Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
midgie schreef:Waarom kan een intensief gereden paard niet 24/7 buiten, ik rij mijn paarden ook intensief op hoog niveau en die staan gewoon dag en nacht buiten met afdak.
AnoukvW schreef:En de eigenaar komt en haalt het paard niet uit de stal?
ditano schreef:midgie schreef:Waarom kan een intensief gereden paard niet 24/7 buiten, ik rij mijn paarden ook intensief op hoog niveau en die staan gewoon dag en nacht buiten met afdak.
Als je goed leest zie je dat ik geschreven heb dat het niet handig is ...niet dat het niet kan .
Iedereen maakt keuzes en de meesten voor hun eigen gemak .
Het is handiger een kort geschoren paard te rijden dan 1 met 10 cm haar .
S_en_Z schreef:Ik denk dat het nieteens mogelijk is voor ieder paard in NL een stal te vinden waar ze of 50/50 buiten of binnen kunnen staan of zelfs 24/7 buiten.
Misschien maar de regel dat je eerst op een wachtlijst moet tot je zo'n plek gevonden hebt en als je kunt aantonen dat je een stal gevonden hebt die "perfect" is (of als je de lotto gewonnen hebt en zelf een paardendroom kan verwezelijken door land enz. te kopen) dat je dan pas een paard mag kopen.![]()
Veel stallen hebben niet de mogelijkheid om een veel paarden te huisvesten voor vrije uitloop en etc. Daarbij moet ook je grond het nog eens aankunnen om paarden van hun levensbehoeften te voorzien.
Hoewel het een mooie gedachte is om paarden meer vrij te kunnen huisvesten denk ik dat het gezien het aantal paarden in NL onmogelijk is dit te realiseren. Dan moeten er nog veeeeeeel meer naar de slacht dan er nu al gaan gezien de paardenhandel op zijn reet ligt.
jesito schreef:AnoukvW schreef:En de eigenaar komt en haalt het paard niet uit de stal?
Zelfs dat zie je in sommige gevallen, eigenaar wel op stal maar paard komt er evengoed niet uit.
Dit is niet bedoelt iemand aan te vallen, maar iemand die zich wel aangesproken voelt kan hier wel iets mee gaan doen.
Er zijn gewoon paarden hier in Nederland die nog steeds hele dagen op stal doorbrengen en dit kan dan toch iets zijn om mensen de ogen te openen.
Citaat:De gedachte erachter is prima, maar wat gaat het iemand anders aan hoe jij met je eigen paard omgaat? Dat moet iemand toch helemaal zelf weten? Heel veel paardeneigenaren doen toch echt wat ze het beste lijkt. Laat ze daar lekker in.
jesito schreef:amySP, je praat nu zelf ook over uitersten.
Paarden die 24/7 op een weitje staan hebben ook veel licht, ruimte en vaak veel aandacht.
Daarbij heeft een paard ook heel veel aan aandacht van soortgenootjes.
En ja een paard dat dagenlang dag in dag uit op stal staat, vind ik zielig.
Maar zoals eerder gezegd tussen 24/7 buiten of 24/7 binnen zit een heel groot vlak.
Colway schreef:Citaat:De gedachte erachter is prima, maar wat gaat het iemand anders aan hoe jij met je eigen paard omgaat? Dat moet iemand toch helemaal zelf weten? Heel veel paardeneigenaren doen toch echt wat ze het beste lijkt. Laat ze daar lekker in.
ik denk dat veel mensen zich het niet eens bewust zijn eerlijk gezegd
Maar dan nog, mond houden omdat het niet jouw pakkie aan is? Ook maar zwijgen dan over huiselijk geweld, kindermishandeling, etc?
Ja ik weet het, overtrokken reactie, maar je ogen gewoon sluiten omdat het makkelijker is, daar ben ik geen voorstander van
en nee, ik ben geen 24/7 weidegang predikant, al zou ik het mijn paard wel gunnen
midgie schreef:Wat is daar handiger aan , als je op een normalen manier traint hoef je je paard echt niet in het zweet te rijden , ik train ook gewoon door in de winter .
Maar scheren is weer een discussie op zich het gaat er nu om dat die paarden hun stal uit moeten en niet 4 uur, maar minimaal 8 uur per dag op zijn minst en elke eigenaar of staleigenaar kan daar echt wel een oplossing voor bedenken.