Ruinen die dekken in een koppel merrie's: Oké of niet?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Goos_Horses

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-12 19:53

gossa4ever schreef:
Goos_hoeve schreef:
vind het zo'n ontzettend slap excuus om maar te zeggen dat je geen mogelijkheid hebt om het te veranderen!

Als het binnen je stal niet mogelijk is, dan maar een andere stal op zoeken waar het wel mogelijk is.
Welzijn van het paard staat neem ik aan toch voorop?

overigens las ik dat shetjes niet met grote paarden samen kunnen, ook daar zie ik het probleem niet van.
Wij hebben eerder vaak genoeg de shetjes bij de groten in gehad, of het samen kan hangt af van het karakter van het paard en niet van het formaat.

en bedankt. met 2 paarden is het ook niet altijd mogelijk om te verhuizen met je dieren, want waar komen nou ooit tergelijke tijd 2 plekken vrij!? dus zo gemakkelijk is dat niet, en zolang het niet uit de handloopt enz laat ik het lekker zo, want hij probeerd het bij iedereen!

Ik val jou noch iemand anders niet persoonlijk aan.
Echter waar een wil is is een weg. Desnoods huurt men een stukje wei met een eventuele schuilstal kan je je eigen paarden samen houden en breng je niet andermans paard in "gevaar"

Isegrim

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-12 20:04

Lotus83 schreef:
even offtopic: HPV is absoluut geen baarmoederhalskanker.... en krijg je al helemaal niet van sex

Ik zie niet in waarom de risic's worden overdreven, de risico's op beschadeging/verwonding van de merrie is gewoon duidelijk aanwezig.

HPV kan leiden tot baarmoederhalskanker. En HPV is een SOA.

De risico's zijn veel minder groot dan hier wordt gesuggereerd. Ben benieuwd of er al eens gedegen onderzoek naar is gedaan. Ik heb anderhalf jaar op een stal gestaan met een groep van 40 paarden waar met regelmaat werd gedekt; één keer meegemaakt dat er iets aan de hand was met een merrie.

Higoma145

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-12 20:05

[/quote]Ik val jou noch iemand anders niet persoonlijk aan.
Echter waar een wil is is een weg. Desnoods huurt men een stukje wei met een eventuele schuilstal kan je je eigen paarden samen houden en breng je niet andermans paard in "gevaar"[/quote]

dat is lekker makkelijk, dus omdat het iemand anders niet aanstaat moet ik maar verkassen met mijn paarden en ze met zn 2en op een stukje land zetten? sorry maar dat gaat mij echt te ver,hoe wil je dat ooit als mbo student doen? voeren, voor eigen stroo zorgen dat kost veelste veel tijd en geld! en als de eigenaresse er problemen mee heeft moet ze maar naar me toe komen, zolang zij niks zegt laat ik het lekker doen!
en ik vraag me af hoe groot ''het gevaar'' is....

Peppertree

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-12 20:15

Zo! Lekker asociaal. Het gevaar staat al meerdere keren beschreven, maar omdat je denkt dat jouw paard daar geen last van heeft laat je het maar lekker zo?

mika11

Re: Ruinen die dekken in een koppel merrie's: Oké of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-12 20:18

Nou ja, iedereen moet natuurlijk zelf weten, hoe die zijn stalling regelt voor z'n ruin of merrie.
Net zoals buiten staan, of veel of stal, etc etc.
Wat een ander doet, kun je toch niks mee, dat is iemand z'n eigen verantwoordelijkheid.

Hier in het topic staan onderhand alle voor- en nadelen van merries en ruinen bij elkaar.
Aan de hand daarvan kan iedereen met een beetje verstand zelf wel een keuze maken.

Goos_Horses

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-12 20:22

gossa4ever schreef:

Ik val jou noch iemand anders niet persoonlijk aan.
Echter waar een wil is is een weg. Desnoods huurt men een stukje wei met een eventuele schuilstal kan je je eigen paarden samen houden en breng je niet andermans paard in "gevaar"[/quote]

dat is lekker makkelijk, dus omdat het iemand anders niet aanstaat moet ik maar verkassen met mijn paarden en ze met zn 2en op een stukje land zetten? sorry maar dat gaat mij echt te ver,hoe wil je dat ooit als mbo student doen? voeren, voor eigen stroo zorgen dat kost veelste veel tijd en geld! en als de eigenaresse er problemen mee heeft moet ze maar naar me toe komen, zolang zij niks zegt laat ik het lekker doen!
en ik vraag me af hoe groot ''het gevaar'' is....[/quote]

tja daar had je aan moeten denken voordat je met paarden begon..

even in het algemeen:

zie in dit topic excuus op excuus, wat is er gebeurd met je verantwoordelijkheid nemen???

Splendesco

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-12 20:29

Ik zou ook niet willen dat mijn merrie wordt gedekt door een ruin. Gelukkig is het bij ons op stal goed geregeld, je hebt een ruinen wei en een merrie wei. Behalve de paarden die in de dag en nacht wei staan, daar staan zowel merries als ruinen bij elkaar maar daar kies je als eigenaar zelf voor. :)

Higoma145

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-12 20:35

[/quote]
tja daar had je aan moeten denken voordat je met paarden begon..

even in het algemeen:

zie in dit topic excuus op excuus, wat is er gebeurd met je verantwoordelijkheid nemen???[/quote]

ik ga hier echt niet verder op in, dingen lopen niet altijd zo als je denkt dat het gaat! zo was een 2e paard ook echt niet geplant!
maargoed, ik snap echt niet waarom het altijd zo moet gaan op bokt! de helft weet men nog niet, en er worden conclusies getrokken en iedereen weet altijd alles beter, maar wakeup! dingen zijn echt niet altijd mogelijk! ik kan onmogelijk mijn paarden ergens anders huisvesten, ivm a weinig tijd, b dit is de dichtst bij zijnde stal en anders is het gewoon te ver rijden en c geld is ook een belangrijk onderdeel, als ik moet kiezen tussen een pension waarbij ze ja dan helaas gemengd staan maar ik wel alle andere zorg, veearts kosten, voor mij idee beste voer en management kan geven vind ik dat beter dan een stal die te duur voor mij is en ik moet bezuinigen op de veearts kosten en voer enz.

tuurlijk tis vervelend maarja wat moet ik er anders aan doen? en hoe denk je dat het er in het wild aan toe ging, oke ik weet dat de paarden nu niet meer optimaal te vergelijken zijn met de paarden van vroeger, maar toen was er in het wild geen vetinaire begeleiding of iets dergelijks

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-12 20:41

Gooshoeve, ik zeg nergens dat het niet kán, een shet tussen grote. ik wil het gewoon niet meer hebben. 1 verongelukte pony vind ik wel genoeg.
Dus betreft verantwoording nemen...
Misschien wat beter nadenken voor je wat zegt. Je weet niet wat er achter zit.

Ireen_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-12 21:25

Ik wil het niet hebben, dekkende ruinen op mijn merrie :n

Mijn haf werd op de een of andere manier erg aantrekkelijk gevonden door ruinen :o Zat op een gegeven moment compleet onder de krassen en schrammen door een niet zo handige ruin. Heb daarna alleen op stallen gestaan waar de groepen gescheiden waren, nog wel 1 keer een dekkend shetje gehad, maar die deed niet meer dan er een beetje tegenaan staan.
Mijn arabje valt gelukkig minder in de smaak bij de meeste heren ;) nog geen dekkende ruinen meegemaakt bij haar, ze staat ook wel voornamelijk met merries. Maar vind het niet prettig om er een dekkende ruin bij te hebben, de meeste ruinen hebben van die vieze vellen eronder hangen, lijkt me niet erg gezond voor mijn merrie. Ook voor de rug (sommige ruinen gaan echt de hele dag door) en eventuele verwondingen.

Collie2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-12 21:27

Mijn ruin dekt ook, heel vervelend.

Citaat:

dat is het niet

Aranel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-12 21:34

Mijn ruin staat ook alleen met ruinen buiten.. Hij dekt ook merries als 'ie de kans krijgt. Dacht dat het wel over zou gaan maar hij is in september gecastreerd dus qua hormonen zou het ook wel minder moeten zijn onderhand.

Vind het ook goed dat hij met alleen kerels buiten staat hoor, hij hoeft niet zo maar te pas en te onpas overal op te springen :n

Cassidy

gossa4ever schreef:
ik ga hier echt niet verder op in, dingen lopen niet altijd zo als je denkt dat het gaat! zo was een 2e paard ook echt niet geplant!
maargoed, ik snap echt niet waarom het altijd zo moet gaan op bokt! de helft weet men nog niet, en er worden conclusies getrokken en iedereen weet altijd alles beter, maar wakeup! dingen zijn echt niet altijd mogelijk! ik kan onmogelijk mijn paarden ergens anders huisvesten, ivm a weinig tijd, b dit is de dichtst bij zijnde stal en anders is het gewoon te ver rijden en c geld is ook een belangrijk onderdeel, als ik moet kiezen tussen een pension waarbij ze ja dan helaas gemengd staan maar ik wel alle andere zorg, veearts kosten, voor mij idee beste voer en management kan geven vind ik dat beter dan een stal die te duur voor mij is en ik moet bezuinigen op de veearts kosten en voer enz.

tuurlijk tis vervelend maarja wat moet ik er anders aan doen? en hoe denk je dat het er in het wild aan toe ging, oke ik weet dat de paarden nu niet meer optimaal te vergelijken zijn met de paarden van vroeger, maar toen was er in het wild geen vetinaire begeleiding of iets dergelijks

Dus je laat het toe omdat er volgens jouw geen andere keuze is, je voor andere stalling geen tijd en/of geld hebt? Op je huidige stal is er veel mogelijk, als er maar over gepraat wordt en kan worden. En het wachten is op een blessure doordat je paard dekt of gedekt is, en de dierenartskosten echt de pan uitrijzen, of je in het ergste geval met een permanent onrijdbaar paard blijft zitten.

Het is jouw paard, en jouw keuze. Maar ga niet piepen dat je niet anders kunt, want opties zijn er altijd.
Laatst bijgewerkt door Cassidy op 22-06-12 21:35, in het totaal 1 keer bewerkt

Raja

Colway schreef:
Mijn ruin dekt ook, heel vervelend.

Citaat:

dat is het niet

HPV is een virus

Collie2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-12 21:36

idd ;-)

smurffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-12 21:59

Dan zal ik als merrie-eigenaar mij ook is melden.
Mijn merrie staat bij een ruin die haar dekt als ze hengstig is, echter vind ik het geen reden om ze uit elkaar te halen.
Ze staan met 2 merrie's en 1 ruin.
Tussen de tijden dat ze hengstig zijn zorgt de ruin ervoor dat de merries niet vechten en staat heeelijk rustig bij zijn merries.

Echter zijn ze hengstig probeert hij nog wel is te dekken, echter rustig en netjes dus geen wonden van hoeven of bijten.
Ook springt hij er wel op maar echt 'binnen gaan' doet hij niet.
Moet ik dan terwijl hij rust in de kudde brengt de kudde opheffen? Paarden staan heerlijk rustig, geen wonden en geen gedondee.

Overgens ben ik tegen gescheiden kuddes: merries zitten vaker onder de wonden en ik heb meer last van hun hengstigheid, ruinen spelen veel grover.

Natuurlijk kan het fout gaan, maar zo vaak dekt hij niet en ik had meer wonden (nu geen)toen ze alleen met merries stond.
Persoonlijk vind ik sommige reactie hier erg ver gaan, gelukkig bepaald nog steeds iedereen zelf in welke kudde zijn of haar paard staat en daar kan iedereen best een beetje repectvol mee omgaan imo.

Lotus83

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-06-12 22:06

smurffie schreef:
Dan zal ik als merrie-eigenaar mij ook is melden.
Mijn merrie staat bij een ruin die haar dekt als ze hengstig is, echter vind ik het geen reden om ze uit elkaar te halen.
Ze staan met 2 merrie's en 1 ruin.
Tussen de tijden dat ze hengstig zijn zorgt de ruin ervoor dat de merries niet vechten en staat heeelijk rustig bij zijn merries.

Echter zijn ze hengstig probeert hij nog wel is te dekken, echter rustig en netjes dus geen wonden van hoeven of bijten.
Ook springt hij er wel op maar echt 'binnen gaan' doet hij niet.
Moet ik dan terwijl hij rust in de kudde brengt de kudde opheffen? Paarden staan heerlijk rustig, geen wonden en geen gedondee.

Overgens ben ik tegen gescheiden kuddes: merries zitten vaker onder de wonden en ik heb meer last van hun hengstigheid, ruinen spelen veel grover.

Natuurlijk kan het fout gaan, maar zo vaak dekt hij niet en ik had meer wonden (nu geen)toen ze alleen met merries stond.
Persoonlijk vind ik sommige reactie hier erg ver gaan, gelukkig bepaald nog steeds iedereen zelf in welke kudde zijn of haar paard staat en daar kan iedereen best een beetje repectvol mee omgaan imo.

Ik heb nog niet alles helemaal bijgelezen, maar hier ben ik het mee eens.

Ik heb in de OP gevraagd of we het rustig en respectvol kunnen houden.
Opmerkingen als: Lekker asociaal kunnen dan ook anders verwoord worden :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-12 22:06

Ik zou het met de merrie ook niet willen, o.a. om de risico's die Ninx beschrijft in het andere topic. Vind het nogal wat om zulke risico's te nemen met je paard.......

@ smurffie: het is vooral de niet zichtbare schade waar ik me druk over maak. Die paar krasjes zijn het niet. Een baarmoederontsteking, schade aan de rug, enz. vind ik wél een probleem.

Collie2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-12 22:07

Mijn ruin gooit hem wel naar binnen :+

Lotus83

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-06-12 22:12

@gossa4ever op het moment dat jou paard dekt en de merrie eigenaren hebben er geen probleem mee, tja dan kan je het zo laten. Als er op die stal geen mogelijkheid is voor een ruinengroep kan jij daar niks aan doen, alleen zetten vind ik perssonlijk ook geen optie.

Ik vind het persoonlijk idd te ver gaan om te zeggen dat Gossa4ever haar paarden dan maar weg moet halen en ze bijvoorbeeld op een stuk land moet zetten..., wij kunnen wat dat betreft niet in haar situatie kijken :n

Aukelizzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-12 22:12

smurffie schreef:

Grappig... mijn ervaring is juist tegenover gesteld. De merries hebben minder last van hun hengstigheid.
Ruinen spelen altijd veel ruiger...met of zonder merries in de buurt.
smurffie schreef:

Je hebt helemaal gelijk. Dat vind ik ook heel jammer. Juist dit soort discussies zijn interessant en het is jammer als er dan toch weer gekat gaat worden.

Lotus83

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-06-12 22:13

Colway schreef:

En dat vinden de merrie eigenaren dus geen probleem?

Lotus83

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-06-12 22:17

Aranel schreef:
Mijn ruin staat ook alleen met ruinen buiten.. Hij dekt ook merries als 'ie de kans krijgt. Dacht dat het wel over zou gaan maar hij is in september gecastreerd dus qua hormonen zou het ook wel minder moeten zijn onderhand.

Vind het ook goed dat hij met alleen kerels buiten staat hoor, hij hoeft niet zo maar te pas en te onpas overal op te springen :n

En dit vind ik dus je verantwoording nemen als ruineigenaar. Jij weet dat hij dekt en jij neemt dus geen risico ten opzichte van andermans merrie's

Collie2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-12 22:18

Lotus83 schreef:
Colway schreef:

En dat vinden de merrie eigenaren dus geen probleem?

jawel en heb tegen de staleigenaar gezegd dat als het een probleem wordt dat hij maar in een ander koppel of alleen moet staan, maar dat is nog niet gebeurd. Dan ga ik me er verder niet mee bemoeien

overigens denkt hij alleen bij hengstigheid

Ireen_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-12 22:21

Aukelizzy schreef:
Grappig... mijn ervaring is juist tegenover gesteld. De merries hebben minder last van hun hengstigheid.
Ruinen spelen altijd veel ruiger...met of zonder merries in de buurt.

Ik wou net zeggen.. mijn ervaring is ook dat het andersom is! Bij mijn merries juist een veel minder duidelijke hengstigheid wanneer ze bij enkel merries stonden dan wanneer er wel ruinen in de buurt waren.

Colway schreef:
overigens denkt hij alleen bij hengstigheid

Gelukkig maar, anders slaan de meeste merries ook wel flink af.. ook dat is een risico natuurlijk, maar dan voor de ruin.
Laatst bijgewerkt door Ireen_ op 22-06-12 22:22, in het totaal 1 keer bewerkt