wat helpt er bij een paard die veel spanning heeft ?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

BigOne

Re: wat helpt er bij een paard die veel spanning heeft ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-11 18:33

Ts, word wel nieuwsgierig naar je paard, kun je ook een filmpje plaatsen van voor en na de tips die je gekregen hebt, toch altijd positief dat een paar simpele aanwijzingen iemand zoveel verder kunnen helpen en door het filmpje help je natuurlijk ook weer anderen die met dezelfde problemen zitten,bvb dank.

dior_bokt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-10-11 19:21

bigone schreef:
Ts, word wel nieuwsgierig naar je paard, kun je ook een filmpje plaatsen van voor en na de tips die je gekregen hebt, toch altijd positief dat een paar simpele aanwijzingen iemand zoveel verder kunnen helpen en door het filmpje help je natuurlijk ook weer anderen die met dezelfde problemen zitten,bvb dank.

Nou het is vandaag weer zo als van ouds gegaan tong :x naar buiten lopen je ergert je er dood aan |o
De spanning wat mijn paard heeft kan ik er alleen uitrijden door hem goed los te werken
Aan die tips had ik wel wat. :j maar dat is niet de redden waarom hij gisteren super loopte
Hij heeft nog nooit zo snel door de bak moeten lopen van mij ~~}>
Die van mij raakt de spanning kwijt door hem op een heel hoog tempo voorwaarts te rijden
En veel bezig houden in het werk dus niet rondjes op de hoefslag gaan rijden want dan gaat hij zelf dingen bedenken :P
Hij geeft ook altijd een aparte reactie als hij dus iets harder moeten lopen dan gaat hij op ze hard lopen galoperen of te langzaam
dus wat je vraagt krijg je soms dubbel zo veel van hem , :=

nynke55

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-11 19:27

Nu je dit zo zegt Dior, het kan idd ook verveling zijn. Het paard van mijn man ging nog wel eens met zijn hoofd scheef lopen, als hij zich verveeelde tijdens het rijden. Als hij flink bezig was, overgangen, kleine voltes, slangenvoltes, enz, dan deed hij het niet. Dus ook eens iets om te proberen, desnoods zet je wat pionnen in de bak, om omheen te rijden.

dior_bokt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-10-11 19:38

nynke55 schreef:
Nu je dit zo zegt Dior, het kan idd ook verveling zijn. Het paard van mijn man ging nog wel eens met zijn hoofd scheef lopen, als hij zich verveeelde tijdens het rijden. Als hij flink bezig was, overgangen, kleine voltes, slangenvoltes, enz, dan deed hij het niet. Dus ook eens iets om te proberen, desnoods zet je wat pionnen in de bak, om omheen te rijden.

ja ik probeer ook zo veel mogelijk hem afwisseling te geven in het rijden :j
Ik ga even kijken voor pionnen ,
Hij is niet bang voor maar hij denkt zo dat hij eerder naar stal mag :))
maar ik rij er nooit mee in het bos , dus alleen in de bak longeren of rijden of vrij
Hij heeft zijn aandacht er ook niet vaak bij, hij heeft concentratie probleem
Ik ben bang dat die panty er wel weer aan moet . maarja ik denk je krijgt alle kansen pak die dan ook
dat hij zonder die panty mag met rijden , maarja hij kan niet praten dus . en ik zou graag willen weten waarom hij er niet mee op houd :(:)

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-11 20:27

Plaatst dan eens een filmpje van je training, misschien dat Mindfields of andere instructeurs hier op bokt je dan nog beter van dienst kunnen zijn, ookal gaat het bagger op de film, dat maakt dus helemaal niet uit. Gewoon laten zien wat je paard doet wanneer je normaal traint en niet meteen vanallerlei symptomen weer gaan onderdrukken met hulpmiddelen want uiteindelijk kom je daar nergens mee.

dior_bokt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-10-11 20:32

bigone schreef:
Plaatst dan eens een filmpje van je training, misschien dat Mindfields of andere instructeurs hier op bokt je dan nog beter van dienst kunnen zijn, ookal gaat het bagger op de film, dat maakt dus helemaal niet uit. Gewoon laten zien wat je paard doet wanneer je normaal traint en niet meteen vanallerlei symptomen weer gaan onderdrukken met hulpmiddelen want uiteindelijk kom je daar nergens mee.

Ik ben niet de baas er over wat er word gebruikt bij het paard ;)
Ik heb geen filmpje van hem

melissa256

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-11 21:36

bigone schreef:
Verkopen, want hij heeft blijkbaar een baasje die veel vragen stelt maar toch doet wat ze zelf wil, niet negatief bedoeld ook al lijkt het zo maar in mijn ogen ben je beter af met een ander paard. Eentje die wel aan al je wensen voldoet. En je paard is misschien ook beter af bij een andere baas die niet zo "eigenwijs" is.

hoe kan je dit als tip geven !! die van mij is ook zo nerveus maar dat is ook zijn karakter dus dat zal die altijd blijven houden !! ze wil weten hoe ze er beter mee om kan gaan (en ik trouwens ook) en dit heeft niks met "eigenwijs"te maken en het heeft ook niks te maken met te veel vragen want als ik met die van mij bijvoorbeeld langs een stilstaande auto loop dan loopt hij er al met een boog omheen en als er dan of iemand langs loopt of een paard die geluid maakt in zijn box hoort dan springt hij bij wijze van al in mijn nek en dan vraag ik niks aan hem.

Bij mij helpt het meestal om net iets meer van hem te vragen omdat hij dan zijn aandacht bij mij houdt omdat hij wel werkwillig is. maar als iemand nog tips heeft graag want ik heb hetzelfde probleem

Don_Zhivago

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-11 21:43

Ik zou niet de panty weer op doen!!

Op die manier verdoezel je het probleem maar je lost het niet op, kort om, het zal altijd erger worden..
wanneer is het paard bij de tandarts geweest??

Heb je weleens gedacht aan een foto reading??
een kennis van mij heeft dat laten doen en was echt bizar kloppend wat daar uit kwam..

dior_bokt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-10-11 21:50

Don_Zhivago schreef:
Ik zou niet de panty weer op doen!!

Op die manier verdoezel je het probleem maar je lost het niet op, kort om, het zal altijd erger worden..
wanneer is het paard bij de tandarts geweest??

Heb je weleens gedacht aan een foto reading??
een kennis van mij heeft dat laten doen en was echt bizar kloppend wat daar uit kwam..

ik wil ook niet met die panty rijden maar wat moet je dan met paard wat ze tong er uit laat hangen
En dat je dan geen stuur meer hebt, en met sturen bedoel ik dat hij zo hard ze tong op een kant van bit drukt
dat ik dan zelf ook het niet meer weet, omdat ik niet tegen een hek wil aan rijden in de bak
Foto reading heb ik gehad alles klopte :j hij is pas geleden naar de tandarts geweest
De panty word alleen boven op zijn tong gelegt dus de tong word niet vast gezet voor de mensen die dat willen weten
Ik wil jullie toch even bedanken allemaal voor het mee denken

Don_Zhivago

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-11 21:57

toch is de panty symptoom bestrijding.

Je MOET dit rijtechnisch oplossen en niet met allemaal hulpmiddelen.. zoek een goede instructeur die je kan helpen met dit paard.. ik zou er zelf niet al teveel mee gaan klooien.

dior_bokt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-10-11 22:16

Don_Zhivago schreef:
toch is de panty symptoom bestrijding.

Je MOET dit rijtechnisch oplossen en niet met allemaal hulpmiddelen.. zoek een goede instructeur die je kan helpen met dit paard.. ik zou er zelf niet al teveel mee gaan klooien.

dat ben ik met je eens :j maar als je deze gewoonte door laat gaan kom je er nooit meer vanaf
Nu is er nog hoop dat ik het hem kan gaan afleren ,maar als je er niks aan doet gebeurt er ook niks is mijn ervaring

Don_Zhivago

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-11 22:17

Als je een panty erom heen "knoop" en je doet niets aan het rijtechnische verhaal dan ben je terug bij af zodra je die panty af doet..

Goede instructrice zoeken en puur rijtechnisch oplossen ;)

nynke55

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-11 22:35

Je zegt het zelf al: het is een gewoonte, en gewoontes zijn moeilijk af te leren, voor mensen en voor paarden, daar moet je tijd voor nemen en creatieve oplossingn voor gaan bedenken.
Als ik ooit zover zou komen dat ik een panty om de tong van mijn paard moet knopen, dan verkoop ik hem liever, dat vindt ik zo'n minderwaardige oplossing.
Net als een kind dat duimzuigt, die bindt je de handen toch ook niet vast?

dior_bokt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-10-11 22:44

nynke55 schreef:
Je zegt het zelf al: het is een gewoonte, en gewoontes zijn moeilijk af te leren, voor mensen en voor paarden, daar moet je tijd voor nemen en creatieve oplossingn voor gaan bedenken.
Als ik ooit zover zou komen dat ik een panty om de tong van mijn paard moet knopen, dan verkoop ik hem liever, dat vindt ik zo'n minderwaardige oplossing.
Net als een kind dat duimzuigt, die bindt je de handen toch ook niet vast?

Het raare vind ik altijd ,dat mensen wel zegen van ik zou het nooit :n zo gedaan hebben bij mijn paard
maar ik hoor dan ook graag wat je dan wel zou doen Bij een paard die dit doet.
En met de les krijg ik ook alleen maar te maken met symptoom bestrijding dus, ik wil best een andere oplossing maar dat moet dan wel gaan werken :j

Don_Zhivago

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-11 22:51

Zoals ik al zei; een GOEDE instructrice zoeken die niet direct grijpt naar hulpmiddelen..

Ik zou het zelf indd nooit zelf zo gedaan hebben.

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-11 08:43

Ik heb les van iemand die direct naar de oorzaak van gedrag gaat zoeken en niet doet aan pure symptoombestrijding die toch niet werkt op de lange duur.
Best mogelijk dat we bij jouw paard helemaal terug zouden gaan naar longeerwerk zonder bit en dan stapje voor stapje gaan opbouwen. Bij veel paarden is het beleren niet goed gegaan en kun je maar beter gewoon helemaal overnieuw beginnen. Verder altijd goed kijken naar de bouw van het paard, is er iets in de mond aan de hand waardoor het paard zo reageert?

dior_bokt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-11 10:49

Waratje schreef:
Ik heb les van iemand die direct naar de oorzaak van gedrag gaat zoeken en niet doet aan pure symptoombestrijding die toch niet werkt op de lange duur.
Best mogelijk dat we bij jouw paard helemaal terug zouden gaan naar longeerwerk zonder bit en dan stapje voor stapje gaan opbouwen. Bij veel paarden is het beleren niet goed gegaan en kun je maar beter gewoon helemaal overnieuw beginnen. Verder altijd goed kijken naar de bouw van het paard, is er iets in de mond aan de hand waardoor het paard zo reageert?

Het paard heeft wel een heele dikke tong :P maar die tong heeft hij zijn heele leven al :j
waarom moet het dan nu problemen gaan geven denk ik dan, ik rij nog steeds met het zelfde bit waar hij altijd mee gereden is.

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-11 11:03

Omdat hij nu heeft ontdekt dat hij verlichting krijgt van de druk als zijn tong naar buiten gaat? Hij heeft dan waarschijnlijk een te dik bit in zijn mond, daar is geen plaats voor en dus moet er ergens plek gemaakt worden. Hij heeft nu ontdekt dat dit het gemakkelijkste gaat door de tong naar buiten te hangen.
Probeer eens een tijdje of het verbetert als je bitloos rijdt.

dior_bokt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-11 11:05

Waratje schreef:
Omdat hij nu heeft ontdekt dat hij verlichting krijgt van de druk als zijn tong naar buiten gaat? Hij heeft dan waarschijnlijk een te dik bit in zijn mond, daar is geen plaats voor en dus moet er ergens plek gemaakt worden. Hij heeft nu ontdekt dat dit het gemakkelijkste gaat door de tong naar buiten te hangen.
Probeer eens een tijdje of het verbetert als je bitloos rijdt.

Ik heb niet zoveel verstand van het bitloos rijden heb je mischien een foto welk bitloos hoofdstel ik dan zou moeten gebruiken ?

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-11 11:22

Simpelste om te proberen is een sidepull, is heel direct. Misschien kun je er eentje proberen van de ruitersportzaak, die hebben soms uitprobeerspullen tegen een kleine vergoeding.

Bonita_Bon

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-11 11:44

Waratje schreef:
Simpelste om te proberen is een sidepull, is heel direct. Misschien kun je er eentje proberen van de ruitersportzaak, die hebben soms uitprobeerspullen tegen een kleine vergoeding.

met de side-pull ben ik het dan weer niet zo eens. Wel met eerder commentaar dat je een goede instructeur zou moeten zoeken, mocht dit paard echt bestaan.

dior_bokt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-11 15:52

Het hoofdstel als een bitloos hoofdstel maken wou niet

annibel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-11 16:01

Mijn pony heeft ook erg veel spanning tijdens het rijden, ze staat nu op Subli zonder. Echt super voer, zonder haver etc. ze is nu echt veel rustiger, wat ook kan helpen is druppels van dr. Bach op een suikerklontje of brokje..

dior_bokt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-11 16:07

annibel schreef:
Mijn pony heeft ook erg veel spanning tijdens het rijden, ze staat nu op Subli zonder. Echt super voer, zonder haver etc. ze is nu echt veel rustiger, wat ook kan helpen is druppels van dr. Bach op een suikerklontje of brokje..

Bach ? rustigheids druppels ?
bedoel je die die voor mensen bedoeld zijn ?

annibel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-11 16:11

Ja die voor mensen, maar die kun je ook voor paarden/honden en katten gebruiken! ;)