Een paard meer paard laten zijn?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

cam

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-12 23:30

Misschien moeten de meeste hier niet kijken naar de uren die de paarden buiten zijn of gereden worden maar naar de uren dat ze op stal staan. Dat geeft toch een heel ander beeld. 7 uur niet op stal wil eigelijk zeggen 17 uur wel op stal. En 5 uur wel buiten op de wei wil dus zeggen 19 uur wel op stal. Klinkt toch plots heel anders vind ik.
Ik kijk altijd naar de tijd dat mijn paard alleen op stal staat en niet naar de tijd dat hij buiten de box doorbrengt.

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-12 23:50

Twiggy2008 schreef:
Overigens denk ik dat de training of het getut niet echt heel belangrijk is voor een paard ;) . Dat vinden WIJ belangrijk, omdat we per se iets van ons paard willen (althans, velen van ons), maar een normaal paard wil toch vooral vrije beweging en sociaal contact. Denk dat ze zich daar nog fijner bij voelen dan onze wandelingetjes en ritjes, laat staan het aan de hand grazen. ;)

Dan mag je me vertellen waarom mijn oude dame en haar blonde collega vrijwel elke avond als ik aan kom rijden met de auto naast elkaar voor het hek van de paddock staan te wachten. Ze kunnen gewoon in de wei lopen, de andere paarden doen dat vaak ook, maar die 2 staan als een echtpaar voor het hek te kijken hoe ik aan kom rijden en willen graag uit de paddock voor hun portie aandacht en (ook belangrijk :P ) een bakje voer.
Deze twee vinden het ook prettig om 's nachts op stal te komen en vinden het zomerseizoen (24/7 buiten) daarom ook maar zozo. Paard nummer 3 is een keurig sportgefokte WPN-er, die vindt 24/7 buiten de uitvinding van de eeuw. Tja, wat moet je er van zeggen 8-)
Er is gewoon geen stalling die voor alle paarden perfect is, ook paarden hebben hun voorkeuren hierin en de kunst is om het toch zo goed mogelijk voor het individu te doen, binnen de mogelijkheden die je hebt.

Marijke_1995

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-12 07:17

Krijgen ze niet gewoon eten op stal rond die tijd en willen ze daarom naar binnen? ;p

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-12 08:43

Och ja, natuurlijk. Ze hebben weliswaar 24/7 ruim gras tot hun beschikking, maar ze rammelen natuurlijk van de honger :P

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-12 09:05

Babootje schreef:
Twiggy2008 schreef:
Nou heb ik het hele topic niet gelezen, maar er is hier toch niemand (of heb ik het toch gemist) die roept dat een paard per se 24/7 naar buiten moet? Al is het met dit weer best fijn om dag en nacht lekker buiten te staan met je vriendjes. :j

Je hebt de OP toch wel gelezen?

Daarin zegt ze toch ook heel duidelijk dat ze het wel snapt als een paard 's nachts binnen staat?

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-12 09:09

Waratje schreef:
Twiggy2008 schreef:
Overigens denk ik dat de training of het getut niet echt heel belangrijk is voor een paard ;) . Dat vinden WIJ belangrijk, omdat we per se iets van ons paard willen (althans, velen van ons), maar een normaal paard wil toch vooral vrije beweging en sociaal contact. Denk dat ze zich daar nog fijner bij voelen dan onze wandelingetjes en ritjes, laat staan het aan de hand grazen. ;)

Dan mag je me vertellen waarom mijn oude dame en haar blonde collega vrijwel elke avond als ik aan kom rijden met de auto naast elkaar voor het hek van de paddock staan te wachten. Ze kunnen gewoon in de wei lopen, de andere paarden doen dat vaak ook, maar die 2 staan als een echtpaar voor het hek te kijken hoe ik aan kom rijden en willen graag uit de paddock voor hun portie aandacht en (ook belangrijk :P ) een bakje voer.
Deze twee vinden het ook prettig om 's nachts op stal te komen en vinden het zomerseizoen (24/7 buiten) daarom ook maar zozo. Paard nummer 3 is een keurig sportgefokte WPN-er, die vindt 24/7 buiten de uitvinding van de eeuw. Tja, wat moet je er van zeggen 8-)
Er is gewoon geen stalling die voor alle paarden perfect is, ook paarden hebben hun voorkeuren hierin en de kunst is om het toch zo goed mogelijk voor het individu te doen, binnen de mogelijkheden die je hebt.

Mijn paard komt ook naar me toe gewandeld vanuit de kudde, dus blijkbaar is hij ook graag bij mij en ik merk ook zeker dat hij het fijn vindt om wat te doen. Dan nog ga ik mezelf de eer niet geven dat het contact met andere paarden te vervangen is voor mij. Ik ben wel zo reeel dat dat gewoon niet zo is, hoe mooi je band met je paard ook is. Verder zijn paarden ook enorme gewoontedieren. Nogmaals, ik heb an sich niets tegen de nachten binnen (de mijne gaat deze winter ook voor het eerst naar binnen 's nachts, maar als het niet bevalt, doen we het weer 24/7 buiten), maar ik zie aan zeer veel paarden dat ze het prima hebben buiten 's zomers 24/7. :)

En ik ben met je eens dat de perfecte stalling over het algemeen niet bestaat, maar daarom je paard urenlang binnen houden (wat je 's winters vaak ziet gebeuren), zal ik nooit ok vinden.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-12 09:10

cam schreef:
Misschien moeten de meeste hier niet kijken naar de uren die de paarden buiten zijn of gereden worden maar naar de uren dat ze op stal staan. Dat geeft toch een heel ander beeld. 7 uur niet op stal wil eigelijk zeggen 17 uur wel op stal. En 5 uur wel buiten op de wei wil dus zeggen 19 uur wel op stal. Klinkt toch plots heel anders vind ik.
Ik kijk altijd naar de tijd dat mijn paard alleen op stal staat en niet naar de tijd dat hij buiten de box doorbrengt.

Precies. Zo kijk ik er ook naar. :j

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-12 13:29

Oh, geloof me, ik weet heel goed dat ik geen serieuze vervanging ben voor andere paarden. Mijn paarden vinden het wel leuk om met me om te gaan en wat samen met me te doen en dat is natuurlijk mooi, maar daarnaast is de groep met andere paarden waar ze in lopen zeker noodzakelijk.
Deze twee paarden komen 's avonds graag even op stal, ook nadat ze hun voerbakje leeg hebben. Die staan dan, ook met de deur open, gewoon even lekker te staan en kijken verstoord als ik ze vlot weer naar buiten wil brengen, met name het blondje mag graag rustig op stal staan met zijn kont naar het gangpad, die staat echt even van de rust te genieten.
Een nacht binnenhouden is hetzelfde als "urenlang" binnen houden. En per paard kan verschillen hoeveel uren teveel of te weinig is.

Ceasar2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-12 13:57

Waratje schreef:
Och ja, natuurlijk. Ze hebben weliswaar 24/7 ruim gras tot hun beschikking, maar ze rammelen natuurlijk van de honger :P

Dat misschien niet maar het zijn weel routinedieren ;) .

Anoniem

Re: Een paard meer paard laten zijn?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-12 15:08

Ik heb niet het hele topic doorgelezen, wel het meeste.

Persoonlijk zou ik nooit een paard kopen als ik hem niet de mogelijkheid kan bieden dat hij 24/7 buiten staat met een inloopstal. Dan kan hij zelf bepalen hoe en wat hij wil.
Als ik alleen de keuze had hem te stallen op een plek waar hij alleen overdag buiten komt en 's nachts op stal moet, en in de winter zelfs de hele dag op stal, dan zou ik er niet eens aan beginnen. Dan zou het puur voor mijn eigen lol zijn, en dat doe je niet met een levend dier.

Maar dat is ieder voor zich uiteraard. Ik zou mezelf niet aan kunnen kijken als ik zou weten dat mijn paard 23 uur per dag op stal staat.

cam

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-12 16:04

cam schreef:

Maar dat wil dus niet zeggen dat je paard 24/7 buiten in de blubber moet staan.
De gemiddelde kat komt ook niet veel buiten en heeft nog nooit een wilde muis van dichtbij gezien en de meeste honden lopen ook alleen maar 3 keer een rondje aan de lijn rond. En de meeste van ons vinden dat normaal. Weetje ieder moet doen wat hij goed dunkt. Maar laat een ander dan wel in zijn waarde. Deze zal ook doen wat hem/ haar goed lijkt. En al is dat niet jouw manier. Het is niet aan jouw om daar over te oordelen. Behalve bij verwaarlozing en mishandeling. Vroeger was het " natuurlijk" dat een paard niet ouder werd dan 10-11 jaar. Tegen die tijd was hij al ten prooi gevallen aan roofdieren. Nu vinden we het onnatuurlijk dat paarden niet ouder worden dan 15 jaar ?? Het is dus maar net hoe je er naar kijkt.

Marijke_1995

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-12 17:54

Honden in een klein huis, met te weinig bewegingsvrijheid, die het doen moeten met 3x op een dag een wandelingetje vind ik ook onacceptabel, maar daar wordt inderdaad vaak nog minder aan gedacht.. Mijn katten kunnen daarbij ook de hele dag buiten en binnen lopen via een kattenluik..

Je kan wel mogen doen wat je goed lijkt, maar je paard zo'n 24 uur op stal kán niet goed zijn..
En hoezo buiten in de blubber? Als je het doet doe het dan goed, met voldoende ruimte krijg je namelijk geen blubber ;)

Ja, het ís raar dat paarden niet ouder worden dan 15 jaar, maar hetzelfde geldt voor de mensen. Die worden ook veel ouder dan 'vroeger', en we proberen de dood toch ook steeds verder uit te stellen? Waarom zou dat dan niet voor paarden gelden? Zolang dat kan, zolang paarden gelukkig (en in mijn ogen dus minstens overdag op de wei) kunnen leven, is het zeer onnatuurlijk dat ze niet ouder worden.

Apart dat je 'onnatuurlijk' zegt trouwens. Want hoe natuurlijker ze staan, dus te gelukkiger ze leven, des te ouder ze kunnen worden :) Natuurlijk dus.

cam

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-12 18:11

Jeetje marijke_1995. Wat een aanval en jouw paard staat niet eens 24/7 buiten. Mijn paard wel namelijk en alleen met heel slecht winter weer staat zij in de nacht op stal.
Dus echt natuurlijk staat jouw paard dus niet in de ogen van de 24/7 liefhebbers. En dat bedoel ik dus. Jij doet wat jij goed vind en een ander ziet het toch anders.
En jij hoort bij de groep waar ik het over had die moeten kijken naar hoeveel uur je paard op stal staat en niet na hoeveel uur je paard buiten de stal doorbrengt. Op de een of andere manier zitten er namelijk altijd meer uren in de nacht op stal dan in de uren overdag buiten de stal.

Patricia_86

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-12 18:29

Het ligt denk ik ook aan het soort paard, Mijn gelder stond vroeger altijd overdag in de wei of winter 3 uur paddock. Mijn shet en appaloosa staan 24/7 buiten met een mooie schuur. Die 2 zou ik echt niet in de box willen hebben. De appaloosa heeft net zoals mijn gelder gestaan maar die werd er helemaal druk en vervelend van. Ik ben nu van stalling verhuisd en nu leeft hij in een ponykudde en is hij helemaal gelukkig. Mijn Gelder is vroeger manege paard geweest en die kwam nooit buiten, die was al helemaal gelukkig met 3 uur paddock in de winter en zomers overdag wei ( dat had hij namelijk 11 jaar niet gehad , toen hij op de manege stond)
Nu zou ik mijn pony's nooit meer in een box willen, omdat ik zie hoe erg mijn appaloosa is veranderd sinds hij 24/7 buitenloopt. Alleen met erge sneeuw gaan ze sávonds en snachts in de schuur met het deurtje dicht, ze kunnen dan nog wel naar buitenkijken met hun hoofd enzo. en dat vinden ze dan al vreselijk.
Ook heeft hij geen last meer van op slot slaande knieeen nu hij constant loopt, hiervoor stond hij sochtends steeds vast.

Marijke_1995

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-12 18:48

cam schreef:
Jeetje marijke_1995. Wat een aanval en jouw paard staat niet eens 24/7 buiten. Mijn paard wel namelijk en alleen met heel slecht winter weer staat zij in de nacht op stal.
Dus echt natuurlijk staat jouw paard dus niet in de ogen van de 24/7 liefhebbers. En dat bedoel ik dus. Jij doet wat jij goed vind en een ander ziet het toch anders.
En jij hoort bij de groep waar ik het over had die moeten kijken naar hoeveel uur je paard op stal staat en niet na hoeveel uur je paard buiten de stal doorbrengt. Op de een of andere manier zitten er namelijk altijd meer uren in de nacht op stal dan in de uren overdag buiten de stal.

Sorry als mijn post aanvallend overkomt, zo heb ik het niet bedoeld :)
(Daarbij vind ik ook niet dat ik het zo aanvallend hebt verwoord, op het laatste zinnetje na misschien).

Maar ik zeg niet dat ik de hele dag buiten en 's nachts op stal goed vind, ik vind het ook niet perfect, maar nog altijd wel béter dan dag én nacht op stal. Daarbij staat mijn paard niet meer uren binnen dan buiten, maar dat terzijde :)

cam

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-12 19:59

Marijke bedankt voor je mail. Ik zal proberen het hier uit te leggen dan ziet iedereen dat we eigenlijk het zelfde bedoelen. Ik ben geen voorstander van 24/7 buiten en geen voorstander van veel op stal. Maar ik vind vooral hoe moeilijk ook voor sommige mensen dat iedereen dat voor zich zelf uit moet maken. Weet niet wat dat is met paardenmensen maar iedereen heeft zijn eigen waarheid en de rest is verkeerd lijkt het wel. Paarden zijn een hobby,en mensen moeten paarden ook beleven als hobby. Dus als iemand zijn hobby prettig vind als zijn paard 6 uur per dag buiten komt is dat voor die gene prima. Wil je het anders ook goed. En dan blijven er de uiterste over,ik vind 24/7 in de blubber niet kunnen net als 23/7 op stal,maar dan nog is dat mijn waarheid en niet de waarheid van iedereen.Ik eet geen vlees dat is mijn waarheid,ik rook niet dat is mijn waarheid en ga maar zo door. Paarden zijn een dure hobby en een grote zorg. En laten we dan vooral iedereen in zijn waarde laten. en op zijn eigen manier laten genieten van deze geweldige hobby.
Ik voelde de me wat aangevallen door je opmerking"je kan wel mogen doen wat je goed lijkt" alsof ik ergens heb gemeld dat het vanaf nu goed is om je paard 23/7 op stal te zetten.
En ik ben blij voor je dat je paard in het donker binnen wordt gehaald en ook in het donker weer naar buiten wordt gezet. Er zijn namelijk niet veel stallen waar dat gebeurt. En daar staan de paarden dan ook de meeste maanden van het jaar meer binnen dan buiten.
Om evente hebben over mijn verhaal van leeftijd waar je over viel. Als vroeger alles zo veel beter was voor het paard en hij niet ouder werd dan 10,waarom is 15 nu dan plots te jong. Dat bedoel ik. Ik heb ooit van een dierenarts gehoord dat het helemaal niet gek is dat de meeste paarden niet zo oud worden. er zitten nog al wat constructie foutjes in ,natuurtechnisch gezien. En als je niet oud wordt is dat geen probleem. En dat is ook precies waar paarden vroeger voor diende.gebruiken en als ze kapot zijn dan eet je ze op. Klinkt hard maar zo was het wel.
Laatst bijgewerkt door cam op 05-09-12 20:29, in het totaal 1 keer bewerkt

Jinks

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-12 20:24

Met respect naar alle meningen. Ik begrijp dat menigeen zijn paard het liefste in een groep 24/7 buiten ziet lopen met een schuilstal ter beschikking.

Ik heb 4 paarden, alle 4 verschillend van karakter, graag zou ik ze bij elkaar zien en de gehele dag buiten, is echter onmogelijk. De een jaagt de ander door het draad met serieuze verwondingen als gevolg. Ze vechten zelfs door het draad (2 merries). Verder 2 ruinen waarvan 1 een gras en vliegen allergie, op gras raakt deze volledig in paniek van de vliegen. Eet hij toch krijgt hij overal jeuk en netelroos en koliek. De andere heb ik gekocht van iemand waar hij alleen maar binnen stond en waar hij in het weekeinde 10 min. in de zand paddock mocht. Hij is het na 5-6 uur echt zat en wil dan naar binnen.
Zijn deze 4 gelukking op de wei? Ja voor 5 a 6 uur, dan moet ik ze binnen zetten of ik krijgt problemen. Ze komen niet binnen voor het voer want dat krijgen ze pas 4 uur later. Ze staan op stro, krijgen hooi, hebben 2 soorten likblok, hebben een ruime stal met open tralies er tussen, dus kunnen beperkt contact hebben, maar zelfs daar kan ik de merries niet naast elkaar zetten.

Ik zet ze nooit op dezelfde tijd binnen want door mijn werk kom ik op verschillende tijden tussendoor thuis om ze binnen te zetten. Ze lopen om de dag. Allen maken een gezonde blije indruk en zijn de tevreden als ze individueel aandacht krijgen.

Voor mij zou het makkelijker zijn om ze de gehele dag buiten te laten, de ruimte hebben we, maar de paarden willen niet we hebben het echt geprobeerd, mijn conclusie, niet ieder paard wil 24/7 buiten staan en die van mij houden van een middag dutje op stal (liggen allemaal lekker in het stro). :j

DoRo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-09-12 14:17

Twiggy2008 schreef:
Heleennn schreef:
Ik zou mensen die zo zwart op wit kijken het allerliefst op hun bek slaan. Alsof alle mensen die hun paard op een Pensionstal hebben staan hun paard mishandelen :? Slaat echt nergens op... Ja mijn paard staat op een Pensionstal, ja ze komt dagelijks een uur of vijf op de paddock, ze wordt een uur per dag gereden, halfuurtje grazen aan de hand en dan nog af en toe een wandelingetje aan de hand. Dat maakt dus dat mijn "verwaarloosde" paard minstens zeven uur per dag beweegt en buitenkomt. Ze heeft als ze binnenstaat een schone stal, vers water, hooi en 's ochtends en 's avonds een schep voer. Vul zelf dan maar in hoe slecht het gaat met mijn paard TS :j

Goh, jij klinkt gezellig..... :+

Ik persoonlijk moet er niet aan denken dat mijn paard maar 5 van die uurtjes per dag zou hebben (en mijn paard zelf al helemaal niet :+ ), maar da's mijn mening. :)

Ik zeg niet dat alle paarden op een pensionstal mishandeld worden maar er zijn er veel die in mijn ogen toch nog te on-paardig zijn.
Er zijn er ook veel waar ik mijn petje voor af doe maar die laten hun paarden ook zo veel mogelijk buiten staan. Laatst ook een manege die zich heeft omgebouwd tot een gigantische (hoe zeg ik dit) uitloop voor de manegepaarden. Ze staan nu allemaal in kudde in grote zand-weien. Denk dat ze een stuk gelukkiger zijn.
Ik wil met dit topic ook niemand aanvallen ik deel mijn mening en hoop dat sommigen zich daarvoor willen openstellen in plaats van zich direct defensief op te stellen.

Het heeft bij mij ook lang geduurd voordat ik besefte dat ik meer voor mijn paardjes moet denken dan voor mezelf.
Had ik eerder kennis gemaakt met discussies hierover dan had ik mijn paarden de eerste jaren vast ook meteen in kudde gezwierd.
Maar ik stond er simpelweg niet bij stil. :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-12 14:30

Ik denk dat veel mensen daarin ook onwetend zijn. :j

Nu heb ik zeer vroeg kennis gemaakt met paarden die 24/7 in kuddeverband in de wei liepen. Tuurlijk, het was voor mij niet altijd leuk (modder waar je doorheen moet voor je de droge wei in kunt) maar die paarden hadden een weerstand waar je u tegen zegt en waren super gelukkig! Sindsdien ben ik ook echt van mening dat een paard zo hoort te staan (natuurlijk, uitzonderingen daargelaten, zie post Jinks).

Later verzorgde ik een poosje een paard die op pension stond op de manege. Wat heb ik mij verschrikkelijk gevoeld in die periode. Ik vond het zo ontzettend sneu dat ze daar in die stal stond. Ze was echt afhankelijk van mij wanneer ze eruit kon en beweging kreeg. Ik voelde me echt een duivel dat ik haar weer terug moest opsluiten in die stal... Altijd ging ik met een rotgevoel naar huis. Brrrr, dat zou ik mijn dier nooit aandoen. En zo worden nog veel te veel paarden gehouden, als je het mij vraagt. En dat vind ik zeer egoïstisch van deze paardeneigenaren.

Dos_Caballos

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-12 15:16

Ik ben het volledig met TS eens. Mensen zijn vaak behoorlijk egoïstisch als het op dieren aankomt. Neem geen dier als je hem niet een fatsoenlijk fijn leven kan geven, ookal wil je zelf zo graag dit dier. Er zijn mensen die in een stad wonen en daardoor door ruimtegebrek hun paard niet in de wei kunnen zetten en de hele dag op stal opsluiten. Die noemen het 'belachelijk en oneerlijk' dat zij geen paard zouden mogen hebben omdat ze in de stad wonen. Waarom stellen deze mensen het belang van het dier niet voorop? Natuurlijk moet je geen paard aanschaffen als je hem niet buiten kan zetten, je neemt toch ook geen hond als je deze niet uit kan laten?

Ik merk dat er veel aversie is tegen dit onderwerp, uiteraard vooral van mensen die zelf hun eigen belang voorop stellen. Die blijkbaar vinden dat het paard er is om hun gelukkig te maken en niet andersom.

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-12 15:16

DoRo schreef:
kohtje schreef:
En daar gaan we weer met topic nummer tig over dit onderwerp. Nee ik ben het niet met je eens.

Jammer, ik wist niet dat er meerdere topic's over waren want heb er nochtans naar gezocht. En des te beter eigenlijk :)

mil-joe-nen

Dos_Caballos

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-12 15:19

Wat maakt het uit dat er veel topics over zijn? Het is toch een belangrijk onderwerp, dat met een beetje geluk het paardenwelzijn bevorderd als mensen eens na gaan denken en zich bekeren tot een ander standpunt...