Een paard dat 24/7 in de wei staat en niet gereden wordt ..

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

ZinaFalcotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-11 21:40

quartel schreef:
:')

comische opmerking........verwaarlozing bij het in de kudde staan (zo natuurlijk mogelijk) _O-
Alsof ze in de natuur niet anders doen :')

Ik mishandel mijn paard ook met regelmaat.....puur voor mijn lol.........

Ik geef hem snoepjes (zijn helemaal ongezond voor hem)
Ik zet hem op de wei de hele dag met zijn maatjes (ja sorry, ik weet het is erg :+ )
Ik laat hem nu op een gezond gewicht komen ( ik ga me bijna schamen nu)

Maar wat vooals vreselijk is ( durf het bijna niet te zeggen)..........ik heb hem ook nog op 4 ijzers staan omdat hij anders zwaar kreupel is :=

Daarnaast heeft hij regelmatig een vrije dag of ik rijd hem of (nog erger) ga hem poetsen, laat hem op rustige manier zijn spieren weer ontwikkelen en moet hij soms mee op buitenrit..........dat zijn oren dan continu naar voren staan zal wel van ergenis zijn denk ik. :+

haha, als je er zó tegen aan kijkt, mag de dierenbescherming wel eventjes bij mij langs komen! +:)+

Paperboy

Re: Een paard dat 24/7 in de wei staat en niet gereden wordt ..

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-11 22:01

Hier ook een zwaar mishandeld paard. Staat 24/7 in een enorme volle weide met een merrie en twee jonge ruinen.
Hij krijgt geen beweging van mij dat mag niet meer van de da maar aan spieren geen gebrek hoor. Een paard in een groep in een flinke wei krijgt beweging zat, regelmatig worden er sprintjes getrokken, gespeeld en rangorde bevestigd. Ik ben elke dag bij allebei mijn paarden, en degene met pensioen wordt elke dag door mij geknuffeld, gepoetst. Dit paard heeft het enorm naar zijn zin, meestal is hij mij naar 20 minuten ook zat en gaat weer naar zijn maatjes. Dat is toch het mooiste bewijs dat hij happy is...........

xTamay

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-11 22:03

Nou, aardig wat ponys vinden het welk leuker om lekker in de wei te staan (met vriendjes) dan te rijden in een bakje.
Maar in de natuur worden ze toch ook niet bereden?
Ik kan me dus ook eerlijk gezegt niet voorstellen dat iemand dat dierenmishandeling vind, en ik kan me ook niet inbeelden waarom.

ZinaFalcotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-11 22:04

Paperboy schreef:
Hier ook een zwaar mishandeld paard. Staat 24/7 in een enorme volle weide met een merrie en twee jonge ruinen.
Hij krijgt geen beweging van mij dat mag niet meer van de da maar aan spieren geen gebrek hoor. Een paard in een groep in een flinke wei krijgt beweging zat, regelmatig worden er sprintjes getrokken, gespeeld en rangorde bevestigd. Ik ben elke dag bij allebei mijn paarden, en degene met pensioen wordt elke dag door mij geknuffeld, gepoetst. Dit paard heeft het enorm naar zijn zin, meestal is hij mij naar 20 minuten ook zat en gaat weer naar zijn maatjes. Dat is toch het mooiste bewijs dat hij happy is...........

Ja, ben het helemaal met je eens!
Net zoals volgens mij iedereen hier! :j

Miss_Caroo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-11 22:12

Ik vind dat wanneer een paard 24/7 op de wei staat, en nooit wordt bereden, dat niet gelijk verwaarlozing is.
Pas wanneer er bijna geen tot helemaal geen aandacht, liefde etc aan het dier wordt gegeven, en ook gewoon voer water enzo, dan is het pas verwaarlozing.
Maar als het paard niet wordt bereden, maar er wordt wel veel aandacht aan geschonken, hoeft dat toch helemaal geen probleem te zijn?
Alsof paarden alleen maar om te rijden zijn?

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-11 22:18

Zolang een paard niet aan zijn lot word over gelaten in een weiland [24/7] is het nooit verwaarloozing.
Dump je een paard in de wei en je kijkt er niet meer naar om,ja dan is het wél verwaarloozing.

jihoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-11 22:25

een topic waar iedereen het met elkaar eens is....wauw!

Ik vind het dus ook belangrijk dat je hoe dan ook naar je dier omkijkt, al is het maar ten controle

maureen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-11 22:39

Paperboy schreef:

Maar dit is toch niet waar het over gaat?? Jij gaat dagelijks naar je paard én geeft het de nodige aandacht. Wat er bedoeld wordt is dat mensen hun paarden in de wei "dumpen" met het idee dat ze daar dus de beste plek van de wereld hebben en er nauwelijks naar omkijken. En dan bedoel ik niet alleen de benodigde levensbehoeften zoals water en eten/hoefsmid. Daarbij vind ik het opvallend hoe vaak er over een niet bruikbaar en kreupel paard wordt gezegd hem/haar maar lekker in de wei nog een "goed" leven te gunnen, alsof dat altijd zaligmakend is.
Ik heb zelf tot 2 maal toe meegemaakt hoe een paard met "pensioen" met vriendjes in de wei maar bij een boer en zónder dagelijkse persoonlijke aandacht wegkwijnde, de één had een blessure, de ander letterlijk met pensioen na sportcarriere. Het ontbrak aan niets verder, behalve dagelijks ritme wat ze gewend waren én inderdaad die mens die speciaal voor ze kwam voor een poetsbeurt en knuffel.
De geblesseerde kon zijn "ei" niet kwijt en werd er zeker niet vrolijker op, was ook nog niet oud en verder vol energie. De ander heeft nog 2 veulens gehad en zonderde zich steeds meer af van de groep, zat slecht in haar vel, vermagerde en raakte in zichzelf gekeerd. Heb haar opgehaald en nu anderhalf jaar later glimt ze je tegemoet, is vol levenslust en energie, staat in de zomer 24/7 buiten ;) en in de winter overdag buiten, 's nachts op stal. Rijden vindt ze inderdaad écht leuk, ze wil erbij horen en aktie! Wandelen aan de hand is saai en staat ze om de haverklap stil, zit je erop dan gaan de oortje naar voren en stapt ze fanatiek door. Voor dit paard nooit meer alleen maar weidegang zónder echte aandacht.

Feria

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-11 23:20

Een paard op de weide, die om de paard maand bekap wordt, die eten en drinken heeft is voor mij neit verwaarloosd. Ook al wordt hij/zij niet gepoetst en aangehaald, daar hebben ze dan hun weide maatjes voor :j

Paperboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-11 23:20

Ik begrijp wel waar het over gaat hoor :+

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-11 23:30

Toch even een kanttekening. Soms is het wel ontzettend saai...hier in de buurt staan twee paarden 24/7 in een erg afgelegen weiland. Ik weet niet waarom, ken de eigenaar niet - het lijken normale paarden. Er komt vrijwel nooit iemand langs en er is echt niks te zien of te beleven. De baas zorgt er echt wel goed voor, brengt iedere dag water en controleert of alles goed is. Duurt een kwartiertje schat ik zo.. dan sta je dus wel 24 uur per dag min een kwartiertje je te vervelen.....

Angela_28

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-11 00:27

Mijn paard staat ook 24/7 op wei/paddock met soortgenootjes. Ik doe nu heel veel met hem maar als hij ooit met pensioen gaat of als ik minder tijd heb, tja, dan wordt het een weekendpaard. 24/7 op land in een kudde, elke dag zijn hooi, water, genoeg ruimte en in het weekend een uurtje of 2 wandelen. Ik denk eigenlijk niet dat een paard dan weg kwijnt. Natuurlijk zal het ook wel verschillen per paard.

Ik moet eerlijk zeggen dat ik veel mensen in het verleden heb horen zeggen "Het beestje is op, geen wedstrijden en intensief rijden meer... Tja, dan breng ik hem maar weg want ik ga het dier natuurlijk niet eenzaam laten wegkwijnen op het land". Dat vind ik een hypocriete veronderstelling en ik heb stiekem het idee dat het vaak wordt gezegd omdat men niet meerdere paarden kan/wil onderhouden qua geld, tijd en aandacht. Het paard waar dan wel intensief op gereden kan worden wordt dan aangeschaft "in plaats van". Dat kan natuurlijk en het is ook een persoonlijke keuze, maar daar komen toch veel mensen niet eerlijk voor uit...

Als een paard plaats genoeg heeft, vriendjes en "gezond" is, maak je mij niet wijs dat ze wegkwijnen. Ik denk dat de ruiter voor een paard een leuke toevoeging kan zijn maar geen must is in zo'n leefomgeving. :o

suuzepuus

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-11 00:40

Kendra schreef:
Toch even een kanttekening. Soms is het wel ontzettend saai...hier in de buurt staan twee paarden 24/7 in een erg afgelegen weiland. Ik weet niet waarom, ken de eigenaar niet - het lijken normale paarden. Er komt vrijwel nooit iemand langs en er is echt niks te zien of te beleven. De baas zorgt er echt wel goed voor, brengt iedere dag water en controleert of alles goed is. Duurt een kwartiertje schat ik zo.. dan sta je dus wel 24 uur per dag min een kwartiertje je te vervelen.....

Een paard kent het woord vervelend niet. In elk geval niet zoals wij dat kennen. Een paard eet nbijna de hele dag en tussendoor staan ze lekker te dutten.Dat is normaal gedrag! en vinden ze niet erg hoor!
Ze zijn misschien best blij met af en toe wat aandacht en knuffels maar een paard wat in een weiland staat verveeld zich niet hoor.
Op stal is dat missxchien anders. Stal paarden eten niet zoveel, zien en horen niks en hebben inderdaad niks te doen...

Paperboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-11 06:10

Angela_28 schreef:
Mijn paard staat ook 24/7 op wei/paddock met soortgenootjes. Ik doe nu heel veel met hem maar als hij ooit met pensioen gaat of als ik minder tijd heb, tja, dan wordt het een weekendpaard. 24/7 op land in een kudde, elke dag zijn hooi, water, genoeg ruimte en in het weekend een uurtje of 2 wandelen. Ik denk eigenlijk niet dat een paard dan weg kwijnt. Natuurlijk zal het ook wel verschillen per paard.

Ik moet eerlijk zeggen dat ik veel mensen in het verleden heb horen zeggen "Het beestje is op, geen wedstrijden en intensief rijden meer... Tja, dan breng ik hem maar weg want ik ga het dier natuurlijk niet eenzaam laten wegkwijnen op het land". Dat vind ik een hypocriete veronderstelling en ik heb stiekem het idee dat het vaak wordt gezegd omdat men niet meerdere paarden kan/wil onderhouden qua geld, tijd en aandacht. Het paard waar dan wel intensief op gereden kan worden wordt dan aangeschaft "in plaats van". Dat kan natuurlijk en het is ook een persoonlijke keuze, maar daar komen toch veel mensen niet eerlijk voor uit...

Als een paard plaats genoeg heeft, vriendjes en "gezond" is, maak je mij niet wijs dat ze wegkwijnen. Ik denk dat de ruiter voor een paard een leuke toevoeging kan zijn maar geen must is in zo'n leefomgeving. :o

Mooi verwoord ik denk dat je helemaal gelijk hebt.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-11 07:29

Ninx schreef:
Lusitana poste later dit: "Als een paard zijn leven in de wei slijt, verwaarloosd de eigenaar zijn paard. Hij gebruikt het niet. Hij slaat er geen acht op. Dat is het enige dat ik bedoelde.
Als je een fiets ongebruikt in de schuur hebt staan, verwaarloos je je fiets. Dat is niet hetzelfde als mishandelen . Het is jammer dat het zo gelezen is."

Tja... mijn paarden (2) staan 24/7 buiten MET schuilstal.
Dat vind ik perfect.... ik voel me beter wanneer ik weet dat ze de vrijheid hebben, feitelijk doe ik het dus ook voor mezelf.
In een situatie waar ze meer binnen zouden staan zou ik me schuldig gaan zitten voelen, en dat wil ik mezelf niet aan doen... ook wel een beetje egoïstisch dus... maar pakt voor hen op een goede manier uit.
Ik hanteer echter wel regendekens, en als het echt t*ringt*fustakkeweer is mogen ze een nacht naar binnen verplicht...
Mijn merrie heeft insulineresistentie en moet ik een beetje behandelen als prinses.... anders gaat het NIET goed... weet ik uit ervaring.
Een beetje pamperen dus; een soort Anky-paard met heeeeel veeeeel vrijheid.

Toch weet ik dat alleen in de wei staan 365 dagen per jaar niet voldoende is voor ze. De weide is zeer beperkt... Een paard is een nomade, wil dingen zien, doen, voelen, ervaren....
Ik hoef er niet perse op te zitten, maar wil wel dat ze meer zien vd wereld.... de wereld van het weiland is te beperkend voor een gezond paard... Althans: mijn paarden.

Ik denk niet dat een paard vrijwillig zijn "veilige haven" zal verlaten als prooi/vluchtdier zijnde. Een paard wil echt geen dingen zien, voelen of ervaren, een paard wil overleven!

Waarom trekt een paard dan in het wild? Omdat het opzoek gaat naar voedsel. Als de voedselbron uitgeput is dan moet het verkassen om te overleven met alle gevaren van dien.

Maar dat is i.m.o. de enige reden waarom paarden door gebieden trekken, want een paard voelt zich liever veilig in een overzichtelijk gebied dan dat het op avontuur wil gaan.

Mi_Amore

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-11 12:26

Cowgirl schreef:
Oei...dan ben ik al ruim 6 jaar een enorme dierenmishandelaar :o

Ik ook dus :')

Mijn 4 paarden staan 24/7 buiten, 2 van de 4 worden wél gereden, 2 andere staan op pensioen.

Ik ga elke dag 3x naar mijn paarden om hun voeding (naast gras) zo gespreid mogelijk te geven.
Door weer of wind, maakt niet uit, ik sta daar voor hen!

Terwijl ik meer de ervaring heb dat mensen op een pensionstal 'komen als ze zin hebben' :=

Men mag mijn paarden 'zielig' vinden, ze zouden ter plekke doodvallen als ze niet continu op een weide konden staan.

Een paard is en blijft nog steeds een paard he.

Chessie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-11 12:33

tja.. met soortegenoten geen probleem,
maar bij ons in de buurt staat er een helemaal alleen,
eigenaar komt wel voeren, maar zet nieteens de motor uit..
idd dik, hoeven niet te lang, maar heel raar model.
Komt niets te kort qua eten, maar wel qua aandacht, lijkt mij alsnog verwaarlozing!

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-11 12:33

Mijn paard staat niet 24 buiten, maar ongeveer 14 uur per dag. Met haar vaste groepje in het weiland.
Verder komt ze dagelijks in handen, wordt gepoetst, krijgt aandacht, +- 5 keer in de week onder het zadel waarvan wekelijks een bosritje.
Ik denk dat zij het beter naar haar zin heeft dan een paard wat 24 uur in de wei staat en waar verder niks mee gedaan wordt.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-11 12:48

mika11 schreef:
Mijn paard staat niet 24 buiten, maar ongeveer 14 uur per dag. Met haar vaste groepje in het weiland.
Verder komt ze dagelijks in handen, wordt gepoetst, krijgt aandacht, +- 5 keer in de week onder het zadel waarvan wekelijks een bosritje.
Ik denk dat zij het beter naar haar zin heeft dan een paard wat 24 uur in de wei staat en waar verder niks mee gedaan wordt.

Mijn paard zo doodongelukkig worden van die uren die jouw paard alsnog dagelijks op stal staat, hoor. ;)

Paardenmeis1

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-11 12:49

Twiggy2008 schreef:
Mijn paard zo doodongelukkig worden van die uren die jouw paard alsnog dagelijks op stal staat, hoor. ;)

Dit is niet aanvallend bedoeld, begrijp me goed. Maar wordt jouw paard daar ongelukkig van of DENK jij dat je paard daar ongelukkig van wordt?

Die van mij is 24/7 in haar hele leven niet gewend en die doe ik er écht geen plezier mee om haar hele dagen/nachten buiten te gooien.. hoe graag ik dat misschien zou willen voor haar :)

JoyceLa

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-11 12:54

Twiggy2008 schreef:
mika11 schreef:

Ik geloof niet dat jouw paard het beter heeft dan een ander paard wat alleen op het land staat. Wij gaan met rijden omdat wij het leuk vinden en hopen dat zij het ook leuk vinden. Maar het is niet nodig om te doen. Zoals eerder gezegd verveelt een paard zich heus niet wat 24/7 op het land staat, mits het genoeg te eten en drinken en vriendjes heeft. Paarden hebben echt niet veel dag activiteiten nodig zoals wij mensen. Ze eten, slapen, lopen wat rond. Dat is eigenlijk het enige wat een paard doet. Dus om nou te zeggen dat een paard wat 24/7 op het land staat het niet goed heeft geloof ik.

Paardenmeis1

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-11 12:56

mirka1994 schreef:
Ik geloof niet dat jouw paard het beter heeft dan een ander paard wat alleen op het land staat.

Maar ook niet persé slechter toch?

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-11 13:07

Miseria schreef:
Twiggy2008 schreef:

Dit is niet aanvallend bedoeld, begrijp me goed. Maar wordt jouw paard daar ongelukkig van of DENK jij dat je paard daar ongelukkig van wordt?

Die van mij is 24/7 in haar hele leven niet gewend en die doe ik er écht geen plezier mee om haar hele dagen/nachten buiten te gooien.. hoe graag ik dat misschien zou willen voor haar :)

Mijn paard HAAT het om opgesloten te staan in een stal. Ik zeg dit dus niet voor niets, nee. Mijn paard staat al jaren 24/7 buiten op de mooiste wei hier uit de buurt in een vaste groep. :)
Als jouw paard het zo goed doet, prima, maar ga niet zeggen dat jouw paard dus per definitie gelukkiger is dan de mijne die 24/7 buiten staat. :)

Paardenmeis1

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-11 13:09

Twiggy2008 schreef:
Als jouw paard het zo goed doet, prima, maar ga niet zeggen dat jouw paard dus per definitie gelukkiger is dan de mijne die 24/7 buiten staat. :)

Nou sorry hoor :+ Dat heb ik echt nergens gezegd en ik bedoel ook niks afvallen, vind het juist interessant om te weten wat andere mensen denken en sta voor veel dingen open.

Enorm irritant als mensen voor je gaan verzinnen wat je typt.
Laatst bijgewerkt door Paardenmeis1 op 08-07-11 13:10, in het totaal 1 keer bewerkt

JoyceLa

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-11 13:10

Nee dat denk ik ook niet. En ik denk ook dat het per paard verschilt. Maar dan denk ik meer aan gewoontes. Een paard wat al 10 jaar alleen op stal staat, zou het best wel moeilijk kunnen krijgen als je hem ineens buiten zet. Het zijn ook gewoontes zeg maar, en ik denk over het algemeen dat ze zich wel kunnen aanpassen. Maar ik denk dat er ook wel uitzonderingen zijn die dat niet kunnen zeg maar..