Jong, onhandelbaar paard. Hulp gevraagd!

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Mungbean

Re: Jong, onhandelbaar paard. Hulp gevraagd!

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-12 22:25

Een paard dat op zijn achterbenen voor je staat raak je het liefste 1x flink op zijn onbeschermde buik en lukt dat niet, dan erges anders waar ik bij kan. Het moet dan wel een vrij brutale donder zijn wil ze het dan nog een keer doen.
Omdat ik uit ervaring weet dat erg veel jonge paarden dit grapje vroeger of later wel eens gaan uithalen (soms al als veulen, sommige pas als ze 3 zijn) zorg ik dat ik ze in het begin van de opleiding altijd aan aan zeer lang touw of longeerlijn meeneem, dan heb je altijd een lang uiteinde om het paard mee te raken of waarwaarts te jagen en voldoende lengte om zelf veilig te kunnen bijven.

Op de grond slaan is in zo'n geval totaal nutteloos en een gevaar voor jezelf. Een paard dat gericht naar je in de benen gaat verdient een fikse optater. Je schreef dat ze daarna nog naar je sloeg ook. In zo'n geval had ik toch echt genadeloos de longeerzweep vol tegen haar achterwerk geparkeerd. is ze helemaal belazerd.

Aser

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-12 22:33

Mijn advies voor de lange duur, mits je paard wilt houden en zelf wilt trainen, je gaat werken aan jouw angsten voor haar. Met als doel jouw angst leren gebruiken en enigszins te beheersen. bv lichaamssignalen van jezelf leren herkennen in een vroeg stadium wanneer je al bang wordt voor haar. Het herkennen van je angst kan je dan gebruiken als bron en herkenningsmoment om te weten hier komt een leermoment aan met je paard of dat nu opvoeden is, dominantieprobleem oplossen, een steigerend paard corrigeren whatever. voor je eigen veiligheid en om een paard te kunnen trainen mag angst geen leidende factor zijn, ook niet op crises momenten ps. Een paard slaan terwijl je bang bent, zeker een dominant paard kan weleens veel ellende geven maar een paard niet corrigeren ook. Mijn advies zoek een trainer die jouw traint en je paard. En breng jezelf niet, zolang je niet weet/onderbouwd besloten hebt hoe te reageren op die momenten, in die positie.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-12 22:37

Heleennn schreef:
Ik kan een paard toch niet gaan slaan? Dat doet toch zeer? Dat heb ik echt nog nooit gedaan...

Je zit al acht jaar tussen de paarden en hebt al vijf jaar eigen paarden??? En dan feze zin, dan heb je vast en zeker de meest brave hobbelpaarden gehad die er zijn, meisje, verkoop deze merrie voor ze zo door jouw onkunde verpest word dat ze een enkeltje slachthuis krijgt en jij in het ziekenhuis ligt.

Oreo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-12 23:14

Ja TS, ik ben het ook met de laatste paar reacties eens. Je zult je paard toch echt af en toe kort maar krachtig moeten corrigeren om rampzalige gevolgen te voorkomen. En nee, dat is niet zielig nee.

Heleennn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-12-12 23:27

bigone schreef:
Heleennn schreef:
Ik kan een paard toch niet gaan slaan? Dat doet toch zeer? Dat heb ik echt nog nooit gedaan...

Je zit al acht jaar tussen de paarden en hebt al vijf jaar eigen paarden??? En dan feze zin, dan heb je vast en zeker de meest brave hobbelpaarden gehad die er zijn, meisje, verkoop deze merrie voor ze zo door jouw onkunde verpest word dat ze een enkeltje slachthuis krijgt en jij in het ziekenhuis ligt.

Deze reactie vind ik nou niet bepaald aardig... je hebt gelijk maar had het ook anders kunnen verwoorden.

Heleennn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-12-12 23:30

Ik heb inderdaad al héél brave paarden gehad, eentje die ook jong was maar die we er ook doorheen hebben gekregen. Haifa namelijk (foto op profiel). Die is nu doodsbraaf. Dus ik vraag mij ook af of het enkel 'jongepaardenkuren' zijn. Indien dat het geval is zou ik haar liever bijhouden, maar wat dan als het gewoon haar karakter is?

Zoe_97

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-12 23:38

als je nooit een paard slaat leert het nooit zijn grenzen. mij paard (wel een oudere) loopt sinds enkele maanden gewoon over iedereen heen doordat hij zijn grenzen niet kent. Het doet mij ook iedere keer pijn als ik hem moet slaan, maar het word echt veel te gevaarlijk anders.

Heleennn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-12-12 00:24

Ik zal ook eens met mijn instructrice overleggen of verkoop een goed idee is of niet.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-12 12:32

Excuus als ik het wat direct gezegd heb maar imo ben je nu een paard tegen gekomen die qua karakter gewoon niet bij je past, en ja, ik heb al regelmatig zeer goedwillende eigenaren meegemaakt die door hun zachtheid er van uit gingen dat het met een aai en snoepje wel zou lukken. Een aantal is het gelukt maar de meeste pony's en paarden veranderden in draken, sommige werden levensgevaarlijk. Juist voor hun baas, daar liepen ze compleet overheen, zoals nu ook bij jouw gebeurt. Een vriendin had zo'n paard, ik kon er alles mee nadat ik hem de eerste keer gigantisch op z'n plek had gezet. Zij is in het ziekenhuis beland doordat ze haar paard toch niet kon slaan. "Hij was toch soms zo lief". Een paard dat zijn plek in de rangorde niet weet gaat uitproberen met voor de mens soms ernstige gevolgen, voor jou heeft ze geen respect en voor je stalhouder blijkbaar wel, die staat hoger. Daarom zal het gevaarlijk blijven voor je tot je een keer doorpakt, dat hoeft idd niet altijd met een tik. Als ik met het lekkerste eten wat er is de boxen binnenkom dan hoef ik maar "eh" te zeggen of , "denk erom" en ze blijven netjes staan wachten tot ze mogen. Als ik zeg " om" dan gaan ze om. Zet ik ze buiten dan blijven ze achter me, allemaal kleine dingen maar ozo belangrijk. Ga ik buiten voor de hooiruif staan dan blijven ze ook op een gepaste afstand tot ze toestemming hebben. Als er een nieuw paard komt dan haalt hij het maar één keer in zijn hoofd om onterecht te dreigen want dan heeft hij de zweep op zijn kont en niet zo zachtjes.

Diane65

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-12 12:37

Toen een door mij gefokt hengstveulen op een leeftijd van drie maanden ineens bedacht dat hij wel in mijn nek kon springen, had hij gelijk een flinke elleboogstoot van mij te pakken. Stond er een stalgenootje achter me die zei dat dat zielig was. Ik heb toen geantwoord dat het pas echt zielig zou zijn als hij dit ook nog zou doen als hij drie jaar oud was. En wel voor mij! Ik geef ze gelijk een beuk als ze dit soort gedrag vertonen. Ze hebben zich maar te gedragen.
En als ze braaf zijn, krijgen ze ook hun beloning: aaitjes, klopjes en soms een snoepje. Gewoon eerlijk met die dieren om gaan, dan zijn ze ook eerlijk naar jou.

Heleennn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-12-12 12:50

Oke, duidelijk en hard zijn dus, geen medelijden. Heb zo meteen les van de staleigenaar geregeld, dan ga ik haar longeren terwijl hij erbij is en zien of ze dan nog steeds dat gedrag vertoont tegenover mij, dan kan de staleigenaar ingrijpen.

Bij het verzorgen en opzadelen moet ik dus ook gewoon streng zijn?

nadita

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-12 12:56

Altijd streng en consequent zijn naar zo'n paard toe. Zeker zo'n brutale merrie moet haar plek weten! Tuurlijk is een beloning goed, mits op zijn plaats, maar nee is nee! Overal en altijd, wanneer jij dat van haar verlangt.
Goed dat je hulp van je stalhouder vraagt. Wens je heel veel succes straks!

Heleennn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-12-12 12:57

Bedankt :) ga er wel met een bang hartje naar toe :brr:

jus

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-12 12:59

Iid streng zijn , jij bent de baas , ze moet opgevoed (training) worden en ze moet weten wat wel en niet kan , wat zielig is als een dier van 500 kilo boven op jou springt dus consequent zijn en als zij braaf is dan natuurlijk belonen , is niet alleen meppen hoor :D

Belangrijke met een jong paard is goede begeleiding.

LieveLoes

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-12 13:49

Goed dat je nu met de staleigenaar erbij gaat longeren! :j

Maar ik vind zelf inderdaad ook dat je de merrie flink op haar achterste moet zitten,
en geen medelijden inderdaad! Maar ontzettend goed dat je toch je verantwoordelijk
wil nemen.

Heel erg veel succes gewenst!

Nagano

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-12 13:58

Heleennn schreef:
Bedankt :) ga er wel met een bang hartje naar toe :brr:

meid niet bang zijn
ik weet dat dt moeilijk is heb ook prezien zo,n meerie als die van jouw gehad
maar was zo bang en dat voelden ze en nam me echt te pakken toen
en jij moet in grijpen en haar op haar donder geven als het fout gaat niet je leraar ze moet repect voor jouw krijgen
voor hem zou ze dat al hebben meschien dus kom op zet hem op het gaat je lukken
is mij ook gelukt wel met een stoere nieuwe haflinger maar ik durf nu veel meer bij hem

Clown_14

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-12 14:04

Zulk gedrag mag echt niet!Het is heus niet zielig een paard te corrigeren als het zich zo gedraagt!Paarden en zeker jonge paarden hebben een duidelijke leider nodig.Dus nee is nee en goed gedrag is goed.maar ik zou idd ook een cap opzetten tegen vliegende paarden hoeven en er een bijzet opzetten.erg goed btw dat je de stalhouder om hulp gevraagd hebt!Ik denk dat dit gewoon ''paardenpuber'' gedrag is.misschien kun je eerst de stalhouder laten longeren en dan jij.dan vind je het misschien minder eng.veel succes!

sallandval

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-12 14:36

olafgek schreef:
als je nooit een paard slaat leert het nooit zijn grenzen. mij paard (wel een oudere) loopt sinds enkele maanden gewoon over iedereen heen doordat hij zijn grenzen niet kent. Het doet mij ook iedere keer pijn als ik hem moet slaan, maar het word echt veel te gevaarlijk anders.

Dit is echt de grootste larie, aan de rest van je antwoord kun je ook duidelijk zien dat slaan an sich totaal niet helpt.

Kom op mensen, we leven niet meer in de jaren '70 hoor! Slaan als opvoedtechniek is echt volledig verouderd. Als je écht denkt dat een paard slaan noodzakelijk is ga je dan gauw verdiepen in dieren-leergedrag aub.

PercyLeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-12 14:47

Als je nu al zo bang bent vraag ik me af of dat ooit goed komt als ze iets probeert onder het zadel :o Mijn vorige was een echte viezerik, ben een paar keer met de hele handel achterover geklapt en ze genoot er van om mij tegen de grond te werken. Ik was ook doodsbang en heb haar daarom verkocht. Mijn huidige paard heeft jaren geduld met me moeten hebben voordat ik hem vertrouwde! Luister naar je gevoel, het is hobby!

nadita

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-12 14:52

sallandval schreef:
olafgek schreef:

Dit is echt de grootste larie, aan de rest van je antwoord kun je ook duidelijk zien dat slaan an sich totaal niet helpt.

Kom op mensen, we leven niet meer in de jaren '70 hoor! Slaan als opvoedtechniek is echt volledig verouderd. Als je écht denkt dat een paard slaan noodzakelijk is ga je dan gauw verdiepen in dieren-leergedrag aub.

@ Sallandval: dat ben ik niet helemaal met je eens. Ik heb zelf een alphamerrie gehad, die mij (en anderen bv de hoefsmid) regelmatig gericht een mep verkocht. Die kreeg ze driedubbel terug. Laat me niet trappen door mijn eigen paard. Echt niet. Door een ander paard trouwens ook niet....
Als een paard gericht naar je slaat, ben ik van mening dat je er best de (longeer) zweep er een keer overheen mag halen.

Bullebeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-12 14:54

sallandval schreef:
olafgek schreef:

Slaan kan in sommige gevallen nuttig zijn bij paarden. Het zijn geen mensen. Je hoeft ze ook weer niet af te beulen. Kijk eens naar een kudde paarden. Zie je ze daar zachtejes zeggen van he dat mag niet! Ja eerst gaan de oren plat. Gaat het andere paard dan toch verder, ja dan kan ie toch een optater verwachten van de ander. Keer op keer. Gebruik dus wanneer nodig ook paardentaal.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-12 14:55

Vooral duidelijk zijn, vergelijk het met een jengelend kind in de supermarkt, de ene keer mogen ze een snoepje na lang zeuren en de volgende keer niet, dan zeuren ze opnieuw want ze weten dat ma of pa toch wel overstag gaat. Onze kinderen hebben dat één keer geprobeerd, ik liet ze gewoon op de vloer liggen krijsen, dat was ook meteen duidelijk. Ik zeg ook niet dat je meteen moet slaan maar je moet een paard altijd een stapje voor zijn, ben je bang en angstig dan zien ze dat direct aan je lichaamstaal, maak je breed en groot en denk positief, jij moet altijd de leider uitstralen want anders denderen ze over je heen. Ook een goed opgevoed paard zal dit gedrag gaan vertonen als ze bij een niet kundig persoon komen, verdiep je in paardengedrag en doe daar je voordeel mee. Slaan is alleen te doen als ze je echt lichamelijk in gevaar gaat brengen, ja is ja en nee is nee, daar moet je naar toe.

Bullebeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-12 14:56

@Nadita, mijn idee

Hammeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-12 14:58

Vanwaar ben je ergens? Ik ben ook van jou regio, ik wil misschien wel eens langskomen.
Laat maar iets weten via pb.

sallandval

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-12 14:59

bigone schreef:
Vooral duidelijk zijn, vergelijk het met een jengelend kind in de supermarkt, de ene keer mogen ze een snoepje na lang zeuren en de volgende keer niet, dan zeuren ze opnieuw want ze weten dat ma of pa toch wel overstag gaat. Onze kinderen hebben dat één keer geprobeerd, ik liet ze gewoon op de vloer liggen krijsen, dat was ook meteen duidelijk. Ik zeg ook niet dat je meteen moet slaan maar je moet een paard altijd een stapje voor zijn, ben je bang en angstig dan zien ze dat direct aan je lichaamstaal, maak je breed en groot en denk positief, jij moet altijd de leider uitstralen want anders denderen ze over je heen. Ook een goed opgevoed paard zal dit gedrag gaan vertonen als ze bij een niet kundig persoon komen, verdiep je in paardengedrag en doe daar je voordeel mee. Slaan is alleen te doen als ze je echt lichamelijk in gevaar gaat brengen, ja is ja en nee is nee, daar moet je naar toe.

Precies en angstig zijn en dán slaan is als je het mij vraagt een recept voor ongelukken.