Is dit normaal bij het beleren van een 3 jarig paard?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-11 21:41

justkid schreef:
Lusitana, ik snap dat je jouw manier verdedigt en de trainingsmethode die de ts beschrijft maar er zijn naar mijn mening echt ook andere wegen die naar hetzelfde doel leiden.

Pardon, mijn manier? Die heb ik nauwelijks genoemd en is geweldloos. Ik heb het gehad over het feit dat er op te trainingsstal waar ik groom was er een paard in mijn ogen te hardhandig werd aangepakt. En dat ik nu begrijp waarom dat soms nodig is en dat daar een stokje in de poetsplaats ligt omdat je daar geen kant uitkunt als een paard je gaat pletten of zoiets.
Dus aub niet denken dat ik voor hardhandig aanpakken ben of het zelf praktiseer. Ik begrijp dat het in bepaalde situaties handig en effectief is en waarom. Dat is wat anders. ;)
En ja, ik noem ook verschillende keren, waarschijnlijk wel vanaf pagina 1, er is niet 1 manier om dingen te doen.
Persoonlijk heb ik geen vaste methode maar pas me aan naar de situatie en het paard. Hier heb ik bevoorbeeld paarden ingereden zonder longeerwerk vooraf en zonder rijbaan. In Engeland hadden we een 6 weken systeem dat wel begon met aan de longe en daarna met ruiter aan de longe, en daar tussen heb ik ook nog wat verschillende methodes/systemen/dingetjes gehanteerd al naar gelang....
Dus ga alsjeblieft niet mensen het idee geven dat ik "mijn manier" verdedig en dat dat dan de hardhandig zou zijn, want ik heb geen manier en zeker geen hardhandige!

justkid

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-11 21:58

Y;( sorry dan heb ik je niet goed begrepen.

lilly_s18

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-11 21:58

Ik heb zelf een 4jarige die ik al 8 maand heb dus toen ze net opgeleert was. Ik heb haar nooit hard aangepakt alleen maar lichtjes gecorrigeert (dit was volgens mijn trainer wel te voorzichtig maar ze is mijn eerste paardje dus ik ben er zoizo nog voorzichtig mee) maar nu loopt ze ook altijd keurig en mooi. Ik maak uit het verhaal op dat het paardje wel een HEEL strenge opvoeding krijgt. En ik denk ook dat ze moeten luisteren omdat ze dat willen doen voor jou en omdat ze je respecteren niet omdat ze bang hebben voor slaag. Mijn paardje is de grootste schat van de manege die het beste meewerkt van alle paarden alleen maar door wederzeids respect.

Grapjasjes12

Re: Is dit normaal bij het beleren van een 3 jarig paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-11 22:15

Ik ben het volledig eens met Lusitana. Aanpassen aan de situatie, zo nodig hard.
Tuurlijk zijn er paarden waarbij lichaamstaal en een zachte stem voldoende zijn en dat is schitterend. Helaas zijn er ook bullebakken die gewoon stevig gecorrigeerd moeten worden. Dit gebeurd ook met paarden onderling, zoals al eerder genoemd.

Ik kom er nu achter dat ik eigenlijk niets toe te voegen heb :') Ik kan alleen maar beamen.

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-05-11 23:06

Ik kom er ook achter dat ik eigenlijk van beleren/opvoeden van 3 jarige paarden weinig wist.
Tenminste, niet zo professioneel, wel particulier maar dat is toch anders.
Op de trainingsstal was voor mij natuurlijk ook een eerste indruk, over 2 weken ga ik er nog een keer heen, met hetzelfde 3 jarige paard. Dus ik ben benieuwd hoe het dan gaat, en of ik wat herken in de informatie die ik heb gelezen hier.

Elanor

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-11 08:55

Vudress schreef:
Elanor schreef:
Ik heb mijn post even wat verduidelijkt. :)

Maar het is niet realistisch als je paarden klaarmaakt voor keuringen. Dat moet gewoon in een paar weken tijd gebeuren.

"Moet gebeuren" is relatief natuurlijk. Als dit soort trainen daarvoor nodig is, is de keuze voor mij heel makkelijk 'dan train ik maar geen paarden voor keuringen.' :Y)

ssvanvliet

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-11 09:56

whaa, dat vind ik best wel erg.
ik vind dat je het paard wel de baas moet zijn en mischien ff een goede tik om te laten weten dat je de baas bent als die bijvoorbeeld bijt of schopt ofzo.

JPS

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-11 09:58

Elanor schreef:
"Moet gebeuren" is relatief natuurlijk. Als dit soort trainen daarvoor nodig is, is de keuze voor mij heel makkelijk 'dan train ik maar geen paarden voor keuringen.' :Y)

Zo denk ik er ook over!

ssvanvliet

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-11 10:01

je paard gaat indd wel voor !

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-11 10:59

mika11 schreef:
Het ging alleen verschrikkelijk hard, dat slaan. Dat veroordeelde ik niet in mijn openingspost, maar ik had zoiets nog nooit gezien.
Het was zeker effectief want het paard ging na 10 minuten longeren (zonder longeertouw, los op circel) mooi lopen.
(dus wel op de goede momenten dat ze met de longeerzweep sloeg, denk ik).
Bij het longeren was het vooral als het paard terugkwam in tempo, wilde omdraaien en dan sloeg ze echt snoeihard met de longeerzweep. Ook toen het paard zich al een keer omgedraaid had tegen haar zin, sloeg ze met de zweep tegen de voorkant van het paard om het weer te laten omdraaien.

Dat moet de eigenaresse nu zelf thuis de komende 2 weken gaan oefenen, op deze manier.
Dat leek me eigenlijk nog wel wat eng, want als onervaren persoon met jonge paarden, heb je volgens mij wel de kans dat je op de verkeerde momenten snoeihard met de zweep slaat en dan wel een bang paard krijgt!)
Ik zou het i.i.g. niet kunnen.
De paarden worden op de trainingsstal zo opgevoed, dat ze perfect gehoorzaam zijn. En dat gaat af en toe zeker met harde hand.
Dat zal wel normaal bij een trainingsstal zijn, maar ik weet niet of elke trainingsstal deze P+ methode gebruikt.

En ook hier is het de interpretatie, komt het paard alleen een beetje terug in tempo of staat het stuiterend tegen de touwtjes te vechten?

Om per definitie zo met elk paard om te gaan houd ik ook niet van, maar sommige paarden hebben wel meer zo'n aanpak nodig.
Overigens is omdraaien aan de longe heel moeilijk corrigeerbaar als ze eenmaal doorhebben hoe ze dat kunnen flikken. Dus ik kan me voorstellen dat je bij een bepaald karakter niet 4x subtiel bent maar bij de tweede keer direkt goed duidelijk.

Dat is ook wat Lusitana zei over de bijtende hengst; sommigen hebben die harde aanpak nodig omdat ze continu de grenzen blijven opzoeken, anderen kunnen prima op een subtielere manier behandeld worden. Overigens heeft dat imo niets te maken met het al dan niet van jongs af aan hard aangepakt zijn.

Edit; dat ze die eigenaar ermee op pad stuurd lijkt me dan ook weer niet helemaal verstandig maar ook daar weet je niet hoe goed zij de eigenaar kent, of die ingeschat heeft op ervaring.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-11 12:11

Elanor schreef:

Er wordt totaal uit het oog verloren dat er mensen die hun brood willen verdienen "in de paarden".
Dat is heel wat anders dan liefhebber zijn met eigen paarden. Die hebben idd de keuze om iets niet te doen. Maar als je betaalt wordt om iets wel te doen, zul je zichtbaar in zo kort mogelijke tijd vooruitgang moeten leveren, want een trainingsstal is geen paardenhotel. de eigenaren van de paarden betalen voor tarining. Ze willen meestal een resultaat zien binnen een bepaalde tijd. Dan is er dus wel degelijk een moeten. De klant gaat echt geen drie maanden training betalen voor iets dat in een maand kan. Dan brengt hij zijn paard wel naar de concurrent die dat wel in die maand doet. (Maand is een willekeurig gekozen tijd)

JPS schreef:
Zo denk ik er ook over!

ssvanvliet schreef:
je paard gaat indd wel voor !

Dit soort uitspraken voegen niks toe.
Zie ook boktregels:
Citaat:
ff topic en oneliners
Zorg dat je antwoord in een topic relevant is voor het onderwerp van het topic. Off-topic reacties zijn vervelend voor degene die het topic gestart is en stuur je beter via pb. Ook 'oneliners' ("Cool!" "Veel sterkte!" "Ja, ik ook") worden niet op prijs gesteld. Als je geen uitgebreidere reactie weet te typen, kan je net zo goed niet reageren. Reacties met alleen smiley's ( :D ) zijn vaak voor meererlei uitleg vatbaar en ook daarom niet toegestaan. Reacties die enkel dienen om het topic opgenomen te krijgen in je lijst met eigen berichten (stipjesreacties) zijn irritant voor andere gebruikers en worden verwijderd.

Als jullie geen paard hebben dat keuringsklaar gemaakt moet worden of beleerd door een ander is dat fijn voor jullie, maar als je dat wel hebt, zul je een keuze moeten maken tussen stallen die daar in doen.
Sommigen kiezen voor dicht bij huis anderen voor die goed bekend staan of voor een beroemde ruiter (die overigens maar zelden zelf de training doet). Dat is een keuze die de eigenaar maakt. Eerst gaan kijken hoe het daar toe gaat en vragen stellen is zeer vertandig.
De vraag van dit topic was "of dit normaal is op zo'n stal" het korte antwoord is "ja, dat kan normaal zijn", de discussie is ontstaan over opvoeding en straffen en belonen in het algemeen.
Je kunt prima je mening geven, maar die moet dan onderbouwd. Dus waarom je het vindt. En relevant zijn, dus gaan over het onderwerp.

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-11 12:18

Tja, er zijn veel paarden en ponys dat geen respect heeft voor een mens, doordat het te soft wordt aangepakt en opgevoed.

Mijn eigen volbloed arabier daar heb ik nooit problemen mee gehad doordat hij heel goed is opgevoed door de paarden zelf, altijd lekker paard kunnen zijn en lekker t land op, zelfs toen hij nog hengst was had ik er geen gedoe mee, heel makkelijk paard en erg lief, en in omgang is hij ook heel makkelijk doordat ik altijd duidelijk ben, nee is nee en ja is ja, klaar en nooit met harde hand want hij is heel gevoelig en begrijpt alles erg snel, stem verheffen is voldoende en alles laten zien en leren en vooral consquent zijn in alles en heb er nu heel veel plezier van.

Maar over dat hele harde slaan met de zweep en of rubber slang vind ik wel vreemd, misschien dat het nodig is??? maar mijn stijl is het niet.

justkid

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-11 12:31

Ik las net een topic waar een paard in voor kwam wat in mijn ogen absoluut geschikt zou zijn om in zo'n trainingsstal een maandje (of wat) door te brengen.
Ik weet niet of ik hier een verwijzing neer mag zetten.
Ik heb jouw posts nog eens allemaal door gelezen lusitana en eigenlijk denk ik er wel hetzelfde over.

Maar wat de gang van de trainingstal die de ts aanhaalt betreft,
ik zou daar als eigenaar niet voor kiezen als mijn paard verder gewoon respectvol en gevoelig zou zijn.
Ik ben ook wel heel benieuwd naar de ervaringen van de ts als ze er weer heen gaat.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-11 12:50

Ragdollcat schreef:
Maar over dat hele harde slaan met de zweep en of rubber slang vind ik wel vreemd, misschien dat het nodig is??? maar mijn stijl is het niet.

mika11 schreef:
Dat de trainster het paard, de keren dat ze sloeg, het snoeihard ging, is wel mijn eigen interpretatie. Ik ben echt geen watje of zo, maar zo hard had ik het nog nooit gezien.

Hoe hard het harde is, is dus niet duidelijk. Wat voor sommigen "snoeihard" lijkt, hoeft bij het paard niet zo gevoeld te worden.
Als je te zacht of niet slaat wanneer het nodig is, krijg je pas echt problemen. Dan ervaart het niet als straf en zal zijn gedrag dus ook niet aanpassen.
Ik neem aan dat niet de striemen en butsen op het paard komen, want daar gaan eigenaren natuurlijk terecht tegen protesteren en is ook niet handig op een keuring... Maar daar kan TS het beste wat over zeggen.
Als je tijd hebt kun je wachten tot een paard vanzelf het goede doet en dat belonen, maar dat werkt niet bij een vreemd paard dat maar tijdelijk op je stal staat.
Hoewel, in dit verband wil ik ook wel noemen dat het soms wel kan en moet. Er is nu een paard dat de stal niet goed uitdurft omdat het een afstapje is. Trainer besteed rustig een paar minuten aan het paard verleiden en laten kijken er is geen haast. Hij gaat niet voor de snelste oplossing:Iemand met de zweep erachter. Waarom niet? De stal moet een plek zijn waar het paard zich veilig voelt. En het moet niet met tegenzinof angst naar zijn werk gaan. Hij houd dus wel degelijk rekening met het gevoel van paarden en hun angsten. Maar als datzelfde paard in de spuitplaats gaat pletten of wat, krijgt hij wel een lel. Veiligheid gaat voor alles. Met werken krijgt hij weer veel "braaf" als het goed gaat. Hard aanpakken en hard slaan in bepaalde omstandigheden wil dus niet meteen zeggen dat het een aanpak is die de hele dag door bij alles gehanteerd wordt!

Maar goed, ik kan alleen oordelen over de stal die ik ken en niet over de stal waar TS het over heeft.

justkid schreef:
Maar wat de gang van de trainingstal die de ts aanhaalt betreft,
ik zou daar als eigenaar niet voor kiezen als mijn paard verder gewoon respectvol en gevoelig zou zijn.
Ik ben ook wel heel benieuwd naar de ervaringen van de ts als ze er weer heen gaat.

Ik denk zelf dat als het paard gewoon respectvol en gevoelig is, het ook geen straf te vrezen heeft, omdat het gewoon zal doen wat er gevraagd wordt. Maar het is idd gewoon een keuze of je en paard erheen brengt of niet.
Ik ben verder ook nieuwsgierig naar de eravringen, want dan kunnen we een beter beeld vormen. TS gaat er nu beter geinformeerd heen en kijkt dan er anders tegen aan. Misschien maakt dat verschil of misschien vind ze het dan nog wel extreem.

catzkillz

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-11 12:58

Ik ben van de mening dat een opvoeding van eerder welk dier (en kinderen eigenlijk ook) op een strenge maar rechtvaardige manier moet gebeuren. Het gedaan krijgen wat je wil door angst in te boezemen vind ik dan ook fout. Een corrigerend tik hier en daar moet wel kunnen, mits het op de juiste moment gebeurd, bv. een hond afstraffen omdat je een plasje aantreft eens je thuiskomt heeft geen zin meer, je moet hem op "heterdaad" betrappen anders linkt hij de straf niet aan wat hij fout heeft gedaan.

Maar da's natuurlijk mijn mening..

Elanor

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-11 13:17

Lusitana schreef:
Elanor schreef:

Er wordt totaal uit het oog verloren dat er mensen die hun brood willen verdienen "in de paarden".
Dat is heel wat anders dan liefhebber zijn met eigen paarden. Die hebben idd de keuze om iets niet te doen. Maar als je betaalt wordt om iets wel te doen, zul je zichtbaar in zo kort mogelijke tijd vooruitgang moeten leveren, want een trainingsstal is geen paardenhotel. de eigenaren van de paarden betalen voor tarining. Ze willen meestal een resultaat zien binnen een bepaalde tijd. Dan is er dus wel degelijk een moeten. De klant gaat echt geen drie maanden training betalen voor iets dat in een maand kan. Dan brengt hij zijn paard wel naar de concurrent die dat wel in die maand doet. (Maand is een willekeurig gekozen tijd)

Is dat geld verdienen in de paarden of geld verdienen ten koste van de paarden? Dan maar een andere baan (die waarschijnlijk sowieso een stuk beter verdient :)) ), principes gaan vóór.

Op de stal waar ik een tijdje vrijwilligerswerk heb gedaan werd rustig gezegd dat er a) geen termijn kon worden gegeven voor het beleren van een paard omdat dat afhankelijk is van het individuele paard en b) als dat een probleem was, dat ze het dan maar vooral elders moesten proberen. Het beleren neemt dan gewoon de tijd die het kost om een paard op een ethisch verantwoorde manier te beleren. Dát is 'zo snel mogelijk'. Krijg je als eigenaar bovendien een paard terug dat desgevraagd stilstaat omdat hij daar een positieve associatie bij heeft, en niet omdat hij denkt dat hij anders een optater krijgt. Wel zo leuk.

Los daarvan hoeft P+ helemaal niet per definitie 'sneller' te gaan dan R+ en P-. Als een paard bijvoorbeeld doorheeft hoe het principe van clickeren werkt, gaat het echt met spróngen.

linneketeut

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-11 10:25

Ik heb nu 1 maand een 3-jarig paard, en die blijft keurig netjes stilstaan wanneer ik wil, loopt waar ik wil, en volgt mij waar ik wil. En daar heb ik geen zweep bij nodig gehad. Alleen heel veel geduld.
Eerst kreeg ik z'n peeskappen nog niet aan want dan begon hij te meppen. Nu kan ik alle 4 zin voetjes oppakken. Gewoon een kwestie van blijven proberen net zolang tot hij niet meer mept, en belonen als hij het goed doet. Nu sla ik hem wel eens met m'n hand op z'n kont of tegen z'n buik als hij een poging doet tot meppen, en roep ik er een keer tegen, maar daar heeft hij dan ook echt genoeg aan.

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-11 18:14

Na een paar dagen thuis te hebben geoefend en gelongeerd volgens de methode van de trainingsstal, gaat het toch goed met de training.
Paard gehoorzaamt goed met longeren, schijnt het goed te snappen wat er wordt bedoeld.
Ook in de omgang is ze handelbaarder geworden. (minder drentelen, beter stilstaan als je met haar bezig bent)
Enige minpuntje is dat ze nu een klein beetje kopschuw is, dus ergens is er wel een foutje gemaakt.
Bv halster omdoen ging wat moeilijk wat normaal nooit een probleem was.

JPS

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-11 18:24

Foutje, beetje kopschuw geworden? Daar heb je het al..

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-11 18:28

Dat kan op elk moment van de training gebeuren, ook als ze niet naar een stal zijn gegaan. Daar heb ik zelf ervaring mee, dat paarden er plots een punt van maken (van het halster omdoen).
Heel makkelijk te verhelpen met wat geven als je het halster om gaat doen zodat ze even aan het kauwen zijn. De mijne heeft het trouwens met name met het afdoen omdat iemand eens wat doorgeschoten is met de gesp los maken. Maar na een paar keer afdoen terwijl hij stond te eten, is dat weer verhlopen.
MAAR, ik zou als eigenaar er wel wat van zeggen en kijken of ze een goede verklaring kunnen geven.
Want het KAN natuurlijk idd zijn dat er een fout is gemaakt!

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-11 18:37

De eigenaar heeft zelf het paard geoefend de laatste dagen.
Pas over anderhalve week gaat het paard weer naar de trainingsstal.
Vandaag was ik er toevallig bij, het longeren ging erg goed.
Ik denk dat het kopschuwe komt, doordat het paard in het begin een paar keer gecorrigeerd moest worden met goed stilstaan en zo.
Het is natuurlijk moeilijk om een methode die je 1x hebt gezien, precies na te doen, vooral dat corrigeren.
Je moet wel precies weten hoe en waar en wanneer je moet corrigeren.
Ik kon het paard gewoon op het hoofd aaien, het was voornamelijk met halster en vliegenkap dat het paard wat moeilijk deed. (wat normaal niet moeilijk gaat want ik zet ze vaak binnen en buiten)

justkid

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-11 20:03

Ik vind het leuk dat je ons op de hoogte houdt.

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-11 00:02

"Lusitana" heeft het heel mooi verwoord, en zo denk ik er ook over.
Het is ook heel gevaarlijk ineens een oordeel te vormen over die trainingstal alleen op de uitleg die we kregen in de opningstekst, de vraagsteller is een leek en geen trainer.
En het is zeker ook zo dat overdrijven in een bepaalde richting nooit goed is, dus stel je zelf steeds in vraag als je met zulke dingen als trainen van een paard aan de slag gaat.
Maar wat wel heel zeker is , is dat het grootste deel van de zogezegt onhandelbare paarden onhandelbaar gemaakt zijn door hun meestal onwetende en te brave verzorgende eigenaren, weet waarmee je bezig bent, de opleiding tot trainer is een heel lange opleiding die zowel theoretisch als praktijk gericht is.
De meeste paarden zouden echt beter af zijn met een goede training van een beroeps trainer, dan de training die ze van hun liefdevolle eigenaars krijgen .

mika11 schreef:
Lusitana schreef:
Wat voor de een geweldig hard lijkt, kan voor de ander wel meevallen. Het is maar wat je gewend bent. Ik neem aan dat ze niet de striemen op het paard zijn benen zette.
Maar het is wel gewoon zo dat zacht of half of niet corrigeren veel erger is voor de mensen die later met de paarden te maken krijgen, want die hebben geen respect voor paarden.

De ene driejarige is de andere niet, maar 1 die zo van de wei getrokken is moet echt hele duidleijk dit wel en dat niet boodschappen krijgen, anders kun je gevaarlijke situaties krijgen. een paard weegt vaak 10x zoveel als wij en we staan ook maar op twee benen en liggen dus zo om. Een paard hoeft maar even een trap te geven of een kopstoot en de gevolgen zijn niet te overzien. Als een paard leert dat het zo een mens de baas kan zijn, heb je een onhandelbaar paard.

Een van de problemen die jullie tegenwoordig in Nederland hebben is juist dat te zoet met paarden omgaan door leken waardoor ze onhandelbaar worden.

Het gaat hier duidelijk om niet uit boosheid of frustratie slaan (waarmee je een paard angstig of nog kwaaier maakt), maar om correcties in verband met opvoeding. Het is zo dat een paard vrij snel doorkrijgt wat het niet moet doen en zal dan totaal geen klappen meer ontvangen. Hij heeft het dus ergens zelf in de hand en gelukkig zijn paarden heel slim wat dat betreft.

Verder bestaat er geen standaard voor opvoeding en inrijden, ieder doet het naar zoals het bij hemn het meest succesvol is gebleken en blijkbaar heeft deze stal het meeste succes met deze methode.
Het komt misschien raar over in de ogen van een leek, maar het zit hele dicht bij paardentaal. Paarden geven elkaar ook er flink van langs als ze over de streef gaan.

En het belangrijkste om te onthouden is beter 1 goede klap dat het paard het nooit meer doet, of moeten blijven slaan waarbij paard en ruiter gefrustreerd raken omdat ze elkaar niet begrijpen!

Dat is zo, net wat je bent gewend. Wat jonge paarden opvoeden/beleren ben ik niks gewend dus daarom vroeg ik dat.
Met mijn eigen paard zal ik wel te zachtzinnig omgaan, maar gelukkig is het een makke merrie die zich alles laat aanleunen.

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-11 00:36

aeolusnr1 schreef:
Maar wat wel heel zeker is , is dat het grootste deel van de zogezegt onhandelbare paarden onhandelbaar gemaakt zijn door hun meestal onwetende en te brave verzorgende eigenaren, weet waarmee je bezig bent, de opleiding tot trainer is een heel lange opleiding die zowel theoretisch als praktijk gericht is. De meeste paarden zouden echt beter af zijn met een goede training van een beroeps trainer, dan de training die ze van hun liefdevolle eigenaars krijgen .

Veel mensen die hun brood verdienen met het zadelmak maken van paarden, zijn geen zwaar opgeleide beroepstrainers - en ik weet ook niet of dat nu wel altijd het belangrijkste is. Ook je andere uitspraak, namelijk dat veel onhandelbare paarden onhandelbaar zijn gemaakt door onwetende eigenaren, vind ik te kort door de bocht.

Beide kanten (eigenaren en 'trainers') moeten weten waar ze mee bezig zijn. De methode die de eigenaar kiest voor zijn/haar paard, hoort af te hangen af van het paard, de omstandigheden en de vaardigheden waarover de eigenaar zelf beschikt. Op dezelfde manier moet een trainer goed in kunnen schatten of zijn methode past bij de eigenaar en bij het paard - en hij moet goed over kunnen brengen en uit kunnen leggen wat hij met het paard gaat doen en waarom.

Helaas zijn er veel eigenaren die achter een bepaalde mode aanlopen, en dat kan variëren van zelf in een jaar een paard zadelmak maken tot drie dagen wegbrengen naar Gert vd Hof - en alles wat daar tussen ligt. En er zijn ook maar weinig trainers die goed kunnen uitleggen wat ze doen en waarom, laat staan dat ze een eigenaar adviseren over een bepaalde methode. Ook vind ik de flexibiliteit soms gering: veel mensen hebben één methode van beleren en zo gaat het dan bij alle paarden..

Ik heb zelf paarden zadelmak laten maken bij verschillende mensen - afhankelijk van de situatie en van het paard, en sommige professionals vinden het bijzonder vreemd als je ze vraagt hoe ze het aan gaan pakken. Mensen voelen zich blijkbaar erg snel aangevallen. Wel jammer, want wat overleg kan frustrates aan beide kanten voorkomen.

Mutskke

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-11 08:45

Lusitana schreef:
Wat voor de een geweldig hard lijkt, kan voor de ander wel meevallen. Het is maar wat je gewend bent. Ik neem aan dat ze niet de striemen op het paard zijn benen zette.
Maar het is wel gewoon zo dat zacht of half of niet corrigeren veel erger is voor de mensen die later met de paarden te maken krijgen, want die hebben geen respect voor paarden.

De ene driejarige is de andere niet, maar 1 die zo van de wei getrokken is moet echt hele duidleijk dit wel en dat niet boodschappen krijgen, anders kun je gevaarlijke situaties krijgen. een paard weegt vaak 10x zoveel als wij en we staan ook maar op twee benen en liggen dus zo om. Een paard hoeft maar even een trap te geven of een kopstoot en de gevolgen zijn niet te overzien. Als een paard leert dat het zo een mens de baas kan zijn, heb je een onhandelbaar paard.

Een van de problemen die jullie tegenwoordig in Nederland hebben is juist dat te zoet met paarden omgaan door leken waardoor ze onhandelbaar worden.

Het gaat hier duidelijk om niet uit boosheid of frustratie slaan (waarmee je een paard angstig of nog kwaaier maakt), maar om correcties in verband met opvoeding. Het is zo dat een paard vrij snel doorkrijgt wat het niet moet doen en zal dan totaal geen klappen meer ontvangen. Hij heeft het dus ergens zelf in de hand en gelukkig zijn paarden heel slim wat dat betreft.

Verder bestaat er geen standaard voor opvoeding en inrijden, ieder doet het naar zoals het bij hemn het meest succesvol is gebleken en blijkbaar heeft deze stal het meeste succes met deze methode.
Het komt misschien raar over in de ogen van een leek, maar het zit hele dicht bij paardentaal. Paarden geven elkaar ook er flink van langs als ze over de streef gaan.

En het belangrijkste om te onthouden is beter 1 goede klap dat het paard het nooit meer doet, of moeten blijven slaan waarbij paard en ruiter gefrustreerd raken omdat ze elkaar niet begrijpen!

helemaal mee eens ik vindt ook dat je duidelijk moet zijn en zo te lezen had dit paard het heel snel door wat hij wel en wat hij niet mag