Help! Hebben wij een goede aankoop gedaan??

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

kamsel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-12 11:44

Wie heeft jullie geadviseerd dat paard te kopen?
Is er iemand met kennis en kunde van paarden en van jullie rijkunst meegeweest?
Die scheefhed, is dat nagekeken?
Persoonlijk vertrouw ik die stal voor geen meter en wat ze zeggen over hun paarden al helemaal niet.

Misschien is het op te lossen door ander stalmanagement, misschien door rustig en consequent te zijn (hele goede spiegel= erg leerzaam), misschien is ze echt een maatje te groot. Wat zegt jullie instructrice ervan?
Mijn eerste ingeving zou zijn terugbrengen, niet akkoord gaan met inruilen.

Dat zo'n paard schimmel heeft is niet vreemd en makkelijk op te lossen, daar zou ik dan weer niet moeilijk over doen.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-12 14:32

Elisa2 schreef:
Even wat uit de wereld helpen..koudbloeden zijn niet perse makkelijker dan karakter..ze kunnen heel eigenwijs zijn,maar....{en daarom raadde ik het aan} over het algemeen veel minder "springerig,schrikkerig" en sensibel..
Ik zie toch een hoop mensen lol hebben van dit soort paarden,die heus wel hun eigen dingen hebben maar over het algemeen toch een stuk handelbaarder zijn dan sensibele sportpaarden.

Handelbaarder zijn ze zowieso niet, dat is gewoon iets heel persoonlijks.
Minder sensibel en springerig wel maar dat kan juist ook vervelend zijn, ze kroppen dingen op, ze zijn niet te corrigeren met een simpel gebaar maar hebben juist grovere aanwijzingen nodig. Daarbij zijn ze vaak erg zelfstandig en eigengereid, als ze iets niet willen doen ze het gewoon niet en zijn ze ook niet over te halen, als ze ineens besluiten dat ze ergens anders naartoe gaan doen ze dat ook gewoon.

Het is net waar je zelf beter mee om kunt gaan, ik heb liever een paard naast me wat meteen laat merken dat hij iets niet wil, wat staat te springen bij gekke dingen, wat vooruit schiet als ik hem aanspoor maar wat dan ook met een simpel gebaar opzij te zetten is, wat snel te overtuigen is als hij iets niet wil, wat het laat merken als ik te ruw ben.
Ipv zon binnenvetter die niet te overtuigen is omdat hij zelf beslissingen neemt, die gewoon blijft staan als hij niet wil en bij een tik met de zweep geen kik geeft.

liljebo

Re: Help! Hebben wij een goede aankoop gedaan??

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-12 15:22

Hier kan ik in meegaan. Ik ben zelf juist een koudbloed-mens. Maar ik weet als geen ander dat dit soort paarden je gewoon moet liggen. Ik hou van het lekkere eigenzinnige karakter en de uitdaging om hun medewerking te krijgen, maar ik zie vaak genoeg mensen met koudbloedjes die ze hebben gekocht omdat ze cool in de kop (kunnen) zijn, maar waarbij het rijden bol staat van de frustratie, paard exact doet waar ie zin in heeft tot en met gevaarlijk wordt en baasje zich scheel ergert en/of bang wordt (Ze zijn echt niet per definitie gemakkelijk als je niet erg consequent bent en ze door hebben dat een mens in vergelijk met hun maar een vlieg is... dat coole en onverschrokken trekje kunnen ze ook tegen je gebruiken)

TS... je zegt het eigenlijk zelf al. Dit paard past niet bij jullie. Daar zou ik geen geld meer in stoppen. Maak een lijst van de eigenschappen die je belangrijk vindt en kijk waar je grootste prioriteit ligt. Ga vervolgens op zoek naar het paard, maar neem een nuchter denkend mens mee wat jullie beperkingen kent en weet wat jullie nodig hebben. Een emotionele aankoop is snel genoeg en niet zelden blijkt het paard waar je helemaal voor valt juist niet het juiste paard te zijn. Koop met je verstand, niet met je gevoel

tylando

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-12 15:26

elk paard is anders idd , ook al ging mijn advies naar MISSCHIEN een koudbloed uit! bij ons staan veel koudbloeden en ja ook die zijn eigenwijs ( Maar eerlijk moet je dan ook naar hun eigenaren kijken soms )
het ligt er maar net aan hoe je met een paard omgaat!
als ik een paard zou kopen zou het sowieso moeten klikken.. ik ging voor een vos van rond de 1.60m en kwam thuis met een schimmel van 1.44m :D
je moet je er goed bij voelen en neem iemand met goed verstand van paarden mee als je gaat kijken!
er zijn handelsstallen waar ze de paarden eerst iets geven om ze rustig te krijgen en dat is ook een grote misleiding , daarbij zou iemand die er verstand van heeft wel doorheen kijken!
kijk of het paard goed aandacht voor je heeft , niet sloom oogt enz..

succes met je beslissing!

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-12 15:28

Het advies voor een koudbloed hoeft niet verkeerd te zijn. Maar het moet bij je passen. Ik zou bv niet anders willen :) Dat bedoel ik eigenlijk maar te zeggen.
En ja... het kan soms anders lopen dan je denkt.
Ben het volkomen met je eens dat je iemand mee moet nemen als je gaat kijken, die een gezonde en nuchtere kijk heeft.

sallandval

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-12 16:04

TS, ik denk altijd maar dat een paard niet voor niets op je pad komt. Of je d'r nu verkoopt of niet; je hebt alvast veel van haar geleerd :) . Je bent vast niet voor niets op dit paard gevallen; iets aan haar stond je aan.

Niet stil staan, schrikken, wegrennen... dat zijn allemaal dingen die volgens mij voor een deel liggen aan een gevoelig temperament maar voor een groot deel aan opvoeding. En dan met name het onderdeel (dat is in de engelse sport nogal eens wordt overgeslagen maar een cruciaal onderdeel is in nh en western:) sacking out oftewel desensitizing (google daar maar eens op). Volgens mij ben je als dit paard goed gedesensibiliseerd wordt echt een heel eind verder omdat het behalve te nerveus/gespannen reageren eigenlijk niets fout doet.

Er zijn mensen die dat voor je kunnen doen, kost iets maar dan heb je ook wat. Ik ken een goede (100 euro per week), maar dat is voor jou wel een eind rijden. Bij jou in de buurt zitten er vast ook wel.

Dus bedenk het volgende; vind je het paard leuk, lief, mooi? Bedenk dan dat het een gezond paard is, daar heb je geluk mee. Dan is het de moeite waard om er in te investeren, breng hem desnoods een paar weken weg, werk in die tijd aan je eigen gespannenheid en je krijgt een volkomen ander paard terug (ik heb er ervaring mee). Maar ben je op het paard afgeknapt? Dan is het de moeite niet waard. Breng hem dan terug en vraag je geld terug en zoek naar een stal die actief met jou op zoek gaan naar een passend paard en die je geen kat in de zak verkoopt.

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-12 16:08

Is zeker zo, dat het aanraden van een "koudbloedig type" zoals een Fries/Tinker/Haf/IJslander (ik noem maar wat) in dit geval JUIST problematisch zou kunnen uitpakken.... Zoals Anneliesjjj al zegt: die zijn zeker in de omgang met een onervaren paarden-iemand, niet per defenitie makkelijker, want kunnen ongelofelijk eigenzinnig en introvert zijn.
Je moet dan wel weten hoe je door zo'n "muur" heen komt. Of met de inderdaad plotse "dwarsigheid" om te gaan.

TS zou er wellicht beter aan doen, als eerste paard inderdaad een wat ouder, echt betrouwbaar en bewezen recreatiepaard aan te schaffen... het lijkt me nu ook niet leuk voor alle partijen.
Als de angst en onzekerheid er eenmaal is ingeslopen, weet een paard daar prima misbruik van te maken.
Paard terugbrengen naar de handelsstal, instructrice meenemen, en zien of daar een ander beter geschikt paard staat. Waar zowel instructrice als TS en haar man op proefrijden.

Natuurlijk zal ook DAT paard veranderend gedrag vertonen, indien eenmaal enige weken prive op stal. En gaan uittesten... Dat is normaal, voor de meeste paarden.
Hierbij je heel goed laten begeleiden door de instructrice... die kan bijvoorbeeld "bijrijden" of vooraf rijden.

Het gaat er natuurlijk wel om dat je bij je allereerste eigen paard een goed gevoel hebt, en dat is niet "angst" en "stress".

Zijn zo veel andere leuke, rustige, brave paarden te kust en te keur op het moment!

sallandval

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-12 16:10

ik vind koudbloeden gaaf, maar de exemplaren die ik gekend heb waren beslist niet de minst hete paarden...

tylando

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-12 16:12

daar zit verschil in .. ik ken 2 friezen waar beginners nog mee het bos in gaan en geen stap verkeerd zetten! en een tinker waar ook een beginnend ruiter mee rondrijdt zowel in bak als buiten in het bos!

terwijl een kwpn er er steeds tussenuit piept met zijn baasje erop!

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-12 16:21

Nee, zeker Sallandval: speciaal als het altijd prive-paarden zijn, of zijn geweest,dan komt het verhaaltje zelfbewustzijn/zelfverzekerdheid/lichaamstaal dat een eigenaar/ruiter ten toon dient te spreiden wel heel erg in beeld, mijn eigen Fries x Tinker BJ is dus echt een HEEL lastig, koppig tiep.
Mijn Fries x KWPN tuiger merrietje van 3,5 jaar is van begin af aan een absolute lieve volgzame, voorzichtige doodgoeie schat vergeleken bij voornoemde botte hork.

Zo iets meer gevoeligs,dus iets meer "bloed" lijkt me zeker in OMGANG (op de grond) toch eerder iets voor TS en haar man, om weer wat vertrouwen te krijgen, want ik begrijp dat het vertrouwen vanuit de merrie naar TS en haar man, en in wisselwerking over en weer, al niet meer aanwezig is.

Je eerste paard moet je ook vertrouwen en plezier brengen, anders loop je de kans dat TS en haar man er maar van afzien om "nu al" een eigen paard er op na te houden, en ontzeggen zich daardoor die prachtige ervaring met een eigen paard. Dat zou ik jammer vinden.

Het hoeft niet zo te gaan... of te blijven.... er zijn zo vele brave paarden (inderdaad het je geluk als ze dan ook nog gezond zijn) die geschikter zijn.

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-12 19:02

Tja,... volgens mij moet je naar het paard kijken... die van mij is KWPN met een volbloed vader... en toch is hij introvert ;) Dat ligt niet aan ras.

44Myrthe44

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-12 19:06

Sonja schreef:
Een braaf paard kopen kan idereen. Een paard braaf houden niet.
Als beginner mer een eigen paard heb je behalve goede begeleiding eigenlijk ook gewoon een goede bijrijder nodig.
Is dat een optie voor jullie?

Ben ik het niet mee eens, dan is het ook geen braaf paard geweest.
Een braaf paard blijft braaf, juist met beginners. Anders is het nooit een braaf paard geweest.
En ik ben bang dat dit hier het geval is..
Voor er ongelukken gebeuren, ruil haar asjeblieft in! Tegen een braaf paard waar je wel gewoon een buitenritje mee kan maken..

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-12 19:22

44Myrthe44 schreef:
Sonja schreef:
Een braaf paard kopen kan idereen. Een paard braaf houden niet.
Als beginner mer een eigen paard heb je behalve goede begeleiding eigenlijk ook gewoon een goede bijrijder nodig.
Is dat een optie voor jullie?

Ben ik het niet mee eens, dan is het ook geen braaf paard geweest.
Een braaf paard blijft braaf, juist met beginners. Anders is het nooit een braaf paard geweest.
En ik ben bang dat dit hier het geval is..
Voor er ongelukken gebeuren, ruil haar asjeblieft in! Tegen een braaf paard waar je wel gewoon een buitenritje mee kan maken..

Ik zou zeggen, ga een maand voor een van de paarden van mijn lesgeefmens zorgen; eens kijken of jij sterk genoeg in je schoenen staat om dat paard braaf te houden.
Dat dat paard braaf is, dat weet ik uit ervaring; ik heb met dat paard dingen gedaan en ben op plekken geweest waar het gros hier niet eens over durft te denken er te gaan rijden.

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-12 19:28

Mocht je het paard inruilen bij handelsstal en mocht je bij attentie tol tien uitkomen ben ik benieuwd hoe het paard is :) is gefokt door een goede kennis van me en ken de moeder van het paard goed.
Laatst bijgewerkt door Martine op 27-10-12 12:11, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: namen verwijderd

tylando

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-12 19:31

hoe braaf het paard is ligt ook aan de persoon die ermee omgaat! tuurlijk heb je super uberbrave paarden maar een paard waar ook wat inzit is toch wel fijner.. wat heb je liever een paard wat haast niet reageert of een wat pittiger waarvan je ook nog eens een hoop kan leren ( met les , instructie )!

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-12 19:32

Van de post van Marjan B begrijp ik geen lor, behalve dat poster Marjan B het paard in kwestie althans diens afstamming (de moeder) dus wel kent.
Dat zou TS eventueel kunnen helpen, om een betere evaluatie van de situatie te maken!

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-12 19:41

Oh ben ik zo wazig? ;)

Nou paard wat ze nu heeft komt bij handelsstal vandaan. Hun geven zover bij mij bekend niet snel geld terug. Als ze het paard terugbrengen zullen ze waarschijnlijk uitkomen op omruilen. Nu staat er bij Attentie dat ie braaf is en geschikt is voor beginners. Als ik dat lees misschien een optie vanuit handelsstal. Ik ken de fokker goed en de moeder van het paard ook en ben benieuwd of ie op zn moeder lijkt qua gedrag :) mocht ts het paard leuk vinden als het zover zou mogen komen dan heb ik via pb wel info over moeders en kan ik haar wel in contact brengen met fokker om te kijken of die er meer over kan vertellen :)
Laatst bijgewerkt door Martine op 27-10-12 12:12, in het totaal 1 keer bewerkt

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-12 19:48

MarjanB schreef:
Oh ben ik zo wazig? ;)

Nou paard wat ze nu heeft komt bij handelsstal vandaan. Hun geven zover bij mij bekend niet snel geld terug. Als ze het paard terugbrengen zullen ze waarschijnlijk uitkomen op omruilen. Nu staat er bij Attentie dat ie braaf is en geschikt is voor beginners. Als ik dat lees misschien een optie vanuit handelsstal. Ik ken de fokker goed en de moeder van het paard ook en ben benieuwd of ie op zn moeder lijkt qua gedrag :) mocht ts het paard leuk vinden als het zover zou mogen komen dan heb ik via pb wel info over moeders en kan ik haar wel in contact brengen met fokker om te kijken of die er meer over kan vertellen :)

Van ruilen wordt je zelden of nooit beter, tenzij je (fors) bijbetaald. Wellicht doet TS er verstandiger aan dat geld te investeren in dit paard?

Mocht TS besluiten dit paard niet te houden, zou mijn advies zijn om het paard in ieder geval niet te ruilen. Neem je verlies, verkoop dit paard (handel) en ga vrij op zoek naar iets anders.
Laatst bijgewerkt door Martine op 27-10-12 12:13, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: in quote namen verwijderd

kamsel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-12 19:53

Ikke, dat ben ik helemaal met je eens

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-12 21:24

MarjanB schreef:
Oh ben ik zo wazig? ;)
Nou paard wat ze nu heeft komt bij jvdh vandaan. Hun geven zover bij mij bekend niet snel geld terug. Als ze het paard terugbrengen zullen ze waarschijnlijk uitkomen op omruilen. Nu staat er bij Attentie dat ie braaf is en geschikt is voor beginners. Als ik dat lees misschien een optie vanuit handelsstal. Ik ken de fokker goed en de moeder van het paard ook en ben benieuwd of ie op zn moeder lijkt qua gedrag :) mocht ts het paard leuk vinden als het zover zou mogen komen dan heb ik via pb wel info over moeders en kan ik haar wel in contact brengen met fokker om te kijken of die er meer over kan vertellen :)

ikke schreef:
Van ruilen wordt je zelden of nooit beter, tenzij je (fors) bijbetaald. Wellicht doet TS er verstandiger aan dat geld te investeren in dit paard?
Mocht TS besluiten dit paard niet te houden, zou mijn advies zijn om het paard in ieder geval niet te ruilen. Neem je verlies, verkoop dit paard (handel) en ga vrij op zoek naar iets anders.

*Speculatie verwijderd*
Als ik TS was zou ik het toch nog een Xtje proberen. Toen ze laag in het voer stond was ze blijkbaar braaf (maar mager). Ik zou ze dan helemaal van krachtvoer halen en een suiker(melasse) vrije brok voeren en verder alleen hooi. Zou best kunnen dat het dan een handelbaar braaf paard wordt.

Overigens kun je bij handelsstal ook je geld terugkrijgen. Zou het gewoon doen. Je hebt het paard immers op proef. En hij moet je een ander paard aanbieden maar als hij toevallig niks passends heeft staan dan ben je vrij om ergens anders heen te gaan (verdiep je maar eens in consumentenkooprecht, want daar hebben we het hier over). Hij moet dan gewoon het geld teruggeven. Veel mensen weten dat niet. Overigens kun je dat ook gewoon tevoren afspreken en op papier zetten in een koopcontractje.
Ik zou handelsstal gewoon bellen. Vertellen dat het paard nu hij wat meer vlees op de botten krijgt, veranderd is in een monster en dat je dat niet hebt gekocht. Dat je nog wel even wil proberen hoe het paard het doet op suikerloos, maar dat als het zo blijft je de koop wilt ontbinden. Mailtje erachter aan (of brief) zodat het op schrift staat. Als het paard niet opknapt gewoon terug doen (hoe moeilijk ook) maar laat je er niet toe verleiden te denken dat je dan verplicht bent om daar een ander paard uit te zoeken. Als hij niks passends heeft (en dat kan voor wat jou betreft zelfs de kleur zijn) dan houdt het op.
Laatst bijgewerkt door Martine op 27-10-12 12:13, in het totaal 2 keer bewerkt
Reden: Post aangepast, ervaringen horen in een ander topic.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-12 21:32

Babootje schreef:
Ja, zo'n paard staat echt niet zomaar bij een handelsstal. Toch heb ik er soms wel goede paarden vandaan zien komen. Maar dat zijn dan toch geen paarden voor beginners. ZIjn ze wel heel braaf, dan mankeren ze vaak het een of ander. Als ik TS was zou ik het toch nog een Xtje proberen. Toen ze laag in het voer stond was ze blijkbaar braaf (maar mager). Ik zou ze dan helemaal van krachtvoer halen en een suiker(melasse) vrije brok voeren en verder alleen hooi. Zou best kunnen dat het dan een handelbaar braaf paard wordt.

Ik heb bij een andere stal waar je, volgens Bokt, nooit iets moet kopen, weleens een poging ondernomen er een paard vandaan te halen. Detail: ik kende het paard.......
Laatst bijgewerkt door Martine op 27-10-12 12:14, in het totaal 1 keer bewerkt

Serendip90

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-12 21:38

Even over handelsstallen: makkelijke manier om van je paard af te kopen. Elke maand stalling = -/- paar 100 euro minimaal. Dus wat wil je in deze tijd? Natuurlijk krijg je bij een handelaar niet de hoofdprijs, maar je bent direct van je kosten af. Dus denk niet dat je er van uitmoet gaan dat op een handelsstal geen "goede paarden" kunnen komen..

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-12 21:42

Serendip90 schreef:
Even over handelsstallen: makkelijke manier om van je paard af te kopen. Elke maand stalling = -/- paar 100 euro minimaal. Dus wat wil je in deze tijd? Natuurlijk krijg je bij een handelaar niet de hoofdprijs, maar je bent direct van je kosten af. Dus denk niet dat je er van uitmoet gaan dat op een handelsstal geen "goede paarden" kunnen komen..

Op zich heb je gelijk, maar wanneer jij een paard komt "inruilen" krijg je zelden of nooit betere paarden aangeboden, tenzij je fros in de buidel tast (lees: uiteindelijk meer geld kwijt bent dan voor een vergelijkbaar paard op "de vrije markt").

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-12 21:43

Ik denk niet dat het alleen een kwestie van desesbiliseren is.
Het paard is immers al 12 en heeft al tot M niveau in de sport gelopen, die heeft dus al genoeg van de wereld gezien om niet sensibel meer te zijn.
Ik denk dat het waarschijnlijker is dat het paard zo wordt door de manier waarop TS met haar omgaat óf dat het gewoon de aard van het beestje is maar dat lijkt me minder waarschijnlijk aangezien ze bij de handelsstal ook niet zo was.
Laatst bijgewerkt door Martine op 27-10-12 12:14, in het totaal 1 keer bewerkt

Serendip90

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-12 21:47

ikke schreef:
Serendip90 schreef:

Op zich heb je gelijk, maar wanneer jij een paard komt "inruilen" krijg je zelden of nooit betere paarden aangeboden, tenzij je fros in de buidel tast (lees: uiteindelijk meer geld kwijt bent dan voor een vergelijkbaar paard op "de vrije markt").

Daar ben ik ook een beetje bang voor.... Omdat ze het geld al binnen hebben, staan ze qua positie natuurlijk "sterker"...

We kunnen vanaf hier de situatie niet zien, we kennen het paard niet, dus het is niet te zeggen voor ons wat het "is", wel mogelijkheden aandragen waar aan het zou kunnen liggen...

Anneliesdj, toen was het paard mager... Als mijn paardje mager is, is ie ook futloos en alles...