"Aan het werk" met een enter of twenter

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-11 12:36

Ik ben het helemaal met je eens lexytinker dat een jong paard niet 23/24 op stal moet, geldt ook voor alle leeftijden trouwens naar mijn mening. Een van de redenen waarom ik een jong paard wilde, is om vooral van jongsaf aan hem dat leven te geven waarvan ik vind dat dat het beste is. Dus altijd buiten, veel ruimte, een goed samengestelde kudde, controle op zijn ontwikkeling en hem lang kunnen laten uitgroeien. Niet enkel voor het opvoeden.

butengeweun

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-11 12:37

Hier ook iemand die al wat doet mijn zijn jonkie, naja 2 jaar en 3 maanden (staat 24/7 buiten in de groep). Ze leert nu om op 3 a 4 meter bij mij vandaan te lopen (begin longeren maar rechtuit) of een keer lange lijnen met mijn vriend ernaast maar ik probeer rustig te sturen (met kaptoon met ringen aan de zijkant, sturen door middel van openen van de lijnen aan 1 kant en wat lichte druk) Dit doen we 1 a 2 keer per week in een sessie van net 5 minuten (beiden kanten 2 a 3 minuten)

Vaststaan is hier iedere dag even in de hand. Maar dit komt doordat toen ze kwam het niet kon en ik toch niet dadelijk 6 a 7 honderd kilo tegen me wil hebben maar liever haar nu al leer dat temeraturen en aan de tietjes zitten niet eng is maar dagelijkse kost. Dit ging in het begin met wat paniek maar nu staan ze los en zeker bij de tietjes is het heerlijk kriebelen volgens haar,

Van puur de opfok in ben ik niet,niet omdat het niet goed zou zijn voor het paard maar voor de verzorging. De meeste staan ''s winters in loopstallen en dan weinig tot geen hoeven krabben dan wil je niet de kwaliteit van de hoeven zien (er zijn altijd uitzondering op bedrijfen en paarden)

Veulens komen hier al vanaf dag 1 in aanraking met mensen en weten ook dondersgoed binnen een korte tijd wat wel en niet mag. Met een maand of 2 gaan ze ook voor de eerste keer mee naar buiten en leren dus al snel dat mensen leuk zijn maar op schoot liggen zoals ik wel eens op foto's ziet gebeurt hier niet hoe mooi het me ook lijkt want later mag het ook niet net als happen naar mensen en trappen.

[quote="Duheloi] dd, ik durf veel meer met mijn twenter, terwijl die nog zo onrustig is met momenten, dan met de vierjarige die mij overal heensleurt, omdat ik weet dat mijn twenter wel oplet om mij geen pijn te doen (tegenover mij is ze relatief voorzichtig) en die vierjarige gewoon doorgaat, no matter what. dan is mijn keus ook vlug gemaakt hoor :D[/quote]

Dan heb je een goede twenter die van mij is af en toe even vergeten dat baasje er ook nog staat en niet erg onder de indruk als ik sta te springen van de pijn omdat ze boven op mijn voet staat. Maar verder is het een schat.
Laatst bijgewerkt door butengeweun op 19-07-11 12:51, in het totaal 1 keer bewerkt

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-11 12:42

momo_lover schreef:
Hier ook iemand die al wat doet mijn zijn jonkie, naja 2 jaar en 3 maanden (staat 24/7 buiten in de groep). Ze leert nu om op 3 a 4 meter bij mij vandaan te lopen (begin longeren maar rechtuit) of een keer lange lijnen met mijn vriend ernaast maar ik probeer rustig te sturen (met kaptoon met ringen aan de zijkant, sturen door middel van openen van de lijnen aan 1 kant en wat lichte druk) Dit doen we 1 a 2 keer per week in een sessie van net 5 minuten (beiden kanten 2 a 3 minuten)

Ik vind dit onder de noemer 'trainen' vallen en niet onder de noemer 'knuffelen etc.'.
Waarom zou een paard van 2 jaar en 3 maanden in vredesnaam al aan de lijnen moeten lopen? Dat het paard met 3 jaar gelijk klaar is om bereden te worden? Dat snap ik dus niet.
Waarom die haast? Dan koop je toch gewoon een ouder paard waar je direct mee aan de slag kan? Of is dat te duur?

butengeweun

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-11 12:49

het is licht trainen. Maar valt bij mij nog onder het zeer lichte werk. Rechtuit, niet zwaar belastend voor de gewrichten, niet gedwongen en ze doet alles met plezier. Ze moet van mij nu vooral leren lopen zonder dat ik voorop loop, als je goed leest loopt ze eigenlijk met mijn vriend die gewoon aan het halster loopt en ik meld dat we een bochtje gaan maken geef licht de hulp en dan helpt hij dan heeft ze het door 2 bochten verder is ze klaar. En ja het is makkelijk voor als ze dadelijk wat ouder is, zou het ook ook dan pas kunnen leren. Maar maak zelf de keuze voor nu.

Hellaas moet ze bij nu al aan de lichte arbeid en als ze wat braver zou zijn aan de hand (lees vaak nog iets te enthousiast wegwwandelen) dan was ze al vaak als handpaard met de oudere dame meegegaan maar dat vindt ik onverantwoord. Dus krijgt ze gehoorzaamheids curcus aan de lange lijnen. gaat dit dadelijk goed gaat ze als handpaard (behoort bij ook tot zeer lichte arbeid) mee.

Inrijden zie ik volgend jaar wel als ze dan nog z''n slungel is wacht ik tot eind van het jaar of zelf 2013 begonnen met longeerwerk en opstappen. Zwaarder belastend werk waarbij ze echt moeten gaan nadenken en de spieren en gewrichten zwaarder worden belast.

050206051012

Re: "Aan het werk" met een enter of twenter

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-11 12:51

Dit gaat er bij mij niet in, sorry. Wat voor excuses je ook hebt naar jezelf toe.

butengeweun

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-11 12:54

wat mag ik dan volgens jou met haar doen? Alleen op de weide zetten en pas pakken als ze 3 of liever 5 is.

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-11 13:02

Ik vind poetsen, leren vast staan, voetjes leren geven, evt. wat op de weg wandelen echt genoeg voor zo'n jong ding.
Mijn paard heb ik de basisdingen geleerd (vast staan, voetje geven, benen afspoelen, wormenspuit wennen, etc.) en daarna is ze lekker de wei op gegaan. Ze was een onzeker type, maar is er als een flinke dame met een eigen karakter uit gekomen.
Ik snap nooit zo goed waarom mensen constant tijden willen verleggen. Waarom niet met 3 beginnen met longeren? Of voor mij part een maand ervoor, maar waarom alles altijd maar eerder? Het is niet dat je daar een braaf paard van krijgt, want als je het een half jaar later doet wordt het paard net zo braaf. Maar kunnen mensen niet wachten of wat is dat? Ongeduld?

luve_rozes

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-11 13:17

Paarden lopen in de opfok, om sociaal onder elkaar te worden, spieren te trainen, skelet lekker te laten groeien, goede longen en afweer te ontwikkelen, en geestelijk te rijpen. Ze dat te onthouden, of ze er steeds bij weg te halen, is niet gewenst. Niet voor de kudde en de rangorde, en niet voor het paard zelf. Het paard leert in de kudde ontzettend veel over 'paard zijn', waar wij later van profiteren. Immers, daar spreekt men zijn taal.
Ook voor de jonge kindertjes in China, die 'spelenderwijs' vroeg beginnen te leren, valt te vrezen volgens veel onderzoeken, als je imo al een paard vergelijken wilt met een mens.

Paarden zijn op jonge leeftijd geestelijk er niet aan toe, veel te verwerken. Ze leren rangorde bepaling in de kudde door soortgenoten, dat kunnen wij nooit zo goed, als ze dat zelf kunnen.We gebruiken dat later zelf wel naar ze toe. Dingen leren die wij willen, en zelf geestelijk nog moeten leren wie je bent als paard, kan, en is, snel te veel. Op wat latere leeftijd, zijn ze in het koppie veel stabieler, en is de kans op fouten, veel minder, en heeft, mocht het onverhoopt fout gaan, het meestal minder gevolgen. Je moet wel heel zeker zijn van je 'paardentaal', als je dat denkt te kunnen. zelfs met een jong paard, 3, of liever 4 jaar, werk je in het begin maar 3 a 4 keer per week, om alles lichamelijk en geestelijk goed te laten verwerken.

En dan nog het lichamelijke aspect. wat is belasten? Iedere vorm van 'dwingen', hoe licht ook, is een vorm van belasten, voor een lichaam wat er niet aan toe is. Dat komt neer op een baby van drie maanden laten lopen.

Nu moet, zeker op hoger niveau, het paard snel daar zijn, waar het geld kan verdienen. Als jong met een paard bezig zijn, een goede weg zou zijn, denk ik dat die allang uitgevonden zou zijn, door mensen die er geld mee willen verdienen. Ik zie hoe ik het ook bekijk, hier geen enkele meerwaarde in, behalve dat je voor jezelf het excuus hebt, eerder wat te doen, onder het motto, lol met je knol. Hoewel ik dat 'met' toch betwijfel, op de lange duur.

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-11 13:21

Duidelijke post, luve_rozes!

LecyTinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-11 13:23

leetijd blijft altijd een gevoelig punt, want ik ben ook van mening ( is laat duidelijk in elke post zien dat het een persoonlijke mening is en geen feit) dat sommige paarden van 3 gewoon ook niet klaar zijn voor werk, dat die makkelijk nog een jaar of misschien twee de tijd nodig hebben om te weten waar ze hun benen moeten plaatsen en er mentaal ook klaar voor zijn. Maar daar hoor je dan weer niemand over, want het paard is al 3 jaar. Leeftijd is niet nummer gebonden, maar ontwikkeling gebonden. Hengsten zijn vaak op twee en een half al prima in staat op te werken. Licht werk zoals eens een longeerpoging, loopmolen etc. Zolang je goed in je hoofd houd dat het nog een jong paard in ontwikkeling is, dan kan dat in mijn mening geen kwaad. Ik vind het erger als ik 3 jarige zie die vanuit het niets in een mega zware inrijd sessie gegooit worden en vervolgens elke dag aan de teugel moeten. Zo een paard heeft zich lichaamlijk nooit kunnen voorbereiden op die taak, laat staan mentaal.
Dus waarom zou je niet al wat kunnen klussen met je onder-de-drie paardje? Zolang je heel erg goed in de gaten houd dat overdaad schaad! Mijn jonge paarden crossen ook op kleine voltes door de weide en maken bochten waardoor ze onderuit schuiven. Of daar nu een longeerlijn aan vast zit op zo een volte of niet, dat maakt geen ene biet uit ( vind ik) Maar of je bezig bent en in een half uur tje paard 8 rondjes laat stappen en een rondje of twee in draf en je werkt aan het stilstaan en dat soort dingen. Nou daar worden ze echt niet slecht van. Maar dat moet je niet elke dag doen.
Ik zie hier bokkers obstakel parcours neerleggen waar ik als persoon nog niet eens overheen durf ( :P ) en hun twee jarige hobbelt lekker achter ze aan over een zijl of tussen ballonnen door of een modderbad. Hoe kan dat geen toegevoegde waarde geven aan het paard? Al is het alleen op het gebied van vertrouwen tussen paard en eigenaar?

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-11 13:29

LecyTinker schreef:
Mijn jonge paarden crossen ook op kleine voltes door de weide en maken bochten waardoor ze onderuit schuiven. Of daar nu een longeerlijn aan vast zit op zo een volte of niet, dat maakt geen ene biet uit ( vind ik)

Ik vind daar een enorm verschil in zitten.

LecyTinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-11 13:30

Quellian schreef:
LecyTinker schreef:
Mijn jonge paarden crossen ook op kleine voltes door de weide en maken bochten waardoor ze onderuit schuiven. Of daar nu een longeerlijn aan vast zit op zo een volte of niet, dat maakt geen ene biet uit ( vind ik)

_O-

dat onderuit schuiven uiteraard niet he...dat bedoelde ik er niet bij.

luve_rozes

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-11 13:31

Quellian schreef:
LecyTinker schreef:

Ik dus ook. Het verschil tussen gedwongen lopen, en het zelf doen, en bepalen wanneer het genoeg is. Zolang we geen röntgen ogen bezitten, en zien wat we aanrichten met wat we doen, is het een 'no go'.

Malenka

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-11 13:33

Ik heb er ook voor gekozen al heel vroeg met mijn paarden te beginnen. Naar mijn mening niets mis mee als je maar niet gaat forceren. Ik ben er voorstander van om alles op het tempo van het paard te doen en niet te veel te plannen. Je hoeft dan niet te dwingen en voor het dier is het meeste dan al snel de normaalste zaak van de wereld.

Bij mij stonden ze in een gemengde groep op het land van veulen tot bejaarde, merries en ruinen.

Dagelijks kwamen ze uit het land voor een borstel en een bakje voer. Het veulen liep in de bak als ik aan het werk was met mijn volwassen paard. Vooral bij het longeren deed hij vaak uit zichzelf mee. Als hij moe was ging hij liggen slapen.

We wandelen vanaf het begin af aan langs de weg zonder andere paarden. Ik wil een paard dat het zonder andere kan. Dat is gelukt.

Als ze wat te stoer worden aan de lijn laat ik ze eens een rondje om me heen lopen. Zo ontstaat er een begin voor het longeren wat we later zonder problemen oppakken en uitbouwen.

Komen ze bij het zadelen van een volwassen paard staan? Dan ook eens een dekje op de rug. De appaloosa in mijn profiel wilde zelfs hele graag leren en wilde alles doen dat mijn haflinger ook deed. Ja, die liep dus met 1,5 jaar al aan de dubbele lijn. Dat ging gewoon zo en was absoluut niet gepland. Mijn andere paard was bijna 3 toen we daar aantoe waren (maar die kwam dan ook pas met 1,5 jaar bij me). Ook goed. Dat was zijn tempo.

Ik zie niet in waarom je dit niet zou doen. Ik heb wel eens het argument gehoord dat ze dan te sterk zijn met inrijden en dus lastiger. Nou, grotere onzin is er naar mijn mening niet. Ik wil juist het paard zo min mogelijk overdonderen en zo min mogelijk tot last zijn. Als dat je doel is zul je een goede voorbereiding moeten hebben. Juist door ruim van te voren alles stap voor stap normaal te maken kun je opstappen en wegrijden.

LecyTinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-11 13:34

dat is idd een mening... ik denk dat als je met een twenter aan een touwtje staat en je zeg... klik klik klik, dat het geen schade aanricht als hij op een volte loopt. Maar nog maals... is mijn mening.
Zo vind ik trailer training voordat ze groot en sterk zijn ook heel erg belangrijk.
Laatst bijgewerkt door LecyTinker op 19-07-11 13:35, in het totaal 1 keer bewerkt

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-11 13:35

Een paard in 'vrijheid' kan zelf heel goed bepalen wat hij wel of niet kan. Ze zullen in de wei geen dingen doen die ze fysiek niet aan kunnen.
Een paard dat kreupel is en stalrust moet hebben mag van mij naar buiten (alleen of met rustige weidegenoot), want ik ben van mening dat het paard zelf weet wat het wel of niet kan.
Een paard aan de longe heeft geen keuze. Als er 'draf' wordt gezegd en hij blijft stappen, dan komt er -op z'n minst- een schreeuw achteraan. In de wei gebeurt dat niet, daar gelden zijn eigen regels.

LecyTinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-11 13:36

Quellian schreef:
Een paard in 'vrijheid' kan zelf heel goed bepalen wat hij wel of niet kan. Ze zullen in de wei geen dingen doen die ze fysiek niet aan kunnen.
Een paard dat kreupel is en stalrust moet hebben mag van mij naar buiten (alleen of met rustige weidegenoot), want ik ben van mening dat het paard zelf weet wat het wel of niet kan.
Een paard aan de longe heeft geen keuze. Als er 'draf' wordt gezegd en hij blijft stappen, dan komt er -op z'n minst- een schreeuw achteraan. In de wei gebeurt dat niet, daar gelden zijn eigen regels.

wel als je al loopt te scheeuwen tegen je twenter, dan doe je het zo wie zo al fout. Dan ben je duidelijk op een verkeerde manier bezig en is je paard idd beter af in de opfok. Maar er is een overdaad aan bokkers die vroeg zijn begonnen spelenderwijs en die waanzinnig leuke en gezonde paarden hebben.

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-11 13:41

LecyTinker schreef:
wel als je al loopt te scheeuwen tegen je twenter, dan doe je het zo wie zo al fout. Dan ben je duidelijk op een verkeerde manier bezig en is je paard idd beter af in de opfok. Maar er is een overdaad aan bokkers die vroeg zijn begonnen spelenderwijs en die waanzinnig leuke en gezonde paarden hebben.

Stel jouw paard loopt aan de longe in de paddock, dan wil je -neem ik aan- dat hij naar je luistert, want anders heeft het helemaal geen zin. Ik lees hier dat het doel is dat het paard dingen leert, maar hoe doe je dat dan? Aai je hem met fluwelen handschoentjes over z'n billen en vraag je hem in fantasytaal of hij alsjeblieft wil doen wat jij van hem vraagt?

Een paard dat wéét wat er van hem verwacht wordt (en hier zowel fysiek als mentaal aan toe is) krijgt wel een stemverheffing als het niet luistert of een tik in de lucht met de zweep.

butengeweun

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-11 13:45

Quellian schreef:
Ik vind poetsen, leren vast staan, voetjes leren geven, evt. wat op de weg wandelen echt genoeg voor zo'n jong ding.
Mijn paard heb ik de basisdingen geleerd (vast staan, voetje geven, benen afspoelen, wormenspuit wennen, etc.) en daarna is ze lekker de wei op gegaan. Ze was een onzeker type, maar is er als een flinke dame met een eigen karakter uit gekomen.
Ik snap nooit zo goed waarom mensen constant tijden willen verleggen. Waarom niet met 3 beginnen met longeren? Of voor mij part een maand ervoor, maar waarom alles altijd maar eerder? Het is niet dat je daar een braaf paard van krijgt, want als je het een half jaar later doet wordt het paard net zo braaf. Maar kunnen mensen niet wachten of wat is dat? Ongeduld?

Voordat een paard zover dat hij met mij mee naar buiten mag is moet hij aan de hand in de bak/weide/longeerkraal (of waar je ook oefend) voor 100 procent luisteren en dat leer je door training ben ik van mening. Ze moeten dan ho, stap, links, rechts en draf kunnen. it bouw ik uit naar dat het ook kan op een meter afstand, 2 meter, 3 meter, erachter tot uiteindelijk longeren in een tempo dat het paard aankan.

En zoals Malenka zegt bij de 1 is dat op 2 bij de ander op 4. Mijn dame vindt het leuk en komt er altijd bij staan dus ja ze heeft een keer een dekje opgehad en het veel te grote sleeptuig (verder maar snel weer afgedaan) van haar grote zus. En ze vondt het heerlijk. Verder doen we er niets mee.

Quellian schreef:
LecyTinker schreef:

Stel jouw paard loopt aan de longe in de paddock, dan wil je -neem ik aan- dat hij naar je luistert, want anders heeft het helemaal geen zin. Ik lees hier dat het doel is dat het paard dingen leert, maar hoe doe je dat dan? Aai je hem met fluwelen handschoentjes over z'n billen en vraag je hem in fantasytaal of hij alsjeblieft wil doen wat jij van hem vraagt?

Een paard dat wéét wat er van hem verwacht wordt (en hier zowel fysiek als mentaal aan toe is) krijgt wel een stemverheffing als het niet luistert of een tik in de lucht met de zweep.

Het leren lopen op afstand gaat inderdaad zoal je het zegt ik geef op 1 meter het comando stap snapt ze het niet dan heel zachtjes met de zweep kieten achter haar kont en zet ze ook maar 1 stap dan is ze super. Na 2 keer hebben ze door dat stemcomando +kietel voorwaart betekend en dan zweep weg en ze hebben hem. Als ze niet gaan lopen snappen ze het niet en dan moet je ze ook niet gaan strafen. 2e methode die ik dus gebruik als ik zelf uit het zicht commando''s ga geven is iemand die meeloopt met een halstertouw en die vooral niet zegt maar wel als ik zeg stap dat hij gaat lopen dan is het snel geleerd.
Laatst bijgewerkt door butengeweun op 19-07-11 13:53, in het totaal 1 keer bewerkt

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-11 13:51

Sommige mensen wíllen het niet geloven denk ik, dat is zo jammer aan mensen met paarden: 'als Ik het maar naar mijn zin heb'.
Het heeft totaal geen nut om mensen de ogen proberen te openen, is zonde van de energie.
Ik koop enkel jonge groene paarden, zodat ik wéét dat ze blanco zijn en er geen dingen mee gedaan zijn die ik niet wil bij mijn dieren.

Daydream27

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-11 13:56

Ik lees steeds dat iedereen vindt dat ze paard ergens zooo ontzettend van geniet. Maar sorry, hoe weet je dat in hemelsnaam? Ik bedoel ik begrijp echt wel dat als een paard een beetje vrolijk kijkt dat ze het dan redelijk naar hun zin hebben, maar dan hoe weet je nou dat je paard kunstjes doen leuker vind dan in de wei staan?

Ik bedoel doen we niet allemaal gewoon wat we zelf leuk vinden met ons paard? En zien we nu niet gewoon wat we willen zien? Ik bedoel zolang je een paard in wat voor zin dan ook geen kwaad doet, ben je toch gewoon goed bezig?

butengeweun

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-11 14:03

Plezier merk ik aan de oren, haar meewerkendheid om wat te gaan doen. Vinden ze het niet leuk of wordt het te moeilijk vreliezen ze eht plezier in jou als mens dan beteken je niet leuk en zullen ze niet meer komen. Als ze alles als ze lostaan toestaan (lees; poetsen, dekje erop en eraf(eraf vooral door paard die het wel leuk vindt vliegen)

Moet wel zeggen mijn paarden staan al 24/7 in de weide en zeker een net nieuwe weide dan wint de weide het ;) en mag eerst even een uurtje of 2 wachten want dan win ik het weer. voor de rest is weide dus bij mij het normaalste van de dag en ze weten na het werk (die 5 minuten) mag ik er weer op maar dan blijft ze liever bij mij staan om te zien wat ik met grote zus ga doen inplaats van staan eten op de weide.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-11 14:06

Je paard kennen, dan weet je wat hij leuk vindt of niet. :D
Ko is bijvoorbeeld heel nieuwsgierig aangelegd, vreemde voorwerpen onderzoeken is dus leuk.
Zwemmen vind hij ook geweldig, hoe ontdek je dat.. doordat hij zelf een duik in de vaart neemt en baantjes gaat zwemmen :+ Ik bied dingen aan, zo kom je erachter wat leuk is, wat niet, wat werkt.

En natuurlijk doe je wat je zelf leuk vindt, tot zekere hoogte en altijd rekening houdend met je paard (leeftijd, karakter, lichaam etc etc etc). Daar heb ik hem voor. En wat ik leuk vind, is een paard wat paard kan zijn. Ik geniet als ik hem weer terugzet in zijn natuurgebied en hij door het meer draaft met zijn snuit onder water en in galop door de bosjes en over de heuvels richting vriendjes gaat. En ik geniet ook van het hem leren kennen, de mooie wandelingen en het vertrouwen.

Nickyyyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-11 14:09

Mijn veulen van 6 maanden gaat anders graag met mij mee weg van mama. Als ik aan kom lopen dan komt hij naar me toe en pakt het halster zowat uit mijn handen, ik heb geen druk nodig op het halster om hem mee te nemen, hij hobbelt vrolijk mee.

Dit gebeurd niet elke dag, al ben ik er wel elke dag. al is het alleen maar om even te kijken of alles okee is met hem en hem een knuffel te geven. Als hij in het land staat ga ik gerust ook alleen naar hem kijken maar komt hij automatische naar mij toe lopen.

Zodadelijk gaat hij lekker het land op met vriendjes, daar kan hij lekker spelen gek doen enz. En zal ik hem er afentoe uithalen.

butengeweun

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-11 14:11

suze_ super verwoord. En je paard los en het ze zelf laten uitzoeken/onderzoeken (heb niet het mooiste moment dat ze er met slingers en al vandoor wou gaan en de ander paarden die er liepen het bestierven van angst, toen moest ik ze toch even redden voordat hun doodsangsten hadden voor hun leven)

Afbeelding