Mijn paard....mag niemand aankomen.

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

byjou1983

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-12 18:08

Berdien schreef:
Rijden en verzorgen vind ik nog wat anders dan 'NIEMAND mag mijn paard aaien want mijn paard is van MIJ'. En dat lees ik hier wel... Zonder mijn toestemming komt er ook niemand op mijn paarden, maar dat lijkt me logisch.

Aaien mag vind ik, lekkers geven niet.mijne denken dan dag het de hele dag feest is. :D

Berdien

Re: Mijn paard....mag niemand aankomen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-12 18:10

Lekkers geven vind ik ook nog wat anders. Als je dat aan één 'toestaat' dan propt straks iedereen je paard vol. Niet alleen niet gezond, maar mijn merrie kan er ook happerig en opdringerig van worden.

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-12 18:15

herkenbaar! en het is niet eens mijn paard :')

Lisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-12 12:18

heb ik ook bij mn leiveling en die is niet eens van mij

Sammy_xxs

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-12 13:20

Schrik er eigenlijk wel van, hoeveel mensen er zo over denken.
Ik snap dat je niet zomaar er iemand op laat rijden, of liever niet iemand anders erop laat rijden.
Maar een rondje stappen erop kan geen kwaad toch? En als iemand je paard wilt aaien of poetsen kan toch ook niet veel kwaad?
Snoepjes geven heb ik liever ook niet, want daar word mijn paard happerig en opdringerig van.
Maar soms mogen ze het best wel geven hoor, vooral mensen die bang zijn die vinden dat meestal heel stoer van zichzelf als ze dat durven doen. Vind ik altijd leuk om te zien.

Ik wil juist iedereen besmetten met het paarden virus, misschien dat ik daarom zo makkelijk ben?
Ik weet het ook niet, maar ik snap alleen niet wat voor een gevaar jullie ervan inzien dat iemand je paard aait/poetst ofzo...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-12 13:24

Heeel herkenbaar! Op mn eigen pony mag echt niemand anders zitten, zelfs mn vriendin niet (die is er overigens ook wat te zwaar/ te groot voor) Een keer heeft iemand zonder dat ik het wist er op gezeten (dochter van de eigenaar van de stal) en ik was echt pissig op haar... Vooral omdat ze het gedaan had zonder toestemming, en ze ook nog eens veeel te groot was voor mn pony. Wel mogen mn broertje en zusje op haar zitten, maar verder ook echt niemand!
De paarden die ik rijd heb ik het ook heel erg mee. Als de eigenaar er op rijdt; no problemo. Maar als iemand anders er op zou gaan, zou ik me toch een beetje kwaad maken (hoe dom het ook klinkt) Ik ben gewoon gek met ze en wil liever niet dat jan en allerman er op zit.
Zelfs als er mensen de paarden aaien (paarden staan langs de weg) loop ik naar de wei toe en ga er bij in staan... Ik weet ook niet waarom!

MirandaMalik

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-12 13:29

Bij mijn eerste paard mocht er niet eens iemand naar kijken, whaha!
Toen mijn moeder de vorige eigenaar had gesproken, die had gezegd een keer langs te komen zodat zijn dochter er eventjes op kon rijden, was ik echt boos, haha, dat ging echt niet gebeuren!
Maar nu ben ik wel makkelijker hoor, mijn paardje nu vind het bijv. gezellig met kindjes, maar alles gaat onder toezicht!
En, ik ga en ging dus echt niet op vakantie, laat mijn paard nog steeds niet zomaar door een ander doen!
Wel als het echt vertrouwd is. :j
(maar dan alleen verzorgen) :+

Amable

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-12 17:13

Voeren vind ik een ander verhaal, ik train natuurlijk met voer, dus dan is dat ook nog anders, maar ik vind het ook niet nodig dat Jan en Alleman mijn paard vol stopt met lekkers. Je krijgt er schooiende, opdringerige en vervelende paarden van die ook nog eens kunnen gaan happen en bij iedere hand meteen voer verwachten, heel vervelend.
Maar als iemand aaien wil, be my guest, iemand die wil poetsen? Graag zelfs :j Vind poetsen niet echt een leuk karwei dus maak daar graag een ander mee blij :+

Sokje_6

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-12 18:01

Heb ik bij verzorggpaarden al.. Poetsen mag altijd, maar rijden.. Liever niet.

Weet nu al dat ik dat in de toekomst bij eigen paarden ook ga hebben, nooit iemand anders erop want ik ben kritisch, zowel om mezelf als om anderen. Is voor niemand leuk, ook voor het paard niet. Poetsen mag gerust en uitstappen is ook geen probleem, maar echt rijden..

NinaCharlie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-12 01:52

Mijn paard wordt uitsluitend gereden en gelongeerd door mij of mijn instructrice/stalgenoot. Door niemand meer. Voorgaande jaren wel bijrijdsters gehad maar dit was niet naar mijn zin, omdat ik mijn paard precies ken kan ik hem naar mijn hand zetten. Mijn bijrijdsters waren in mijn opzicht te onervaren, of te bang/schrikachtig. Nu gaat het eindelijk weer goede kant op met het rijden en de blessuretijd dus ik ga dat niet uit handen geven :)

Verder haalt een andere stalgenoot mijn paard wel eens uit de wei, of zet hem in de stapmolen. Hier heb ik absoluut geen problemen mee.. Haar dochtertje vindt het ook prachtig om hem te poetsen dat mag dan ook van mij. Voeren heb ik liever niet, maar ik heb gemerkt dat ik dat moeilijk tegenhoud op een pensionstal met 30 paarden.. Ik merk dat mijn paard er niet vervelend van wordt als anderen hem wat lekkers geven(ik hoor van sommige stalgenoten dat ze hem af en toe een wortel geven) Maar als ik merk dat hij er irritant/opdringerig van wordt plak ik wel ergens een briefje op de stal dat hij niet bijgevoerd mag worden.

Silkaay

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-12 02:13

Mijne geef ik ook nooit uit handen! Toch zeker Gonzo niet. :=
Af en toe mag een vriendin er wel even op. Maar nooit lang :)
De pony ben ik helaas te groot voor, dus die wordt nu verzorgd door een meisje.
Maar ik moet (!) er altijd bij zijn! :P
Mijn haflinger wordt niet mee gereden, maar toch laat ik niet zoveel mensen bij haar in de buurt omdat ze nogal een pismerrie kan zijn :+

Anders, ik ben degene die de paarden 'binnenhaalt/op de weide zet' (in/ui de paddock) of de eigenaars.
Ik ben altijd degene die ze uit de weide haalt voor te rijden.

blingpiggy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-12 13:03

Mensen zeggen vaak: ''mijn paard is eenkennig''. Hoezo? Paard wordt niet eenkennig geboren lijkt me? Als je er niemand anders bij laat, ja dan wordt je paard eenkennig. Lijkt me totaal niet handig bij ziekte en vakantie... :n

Mijn pony heeft genoeg buurmeisjes, vriendinnetjes en stalgenootjes op zn rug gehad. Nooit moeilijk over gedaan. Mijn vriend plukt hem zo uit het land voor me. Met halster verkeerd om... :') Maar ach, boeiend, pony sjokt wel mee en vind alles best :)

joyce_eddy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-12 16:29

Hier nog 1
Ik ben heel selectief met wie er wel en niet op komen!
Maar diegene die er dus WEL op mogen van mij, kunnen goed rijden en hebben dezelfde meningen en gedachten als ik.

ze rijden ook op dezelfde manier!
Maar het zijn er maar HEEEEEEEEEEEEEEEEEEL WEINIG die erop komen!
Ik ben er dan altijd bij..

in en uit de weide halen enzovoort is geen probleem!

joyce_eddy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-12 16:34

blingpiggy schreef:
Mensen zeggen vaak: ''mijn paard is eenkennig''. Hoezo? Paard wordt niet eenkennig geboren lijkt me? Als je er niemand anders bij laat, ja dan wordt je paard eenkennig. Lijkt me totaal niet handig bij ziekte en vakantie... :n

Mijn pony heeft genoeg buurmeisjes, vriendinnetjes en stalgenootjes op zn rug gehad. Nooit moeilijk over gedaan. Mijn vriend plukt hem zo uit het land voor me. Met halster verkeerd om... :') Maar ach, boeiend, pony sjokt wel mee en vind alles best :)

Hier geef ik je ook gelijk in. daarom SOMS iemand ff erop om deze reden. Maar wel zijn dat geselecteerde personen... Zeker niet jan en alleman

LS_fotos

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-12 22:21

Haha leuk topic! Als andere naar de wei brengen of ervan ophalen vind ik niet erg. Voeren uit de hand wil ik niet hebben poetsen mag wel maar wel alleen als ik erbij ben.
Maar mijn stal doe ik graag zelf! Ik irriteer me mateloos als een ander dar doet en t niet is zoals ik het altijd heb. Aan het werk zetten van mijn pony's wil ik alleen als ik erbij ben, en in de bak. Mijn merrie mag niemand aankomen bang dat ze verpest word. :D
Ik merk echt heel duidelijk als iemand met mijn ruintje gemend heeft dat hij daarna anders en dwars is..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-12 22:32

Ik heb het ook een beetje met [naam].
Terwijl als haar eigenaar dat had ik haar nooit had kunnen doen :')

Ik mag [naam] als eigen pony zien en een vriendin van mij staat er ook op stal en die mag er wel mee dingen doen, zonder bit, alleen dingen met bit als ik instructie heb gegeven (ookal weet ze hoe het moet...) of als ik er bij ben.
Geen idee waarom.

Bovendien vind ik aaien ofzo niet zo irritant maar ik heb het liever niet als het niet wordt gevraagd...

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-12 22:33

Aai geven mag.
Voeren mag niet (fjord ben je dan overigens meteen je vingers kwijt, want die eet je hand erbij op,
hebben ze op vorige stal, waar ze in de lessen meeliep zo voor elkaar gekregen).
Iets lekkers geven mag alleen met mijn expliciete toestemming en niet uit de hand, maar in de voerbak.

Rijden uiteraard alleen met mijn toestemming (al dan niet in mijn aanwezigheid), rondje stappen, mag zo ongeveer iedereen.
Echt rijden wordt ander verhaal, fjord is niet meer te verknallen, veel te bevestigd en heeft toch al jaren als
lespony gefungeerd dus die maak je niets wijs, mag iedereen zo ongeveer wel op.
Echter mijn zwarte mag alleen kundig iemand op rijden (stukje bos of uitstappen, maakt dan weer niet uit).

Toen die zwarte kwam was hij ook 1 kennig, maar dat is hopeloos vervelend.
Nu is hij nog wel echt op mij gericht, maar luisterd ook keurig naar iedereen die verder nog iets van hem zou moeten.
(denk aan in/uit paddock/wei, als ontsnapt vangen, uitmesten, keer deken goed leggen als er iets mee is etc.)

Hier staat wel de doodstraf op het aan staart en manen zitten met borstel of schaar.

Bedenk dat er buiten mij om nog maar 3 anderen op zwartje hebben gezeten, mijn instr. een dochtertje van een vriendin een keer in het bos en uitstappen en vorige week
een uk van een jaar of weinig (gewoon er even opgezeten).
Op mijn fjord daarintegen heeft een half dorp leren paardrijden, nu gebeurt het alleen nog op mijn manier.

AnnemiekvM

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-12 22:40

Vroeger had ik dat meer dan nu. Tommie is en blijft echt mijn mannetje, maar ik kan er wel tegen als iemand anders wat met hem doet. Maar dan alleen mensen die ik vertrouw.

Jess1435

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-12 22:47

Haha, ik ben denk ik het tegenovergestelde van velen hier. 2 weken terug stonden er nog 10 gillende meisjes om mijn paard heen om te poetsen en een rondje te rijden :D Na een uur voelde ik me wel een kermisattractie en was het mooi geweest, iedereen een paar rondjes gehad! :Y)
Bij mij mag iedereen er op stappen, zolang ze paardlief maar geen pijn doen/ irriteren.
Ik ben er liever wel bij, omdat bij mij veiligheid voor alles gaat, en ik mijn paard door en door ken. Mensen die vaker mijn paard hebben verzorgd/gereden mogen wel zonder toezicht van mij rijden enz. (nichtje, vakantie-verzorgster).

Ik deel mijn grote gouden geluk graag met iedereen, <3 en als ik aan mezelf denk een paar jaar terug, had ik het ook heel gaaf gevonden als ik dat bij een paard van een ander mocht. *\o/*
Daarbij krijg ik altijd een heel trots en bevoorrecht gevoel wanneer een ander mijn paard bewonderd.

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-12 23:20

Ik zie het hier heel veel. Tot ze geen eigen paard hebben snappen ze niets van het jaloerse gedrag van eigenaren, maar als ze dan hun eerste eigen pony hebben mag er eigenlijk niemand naar kijken. Heel menselijk dus :D

xSCWx

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-12 23:39

Ja herkenbaar! Ben er wel makkelijker in geworden omdat ik ook verzorgsters heb. Vond het eerst dood eng om ze alleen te laten gaan (wel met ouders erbij), maar is tot nu toe niet fout gegaan. Ze mogen ook niet heel veel als ik er niet bij ben :D als ik er wel bij ben vrijwel alles.

moyra

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-12 23:43

Doanique schreef:
Ik heb het ook een beetje met Pretty.
Terwijl als haar eigenaar dat had ik haar nooit had kunnen doen :')

Ik mag Pretty als eigen pony zien en een vriendin van mij staat er ook op stal en die mag er wel mee dingen doen, zonder bit, alleen dingen met bit als ik instructie heb gegeven (ookal weet ze hoe het moet...) of als ik er bij ben.
Geen idee waarom.

Bovendien vind ik aaien ofzo niet zo irritant maar ik heb het liever niet als het niet wordt gevraagd...

En dit is je verzorgpony ?

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-12 23:45

ohw,nou ik heb 1 eigen pony en de rest verzorg ik van mijn stalhoudster,
maar zelfs met hen heb ik er moeite mee als een ander er aan komt.
vréselijk gewoon :+

_Babettee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-12 14:00

Heb ik ook :)
Mensen die ik ken mogen hem aanraken , maar onbekenden moeten van hem afblijven. O:)

Voor we Falco kochten hadden we besloten om iemand te zoeken die halve stal met hem wou doen (zodat school en paard perfect combineerbaar zou zijn),
maar dat idee is nadat we hem kochten meteen de vuilbak in gegaan.
Bah, kan er niet aan denken moest er iemand anders met hem bezig zijn en aan m'n spullen zitten als ik er niet bij ben, zelfs al heb ik vroeger ook altijd met paarden van iemand anders gereden. :')

Isegrim

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-12 14:08

Hm. Vroeger op de manege waren er van die meisjes die krijsten dat je van hun paard moest afblijven als je hem in het voorbijgaan een aai gaf. Zoiets? Laat ik zeggen dat dat niet mijn favoriete types waren. >;)

Ik deel mijn paard graag met anderen die niet het geluk hebben zelf een paard te kunnen houden. Dus ja, er rijdt regelmatig iemand anders op en ik heb nog nooit gemerkt dat hij daar minder van is geworden. +:)+