Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
kalama schreef:Jong paardje, nieuwe omgeving en eigenaar... uit schrik gaat hij misschien aanvallen?
Maritje1991 schreef:TS, ik hoop echt dat je er uit komtIk wens jullie een fijne reis samen
gekvanfleur schreef:Iemand tips om hem te corrigeren zonder dat het voor beide gevaarlijk wordt?
VivaLaVida schreef:Maritje1991 schreef:TS, ik hoop echt dat je er uit komtIk wens jullie een fijne reis samen
@ppg, ik zou daar niet zo snel voor kiezen omdat ik zo eigenwijs ben.. goed kijken naar de opties wat er mis kan zijn naast dominantie (evt aandoeningen aan het zenuwstelse bijv, heb ik aleens meegemaakt dat was ook zo'n "zure rotbok" die zich achterover liep klappen en je de stal uit mepte.. die bleek overal beknellingen te hebben en dus vreselijke pijn dag in dag uit.............)
en anders aanpakken. Als je ook maar enigzins twijfels of dat je lukt en of je dat kunt doorzetten, gelijk naar iemand brengen die dat wel kan (en ik zou kiezen voor bijv gert vd hof niet voor een softer iemand).
lukt dat ook niet, dan naar de slager.
Leonoor schreef:Ondanks dat ik begrijp dat een dergelijke situaties en de aangedragen oplossingen bepaalde emoties oproepen, moet ik jullie vragen om het wel respectvol te houden. Een discussie voeren doe je op basis van argumenten, dat is iets waar regelmatig ontbreekt. En om ontopic te blijven, ik vraag het liever nu een keer vriendelijk dan dat er straks stokslagen moeten worden uitgedeeld
anneliesdj schreef:Suelza schreef:Heb jij je wel eens verdiept in het leervermogen van een paard (of hond)? Dan weet je dat paarden en honden onder stress niet kunnen leren. Algemeen bekend en door wetenschappelijk onderzoek aangetoond...
En hoe denk je dat een paard in de kudde leert?
Als een paard wat hoger in rang is omver gelopen wordt deelt die ook klappen uit, denk je dat de lagere in rang eindeloos opnieuw tegen de ander oploopt omdat hij in stress was door de klappen en niets geleerd heeft?
Stress en onbegrip krijg je als je niet timed en dan bereik je idd niets anders dan een bang en schrikkerig paard.
Correct getimed leert het paard en is er niets aan de hand, lees mijn voorbeeld nog eens na.