Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73
Twiggy2008 schreef:Overigens denk ik dat de training of het getut niet echt heel belangrijk is voor een paard. Dat vinden WIJ belangrijk, omdat we per se iets van ons paard willen (althans, velen van ons), maar een normaal paard wil toch vooral vrije beweging en sociaal contact. Denk dat ze zich daar nog fijner bij voelen dan onze wandelingetjes en ritjes, laat staan het aan de hand grazen.
) een bakje voer.
Babootje schreef:Twiggy2008 schreef:Nou heb ik het hele topic niet gelezen, maar er is hier toch niemand (of heb ik het toch gemist) die roept dat een paard per se 24/7 naar buiten moet? Al is het met dit weer best fijn om dag en nacht lekker buiten te staan met je vriendjes.
Je hebt de OP toch wel gelezen?
Waratje schreef:Twiggy2008 schreef:Overigens denk ik dat de training of het getut niet echt heel belangrijk is voor een paard. Dat vinden WIJ belangrijk, omdat we per se iets van ons paard willen (althans, velen van ons), maar een normaal paard wil toch vooral vrije beweging en sociaal contact. Denk dat ze zich daar nog fijner bij voelen dan onze wandelingetjes en ritjes, laat staan het aan de hand grazen.
Dan mag je me vertellen waarom mijn oude dame en haar blonde collega vrijwel elke avond als ik aan kom rijden met de auto naast elkaar voor het hek van de paddock staan te wachten. Ze kunnen gewoon in de wei lopen, de andere paarden doen dat vaak ook, maar die 2 staan als een echtpaar voor het hek te kijken hoe ik aan kom rijden en willen graag uit de paddock voor hun portie aandacht en (ook belangrijk) een bakje voer.
Deze twee vinden het ook prettig om 's nachts op stal te komen en vinden het zomerseizoen (24/7 buiten) daarom ook maar zozo. Paard nummer 3 is een keurig sportgefokte WPN-er, die vindt 24/7 buiten de uitvinding van de eeuw. Tja, wat moet je er van zeggen![]()
Er is gewoon geen stalling die voor alle paarden perfect is, ook paarden hebben hun voorkeuren hierin en de kunst is om het toch zo goed mogelijk voor het individu te doen, binnen de mogelijkheden die je hebt.
cam schreef:Misschien moeten de meeste hier niet kijken naar de uren die de paarden buiten zijn of gereden worden maar naar de uren dat ze op stal staan. Dat geeft toch een heel ander beeld. 7 uur niet op stal wil eigelijk zeggen 17 uur wel op stal. En 5 uur wel buiten op de wei wil dus zeggen 19 uur wel op stal. Klinkt toch plots heel anders vind ik.
Ik kijk altijd naar de tijd dat mijn paard alleen op stal staat en niet naar de tijd dat hij buiten de box doorbrengt.
cam schreef:Misschien moeten de meeste hier niet kijken naar de uren die de paarden buiten zijn of gereden worden maar naar de uren dat ze op stal staan. Dat geeft toch een heel ander beeld. 7 uur niet op stal wil eigelijk zeggen 17 uur wel op stal. En 5 uur wel buiten op de wei wil dus zeggen 19 uur wel op stal. Klinkt toch plots heel anders vind ik.
Ik kijk altijd naar de tijd dat mijn paard alleen op stal staat en niet naar de tijd dat hij buiten de box doorbrengt.

Natuurlijk dus. cam schreef:Jeetje marijke_1995. Wat een aanval en jouw paard staat niet eens 24/7 buiten. Mijn paard wel namelijk en alleen met heel slecht winter weer staat zij in de nacht op stal.
Dus echt natuurlijk staat jouw paard dus niet in de ogen van de 24/7 liefhebbers. En dat bedoel ik dus. Jij doet wat jij goed vind en een ander ziet het toch anders.
En jij hoort bij de groep waar ik het over had die moeten kijken naar hoeveel uur je paard op stal staat en niet na hoeveel uur je paard buiten de stal doorbrengt. Op de een of andere manier zitten er namelijk altijd meer uren in de nacht op stal dan in de uren overdag buiten de stal.

Twiggy2008 schreef:Heleennn schreef:Ik zou mensen die zo zwart op wit kijken het allerliefst op hun bek slaan. Alsof alle mensen die hun paard op een Pensionstal hebben staan hun paard mishandelenSlaat echt nergens op... Ja mijn paard staat op een Pensionstal, ja ze komt dagelijks een uur of vijf op de paddock, ze wordt een uur per dag gereden, halfuurtje grazen aan de hand en dan nog af en toe een wandelingetje aan de hand. Dat maakt dus dat mijn "verwaarloosde" paard minstens zeven uur per dag beweegt en buitenkomt. Ze heeft als ze binnenstaat een schone stal, vers water, hooi en 's ochtends en 's avonds een schep voer. Vul zelf dan maar in hoe slecht het gaat met mijn paard TS
Goh, jij klinkt gezellig.....![]()
Overigens denk ik dat de training of het getut niet echt heel belangrijk is voor een paard. Dat vinden WIJ belangrijk, omdat we per se iets van ons paard willen (althans, velen van ons), maar een normaal paard wil toch vooral vrije beweging en sociaal contact. Denk dat ze zich daar nog fijner bij voelen dan onze wandelingetjes en ritjes, laat staan het aan de hand grazen.
![]()
Ik persoonlijk moet er niet aan denken dat mijn paard maar 5 van die uurtjes per dag zou hebben (en mijn paard zelf al helemaal niet), maar da's mijn mening.