ruin met vreselijk gebrek aan respect, wordt gevaarlijk

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

MaritB

Re: ruin met vreselijk gebrek aan respect, wordt gevaarlijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-11 22:44

TS, ik hoop echt dat je er uit komt :) Ik wens jullie een fijne reis samen :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-11 22:45

kalama schreef:
Jong paardje, nieuwe omgeving en eigenaar... uit schrik gaat hij misschien aanvallen?

Juist meteen duidelijk maken wie de leider is, heb je alleen maar profijt van. Moet de eerste nog tegen komen die er slechter van is geworden van het feit dat vanaf moment 1 duidelijk is dat ik bepaal wat er gebeurt, wanneer het gebeurt en hoe het gebeurt. Hoe sneller dat duidelijk is (verschilt tussen 5 seconden en enkele dagen) hoe sneller je kan beginnen met vertrouwen kweken (ipv ik vind dat heel eng maar ik mag jou niet ondersteboven lopen naar jij vindt dat niet eng? ok).

En nee, je hoeft helemaal niet hard te zijn. Gelukkig genoeg paarden waar ik maar boos naar hoef te kijken of ze snappen het, helaas werkt dat niet bij elk paard zo. Dan kan je lief blijven en dood geschopt worden, of het paard hardhandig op zn plek zetten zodat de verhoudingen duidelijk zijn en je daar geen geklooi meer over heb.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 05-10-11 22:47, in het totaal 1 keer bewerkt

TanteSabien

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-11 22:46

Ts; heel veel succes!!

Ga je een vorderingstopic maken? :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-11 22:50

Maritje1991 schreef:

:')

@ppg, ik zou daar niet zo snel voor kiezen omdat ik zo eigenwijs ben.. goed kijken naar de opties wat er mis kan zijn naast dominantie (evt aandoeningen aan het zenuwstelse bijv, heb ik aleens meegemaakt dat was ook zo'n "zure rotbok" die zich achterover liep klappen en je de stal uit mepte.. die bleek overal beknellingen te hebben en dus vreselijke pijn dag in dag uit.............)
en anders aanpakken. Als je ook maar enigzins twijfels of dat je lukt en of je dat kunt doorzetten, gelijk naar iemand brengen die dat wel kan (en ik zou kiezen voor bijv gert vd hof niet voor een softer iemand).

lukt dat ook niet, dan naar de slager.

Knoffer

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-11 22:51

Grondwerk kun je pas doen als je paard je niet aanvalt bij alles wat je vraagt. Als je paard uit gebrek aan respect (!) aanvalt bij alles wat je vraagt, ga ik ook voor de hardere aanpak. Zo gaat het in de kudde ook, soms moet je respect op een wat hardere manier afdwingen.

Ik dacht ook aan join-up. Vind ik een goede methode in deze gevallen. Probleem is, als er maar een greintje angst in je zit, dan zal het paard alleen maar agressiever worden en verliezen is eigenlijk geen optie. (Al is later rechtzetten echt wel mogelijk, het is niet dat rangorde iets is dat voor altijd verder vaststaat.) Verder is timing heel belangrijk.

Mijn bijrijdpaard (ruin) heeft er ook af en toe een handje van stijgerend op je af te komen en met zijn voorbenen naar je te slaan. Ik stuur hem eerst weg, als hij daar niet op reageert en te dichtbij komt, kan hij ook echt een klap verwachten hoor. Daarna is het meestal weer goed en kunnen we gewoon weer verder. Kom nou! Hij zoekt zelf het gevecht op, dan kan hij wat terug verwachten.

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-11 22:56

gekvanfleur schreef:
Iemand tips om hem te corrigeren zonder dat het voor beide gevaarlijk wordt?

Ken je zijn achtergrond? Weet je hoe dat paard opgegroeid is? Zo niet.. nog een jaar jaar bij drie ouwe merries in de wei zetten ;)
Dan is hij weer wat ouder, en zal hij wel iets over zijn eigen grenzen geleerd hebben. Maar vooral, na zo'n periode van rust, opgroeien en gecorrigeerd worden door andere paarden kan je er van uit gaan dat het aspect paarden-opvoeding alvast niet het probleem is als hij daarna TOCH nog even baldadig zou zijn. En dan kan je eens aan een gedragstrainer gaan denken.

papagroom

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-11 22:58

VivaLaVida schreef:
Maritje1991 schreef:

:')

@ppg, ik zou daar niet zo snel voor kiezen omdat ik zo eigenwijs ben.. goed kijken naar de opties wat er mis kan zijn naast dominantie (evt aandoeningen aan het zenuwstelse bijv, heb ik aleens meegemaakt dat was ook zo'n "zure rotbok" die zich achterover liep klappen en je de stal uit mepte.. die bleek overal beknellingen te hebben en dus vreselijke pijn dag in dag uit.............)
en anders aanpakken. Als je ook maar enigzins twijfels of dat je lukt en of je dat kunt doorzetten, gelijk naar iemand brengen die dat wel kan (en ik zou kiezen voor bijv gert vd hof niet voor een softer iemand).

lukt dat ook niet, dan naar de slager.

zoist maar net.....maarrrrrrals je niet de kost verdient met het opleiden van dit soort paarden,en de kunde ook niet in huis hebt ,en de keuze hebt van retour verkoper zou ik voor die optie kiezen,,,,,Gert krijgt m dr wel onder waarscheinlijk...maar dan zal ts het daarna wel zelf af moeten maken.....ik ken genoeg paarden die goed hanteerbaar zijn gemaakt,mar daarna bij hun softe eigenaar al snel weer tot wangedrag vervallen...

Happie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-11 22:59

@ TS fijn dat je opzoek gaat naar een oplossing voor je probleem welke methode dat dan ook is maakt niet uit als je zelf maar het gevoel hebt dat je er mee geholpen wordt. Ben heel benieuwd naar je vorderingen.

Poosje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-11 22:59

Ondanks dat ik begrijp dat een dergelijke situaties en de aangedragen oplossingen bepaalde emoties oproepen, moet ik jullie vragen om het wel respectvol te houden. Een discussie voeren doe je op basis van argumenten, dat is iets waar regelmatig ontbreekt. En om ontopic te blijven, ik vraag het liever nu een keer vriendelijk dan dat er straks stokslagen moeten worden uitgedeeld ;)

In_Black

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-11 23:01

Als je dit paard ooit nog voor de sport wilt inzetten moet je never met Parelli aan de slag gaan.

Active

Leonoor schreef:
Ondanks dat ik begrijp dat een dergelijke situaties en de aangedragen oplossingen bepaalde emoties oproepen, moet ik jullie vragen om het wel respectvol te houden. Een discussie voeren doe je op basis van argumenten, dat is iets waar regelmatig ontbreekt. En om ontopic te blijven, ik vraag het liever nu een keer vriendelijk dan dat er straks stokslagen moeten worden uitgedeeld ;)

Je hebt gelijk Leonoor, ik maakte mij iets te druk om iets waar ik mij eigenlijk niet druk om moet maken.

Anoniem

Ik zou eens een goede prof in de armen nemen, hem daar neer zetten, desnoods dat je een rit van 2 uur maakt.

Paard is super dominant, zal nog respect voor mensen moeten leren. Alleen maar gruwelijk in elkaar rammen zal dit niet oplossen. Respect dwing je niet af door pijn en angst te creëren, maar door leiderschap

Nadat paard leert mens als leider te accepteren met deze prof samen leren jouw kuntsjes te doen zodat je begeleiding krijgt om steeds je leiderschap uit te stralen. Heeft niets te maken met het feit of je veel of weinig ervaring hebt.

Ik adviseer een man, die heeft net dat toontje meer om hem de boventoon te laten zien en dan volgens regels van respect het paard manieren aan te leren..het zijn gewoon simpel manieren..wederzijds respect...Ook leiders van de kudde hebben manieren en tonen die...

Negeren van de hoogste in rang komt op mij over als absolute leider. Een leider vecht zich niet naar boven, die straalt zoveel leiderschap uit, dat hij niet hoeft te vechten. Dat hij pislink op jouw wordt is dat hij jouw ongemanierd vind. Het licht uit zijn ogen rammen is op dat moment m.i. totaal verkeerd en zal op een robbertje vechten uitlopen...vergeet niet dat paarden gericht kunnen bijten en trappen, op de mm af gemikt en snel en doelgericht, dat ga je niet redden..

papagroom

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-11 23:04

succes ts....maar blijf voorichtig

Mungbean

Ik heb twee van zulke ruinen meegemaakt tot nu toe. Ongeacht wat voor ervaren trainer er naar gekeken heeft, ze bleven gevaarlijk. Het enige wat werkte was ze hun zin geven.
De een is uiteindelijk manegepaard geworden waar hij enkel hoefde te slenteren.
In het normale werk had hij gigantisch talent, maar klemde je tegen het hek, sloeg met zijn voorbenen naar je, dreef je in een hoek etc etc. Hij was ook levesgevaarlijk in de wei en treiterde ook andere paarden.
De ander is een prive paard gebleven maar werd enkel buiten gereden in zijn tempo. Zodra ze maar naar de binnenbak keek werd hij accuut eng.
Ik weet wel dat als ik ooit nog een keer zo'n paard tref ik hem accuut zelf naar de worstfabriek breng.
Het is een wonder dat er nooit iets gebeurd is, want gevaarlijk was het zonder twijfel.

Ik hoop dat het bij jouw paard beter afloopt.

Active

Er zijn waarschijnlijk genoeg stallen in jouw regio die ervaring hiermee hebben. Ik weet niet waar je woont, maar kan vast wel wat namen opnoemen in je buurt.

Meliszy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-11 23:07

[OPG] Merrie Castreren??

Echt even het kijken waard! Vooral voor de mensen die niet in grondwerk/clickertraining geloven.
Geef respect en krijg respect.
Zo werkt het met mensen en ook met dieren.
Geef vertrouwen en krijg vertrouwen terug.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-11 23:07

Vraag mij trouwens wel af wat je zo bekoord in dit paard om zo een lange en moeilijke weg te gaan, er zijn zoveel leuke paarden van 2,5 die dit gedrag helemaal niet hebben en je meteen aan de slag kan met veel plezier en een grotere aaibaarheidsgehalte.

slimmerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-11 23:09

TS is weet niet hoe lang je dit paard precies hebt maar terugbrengen, is dat ook nog een optie?

vosroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-11 23:15

Ik moet echt huilen van de reacties in dit topic. Kan er niet bij dat mensen echt hun dier zo afrossen.

Veiligheid is belangrijk dat staat voorop, creëer je voor jezelf veiligheid door het eruit te rammen.
Ik ben van mening van niet, je krijgt het zeker weten een keer terug op je bord.

een kat in het nauw maakt rare sprongen, waarom een paard niet

TS suc 6 met je paard ik hoop dat je een verstandige keuze maakt

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-11 23:20

vosroy schreef:
een kat in het nauw maakt rare sprongen, waarom een paard niet

Je moet ze niet in het nauw zetten maar een duidelijke oplossing bieden.
Duidelijkheid, timing, beloning, bij de meeste paarden heb je meer niet nodig, bij sommigen een tik op het juiste moment.

vosroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-11 23:22

Heel goed, je moet ze inderdaad niet in het nauw zetten!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-11 23:22

Huil wat je wilt. Elk paard wat ik in de hand heb weet dondersgoed dat ik hem helemaal kapot trap als hij/zij/het waagt mij aan te vallen. Bijkomend feit is wel dat ik me niet meer kan herinneren wanneer ik voor het laatst ben aangevallen.

Je kan blijven kloten totdat je er letterlijk dood bij neer val (of neergeknuppelt wordt door je paard), of duidelijke regels stellen en die regels consequent naleven. Bij het ene paard is een boze blik genoeg om die regels in alle situaties geldend te houden, bij een ander helaas niet en moet je in het begin (veel) duidelijker zijn, waarna je (als je het correct doet) na lang genoeg met het paard om te gaan je dit paard wat jou eerst nog dood probeerde te trappen ook met een boze blik kan corrigeren.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-11 23:25

anneliesdj schreef:
Suelza schreef:
Heb jij je wel eens verdiept in het leervermogen van een paard (of hond)? Dan weet je dat paarden en honden onder stress niet kunnen leren. Algemeen bekend en door wetenschappelijk onderzoek aangetoond...

En hoe denk je dat een paard in de kudde leert?
Als een paard wat hoger in rang is omver gelopen wordt deelt die ook klappen uit, denk je dat de lagere in rang eindeloos opnieuw tegen de ander oploopt omdat hij in stress was door de klappen en niets geleerd heeft?

Stress en onbegrip krijg je als je niet timed en dan bereik je idd niets anders dan een bang en schrikkerig paard.
Correct getimed leert het paard en is er niets aan de hand, lees mijn voorbeeld nog eens na.

NIet iedere leider van een kudde deelt klappen uit. Mijn jonkie is opgevoed door steeds achteruit te zetten, die heeft wat kmters gemaakt door achteruit te lopen door mijn ruin...pas veel later kwam het dreigende voetje en heel af en toe een mep. Nu na 8 maanden krijgt hij sneller een mep, dan is het de leider duidelijk dat de pup dus bewust voor onbeschoft gedrag, het voordringen en geen plaatsmaken, heeft gekozen.

Mijn leider van de kudde, eentje die absolute respect eist, had bijtwondjes overal door het overmoedige kind van 3 en de kleuters geen haar gekrengt. Wij mensen gaan er op los rammen....denken dat paarden dat ook doen.
Maar je hebt leiders die hun kudde geen haar krenken en leiders die idd er op los knallen met alle gevolgen van dien, dat zijn vaak leiders die niet echt leiders zijn....een eerlijke leider doet dat juist helemaal niet. Die leert zijn kroost, is eerlijk en leidt ze de weg, ook naar het water en het eten...zorgt er juist voor dat het kroost aan zijn trekken komt.

Jammer, maar ik lees dat er toch velen zijn die geen tijd hebben om eens een kudde te observeren....dagelijks is de leider heel de dag bezig met zijn taal en idd is daar ons grondwerk op gebasseerd. Niet op het rammen en bijten.

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-11 23:26

Sommige paarden belanden bij de slager omdat ze te gevaarlijk zijn.
Ondanks het werk wat er in wordt gestoken om zo'n paard handzaam te krijgen.

Niet dat jouw paard zo is, ik hoop voor je dat je iets vindt om je paard onder controle te krijgen.
Het paard moet leren en willen werken met de mens, en gehoorzaam kunnen worden.

Maar ondanks alle parelli of welke methode er ook wordt gebruikt.
Ik denk, dat er altijd paarden tussen zitten die gewoon niet te gebruiken zijn voor mensen, door hun karakter.
En deze paarden zijn beter af bij de slager.

vosroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-11 23:26

Bijzonder dat het feit dat ik het er niet mee eens ben dat een paard in elkaar getrapt moet worden direct gelinkt wordt aan blijven kloten.
Geeft het niveau weer kennelijk