"geef m maar een snoepje"

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-12 19:47

Het één sluit het ander niet uit, sabino. Ik werk met een combinatie van leiderschap, begrip, stemhulp, snoepjes (meestal stukjes wortel), handhulpen, beenhulpen, zweep, etc. (dit in redelijk willekeurige volgorde). Datgene wat op enig moment het gewenste resultaat geeft is voor mij een bruikbare techniek.

sabino

Re: "geef m maar een snoepje"

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-12 20:00

Aan iedereen natuurlijk de keus om te gebruiken wat zij het prettigste vinden.
Ik probeer alleen duidelijk te maken dat je met snoepjes,truckjes aanleert.
Nou heb ik ook niks met dat soort dingen,ze hoeven bij geen voetje te geven of te gaan liggen of meer van dat soort dingen.
Ik wil dat ze respect hebben en luisteren in de gewone omgang en het rijden en dan niet alleen bij mij maar ook met anderen,die ik dan niet hoef uit te leggen dat ze snoepjes mee moeten nemen want anders doet hij het misschien niet.

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-12 21:12

Ik ben het niet met je eens dat snoepjes trucjes aanleren en verder geen nut zouden hebben. Het is een middel dat je met beleid heel goed kunt inzetten om bepaalde zaken gemakkelijker te maken. Daarnaast kun je met bepaalde trucjes ook controlepunten inbouwen.
Bij mijn jonge paard is voedselbeloning in ieder geval heel nuttig geweest om een aantal lastige punten van haar wat gemakkelijker te maken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-12 21:16

ik ervaar dat mijn pony het fijn vind om beloningen te krijgen, en voor snoep doet ze nét wat meer haar best.... ik geef niet bij alles snoepjes hoor, zo heb ik ze ook wel gezien... maar ik beloon wel met voedsel, al doe ik dit wel dmv clickertraining, om het bedelen tegen te gaan en gerichter te belonen :)

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-12 15:03

Sassii schreef:
TS, ik snap je probleem niet echt..
Als een klein kind wat goed doet, beloon je hem/haar toch ook? Dat is de snelste manier dat ze dingen leren!

Je kunt een mens en een dier niet met elkaar vergelijken. Bovendien is een kind met snoepjes belonen ook niet de meest ideale manier. ;)

Aslien

Re: "geef m maar een snoepje"

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-12 16:21

Is Stef weer vrolijk? Geef haar een snoepje :))

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-11-12 16:36

Toch leuk om te zoen hoe dit topic een compleet eigen leven is gaan leiden op basis van niet lezen en aannames. Onderstaande sprong er voor mij uit:

Fellor schreef:
.

En zoals eerder gezegd in dit topic: voerbeloning en een respectvol paard kunnen heel goed samen gaan. Bij jou niet? Dan moet je misschien twijfelen aan je eigen kunnen en niet aan de methode.

Wat weet jij van mij, mijn kunnen, of mijn trainingwthoden?

Ook wordt er gevraagd wat er mis is met belonen met voer: niks, dat zeg ik ook nergens.
Ik vind wat mis met er te pas en te onpas een snoepje in gooien. Op bokt wordt dit met name geadviseerd door minder ervaren users, die users roepen echt te pas en te onpas in een probleem topic: geef maar een snoepje.

Ik beloon tijdens clickertraining ook met voer, tijdens vd ook, een paard wat de trailer niet zomaar op gaat lok ik ook gerust met voer.
Ik heb echter niet standaard voer opzak, dus als mijn paard onderweg iets eng vind, zal ie het met een woord en een aai moeten doen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-12 17:37

stef schreef:
Toch leuk om te zoen hoe dit topic een compleet eigen leven is gaan leiden op basis van niet lezen en aannames. Onderstaande sprong er voor mij uit:

Fellor schreef:
.

En zoals eerder gezegd in dit topic: voerbeloning en een respectvol paard kunnen heel goed samen gaan. Bij jou niet? Dan moet je misschien twijfelen aan je eigen kunnen en niet aan de methode.

Wat weet jij van mij, mijn kunnen, of mijn trainingwthoden?

Ook wordt er gevraagd wat er mis is met belonen met voer: niks, dat zeg ik ook nergens.
Ik vind wat mis met er te pas en te onpas een snoepje in gooien. Op bokt wordt dit met name geadviseerd door minder ervaren users, die users roepen echt te pas en te onpas in een probleem topic: geef maar een snoepje.

Ik beloon tijdens clickertraining ook met voer, tijdens vd ook, een paard wat de trailer niet zomaar op gaat lok ik ook gerust met voer.
Ik heb echter niet standaard voer opzak, dus als mijn paard onderweg iets eng vind, zal ie het met een woord en een aai moeten doen.

Het was meer een algemene opmerking omdat hier veel mensen roepen dat een respectvol paard en voerbeloning niet samen gaan terwijl in de praktijk blijkt dat dit bij veel trainers wel mogelijk is.

arizonagreen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-12 17:47

Mijn paard krijgt echt geen snoepje als hij iets engs 'overwint', het moet normaal en een gewoonte worden, en gewoontes beloon je niet met snoepjes, anders krijg je later kliergedrag als ze géén snoepje krijgen.