moeilijk paard en waarschijnlijk zomerexceem

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

appiesjappie

Re: moeilijk paard en waarschijnlijk zomerexceem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-06-11 19:06

hoi allemaal,
Ik wil gewoon dat iemand haar alle aandacht en liefde kan geven en dan er later ook op kan gaan rijden. Ikheb het gevol dat ze gewoon iets wil doen. Zodra ik marijke begin te poetsen en te rijden, begint zij met schuren. En ik zal er gewoon nooit op kunnen rijden. Daarom zoek ik imand die er veel plezier aan kan beleven. en ze gaat echt niet gratis weg!!

broadway

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-11 12:59

Blijf op je gevoel afgaan, want volgens mij komt er nu toch op een bepaalde manier een positieve contact tussen jullie...zolang ze op wil klimmen zal ze jouw lager zetten en je wegdrukken maar in een vaste groep wordt dat naarmate ze ouder worden vaak milder en gaan ze juist meer beschermen...
of heb je dat idee ook soms, dat ze naar "gezonde" mensen vecht en jouw alléén op afstand wil houden ?
Ik denk inderdaad dat haar kwaliteiten en energie in de weg zitten en ze wel degelijk hulp wil, dat dit géén zomerexceem is maar vastzittende spieren !!!

Barvrouwke

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-11 13:50

Nogmaals, lees je eens in over Magnesium (tekort)
Dit kan spierpijn en exceem achtige verschijnselen verklaren.

appiesjappie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-06-11 18:51

ik zal eens op internet kijken. Vandaag is er een dierenarts geweest en hij heeft de chip gelezen. Hij vond het allemaal vreemd en ik moest vanmiddag even langs komen met de papieren. Hij had nog nooit van het ES paspoort gehoord en kon zien dat het niet rechtsgeldig was. Nu hebben we een goed paspoort voor haar aangevraag en liggen de papieren nu in de brievenbus en krijgt ze hopelijk gauw haar paspoortje. Woensdag komt de hoefsmid en ik hoop echt dat het dit keer goed gaat komen. Onze eigen hoefsmid is al wat ouder en durft het eigenlijk niet aan. en daarom ben ik op zoek gegaan naar iemand die onrustige tot wilde paarden bekapt zonder praam en zonder verdoving of wat dan ook en niet bang is. Het is gelukt en hij komt woensdag en ik ben erg benieuwd. Hij zou ons ook wat dingen leren

appiesjappie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-06-11 22:05

hoi hoi,
Positief nieuws!! Ikben opzoek gegaan naar een hoefsmid die veelmet moeilijke paarden werkt.Hij is een uur met haar bezig geweest. Uiteindelijk niet bekapt maar we zijn al een heel eind gekomen. Een touw langs haar benen kriebelen en een beetje over haar rug enzo. Ze was nog wel onrustig maar ging steeds beter. Hij gaf aan dat hij ook cursussen geeft voor paarden met een probleem. Dat doet hij samen met iemand anders. En garandeerd ons dat er na 1 middag gepoetst, gewandeld, of wat dan ook gedaan kan worden.We zullen zien. dan kan ze ook bekapt worden voor een betaalbare prijs!! Hij belt mij maandag om een afsrpaak te maken.

appiesjappie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-06-11 10:22

Hij vertelde ons ook dat het geen zomerexceem is maar dat wij haar wortels moesten geven omdat ze iets tekort komt en uit verveling gaat schuren. Gelukkig.

dianaw33

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-11 12:48

Wat is dat nu weer voor onzin! Zomereczeem heeft inderdaad ook met voeding te maken, maar dan moet je niet nog meer suiker gaan geven ipv minder!

ponydony

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-11 12:58

schuren, stoppen met brok geven en overstappen op een lichte muesli ik zelf geef pavo nature best en nooit geen schuren meer, als ik een paar dagen weer brok geef gegarandeerd weer schuren.

Nixxs

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-11 13:22

TS, bedenk wel dat als je dit paard weg doet,dat je merrie dan alleen staat !
Of loopt er nog een paard rond bij jullie ?

Is het geen optie om hulp te vragen met een gesloten knip ??
Er zijn genoeg ervaren meiden die deze uitdaging
graag aangaan en dan in ruil alle vrijheid met het paard krijgen.
Een soort bijrijdster die weet wat ze doet !
En dan bedoel ik uiteraard geen penny meisjes van 15,
maar een volwassen verantwoordelijk ruiter die
ervaring genoeg heeft om haar te "temmen" en
uiteindelijk in te rijden.

tiwi1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-11 13:34

Ik vind dat TS er heel verstandig aan doet dit paard, nadat het met behulp van de hoefsmid iets beter hanteerbaar is, te verkopen. Uiteindelijk komt dat het paard en TS ten goede.
Voor TS, met haar beperking, is het veel te gevaarlijk om met zo'n paard om te gaan.

Het alleen staan van de Fries is eenvoudig op te lossen door er een leuke en makke pony bij te zetten.

Aan paarden voor mensen met een beperking moeten hoge eisen worden gesteld, die dienen uitstekend opgevoed te zijn en over een rustig en gelijkmatig temperament te beschikken.
Dit paard heeft dat niet en hoeveel tijd je daar ook in steekt, het zal daarvoor nooit geschikt worden en als je dat wel van ze verwacht wordt het dier er beslist niet gelukkiger op.

appiesjappie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-06-11 17:23

bedankt tiwi voor uitleggen. ik heb het gevoel dat mensen er echt niets van begrijpen waarom ik haar weg zou doen. Nu krijg ik allemaal mailtjes met een heel laag bod en geef ik aan dat het mij te laag is maar dan denken ze weer dat het om het geld gaat. maar dat is het echt niet. Als iemand een bod van 400 euro doet heb ik het gevoel dat ze dan verhandeld zal worden of uiteindelijk toch geslacht en Als ik haar verkoop wil ik zeker op zoek naar een lieve pony voor mijn friese merrie. Tussen nu en 3 weken komt er iemand samen met de hoefsmid gaat kijken hoe we haar rustiger en makkelijker kunnen krijgen. En daarna gaan we haar proberen te verkopen. Ik zal nooit met haar kunnen springen. Ik kan zelfalleen maar dressuurmatig rijden. En ik moet een rustig paard hebben omdat ik mijn benen niet goed aan kan klemmen. Daarom bedankt tiwi dat je het uitlegd en begrijpt

appiesjappie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-06-11 17:23

en jammer genoeg is er niemand die met een geloten knip wil helpen. Maar deze hoefsmid is echt super aardig en gaat onszeker verder helpen en haar nade tijd bekappen

Diablo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-11 20:40

Een hoog bod is geen garantie dat ze niet de handel in komt hoor.....als je haar persé niet in de handel wilt hebben, moet je haar zelf houden, dat is de enige manier om zekerheid te hebben.

kjoetie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-11 21:21

jij wil geen geld uitgeven, maar verwacht wel zeker meer dan 400 euro voor een onhandelbaar paard. Is niet echt logisch denk ik. Ik heb overigens voor 400 euro een ouder paard overgenomen, die gaat hier pas met de pootjes omhoog van t erf en heeft het hier super, maar meer geld had ik niet voor haar betaald. Zegt niets over de zorg en liefde en kwaliteit van leven die ze hier heeft. Ik denk dat het goed is dat de hoefsmid jullie helpt en dat ze snel verkocht word. Hier wordt t paard en jullie niet gelukkiger van.

tiwi1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-11 21:50

Geen dank hoor, ik heb zelf een dochter met een beperking waardoor ze niet zo stabiel is en tijdens de zoektocht naar een geschikte pony voor haar heb ik heel veel geleerd.

Jouw jonge paard heeft een baas/ruiter met verstand van zake en een gezonde dosis lef nodig, die kunnen heel veel plezier met elkaar beleven.

Wat betreft de prijs, een paard met zomer eczeem, daar moet je blij voor zijn dat je een fijne baas vindt die tijd en aandacht aan het ZE probleem besteed.
Geld is dan van ondergeschikt belang, gewoon mensen laten komen en staan ze je niet aan dan gaat de deal niet door.
Vraag naar ervaring, ambities op het gebied van rijden en opvoeden, maar ook over de omgang met ZE paarden. Hebben ze dat vaker bij de hand gehad, hoe hebben ze de ZE aangepakt etc.

appiesjappie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-06-11 22:11

ze heef gelukkig geen zo,eresceem maar een tekort aan suplementen of vitamines. en het komt door de verveling dat ze schuurt. Ze wil gewoon wat doen. Ze heeft zoveel energie dat ze gewoon iets moet doen. We gaan haar eerst maar eens een beetje mak proberen te krijgen en zien dan wel weer dan kunnen we haar makkelijker verkopen denk ik.

broadway

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-11 10:05

Fijn dat er weer een nieuwe weg is ingeslagen en er duidelijk voor het paard wordt gekozen !

Natuurlijk is een lage prijs (als handelswaar voor mensen zonder hart ,dus gevoelloos voor dit paard, jong en echt wel goede capaciteiten) een deuropener voor de handel !

De ts weet zelf hoe het is om beperkt te zijn en de energie niet kwijt te kunnen in wat ze wil door een handicap....hier staat een jong paard ,die een handicap (tekortkoming) krijgt, omdat het zijn energie niet kwijt kan...type springpaard !
Ze begrijpen elkaar en weten tegelijk dat ze nooit op 1 lijn kunnen komen wat afvloeien van energie betreft !
Dan is het verstandig om het paard te gunnen aan diegene die in eerste instantie voor dit paard kiest EN NIET VOOR ZIJN KWALITEITEN !
Je zult eerst haar vertrouwen moeten willen winnen, voor ze energie af gaat vloeien !
Dat kost wat tijd en energie en heb je wat meer mogelijkheden nodig als alléén een weilandje !

Ik ben het niet eens met de hoefsmid om extra wortels te gaan voeren ik zou juist muesli (zonder haver) geven en bij het heropvoeden een worteltje als beloning geven..af en toe een appeltje ,broodje enz .,die zij dan wel zelf moet komen halen of verdienen...
Ook bij paarden gaat de liefde door de maag hoor !

Misschien handig om gewoon te blijven vertellen hoe het gaat, positief en /of negatief ....Veranderingen lichamelijk en geestelijk....ook bij jezelf ts !
Dit BALLETJE KAN WELEENS HEEL ANDERS GAAN ROLLEN ALS JE ZELF DENKT !!!

appiesjappie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-06-11 10:36

haha dankjewel Broadway. Eidnelijk beginnen mensen het te begrijpen. Ik ben blij dat de hoefsmid is gekomen die wilde of onrustige paarden begrijpt. En hij ook een oplossing zoekt zodat ze toch bekapt kan worden. We kunnen haar anders ook niet bekappen. Ik ga alles filmen als ze er mee aan de slag gaan. Zodat wij het ook terug kunnen kijken en misschien ook zelf kunnen gaan oefenen met haar. We hadden het blijkbaar ookaverkeerd begrepen. Hij bedoelde vitamines of suplementen en we hebben gisteren toevallig een zak muesli gekocht zonder haver hahaha. en we gaan ons best doen om er een super leuk paardje van te maken. We staan er nu samen ook wat positiever in nu iemans ons wil helpen. Hij vertelde ons ook dat je met een paard met tuiger en springerbloed een pittig paardje krijg hahah. Tjah mijn vriend wilde toen het tuigersbloed er een beetje uit fokken haha dan krijg je dus dit. Ik was echt verbaasd hoe de hoefsmid met haar bezig was. Zo rustig en nam alle tijd. Bekappen is nog niet gelukt maar dat gaat de volgende keer wel lukken. en inderdaad ik wil dat Lady een leuk leventje krijgt en lekker met haar nieuwe baasje kan gaan springen!!!

funnyhorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-11 10:39

Nou heb alle post's gelezen en denk zelf ook dat we hier te maken hebben met een zéér gestresst paardje! ;(
Dat schuren kan ook idiopatische jeuk zijn,hoeft dus helemaal geen zomer-eczeem te zijn.
Die jeuk ontstaat dus door stress of verveling.In dit geval denk ik eerder aan stress.

Het paard moet gewoon opnieuw worden opgevoed,arme dier weet nml helemaal niet meer waar zn plekje is.En ieder paard moet weten waar ie staat t.o.v zn kuddegenoten en mens.
Ondanks dat je een handycap hebt ts kun je toch zelf een hoop dingen doen(proberen)samen met je vriend.
Haal er eens iemand bij die goed thuis is in het grondwerken met paarden en gedragsproblemen.Hiervan kun je veel leren en kun je de oefeningen thuis samen met je vriend doen buiten in de bak(wei)

Het feit dat jullie bang zijn voor je paard is vele malen erger voor het dier,het is nml vreselijk verwarrend voor het paard. :j
Als jullie geen leiderschap tonen weet het beestje ook niet zn plaats.

Ik weet ook niet hoe het afspenen is gegaan,hoe oud was het dier?
Wie weet was het erg traumatisch voor het dier dat de moeder verkocht werd?Dat is denk ik ook de reden dat ie tot vervelends achter de fries aan loopt. -O-

Overal op zoek maar krijgt het nergens gevonden!Arm dier |(
Dit is echt een totaal gefrustreerd beestje,net als een kind wat zichzelf maar moet opvoeden,is niet alleen maar krijgt ook niet de juiste aandacht die het nodig heeft.Snappie?

appiesjappie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-06-11 11:34

Als je alles goed had gelezen dan had jedenkik ook gezien dat maandag de hoefsmid belt om een afspraak met mij te maken om iemand te laten komen die ons kan gaan helpen

funnyhorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-11 12:17

appiesjappie schreef:
Als je alles goed had gelezen dan had jedenkik ook gezien dat maandag de hoefsmid belt om een afspraak met mij te maken om iemand te laten komen die ons kan gaan helpen

Geen rede om je aangevallen te voelen,ik leef enkel mee.
En ik heb goed gelezen hoor ;)

appiesjappie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-06-11 12:33

oh neeh et was niet aanvallend bedoeld

broadway

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-11 00:24

Ik blijf het volgen...wil graag met je meekijken en meedenken...ook andere lezers zullen er veel aan hebben...er is zoveel leed door pure onwetendheid wat tegelijk goed bedoeld was....vooral bij gevoelige én energieke paarden...maar mits lichamelijk goed, zijn het vaak wel de moeilijksten maar óók de besten !

Zulke paarden moet je met respect behandelen en weten wanneer er angst en/of bravour de boventoon viert...als het goed gaat worden ze vaak vrolijk en blij...maken ze zich groot en sterk... maar de meeste "onkundige"mensen worden dan bang en willen ze dan strak houden...dat is vaak het begin van verwijdering en onbegrip en vooral angst...i.p.v het hoofd omhoog te duwen, proberen ze het hoofd naar beneden te trekken en dat verlies je ten alle tijden ! Zodra een jong paard angst voelt is er een belangrijke basis weg...ze reageren hier heel verschillend op...vaak onzeker en van slag rakend en vandaaruit zichzelf beschermend...keren zich van die angst af en kiezen vaak voor een paard in de kudde als "vaste honk"....
Paard en mens verwarren elkaar en iedere confrontatie met angst maakt het probleem erger, doordat het niet onderbroken kan worden...
Jullie zijn nu begonnen om het te doorbreken...leren kijken en begrijpen....begrip krijgen voor het probleem...terug naar het begin...

Vooral tuigers kunnen prachtig showen maar tegelijk netjes naast je blijven lopen...maar je moet het ze wel leren !
Met springbloed erbij worden de bewegingen nog pittiger en sneller...een snelle achterbeentje is dan als een karate-slag....en voor een jong paard misschien netzo overrompelend ...dat is vaak in combinatie met energie-ophoping en spieren die hier (nog) niet klaar voor zijn...wat spierpijn veroorzaakt !

Is ze in haar beweging meer tuiger(show) of springer (flitsend) ? Kun je een filmpje maken dat ze zich even wat laat zien ?

Geduld en begrip hebben voor... zal beloond worden...give it some time !

appiesjappie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-06-11 10:54

Ik vind dat ze meer springer vind ik. Maar kan er ook naast zitten. Ik ga het hier zeker bijhouden! Ik ga de hoefsmid en de man diekomt filmen en zal zeker stukjes laten zien op bokt ;)
Afbeelding

broadway

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-11 23:34

Ik zie een springer aan de voorkant, al aardig gevormd, maar vanaf de heup zie ik een slungelige nog slecht coördinerende puber !
Dat maakt het paard in zijn beweging terughoudend en stuiterend alsof de schokbrekers kapot zijn....
Is het jongheid of atactisch, dat zul je merken zodra je met dit paard gaat werken !
Dit paard had eigenlijk al eerder doelgericht opgepakt moeten worden, de balans in bespiering voor en achter komt niet (meer) overéén....dan breekt het a.h.w bij de lendenen en en neemt 1 kant (in dit geval vóór) extra draagkracht en verliest de andere kant aan kracht, dan is de voorkant een spanningsveld en kun je dus extra spierpijn verwachten !
Ook de scheefheid voor is duidelijk te zien,linksvoor is duidelijk minder goed gevormd, ze oogt af en toe wat kreupel hierdoor....
Bij een jong en onbeleerd paard is dat niet vreemd hoor met doelbewust trainen is dat zo weg maar dan moet de achterhand wel de kracht kunnen krijgen om voor los te kunnen laten en dat zal niet gaan als er echt sprake is van attactisch zijn....
Een beetje ruiter/amazone rijdt dit er zo uit als het jongheid is....en merkt nog veel sneller als het wel attactisch is, maar dit is in vele gradaties, dus van licht naar zwaar...
Als hij wat meer in de hand is kun je het paard hierop testen, misschien is dat ook wel een reden waarom je niet bij de benen mag komen, want dan blijven ze in de meeste gevallen het liefst met 1 been aan de grond genageld....en 1 been met weinig gevoel...blijft het paard gekruist staan en corrigeerd het zich niet ook niet als je een duwtje geeft....
Wees er wel op bedacht dat veel paarden attactisch lijken maar het niet zijn (jongheid en/of verkeerde training /revalidatie !