Paard spiegelt energie/ lichaam / ziektes van de mens

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

HolyPope

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-12 13:20

RedPassion schreef:
Ik zou je graag eens in het echt willen spreken. :) Gefrustreerde mannetjes met kleine pikkies.....

Jaloers...?

slimmerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-12 13:21

MyHu schreef:
Ik ken het overnemen van gevoel wel. Mijn vriendin is bang voor onweer. Als wij met slecht weer gaan paardrijden, en het onweert, gaat mijn vriendin er na een kwartiertje af, want dan is het paard ook bang. Dan ga ik erop, de eerste 10 minuten schrik hij nog, daarna kunnen we zonder schrikreacties rijden. IK vind het heel apart, mooi eigenlijk dat een paard dat kan, dus ik volg dit topic eventjes.

Heeft niets met spiegelen te maken volgens mij. Heeft gewoon alles met angst en onvermogen van de ruiter te maken. Als die verstijft bij iedere bliksemflits of donderroffel en het paard is al een tikkie onzeker dan reageert ie daarop natuurlijk. Zelfde zal gebeuren als paard bang is voor trekkers.... : onzekere ruiter verstijft al omdat ze weet dat paard raar gaat doen.... ook dat noem ik geen spiegeling maar onvermogen van goed rijden....

Boompje1985

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-12 13:21

hey hallo on topic please!!!!

ja jij voelt iets in jezelf (frustraties,angst,onzekerheid enz...) je houding word meer gespannen je ademhaling en hartslag gaat omhoog en concentratie is weg enz...en je paard reageert erop door een angst,protest of vlucht reactie terug te geven. tja wat je uitdeelt kun je terug verwachten!

ladyrosa

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-12 13:30

Appelmoes_11 schreef:
Ik denk inderdaad dat het er meer mee te maken heeft hoe intensief je relatie met een dier is.

Ik denk wel dat het logisch is dat als je zelf blokkades in je lijf hebt, je dat overbrengt op je paard als je rijdt. Over allergieën oid, dat zou ik niet weten.

haha jawel hoor!! Lady en ik hebben dezelfde allergie; allergie voor muggensteken; we krijgen übergrote muggenbulten allebei :D

en als zij kreupel is heb ik meestal ook last van datzelfde lichaamsdeel...

anneliesa

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-12 13:31

Het is iets waar ik deze week erg mee bezig ben. Wie spiegelt wie.
Ik heb al een tijdje last van mij borst en een zere linker arm en nek.
Mijn merrie kan deze week niet zonder hulp van mij en mijn man in de ochtend overeind komen.
De dierenarts heeft fotos van haar knie genomen en zei dat het daar niet aan ligt.
Hij geeft als optie dat haar melomen naar binnen zijn geslagen en wellicht op haar hart en buik zitten.Dit zou het lange liggen kunnen verklaren en het niet omhoog kunnen komen.
Deze week heb ik rontgefotos van mijn linkerhelft laten maken en moet ik terug komen voor een eventueel diagnose voor kanker in mijn borst.
In een week precies dezelfde diagnose als mijn paard.
Ik kijk nu niet naar wat we spiegelen, maar hoe we samen beter kunnen worden.

star_hutch

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-12 13:34

lichamelijke klachten heb ik nog nooit echt opgelet...
maar de emotionele kant... ja, die herken ik zeker! frustratie, angst etc. neemt een paard wel degelijk over! vooral bij frustratie komt er bij het grondwerk uit mijn evenwichtige ruin een woeste hengst! en na het werk zijn we allebei weer relaxed. prima toch? ik m'n ei kwijt, hij z'n ei kwijt... zo vullen we elkaar aan!

dit is overigens niet alleen bij paarden zo. ik ervaar dit ook bij een van mijn katten. met hem heb ik een speciale band, omdat we hem indertijd moederziel alleen aan de slootkant hebben gevonden. we hebben hem 'gered' en hij heeft zich heel erg aan mij gehecht. als ik bijv. haast heb, komt hij pontificaal op schoot liggen. echt zo van: 'nu effe dimmen baasje, eerst rusten'.

dus ja... ik geloof hier zeker in! mits je een goede band hebt met het beest en dit ook wilt zien!

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-12 13:44

Ik denk echt niet dat een paard jou klachten overneemt. Wat heeft een paard daar nu aan??? Ik vind het eerlijk gezegd een beetje een idee voor pennies. Als je doordat je zelf niet soepel bent ofzo merkt dat je paard dat ook niet is is dat niet dat hij je klachten overneemt. Dan rij je gewoon minder goed. En is eigenlijk alleen aangetoont dat als je slecht rijd dat slecht is voor je paard.
Ik denk trouwens wel dat sommige mensen die veel nadenken over de klachten van hun paard zich dat soort klachten in kunnen beelden :Y) .

Het is trouwens wel bewezen dat honden in bepaalde mate in staat zijn om ook de lichaamstaal van mensen te lezen. En daarop ook een bepaalde reactie kan geven. Maar dat is opzich natuurlijk niet gek, want een hond die dat kan is makkelijker om af te richten en dan is de kans groter dat ermee gefokt word. Ik denk dat een werkdier als een paard ook wel zulke eigenschappen kan hebben, ik denk dan bijv koeien en varkens minder omdat ze nooit zo zijn geselecteerd om met/voor ons te werken. Dus opzich niet gek dat dit soort talenten meer aan dit soort dieren word toegedicht.

Ik vind het trouwens niet gek dat veel huisdieren weten dat hun baas eraan komt voordat wij dat door hebben. Onze hond herkende het geluid van de auto van mijn moeder en hoorde die ook al van ver aankomen :j . Iemand anders in onze straat had namelijk ook zo'n auto en als die rond dezelfde tijd langs reed stond de hond ook altijd al op mijn moeder te wachten :D

witteRaaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-12 13:48

liedje89 schreef:
Ik denk echt niet dat een paard jou klachten overneemt. Wat heeft een paard daar nu aan??? Ik vind het eerlijk gezegd een beetje een idee voor pennies. Als je doordat je zelf niet soepel bent ofzo merkt dat je paard dat ook niet is is dat niet dat hij je klachten overneemt. Dan rij je gewoon minder goed. En is eigenlijk alleen aangetoont dat als je slecht rijd dat slecht is voor je paard.
Ik denk trouwens wel dat sommige mensen die veel nadenken over de klachten van hun paard zich dat soort klachten in kunnen beelden :Y) .

Dus als mijn paard diarree heeft denk ik daar over na en ga ik 's avonds ook best 10x op de pot zitten? :') Gekkie :)

Echwel

Re: Paard spiegelt energie/ lichaam / ziektes van de mens

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-12 13:49

Als je als baas teveel drinkt heeft je paard een kater...of niet??

HolyPope

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-12 13:50

Echwel schreef:

Nee, alleen je poes....

witteRaaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-12 13:51

Echwel schreef:

:D

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-12 13:54

Diarree kan je niet echt inbeelden natuurlijk, pijn of jeuk wel :Y) .

Sommige mensen zijn heel goed in het inbeelden van allerlei klachten. Die hebben alles wat iedereen in een straal van 20km heeft hoor :P

Daks

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-12 14:04

weet je wat ik niet snap dat mensen sommige misselijke opmerkingen niet voor zich kunnen houden.
als de een nou denkt dat het wel zo is waarom moet je dan van die kinderachtige opmerkingen plaatsen.

Ja het is moeilijk een ander zijn/haar mening te accepteren.

ThePast03

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-12 21:08

Moderatoropmerking:
Het topic gaat weer openen met het dringende verzoek om alleen te reageren als je ook iets zinnigs hebt toe te voegen. Flauwe grappen en off topic berichten zullen vanaf hier verwijderd worden.
Graag met respect naar je medegebruiker en met argumenten op de inhoud reageren en niet op de persoon. Bedankt alvast.

JPS

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-12 23:27

Daks, ik ben geinteresseerd in dat artikel, zou je daar misschien een link van willen plaatsen?

Daks schreef:
TS

Klaus ferdinand hempfling geeft dat ook aan in zijn cursussen.

Ik zal vanavond even het artikel voor je opzoeken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-12 09:31

liedje89 schreef:

Sommige mensen zijn heel goed in het inbeelden van allerlei klachten. Die hebben alles wat iedereen in een straal van 20km heeft hoor :P

Dat zijn hypogonders, een ziekte....heeft een psychologische achtergrond met ziektebeeld, is dus niet goed.

Paarden zullen geen hypogonders zijn.

Ik moet dus uit dit topic concluderen dat gezonde mensen zonder pijntjes en andere vage klachten, gezonde fitte paarden hebben en als die ruiters/verzorgers zelfvertrouwen hebben, de paarden probleemloos on de omgang en het rijden zijn.

Omgekeerd hebben deze mensen dus wrakken van paarden.....

Dus bij klachten eerst ruiter naar HA en dan pas paard naar DA....als diagnose bij mens is gesteld, dan paard ook meteen even er voor behandelen.......toch?

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-12 10:42

russel schreef:
liedje89 schreef:

Hmmmm dat zou dan wel weer kunnen kloppen. Ik ben een wrak en mijn paarden kneusjes. Maar ja, kan natuurlijk ook gewoon zo zijn dat ik mij aangetrokken voel tot kneuzen.

Maar heel eerlijk... ik ben niet overtuigd. Ik denk dat de toevalsfactor een grote rol speelt, maar ben dan ook een nuchter mens. Maar ik hou graag een open visie, als iemand mij van het tegendeel kan overtuigen dmv objectieve bewijzen.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-12 14:54

Aanstelleritis komt trouwens ook bij dieren voor.
Uiteraard is dat aangeleerd gedrag en geen natuurlijk gedrag, dieren leren heel snel dat als de baas op een bepaalde bezorgde manier kijkt dat je dan meer aandacht krijgt. Mijn grootouders hadden ooit een hond die een keer een verbandje om moest en dit direct koppelde aan prettige aandacht. Als je deze daarna voor de grap een pleister of verbandje omdeed ging hij accuut mank lopen en voor de kachel liggen :D
Ook bij paarden zie je soms vergelijkbare reacties. Dat is ook niet zo raar, want vaak betekend dat meer aandacht en wat lekkers.

Nog een ander kritiekpuntje: De meeste paardeneigenaren zien hun paard minder vaak dan de stalbaas dit doet. Als je paard dan plotseling een peesblessure heeft en jij bent zelf gezond, zou je dan gaan navragen of de stalbaas toevallig een tennisarm heeft?

NieuweNaam

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-12 02:22

Have you ever noticed a horse's personality change completely when in the presence of a certain person, when the horse moved to a different barn or had a new caregiver? Horses are seeing, sensing and smelling energy. Sometimes the horse and rider therefore get stuck in negative energy patterns such as fear of a certain type of jump, tensing while performing a specific movement or just by bringing outside stresses to the barn environment. Horses frequently mirror their riders in physical symmetry and emotional states. Dit is een stukje van een engelstalige website die uit ervaring bevestigd dat er een connectie is tussen de gezondheid van paarden en van mensen. Dit even gewoon als inbreng op het feit dat er meerdere mensen zijn die een connectie waarnemen.

Dit voorgaande voorbeeld mag dan geen wetenschappelijke uitleg zijn.... maar een ervaring blijft een ervaring. Een meer wetenschappelijk verklaring (is misschien geen directe uitleg van het fenomeen) is de ondekkingen van de Quantum mechanica en biologie. En dan doel ik vooral op de sterke aanwijzingen dat elk levend organisme een bepaalde frequentie aan electromagnetische golven uitstraalt met het hart. Deze signalen zijn vele malen sterker dan de electromagnetische golven die worden uitgestraald door de hersenen, welke zelfs meetbaar zijn bij hersenscans. Hier heb ik een filmpje met wat informatie over de invloed van electromagnetische golven op onze realiteit, en dus ook op levende wezens. Dit filmpje is van de Heart Math Institute. Wetenschappelijke informatie. ALs je dieper in de quatum mechanica duikt dan kom je uiteindelijk op een vlak uit waar een geen verschil is tussen jij en ik, tussen een boom en een steen. Alles is een grote soep aan energie.

Mijn mening: ik acht het ook zeer waarschijnlijk (en ik hou 5% twijfel over als veilige marge :-p Zeker weten doe je nooit ) dat er een connectie is tussen mens en zijn (levende) omgeving, en dan in het specifiek over het spiegelen van een ziekte of spanning met dieren. Vooral dieren waar we veel mee in aanraking zijn. En da

Marga schreef:
Het topic gaat weer openen met het dringende verzoek om alleen te reageren als je ook iets zinnigs hebt toe te voegen. Flauwe grappen en off topic berichten zullen vanaf hier verwijderd worden.
Graag met respect naar je medegebruiker en met argumenten op de inhoud reageren en niet op de persoon. Bedankt alvast.
Wat zeg je dat goed. Laten we inderdaad met een ''open mind'' dit onderwerp belichten. En niet op de persoon maar op de inhoud ingaan. Om dit voorbeeld maar even te belichten: er zijn dingen waar je 5 jaar geleden zeker van was dat het waar was, die nu niet waar blijken te zijn (voor jou). Dus...... je weet het nooit. Keep an open mind!

@kim1207 - wat een leuk topic onderwerp! Weer eens wat verfrissends. Vooral als je er met een open en nieuwsgierige manier mee omgaat.

JPS

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-12 03:33

Interessant Living_Arts, ik geloof er wel in. Wij kunnen bij bepaalde mensen of in een bepaalde omgeving de negatieve energie ook aanvoelen. Verblijf je te lang bij die persoon of in die sfeer, dan kun je daar last van krijgen. Zeker als het iemand is waarmee je een band hebt. We stralen allemaal energie uit en (on)gemerkt pik je dat op, handel je ernaar, neem je afstand of neem je het over. Sommigen meer dan anderen. Ik geloof dat dieren, en in dit geval paarden, energie sterker voelen dan dat wij dat doen. Logischerwijs zouden ze het dan ook kunnen overnemen en er baat of hinder van kunnen hebben. Ik heb gezien hoe zowel mensen als dieren, door verandering van omgeving en dan met name door verandering van energie, totaal kunnen veranderen van een hoopje ellende naar een krachtig wezen.. en andersom. Ik denk dat het enorm onderschat wordt.

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-12 07:14

Interessant topic.
IK ben het er wel mee eens dat een scheve ruiter een scheef paard veroorzaakt. Dus dat is wetenschappelijk te bewijzen.
Ook voelen paarden emoties aan.
Maar dat beiden dezelfde klachten krijgen heb ik nog nooit ervaren, misschien omdat ik meerdere paarden heb.

Ik weet wel dat mijn wedstrijdpaarden net als ik te mollig zijn :')

kim1207

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-07-12 13:19

[quote="

@kim1207 - wat een leuk topic onderwerp! Weer eens wat verfrissends. Vooral als je er met een open en nieuwsgierige manier mee omgaat.[/quote]

Thanxx voor het compliment! ik heb trouwens ook nog een link gekregen via mijn mail over spiegelneuronen. Als je op wikipedia kijkt kun je daar een hele boel over vinden. Ik had het er van de week met de osteopaat van mijn paarden over en die zei er veel mee te maken te hebben en het vaak terug te zien. Wetenschappelijk onderzoek is er niet. Zou wel leuk zijnl. heb je wel een onafhankelijke huis arts en onafhankelijke paardenarts voro nodig =)

slimmerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-12 13:50

Wikepedia is door iedere gek te vullen en is dus niet als waarheid aan te merken. En zoals keer op keer door de voorstanders wordt genoemd: je moet erin "geloven"..... tja als je daar je eigen gezondheid en dat van je dier aan wilt "spiegelen" dan ben ik bang dat er nog vele foute diagnoses zullen volgen.....

Spiegelneuronen? Hmmm typefoutje is gauw gemaakt.... spiegelneuroten misschien bedoeld?

TS gefeliciteerd :D

Rozenkransje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-12 14:06

Ja ik heb hier een mooi voorbeeld. Miji en haar toenmalige eigenaresse hebben beide op precies dezelfde wervel c6 en c7 artrose en een beklemming van de zenuw. Tja ik weet niet of het kan maar ik vind het wel erg toevallig...

Naar mijn mening zijn paarden super sensetive. Als ik gespannen ben zijn mijn paarden dat ook. Heb ik een kort lontje worden zij ook kribbig...

maura

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-12 14:16

In de middeleeuwen dachten mensen te weten hoe je vliegen maakt. Men neme een handvol hooi of stro, doet dat in een bakje water en zet het bij een open raam of deur. Even wachten, nog even wachten, vliegen! En als bonus nog een hoop vies ongedierte erbij.
Tegenwoordig weten de meeste mensen wel dat er iets anders gebeurde dan een mysterieuze omzetting van gedroogde plant en water in bewegend en vliegende gedierte. Het zit er dik in dat de huidige verklaring dichter bij de waarheid komt dan die van de mensen in de middeleeuwen, toch waren die middeleeuwers overtuigd van hun gelijk. Da's een prima mentaliteit om nooit meer verder te komen met kennisontwikkeling en als je kennisontwikkeling als maat neemt voor evolutie, dan zijn er meerder mensen in dit topic bij wie de evolutie stopt :+

Loetie84 schreef:
Jibbel schreef:
Mijn merrie en ik zijn 9 van de 10 x altijd tegelijk 'hengstig'. Ik vind het altijd wel grappig dat onze cyclus zo gelijk loopt. Maar dat wijt ik meer aan toeval, dan dat mijn paard mijn menstruatie overneemt. :)

Dat is misschien nog niet eens zo heel raar hoor... Als vrouwen langere tijd bij elkaar leven, gaat de biologische klok ook synchroniseren en lopen ze vaak in dezelfde cyclus.

Een hengstige merrie is niet hetzelfde als een ongestelde vrouw. Integendeel. Een hengstige merrie is op de piek van haar vruchtbaarheid, een menstruerende vrouw is juist niet vruchtbaar. Overigens heeft het gelijklopen van biologische klokken niets met die klokken te maken (het bestaan van een biologische klok is nog helemaal niet bewezen, hooguit een bioritme, maar da's geen klok), maar met hormonen en feromonen. 'Simpele' biochemie.

Ik denk dat voor dit topic meer onderscheid moet worden gemaakt tussen verschillende vormen van kwaaltjes. En dan zijn er stuk meer 'overnames' al te verklaren met de huidige stand van de wetenschap, daarvoor hoeven je voeten de grond niet te verlaten. E.coli is bijvoorbeeld een gezellige bacterie die thuishoort in de darmen van zoogdieren zoals mens, paard en kat. Als de balans tussen e.coli en andere bacterieën in de darmen van je kat om welke reden dan ook verstoord raakt, dan zou je zomaar na het verschonen van de kattebak jezelf en je paard wat extra e.coli kunnen bezorgen (zelfs als je je handen hebt gewassen). Als dat een poosje zo doorgaat hebben je paard en jij geheid tegelijkertijd buikpijn. Veel bacterieën veroorzaken onduidelijke klachten en er zijn er ook die meestal een bepaald symptoom geven maar heel soms iets anders (zo geven streptokokken vaak keelontsteking, maar soms opeens onderhuidse vetweefselontstekingen). Dat heeft niets met zweverigheid te maken, maar wel met het feit dat we domweg nog niet alles weten. Vermoedelijk zelfs heel veel meer niet dan wel, al zijn de meesten van ons wat verder dan onze middeleeuwse voorouders.

Eén van de moeilijkste dingen in onderzoek en wetenschap heeft te maken met het formuleren van de vraag. En daar valt wel iets af te dingen op de OP. TS heeft haar vraag vrij breed en daarmee vrij vaag gesteld en dat roept bepaalde reacties op. Ook best begrijpelijk, want je hoeft niet heel lang op Bokt rond te kijken om te zien dat er genoeg mensen zijn die paarden graag willen beschouwen als een soort spirituele opperwezens. En daar stopt bij mijzelf de evolutie, ik geloof niet dat over vijftienhonderd jaar mensen aan elkaar gaan vertellen dat mensen aan het begin van het derde millenium dachten dat paarden gewone zoogdieren waren en dat ze niet doorhadden dat het eigenlijk aliens/goden/engelen waren.