Misselijkmakende adviezen van +/- 13 jarige

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

maaike_lotte

Re: Misselijkmakende adviezen van +/- 13 jarige

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-11 17:43

ik heb niet alles doorgelezen, maargoed
sorry dat ik het zeg maar wat een onzin is dit topic! dat een joinup niet zomaar door iedereen uitgevoerd kan worden ben ik het met je eens, en dat er door mensen nogal veel onzin word verteld soms ook, maar hoe kun je nou denken dat alle minderjarigen alleen maar onzin uitkramen?
misschien wordt het niet zo bedoeld, maar zo wordt het wel gezegd: laat ze maar praten, ze weten er toch niks van. Nou ik heb toch ook vreselijk veel volwassenen langs zien komen met opmerkingen waarvan ik dacht, hoe kun je zoiets nou zeggen?
Dus over het joinup verhaal ben ik het met je eens TS, maar de rest is wel behoorlijk egoïstisch in mijn ogen.

marjolein_el

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-11 17:48

Ts ik snap wel wat voor meisjes je bedoelt maar ik vind dat je ze een beetje over een kam scheert. Ik heb dat op mijn dertiende misschien ook wel is als tip gegeven, maar heb er veel les in gehad door een ervaren volwassene. Dus zo vreselijk penny en onverstandig/onverantwoordelijk hoef je niet meteen te zijn.

MyLittleLove

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-11 17:51

Ik ben 14 jaar en ik erger mijzelf vreselijk aan penny meisjes, maar ik denk dat lang niet alle meisjes zo zijn. Op 10-jarige leeftijd wilde ik nog wel op wilde paarden rijden maar rond de 12/13 jaar begon ik me toch te realiseren dat dat wat onrealistisch was. :)

antje_vip

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-11 17:53

TS ik snap wel wat je bedoeld maar ik denk dat die meiden gewoon proberen te helpen. Ze hebben gehoord dat een join-up vaak wordt gebruikt bij bepaalde dingen en dan beginnen zij er ook over. Ik durf te wedden dat jij ook ooit zo was! En, ik wil niet opscheppen, maar ga het toch doen ;) , toen ik 13 was kon ik goed rijden en met paarden omgaan. Ik kan wel voorbeelden noemen, maar dan word het verhaal te penny :P

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-11 17:55

Er is niks tegen opjutten, het paard vind dat redelijk normaal en pakt het vaak aan om een spel aan te gaan, maar er is veel tegen een paard afwijzen, onderwerpen etc (JU is daarop gebaseerd), als het paard verder geen kwaad in de zin had/heeft. Omdat het door elk paard anders opgepakt kan worden, afhankelijk van hun karakter en stemming, en sommige komen dus niet op hangende pootjes terug, maar laten zich nooit meer vangen als het aan hun ligt. Dan heb je dus een moeilijk paard gecreëerd, ipv van gedrag opgelost.
Want, het is niet zo dat in een "natuurlijke" JU tussen paarden onderling waar het dan op gebaseerd zou zijn, dat het paard altijd maar onderworpen terug komt. Het ligt er maar aan hoe erg ze de kudde nodig hebben. Als ze aan kunnen sluiten bij een ander, doen ze dat ook.
Het kan dus zijn dat een eerste JU lukt omdat paard geen uitweg ziet, maar dat wil niet zeggen dat als zich een uitweg voordoet, dat hij die dan niet pakt.
Het is geen "binder voor het leven". Het is geen fundering voor vertrouwen. Er moet meer volgen om een paard werkelijk te laten geloven dat jij het beste bent voor hem.

Wanneer en bij welk paard je het toepast is dus wel belangrijk en het is niet iets om aan te raden voor elk om het even situatie! En het moet gevolgd worden door nog meer werk naar een goede verstandhouding.

Ik heb ooit een pony die niet te vangen was (kwam wel naar je toe, maar rende weg voordat je haar kon pakken) eens een flinke lel met longeerzweep gegeven (dit was in de jaren 70). Ik werd uitgelachen omdat ik een pony ging vangen met een zweep, maar ik wist wat het effect zou zijn bij die pony. Ze kwam meteen naar me toe en dat deed ze voortaan meteen als ze me zag.
Maar ik zal NOOIT het advies geven bij moeilijk te vangen ponies om ze maar achterna te gaan met de longeerzweep. Omdat het gewoon niet bij alle ponies werkt en je sommige ontzettend bang kunt maken en verpesten voor het leven.
En dat is eigenlijk hetzelfde als tegen iedereen maar roepen "doe maar eens een Join up". Het is gewoon niet de oplossing voor alles en het kán dingen verergeren.
Nogmaals, beter geef je voorbeelden waar het heeft gewerkt voor jou in jouw situatie en dan kan de TS zelf kijken of het vergelijkbaar is en nut zal hebben.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-11 18:05

JoviBan schreef:
Ja klopt. En dat is op zich nog niet zo heel erg (hoewel, opjutten vind ik naar, ik ben meer van samenspel en samenwerken), maar longeren is continue rondjes rennen om de mens heen. Dit is zó tegennatuurlijk, en zó nutteloos imo. Paarden die het niet kennen, zijn in het begin dan ook erg bang en in complete verwarring.

Paardrijden op zich is nutteloos.
Longeren is een waardevolle voorbereidning op rijden omdat het paard in gecontroleerde omstandigheden kan wennen aan commandos terwijl het fysiek sterker wordt. De ruiter gaat er dan aan de longe op en de commandos kunnen met hulpen gecombineerd, nogmaals , in gecontroleerde, voor de ruiter veilige omstandigheden. De ruiterveiligheid moeten we niet wegwapperen en de voorbereidingstijd om een paard sterk genoeg te maken en het uithoduingsvernmogen te geven ook niet.
Het is de fase waarin de ruiter erop gaat waarvoor we het paard aan de longe voorbereiden.
Longeren is gecontroleerd beweging geven en minder schadelijk dan paarden opjagen waarbij ze onverwachte bewegingen maken en er is direct contact met de begeleider en dat is bevorderlijk voor de band. Er is sprake van een samenwerking! Mijn paard wordt heel erg attent op mijn commandos en gaat heel snel reageren en is dan heel trots op zichzelf.
Verzet en angst komt voort uit slecht longeren. Niet iedereen kan nl longeren. Het is niet simpelweg een paard rondjes laten lopen om je heen.
als je het goed doet, hefet een paard er lol in, net als in rijden, springen, noem maar op. Je kunt alles aantrekkelijk maken of "erg". Zelfs in de wei staan....

Er zijn zeker alternatieven (ik gebruik het zelf niet bij het inrijden), maar longeren is niet meteen iets barbaars! Tegennatuurlijk is het ook al niet, een paard zal in een vrij veld ook kiezen om om je heen te gaan in cirkels! Zo kunnen ze je nl op afstand houden, toch bij je zijn en je in de gaten houden.

Maar zo raken we wel een beetje in een zijweg.

maaike_lotte

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-11 18:10

antje_vip schreef:
TS ik snap wel wat je bedoeld maar ik denk dat die meiden gewoon proberen te helpen. Ze hebben gehoord dat een join-up vaak wordt gebruikt bij bepaalde dingen en dan beginnen zij er ook over. Ik durf te wedden dat jij ook ooit zo was! En, ik wil niet opscheppen, maar ga het toch doen ;) , toen ik 13 was kon ik goed rijden en met paarden omgaan. Ik kan wel voorbeelden noemen, maar dan word het verhaal te penny :P

hier ben ik het wel mee eens,
natuurlijk zijn er wel eens jonge meisjes met domme opmerkingen waar ik me ook aan erger terwijl ik 14 ben, dus dat heeft niet zo gek veel met de leeftijd te maken in mijn ogen, want ik zie dat net zo vaak bij volwassenen

xDeems

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-11 18:13

Maar wat ik in dit soort topics eigenlijk vervelend vind, het zijn áltijd de 13-jarige penny's. Want als je 13 bent dan ga je ff je 2-jarige verzorg shet inrijden en omdat ie niet luistert ga je een JU uitvoeren.

Er bestaan ook nog normále 13jarige meisjes hoor..

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-11 18:21

Laat de kinderen toch lekker penny doen en pennydromen hebben, volgens mij kunnen ze niet veel kwaad uitrichten.

Maar er zijn uitzonderingen: ooit op een stal waar ik weer sta was een meisje van 16 die deed dat soort dingen met haar paard en dat dan heel vaak en elke dag weer, dat vind ik wel erg overdreven. Want het was geen wild paard ofzo maar een braaf goed opgevoed paard.

paatie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-11 18:28

ik ben het eens met het deel dat het irritant is dat joint up wordt gezien als met de zweep erachter aan huppelen = de oplossing voor alles
maar denk toch echt dat het niet uitmaakt of je 13 bent of 41. Het lijkt mij dat het er om gaat dat je je er serieus voor inzet en profesionele begleiding hebt. Maar er zijn ook heus wel ongeduldige onwetende volwassene en 13 jarige die er gevoel voor hebben en vol zitten met geduld... Ik ben zelf 14 en in kan geen joint up. Maar ik zou niet weten waarom een volwassene het wel kan leren en ik niet :P

Frodo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-11 19:12

Sorry hoor, maar omdat je nu 18+ bent hoef je niet mensen van 13 te gaan 'kleineren'.
Ik ben zelf net 14, en weet donders goed wat ik met mijn paard doe. Als die meisjes penny zijn, so what? Denk je dat al die meiden een paard hebben, inclusief roze lak laarzen, vlechtjes in de manen en een roze penny cap? Waar ze dagelijks een Join Up mee uitvoeren?
Nou dat dacht ik dus even niet. Ze weten niet wat een JU met een paard kan doen, en daarbij doen ze het dus waarschijnlijk ook verkeerd. Je mag al blij zijn als je een verzorg pony hebt, en ik kan je vertellen dat je daar heel zuinig op moet zijn. Daar ga je echt niet mee aan de haal hoor! Die meiden zijn nog jong in hun bol, maar over een paar jaar trekt dat wel bij. Dan zien ze in hoe het nou werkelijk in elkaar steekt. Toen ik 13 was zag het er heel anders uit, ik las dus geen penny etc. Sommige meiden van 13 doen dat wel, maar ik deed dat niet. Bit, dat vind ik interessant. Dat is tenminste informatief. Toen ik 13 was, was ik totaal niet bezig met penny. Ik was bezig met ontspanning, één zijn met je paard, evenwicht, je houding en noem maar op.

Wat ik hier een beetje mee wil bereiken, is dat er 13 jarigen zijn, en 13 jarigen. De één is penny, de ander al heel volwassen. Dat moet je ook beseffen, voordat je 12/13/14 jarigen gaat afbranden op hun fouten en slechte adviezen. Want sommigen weten niet beter, maar sommigen zijn GEEN penny.

amyz

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-11 19:24

Och, ik denk dat er in de OP idd wel wat gegeneraliseerd wordt maar om daar nou met zn allen zo over te vallen.. Heb al meermaals voorbij zien komen dat het ook de toon is die de muziek maakt. Ik wil ook niet beweren dat alle 13-jarigen penny zijn (ik was dat wel als 13-jarige overigens := ) maar ze zitten er wel degelijk tussen.
Waar TS denk ik vooral over valt (en daar ben ik het volkomen mee eens) is dat sommigen van die meiden maar wat roepen en vervolgens echt niet open staan voor advies of een ander idee. Mee eens, ook volwassenen gedragen zich vaak zo. Zonder twijfel. En als ik zo iemand tegen kom in een topic erger ik me daar net zo goed groen en geel aan hoor :+

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-11 00:00

Frodo_ schreef:
Wat ik hier een beetje mee wil bereiken, is dat er 13 jarigen zijn, en 13 jarigen. De één is penny, de ander al heel volwassen. Dat moet je ook beseffen, voordat je 12/13/14 jarigen gaat afbranden op hun fouten en slechte adviezen. Want sommigen weten niet beter, maar sommigen zijn GEEN penny.

De 12/13/14 jarigen die GEEN Penny zijn, zie je in de JU topics ook niet langskomen.
Wat langskomt is het percentage die WEL Penny is.
Geef dus een bepaalde indruk, die misschien wel niet correct is.
Maar vind je het gek dat degenen die het hardste roepen, het meest worden gehoord?
Dat is dus de groep van 12/13/14 jarigen die hun kennis uit Heartlandboekjes opdoen en deze op Bokt ventileren.
De rest die dat niet doet....die zie je namelijk niet.

kalama

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-11 00:32

Sorry hoor, maar ik betwijfel dat, van de groep dat je wilt bereiken, er veel zijn die je bericht hebben gelezen.
Trouwens, op 13 jarige leeftijd komt het idd meer voor dat ze "het beter weten" maar dan heb je ook mensen die altijd zo blijven! Als je je er zo ongerust over maakt zou ik eerder een bericht zetten waarin je duidelijk maakt dat ze er voorzichtig mee moet omgaan maar zonder de jongeren te beschuldigen. Wij zijn ook jong geweest...

UMayDream

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-11 08:43

Cassidy schreef:
Frodo_ schreef:

De 12/13/14 jarigen die GEEN Penny zijn, zie je in de JU topics ook niet langskomen.
Wat langskomt is het percentage die WEL Penny is.
Geef dus een bepaalde indruk, die misschien wel niet correct is.
Maar vind je het gek dat degenen die het hardste roepen, het meest worden gehoord?
Dat is dus de groep van 12/13/14 jarigen die hun kennis uit Heartlandboekjes opdoen en deze op Bokt ventileren.
De rest die dat niet doet....die zie je namelijk niet.

Ik ben 14, en ik vind mezelf niet echt penny ofzo :Y) Ook ik kijk regelmatig in JU topics, en reageer soms hoor, dus ook niet-penny 12/13/14 jarigen zullen ongetwijfeld wel eens in JU topics reageren ;)

EngeltjeS

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-11 08:49

Oeff... Wie heeft jou zo 'kwaad' gekregen?

Vergeet niet: Achter een berichtje zit vaak een persoon die je wilt helpen.
Iedereen mag je advies, of hun ervaring geven, ongeacht de leeftijd of manier toch?

Het ene advies is misschien realistischer dan de ander, maar dat mag op bokt toch?
Je mag je eigen mening uiten, wat niet mag is iemand zwart maken.

Wat ik bedoel te zeggen:
Achter ieder berichtje zit vaak wel een verhaal achter. Iedereen heeft eigen ervaringen, en ook meiden van 13 jaar mogen hun ervaringen wisselen. Iedereen is jong geweest, iedereen mag fouten maken. Hier leer je van, hier komt je ervaring uit.
Het kan natuurlijk weleens verkeerd uit de hoek komen, maar dan is het toch aan jou om dit weer los te laten?

Sommige bokkers worden serieuzer genomen dan anderen. Het is hem aan jou, wie je serieuzer neemt, en wie niet.
Als je zulke reacties leest, denk dan bij jezelf: Let it go. Maak jezelf niet gek. Deze reacties zijn niet voor jou van toepassing.
Wat je dan het beste kan doen: Negeren van het berichtje.

En er is ook verschil in "join up" en "join up"
De mensen die er ervaring mee hebben (monty roberts toch?) die passen het op de effectieve manier toe.
De andere mensen, kunnen het anders uit voeren.
Wie heeft nou niet het paard los gelaten in de bak, en even laten rennen? Spelen, samen met je paard in de bak, verbeterd jullie band samen.
Maar als je 'het echte werk' doet, heeft heel ander resultaat.
(ik bedoel alleen te zeggen: het is een wereld van verschil ;) maar dezelfde letters )

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-11 10:12

Iedereen mag idd zijn eigen fouten maken, maar er in mijn ogen is er een restrictie. Je moet er geen ander leven mee beschadigen. En door met de JU maar wat aan te klooien, kun je wel degelijk een paard beschadigen. Plus dat de ervaring van de gemiddelde 13 jarige die is die ze uit boeken hebben opgedaan. Ook niet helemaal representatief dus.
Dus ik kan me voor een gedeelte wel vinden in de reactie van de TS.

En ik voor mezelf kan leren van de fouten van een ander en hoef ze niet allemaal zelf te maken. Scheelt veel tijd, moeite, geld en frustraties....

Pauline

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-11 10:20

Ik vraag me echt af of een JU zoveel beschadigender is dan allerlei andere dingen uit onwetentheid. Eerlijk gezegd vind ik dat er nogal panisch over de JU gedaan wordt. Als een paard er binnen een paar minuten volledig door gebroken is is er iets heel grondig mis.
En tieners richten evenveel schade aan als twintigers, dertigers en veertigers uit onkunde.

EngeltjeS

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-11 10:29

Cassidy, hoe bedoel je het laatste stukje? Dat het jouw tijd, geld etc. dat je kan leren van ander mans fouten?
Ik denk namelijk, dat je eigen situatie niet te vergelijken is met die van een ander. Natuurlijk kan het er op lijken, maar het kleine verschil kan wel groot genoeg zijn, om dezelfde aanpak, een andere wending te kunnen geven. (zeg ik het goed?)
bij paard A. zou de ene aanpak niet kunnen, bij paard B lijkt het allemaal het zelfde maar door de aanpak is er wel verschil te ervaren.

jes_sira

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-06-11 11:37

Even een paar puntjes, want lezen schijnt voor sommige nogal moeilijk te zijn.
(of ze voelen zich misschien terrecht aangesproken, maar willen het niet horen/weten???)

Wie heeft gezegt dat ik elke +/- 13 jarige bedoel met dit topic???
Ik niet hoor, werkelijkwaar nergens.
Weet ook echt wel dat niet elke 13 jarige zo is en wil leren zonder alleswetend denken te zijn of willen lijken.
Dus die onzin die sommige hier uitkramen dat ik iedereen over 1 kam scheer is totaal uit de lucht gegrepen. Zegt genoeg over die personen lijkt me....

Tevens is er een aantal keer geroepen dat het belachelijk is dat ik het gevaarlijk zo vinden....
Waar ingodsnaam heb ik dat gezegd?????
Krimme, niet normaal hoeveel er verzonnen wordt om maar te kunnen schoppen. Triest gewoon.

Dat er volwassenen zijn die een plaat voor de kop hebben en niet in willen zien dat ze fout bezig zijn is ook waar.
Ook hierover heb ik never nimmer iets ontkend oid. Heel duidelijk waar dit topic om gaat. Dus, die kritiek jegens mij slaat kant nog wal.
Helaas zitten ook in deze groep rotte appels, maar volwassenen heb ik nog niet een Join-up zien advieseren voor de meest uiteenlopende "problemen" en angsten bij paarden.

Ook ik maak fouten, net als iedereen. Daar leer je van. Zoals hier op Bokt.
Maar je moet wel willen leren, dingen willen/kunnen aannemen van anderen en vooral je fouten erkennen en toegeven.
Maar het niet luisteren/lezen van goede argumenten en hard schoppen om je gelijk maar te krijgen is een ander verhaal is het niet???

Nogmaals, wat mij opvalt is dat er geregeld hele jonge meisjes zijn die totaal niet openstaan voor goede argumenten en steevast blijven bij hun kromme gedachten.
Over het algemeen stoort het me niet.
Maar over het Join-up zie ik het zo veel gebeuren dat zeer jonge meisjes dit adviseren en zo overtuigd zijn van hun alleswetendheid en kunnen. En ja, over zo iets ingrijpends voor een paard, wat naar mijn mening alleen uitgevoerd mag worden door ervaren mensen die weten waar ze mee bezig zijn (lees, dus geen penny's die het alllemaal denken te weten).
Overigens is er in dit topic aangegeven dat eigenlijk alle correcties in de omgang ook onder de noemer Join-up vallen.
Terwijl ik dacht dat de Join-up het "breken" van een zeer dominant paard was. Moet zeggen dat ik nog steeds niet overtuigd ben, en ben van mening dat deze 2 totaal niet hetzelfde genoemd zouden moeten worden.

Maar goed, ik ga me eens goed verdiepen in de Join-up, want blijkbaar zit het toch wat anders dan ik altijd dacht en gezien heb. Welke handelingen/correcties er nu wel en niet onder vallen bedoel ik dan.

Verder ben ik er wel klaar mee, want degene die zich duidelijk aangesproken voelen, willen er niet aan en gaan gewoon weer schoppen met allerlei uit de lucht gegrepen onzin.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-11 11:54

EngeltjeS schreef:
Cassidy, hoe bedoel je het laatste stukje? Dat het jouw tijd, geld etc. dat je kan leren van ander mans fouten?

Ik bedoel dit stukje eerder algemeen, en het is op meerdere vlakken van toepassing, niet alleen op het gebied van aanpak van paarden. Want idd, op het gebied van paarden is er geen recept dat op elk paard werkt, geen stramien dat je standaard af kunt werken en waar gegarandeerd hetzelfde resultaat of een redelijk vergelijkbaar resultaat uitrolt. En dan nog hebben anderen de ervaring gemaakt dat je door rammen en slaan met een eind hout of een zweep niet de door mij gewenste resultaten bij het trainen van paarden gaat krijgen, dus weet ik voor mezelf dat ik die methode nieteens hoef te proberen.

Bij materiele dingen, zoals aan te schaffen spullen, paardgerelateerd of niet, ga ik zorgvuldig kijken waar ze vandaan komen, let op kwaliteit en pasvorm, en zal ervaringen van anderen bij mijn beslissing mee laten wegen. Zo komen er geen zadels van de zadelmarkt, wil ik ervaringen van anderen horen bij de keuze voor opleidingen, aanschaf van technische apparatuur of een auto, kijk ik wat de consumentenbond te melden heeft als ik dingen aan wil schaffen of diensten af wil nemen. Als ik een vloerkleed hebben wil in huis, wil ik zeker weten dat er geen kinderarbeid aan te pas is gekomen om dat kleed voor me te knopen. En ik kijk ook bijv. naar het herkomstland (en of er kinderarbeid bij is komen kijken) bij het aanschaffen van bijvoorbeeld een voetbal als verjaardagscadeautje voor mijn neefjes.

Ik ga bij een erkend reisbureau een eventuele reis boeken, en wil dan ook wel weten dat ik mijn geld terug kan krijgen of echt op vakantie kan als de eigenaar van het reisbureau er ineens met mijn centen vandoor zou gaan....bijvoorbeeld. De fouten die anderen hebben gemaakt op dat gebied, kan ik in mijn oren knopen, en hoef ze niet zelf nog een keer te maken.

antje_vip

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-11 13:17

TS, ik had denk ik meer begrip voor je gehad als je in plaats van 13 jarigen, het iets algemener had gehouden. Dus niet leeftijdsgebonden.

Dilan1993

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-11 13:29

Pauline schreef:
Ik vraag me echt af of een JU zoveel beschadigender is dan allerlei andere dingen uit onwetentheid. Eerlijk gezegd vind ik dat er nogal panisch over de JU gedaan wordt. Als een paard er binnen een paar minuten volledig door gebroken is is er iets heel grondig mis.
En tieners richten evenveel schade aan als twintigers, dertigers en veertigers uit onkunde.

Klopt, een JU zonder ervaring doen kan veel schade aanrichten, net zoals bijvoorbeeld gaan rijden met een slofteugel als je hier geen ervaring/ begeleiding in hebt. Beide kan heel slecht zijn voor het paard.

Het verschil is dat een join up een paard ook kan breken als ie wel goed is uitgevoerd. Zeg maar, een slofteugel kan, mits goed gebruikt, vaker gebruikt worden dan een JU. Tenminste, dat denk ik. JU is psychisch veel zwaarder voor het paard dan een slofteugel.

jes_sira

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-06-11 13:40

antje_vip schreef:
TS, ik had denk ik meer begrip voor je gehad als je in plaats van 13 jarigen, het iets algemener had gehouden. Dus niet leeftijdsgebonden.

Als het om +/- 13 jarige gaat, noem ik het ook zo. Lijkt me vrij logisch....

Yviertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-11 13:46

Denk dat TS ook meer bedoelt dat jonge meisjes gewoon te snel roepen dat iemand een JU, hulpteugel, oid moeten gebruiken om het paard te laten luisteren. En dat heel veel van die meiden gewoon niet weten wat ze nu eigenlijk zeggen, omdat ze de werking ervan niet weten. Maar dat hebben ze iemand op stal weleens zien doen (wat niet wilt zeggen dat die persoon er wel verstand van heeft)

JU is IMO ook wat anders dan je grenzen/correcties aangeven of longeren. Ik kan mijn paard longeren/corrigeren tot ik een ons weeg, maar ik zal daar geen JU mee bereiken (dat zal sowieso nooit gebeuren, maar dat terzijde).

Alles wat gebruikt word in onervaren handen, zonder juiste begeleiding, word het paard slechter van.