Paard omdraaien bij het in de wei zetten is gevaarlijk!

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

kraakte

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-11 17:00

ik draai mijn pony ook altijd om,dit heeft ze vanaf begin af aan geleerd, eerst rustig halster af ff knuffel en dan mag ze pas weg... vooral omdat de andere paarden dan ook bij het hek staan en ze dan ook mee willen het land uit. en sowieso, volgens mij is het gewoon veiliger om je paard ook mee om te draaien, als ze ineens wegrennen met een bok heb je een hoef in je oog. niet zo heel fijn...

Amalarab

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-11 17:05

Ik draai in principe ook meestal ook om het hek dicht te kunnen trekken....maar het hoeft niet bij alle pony's/paarden en paarden. Sommige duiken gelijk in het gras en verzetten geen stap meer.
Ik snap je echter wel!

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-11 17:07

Loretta schreef:
Dat mensen het in de paardenwereld in veel dingen oneens zijn is voor mij niets nieuws.
Maar dat er nu ook al discussies bestaan over iets heel basaals verbaast mij toch wel.
Zo langzamerhand vraag ik me toch wel af waar het paardenvolk mee bezig is.

Ik draai een paard altijd om als ik een paard in het weiland zet.
Als ik haar los maak doe ik ook nog een stapje terug.
Als ze dan in een jolige bui achteruit trapt ben ik ver genoeg weg, bovendien moet ze zich eerst omdraaien voordat ze kan gaan bokken.
Okee nu doet ze dat bijna nooit, maar toch veiligheid voorop.

Maar vandaag zette ik mijn paard buiten en iemand anders deed de hek van de weide dicht.
Verteld deze persoon dat wat ik doe levensgevaarlijk is, en nu komt die.
Je moet het paard laten kijken naar het weiland en dan loslaten.
Ik zeg dus dat ik het daar niet mee eens ben en dat ik de paarden gewoon standaard omdraai.
en het is niet de eerste keer dat ik hier met iemand een discussie over heb gehad.
en als het nu beginnende amazonetjes waren geweest dan kon ik me er iets bij voorstellen.
Maar het gaat hier over mensen die al behoorlijke ervaring met paarden hebben.
Blijkbaar is er tegenwoordig een stroming die vind dat je paarden maar beter met de neus naar voren los kunt laten.

In de paardenwereld wordt over sommige dingen wat afgedisscuseerd, en zijn we het op heel veel terreinen niet eens.
Maar als er over hele basale veiligheidszaken al discussies kunnen ontstaan begin ik me toch af te vragen waar we mee bezig zijn.
Er gebeuren veel ongelukken in de omgang met paarden, maar een deel daarvan hoeft niet te gebeuren.
Als er in zoiets als dit al geen eenduidigheid meer bestaat is het wel heel treurig gesteld met de paardenwereld.

Ik blijf er trouwens gewoon bij, omdraaien is veiliger.

En dat is dan ook de enige goede manier!
Neem dat maar aan van iemand die al dik 40 jaar in de paarden zit!

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-11 17:31

Bij mij op stal worden ze allemaal aan het halster de box uit gehaald en vervolgens met de neus naar voren op de paddock gezet.

Tja niet mijn idee en wonder boven wonder gaat het nog steeds goed.
Overigens pak ik paarden altijd met een touw uit de box en uit het weiland/paddock. Want dat is bij andere wel 2x fout gegaan.
Niet dat ik het ook zo deed integendeel, toen ik jong was is 'paard(hengst hadden we ook) aan touwtje meenemen' er wel ingeramd.

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-11 17:35

Weet je...hier gaan ze elke dag naar buiten in groepsverband en ik heb een heel schrikdraad systeem dat ze zonder vast houden naar het goede stuk lopen!
Dat is dus box open en los laten! Dat is het meest veilige kan ik je verzekeren! :D :D

dennisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-11 17:35

mijn paard draait zich automatisch al om.
met de neus richting het weilang vind ik gevaarlijk

Mglii____

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-11 17:37

aerdenhout1 schreef:
Weet je...hier gaan ze elke dag naar buiten in groepsverband en ik heb een heel schrikdraad systeem dat ze zonder vast houden naar het goede stuk lopen!
Dat is dus box open en los laten! Dat is het meest veilige kan ik je verzekeren! :D :D

Dat is bij ons op de manége ook ! ;) Maar voor het geval je bent gaan rijden en hem daarna nog lekker op de wei wil zetten en je dus hem wel alleen moet gaan brengen is omdraaien in mijn ogen het veiligst en heb het ook zo aangeleerd :)

Fleurtje100

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-11 17:47

Op zo'n stal heb ik ook gestaan. Gevolg: Paard een keer kreupel omdat hij los was geschoten en het hele erf over gevlogen was (stalhouder: we hebben er achter aan gerend maar kregen hem niet te pakken). En na een tijdje kwam ik erachter dat ze met uitmesten 's ochtends hem in de box tegenover zijn stal deden (paarden stonden in een vierkant en dat was dus minstens 12 meter ertussen) en dan daarna die box open gooiden en dan ging hij in galop over de stenen terug naar zijn eigen box. Want hij had al een paar keer iemand een stagiaire aan het halster meegesleurd. Expres een heel lang touw gekocht, maar dat wilde ze niet gebruiken, want ze deden alle paarden gewoon aan het halster. Het nare is nog, het is jouw paard, dus als een stalmedewerker/houder door zulke fratsen iets oploopt ben jij aansprakelijk. Ik heb toen het besluit genomen om met dit paard nooit meer op een stal te gaan staan waar de paarden niet 'zoals het hoort' buiten gezet worden. Is hij niet geschikt voor.

BelgenGek

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-11 17:50

altijd omdraaien en zelf bij het hek blijven!

mijn tante heeft dat Niet gedaan toen ze begin 20 was
paard was jolig en trapte met beide benen achteruit,
ze liep bij het paard weg en was er met de rug naartoe,
is ze zo hard in de rug getrapt dat je nu nogsteeds de afdrukken vd ijzers ziet :S

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-11 17:53

Aangezien ik altijd elke dag de hele week door, zelf op stal ben als de paarden buiten staan loop ik, of iemand anders die er dan is, even vooruit om het hek open te doen.
En na een aantal dagen/weken weet je natuurlijk of je zo'n paard alleen of even met iemand anders buiten moet zetten na het rijden.

dennisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-11 17:55

het stomme is dat mijn paard bij andere dus de wei inrent met als gevolg dat hij tegen een kippenhok opknalt met zn heup, ik had ook niet gevraagt of ze hem buiten wilden zetten maargoed als mijn paard iets oploopt door een ander en zeker als het ongevraagt is dan hebben ze wel een heel groot probleem.

als ik mijn paard zelf buiten zet gebeurt er niks. ik heb ook liever niet dat iemand anders hem buiten zet.
als er wat gebeurt en die persoon raakt gewond door zijn soms wat lompe toedoen dan ben ik het haasje,

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-04-11 18:34

aerdenhout1 schreef:
En dat is dan ook de enige goede manier!
Neem dat maar aan van iemand die al dik 40 jaar in de paarden zit!

En dat geloof ik dan ook zeker en daar twijfel ik ook niet aan.
Zelf heb ik ook wel de nodige ervaring met paarden, en heb mensen met uiteenlopende ideeën gesproken.
Maar het blijft me verwonderen wat voor ideeën ik tegenkom.

Precious20

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-11 19:24

Bij vreemde of zenuwachtige paarden draai ik ze ook eerst om voordat ik ze loslaat.

Maar eerlijk is eerlijk... Bij mijn eigen paard doe ik dat niet. Ik neem hem mee naar de wei, wandel ver genoeg door, laat hem stilstaan, klik het touw los en klik even met mijn tong en dan mag hij gaan. Ondertussen stap ik naar achteren.

OdiEtAmo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-11 19:34

Eigenlijk is het zo... hoe jij je paard los wil laten moet je zelf weten, maar soms zetten andere mensen je paard ook buiten.
Wanneer zo'n paard gewent is om, direct na het openen van het draad, door te lopen en een sprintje te mogen trekken kan dit nog wel eens vervelende situaties opleveren (zoals ik laatst dus had met een paard wat een aantal keren de stal in heeft mogen rennen).
Na een aantal keren iets te hebben gemogen denkt een paard 'och, dus het mag, het is normaal'.
Je bent er als ander persoon niet op bedacht. Een paard hoort gewoon zo opgevoed te zijn dat deze wacht.
Wanneer je met zn allen gewoon afspreekt 'paard laten wachten voor het de box ingaan en omdraaien in het weiland voor loslaten', verloopt alles een stuk veiliger.

Natuurlijk, soms schiet een paard eens een keertje weg, maar je kunt je paard wel zo goed mogelijk opvoeden.
Mijn paard was vandaag behoorlijk enthousiast bij het in de wei zetten en wilde direct een sprintje trekken.
Ik heb toen het touwtje stevig vastgehouden, even streng 'hé' geroepen, en haar alsnog omgedraait.
Ik wil niet dat mijn paard straks iemand omver duwt omdat ik heb nagelaten haar goed op te voeden.

Xhiske

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-11 19:58

ik loop met mijn paard de wei in. dan draai ik haar om. vervolgens doe ik het bovenste en onderste draadje dicht. en dan pas laat ik los. dan weet ik zeker dat ze niet schopt. (niet dat ze dat uberhaupt doet, maar toch voor het idee)

Sheran

Re: Paard omdraaien bij het in de wei zetten is gevaarlijk!

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-11 21:02

Mijn ervaring is dus dat paarden eerder wild schoppen als ze omgedraaid worden. Wij draaien onze paarden nooit om. We laten ze wel even wachten voor het loslaten, maar omdraaien doen we niet.

Valina

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-11 22:11

Pion schreef:
Eigenlijk is het zo... hoe jij je paard los wil laten moet je zelf weten, maar soms zetten andere mensen je paard ook buiten.
Wanneer zo'n paard gewent is om, direct na het openen van het draad, door te lopen en een sprintje te mogen trekken kan dit nog wel eens vervelende situaties opleveren (zoals ik laatst dus had met een paard wat een aantal keren de stal in heeft mogen rennen).
Na een aantal keren iets te hebben gemogen denkt een paard 'och, dus het mag, het is normaal'.
Je bent er als ander persoon niet op bedacht. Een paard hoort gewoon zo opgevoed te zijn dat deze wacht.
Wanneer je met zn allen gewoon afspreekt 'paard laten wachten voor het de box ingaan en omdraaien in het weiland voor loslaten', verloopt alles een stuk veiliger.

Natuurlijk, soms schiet een paard eens een keertje weg, maar je kunt je paard wel zo goed mogelijk opvoeden.
Mijn paard was vandaag behoorlijk enthousiast bij het in de wei zetten en wilde direct een sprintje trekken.
Ik heb toen het touwtje stevig vastgehouden, even streng 'hé' geroepen, en haar alsnog omgedraait.
Ik wil niet dat mijn paard straks iemand omver duwt omdat ik heb nagelaten haar goed op te voeden.

Amen!

Niets meer aan toe te voegen!! _/-\o_

NicoleWHS

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-11 22:31

Mijn paard gaat elke dag de wei in, maar is altijd enthousiast en stormt weg en geeft dan een aantal bokken. Dus hek open, paard omdraaien, hek dicht en dan loslaten. Als hij zich dan omdraait en wegstormt en daarna een aantal bokken geeft is hij al een aantal meters bij mij vandaan. En hij wacht altijd netjes met wegstormen, totdat ik het halstertouw eraf hebt.

Delaja

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-11 22:35

Ik doe gewoon hek open, haal paardlief die vijf meter terug al staat te grazen, loop de wei in en halstertje af. Daarna pas hek weer dicht. Nou weet ik dat dat kan bij mijn paard, die doet nooit jolig als ik haar in de wei zet, die sjokt gewoon rustig naar de andere paarden toe.
Als ik een ander paard in de wei zet waarvan ik weet dat die wat drukker is draai ik ook eerst om, hek dicht en dan pas paard los, lijkt me de veiligste manier als je een maf paard hebt wat nog wel eens weg wil springen...

unicorn_kiss

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-11 22:35

Ik laat meestal mijn paard los voor hij de wei ingaat (soort gangetje dus hij kan in principe geen kant op), daarna stapt hij rustig door het hek en hoef ik niet tussen de kudde in te staan (wantja, de andere paarden staan vaak te wachten)
Natuurlijk is dit absoluut niet hoe het moet en zou ik dit nooit doen met paarden die niet van mij zijn
Maar de goede manier is zoals jij het beschrijft TS

Vervallen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-11 08:15

Bij ons gebeurt het zo dat wanneer er paarden naar buiten gaan hek open en ze zelf naar binnen gaan.
Als je aan komt lopen en los laten.

Dat is die beestjes zo aangeleerd dus wanneer je ze nu in het land zet en eerst het hek dicht moet doen en daarna omdraaie sleuren ze je mee denk.
Maar het zijn mijn paardne niet dus ik bemoei me er verder niet mee.

Ik verzorg er nu zelf 1 pony en paardje, ze staan samen in stal.
Als ik ze naar land breng doe ik bij beide halster om doe de stal deur open en hou alleen de pony vast, het paardje loopt er vanzelf heen, de pony hou ik gewoon vast maar die laat ik gewoon het land in rennen.

Het is inderdaad niet de verstandigdste manier van buiten zetten daar ben ik het helemaal met je eens, is een slechte gewoonte die aanleerd en zolang er in de tussen tijd niks gebeurt blijf je het zelfde herhalen.

Voorheen had ik nog een andere verzorgpony maar die zette ik op de zelfde manier als jou het land in.
Maar sinds ik die 2 andere heb doe ik het anders, zal er ook aan liggen omdat de eigenaar het altijd zo gedaan heeft en liever op haar manier met ze werk en dat ze goed luisteren dan dat ik mijn eigen manier ga doen en ze het niet snappen.

Maar ik ben het met je eens dat omdraaie een veiliger manier is. wanneer ze gaan bokken nemen ze eerst een sprintje en dan ben je al op afstand.

Toverbal

Re: Paard omdraaien bij het in de wei zetten is gevaarlijk!

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-11 09:00

Mijn eigen shet laat ik gewoon los, deze is niet echt fantiek zeker nu niet sinds hij atrose heeft.
Als ik help met de paarden op stal, draaien wij ze altijd om. Vooral bij de jonge paarden een mooie manier om ze een beetje geduld bij te brengen.

gracita

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-11 12:14

Ik ga ook gewoon voor eerst omdraaien, hek dicht en dan pas los...
Niet dat mijn paard nou zo opvliegend is, maar lijkt mij wel de meest logische volgorde... en tuurlijk, zelfs dan kan je
niet garanderen dat er iets ´fout´ gaat... maar de kansen lijken me kleiner dan dat je (vooral een druk paard) na een nacht op stal gewoon ongecontroleerd 'losgooit' voordat je eigenlijk ook maar een stap de wei in hebt gezet...
Denk dat het paarden ook helpt wat betreft structuur, dan leren ze niet dat 1 stap in de wei ook direct betekent 'ik ben vrij'... dat is het pas als jij dat zegt... en als ze gewend zijn om eerst nog even rustig te wachten voordat ze losgelaten worden (omdraaien, hek dicht, en dan los...), dan leren ze minder snel te anticiperen op één stap in de wei = los (lijkt mij dan) :P

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-11 12:47

Nou, mooi omdraaien! Al moet ik zeggen dat ik het niet altijd doe.... eerlijk is eerlijk. Maar ik ben niet mee eens dat dat de juiste methode is. Ik doe het wel eens met mijn shet, maar ook mijn grote merrie, dat gewoon los laten terwijl we lopen, en dan stap ik opzij en loopt zij door. Dom eigenlijk, want ze moeten maar jolig zijn. Nu zijn ze dat nooit, maar toch, het blijven dieren.
omdraaien doe ik sowieso wel altijd met de andere paarden, die ken ik minder goed. En die zijn ook een stuk jonger en speelser, en daarnaast ben ik daar niet 100% de baas over, dus die denken al helemaal niet 3x na voor ze 'perongeluk' mij een trap verkopen bij het weg spurten.

Ireen_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-11 19:42

Paarden van anderen draai ik altijd om, mijn eigen paarden eigenlijk vaak ook niet, maar daar van weet/wist ik dat ze nooit zomaar zullen uithalen (per ongeluk bestaat niet, een paard weet heel goed waar jij je bevindt ten opzichte van zijn benen ;) ).
Mijn merrie loopt sowieso niet direct weg, die wil liever nog een knuffel :)