Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

hou je ons op de hoogte van de voortgang TS?

Dus hoop echt voor je dat de prof het steigeren kan omzetten in iets..tsja, genuanceerder gedrag zodat ze je op jouw fouten blijft wijzen, maar jij geen enorme risico's meer loopt 
Cassidy schreef:De situaties zijn niet gelijk, want ts geeft aan dat het paard beledigd is omdat zij een minder perfecte lijn rijdt. Als het paard niet vergevingsgezind is, heb je een probleem. Ts moet leren om door te dringen tot het paard om dergelijke reacties te voorkomen, of - als het niet te voorkomen is omdat wij mensen zijn en mensen fouten maken, leren om het paard er snel uit te halen en niet weken of maanden aan te blijven modderen.
(ik houd daar wel van), maar het evenwicht is heel erg moelijk te vinden. Ondertussen vraagt iedereen zich af waar de grens ligt. Het voelt inderdaad alsof ze haar baas weken straft als het een keer niet helemaal perfect gaat ...een goede omschrijving. 
misssixty schreef:Oke, ik snap jullie punt alleen ik sta er anders tegen over.
Ik ga en wil dit niet met grondwerk oplossen.
Ben dus op zoek naar andere manieren, omdat ik van mening ben dat dit niet werkt bij mijn paard.
Sorry
), waarom denk jij dat je met Parelli de problemen kunt tackelen - en vooral: ken jij voorbeelden van wedstrijdpaarden die daar bij gebaat waren? Ik vind nl wel dat daar een nuance zit, voor mijn gevoel brengen maar weinig mensen in dit topic hun paard uit in de sport - en dat maak toch wel wat uit... 
). misssixty schreef:We blijven ook niet aan modderen, paard gaat nu eerst tijdje bij iemand anders in training.
En zoals Kendra hierboven ook al aangaf.
We denken gewoon dat het paard het niet meer voor me wil doen.
Elk mens maakt fouten en het ene paard lost het zelf op en de ander vertikt het.
Ze gaat dus nu door een proffesioneel iemand gereden worden, die haar beter passend kan rijden.
En dan moeten we dan maar zien hoe het oplost.
Heel erg mooi om te zien iig, paarden zien er ook fijn ontspannen uit

Cassidy schreef:Een vraagje voor misssixty.
Jij zegt dat het paard het niet meer voor je wil doen, en hij daarom naar een prof gaat.
Tot zover ben ik het helemaal eens met je oplossing.
Mijn vraag is of je misschien niet iets is waar je voor jezelf aan zou kunnen werken zodat, als je haar wel terugkrijgt en terugwilt, hetzelfde probleem niet weer de kop opsteekt...

Van het schrikken liet ze dan even het bit los, en kon ik snel terugdraaien en na een flinke tik op de bibs mijn pad vervolgen. Wel een kwestie van zeer snel reageren en constant op je hoede zijn, en dat valt niet mee
als ik verkeerd zou begrijpen, maar dit is mijn reactie voor zover ik het kan beoordelen. Moi_aussi schreef:Het beste is om proberen het voor te zijn, let goed op haar oren, rug die harder voelt, zwiepend staartje etc, dat soort dingen geeft aan dat ze iets aan het bedenken zijn. Laat haar direct weten dat je haar door hebt en geef een waarschuwende tik of benen en stemgeluid.
Anda123 schreef:Door jouw paard nu uit handen te geven, los je het probleem niet op. Je erkent dat als je paard terugkomt en het gaat weer eens mis, dat alles weer van voren af aan begint. Die kans is zeker aanwezig, als degene waar je haar naar toebrengt zoiets kan oplossen en jouw paard springt daarna met jou iedere hindernis en steigert nooit meer, dan is degene binnen voor de rest van zijn/haar leven.![]()
Ik heb sterk het idee dat je er alles aan wil doen, als je het ZELF maar niet hoeft te doen. JIJ moet aan de slag met je paard, want jouw paard doet deze dingen bij JOU.
Dat jij het verband niet ziet met het doen van grondwerk zodat de relatie verbetert tussen jou en je paard bevreemdt mij niet, want je WIL het niet zien of je wil er niet aan beginnen (dat schreef je al eerder). Wat heb je te verliezen?
Ik wil het best zien, maar je moet er ook in geloven. En het is toch niet gezegd dat alleen grondwerk/pareli of een andere vorm de juiste is? Dat is iets waar jullie in geloven, er alle respect, ik ben ook van mening dat het tot goede resultaten kan leiden, gezien de filmpjes maar ik ben van mening dat het bij mijn paard nu niet past.
Je krijgt ontzettend goede tips mee, mensen doen er moeite voor om je te helpen, maar jij zit je alleen maar dingen af te vragen in plaats van de schouders er onder te zetten en de band met je paard te verbeteren, desnoods tesamen met een deskundige (in grondwerk/ gedrag en psyche van paarden) een schema maken en aan de slag gaan. En ga er niet vanuit dat de boel binnen een maand is opgelost, dit kost echt tijd en moeite. Ookal zou alles maar voor de helft verbeteren, dan is er al veel gewonnen en nu heb je uiteindelijk nog geen stap vooruit gemaakt. Ik krijg sterk het idee dat je geen band met je paard hebt, noch dat je er in wil investeren om dat voor elkaar te krijgen.
Misschien moet je me eerst even beter kennen voordat je zulke dingen zegt. Ik heb heus een band met mijn paard. Maar wellicht een andere band dan jij met je paard. Ik heb mijn paard om mee naar wedstrijden te gaan, daarnaast ook omdat ik gek op haar ben. Ze is mn beste maatje en dit alles doet me ook behoorlijk pijn. Maar ik vind wel dat je ergens in moet geloven alvorens er mee te beginnen.
Verder komt nu de hoefsmid om de hoek kijken. Heb je nooit eens met je smid overlegd hoe dat zou kunnen komen dat ze ineens omhoog gaat met de nagels er in slaan? Dus om de zoveel weken herhaalt zich hetzelfde, voor jouw paard en de smid zeer onplezierige, ritueel? Dat bedoel ik nu: je vanalles afvragen maar er niets aan doen.
Sorryals ik verkeerd zou begrijpen, maar dit is mijn reactie voor zover ik het kan beoordelen.
We hebben een zeer ervaren en kundig hoefsmid op stal. Hij kent meerdere paarden die dit doen en zegt dat het karakter is. We maken er nu als oplossing een plezierigere manier van door haar te verdoven wanneer ze ijzers onderkrijgt. We hebben ook heus wel dingen geprobeerd en ik heb nu het idee dat je me alleen maar zwart maakt omdat ik niet aan grondwerk wil beginnen met dit paard.
Weet je zeker dat jouw paard goed gezond is? Nergens een blokkade heeft waarop ze gaat protesteren als ze bepaalde bewegingen maakt of als iemand (smid) een bepaalde handeling verricht? Dat zou ook nog kunnen. Wel eens aan een andere smid gedacht, of een goede erkende smid om advies gevraagd? Ik zou er alles aan doen om dit te achterhalen.
Zoals eerder gezegd, paard wordt met regelmaat nagekeken en is goed gezond.
Er zijn paarden die lopen er doorheen, hebben een grote pijngrens, maar sommigen ook niet en dat zijn wel de beste: die geven het aan als er iets niet goed zit. Het kan zelfs minimaal zijn en goed op te lossen.
misssixty schreef:Anda123 schreef:Door jouw paard nu uit handen te geven, los je het probleem niet op. Je erkent dat als je paard terugkomt en het gaat weer eens mis, dat alles weer van voren af aan begint. Die kans is zeker aanwezig, als degene waar je haar naar toebrengt zoiets kan oplossen en jouw paard springt daarna met jou iedere hindernis en steigert nooit meer, dan is degene binnen voor de rest van zijn/haar leven.![]()
Ik heb sterk het idee dat je er alles aan wil doen, als je het ZELF maar niet hoeft te doen. JIJ moet aan de slag met je paard, want jouw paard doet deze dingen bij JOU.
Dat jij het verband niet ziet met het doen van grondwerk zodat de relatie verbetert tussen jou en je paard bevreemdt mij niet, want je WIL het niet zien of je wil er niet aan beginnen (dat schreef je al eerder). Wat heb je te verliezen?
Ik wil het best zien, maar je moet er ook in geloven. En het is toch niet gezegd dat alleen grondwerk/pareli of een andere vorm de juiste is? Dat is iets waar jullie in geloven, er alle respect, ik ben ook van mening dat het tot goede resultaten kan leiden, gezien de filmpjes maar ik ben van mening dat het bij mijn paard nu niet past.
Je krijgt ontzettend goede tips mee, mensen doen er moeite voor om je te helpen, maar jij zit je alleen maar dingen af te vragen in plaats van de schouders er onder te zetten en de band met je paard te verbeteren, desnoods tesamen met een deskundige (in grondwerk/ gedrag en psyche van paarden) een schema maken en aan de slag gaan. En ga er niet vanuit dat de boel binnen een maand is opgelost, dit kost echt tijd en moeite. Ookal zou alles maar voor de helft verbeteren, dan is er al veel gewonnen en nu heb je uiteindelijk nog geen stap vooruit gemaakt. Ik krijg sterk het idee dat je geen band met je paard hebt, noch dat je er in wil investeren om dat voor elkaar te krijgen.
Misschien moet je me eerst even beter kennen voordat je zulke dingen zegt. Ik heb heus een band met mijn paard. Maar wellicht een andere band dan jij met je paard. Ik heb mijn paard om mee naar wedstrijden te gaan, daarnaast ook omdat ik gek op haar ben. Ze is mn beste maatje en dit alles doet me ook behoorlijk pijn. Maar ik vind wel dat je ergens in moet geloven alvorens er mee te beginnen.
Verder komt nu de hoefsmid om de hoek kijken. Heb je nooit eens met je smid overlegd hoe dat zou kunnen komen dat ze ineens omhoog gaat met de nagels er in slaan? Dus om de zoveel weken herhaalt zich hetzelfde, voor jouw paard en de smid zeer onplezierige, ritueel? Dat bedoel ik nu: je vanalles afvragen maar er niets aan doen.
Sorryals ik verkeerd zou begrijpen, maar dit is mijn reactie voor zover ik het kan beoordelen.
We hebben een zeer ervaren en kundig hoefsmid op stal. Hij kent meerdere paarden die dit doen en zegt dat het karakter is. We maken er nu als oplossing een plezierigere manier van door haar te verdoven wanneer ze ijzers onderkrijgt. We hebben ook heus wel dingen geprobeerd en ik heb nu het idee dat je me alleen maar zwart maakt omdat ik niet aan grondwerk wil beginnen met dit paard.
Weet je zeker dat jouw paard goed gezond is? Nergens een blokkade heeft waarop ze gaat protesteren als ze bepaalde bewegingen maakt of als iemand (smid) een bepaalde handeling verricht? Dat zou ook nog kunnen. Wel eens aan een andere smid gedacht, of een goede erkende smid om advies gevraagd? Ik zou er alles aan doen om dit te achterhalen.
Zoals eerder gezegd, paard wordt met regelmaat nagekeken en is goed gezond.
Er zijn paarden die lopen er doorheen, hebben een grote pijngrens, maar sommigen ook niet en dat zijn wel de beste: die geven het aan als er iets niet goed zit. Het kan zelfs minimaal zijn en goed op te lossen.
Dus beste mensen die mij willen helpen. Hou aub op met zeggen dat ik niets wil doen of proberen en dat ik geen band heb met mijn paard. Aan deze info heb ik niets en ga je dan liever bemoeien in een ander topic.