een hengst castreren of hengst laten

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-11 22:11

kinsealy schreef:
@ Cassidy: ik denk dat ik je zin als onderschrift ga gebruiken :-) Good stallions make great geldings :j

Be my guest...maar de eer komt mij niet toe.
Het is niet mijn gezegde, die heb ik ook maar geleend :D

De quote komt van deze meneer:

http://www.parellinaturalhorsetraining. ... -behavior/

Filmpje ook even bekijken!

Barcelano

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-11 22:23

troi schreef:
Als jouw hengst dan niet meer onder controle is heb jij dus je hengst niet meer onder controle, dus klopt jouw zin nr twee niet en is dat wel echt jouw schuld. Je kunt niet van anderen verwachten dat ze met een boog om jouw, niet zo goed onder controle zijnde, hengst heen lopen. Simpel zat!

Nee, die merrie gaat op tilt vanwege de hengst.[/quote]

En je hengst geeft geen kik? Letterlijk en figuurlijk? Dan is er toch geen probleem?[/quote]

Maar op den duur kan je wel bepaalde gedrag gaan uitlokken.....

Wat gewoon jammer van sommigen mensen is dat ze totaal geen rekening met je houden als je een hengst hebt.
En dan kan je wel roepen je hoort je hengst onder controle te hebben, maar men hoeft gedrag niet uit te lokken.

Als ik respect heb voor mensen met andere paarden verwacht ik het ook terug.

Voorbeeld: Mijn hengst (of ieder ander geslacht) staat in de paddock is lekker jollig aan het doen, komt iemand met zijn paard langs wil ik hem best even vast houden zodat die persoon rustig langs kan lopen.
Maar gaat geen dingen doen als een merrie voor zijn neus zetten of laten ruiken....

Voorbeeld 2 : Steeds iemand klem rijden als die persoon op een hengst rijd en dan raar vinden dat hij van zich af bijt.
Ruiter moet hengst wel op zijn plek zetten omdat het ongewenst gedrag is, maar eigelijk is het logisch en kan een merrie en ruin dit ook doen.

Iedereen moet vind ik respecteren wat men met zijn paard wil doen.

Overgins heb ik wel geleerd tijdens me stage periodes dat je inderdaad onderscheid maak in werken, dekken en bijv wandelen met halster.

Ook is als je een paard zijn ballen er af haalt niet zo dat het opeens opgevoed is :+
En uiteindelijk worden ze toch allemaal hengst geboren :+

AllstarLove

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-11 22:24

Cassidy, je zei dat als je hengsten 'laat' ruint. Ze een dikke nek krijgen en er problemen mee krijgen.
Maar een hengst heeft dat toch ook?

Cassidy

Re: een hengst castreren of hengst laten

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-11 22:32

Een hengst heeft ook een hengstennek.
En daar is niet iedere ruiter blij mee.
Het kan de flexibiliteit van de hals aardig in de weg gaan zitten
Een te dikke nek, in combinatie met weinig kaakvrijheid, kan het dressuurmatig werken aardig belemmeren.
Als je een hengst als dekhengst wilt gebruiken, zul je met dat probleem om moeten gaan.
Wil je een goed sportpaard, dan laat ruinen (vooral als de vader nog leeft)
Of je moet leven met de beperkingen die een hengstenhals je biedt.

AllstarLove

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-11 22:33

Oke, maar Totilas is toch ook hengst? :+

Barcelano

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-11 22:36

Rianne12 schreef:
Oke, maar Totilas is toch ook hengst? :+

Maar je moet heel technisch te werk gaan.
je wilt ook niet dat ze alleen een onder hals ontwikkelen.
Je wilt een mooie boog/kap in de nek behouden...
Je wilt dat ze nagevelijk en soepel blijven in die kaak lijn.
Want als ze die hals er op zetten en tegen je gaan gebruiken..........

En die ruiters zijn heel bewust bezig.....
En ik heb er ook zat gezien die met slof gereden werden voor dat ze de ring in gingen ;)

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-11 22:37

Wil je nu echt alle hengsten die Nederland rijk is (geweest) stuk voor stuk doornemen?

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-11 22:39

Voorbeeld:

Afbeelding

AllstarLove

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-11 22:40

Nee. Het was ook niet serieus bedoeld. Ik denk dat het wel klopt met de nek maar denk niet dat het heel veel invloed heeft.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-11 22:42

Dan denk je verkeerd. Vraag de dressuurruiters maar in de hogere regionen van de sport.

Barcelano

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-11 22:43

Rianne12 schreef:
Nee. Het was ook niet serieus bedoeld. Ik denk dat het wel klopt met de nek maar denk niet dat het heel veel invloed heeft.

Je kan het ook zo zien.
Elk paard heeft behoefte aan een bepaalde training methode om bepaalde spieren te trainen of bepaalde delen af te trainen.
Ieder paard is weer anders gebouwd ;)

loversyl

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-11 22:45

Ik vind dat je moet kijken naar de situatie, ik heb mijne laten ruinen omdat hij anders niet met andere de wei op mocht, op wedstrijden niet leuk kan lopen omdat hij teveel wil showen, als hij merries ziet ook gaat showen enz.
Ik heb het puur voor hem gedaan zodat hij een leuker leven kan lijden (ik heb ook veel commentaar gekregen maar sta er nogsteeds achter)

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-11 22:48

Ik verzorg een 9 jarige hengst, niet goedgekeurd en word neit gebruikt voor dekken, maar hijs erg goed hanteerbaar, hij staat ergens waar die vrijwel geen last van hormonen heeft (geen merries, alleen een shetlander ruin) en voor hem is het dus ook niet stressvol qua hormonen enzo. Je moet natuurlijk wel consequent zijn en blijven, maar jah :P hij staat overigens, zolang het weer/weiland het toelaat, buiten in de wei :j

rommulus

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-11 10:20

goh casidy de 1e pagina al ....

mijn blik is zo kan de eigenaar er zelf goed mee om gaan moet het geheel de keuze zijn van de eigenaar zelf
mocht de veiligheid en of gezondheid van het dier in geding komen lekker laten ruinen

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-11 10:42

Barcelano schreef:
Maar op den duur kan je wel bepaalde gedrag gaan uitlokken.....

Wat gewoon jammer van sommigen mensen is dat ze totaal geen rekening met je houden als je een hengst hebt.
En dan kan je wel roepen je hoort je hengst onder controle te hebben, maar men hoeft gedrag niet uit te lokken.

Als ik respect heb voor mensen met andere paarden verwacht ik het ook terug.

Voorbeeld: Mijn hengst (of ieder ander geslacht) staat in de paddock is lekker jollig aan het doen, komt iemand met zijn paard langs wil ik hem best even vast houden zodat die persoon rustig langs kan lopen.
Maar gaat geen dingen doen als een merrie voor zijn neus zetten of laten ruiken....

Voorbeeld 2 : Steeds iemand klem rijden als die persoon op een hengst rijd en dan raar vinden dat hij van zich af bijt.
Ruiter moet hengst wel op zijn plek zetten omdat het ongewenst gedrag is, maar eigelijk is het logisch en kan een merrie en ruin dit ook doen.

De voorbeelden die jij noemt vallen voor mij onder basis beleefdheid. Ongeacht of ik met een hengst ruin of merrie rijd ik verwacht dat ik niet klem gereden wordt. En zal een brul geven als ze dat wel een aantal keren doen (1x een foutje kan altijd natuurlijk).

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-11 10:46

Jaja...ik ga mijn veulen hengst houden :Y) :D

Hij wordt opgefokt om mogelijk in het keuringstraject te komen.(en gaat ook naar een opfok stal) Hij heeft een zeer goede afstamming(komt uit een super moederlijn en had een 1ste premie en werd op de nationale veulenkeuring van het KWPN 4e van de Gelderse hengstveulens.
Als hij 2 is gaan we kijken of hij echt klaargemaakt wordt voor de hengstenkeuring. Als we op 2 jarige leeftijd zien dat hij toch niet is uitgegroeid als we hoopte --> castratie.
Lijkt hij er wel op--> Rontgenen Bij een positieve uitslag gaan we weer verder.

Op het moment dat hij op welk moment ook uit het keuringstraject vliegt(en die kans is uiteraard zeer groot) dan is ie een week later ruin.

Bij de kleine kans dat Guus ooit goedgekeurd zal worden geef ik hem direct uit handen aan een hengstenhouder. Dan geniet ik op afstand...ik ben een merrie mens en heb op zich niets met hengsten.

Een dekhengst in goede handen heeft een prima leven...bij mij heeft ie als ruin een goed leven.
Een hengst hengst laten omdat het zo cool is...snap ik niets van.

rommulus

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-11 11:00

NatasjavE schreef:
Een hengst hengst laten omdat het zo cool is...snap ik niets van.

eens, ik erger me dan ook dood als ik mensen wel eens zie aan komen rijden en brullen "AAN DE KANT HENGST!!"
dat zijn mensen die het zo nodig stoer vinden

ik heb mijn redenen dat mijn banketstaaf hengst blijft maar stoer nee totaal niet
ik vind het stoer dat ik een eigen paard heb een maatje waar ik alles zelf nog voor betaald heb dat is mijn trots

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-11 11:35

Ik heb zelf een hengst van net 3 en voorlopig wil ik die ook hengst houden.

Waarom?
- Hij is goed hanteerbaar aan het halster en laat zich makkelijk corrigeren als hij iets pittiger wordt. Ik zie het snel genoeg aankomen en werk daar dan ook altijd gelijk op in, met succes.

- Ik kan hem een paardwaardig leven bieden van 24/7 op de weide in de zomer met 1 of 2 ruinen als maatjes.

- Hij heeft een mooi papier en heb er al op jongere leeftijd paar keer vraag naar gehad. De vader werd klaargemaakt voor het grotere werk maar is door blessure op training uit de sport gehaald. Ook alle merries op het papier hebben zelf met succes in de sport gelopen. Bedoeling is dus om hem na het zadelmak maken toch uit te gaan brengen (of laten uitgbrengen) en als het kan laten voorstellen op de keuring.

- Hij staat al z'n hele leven op de weide en op stal met merries in de buurt of naast een merrie (de mijne). Mijn merrie is ook verraderlijker in omgang dan de hengst. Als de hengst gaat "showen" behoudt hij ten alle tijde respect voor mij en is met 1 vingerknip tot de orde te roepen. Mijn merrie daarentegen bulldozert je gewoon omver als je niet oplet. Vaak denken mensen dan ook dat mijn merrie de hengst is, ook al door haar forse postuur.
Het enige wat hij doet is roepen als ik de merrie van het land haal of terug breng, maar blijft voor de rest absoluut kalm.

- Hij jaagt zich niet op als andere mensen met hun merrie langs de weide lopen of langs de stal. Hij roept wel, draaft mee langs de draad, maar that's it. Geen gekheid, geen bokkesprongen.

- Hij laat zich prima hanteren door mensen die correct met een paard overweg kunnen. Niet dat ik zomaar iedereen ermee laat rondjes wandelen, maar diegene die ik ertoe vertrouw hebben prima leiderschap over hem.

- Qua stalling heb ik geen problemen,er zitten (gelukkig) enkele goede stallen in de buurt waar ze correct met hengsten om kunnen, ze ook uitbrengen op wedstrijden en waar ze ook gestald mogen worden. Waar ik deze winter heen ga kan en mag hij ook dagelijks naar buiten. Het was vroeger een stal voor uitsluitend hengsten dus de volledige accommodattie is daar ook nog steeds op aangepast, al hebben de huidige eigenaars zelf geen hengsten in bezit.

Dit zijn alle pro's waarom ik hem hengst laat. Als ik echter merk dat hij ook maar 1x te ver gaat of problemen begint op te leveren in omgang/rijden, dan gaat er zonder pardon de hele zaak af. Wordt hij echter wel goedgekeurd (wat me al zou verwonderen, ben maar kleine garnaal) dan blijft hij hengst maar is het afhankelijk van de situatie of hij bij mij blijft of verhuist naar een hengstenhouder.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-11 11:39

rommulus schreef:

mijn blik is zo kan de eigenaar er zelf goed mee om gaan moet het geheel de keuze zijn van de eigenaar zelf
mocht de veiligheid en of gezondheid van het dier in geding komen lekker laten ruinen

En wat als de veiligheid en gezondheid van mensen in het geding komen?
De eigenaar mag het lekker zelf weten, maar vaak kom je als je met een hengst bezig bent, toch in aanraking met anderen, en een ongeluk omdat iemand zijn hengst niet onder controle heeft (en het kan heel snel gaan hoor, ook zonder dat je het aan ziet komen) is gewoon niet nodig.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-11 11:40

Varekaj schreef:
Dit zijn alle pro's waarom ik hem hengst laat. Als ik echter merk dat hij ook maar 1x te ver gaat of problemen begint op te leveren in omgang/rijden, dan gaat er zonder pardon de hele zaak af. Wordt hij echter wel goedgekeurd (wat me al zou verwonderen, ben maar kleine garnaal) dan blijft hij hengst maar is het afhankelijk van de situatie of hij bij mij blijft of verhuist naar een hengstenhouder.

De vraag is dan, voor hoeveel dekkingen per jaar wil je hem hengst houden?

rommulus

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-11 11:45

Cassidy schreef:
rommulus schreef:

En wat als de veiligheid en gezondheid van mensen in het geding komen?
De eigenaar mag het lekker zelf weten, maar vaak kom je als je met een hengst bezig bent, toch in aanraking met anderen, en een ongeluk omdat iemand zijn hengst niet onder controle heeft (en het kan heel snel gaan hoor, ook zonder dat je het aan ziet komen) is gewoon niet nodig.

staat redelijk met elkaar in verband niet ???
gevaar voor mens is er altijd als je met paarden om gaat
je kan er af vallen een trap krijgen .... etc etc

Cassidy schreef:
Varekaj schreef:

is dat niet haart keuze ??

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-11 11:48

De vraag was aan Varekaj, niet aan jouw.

Omgang met paarden is idd met gevaren verbonden. Sommige dingen zijn een mogelijk gevolg van de omgang met paarden (en ik krijg de indruk dat basis veiligheid in omgang met paarden soms ver te zoeken is), anderen hoef je niet op te zoeken/ kun je zoveel mogelijk beperken.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-11 11:49

Cassidy schreef:

Dat vind ik opzich geen argument. Als mijn hengst goedgekeurd word gaat het ook om max 50 merries...als hij populair wordt tenminste. Is het een minder populaire hengst zijn het 10 tot 20 dekkingen per jaar. Dat heb je bij een minder groot type/ras nou eenmaal.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-11 11:51

En als het om 1 of 2 merries gaat? Laat je hem dan bij de hengstenhouder staan?

rommulus

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-11 11:52

waarom moet iedereen zich verdedigen als die de keuze maakt zijn of haar paard niet te laten ruinen ??

dan kan de eigenaar er dus niet mee om gaan