Barcelano schreef:Maar op den duur kan je wel bepaalde gedrag gaan uitlokken.....
Wat gewoon jammer van sommigen mensen is dat ze totaal geen rekening met je houden als je een hengst hebt.
En dan kan je wel roepen je hoort je hengst onder controle te hebben, maar men hoeft gedrag niet uit te lokken.
Als ik respect heb voor mensen met andere paarden verwacht ik het ook terug.
Voorbeeld: Mijn hengst (of ieder ander geslacht) staat in de paddock is lekker jollig aan het doen, komt iemand met zijn paard langs wil ik hem best even vast houden zodat die persoon rustig langs kan lopen.
Maar gaat geen dingen doen als een merrie voor zijn neus zetten of laten ruiken....
Voorbeeld 2 : Steeds iemand klem rijden als die persoon op een hengst rijd en dan raar vinden dat hij van zich af bijt.
Ruiter moet hengst wel op zijn plek zetten omdat het ongewenst gedrag is, maar eigelijk is het logisch en kan een merrie en ruin dit ook doen.
De voorbeelden die jij noemt vallen voor mij onder basis beleefdheid. Ongeacht of ik met een hengst ruin of merrie rijd ik verwacht dat ik niet klem gereden wordt. En zal een brul geven als ze dat wel een aantal keren doen (1x een foutje kan altijd natuurlijk).