Paarden zijn monsters?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-12 14:10

Saartje88 schreef:
Leuke discussie ! Ik ben dus ook zo'n geitenwollensokkenfiguur :D . Een paard dient respect te hebben en zijn eigenaar als leider te zien , zitten die 2 dingen goed dan zit het ook goed. Een paard wat vervelend gedrag vertoont doet dit voornamelijk aan een gebrek van 1 van beide genoemde dingen, je kan dan wel leuk allerlei hulpmiddelen gebruiken, schreeuwen en/of slaan maar 1. daar verkrijg je geen respect door . 2. ook geen respect en 3. een paard is altijd sterker dus wat denkt iemand daarmee te bereiken?

Normaal gesproken komt mijn paard naar me toe in de wei , ik haal haar ook noooooit op ( leider verhaal) . Gisteren had mevrouw er geen zin en kwam ze niet , als ik naar haar toe loop dan blijft ze gewoon staan hoor maar ik heb een rondje om haar heen gelopen en ben weer weggegaan. Waarom? Door haar te halen zak ik in rangorde en ik moet ten alle tijde de baas zijn. Oftwel , als ik haar roep dan moet ze komen.

Het maatje van mijn verzorgpaard. Die is verschrikkelijk dominant. Heb in 12 jaar dat ik nu paardrijdt nog nooit zo'n verschrikkelijk dominant paard meegemaakt.

Hij had in begin totaal geen respect voor mij. Liep over mij heen. Als ik op hem zat, kon ik niks met hem beginnen. Kreeg hem niet te pakken. Alleen de eigenaar, waar hij ook nog af en toe probeert de baas over te zijn. Keihard op mij af galopperen.

En ik kreeg het maar niet voor elkaar dat hij mij als leider zag. Dus op een dag het andere paardje op stal gezet. Staldeur van dit paard dicht gedaan. En toen dacht ik kom maar op. Halster touw in mijn hand, zodat als hij op mij kwam afstormen dat ik mij kon verdedigen met halster touw. Dus hij is zo'n half uur aan het rennen geweest, voordat hij het opgaf. En toen kon ik hem eindelijk pakken en heb hem op stal gezet.
Sinds dien kan ik alles met hem. Rijden gaat super.

Dus soms moet je het respect echt eisen van een paard.

MaritB

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-06-12 14:11

stef schreef:
Saartje88 schreef:
Normaal gesproken komt mijn paard naar me toe in de wei , ik haal haar ook noooooit op ( leider verhaal) . Gisteren had mevrouw er geen zin en kwam ze niet , als ik naar haar toe loop dan blijft ze gewoon staan hoor maar ik heb een rondje om haar heen gelopen en ben weer weggegaan. Waarom? Door haar te halen zak ik in rangorde en ik moet ten alle tijde de baas zijn. Oftwel , als ik haar roep dan moet ze komen.
Door zulke kleine dingen te doen , zorg ik voor een goede verstandhouding met mijn paard. Het is een groot en sterk paard en ik moet er niet aan denken dat zij mij niet als leider ziet, daar kunnen gevaarlijke situaties door ontstaan.

Dus je bent weer gegaan? Handig, paard denk nu: Als ik volgende keer weer niet kom, mag ik lekker in de wei blijven en hoef ik niet aan het werk :j

Dat denkt het paard helemaal niet. Waar bazeer je dat op?

Omdat mensen zo denken?

Mijn paard heeft ook wel eens weekje gehad, gewoon even niet prima.

Gevolg: Nu komt ze in galop naar mij toe! Waarom? Ik heb har nooit verplicht bij mij te zijn, wat wil ze nu? bij mij zijn :)

Carliijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-12 14:13

Ik denk dat bijna iedereen de beste bedoelingen heeft met zijn paarden. Ik noem die van mij zo vaak lelijkerd of bolle maar ze vind me er echt niet minder lief om. Ik ben gek op haar en zij op mij, dat zie je en dat voel je. Niet geromantiseerd maar gewoon in haar taal.

Een hinnikje, een galop naar het hek, hier en daar een knabbel. We zijn gewoon maar mensen die best weleens vanuit frustratie handelen en dat is niet de bedoeling maar het gebeurt, we maken fouten. Zolang je je van die fout bewust bent en je probeert het in het vervolg zo goed mogelijk te voorkomen kan je niet meer doen.

Ik vind paarden niet zachtaardig. Paarden zijn hard voor elkaar en ook voor mij. Let ik niet op of ben ik niet duidelijk dan volgt er een reactie die misschien wat minder leuk is. Dat accepteer ik want dat is wat paarden onderling ook doen. Ik corrigeer mijn paarden maar als ik iets doe waarbij ik hun signalen negeer, bewust of onbewust, dan kan ik daar een reactie op verwachten. Heel simpel. Bijten, slaan of steigeren vallen daar absoluut niet onder, dat wil ik niet hebben, basisregels :n Denk eerder aan op mijn tenen staan of een duw met haar neus.

Soms proberen ze wat uit, want ze kunnen behoorlijk slim zijn die paarden. Toch even naar buiten wandelen terwijl ze in de deuropening moet blijven staan, even op de waterslang gaan staan (actie reactie hiervan kent ze heel goed, geen water meer, paard houdt niet van wassen :+ ) En dan komt dat koppie, kijken wat ik doe of dat ik reageer. Als ik erg duidelijk ben doet ze het niet nog een keer. Modder ik wat aan dan neemt ze nog een stap en staat ze de volgende keer buiten ipv in de deuropening.

Daar moet je een middenweg in vinden, eerlijk maar ook consequent :) Zo zie ik het.
Laatst bijgewerkt door Carliijn op 06-06-12 14:15, in het totaal 1 keer bewerkt

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-12 14:15

Maritje1991 schreef:
Gevolg: Nu komt ze in galop naar mij toe! Waarom? Ik heb har nooit verplicht bij mij te zijn, wat wil ze nu? bij mij zijn :)

En zo denkt een paard wel? Jeah, sure...

Gebed zonder einde dit.

Als ik fluit, komt het hele groepje naar het hek gerend, in de hoop dat ze wat te eten krijgen. Dát is instinct, eten om te overleven. Liefde gaat nog steeds door de maag.

Mijn paard vind het harstikke gezellig om bezig te zijn hoor, ze werkt graag en is erg leergierig, maar om nou te zeggen dat ze zo graag bij mij wil zijn?
Hoe rijm je dat met je eerdere prooidier/roofdier theorie?

Carliijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-12 14:17

stef schreef:
En zo denkt een paard wel? Jeah, sure...

Gebed zonder einde dit.

Als ik fluit, komt het hele groepje naar het hek gerend, in de hoop dat ze wat te eten krijgen. Dát is instinct, eten om te overleven. Liefde gaat nog steeds door de maag.

Mijn paard vind het harstikke gezellig om bezig te zijn hoor, ze werkt graag en is erg leergierig, maar om nou te zeggen dat ze zo graag bij mij wil zijn?
Hoe rijm je dat met je eerdere prooidier/roofdier theorie?

Mee eens, alles voor eten. Soms krijg ik eens een knabbel omdat ze het poetsen fijn vind maar zomaar een sprint naar het hek? Geloof ik niet in, je ziet die oogjes al naar je jaszak gaan als je aankomt. En óf ze het kennen :+

Als ze moet kiezen tussen eten of mij kan ik wel een prachtig verhaal verzinnen over hoe ze haar neus tegen mijn wang duwt en haar eten laat staan, maar dat doet ze toch niet.
Laatst bijgewerkt door Carliijn op 06-06-12 14:19, in het totaal 2 keer bewerkt

nientje78

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-12 14:18

stef schreef:
Saartje88 schreef:
Door zulke kleine dingen te doen , zorg ik voor een goede verstandhouding met mijn paard. Het is een groot en sterk paard en ik moet er niet aan denken dat zij mij niet als leider ziet, daar kunnen gevaarlijke situaties door ontstaan.

Dus je bent weer gegaan? Handig, paard denk nu: Als ik volgende keer weer niet kom, mag ik lekker in de wei blijven en hoef ik niet aan het werk :j

Dat is idd niet zo handig nee :=

stef schreef:
Mijn paard mag schrikken, mijn paard mag weg springen, maar mijn paard mag niet naar mij toe springen, dan krijgt ie simpelweg maatje 40 onder zn hol :j

Paard lief = ik lief
Paard niet lief, = ik niet lief.

Mijn paarden kennen mijn regels: Niet bijten, niet trappen, niet steigeren.
En ze weten ook wat de gevolgen zijn als ze zich niet aan deze regels houden :j

En zo gaat het hier ook.
Ik ben ook zeer consequent in alles en dat weet mijn pony ook heel goed.
Ze staat grotendeels van de week op het land niks te doen en die paar keer dat ik eens bezig ben,heeft ze gewoon te luisteren.

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-12 14:19

Maritje1991 schreef:
JoyCiej007 schreef:

TS: is dit dan vervolgens het enige wat jij daar op te zeggen hebt? Wederom weer geen discussie, want je ventileert je stelling/mening maar wederom wéer zonder ondersteunde argumenten.
Een aanname doen en die vervolgens niet beargumenteren, dan heeft een interessante discussie dus uberhaupt al geen zin. Een lesje ethiek/argumentatie/logica zou voor jou wellicht een goed idee zijn.

En nu moet ik gemotiveerd zijn om wel echt mee te discuseren?

Ehm, jij opent toch dit topic? Jij wil toch graag een discussie los maken op een normale manier?

Nou krijg je ruimschoots de kans jou inzichten nog duidelijker toe te lichten en te beargumenteren, helemaal na het verhaal van mylittlejoy, en daar maak je dan geen gebruik van. Imo maak je jezelf er dan wel heel makkelijk vanaf door het niets eens zozeer over de inhoud te hebben, als meer over een woordje en het onderscheid tussen feit/mening, wat iedereen hier heus wel begrijpt.

Ik (en ik denk vele anderen met mij) was nou juist benieuwd hoe jij er tegen aan zou kijken als je de post van mylittlejoy leest. Jij bent klaarblijkelijk anders van mening, daar zijn we nu wel achter. Maar wáarom precies, specifiek en concreet, dat laat je vervolgens in het midden. En dat is best jammer.

Pentax

@ninx ik denk dat je me verkeerd begrijpt. Respect voor een ander paard en respect voor een mens is niet altijd hetzelfde. Ik vind een paard respectvol als het zich ook weet te gedragen naast iemand die nog niet zo handig is.
Ben het met je eens dat ze een hoop leren van kuddegenoten, maar je haalt ze niet plots beleerd en wel de wei uit helaas. -O-

LadyMadonna

Moet je ze eens horen als ik op zondag ochtend (dan help ik vaak met voeren op stal) richting de bix kar loop ;)
Ze vinden mij dan allemaal het allerliefste mens op de hele wereld :j <3

Was in reactie op baily4ever
Laatst bijgewerkt door LadyMadonna op 06-06-12 14:20, in het totaal 1 keer bewerkt

MaritB

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-06-12 14:20

Ze denkt inderdaad niet, oo jeeeh nu wil ik bij haar zijn.

Maar het gebeurt wel. En niet omdat ik haar verplicht om naar mij toe te komen omdat ze anders slaag krijgt (oid).

That's my point. Mijn paard doet niet de dingen omdat ze bang is, maar omdat ze met mij samenwerkt...

Kunnen mensen zicht niet aanpassen dan?
Ik kan dat wel, ik doe hard mijn best om mijn roofdier principes los te laten, waardoor ik meer begrip kan tonen voor mijn paard. En we nu prima dingen kunnen bereiken :)

Saartje88

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-12 14:21

Zo staat mijn paardje met 3 anderen in de wei :
Een dominante merrie
Een ruin die het allemaal niet helemaal snapt hoe een kudde werkt (want altijd 24/7 op stal gestaan) en een andere ruin die zich niet makkelijk laat vangen.

Dominante merrie had geen respect voor persoonlijke ruimte , niet gemeen , totaal niet maar ze kwam met der snufferd ongevraagd te dichtbij , gewoon nieuwsgierigheid . Verlaat een ander paard de kudde dan wil ze mee. Nu doet ze het niet meer want elke keer dat ze weer in de buurt kwam , joeg ik haar weg en als ik haar wilde aaien o.i.d. dan liet ik haar toe in 'mijn' ruimte
Nu kan ik rustig mijn paard uit de wei halen en komt ze niet meer ongevraagd dichtbij.

De ruin is een onbenul en vind het wel grappig om op je af te komen rennen , intimideren. Eergister kwam hij bokkend naar me toe en hield me constant in de gaten . Moeten we mooi niet hebben dus . goed gecorrigeerd en streng geweest en wat gebeurt er gisteren? Meneer komt rustig aangelopen , blijft op een 1,5 stilstaan , ik zeg kom maar en toen stonden we lekker te knuffelen :D

Ik zweeeer bij grondwerk e.d. !

_PatriciaH

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-12 14:22

Marit ik denk dat dit een heel lastig onderwerp is, ik kijk ook verder naar mijn paard en verplaats mij in zijn angst of dominatie en mijn paarden zijn ruim 4 en 5 jaar en nog bijna groen maar ze zien mij wel als leider en dit komt niet omdat ik ze als een monster zie maar als paard en doen ze soms iets waar ik het niet mee eens ben ga ik wel verder nadenken waarom ze het doen ,want ik kan nadenken en een paard niet, en kijken hoe ik het samen kan oplossen ipv roepen hoe vervelend ze zijn maar krijg vaak genoeg de vraag "waarom zijn ze nog steeds niet volledig beleerd?" omdat ik ze de tijd wil geven om samen met mij een band op te bouwen vanaf de grond en ze lopen echt niet in mijn ruimte en ik hoef echt niet te laten zien wie de baas is, duidelijk zijn en ons verplaatsen in de paarden en samen bereiken wat je wil bereiken en niet met een zweep of sporen of slaan of schoppen nee zien wat ze bedoelen en de tijd nemen dan komt het echt wel goed.....alleen zeg ik nu iets heel raars en kijken veel mensen van bokt raar naar mij ofdat ik een of andere geitenwolle sok ben maar dit is mijn gevoel! er zijn dus meer mensen zoals jou hoor Marit dus de zin van heel bokt is niet helemaal waar.....

MaritB

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-06-12 14:22

JoyCiej007 schreef:
Ehm, jij opent toch dit topic? Jij wil toch graag een discussie los maken op een normale manier?

Nou krijg je ruimschoots de kans jou inzichten nog duidelijker toe te lichten en te beargumenteren, helemaal na het verhaal van mylittlejoy, en daar maak je dan geen gebruik van. Imo maak je jezelf er dan wel heel makkelijk vanaf door het niets eens zozeer over de inhoud te hebben, als meer over een woordje en het onderscheid tussen feit/mening, wat iedereen hier heus wel begrijpt.

Ik (en ik denk vele anderen met mij) was nou juist benieuwd hoe jij er tegen aan zou kijken als je de post van mylittlejoy leest. Jij bent klaarblijkelijk anders van mening, daar zijn we nu wel achter. Maar wáarom precies, specifiek en concreet, dat laat je vervolgens in het midden. En dat is best jammer.

Ik geef mijn mening en waarom wel degelijk.
Ik vind gewoon niet nodig om paarden als monsters te behandelen om heel veel redenen. OOk verteld hier, alleen wordt mijn tekst hele tijd anders begrepen of verwoord.

Prima, ik ga verder geen moeite doen.

En wat er nu verder weer gebeurt is precies wat ik had verwacht. Er wordt gelijk de andere kant op gepraat. Ik zeg dat ik mijn paard niet zou slaan als ik gebeten wordt en gelijk vertroetel ik het paard omdat het mij beet. Beetje vreemd right.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-12 14:22

Oh, en een paard wat weleens slaag krijgt, is automatisch bang?

En een paard verplichten om bij je te komen omdat ze anders slaag krijgen, succes ;)
Een paard wat los in een weiland loopt, wat bang is om slaag te krijgen, zal écht niet komen :n
Volgens mij ben JIJ diegene die zich wat meer in paardengedrag moet verdiepen dat de personen waarover jij roept dat ze paarden niet begrijpen...

MaritB

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-06-12 14:24

stef schreef:

En een paard verplichten om bij je te komen omdat ze anders slaag krijgen, succes ;)
Een paard wat los in een weiland loopt, wat bang is om slaag te krijgen, zal écht niet komen :n
Volgens mij ben JIJ diegene die zich wat meer in paardengedrag moet verdiepen dat de personen waarover jij roept dat ze paarden niet begrijpen...

zal ik doen! :)

Ik hoor helaas genoeg om mij heen:
"mijn paard loopt echt niet weg hoor, dat heeft ze wel gevoeld"

Saartje88

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-12 14:25

stef schreef:

Een paard verplichten om bij je te komen omdat ze anders slaag krijgt? Dat lijkt me niet de juiste manier ghehe.
Wie schreef dat dan?

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-12 14:26

maar horen en zien en doen zjin drie heel verschillende dingen.

Ik had ooit een vriendin: Paard schrok en ging aan de kletter. Toen ze het paard eenmaal stil had, kreeg ie op zn mieter, en niet te zuinig.. Waarom ik dan denk: Nu geef je het paard dus een aanleiding om volgende x niet te stoppen...

Timing is gewoon heel erg belangrijk als je met dieren werkt.
En daarnaast is het ene paard het andere niet. Tegen die van mij kan ik roepen: Hey!! Flikker nou eens op!
Als ik dat tegen haar weidegenootje roep staat ie zielig in een hoekje van de stal. Niet omdat ie mishandelt is oid, maar omdat hij heel sensibel is. Eigenlijk een beetje een watje ;)

Saartje: TS schreef dat

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-12 14:27

Dan zijn we het wel degelijk eens Maritje, ook ik vind het niet nodig om mijn paarden als monsters te behandelen........

Alleen interpreteer jij dat anders dan dat ik dat misschien wel doe. Overigens doe jij precies hetzelfde; als ik mijn paard een dreun verkoop omdat hij mij gericht zou trappen of bijten, dan behandel ik mijn paard dus gelijk als een monster volgens jou, en denk ik niet 'vanuit het paard'..... op die manier kom je idd geen stap verder in een discussie.

paard verplichten om bij je te komen omdat ze anders slaag krijgt, is ook weer zo'n extreem, overtrokken voorbeeld.
Dat wordt er hier bij gehaald maar er is hier níemand geweest die dat ooit heeft gezegd of ook maar heeft gesuggereerd. Ja TS komt daar ineens mee. Waarom?
:?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-12 14:29

Maritje1991 schreef:
Ze denkt inderdaad niet, oo jeeeh nu wil ik bij haar zijn.

Maar het gebeurt wel. En niet omdat ik haar verplicht om naar mij toe te komen omdat ze anders slaag krijgt (oid).

That's my point. Mijn paard doet niet de dingen omdat ze bang is, maar omdat ze met mij samenwerkt...

Kunnen mensen zicht niet aanpassen dan?
Ik kan dat wel, ik doe hard mijn best om mijn roofdier principes los te laten, waardoor ik meer begrip kan tonen voor mijn paard. En we nu prima dingen kunnen bereiken :)

Dat paardje waar ik het over had een paar post terug, daar heb ik geen geweld bij gebruikt. Ja flink met halstertouw gaan zwaaien als hij op mij kwam afgestormd. En kan hem nu ook gewoon pakken als ik hem dat verplicht. En reken er maar niet op dat het paard bang voor mij is. Als ik ook maar een beetje zwakte laat zien, maakt hij er gelijk misbruik van. Dus moet altijd goed op mijn houding letten als ik bij hem in de buurt ben. En al helemaal in de stal. En duidelijk aangeven wat mijn grenzen zijn.

En ja ik vond dit paard in een begin een verschrikkelijk monster.Maar intussen vind ik het een schat en kan ik goed met hem samenwerken

LadyMadonna

Joyce: beats me ;)

Marian01

Mylittlejoy: goed verwoord! top! compliment! _/-\o_

Ik denk echter dat we ook eigenlijk geen discussie hebben. Volgens mij zegt het gros hier eerlijk dat we ons best doen, consequent zijn, en onze paarden niet in het dierenhospitaal willen zien.

Theorie en praktijk lopen gewoon niet altijd gelijk, hoe graag we zouden willen..theoretisch willen we ons paard nooit zeer doen. Praktijk maak je situaties mee, waardoor je heel rap moet handelen.
Theoretisch wil je het beste zijn wat jouw paard en jullie samen kan overkomen, in praktijk zijn er die kleine uitzonderingen die we ieder voor zich naar beste van ons kunnen, proberen op te vangen.
Als het topic bedoeld is om mijzelf een spiegel voor te houden, prima..wil ik doen, een mens kan altijd leren.

Maar TS, ik heb de indruk, dat wat we ook zeggen..jij jouw mening hebt..en die ook verder niet wilt-kan bijstellen..en dat mag.
Om antwoord te geven op de vraag: paarden zijn monsters: nee. (imo zeggen we dat ook met zijn allen: nee.)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-12 14:31

Maritje1991 schreef:
stef schreef:

zal ik doen! :)

Ik hoor helaas genoeg om mij heen:
"mijn paard loopt echt niet weg hoor, dat heeft ze wel gevoeld"

Mijn paard loopt ook niet weg. Omdat als ik het commando ho zeg, dat ze ook net zolang stil blijft staan totdat ik een teken geef.
Of als haar teugels op de grond liggen blijft ze ook stil staan. Dit is haar gewoon geleerd met veel geduld.

En als ze dus wegloopt, laat ik haar wel duidelijk merken dat ik dat niet accepteer. Maar niet met geweld. Dan weet ik zeker dat ze weg is.

Saartje88

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-12 14:32

En , stel dat mijn paard echt maar dan ook echt gemeen doet . Bijv. gericht naar mij uithalen . Dan krijgt ze er 1 terug hoor! Doen paarden onderling ook . Gelukkig zie ik dat niet zo snel gebeuren . ik hoef maar AHUM te zeggen en ze zegt nog net geen sorry

mylittlejoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-12 14:32

Maritje1991 schreef:
JoyCiej007 schreef:

Ik geef mijn mening en waarom wel degelijk.
Ik vind gewoon niet nodig om paarden als monsters te behandelen om heel veel redenen. OOk verteld hier, alleen wordt mijn tekst hele tijd anders begrepen of verwoord.

Prima, ik ga verder geen moeite doen.

En wat er nu verder weer gebeurt is precies wat ik had verwacht. Er wordt gelijk de andere kant op gepraat. Ik zeg dat ik mijn paard niet zou slaan als ik gebeten wordt en gelijk vertroetel ik het paard omdat het mij beet. Beetje vreemd right.

Verder geen moeite doen? Ik moet de eerste inhoudelijke reactie, die gericht is op meer dan twee woorden van mij nog tegenkomen. Je weigert inhoudelijk te discussieren en wanneer je hierop aangesproken wordt, kruip je in de slachtofferrol en "wordt je niet begrepen".

Daarentegen wil ik mij graag - ten behoeve van de discussie - nog eens herhalen:

Citaat:
Geef eens een voorbeeld van een situatie waar een paard het gevraagde niet kan door instinct. Ik DENK (voordat dit het enige onderwerp van discussie wordt) namelijk dat iets wel tegen het instinct in kan gaan, maar dat een paard hier wel overheen kan stappen door middel van leiderschap.

Kan je of wil je een antwoord geven op deze concrete vraag?

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-12 14:33

Overigens zijn paarden IMO wel potentiele monsters, puur omdat je werkt met 6/700 kilo of meer. En tja, als dat, om wat voor reden dan ook, kwaad wil.....