hoeveel uur rijd jij per dag?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

kobus123

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-11 10:24

Drie kwartiertje.. Ligt eraan hoe het gaat ook. Als we lekker bezig zijn geweest, misschien korter..

SternPhoto

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-11 10:30

oke klik volgens mij heel idioot.., maar een jaar of 4 geleden reedt ik een new forest van 8 jaar..
maar die reed ik 2 keer per dag een uur en dat 4 dagen in de week..,
nu niet intensief dressuur of springen, in de middag rond 1 uur een uur les
en in de avond rond 5 of 6 een uur vrijrijden of het bos in..

is dat dan veel ?? paard was niet moe.., ging gewoon door ook met de gekke fratsen.. bokken etc..

want als ik eigen paard zou hebben zou ik dat ook doen..
of is dit verkeerd??

Vienna2007

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-11 10:37

Verbasend dat er zoveel mensen een uur paardrijden!

Nano05

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-11 11:39

Chaos schreef:
Ik train ze allemaal tot 3kwartier. Wat rijden jullie lang?

Ik rij mijn 8 jarige momenteel 4x per week 30 tot 45 min, 1x per week les waarvan de duur heel verschillend is, 1x per week aan de longe ongeveer 20 minuten en 1x per week vrij. Ik heb liever een korte goeie training.

Mijn 19-jarige haf gebruik ik ongeveer 3x in de week een half uur voor lessen.

12 jarige kwpn'er 2x per week half uur voor lessen, mijn man 1x per week een half uur en ik 1x per week een half uur.

Mijn 6-jarige kwpn'er verschilt per week, maar zit ik ook niet langer op dan 45 minuten.

Lotje02

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-11 12:02

Meestal ziet ons schema er zo uit:

Maandag: Zelf dressuur, ongeveer 45 minuten / of longeren 30 minuten
Dinsdag: Les, 1 uur
Woensdag: Buitenrit 1,5 - 2,5 uur
Donderdag: Les, 1 uur
Vrijdag: Vrij
Zaterdag: Zelf dressuur, 45 minuten
Zondag: Buitenrit 1,5- 2,5 uur

Het ligt er natuurlijk ook aan hoe het rijden gaat. Als het fijn gaat stop ik wat eerder en als het niet zo lekker gaat dan rij ik wat langer door. En voor een wedstrijd trainen we soms ook wat extra.

Christel1972

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-11 14:45

ik rijd mijn 3 jarige net aangereden fries om de dag een half uur.

tessie1985

Re: hoeveel uur rijd jij per dag?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-11 14:55

mijn 3 jarige had ik 5 keer opgezeten en heeft vrij tot volgendjaar

mijn 4 jarige rij ik ong 4 keer per week een halfuurtje dressuur en af en toe een buitenritje ( ze is net 3 maanden ohz)

mijn 17 jarige ruin word 5 keer per week 45 min gereden en 1 keer longeren
met mooi weer 1 keer per week bosrit van 4 uur lang
en heeft altijd 1 dagje vrij

EliseXJoelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-11 15:14

Ik Rij mijn (verzorg) haflingertje van 22jaar, vaan 30 tot 60 minuten per keer. Buitenritten soms ook gewoon van 2,5uur ;) hij is nog in top conditie dus gaat allemaal prima!
Daarnaast rij ik een tinkertje van (naar schatting) 10jaar (ik weet het niet haha) deze rij ik per keer bijna een vol uur! hem train ik dan ook dressuur matig en stop ik pas als het goed gaat.

Soms rij ik ook nog andere paarden en dan ligt het er net aan hoe het gaat en wat we doen.

Darkness85

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-11 16:47

Toen ik nog wedstrijd reed en ook trainde reed ik elke dag wel een uur tot 1,5u. Dressuur, springen of een buitenrit. Als ik een dag niet reed longeerde ik 30 min. Soms los, soms met de pessoa.

Nu rijd ik hem hooguit 1x in de week. Voor de rest staat hij uit z'n neus te eten op de wei.

Ik heb een KWPN Tuigpaard van 17.

Marretjeee

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-11 16:50

ik ben net een jonge fries van 3 aan het inrijden :P

we longeren eerst nog maar rijden nu aan de longeer lijn 2x per week 20 min. en ervoor longeer werk natuurlijk :)

de andere dagen rijd ik niet echt maaar doe ik veel longeer werk en trucjes leren :)

Delaja

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-11 16:55

8 jarige draver:
5 keer per week rijden en we hebben geen vaste dagen.
1 dag volledig rust, dan staat ze alleen buiten en wordt ze geborsteld. 1 dag longeren/freestyle of rijden met mijn buurmeisje van 9 (die hobbelt wat rondjes) er op.
1 keer per week 1 uurtje in de bak western basis, voornamelijk speedcontrole, het bevestigen van de neckreining en stuuroefeningen die mevrouw erg moeilijk vindt (mini cirkels, vierkantjes e.d.)
2 keer per week een buitenrit, variërend van 1 uur tot ruim2 uur (meestal rond 1.5 uur).
De overige twee dagen komt de bijrijdster die afwisselt met buitenrijden, in de bak rijden en freestyle.
Daarnaast staat mijn paard veel in de wei en in de winter in de paddock. In de winter wordt ze ook minder gereden omdat we niet altijd de bak in kunnen of als het glad is buiten.

romyloverrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-11 17:04

mijn ongeveer 20 jarige welch verzorgpony
die ik pas 2 maanden aan het rijden ben
(heeft ervoor 10 jaar stilgestaan)
rij ik zo op het moment (ben nog conditie op aan het bouwen):

1X per week logeren 30 tot 40 minuten incl. in en uit stappen
1X per week uitrit van 1,5 tot 2 uur erop of ernaast
alleen stapen (wegens conditie)
3X per week gewoon rijden 30 tot 45 minuten incl. in en uit stappen
1X per week rustdag

vinnykelly

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-11 17:26

Ik heb meerdere paarden te rijden op een dag, maar hou meestal hetzelfde schema aan. Behalve voor de 3 jarige.

KWPN 8, KWPN 5 jaar, KWPN 4,5 jaar (allemaal Dressuur):

Maandag: Rust
Dinsdag: longeren (half uurtje)
Donderdag: 45 min trainen (Les)
Vrijdag: Rust
Zaterdag: Longeren (Half uurtje)
Zondag: Wedstrijd

KWPN 3 jarige:

Maandag: Longeren 30 min
Dinsdag: Rust
Donderdag: Longeren (kwartier) daarna 20 min (les)
Vrijdag: Rust
Zaterdag: Longeren (kwartier) Daarna 20 min trainen.
Zondag: Rust

vickersss

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-11 20:26

dat ik nog op men paardje reed dat is een draver van 7 toen reed ik gewoon een uurtje onegevver maar dan wel een uur aan het werk :)

CarolR

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-11 15:45

Rijden inderdaad lang. het paard ''groeit'' pas in de rust.. 20 tot 45 minuten zou genoeg zijn..
maar toch rijden we stiekem altijd nog effe door ''nou gaat hij zo lekker'' haha.

connepon85

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-11 00:05

Het verschilt bij mij; 25 minuten tot 50 minuten. Zit altijd wel veel stapwerk bij aan het begin en tussendoor. Het is een 5-jarige KWPN-er.

Punz

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-11 00:22

Anderhalf uur dressuur rijden vind ik echt bizar! Dat is imo geen trainen meer, maar óvertrainen.
Dat je langer wegblijft op een buitenrit kan ik me voorstellen, dat is ( als je het verstandig doet teminste) toch minder intensief.

Mijn 5 jarige connemara wordt 3, maximaal 4 keer per week een half uur tot 3 kwartier dressuurmatig gereden ( connemara's zijn laat rijp, ik doe het voorzichtig aan met hem, hij is ook pas op zijn vierde ingereden)

Aanvulling @ Kani_ij: dat vind ik eigenlijk beter dan anderhalf uur achter elkaar dressuren. Kan me voorstellen dat het goed kan zoals jij het beschrijft, zeker bij een paard met een goede conditie en veel looplust. De buitenrit ontspant dan ook wat.

Annika__

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-11 23:38

Ik rij meestal een half uur tot drie kwartier, en op donderdag heeft hij vrij.

zodiacje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-11 23:39

ik werk met paarden dus rij dan
meest een uurtje of vijf per dag
lekker voor de billetjes :=

mijn eigen paard reed ik in de bak een half uur
buiten meestal een uur en de langere ritten 2,5 uur

Laulette92

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-11 00:42

carlijn22 schreef:
ik weet niet of dit hier goed staat, maar ik heb een vraag. *D

de titel zegt ht al: hoe lang rijdenn jullie je paard per dag?
en welke disciplines?
graag ras en leeftijd van je paard, want alsie een 20 jaar oude knokkige arabier is is het iets anders dan een 7 jaar oude fjord bij wijze van spreke.
ik hoop dat dit onderwerp nog niet geplaatst is, ik heb gezocht maar geen vragen met echt goede antwoorden.

groetjes Carlijn

Haaai ,

Ik laat me paard elke dag bewegen wissel het alleen wel af met buiten rijden en longeren(longlijnen) en laag springen en balkjes lopen maar als ik aan het trainen ben en na een half uur denk ik ze doet het goed ga ik alsnog naar buiten(paard staat naast het bos) en ze staat overdag tot een uur of 6 buiten,
Ik rij dresuur met der en ze is 18 dus de leeftijd maak niet uit als je sport moet je ze soepel houden.

groetjes

Mowoah

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-11 01:25

Darkness85 schreef:
Toen ik nog wedstrijd reed en ook trainde reed ik elke dag wel een uur tot 1,5u. Dressuur, springen of een buitenrit. Als ik een dag niet reed longeerde ik 30 min. Soms los, soms met de pessoa.

Nu rijd ik hem hooguit 1x in de week. Voor de rest staat hij uit z'n neus te eten op de wei.

Ik heb een KWPN Tuigpaard van 17.

Wauw, elke dag 1-1,5 uur trainen en anders longeren? Had hij dan nooit een dagje rust? :oo

Boompje1985

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-11 13:58

bedenk bij wat je ook doet een normaal gezond paard op volwassen leeftijd heeft een prestatie piek van 20 tot 30 min. dit is wat je eigenlijk op een manege paard ook dan rijd begint met 10 tot 15 min warmlopen dan begin je met je disipline kan zijn dressuur,springen zo'n 20 tot 30 min. Buiten rijden telt even niet mee in dit verhaal. daarna begin je met je afbouw cooling down wat heel belangrijk is en niet overschat mag worden, spierpijn vermijd je een groot deel door goed uit/droog te stappen.

Boompje1985

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-11 13:59

Boompje1985 schreef:
bedenk bij wat je ook doet een normaal gezond paard op volwassen leeftijd heeft een prestatie piek van 20 tot 30 min. dit is wat je eigenlijk op een manege paard ook dan rijd begint met 10 tot 15 min warmlopen dan begin je met je disipline kan zijn dressuur,springen zo'n 20 tot 30 min. Buiten rijden telt even niet mee in dit verhaal. daarna begin je met je afbouw cooling down wat heel belangrijk is en niet overschat mag worden, spierpijn vermijd je een groot deel door goed uit/droog te stappen.

denk aan wedstrijden dan ben je ook maar 5 of 10 min in de ring aan het rijden en geen uren!

Angeliekje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-11 14:04

Mijn tinkermerrie van 10 jaar loopt met bijrijdster zo'n 2 uur per week (incl 1u intensief les), maar zou niet weten waar ik op kom qua tijd :P De ene keer maak ik een buitenrit van ong 1,5u, de andere keer rij ik denk ik een half uur tot drie kwartier in de bak. Ook gooi ik haar nog wel eens los in de bak met of zonder een hindernis wat ze helemaal geweldig vind. Verschilt enorm dus! We rijden recreatief.

Sappos

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-11 14:09

Wow ik vind 2 uur achter elkaar dressuren echt ziek en sneu. Weet natuurlijk niet op wat voor niveau maar pff ik vind 2 uur concentratie erbij houden wel erg veel. Als ik met mijn dieren dressuur (4, 4, 6 jaar allemaal aangespannen) dan is het vaak 30 minuutjes en dan zijn ze klaar, heb ik dan nog niet bereikt wat ik wilde dus een brave soepele pony die goed aan de hulpen staat, dan ga ik nog even door. Maar nooit meer dan een uur, dat vind ik veel te zwaar! Buitenrijden doe ik dan wel langer, dat varieert van 20 minuten tot 2 uur, ligt eraan wat voor rondje en waarvoor ik train. Voor training voor een meerdaagse reed ik 2x per week 2 uur buiten. Longeren is vaak 30 minuutjes, langer is echt slecht voor de benen. Springen is ook maar een minuut of 30.
Ik vind het ook heel belangrijk om 2 dagen rust per week in te lassen, gewoon omdat ze ook wel eens vrij mogen zijn (ondanks dat ze 24/7 buiten staan). Misschien is dat gewoon mijn eigen gevoel en heeft een paard daar geen idee van. Toch ben ik super zuinig op mijn pony's en ga ik ze echt geen 1,5 uur rondjagen door de bak...