gedragsverandering bij mijn nieuwe paard

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

bertine37

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-12 15:26

Hi Max,

Ben net terug van vakantie en heb flink zitten lezen in het boek grondwerk van Inge terbleck.
combinatie van clickertraining en andere zaken.
Daar staan zo super veel tips in ! Ik weet zeker dat je daar wat aan hebt.

max66

Re: gedragsverandering bij mijn nieuwe paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-08-12 17:33

Leuke vakantie gehad? Was wel prima weer, toch? Blij dat je weer naar je paardje kon zeker?

Heet dat boek " grondwerk, van spelen tot gymnastiseren" ?

ik heb niks met die clickertrainingen, maar verder zou het misschien een nuttig boek kunnen zijn ja, bedankt voor de tip!

bertine37

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-12 22:59

ja, wel goed weer gehad 8-) en blij dat ik mijn paardje vandaag weer kon knuffelen. Hij was prima verzorgd hoor, dus ik durfde hem met een gerust hart achter te laten en vandaag reden mijn dochter en vriendinnetje hem. Ging gelukkig prima, was even stabiel als altijd.
De paarden op de camping had ik helemaal geen oog voor ;)

Met clickertraining had ik eerst ook helemaal niks. Heb een tijdje geleden ook een instruktrice gehad die ik toen toch weer de deur had gewezen, maar ben er nu toch mee bezig. Het boek heet inderdaad zo, ja.

Wat ik wel merk is dat mijn paard het echt een geweldig spelletje vind. Hij raakt alles wat ik maar aanwijs met zijn neus aan en reageerd al heel snel op het woordje x wat ik gebruik. Ik weet nu alleen niet zijn enthousiasme in te tomen. Ik moet hem meer manieren gaan leren, want hij wordt wat happerig en dat is natuurlijk niet de bedoeling. :P
In het boek staat bijvoorbeeld ook dat je hem kunt belonen met een kriebel. Ik moet het ook allemaal nog uitvinden hoor. Ik zie alleen wel dat de interesse van mijn paard enorm gewekt wordt door de bridge ( het woordje x te gebruiken) Hij gaat echt heel erg op zoek naar wat nu de bedoeling is en dat is wel heel grappig. Trainen door iets wat zijn motivatie heeft is denk ik op zich wel goed. Maar ik moet er ook wel goed mee om gaan anders verpest ik het weer.
Er valt nog zooo... veel te leren.. ha..ha.. maar dat maakt het ook leuk niet ?

max66

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-08-12 21:09

je leert je paard ook steeds beter kennen natuurlijk en hij jou. Hij moet leren wat wel en wat niet mag.

Hier gaat het gelukkig (veel) beter! Het poetsen, voetjes geven en opzadelen gaat ontspannen. Voordat ik in het zadel zit ben ik wel gespannen en heb bv vandaag 5 minuten aan de longe gereden, toen was mijn spanning weg en heb ik verder "los gereden. Ik heb haar flink laten werken (hoewel ik zelf meer zweette dan de merrie volgens mij) en ze was superbraaf, niet schrikkerig, niks!

Het was voor mij echt een eye-opener dat dochter van vriendin haar bereed vorige week (kind is absoluut niet onzeker) en dat het zo supergoed ging. Dit was voor mij een bevestiging dat het echt aan mij lag aan mijn onzekerheid. Ik wist dit al wel, maar toen wist k het zeker. De enige oplossing is dus aan mezelf te werken en dit ben ik nu aan het doen.
Waarschijnlijk als ik mijn dochtertje laat rijden gaat dit ook prima, zij is niet bepaald angstig. Deze week mag mij dochtertje in ieder geval uitstappen heb ik beloofd...

bertine37

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-12 22:31

Fijn Max, dat het nu beter gaat.

Heel herkenbaar ook. Ook ik weet inmiddels dat dingen bijna altijd door mijn eigen onzekerheid veroorzaakt zijn ( vooral in het verleden). Ik besefte ook heel goed dat mijn eigen paard een belangrijke leerschool voor me zou zijn die veel verder gaat dan paardrijden alleen.
Ik wil nog wel eens twijfelen aan mijn eigen beslissingen. Maar een paard gaat ons helpen leren om een beter en zekerder persoon te worden :D

max66

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-12 09:34

ik moet je zeggen dat ik niet zo'n onzeker persoon ben, maar een eerste eigen paard is toch even wennen...

Ik heb jaren op een paard van iemand anders gereden en hiermee was ik nooit onzeker, ook niet geweest in het begin, dat komt volgens mij omdat je dan niet de (eind)verantwoordelijke bent over het paard, en nu ben ik dat wel...
Verder ben ik in het begin te soft geweest denk ik, omdat ik er (teveel) rekening mee hield dat ze "al" 19 jaar is en een sensibel paard. Ik dacht haar met zijden handschoentjes te moeten aanpakken, niet dus!

Het is op zich prachtig om te zien hoe een paard je spiegelt! Erg confronterend!

Milky_Way

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-12 15:27

Toen ik de 1e paar berichten las dacht ik bijna dat het mijn bijrijd pony was! ( merrie van 19 en ongeveer 1 a 2 maanden geleden verkocht helaas).
Was een haflinger merrie van 19, en die liep ook zo dwars door je heen, viel je aan op de wei en als je er op wilde kreeg je een rodeo.
Ik heb heel veel grond werk gedaan met haar, ik les bij piet nibbelink (al eerder genoemd hier) we zijn toen met de les naar die stal gegaan om eens met paarden te werken die niet van de paardenmaat afkomen. Hij heeft mij hele nuttige tips gegeven voor de pony die ik dus reed. Hier mee aan de slag gegaan en gewoon heel langzaam opbouwen. Ik kwam daar in november/december en het heeft toch echt wel even geduurd voordat ze het accepteerde dat ik de leidinggevende was. Met veel tijd en liefde is het me uiteindelijk toch gelukt en kon ik erg veel met haar doen waar ik veel plezier aan heb beleefd. Het heeft alleen wel een maand of 4 geduurd voordat er een beetje een samenwerkings band begon te ontstaan.

JustLizz

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-12 21:27

Hey TS,

Fijn om te horen dat het nu beter gaat!

Ik heb vorig jaar ook een tijdje problemen gehad met mijn (eigenlijk heel braaf en rustig :P) eerste eigen paard.
Kon hem niet alleen naar de wei brengen/van de wei afhalen. Ging hij allemaal steigeren en moeilijk doen.

Dacht eerst dat het aan hem lag, maar toen ik hoorde dat verder niemand problemen had met hem van de wei halen en zelfs kindjes van een jaar of 8 mijn reus van meer dan 1.70 van de wei konden halen, gingen mijn ogen open en kwam ik erachter dat het aan mijn onzekerheid/angst lag, alhoewel ik in het begin dacht dat ik daar geen last van had.

Heb heel veel simpele dingen geoefend, waaronder in de bak grondwerk met hem doen, naar de paddock lopen buiten, kleine stukjes onder begeleiding buiten het erf (eerst had iemand anders hem vast en liep ik alleen mee, later hield ik hem zelf vast) en zo steeds verder uitgebreid.
Nu staat hij weer heerlijk op de 24 uurs wei en kan ik hem alleen binnen halen en weer buiten zetten.

Vertrouwen/onzekerheid doet zo veel met het gedrag van je paard, maar daar ben je zelf ook achter gekomen lees ik.

Heel veel plezier met je paardje, het komt vast helemaal goed! Elke keer komt er een stukje vertrouwen bij en je zal zien dat het steeds beter gaat!

max66

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-08-12 21:38

Hoi Lizz, fijn dat het met jouw paard en jou nu goed/beter gaat! Hoe lang duurde dat bij jou voordat je je paard vertrouwde en de band er was?
Ik heb het soms het gevoel dat ik de ene dag een stapje vooruit ben met de merrie en de andere dag weer twee stappen achteruit! Ik geef het ook de tijd en heb het vertrouwen dat onze band nog zal groeien en we elkaar steeds beter zullen leren kennen. Ik had dit eerlijk gezegd niet verwacht en gedacht dat ik gelijk helemaal hoteldebotel zou zijn van mijn paard, maar dat is niet zo. Het moet echt groeien en op dit moment is de klik er nog niet echt.
Ik ben blij met kleine stapjes vooruitgang en vind de merrie dan ook zo lief, maar als het de dag erna weer minder gaat vind ik het een "rotknol" (bij wijze van spreken dan). Het ligt natuurlijk niet aan het paard maar aan mezelf, dat weet ik. Ze is heel sensibel en voelt mijn stemming haarfijn aan. Soms heb ik spijt dat ik geen koudbloediger paardje heb gekocht. Ik vind het vooral zo jammer dat mijn dochterje er eigenlijk nog niks mee kan (maar dat is mijn eigen angst) terwijl het waarschijnlijk heel goed zou gaan met mijn dochtertje, omdat zij absoluut niet onzeker/angstig is, maar ja, ik durf het risico niet te lopen dat ze er af knikkert ofzo.

Het voelt toch anders he, een eigen paard?!

JustLizz

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-12 22:03

wat een herkenbaar verhaal, Max.

Ik heb ook vaak gedacht had ik maar een koudbloed (tinker etc.) gekocht. Ik besef me alleen inmiddels prima dat bij deze paardjes hetzelfde had kunnen gebeuren omdat ze gewoon mijn stemming overnemen.
Ik heb mijn paard in januari 2011 gekocht en eerste maanden hotel de botel van hem en geen problemen gehad. Toen voornamelijk ook binnen geweest en af en toe buiten gewandeld en dat ging prima. Ik kende toen ook totaal geen angst/onzekerheid, ging gewoon op pad en dat ging allemaal goed.
In de zomer is er bij ons de mogelijkheid om je paard 24/7 naar buiten te doen.. leek me machtig voor mijn paard dus ik gekozen om hem met de kudde naar buiten te doen.. Eerste weken niets aan de hand en toen begon hij dus uit te testen met steigeren enzo..
Toen besloten om hem toch naar binnen te halen en paar uren per dag naar buiten te doen met een ander paard samen (dat regelde de pensionstalling dus hoefde ik hem niet zelf te gaan pakken/buiten te zetten). Rijden enzo is wel altijd goed gegaan maar ik had meer problemen naast hem. De winter van 2011/2012 heb ik gebruikt om aan onze band te werken en langzaam aan voelde ik dat ik weer de baas begon te worden.

Toen het weideseizoen er aan kwam twijfelde ik eerst of ik het wel weer zou proberen.. Ik ben toen ontzettend veel gaan oefenen met wandelen (eerst naar paddock.. is echt maar 5 meter maar wat een overwinning toen ik dat weer alleen durfde). Dat heb ik steeds meer uitgebreid en het stuk richting weiland (is gewoon eigen erf van de stalling) misschien wel 150 keer op en neer gelopen in een paar weken om voor mezelf weer vertrouwen te krijgen en nu gaat het prima. Ook doe ik weleens soort schriktraining met hem.. dus "enge" dingen laten aanraken enzo en dat helpt ook in situaties dat ik erop zit en hij vindt dat iets heel eng is.

Het is inderdaad heeeeeel anders zon eigen paard.. Maar je zult zien dat als je band wat sterker wordt (bij mij na ongeveer een klein jaar) dat je zo veel liefde krijgt van je maatje!

max66

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-08-12 22:16

goed om te horen dat ik niet de enige ben!
Ik vind van mezelf dat ik het minimaal een half jaar moet proberen (heb haar nu 2 maanden) en dat er dan tenminste verbetering in moet zitten. Heb er wel vertrouwen in dat dat lukt hoor.

Ik had de eerste weken ook geen angst/onzekerheid, dat begon pas toen mijn merrie begon te klieren en me uit ging proberen. Toen durfde ik niet streng op te treden maar kreeg wel een verhoogde hartslag iedere keer. De omgang op de grond gaat wel veel beter nu, alleen het vertrouwen ohz is er nog niet. Bij jouw was dit net andersom las ik!
Had/heb jij wel hulp of deed ja alles zelf en alleen? Ik heb gelukkig veel hulp aan de staleigenaar, rijd geregeld aan de longe als ik met niet goed voel bij "los" rijden, alleen maar om het vertrouwen te krijgen in de merrie (en andersom natuurlijk, ze moet ook mij gaan vertrouwen, ook ohz)!

nb: duurde bij jou dus ook vrij lang, een klein jaar, toen het beter ging en de klik er was?!

JustLizz

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-12 22:27

ik heb gelukkig veel hulp van staleigenaar en alle andere mensen op stal. Er was altijd wel iemand die me kon helpen als ik ergens mee zat.

Ik heb wel altijd een goede klik met hem gehad als ik bv met hem aan het troetelen was/aan het rijden in de binnenbak, dat is eigenlijk ook niet weggegaan op de momenten dat hij met mij een loopje nam.
Zodra we dan weer binnen op stal waren was hij altijd weer gewoon lief en was ik niet meer bang.

Denk dat het vooral met je eerste eigen paard is dat je zulke problemen tegen komt. Het is heel anders om een eigen paard te hebben en je moet zo ontzettend veel leren.
Ik wilde in het begin alleen maar lief doen met mijn paard en heb hem in het begin nooit echt op zijn plek gezet. Zo is hij toen langzaam aan een beetje de leiding over gaan nemen (rond zomer 2011) en in de lente van 2012 ben ik weer de baas geworden. Nu zet ik hem ook gewoon op zijn plaats als hij iets doet wat ik niet wil (vond ik het begin erg lastig, want vond het niet leuk om boos te worden op hem).
Het heeft bij mij dus inderdaad een klein jaar geduurd voordat ik het vertrouwen helemaal had, maar dat is ook omdat de winter tussendoor kwam en ik toen niet aan mijn angsten/vertrouwen kon werken (glad/nat buiten etc.)

En tuurlijk probeert hij nu ook weleens iets uit.. maar als ik meteen laat weten dat ik er niet van gedient ben, dan laat hij het voortaan wel uit zijn donder.

De mijne is trouwens 16, dus ook niet meer de allerjongste.
Grappig dat onze situaties wel op elkaar lijken.

Het is wat met die "oudere" paardjes haha

max66

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-08-12 22:35

JustLizz schreef:
Ik wilde in het begin alleen maar lief doen met mijn paard en heb hem in het begin nooit echt op zijn plek gezet. Zo is hij toen langzaam aan een beetje de leiding over gaan nemen (rond zomer 2011) en in de lente van 2012 ben ik weer de baas geworden.

Dit is precies zo in mijn situatie!. Omdat het een sensibele merrie is van al 19 jaar was ik bang haar te hard/streng aan te pakken en dacht dat zij dit niet nodig had..... Wel dus!

Idd toevallig dat het bij jou ongeveer hetzelfde was. Geeft mij wel weer het vertrouwen dat het zeker goed kan/gaat komen!

JustLizz

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-12 22:38

Dat weet ik wel zeker Max!

Ozzie is inmiddels met recht mijn beste vriendje en ben ontzettend gek op hem :+:
Ook voel ik me niet meer "schuldig" als ik hem wel een keer op zijn kop geef. Daardoor reageert hij alleen maar met meer respect op mij.

Het klinkt nu erg makkelijk maar wees consequent, geef duidelijk je grenzen aan en zet haar aan het werk. Als je de leiding weer een beetje aan het overnemen bent, dan is er weer meer ruimte voor "troetelen" :P

ilsse

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-12 12:33

Ik herken heel veel in jou verhaal. Mijn merrie veranderde hier de eerste weken in een echte draak, pletten in de stal, veel proberen te draaien, heel erg hyper.

Eigenlijk is dit vanzelf overgegaan, ze voelt zich nu meer op haar plek en wordt weer haar oude ik. Zorg dat je de baas blijft, probeer je hoofd koel te houden. Wat kan er nu echt voor ergs gebeuren? In de auto heb je meer kans op een ongeluk denk ik altijd maar zo.

Het komt vast helemaal goed!

Zanshiro

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-12 19:41

Ik herken er ook super veel in!
ik heb sinds een paar maanden een nieuw paard (na het overlijden van mijn vorige paard.)
Met het rijden, voor ik haar kocht, was ze zo relaxed. Maar eenmaal bij mij op stal was het zo'n draak. Ik ben echt bang voor haar geweest (en was ook niet de enige!) Ze rende gewoon bijna over je heen!
Ik heb haar nu bijna 5 maanden en sinds de laatste maand zijn we echt een team aan het worden. Heb zelfs van de week voor de eerste keer op de weg gewandeld, helemaal alleen!
Ook ik had de eerst maanden dat ik haar "vriendin" wilde zijn. Nu heb ik dat niet meer en behandel ik haar zoals ik mijn vorige paard ook behandelde. Duidelijk, eerlijk en een leider zijn dat zijn bij ons de sleutelwoorden.
Ik heb nog weleens momenten dat ik zelf slecht in mijn vel zit, maar nu begint zij daar minder op te reageren!
Dus houdt moed en probeer haar zo eerlijk mogelijk en duidelijk mogelijk te behandelen.

max66

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-08-12 20:14

fijn om te horen dat ik niet de enige ben met "opstartproblemen" met een nieuw paard! Ik merk dat ik iedere keer voor mezelf smoesjes aan het verzinnen ben om niet te rijden, het is te warm, het waait te hard enzenz.

Ik heb me nu voorgenomen haar nu echt op vaste tijden/dagen te gaan rijden en daar niet vanaf te wijken. Ik "verplicht" mezelf gewoon, zin of geen zin, weer of geen weer. Anders krijg ik nooit het vertrouwen..

Stoer dat je helemaal alleen op de weg gereden hebt! Ik zou het nu zeker nog niet durven maar wil daar wel naar toe...

bertine37

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-12 22:38

Hi,

Het komt vast goed. Je hebt de juiste instelling.
Hier gaat het met mijn koele tinkertje gelukkig goed. Maar tinkers kunnen ook flinke sterke drammers zijn hoor. Het is echt een schatje, maar als hij iets "stouts" doet, dan gaat het ook heel krachtig en moet je zelf dus ook heel duidelijk optreden. Ik heb hier gelukkig ook veel hulp. Ik merk dat als ik alleen met mijn paard ben, ik een beetje ga "klungelen" :o Ik had hem ondertussen ook iets te veel ruimte gegeven en vind hem zo lief dat ik niet streng wilde zijn <3 en vertroetelde ook te veel met snoep. ( wel alleen op momenten dat hij iets goeds deed, maar dus wel te veel) Hij kwam inmiddels iets te veel in "mijn ruimte+.
Ik ga dus voortaan maar weer belonen met kriebels en woorden en alleen een brokje gebruiken bij iets nieuws aanleren.....

Ik heb er nog niet zo veel opgezeten vanwege mijn nek. Vandaag heb ik echt les gehad ( vooral in stap) maar was wel heel erg leuk. Hij is ontzettend werklustig ! Zij liet me ook zien dat ik veel duidelijker en toch wat strenger/duidelijker moet zijn in wat ik van hem verwacht.. ~~}>
succes weer Max +:)+

max66

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-08-12 09:19

haha, dus jij moet ook strenger zijn?!
Ik ben zuinig met het geven van snoepjes, worden ze meestal alleen maar vervelend van.
Leuk hoor, dat je les hebt gehad. Je moet dus net als ik, ook ohz strenger zijn!

bertine37

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-12 10:51

Ja, zeker :P Ik moet strenger zijn. Het helpt dat het van nature geen drammer is. Maar hij is wel degelijk zijn grenzen aan het bekijken....Ik denk dat uiteindelijk ieder paard dat doet. en omdat ik hem zo lief vind heb ik moeite met streng doen. :+
"gewoon de leiding nemen" is als ik alleen met mijn paard ben wel eens lastig, omdat ik dan toch kijk naar zijn reaktie. Ik maak dan denk ik lastig een keuze in wat we gaan doen. ( doel bepalen) Gaan we links of rechts ? ( bij wijze van spreken) Zodra er iemand in mijn buurt is en we samen iets besloten hebben om te gaan doen. Bijvoorbeeld buiten een wandelingetje maken heb ik er geen moeite mee.

max66

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-08-12 11:24

ik hield ook teveel rekening met haar gevoelige karakter en haar leeftijd, ten onrechte!
Toch vertrouw ik haar nog niet en ben altijd bedacht op gekke acties of wegspringen ofzo. Ik zal dus zelf ook nog niet 100 % ontspannen zijn bij haar.
Ben jij ook bij alles "alert"?

Zanshiro

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-12 12:05

ik had het in het begin ook dat ik altijd "alert" was.
Nu eigenlijk niet meer en sinds die knop bij mij is omgegaan en ik haar dus echt vertrouw gedraagt ze zich super! en schrikt ze eigenlijk ook nergens meer van. Het is dus echt een wisselwerking!

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-12 12:14

In principe moet het "alert zijn" continu op de achtergrond aanwezig zijn, het moet een tweede natuur zijn om vlot te kunnen reageren op wat het paard doet of aan signalen uitzendt. Dan ben je ook alert als je ontspannen met je paard bezig bent.
Op zich is het wel normaal dat je de eerste periode scherper moet zijn, omdat je nog moet leren wat voor eigenaardigheden het paard heeft, maar naarmate je elkaar beter kent wordt dat gemakkelijker.

max66

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-08-12 13:54

dat denk ik ook, maar het is tot nu toe geregeld voorgekomen dat ze wegspringt of gewoon even schrikt ergens van. Echt heel relaxed is het dus nog niet

xojeanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-12 14:34

Ik denk dat je dit probleem me parelligames goed kan oplossen, paard leert jou te vertrouwen en jou te volgen inplaats van andersom.