6maand oud merrieveulen slaat

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

CalipsoLover

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-11 20:43

Klinkt bekend,ik heb dit ook al gehad...Het zit gwn in het karakter.
,,Probeer een betere band met je veulen op te bouwen,Ze vertrouwt je misschien nog niet hellemaal?
Tijdens dat je met haar werkt laat dan ook zien dat jij de baas bent.Zorg dat ze zicht niet kan omdraaien.
,,Voor je eten gaat geven neem je een touw en pak je haar aan haar halster en neemd haar mee,doe wat oefeningen zoals laat haar achter je aan lopen en je ruimte respecteren pak een loungeer lijn stap verder weg met en emmer eten en als ze achter je aan komt geef haar dak een tik op haar neus.Als je merkt dat ze haar wil omdraaien en bokken trek je aan de loungeer lijn zohart je maar kan voor ze je mee terkt en eenmaal ze haar terug draait geef je maar een tik.

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-11 20:46

SpikyBlue schreef:
Wat bedoel je, Ariebren?

Waar ik nu de hele tijd mee bezig ben om uit te leggen.
Loop nooit met een emmer voer de wei in waar meerdere paarden staan.
De paarden, ze lopen over je heen en ik geloof geen persoon op dit topic die daar geen last van heeft.
Misschien lukt het bij een paarden houdster die al jaren lang het zelfde koppeltje heeft lopen.

Maar waarom de wei in lopen ??
Langs het hek wat voerbakken vastbinden en een voor een de bakken vullen.

ShauniBef

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-11 20:48

Ariebren schreef:
SpikyBlue schreef:
Wat bedoel je, Ariebren?

Ze lopen over je heen en ik geloof geen persoon op dit topic die dat wel doet.

Je mag best een keer komen kijken bij mij :)
Ik kan met een emmer voer de wei inlopen bij mijn paarden. Ze zullen allemaal netjes wachten en elkaar, of mij!! niet slaan!

SpikyBlue

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-11 20:50

sallandval

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-11 20:55

Ariebren schreef:
SpikyBlue schreef:
Wat bedoel je, Ariebren?

Ze lopen over je heen en ik geloof geen persoon op dit topic die dat wel doet.

kom maar een keer kijken :)

Ik kan ook met een bak voer de wei in lopen en één paard met clicker en voedselbeloning trainen terwijl de rest uit te buurt blijft. kwestie van duidelijk maken dat het míjn voer is en dat ik beslis wie er wanneer hoeveel krijgt (en dat aandringen nooit helpt).

Maar ik ben het met je eens dat je wel gek bent om met voer de wei in te lopen als ze over je heen lopen. Ik zou het ook niet doen bij vreemde paarden of bij de hengst op stal.

xXutopiaXx

Re: 6maand oud merrieveulen slaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-11 20:56

Ik doe 't met 2 hengsten in de wei/op stal <<)

sallandval

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-11 20:56

SpikyBlue schreef:
Dit is het uiteindelijke doel natuurlijk :D

http://www.youtube.com/watch?v=da7KfzTKjaY

Edit: let niet op het Benny Hill-achtige muziekje, geen idee waarom ze dat eronder zetten...

vet cool! dat wil ik ook kunnen!!!

sallandval

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-11 20:57

xXutopiaXx schreef:
Ik doe 't met 2 hengsten in de wei/op stal <<)

respect!

xXutopiaXx

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-11 20:58

Is dan wel 1 Shet van, maar dat vertellen we er niet bij :')

uryanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-11 21:05

Wat is het nut van het lopen met een emmertje voer in het weiland zonder dat de dieren daarbij mogen?
Wat willen jullie daarmee bereiken?
Doet mij denken aan een stuk worst op de tafel leggen en dan hard lachen als de hond begint te kwijlen.

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-11 21:06

Dapper van jullie.
Ik zie er geeneens de noodzaak ervan in om met krachtvoer de wei in te lopen.
Paarden op de wei hebben geen krachtvoer nodig.
Wordt er gewerkt met een paard die op de wei loopt ??
Een schepje krachtvoer na het werk in de stalgang.

Niks geen krachtvoer op de wei.

En staan de ukken aan huis in de paddock met stal ??

Dan gaat het gewoon zo.
Een paar kilo brok op de grond en de ukken staan altijd op de zelfde volgorde met hun kop naar beneden te vreten.
Afbeelding

xXutopiaXx

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-11 21:07

Voor mij is het een teken van respect van mijn paarden naar mij toe. En een stukje veiligheid, als je zelfs met voer in je handen controle hebt over je paarden, zit het wel goed :D
En hij hoeft echt geen 5 minuten naar zn bakkie te kijken voor hij mag eten van mij, hij hoeft alleen maar even weg te kijken en rustig te staan en dan zeg 'k: kom maar, en dan gaat hij rustig naar zn bak :D

Haha! Wat een leuke foto!!

Ook in de stal moet Tamme trouwens wachten op zijn eten en sta ik bij hem in de stal. Totdat hij rustig is en dan krijgt hij zijn eten, dus nu weet hij al, zodra ik met zn voer bezig ga, dat hij rustig moet zijn. Dat was in het begin nogal moeilijk voor hem, en aangezien ik geen vaste voerbak heb en geen andere keus heb dan met de bak zn stal in te lopen, vond ik het wat gevaarlijk worden :P Dus heb het op deze manier opgelost :D
Laatst bijgewerkt door xXutopiaXx op 07-10-11 21:09, in het totaal 1 keer bewerkt

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-11 21:08

uryanne schreef:
Wat is het nut van het lopen met een emmertje voer in het weiland zonder dat de dieren daarbij mogen?
Doet mij denken aan een stuk worst op de tafel leggen en dan hard lachen als de hond begint te kwijlen.

Juist, en mij een biefstukje voorhouden waar ik niet aan mag komen.

Eindelijk iemand die het zelfde zegt als ik.

uryanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-11 21:09

Goh, dat je moet bewijzen dat je je paard onder controle hebt dmv een bakje voer voor zijn neus houden waar hij/ zij vervolgens niet bij mag.

sallandval

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-11 21:10

uryanne schreef:

ik heb geen bak waar ik in kan werken. Dus als ik iets wil doen zal ik dat in de wei moeten doen. Bovendien staan de paarden er echt niet omheen te kijken, laat staan te kwijlen. Als ze eenmaal weten dat alleen degene die getraind wordt eten krijgt weten ze dat.

het zou anders een mooie boel worden aangezien mijn pony een schrale half arabier is die elke dag twee a drie kilo biks nodig heeft en de pony bij haar in de wei een pony die van de lucht al dik wordt en hoefbevangen is geweest... die mág niet eens een handje biks. Sneu maar het is niet anders.

heeft volgens mij echt niet zoveel met bewijzen te maken?

xXutopiaXx

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-11 21:13

Ik wou net zeggen, waarom zou ik dat moeten bewijzen?!

Bij mij hetzelfde verhaal, geen bak niks tot mn beschikking en ook hier gebeurd alles in de wei :j

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-11 21:19

Ariebren schreef:
Dapper van jullie.
Ik zie er geeneens de noodzaak ervan in om met krachtvoer de wei in te lopen.
Paarden op de wei hebben geen krachtvoer nodig.
Wordt er gewerkt met een paard die op de wei loopt ??
Een schepje krachtvoer na het werk in de stalgang.

Niks geen krachtvoer op de wei.

En staan de ukken aan huis in de paddock met stal ??

Dan gaat het gewoon zo.
Een paar kilo brok op de grond en de ukken staan altijd op de zelfde volgorde met hun kop naar beneden te vreten.
http://www.mijnalbum.nl/Foto-SYKBF3JP.jpg

Hier heeft dan de gene die het minste nodig heeft het meeste op (letterlijk de grootste mond) en jonkie krijgt te weinig. Hier gaat het op deze manier :
http://www.blink.dds.nl/voeremmers.JPG
(in link, want foto is te groot)

uryanne

Het is ook wel een beetje kinderachtig van mij ;) Ik snap jullie punt wel, het komt alleen een beetje pesterig over.

Even weer ontopic;
elk veulen heeft een moment dat hij/ zij even moet leren dat niet alles mag en kan.
Mijn veulen van dit jaar had ook een weekje het idee dat wanneer iemand achter haar liep dat ze best even een beentje uit kon steken :D
Maar ja, de baas steekt dan ook een beentje uit. Kwestie van verhoudingen weer even recht zetten.
Geen punt van maken en geen uren aan besteden door met een lang touw, stok, zweep of weet ik veel wat door het land te zwerven.

Maar ja, ik ben ook niet zo van natural horsemanship e.d. Longeren (met longe in de linkerhand en zweep in de rechter) is voor mij zo'n beetje het enigste wat in de buurt komt van grondwerken. :D

Ariebren

Nu iedereen zijn deskundigheid heeft geventileerd, wacht ik nog steeds op een reactie van topic starter.

uryanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-11 21:21

tamary schreef:
Hier heeft dan de gene die het minste nodig heeft het meeste op (letterlijk de grootste mond) en jonkie krijgt te weinig. Hier gaat het op deze manier :
http://www.blink.dds.nl/voeremmers.JPG
(in link, want foto is te groot)

Oei, dat ziet er griezelig uit! Nooit eens met een wapperende emmer om z'n nek aan de haal gegaan?

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-11 21:29

Nee, bonte rolt er soms wel mee := . Ze komen hem bij mij weer inleveren in ruil voor iets lekkers. Ondertussen kan ik hooiruiven vullen, etc. zonder op te hoeven letten of de 1 de ander niet bij voer wegjaagd. Moet/wil er 1 ergens anders staan dan neemt die emmertje gewoon mee. Nadeel is wel dat bonte er rustig mee in de waterton gaat soppen als die dorst heeft. Hij krijgt er niks van, maar ik mag meteen opnieuw waterton schrobben en vullen (handpomp). |o

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-11 21:30

Even een tussendoortje.
Ik heb drie stallen met een betonnen voerbak aan het end.
Ouderwetse koeien stallen zijn dat.
Drie stallen naast elkaar, in de middelste staat mijn oude hengst.
De eerste stal, een merrie, ik loop erin over de rechter kant met de voeremmer en ze blijft naast mij staan als ik het voer in de bak gooi.
De tweede stal staat de hengst, ik doe het hek open en ik moet over de linkerkant langs hem lopen.
Hij kan spinnen in zijn box, heeft vroeger western gelopen.
En dan gooi ik door de tralie het voer in de bak van de andere merrie.
Gewoon een routine en het werkt.
Maar geen van de stalmeiden durft dit, ze hebben allemaal een ander systeem.
ra,ra, ra ???

sallandval

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-11 21:36

tamary schreef:
Nadeel is wel dat bonte er rustig mee in de waterton gaat soppen als die dorst heeft.

:')

sallandval

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-11 21:37

Ariebren schreef:
Even een tussendoortje.
Ik heb drie stallen met een betonnen voerbak aan het end.
Ouderwetse koeien stallen zijn dat.
Drie stallen naast elkaar, in de middelste staat mijn oude hengst.
De eerste stal, een merrie, ik loop erin over de rechter kant met de voeremmer en ze blijft naast mij staan als ik het voer in de bak gooi.
De tweede stal staat de hengst, ik doe het hek open en ik moet over de linkerkant langs hem lopen.
Hij kan spinnen in zijn box, heeft vroeger western gelopen.
En dan gooi ik door de tralie het voer in de bak van de andere merrie.
Gewoon een routine en het werkt.
Maar geen van de stalmeiden durft dit, ze hebben allemaal een ander systeem.
ra,ra, ra ???

ach maar goed ook dat ze het niet doen toch? Als je bang bent lopen ze iig zeker over je heen.

claire87w

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-10-11 08:43

ellepel schreef:
Ariebren schreef:
Ik heb de openings post nog eens gelezen.
Je hebt twee veulens in de wei en je loopt met een emmer voer de wei in.
Je bied het hengstje de emmer aan.
de merrie moet wachten ????

Is dat echt waar, dan moet je hier accuut mee stoppen.
twee emmers meenemen en allebeide de emmer geven.

dat las ik ook en volgens mij is dit veulen helemaal niet vals,maar heeft het "simpel" wat last van voernijd.
beiden tegelijk voeren,maar als er getrapt word omdat madam haar voer NU hebben wil dan kreeg ze van mij er een terug.
:j
heb het zelf vorig jaar meegemaakt met een tinkerveulen van een half jaar oud.
ik had haar en nog twee anderen brokken op de weide gegeven en liep achter haar langs.
ze bedenkt zich geen moment en haalt vol naar me uit.
2 tellen er na had ze dus mijn schoen in haar billen staan waardoor ze dus wel wist dat er niet getrapt word onder het voeren.
wat ik wel heel belangrijk vind met jonge paarden is dat je ze daarna wel weer aanhaalt zodat ze weten dat de mens wel aan kan pakken,maar ook lief kan hebben.
dus wel conseqent zijn en een keer aanpakken mag best als dat nodig is,maar haal ze daarna dan wel weer aan.

Wow... het kost me heel wat tijd om al deze reacties te lezen. staan een paar interessante dingen in, maar ook veel minder interessante. Over het voeren: ik kom evenveel in de weide zonder voer als met voer. De eerste dagen hadden ze slechts 1 emmer. Er was ook absoluut geen "concurrentie" tussen de twee voor het voer. Heb dan gewoon voor het gemak van de paarden (hoewel ze geen teken van jaloezie tov elkaar toonden) een tweede emmer gebruikt. Dus ze hadden elk een emmer. De veulens krijgen hun emmer van zodra ze kalm zijn. Van zodra de hengst rustig is, zet ik een emmer voor zn neus op de grond. Wanneer de merrie dan rustig lijkt, wil ik haar emmer ook neerzetten. Alleen reageert ze zo fel op mijn minste beweging dat ze meteen weer met haar kont naar me gedraaid staat. Ze heeft dan ook al 9 op de 10 keer haar eigen emmer de weide rond geschopt.
Voedselnijd lijkt het in geen geval, want als ze zo op me af komt heeft ze in eerste instantie NUL interesse in het eten. Wanneer het eten op de grond staat is ze ook meer met mij bezig dan met het eten.