoordelijkheid neemt :)

funnyhorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-13 13:54

TamaradB schreef:
Hij staat niet in de weg, is een maatje van ons Trekpaard, dus hij heeft een prima leven met z'n hooi, z'n wei, z'n vriend, z'n paddock en z'n loopstal. Hij staat dus niet in de weg en het feit dat hij en ik niet klikken betekent niet dat hij moet boeten. Hij mag blijven totdat er zich iemand meldt waar een goed gevoel bij is. Ik ben nu eigenaar en ik heb nu een verantwoordelijkheid en die neem ik dan ook. Leuk of niet, jammer dan.

_/-\o_ +:)+
Dat is fijn om te lezen! :j

alleirbag

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-13 14:07

BarbaLala schreef:
Mooi omschreven, en petje af dat je er zo in staat en je verantwoordelijkheid neemt :)

Dank je wel, veel mensen kopen dieren als spijkerbroeken, daar kan ik niet tegen. Koop je een dier dan koop je een verantwoordelijkheid. En zo is het!

Hagar_Helga

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-13 14:14

*edit*
Ik stuur wel een pb, lijkt me beter (nu ik alles gelezen heb).
Laatst bijgewerkt door Hagar_Helga op 21-01-13 14:27, in het totaal 1 keer bewerkt

Alfi2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-13 14:27

TamaradB schreef:
BarbaLala schreef:

Dank je wel, veel mensen kopen dieren als spijkerbroeken, daar kan ik niet tegen. Koop je een dier dan koop je een verantwoordelijkheid. En zo is het!

Vind het goed om te lezen dat je je verantwoordelijkheid neemt.
Vind het wel jammer dat je verhaal op Marktplaats, waar de pony inmiddels opstaat, niet helemaal overeenkomt met verhaal zoals je het hier schetst.
In de advertentie staat dat er geen klik met deze stoere pony is. Hier in dit topic spreek je over een valse pony en geef je duidelijk aan dat hij al diverse keren gebeten heeft, in je advertentie staat daar niets over.
Ik krijg op die manier toch wel het idee dat je hem beter probeert te verkopen dan hij op dit moment is. Maar dat is mijn indruk na het lezen van dit topic en het lezen van de advertentie.

alleirbag

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-13 14:38

Dat snap ik, en dat is ook zo. Maar ben wel eerlijk als mensen mailen. Ik wil met de advertentie niet afschrikken maar ik heb er ook niks aan als mensen wel langskomen en niet meenemen, dus ben wel degelijk eerlijk.
Ik geloof ook niet dat de pony vals is, ik geloof dat hij zich vals gedraagt en dat is natuurlijk iets anders.

tessie1985

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-13 14:48

ik kan alleen maar zeggen, dat je de hoofdprijs hebt betaald voor deze shet....
had hem mooi teruggebracht....

alleirbag

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-13 14:50

tessie1985 schreef:
ik kan alleen maar zeggen, dat je de hoofdprijs hebt betaald voor deze shet....
had hem mooi teruggebracht....

Maar daar heb ik nu niets meer aan....

BarbaLala

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-13 14:52

Ik denk dat het zo goed is "opgelost", denk dat de pony op deze manier bij een geschikter huis komt omdat hij bij de TS niet op stel en sprong weg hoeft.

alleirbag

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-13 14:53

Inderdaad

Melvern

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-13 15:10

Ik heb zelf soortgelijks meegemaakt.

Vorig jaar kocht ik een leuke pony met papieren en alles erop en eraan. Pony was net 3 jaar en zou verder niets kennen. Ze had ook lichte zomereczeem.

Nou het verhaal draaid 360 graden..

De pony zat van kop tot kond onder de grote ( bloederige wonden ) ze schuurde zich een ongeluk. Behandelen was niet mogelijk bleed al snel. Ze slaat in blinde paniek om zich heen en is watervlug. Helaas bleek al snel dat er iets meer is gebeurd met mijn pony. Ze is onwijs kopschuw en heeft volgens ( parelli ) instructeurs die haar hebben geholpen geleerd om zo te trappen doordat ze niet zo goed behandeld is. Beestje is doodsbang voor elke aanraking en beweging. Vreemde was wel dat de dag van ophalen ze niet zo extreem was ( er wordt vermoed verdoofd, ik durf alleen niet zo slecht te denken van mensen ).

Echt goed contact met de oude eigenaar heb ik ook niet, hij geeft niet echt thuis. Wel heeft de pony elke premie van veulen tot 3 jarige en is opgenomen in het stamboek. Ze zou dan eigenlijk toch wel iets moeten kennen...

Ik heb haar nu in de wei staan met 3 anderen en langzaam aan krijgt ze ietsie meer vertrouwen maar het is nog steeds opletten met haar en heel voorzichtig doen. Ik ben zelf heel bang haar weg te doen, de stalhouder zegt, breng maar naar de slager dat beest krijg je nooit meer normaal, ben bang dat meerderen zo denken. Denk zelf dat niemand zo'n pony wil.

alleirbag

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-13 15:14

Heftig en vooral verdrietig voor zo een dier ook.

funnyhorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-13 15:32

Wat gaat er in zo'n hoofdje om denk ik dan.
Ergens is het grandioos fout gegaan maar probeer maar te achterhalen wat en waar.
Petje af voor de mensen die zo'n dier een kans gunnen,kost veel tijd,geduld en ook geld natuurlijk.
Wel fijn dat er altijd nog mensen zijn die zo'n dier een kans geven.

alleirbag

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-13 15:37

Amen.

marlonFloris

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-13 15:50

phoe wat een lastige situatie, gelukkig kies je voor je eigen veiligheid en zie je in dat het met jou niet klikt. ik wens je succes met de verkoop van dit beestje hoop dat hij een plekje krijgt waar hij tot rust kan komen. de nieuwe eigenaren zullen sterk en geduldig in hun schoenen moeten staan.

joey2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-13 16:08

Beste TS, ik heb het topic gelezen en ik denk dat het inderdaad het beste is om een ander geschikt baasje te vinden die in het begin veel grondwerk met hem gaat doen.
Zodat bevestigd word dat niet hij ( de pony) maar de mens de leider is.
Volgens mij heeft de pony gewoon geleerd dat waneer hij aanvalt hij dan met rust word gelaten.

Al met al een wijs besluit om voor een geschikt baasje te zoeken.

Ik hoop dat je in de toekomst toch nog een geschikte pony tegen komt die wel al de juiste opvoeding heeft gehad.

dinek123

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-13 19:36

Heb je een foto van die pony? Bij mijn verzorgpaarden stond ook zon shet die zich precies zo gedroeg en waarvan de eigenaar hem ook wou verkopen, ze.zijn al een jaar weg maar het.xo kunnen dat ze de shet in die.tijd heeft verkocht en dat jij em nu hebt

missy28

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-13 19:56

ik had een heel lang bericht getypt en weg is ie ppppffff even testen nu voordat het weer niet lukt sorry hoor!

missy28

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-13 19:58

oh nu geeft hij aan dat ik de laatste was die had gereageerd op jouw bericht maar ik zie mijn lange bericht niet ???

Sandyislief

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-13 20:09

Selima schreef:
Weet je ook iets van de eigenaren van vroeger? Kan het zijn dat ie voorheen nogal stevig is aangepakt of misschien zelfs mishandeld is (ook al omdat ie hengst was) en dat ie bij jou als nieuwe baas nog niet het vertrouwen heeft dat jij hem niet zult mishandelen?

Het is alsof ie op dit moment kiest voor 'aanvallen is de beste verdediging'. Dat ie niet onder de indruk was van jouw schop wijst er misschien ook op dat hij lichamelijke straf kent uit z'n verleden (niet bij de laatste eigenaresse, blijkt uit wat je schrijft, maar daarvoor).

Op basis daarvan denk ik dat 1 februari erg kort is om te zien of er verbetering op kan treden wanneer hij je meer leert te vertrouwen.

Ja dit dus, ik herken dit heel erg in een van onze shetten vroeger. Die was in het begin ook zo, aanvallen, bijten, gericht schoppen. Heeft heel erg lang geduurd voor ze ons echt vertrouwde (3 jaar) en toen was het een schat en konden we bij haar in de wei op de grond liggen en alles met haar doen. Echter op het moment dat een vreemde iets met haar probeerde nam ze gelijk deze houding weer aan. (bv de hoefsmid was altijd een drama)

Wel idd gedrag wat fout is bestraffen, die van ons kreeg ook wel een tik of schop op momenten dat ze ons pakte, maar elk moment dat het goed gaat ook belonen, veel tijd met hem door brengen,veel poetsen, wandelen, aandacht geven,kroelen. Ook naar hem toe gaan in de wei om enkel een appeltje te geven,zo leert hij ook dat het leuk is als jij naar hem toe komt en dat het niet alleen maar 'stom' is.

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-13 20:34

Ik vind dat het toch het proberen waard is.
Persoonlijk ga ik er van uit dat zelfs één enkele training een duidelijk merkbaar verschil in gedrag zou moeten kunnen aantonen, en als er dan ook voldoende info en uitleg bij gegeven wordt , ook een aantal oefeningen die de eigenaar dan zelf kan uitvoeren, dan ga ik er echt van uit dat na enkele trainingen dit dier gewoon niet meer te herkennen is, en dus idd een braaf paard kan worden.
Het is gewoon leren hoe om te gaan met zo'n paardje en hoe te reageren.
Dit is leuk, je bent er ook bij betrokken en doet dus een deel zelf, en je leert er ondoenlijk veel uit, dit zal je dan ook helpen bij het omgaan met alle andere paarden waar je ooit mee zou willen werken.
IK zou dus adviseren , ga de uitdaging aan, het is superleuk.
Uit zo'n paard leer je echt het meest.

alleirbag

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-01-13 11:41

aeolusnr1 schreef:
Ik vind dat het toch het proberen waard is.
Persoonlijk ga ik er van uit dat zelfs één enkele training een duidelijk merkbaar verschil in gedrag zou moeten kunnen aantonen, en als er dan ook voldoende info en uitleg bij gegeven wordt , ook een aantal oefeningen die de eigenaar dan zelf kan uitvoeren, dan ga ik er echt van uit dat na enkele trainingen dit dier gewoon niet meer te herkennen is, en dus idd een braaf paard kan worden.
Het is gewoon leren hoe om te gaan met zo'n paardje en hoe te reageren.
Dit is leuk, je bent er ook bij betrokken en doet dus een deel zelf, en je leert er ondoenlijk veel uit, dit zal je dan ook helpen bij het omgaan met alle andere paarden waar je ooit mee zou willen werken.
IK zou dus adviseren , ga de uitdaging aan, het is superleuk.
Uit zo'n paard leer je echt het meest.

Het klinkt te mooi om waar te zijn, kom hem maar halen, en veel geluk ermee; ik geef het op.

BarbaLala

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-13 11:47

Ik denk dat zo'n "uitdaging" alleen leuk is als je er bewust voor gekozen hebt om zo'n pony aan te schaffen.
Ts wilde en dacht een ongecompliceerd dier aan te schaffen, en het bleek een "uitdaging".