Dan kun je natuurlijk de wei minder leuk maken (kleiner, geen vriendjes). Of het andere (nog) leuker? (is geen oordeel over wat je nu doet want dat weet ik niet en kan ik ook niet beoordelen vanuit deze stoel
) Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

En dat heb ik allemaal zelf gedaan!

Mjam! LA_Woman schreef:Boy o boy wat lijkt me dit vreselijk zeg! 3 jaar!!![]()
Op de foto's in je profiel lijkt de band zo goed, en sta je er zelfs zonder halster o.i.d naast hem.. (of is dat een ander paard?)
Maar hoe krijg je hem uiteindelijk? Na hoelang? Heeft hij een halster om in het weiland? Met hoeveel andere paarden staat hij en hoe doen deze paarden t.o.v jou?
Lijk me belangrijk om de oorzaak te weten, eer je weer een poging gaat wagen om hem te vangen. Ik zou bijna zeggen; leer lasso werpen!![]()
Ik zou er gestoord van worden, mijn paard doet dit namelijk met vlagen dat ze wel geïnteresseerd is dat ik naar haar toe kom en dan uiteindelijk toch er voor kiest om achter in de wei te gaan staan... soms komt ze uiteindelijk wel, soms niet.. ik laat haar gerust in haar sop gaar koken (hoewel ik weet dat je eigenlijk niet op mag geven) want ik ben Gekke Henkie niet die uren achter zijn paard aan gaat vangen gezien dat laaaaaaang kan duren! (sorry TS!)
En na een paar dagen van moeilijk uit de wei tot niet uit de wei willen komen, komt ze ook wel in galop naar me toe of in ieder geval goed gemutst.. Is dat ook dominantie dan? Dit doet ze sinds ik haar heb (ruim een jaar)

spoekie schreef:Ik ga daar heel simpel mee om: NIET er achteraan lopen. Zodra je paard begint te lopen, loop dan om hem heen zodat je hem weer van voren benaderd. Anders jut je hem op. En blijf zelf ook rustig.
Gewoon met stem rustig maar streng toespreken als hij wegloopt ('Neeeeeeeeeeeeeeeee...') en zodra hij stilstaat vriendelijk praten. Begint hij echt te rennen, gewoon stilstaan totdat hij stilstaat en dan weer hem van voren benaderen.
Dan haal je de snelheid eruit en zal het snel niet meer grappig zijn om te gaan rennen.
Citaat:Dit is aan te pakken, maar of je het met de manier eens bent, weet ik niet.
De eerste methode die ik zou proberen is dat ik, op momenten dat ik het paard moet hebben, daar een dag voor uittrek, en niet stop tot ik het paard te pakken heb. Dat betekent dat je hem niet met rust moet laten, niet moet opjagen maar altijd achter parralel met het paard mee lopen. Op momenten dat hij stilstaat, niet naar zijn ogen kijken, in een boog op hem aflopen, eerste contact maken door bij de schoft te kriebelen. Loopt hij weg, weer rustig mee lopen. Op momenten dat je hem te pakken hebt, uitvoerig belonen, desnoods met voedsel, en (HEEL BELANGRIJK!!!) daarna METEEN weer loslaten en het hele spelletje van voren beginnen. Het zal de keer daarop minder lang duren om hem te pakken te krijgen.
Belangrijk is dat je niet stopt voordat je hem te pakken krijgt, want dan leert het paard het verkeerd aan. Dus niet stoppen omdat je honger of dorst krijgt, je voeten zeer doen, of omdat het gaat regenen of je een afspraak hebt, of omdat het donker wordt. Iedere keer dat jij opgeeft, heeft het paard gewonnen.

Knap van je dat je toch doorzet en blijft proberen!Giolli schreef:spoekie schreef:Ik ga daar heel simpel mee om: NIET er achteraan lopen. Zodra je paard begint te lopen, loop dan om hem heen zodat je hem weer van voren benaderd. Anders jut je hem op. En blijf zelf ook rustig.
Gewoon met stem rustig maar streng toespreken als hij wegloopt ('Neeeeeeeeeeeeeeeee...') en zodra hij stilstaat vriendelijk praten. Begint hij echt te rennen, gewoon stilstaan totdat hij stilstaat en dan weer hem van voren benaderen.
Dan haal je de snelheid eruit en zal het snel niet meer grappig zijn om te gaan rennen.
Geloof mij dat ik daar eerder heel simpel mee om ging, ben de moeilijkste niet..
Maar na 3 jaar wordt dat niet zo simpel meer...

Millanka schreef:Eventueel in de paddock zetten in plaats van in de wei? Weekje in de paddock, weer in de wei. Laat ie zich niet vangen? weer in de paddock, weekje, dan weer in de wei. En dit een paar keer doen. Als ie blijft weg rennen in de wei, dan maar altijd in de paddock. His own loss.
_Kiki_ schreef:Ik heb net in vogelvlucht het topic door gelezen, en geloof dat ik deze oplossing nog niet ben tegen gekomen. Mocht het wel zo zijn, sorry.
Ik heb een poosje geleden dit topic geopend. Daar kwam iemand met de een tip, die bij mijn paard heel goed geholpen heeft. Het kost inderdaad even tijd, maar het gaat nu super. Soms loopt ze weg, maar als ik er dan op die manier achter aan loop, weet ze al hoe laat het is en heb ik haar binnen een paar passen zo ver dat ze netjes stil gaat staan en ik het halster om kan doen.
De reactie uit mijn topic:Citaat:Dit is aan te pakken, maar of je het met de manier eens bent, weet ik niet.
De eerste methode die ik zou proberen is dat ik, op momenten dat ik het paard moet hebben, daar een dag voor uittrek, en niet stop tot ik het paard te pakken heb. Dat betekent dat je hem niet met rust moet laten, niet moet opjagen maar altijd achter parralel met het paard mee lopen. Op momenten dat hij stilstaat, niet naar zijn ogen kijken, in een boog op hem aflopen, eerste contact maken door bij de schoft te kriebelen. Loopt hij weg, weer rustig mee lopen. Op momenten dat je hem te pakken hebt, uitvoerig belonen, desnoods met voedsel, en (HEEL BELANGRIJK!!!) daarna METEEN weer loslaten en het hele spelletje van voren beginnen. Het zal de keer daarop minder lang duren om hem te pakken te krijgen.
Belangrijk is dat je niet stopt voordat je hem te pakken krijgt, want dan leert het paard het verkeerd aan. Dus niet stoppen omdat je honger of dorst krijgt, je voeten zeer doen, of omdat het gaat regenen of je een afspraak hebt, of omdat het donker wordt. Iedere keer dat jij opgeeft, heeft het paard gewonnen.
Maar nu kan ik haar zo pakken, dus het is het zeker waard geweest voor mij
_Kiki_ schreef:@Spoekie; ook dat verschilt per paard. Dat werkte bij mijn paard echt niet. Hij bleef gewoon als een gek rondjes rennen, wat ik ook deed, hoe lang ik ook in de bak bleef, rennen was het enige wat ze deed als ik haar van voren probeerde te benaderen.
@LA_Women; ik ben ook veel langer bezig geweest dan een uurtjeMaar nu kan ik haar zo pakken, dus het is het zeker waard geweest voor mij