Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73
Loretta schreef:Dat mensen het in de paardenwereld in veel dingen oneens zijn is voor mij niets nieuws.
Maar dat er nu ook al discussies bestaan over iets heel basaals verbaast mij toch wel.
Zo langzamerhand vraag ik me toch wel af waar het paardenvolk mee bezig is.
Ik draai een paard altijd om als ik een paard in het weiland zet.
Als ik haar los maak doe ik ook nog een stapje terug.
Als ze dan in een jolige bui achteruit trapt ben ik ver genoeg weg, bovendien moet ze zich eerst omdraaien voordat ze kan gaan bokken.
Okee nu doet ze dat bijna nooit, maar toch veiligheid voorop.
Maar vandaag zette ik mijn paard buiten en iemand anders deed de hek van de weide dicht.
Verteld deze persoon dat wat ik doe levensgevaarlijk is, en nu komt die.
Je moet het paard laten kijken naar het weiland en dan loslaten.
Ik zeg dus dat ik het daar niet mee eens ben en dat ik de paarden gewoon standaard omdraai.
en het is niet de eerste keer dat ik hier met iemand een discussie over heb gehad.
en als het nu beginnende amazonetjes waren geweest dan kon ik me er iets bij voorstellen.
Maar het gaat hier over mensen die al behoorlijke ervaring met paarden hebben.
Blijkbaar is er tegenwoordig een stroming die vind dat je paarden maar beter met de neus naar voren los kunt laten.
In de paardenwereld wordt over sommige dingen wat afgedisscuseerd, en zijn we het op heel veel terreinen niet eens.
Maar als er over hele basale veiligheidszaken al discussies kunnen ontstaan begin ik me toch af te vragen waar we mee bezig zijn.
Er gebeuren veel ongelukken in de omgang met paarden, maar een deel daarvan hoeft niet te gebeuren.
Als er in zoiets als dit al geen eenduidigheid meer bestaat is het wel heel treurig gesteld met de paardenwereld.
Ik blijf er trouwens gewoon bij, omdraaien is veiliger.

aerdenhout1 schreef:Weet je...hier gaan ze elke dag naar buiten in groepsverband en ik heb een heel schrikdraad systeem dat ze zonder vast houden naar het goede stuk lopen!
Dat is dus box open en los laten! Dat is het meest veilige kan ik je verzekeren!![]()
Maar voor het geval je bent gaan rijden en hem daarna nog lekker op de wei wil zetten en je dus hem wel alleen moet gaan brengen is omdraaien in mijn ogen het veiligst en heb het ook zo aangeleerd
aerdenhout1 schreef:En dat is dan ook de enige goede manier!
Neem dat maar aan van iemand die al dik 40 jaar in de paarden zit!
Pion schreef:Eigenlijk is het zo... hoe jij je paard los wil laten moet je zelf weten, maar soms zetten andere mensen je paard ook buiten.
Wanneer zo'n paard gewent is om, direct na het openen van het draad, door te lopen en een sprintje te mogen trekken kan dit nog wel eens vervelende situaties opleveren (zoals ik laatst dus had met een paard wat een aantal keren de stal in heeft mogen rennen).
Na een aantal keren iets te hebben gemogen denkt een paard 'och, dus het mag, het is normaal'.
Je bent er als ander persoon niet op bedacht. Een paard hoort gewoon zo opgevoed te zijn dat deze wacht.
Wanneer je met zn allen gewoon afspreekt 'paard laten wachten voor het de box ingaan en omdraaien in het weiland voor loslaten', verloopt alles een stuk veiliger.
Natuurlijk, soms schiet een paard eens een keertje weg, maar je kunt je paard wel zo goed mogelijk opvoeden.
Mijn paard was vandaag behoorlijk enthousiast bij het in de wei zetten en wilde direct een sprintje trekken.
Ik heb toen het touwtje stevig vastgehouden, even streng 'hé' geroepen, en haar alsnog omgedraait.
Ik wil niet dat mijn paard straks iemand omver duwt omdat ik heb nagelaten haar goed op te voeden.
).