justkid schreef:Lusitana, ik snap dat je jouw manier verdedigt en de trainingsmethode die de ts beschrijft maar er zijn naar mijn mening echt ook andere wegen die naar hetzelfde doel leiden.
Pardon, mijn manier? Die heb ik nauwelijks genoemd en is geweldloos. Ik heb het gehad over het feit dat er op te trainingsstal waar ik groom was er een paard in mijn ogen te hardhandig werd aangepakt. En dat ik nu begrijp waarom dat soms nodig is en dat daar een stokje in de poetsplaats ligt omdat je daar geen kant uitkunt als een paard je gaat pletten of zoiets.
Dus aub niet denken dat ik voor hardhandig aanpakken ben of het zelf praktiseer. Ik begrijp dat het in bepaalde situaties handig en effectief is en waarom. Dat is wat anders.
En ja, ik noem ook verschillende keren, waarschijnlijk wel vanaf pagina 1, er is niet 1 manier om dingen te doen.
Persoonlijk heb ik geen vaste methode maar pas me aan naar de situatie en het paard. Hier heb ik bevoorbeeld paarden ingereden zonder longeerwerk vooraf en zonder rijbaan. In Engeland hadden we een 6 weken systeem dat wel begon met aan de longe en daarna met ruiter aan de longe, en daar tussen heb ik ook nog wat verschillende methodes/systemen/dingetjes gehanteerd al naar gelang....
Dus ga alsjeblieft niet mensen het idee geven dat ik "mijn manier" verdedig en dat dat dan de hardhandig zou zijn, want ik heb geen manier en zeker geen hardhandige!
sorry dan heb ik je niet goed begrepen.
Ik kan alleen maar beamen. 
) zijn vaak voor meererlei uitleg vatbaar en ook daarom niet toegestaan. Reacties die enkel dienen om het topic opgenomen te krijgen in je lijst met eigen berichten (stipjesreacties) zijn irritant voor andere gebruikers en worden verwijderd.
), principes gaan vóór.