Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
[/quote]momo_lover schreef:Hier ook iemand die al wat doet mijn zijn jonkie, naja 2 jaar en 3 maanden (staat 24/7 buiten in de groep). Ze leert nu om op 3 a 4 meter bij mij vandaan te lopen (begin longeren maar rechtuit) of een keer lange lijnen met mijn vriend ernaast maar ik probeer rustig te sturen (met kaptoon met ringen aan de zijkant, sturen door middel van openen van de lijnen aan 1 kant en wat lichte druk) Dit doen we 1 a 2 keer per week in een sessie van net 5 minuten (beiden kanten 2 a 3 minuten)

) en hun twee jarige hobbelt lekker achter ze aan over een zijl of tussen ballonnen door of een modderbad. Hoe kan dat geen toegevoegde waarde geven aan het paard? Al is het alleen op het gebied van vertrouwen tussen paard en eigenaar? 
Quellian schreef:LecyTinker schreef:Mijn jonge paarden crossen ook op kleine voltes door de weide en maken bochten waardoor ze onderuit schuiven. Of daar nu een longeerlijn aan vast zit op zo een volte of niet, dat maakt geen ene biet uit ( vind ik)
Ik vind daar een enorm verschil in zitten.

Quellian schreef:LecyTinker schreef:Mijn jonge paarden crossen ook op kleine voltes door de weide en maken bochten waardoor ze onderuit schuiven. Of daar nu een longeerlijn aan vast zit op zo een volte of niet, dat maakt geen ene biet uit ( vind ik)
Ik vind daar een enorm verschil in zitten.

Quellian schreef:Een paard in 'vrijheid' kan zelf heel goed bepalen wat hij wel of niet kan. Ze zullen in de wei geen dingen doen die ze fysiek niet aan kunnen.
Een paard dat kreupel is en stalrust moet hebben mag van mij naar buiten (alleen of met rustige weidegenoot), want ik ben van mening dat het paard zelf weet wat het wel of niet kan.
Een paard aan de longe heeft geen keuze. Als er 'draf' wordt gezegd en hij blijft stappen, dan komt er -op z'n minst- een schreeuw achteraan. In de wei gebeurt dat niet, daar gelden zijn eigen regels.
LecyTinker schreef:wel als je al loopt te scheeuwen tegen je twenter, dan doe je het zo wie zo al fout. Dan ben je duidelijk op een verkeerde manier bezig en is je paard idd beter af in de opfok. Maar er is een overdaad aan bokkers die vroeg zijn begonnen spelenderwijs en die waanzinnig leuke en gezonde paarden hebben.
Quellian schreef:Ik vind poetsen, leren vast staan, voetjes leren geven, evt. wat op de weg wandelen echt genoeg voor zo'n jong ding.
Mijn paard heb ik de basisdingen geleerd (vast staan, voetje geven, benen afspoelen, wormenspuit wennen, etc.) en daarna is ze lekker de wei op gegaan. Ze was een onzeker type, maar is er als een flinke dame met een eigen karakter uit gekomen.
Ik snap nooit zo goed waarom mensen constant tijden willen verleggen. Waarom niet met 3 beginnen met longeren? Of voor mij part een maand ervoor, maar waarom alles altijd maar eerder? Het is niet dat je daar een braaf paard van krijgt, want als je het een half jaar later doet wordt het paard net zo braaf. Maar kunnen mensen niet wachten of wat is dat? Ongeduld?
Quellian schreef:LecyTinker schreef:wel als je al loopt te scheeuwen tegen je twenter, dan doe je het zo wie zo al fout. Dan ben je duidelijk op een verkeerde manier bezig en is je paard idd beter af in de opfok. Maar er is een overdaad aan bokkers die vroeg zijn begonnen spelenderwijs en die waanzinnig leuke en gezonde paarden hebben.
Stel jouw paard loopt aan de longe in de paddock, dan wil je -neem ik aan- dat hij naar je luistert, want anders heeft het helemaal geen zin. Ik lees hier dat het doel is dat het paard dingen leert, maar hoe doe je dat dan? Aai je hem met fluwelen handschoentjes over z'n billen en vraag je hem in fantasytaal of hij alsjeblieft wil doen wat jij van hem vraagt?
Een paard dat wéét wat er van hem verwacht wordt (en hier zowel fysiek als mentaal aan toe is) krijgt wel een stemverheffing als het niet luistert of een tik in de lucht met de zweep.
en mag eerst even een uurtje of 2 wachten want dan win ik het weer. voor de rest is weide dus bij mij het normaalste van de dag en ze weten na het werk (die 5 minuten) mag ik er weer op maar dan blijft ze liever bij mij staan om te zien wat ik met grote zus ga doen inplaats van staan eten op de weide. 
Ik bied dingen aan, zo kom je erachter wat leuk is, wat niet, wat werkt.