Ninx schreef:Lusitana poste later dit: "Als een paard zijn leven in de wei slijt, verwaarloosd de eigenaar zijn paard. Hij gebruikt het niet. Hij slaat er geen acht op. Dat is het enige dat ik bedoelde.
Als je een fiets ongebruikt in de schuur hebt staan, verwaarloos je je fiets. Dat is niet hetzelfde als mishandelen . Het is jammer dat het zo gelezen is."
Tja... mijn paarden (2) staan 24/7 buiten MET schuilstal.
Dat vind ik perfect.... ik voel me beter wanneer ik weet dat ze de vrijheid hebben, feitelijk doe ik het dus ook voor mezelf.
In een situatie waar ze meer binnen zouden staan zou ik me schuldig gaan zitten voelen, en dat wil ik mezelf niet aan doen... ook wel een beetje egoïstisch dus... maar pakt voor hen op een goede manier uit.
Ik hanteer echter wel regendekens, en als het echt t*ringt*fustakkeweer is mogen ze een nacht naar binnen verplicht...
Mijn merrie heeft insulineresistentie en moet ik een beetje behandelen als prinses.... anders gaat het NIET goed... weet ik uit ervaring.
Een beetje pamperen dus; een soort Anky-paard met heeeeel veeeeel vrijheid.
Toch weet ik dat alleen in de wei staan 365 dagen per jaar niet voldoende is voor ze. De weide is zeer beperkt... Een paard is een nomade, wil dingen zien, doen, voelen, ervaren....
Ik hoef er niet perse op te zitten, maar wil wel dat ze meer zien vd wereld.... de wereld van het weiland is te beperkend voor een gezond paard... Althans: mijn paarden.
Ik denk niet dat een paard vrijwillig zijn "veilige haven" zal verlaten als prooi/vluchtdier zijnde. Een paard wil echt geen dingen zien, voelen of ervaren, een paard wil overleven!
Waarom trekt een paard dan in het wild? Omdat het opzoek gaat naar voedsel. Als de voedselbron uitgeput is dan moet het verkassen om te overleven met alle gevaren van dien.
Maar dat is i.m.o. de enige reden waarom paarden door gebieden trekken, want een paard voelt zich liever veilig in een overzichtelijk gebied dan dat het op avontuur wil gaan.