Kan een paard je missen?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

KellyG

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-12 10:53

Twiggy2008 schreef:
Kelly, maar wat als je paard buiten staat op de wei met zijn allerbeste paardenmaatjes? Zo staat die van mij erbij en dan vermaken ze zich prima, hoor. :)
Lijkt mij ook niets als je paard er niet happy bij staat, als je weg bent..... ;(

dan is het wel iets minder dat depresieve, maar hij is minder vrolijk dan wanneer ik er zelf ben.......

AlexandraM

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-12 10:54

Ik heb eigenlijk geen idee, enige dat ik weet is dat mijn vroegere verzorgpaardje knetter gek op me was. Die sprong onder de draad door vanuit de wei/padock als ik hem er net ingezegt had en hij wist dat ik nog bezig was op stal. Liep me dan over t hele erf wat na. Voor de eigenaar rende hij naar de andere kant van de wei/padock en liet zich moeilijk pakken.

Toen ik daar dus uiteindelijk heb moeten stoppen wegens omstandigheden en hem een hele tijd niet gezien had, toen kwam ik hem eens tegen met een kennis van de eigenaar erop, dat was 1 grote harde hinnik en rennen maar, ze kreeg hem gewoon niet gehouden toen tot hij dan mij me was toen was t goed.

Een jaar later of misschien wel langer kwam ik hem tegen bij nieuwe bijrijdpaardjes omdat hij ernaast in t land stond. Vanaf dag een was het hinneken, langs de draad lopen als ik langs kwam, negeren was gewoon bijna geen optie omdat ik lang in de weide bezig was. Dus aaide ik hem maar weer elke keer als ik langs kwam en kreeg hij als ik iets bij me had voor mn bijrijdpaarden ook een stukje wortel. Gevolg was dat de eigenares weer een opstandig paard had en dus weer ruzie probeerde te stoken tussen mij en de omliggende paardeneigenaren en ik weg ben gegaan omdat ik er echt geen zin in had.

Tja of t missen is? ik denk wel dat ze je wel degelijk kunnen herkennen en blijven herrinneren, ik kan ook niet anders, anders snap ik niet dat dit alleen gebeurde met mij en dat betreffende paard. Ik moet ook toegeven hoe veel paarden ik ook nog in de handen heb gehad en al was mn laatste paardje onwijs bijzonder en hadden we een hele hechte band.. die waar ik net over sprak was gewoon onwijs bijzonder.

is er niet ooit een onderzoek naar geweest :) zou ik wel intressant vinden :D

AlexandraM

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-12 10:55

KellyG schreef:
Twiggy2008 schreef:
Kelly, maar wat als je paard buiten staat op de wei met zijn allerbeste paardenmaatjes? Zo staat die van mij erbij en dan vermaken ze zich prima, hoor. :)
Lijkt mij ook niets als je paard er niet happy bij staat, als je weg bent..... ;(

dan is het wel iets minder dat depresieve, maar hij is minder vrolijk dan wanneer ik er zelf ben.......

een kind (even suf voorbeeld) kan t ook leuk hebben bij vriendjes/vriendinnetjes of op school maar toch de moeder missen als die een weekje weg zou zijn.

Amalarab

Re: Kan een paard je missen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-12 10:57

de paarden missen wel dat er iemand is die iets met ze doet, zo gingen ze uitbreken toen ik 2 weken op vakantie was. ook al stonden ze 24/7 buiten met onbeperkt ruwvoer zoals daarvoor.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-12 10:57

Nou, ik ben niet de moeder van mijn paard, hoor, hahaha.... Zo zie ik het zeker niet. Ik zie dat hij heel veel haalt uit zijn contacten met andere paarden, waar hij al jaren mee samen leeft. Hij vindt het bij mij ook heerlijk, maar ik ben en blijf een mens en dat is toch anders. De aandacht is leuk, samen wat doen is leuk, maar daarna weer terug naar je maatjes, dat is helemaal leuk. Maar goed, zo is mijn paard blijkbaar. Bij Kelly is het weer anders en dat kan ook.

Diaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-12 10:58

Elliebelle schreef:
Ja kijk maar naar WARHORSE. ;)

Sinds wanneer is een film een betrouwbaar uitgangspunt :')

Missen als je weg bent weet ik niet, ontzettend herkennen en blij zijn dat je er weer bent en niet bij je weg te slaan als je er bent wel _/-\o_

helmab

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-12 11:02

funnyhorses schreef:
Ik denk dat een paard zeker een mens kan missen (soms als kiespijn ;) haha) maar als de nieuwe baas ook lief voor zn paard is zal het gemis snel over zijn.Paarden zijn nml zo vreselijk vergevingsgezind dat ze een ander persoon net zo snel lief en vertrouwd zullen vinden. :j

Nou dat. Is bij jou paarden misschien. Bij 1 van mij paarden echt niet die ga niet met iedereen mee hoor en ik sta er niet voor in wat die doet bij vreemde.

lindar1985

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-12 12:44

mmm interesante discussie, zou wel eens het echte antwoord willen weten.
Hoef ik me misschien niet zo schuldig meer te voelen als ik lang op vakantie ga.

Wat ik wel heb gemerkt is dat toen ik een tijd ziek ben geweest en niet kon komen, dat mijn paard daarna wel heel aanhankelijk werd (en dat eigenlijk niet meer weg is gegaan) maar dat kan ook komen doordat ik toen nog niet kon rijden, en hij dus nog niet hoefde te werken, en alleen maar geknuffeld en gepoetst werd.

Verder merk ik nooit echt iets als ik terug kom van vakantie, alleen dat hij stront vervelend is met rijden. Maar dat komt meer doordat de mensen die er in mijn vakantie op rijden niet zo streng voor hem zijn, en ik dat dan weer moet recht moet zetten...

nou ik ben wel echt benieuwd of paarden je kunnen missen.

helmab

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-12 13:23

Ik denk dat het ook wel aan het karakter van jou en je paard licht.

AlexandraM

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-12 14:41

@ Twiggy2008 Als t een reactie was op mijn antwoord :D dan:
Ik heb nergens gezegt dat jij of wie dan ook de moeder van zn paard is, ik bedoel ermee te zeggen dat t geen bewijs is dat een paard je NIET mist als hij t naar zn zin heeft in de kudde.

@ lindar1985 : ja ben zelf ook benieuwd naar een echt antwoord. als ze kunnen onderzoeken dat een boom gevoel heeft en zelfs woorden of miss de energie achter het woord herkent dan moeten ze toch ook kunnen onderzoeken dat een paard zijn baasje mist, of verzorger (whatever)

@helmab: Zeker denk sowieso dat het aan karakter van paard en mens ligt en dan ook nog eens aan de band die je met het dier hebt.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-12 14:45

Twiggy2008 schreef:

Zo zie ik het ook :j
Een paard moet gelukkig zijn met zijn maatje, daar moet zijn prioriteit liggen. Ik vind het uiterst gezond dat mijn paard mij niet mist, maar wel erg reageert als zijn vriendje even weg is.
Mijn paard vindt het fijn dat ik er ben hoor, maar als iemand anders het hooinet neerhangt is hij ook zeer tevreden.

corina21

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-12 14:47

mijn paarden staan iedere dag op mij te wachten in de wei,en dat is niet dat ze MIJ missen maar het voer hihi,een paard een gewoonte dier,als ik aankom hinneken ze ook,maar niet voor mij maar voor die overheerlijke brokken haha.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-12 14:49

Misschien werken aan de band met je paarden dan? Ik zou het niet grappig vinden als mijn paarden me zagen als voermachine, geloof ik :=

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-12 14:51

Yamcha schreef:
Als zo vele zeggen dat dat niet kan, dan zegt dat meer over hen, imo. Maar ja, als je alleen komt om te rijden, er een borstel overheen slaat, en zadel erop gooit, en dan klaar..... ja...... dan zal het paard je denk ik idd niet missen.....
Maar ik vind het zonde, je doet er je paard mee te kort, imo, en jezelf ook.

Dit snap ik niet waarom dat zozeer iets de mens zegt, maar goed. Ik vind het dan ook gezond dat mijn paard mij niet mist :) zegt over hem dat hij blijkbaar zo happy is met zijn situatie, plek en vriendje dat de mens die er komt er niet veel toe doet. Zo hoort het voor mij ook, een mens kan wel bijdragen aan geluk van een paard maar de hoofdzaak ligt hem puur in huisvesting, sociale contacten etc. Niet bij de mens, focus bij paard.
Er zijn paarden die erg vasthouden aan de mens, maar ik ben erg blij dat die van mij zich echt vasthoudaan zijn vriendje en die mist als die er niet is ipv mij :)
Ben toch benieuwd wat dat over mij te zeggen heeft dat mijn paard gelukkig is op zijn plek :') zo gelukkig dat hij niet verandert als ik zelf 2 maand niet kom :) en gewoon door blijft genieten.
(neemt niet weg dat ik echt een hele fijne band heb hoor met hem :) als ik er ben vind hij dat ook erg leuk)
Laatst bijgewerkt door vuurneon op 09-03-12 14:53, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-12 14:53

Ik denk dat je beter moet lezen :)

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-12 14:55

Maar wat zegt het dan over mij? :) want ik begrijp je dan misschien verkeerd, dat kan :j

sallandval

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-12 14:57

Hoewel mijn paard ook zonder mij erbij goed verzorgd wordt heb ik toch het idee dat ze me mist.

Als ik een paar dagen weg ben geweest komt ze tenminste altijd extreem vrolijk aanrennen (terwijl het nou niet bepaald een vrolijk paard is verder).

Vorig jaar begon ze ook precies toen ik aankwam met haar bevalling, ik was de auto nog niet uit en bam, het water brak. Tijdens de bevalling kwam ze ook heel dicht bij me liggen met haar billen naar me toe. Toen had ik echt het gevoel dat ze op me 'gewacht' had.

rebecca1997

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-12 14:57

Mijn pony wordt heel vlak als ik een tijdje niet meer ben geweest. Normaal is hij heel vrolijk, heeft hij schitterende kraal ogen en hinnikt hij als iemand voorbij loopt met een paard/pony en eet hij goed. Als ik een tijdje niet ben geweest, dan dooft de licht in zijn ogen, hangt hij met zijn hoofd en eet hij slecht. Hij staat op een manege waar er gevoerd wordt en uitgemest door anderen. Ik kom 2 a 3 keer per week.

corina21

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-12 14:58

Yamcha schreef:
Misschien werken aan de band met je paarden dan? Ik zou het niet grappig vinden als mijn paarden me zagen als voermachine, geloof ik :=

ik heb echt een band met ze,maar het zijn allebei jonge dieren en doe er nog niet veel mee.ik laat ze nog baby zijn,.

Steppe

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-12 14:58

Ik weet wel zeker dat mijn paard mij mist als ik een paar dagen er niet ben, dag 2 als ik er niet ben wordt iedereen een soort van lastig gevallen door hem en wil aangehaald worden door iedereen terwijl hij dat normaal niet doet.
Zodra ik terug ben kruipt hij in me en wil aangehaald worden en loopt hij als een hondje achter me aan, dag 2 is al beter en dan is alles weer normaal.
Ik voer mijn paard nooit dat wordt gedaan en ik kroel niet overmatig maar hij is erg aan mij gehecht en vindt het fijn als ik in de buurt ben, hij staat met andere paarden in de paddock of op het land en dat zijn ook zijn maatjes maar zodra ik op vakantie ben mist hij me gewoon.
Nou moet ik zeggen dat ik een gevoelig paard heb die snel veranderingen aanvoelt en zolang ik er bij ben is het oke.
Hij is bij mij geboren en heb hem geboren zien worden en ik ben altijd veel met hem bezig geweest waardoor we een goede band hebben.

jessebeau

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-12 14:59

Ja hoor. Zolang ze te eten hebben en bij elkaar in de groep staan. mist mijn merrie mij niet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-12 15:06

vuurneon schreef:
Maar wat zegt het dan over mij? :) want ik begrijp je dan misschien verkeerd, dat kan :j

ik heb het over de mensen die zeggen dat hun paard ze niet mist, omdat ze komen voeren en rijden en verder niks....... dan denk ik dat je je paard tekort doet en jezelf ook. Als je investeert in een band met ze, dan missen ze je zeker wel, ook als ze verder happy zijn met hoe ze leven :)

MontyRulezz

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-12 15:10

Haha als ik met vakantie ben dan is mijn paard harstikke sjaggerijnig naar andere toe, oren in de nek, happen, terwijl het normaal het liefste paard van de wereld is :D .
Dus ja, ik durf met zekerheid te zeggen dat mijn paard me mist. Maar ik heb inderdaad wel een goeie band met mijn paard, hij is ook altijd blij als hij me ziet terwijl hij verder heel erg op zichzelf is. Het is zeg maar een echt paardenpaard en geen mensenpaard, behalve naar mij toe.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-12 15:10

Yamcha; hmm gelukkig gaat dat in mijn geval niet op :) zou het ook niet fijn vinden als ik weet dat mijn paard mij echt mist. Gelukkig is er geen gedragsverandering te merken; fijn voor hem, fijn voor de stalgenoten (als hij chagerijnig is, is dat niet praktisch) en ook fijn voor mij :)
Alleen maar mooi toch? :)
Hij is een tijd terug 3 week gescheiden van zijn vriendje; beide paarden hadden daar echt last van. Toen zag ik; dit is dus missen. Die van mij klampte zich vast aan mensen en stond maar stil in de paddock, ander paardje bleef maar wachten bij het hek....
Gelukkig hebben ze dat niet bij mensen, ongeacht de goede band met de mensen.
(neemt niet weg dat ze beide bij bekenden hebben; ah leuk! :D als die langskomen haha)

Nell_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-12 15:14

Citroentje1 schreef:
Mischien werd ze daar anders behandeld?

Inprincipe is mijn pony makkelijk. Als iemand anders haar verzorgd vindt ze best.
Maar ging ik op haar nieuwe plek kijken draafde ze altijd mee als ik wegging :+