Ik ben er zo klaar mee! Paard wilt niet komen.

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

pieps

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-11 09:34

Waarschijnlijk vindt hij het leuker in de wei dan datgene wat jij met hem gaat doen.
Dan kun je natuurlijk de wei minder leuk maken (kleiner, geen vriendjes). Of het andere (nog) leuker? (is geen oordeel over wat je nu doet want dat weet ik niet en kan ik ook niet beoordelen vanuit deze stoel ;) )

cindy_s

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-11 09:36

Oew Dit klinkt bekend, Doet een van mij ook Grr zo vreselijk als ze dit doen.

Gelukkig is die van mij om te kopen met een beetje brok ;)

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-11 09:50

Ik had een merrie die ook niet te vangen was,je kon er zelfs niet bij in de buurt komen.
Brokje geven? heel soms kwam ze dat pakken om vervolgens weer keihard weg te rennen.
Na 3 mnd. kon ik haar heel soms wél pakken,maar de meeste tijd niet.
Toen ben ik haar gaan negeren,joeg haar weg als ze mijn richting uit kwam.
Ik bleef haar weg jagen net zolang tot ze moe was.Pas dan bleef ze staan en kon ik haar zo pakken.
Als ik haar eenmaal had was ze supermak en lief,dan liep ze gewoon los met me mee.
TS ik denk dat je paard een spelletje met je speelt,net als mijn merrie dat deed.

Anoniemkl

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-11 10:15

ik heb een merrie die zich in het begin ook niet liet vangen. Bij haar was het puur een dominant macht spelletje. ik ging uiteindelijk steeds een ground up doen of ik liet haar niet meer bij de kudde komen tot ze kwam, maar je moet er opsoluut niet achter aan gaan rennen, dat betekent alleen maar meer dat je 1 haar wil vangen als een roofdier en 2 sommige paarden vinden dit een heel leuk spelletje wat ze ook erg lang vol houden! XD toen we onder het zadel duidelijk hadden wie de baas was en ook overal ik de baas kon blijven, kwam ze ook beter. de verhoudingen staan nu redelijk duidelijk, en ze probeert wel vaak nog even weg te lopen maar als ik haar dan op een berispende toon roep draait ze zich snel om en komt ze als nog. mijn tip is dus eerst de doiminantie goed krijgen. en probeer eens haar ook te pakken als je niks met haar wil doen, of ga gewoon midden in de wei zitten. de meeste paarden komen dan echt wel even kijken wat je aan het doen bent!
succes

Waves

Re: Ik ben er zo klaar mee! Paard wilt niet komen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-11 10:18

Mijn bijrijdpaard liet zich ook niet vangen. Bleek het zadel niet meer goed te passen....
Beter zadel, geen pijn meer en hij komt ook weer vrolijk naar me toe :)

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-11 10:19

Mensen, lees even het topic of in ieder geval de reacties van de TS door.
Er worden nu tips gegeven waar de TS al antwoord op heeft gegeven.
Paard intresseert zich niet voor brok, niet voor het feit dat de vriendjes uit de wei gehaald worden en het tuig past uitstekend.

Giolli
Zeg maar Ber!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-10-11 10:30

H_Nalanta schreef:
Mensen, lees even het topic of in ieder geval de reacties van de TS door.
Er worden nu tips gegeven waar de TS al antwoord op heeft gegeven.
Paard intresseert zich niet voor brok, niet voor het feit dat de vriendjes uit de wei gehaald worden en het tuig past uitstekend.

En zo is het! _/-\o_

rienne

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-11 10:43

Mmm, lastig. Ik heb niet het hele topic doorgelezen maar ik had/heb er ook zo 1 maar wat daar mee gebeurt is voordat wij hem kochten weet niemand van ons. Die kwam ook niet, niet voor brok voor niks.

Als je hem dan uiteindelijk had moest je erg oppassen dat hij je niet verrot schopte. Ik heb hier join-ups mee gedaan en de laatste tijd komt hij altijd als eerste hinnikent en galloperend naar ons toe.

En bij ons staan ze ook zonder halster in de wei (behalve deze dan) geen probleem, ze zijn makkelijk te vangen en lopen als hondjes achter je aan

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-11 11:39

Boy o boy wat lijkt me dit vreselijk zeg! 3 jaar!! :+

Op de foto's in je profiel lijkt de band zo goed, en sta je er zelfs zonder halster o.i.d naast hem.. (of is dat een ander paard?)

Maar hoe krijg je hem uiteindelijk? Na hoelang? Heeft hij een halster om in het weiland? Met hoeveel andere paarden staat hij en hoe doen deze paarden t.o.v jou?
Lijk me belangrijk om de oorzaak te weten, eer je weer een poging gaat wagen om hem te vangen. Ik zou bijna zeggen; leer lasso werpen! :P
Ik zou er gestoord van worden, mijn paard doet dit namelijk met vlagen dat ze wel geïnteresseerd is dat ik naar haar toe kom en dan uiteindelijk toch er voor kiest om achter in de wei te gaan staan... soms komt ze uiteindelijk wel, soms niet.. ik laat haar gerust in haar sop gaar koken (hoewel ik weet dat je eigenlijk niet op mag geven) want ik ben Gekke Henkie niet die uren achter zijn paard aan gaat vangen gezien dat laaaaaaang kan duren! (sorry TS!)
En na een paar dagen van moeilijk uit de wei tot niet uit de wei willen komen, komt ze ook wel in galop naar me toe of in ieder geval goed gemutst.. Is dat ook dominantie dan? Dit doet ze sinds ik haar heb (ruim een jaar)

Giolli
Zeg maar Ber!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-10-11 11:47

Nou, even een kleine update. :=
Ben zojuist met een vriendin even de weide in gegaan. Die is mentaal net even wat sterker op zulke momenten als dat ik ben.
(Ik ben heel zeker van mijn zaak, maar niet als het om Olivier gaat...)

Wat een verschrikkelijk verwend paard is het kwam ik achter! Hier gaat HEUL snel verandering in komen!!!

Het ging als volgt:

S en ik komen met een bak snoepjes de wei in. Halster onder onze kleren verstopt incl touw.
Dit is de plek hoe ze stonden:

Afbeelding

Heb het een beetje proberen aan te geven.

Zoals je ziet liepen wij gelijk naar de andere paarden die overigens altijd nieuwsgierig blijven staan of juist onze kant op komen.
Olivier merkte dat wij niet naar hem kwamen en rende dus weg en gaf ons totaal geen aandacht..
Toch vond hij het wel moeilijk dat de andere wel heel veel snoepjes kregen. :D
Hij kwam dus voorzichtig onze kant op lopen, hij ging achter me staan en ik draaide me niet om en bleef met Pistache bezig.
Pakte een snoepje en gaf hem achter mijn rug om naar Olivier, ik zette een stap achteruit en stond dus naast hem. Dit werd hem te benauwd en hij draafde weg en ging naast de andere kant van pistache staan.
Hier gaf S hem zonder hem aan te kijken ook wat lekkers, zij kon hem bij de deken pakken en rustig een touw om zijn nek doen en vervolgens een halster.
Hij vond t niet leuk, laten we het daar op houden. :D :D :D

Van te voren hadden we inderdaad zo'n sluis gemaakt, en daar hadden we hooi in gedaan.
Meneer daar naar toe gebracht, en hij raakte gestressed toen hij merkte dat het touwtje achter hem langzaam op de hendel ging.
Hij probeerde er over heen te springen maar kon geen aanloop nemen.. Probeerde voorzichtig door het draad heen te duwen.. Heb toen het draad snel weer open gedaan want vond toch dat hij daar vrijwillig moest staan en moest weten dat hij DAAR eten krijgt, en niet anders.
Ok. hij krijgt een snoepje als hij zich laat pakken... Maar zijn maaltijd krijgt hij in de sluis!
Toen heb ik de sluis dus open gezet en langzaam kwam mijn merrie Pistache wel in de sluis, die voelde zich totaal op haar gemak en heeft lekker staan eten. :D
Toen zij er genoeg van kreeg en ik dat merkte heb ik het sluisje open gedaan en ze liep er rustig uit.
Hierna volgde Olivier heel snel en hij liep naar binnen om te kijken wat er te eten viel.. Hij heeft hier staan eten en was erg rustig dus heb de sluis weer dicht gedaan.
Alles was koek en ei, ben 5 minuten naar binnen gegaan en toen ik terug kwam was meneer er uit... mijn sluis naar de grond... en de paarden in de andere wei... No succes...

Daar moet ik dus even een andere manier op vinden.

Voorderest heb ik gemerkt dat hij stront en stront verwend is! Gadverdamme! := En dat heb ik allemaal zelf gedaan!
Pistache weet heelgoed dat ze pas eten krijgt wanneer ik het haar wilt geven, en ze bedelt niet, ze schooit niet.. Maar olivier die loopt me zo wat de schoenen van de hakken af en gaat me echt schapig aan staan kijken van: "uh baas? Normaal krijg ik altijd eten van je! Dus doe ff normaal, ik ga die sluis niet in! Ik wil gewoon eten van jou! "
Ik vond het heel lastig om niet toe te geven en hem het eten pas in de sluis te geven, maar als ik dit vanmiddag en vanavond nog een keer herhaal en de rest van de week.. Moet het misschien goed komen..

Toch?

Afbeelding
Olivier nog rustig in de sluis..

Afbeelding
:D Mjam!

Giolli
Zeg maar Ber!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-10-11 11:50

LA_Woman schreef:
Boy o boy wat lijkt me dit vreselijk zeg! 3 jaar!! :+

Op de foto's in je profiel lijkt de band zo goed, en sta je er zelfs zonder halster o.i.d naast hem.. (of is dat een ander paard?)

Maar hoe krijg je hem uiteindelijk? Na hoelang? Heeft hij een halster om in het weiland? Met hoeveel andere paarden staat hij en hoe doen deze paarden t.o.v jou?
Lijk me belangrijk om de oorzaak te weten, eer je weer een poging gaat wagen om hem te vangen. Ik zou bijna zeggen; leer lasso werpen! :P
Ik zou er gestoord van worden, mijn paard doet dit namelijk met vlagen dat ze wel geïnteresseerd is dat ik naar haar toe kom en dan uiteindelijk toch er voor kiest om achter in de wei te gaan staan... soms komt ze uiteindelijk wel, soms niet.. ik laat haar gerust in haar sop gaar koken (hoewel ik weet dat je eigenlijk niet op mag geven) want ik ben Gekke Henkie niet die uren achter zijn paard aan gaat vangen gezien dat laaaaaaang kan duren! (sorry TS!)
En na een paar dagen van moeilijk uit de wei tot niet uit de wei willen komen, komt ze ook wel in galop naar me toe of in ieder geval goed gemutst.. Is dat ook dominantie dan? Dit doet ze sinds ik haar heb (ruim een jaar)

Ja zo ging het hier ook, alleen is dat van kwaad tot erger geworden en nu zit ik al weer aan de 3 jaar :+
En dat is inderdaad Olivier in mijn profiel zonder halster.. Tja.. in de bak loopt tie wel achter me aan. :=

AxS136

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-11 11:52

wat frusterend als er na 3 jaar nog geen verandering in is!!

Giolli
Zeg maar Ber!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-10-11 11:53

AxS136 schreef:
wat frusterend als er na 3 jaar nog geen verandering in is!!

Vertel mij wat. :(:)

spoekie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-11 11:57

Ik ga daar heel simpel mee om: NIET er achteraan lopen. Zodra je paard begint te lopen, loop dan om hem heen zodat je hem weer van voren benaderd. Anders jut je hem op. En blijf zelf ook rustig.
Gewoon met stem rustig maar streng toespreken als hij wegloopt ('Neeeeeeeeeeeeeeeee...') en zodra hij stilstaat vriendelijk praten. Begint hij echt te rennen, gewoon stilstaan totdat hij stilstaat en dan weer hem van voren benaderen.
Dan haal je de snelheid eruit en zal het snel niet meer grappig zijn om te gaan rennen.

Giolli
Zeg maar Ber!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-10-11 11:59

spoekie schreef:
Ik ga daar heel simpel mee om: NIET er achteraan lopen. Zodra je paard begint te lopen, loop dan om hem heen zodat je hem weer van voren benaderd. Anders jut je hem op. En blijf zelf ook rustig.
Gewoon met stem rustig maar streng toespreken als hij wegloopt ('Neeeeeeeeeeeeeeeee...') en zodra hij stilstaat vriendelijk praten. Begint hij echt te rennen, gewoon stilstaan totdat hij stilstaat en dan weer hem van voren benaderen.
Dan haal je de snelheid eruit en zal het snel niet meer grappig zijn om te gaan rennen.

Geloof mij dat ik daar eerder heel simpel mee om ging, ben de moeilijkste niet..
Maar na 3 jaar wordt dat niet zo simpel meer...

JJane

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-11 12:01

Nou naar 3 jaar alles te hebben geprobeerd zou ik hem gewoon in een loopstal zetten.

Tivara

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-11 12:02

Ik heb net in vogelvlucht het topic door gelezen, en geloof dat ik deze oplossing nog niet ben tegen gekomen. Mocht het wel zo zijn, sorry.

Ik heb een poosje geleden dit topic geopend. Daar kwam iemand met de een tip, die bij mijn paard heel goed geholpen heeft. Het kost inderdaad even tijd, maar het gaat nu super. Soms loopt ze weg, maar als ik er dan op die manier achter aan loop, weet ze al hoe laat het is en heb ik haar binnen een paar passen zo ver dat ze netjes stil gaat staan en ik het halster om kan doen.

De reactie uit mijn topic:

Citaat:
Dit is aan te pakken, maar of je het met de manier eens bent, weet ik niet.

De eerste methode die ik zou proberen is dat ik, op momenten dat ik het paard moet hebben, daar een dag voor uittrek, en niet stop tot ik het paard te pakken heb. Dat betekent dat je hem niet met rust moet laten, niet moet opjagen maar altijd achter parralel met het paard mee lopen. Op momenten dat hij stilstaat, niet naar zijn ogen kijken, in een boog op hem aflopen, eerste contact maken door bij de schoft te kriebelen. Loopt hij weg, weer rustig mee lopen. Op momenten dat je hem te pakken hebt, uitvoerig belonen, desnoods met voedsel, en (HEEL BELANGRIJK!!!) daarna METEEN weer loslaten en het hele spelletje van voren beginnen. Het zal de keer daarop minder lang duren om hem te pakken te krijgen.

Belangrijk is dat je niet stopt voordat je hem te pakken krijgt, want dan leert het paard het verkeerd aan. Dus niet stoppen omdat je honger of dorst krijgt, je voeten zeer doen, of omdat het gaat regenen of je een afspraak hebt, of omdat het donker wordt. Iedere keer dat jij opgeeft, heeft het paard gewonnen.

Corelli

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-11 12:04

Jeetje, ik snap ontzettend dat je ondertussen ontzettend gefrustreerd raakt/begint te raken! Dit is gewoon niet leuk :n Knap van je dat je toch doorzet en blijft proberen!

Ik denk dat je er heel veel baat bij zou kunnen hebben als er eens iemand mee komt kijken die verstand heeft van NH/houding t.o.v. je paard (het hoeft niet persé onder NH geschaard te worden, maar je snapt hopelijk wat ik bedoel?)
Deze kan dan kijken wat er gebeurt en je hopelijk helpen?

spoekie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-11 12:07

Giolli schreef:
spoekie schreef:

Geloof mij dat ik daar eerder heel simpel mee om ging, ben de moeilijkste niet..
Maar na 3 jaar wordt dat niet zo simpel meer...

Nee goed, dat snap ik. Maar mensen hebben de neiging achter hun paard aan te blijven lopen. Dat moet je dus niet doen, want daar gaat hij van rennen. Als je van voren blijft komen, rem je hem al heel natuurlijk af. Rent hij over je heen dan heb je een heel ander probleem.
Ik vind die join ups ook altijd heel leuk, maar die werken alleen als je paard in een kleine wei staat. Dit vergt veel geduld, want je moet heel rustig en duidelijk blijven. Het zal bij die van jou wel even duren. Maar ik heb dit vanaf het begin toegepast. In het begin wilde die van mij ook wegdraven, dat werd weglopen en nu uiteindelijk loopt ze soms 2 passen weg en hoort ze mij al 'neee' zeggen en staat al stil. Ze weet dat ze dit niet gaat winnen en dat ik toch terug blijf komen. Mij houdt ze niet voor de gek en ik ben niet zo stom om er als een idioot achteraan te gaan rennen. Het is niet de bedoeling dat ik al moe ben voordat ik ga rijden. :P
Dit zal bij jou wel wat langer duren, want het is al een flinke tijd niet goed gegaan. Maar de aanhouder wint!

funnyhorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-11 12:10

Wat ook wel eens wil helpen is het volgende;

Probeer zo dicht mogelijk bij je paard te komen,zonder hem aan te kijken.
Zodra hij de aandacht op jou vestigd draai jij je om,ga met je rug naar hem toe staan.
Zorg dat je iets bij je hebt wat knispert,zoals een papieren zakje met gedroogd brood,hiermee houd je hem bij de aandacht naar jou toe.
Als je merkt dat ie blijft staan neem je een stukje brood in je handen op je rug en loop je héél rustig achteruit naar hem toe.( je kijkt dan niet om)

Vaak zijn paarden heel verbaasd als een mens achteruit naar ze toe loopt omdat er dan geen oogcontact is.
Ik neem aan dat je paard een halster draagt in de wei?(ivm pakken)
Zodra je dicht genoeg bent laat je hem eerst dat stukje brood nemen,je doet niks,je draaid je ook niet om.
Speel wat met de papieren zak en neem er weer een stukje brood uit,houd dit weer achter je rug en doe verder niets.

Als jou gevoel je zegt dat je VOORZICHTIG kunt omdraaien doe dit dan zonder oogcontact te maken maar enkel met de aandacht op die papieren broodzak.
Je zult merken dat ie het reuze interessant zal vinden en naarmate je dit vaker doet zal ie uiteindelijk ook zo naar je toe komen.
Zorg ervoor dat er altijd iets tegenover staat,paarden doen nml veel voor eten!

En beloon uitvoerig met stem als ie bij je blijft en je hem kunt vastpakken.

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-11 12:16

Millanka schreef:
Eventueel in de paddock zetten in plaats van in de wei? Weekje in de paddock, weer in de wei. Laat ie zich niet vangen? weer in de paddock, weekje, dan weer in de wei. En dit een paar keer doen. Als ie blijft weg rennen in de wei, dan maar altijd in de paddock. His own loss.

Dan leer je m juist dat hij zich niet moet laten vangen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-11 12:17

_Kiki_ schreef:
Ik heb net in vogelvlucht het topic door gelezen, en geloof dat ik deze oplossing nog niet ben tegen gekomen. Mocht het wel zo zijn, sorry.

Ik heb een poosje geleden dit topic geopend. Daar kwam iemand met de een tip, die bij mijn paard heel goed geholpen heeft. Het kost inderdaad even tijd, maar het gaat nu super. Soms loopt ze weg, maar als ik er dan op die manier achter aan loop, weet ze al hoe laat het is en heb ik haar binnen een paar passen zo ver dat ze netjes stil gaat staan en ik het halster om kan doen.

De reactie uit mijn topic:

Citaat:
Dit is aan te pakken, maar of je het met de manier eens bent, weet ik niet.

De eerste methode die ik zou proberen is dat ik, op momenten dat ik het paard moet hebben, daar een dag voor uittrek, en niet stop tot ik het paard te pakken heb. Dat betekent dat je hem niet met rust moet laten, niet moet opjagen maar altijd achter parralel met het paard mee lopen. Op momenten dat hij stilstaat, niet naar zijn ogen kijken, in een boog op hem aflopen, eerste contact maken door bij de schoft te kriebelen. Loopt hij weg, weer rustig mee lopen. Op momenten dat je hem te pakken hebt, uitvoerig belonen, desnoods met voedsel, en (HEEL BELANGRIJK!!!) daarna METEEN weer loslaten en het hele spelletje van voren beginnen. Het zal de keer daarop minder lang duren om hem te pakken te krijgen.

Belangrijk is dat je niet stopt voordat je hem te pakken krijgt, want dan leert het paard het verkeerd aan. Dus niet stoppen omdat je honger of dorst krijgt, je voeten zeer doen, of omdat het gaat regenen of je een afspraak hebt, of omdat het donker wordt. Iedere keer dat jij opgeeft, heeft het paard gewonnen.

Ah de indianentruc! Die heb ik ook eens geprobeerd, een uur heb ik het volgehouden... toen ging het zo hard regenen en paardlief bleef maar weglopen. Ik voelde me belachelijk; doorweekt, ingedoken en onderdanig achter mijn paard aanlopen. Ik ben weggegaan. De volgende dag kwam ze wel naar me toe.
Nu komt ze uiteindelijk wel, de ene keer galopperend, de andere keer moet ik haar interesse wekken met voer. Of ze blijft weglopen en dan laat ik haar staan; morgen weer een dag!
Maar als het probleem erger wordt; misschien moet ik eens wat meer tijd er vooruit trekken.
Overigens kan ik mijn paard echt (nog) NIET zonder halster laten staan, dan vang je haar nooit meer, als je het halster om wil doen trekt ze haar hoofd weg en rent ze weg. (beetje kopschuw) De laatste keer dat ik dat gedaan heb, heb ik haar moeten vangen met draden langs de stal en het weiland te spannen dat ze zo de stal in kon lopen, anders was het onmogelijk.

Maar TS, ik zou gewoon van alle tips die je krijgt een beetje meenemen en misschien net iets anders doen dan je zelf al gedaan hebt.. hij doet het structureel niet, mijn paard doet het met vlagen.. dat is al heel anders. Ooit moet het toch lukken? Zeker omdat hij onder het zadel wel 'gewoon' doet, toch?

Tivara

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-11 12:17

@Spoekie; ook dat verschilt per paard. Dat werkte bij mijn paard echt niet. Hij bleef gewoon als een gek rondjes rennen, wat ik ook deed, hoe lang ik ook in de bak bleef, rennen was het enige wat ze deed als ik haar van voren probeerde te benaderen.
@LA_Women; ik ben ook veel langer bezig geweest dan een uurtje :j Maar nu kan ik haar zo pakken, dus het is het zeker waard geweest voor mij :j

Boompje1985

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-11 13:28

had je de sluis wel onder stroom staan? want paarden weten dus of ergens stroom op staat of niet en dan weten ze ook nog de zwakke plek te vinden! Erg vervelende situatie, van wat ik er van kan maken is dat hij je indd niet echt serieus neemt en nee ik heb er geen andere oplossing voor dan wat de andere bokkers al neer hebben gezet, maar toch zou ik hem dus wel aan het lopen zetten in de wei laat maar zien dat jij bepaald hoe actief meneer is en welke kant hij op gaat, en dat het weglopen geen manier is om onder werk uit te komen...zoals hij het doet. denk dat je veel geduld moet hebben en een sterke wil, en indd het werk ook leuker moet maken...zodat hij er ook zin in heeft, als je 5 keer per week het zelfde rondje loopt en dit is je ding niet als paard zou ik me ook niet laten vangen....veel succes in ieder geval!!!

spoekie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-11 13:31

_Kiki_ schreef:
@Spoekie; ook dat verschilt per paard. Dat werkte bij mijn paard echt niet. Hij bleef gewoon als een gek rondjes rennen, wat ik ook deed, hoe lang ik ook in de bak bleef, rennen was het enige wat ze deed als ik haar van voren probeerde te benaderen.
@LA_Women; ik ben ook veel langer bezig geweest dan een uurtje :j Maar nu kan ik haar zo pakken, dus het is het zeker waard geweest voor mij :j

Bij de een duurt het langer dan de ander, maar ik vind het altijd belangrijk om de spanning eruit te halen.
Hij houdt er toch een keer mee op.. Het is een kwestie van geduld.