Stijgeren wanneer ze iets niet wil.

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Cassidy

Re: Stijgeren wanneer ze iets niet wil.

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-11 18:30

De situaties zijn niet gelijk, want ts geeft aan dat het paard beledigd is omdat zij een minder perfecte lijn rijdt. Als het paard niet vergevingsgezind is, heb je een probleem. Ts moet leren om door te dringen tot het paard om dergelijke reacties te voorkomen, of - als het niet te voorkomen is omdat wij mensen zijn en mensen fouten maken, leren om het paard er snel uit te halen en niet weken of maanden aan te blijven modderen.

En Millanka...omdat jij bij je eigen paard geen eigenwijsheid of luiheid hebt kunnen ontdekken, hoe kun je dan oordelen of de situatie die de ts meemaakt ontstaat door luiheid of eigenwijsheid?

misssixty

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-04-11 18:34

We blijven ook niet aan modderen, paard gaat nu eerst tijdje bij iemand anders in training.
En zoals Kendra hierboven ook al aangaf.
We denken gewoon dat het paard het niet meer voor me wil doen.
Elk mens maakt fouten en het ene paard lost het zelf op en de ander vertikt het.
Ze gaat dus nu door een proffesioneel iemand gereden worden, die haar beter passend kan rijden.
En dan moeten we dan maar zien hoe het oplost.

Mastrootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-11 18:40

Dat zeg ik niet, ik reageer op de eerste post van de TS, en daarnaast nog op het stukje waarbij word aangegeven dat ze iets niet doet omdat ze bang is dat het paard boos word.

Overigens heb ik het stukje waarbij de TS zegt dat het paard beledigt is omdat ze een minder perfecte lijn rijd niet gelezen, in eerste instantie reageerde ik alleen maar op het laatste stukje waarbij er rekening moet worden gehouden met de eventuele bui'tjes van mevrouw.

Ben wel erg nieuwsgierig hoe dit afloopt, en hoe het paard het doet onder iemand die ze wel duld :) hou je ons op de hoogte van de voortgang TS? :D

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-11 18:41

Een vraagje voor misssixty.

Jij zegt dat het paard het niet meer voor je wil doen, en hij daarom naar een prof gaat.
Tot zover ben ik het helemaal eens met je oplossing.
Mijn vraag is of je misschien niet iets is waar je voor jezelf aan zou kunnen werken zodat, als je haar wel terugkrijgt en terugwilt, hetzelfde probleem niet weer de kop opsteekt...

amyz

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-11 19:01

Hoewel ik het een goede keuze vind om je paard naar een prof te sturen moet ik me toch wel aansluiten bij cassidy...
Een prof zal haar opstandigheid misschien wat weten in te dammen.. Ik hoop voor je dat hij het er niet compleet uitwerkt, want dat zou een stuk karakterverlies zijn en ík vind dat altijd heel zonde. Hoewel het natuurlijk ontzettend lastig is (zacht uitgedrukt, eerlijk is eerlijk) denk ik dat je het ergens ook wel moet kunnen waarderen... Ik ben altijd erg blij als mn pony pontificaal iets níet doet, want daarmee geeft hij aan dat ík een fout maak en wijst hij me op míjn tekortkomingen. Moet wel zeggen, mijn pony steigert niet maar staakt gewoon compleet geheel en al, en das wel een stuk makkelijker om mee om te gaan natuurlijk.
Denk dat je gewoon een heel fijn paard getroffen hebt waar je, zoals al eerder gezegd, misschien heel ver mee kunt komen als jullie goed leren samenwerken :) Dus hoop echt voor je dat de prof het steigeren kan omzetten in iets..tsja, genuanceerder gedrag zodat ze je op jouw fouten blijft wijzen, maar jij geen enorme risico's meer loopt :)

Hoop idd dat je ons een beetje op de hoogte wilt houden van de vooruitgang :)

PBA_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-11 19:29

TS, wat ga je doen als het bij die trainer wel lukt maar uiteindelijk bij jou de kop weer opsteekt?

Over karakter gesproken. Mijn paard is een behoorlijke dominante merrie. Ik kan ondertussen lezen en schrijven met haar maar dat heeft wel wat geduld gekost. Nu is zij wel vrij vergevingsgezind mits ik ook bij mezelf na ga wat ik verkeerd gedaan heb. Doe ik dat niet gaat ze door. Mijn (ex)trainer wilde mij wel eens helpen goed door te zetten door erop te gaan. Mevrouw bleef in zijn tenen buiten want die benen waren het probleem. Hij ging even helpen met longeren want het lukt mij niet. Uiteindelijk is ze bijna boven op hem gesprongen omdat de manier waarop totaal niet door de beugel kon. hij bleef slaan tot ze op de volte bleef, ze ging liggen van overgave maar bedacht zich en sprong met een noodsprong net naast hem. Paar weken doorgeoefend en ik heb een super paard. Zo zie je maar, slaan is niet altijd de oplossing. Samenwerken is de kunst. en respect kan je niet afdwingen maar alleen verdienen, zo werkt het bij veel paarden ook.

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-11 00:27

Cassidy schreef:
De situaties zijn niet gelijk, want ts geeft aan dat het paard beledigd is omdat zij een minder perfecte lijn rijdt. Als het paard niet vergevingsgezind is, heb je een probleem. Ts moet leren om door te dringen tot het paard om dergelijke reacties te voorkomen, of - als het niet te voorkomen is omdat wij mensen zijn en mensen fouten maken, leren om het paard er snel uit te halen en niet weken of maanden aan te blijven modderen.

Dit is denk ik wel de basis waar het om draait - het paard wordt, binnen bepaalde grenzen, in haar waarde gelaten, juist omdat het zo'n echte dominante snel beledigde merrie is. Eigenlijk dus een erg leuk paard :) (ik houd daar wel van), maar het evenwicht is heel erg moelijk te vinden. Ondertussen vraagt iedereen zich af waar de grens ligt. Het voelt inderdaad alsof ze haar baas weken straft als het een keer niet helemaal perfect gaat ...een goede omschrijving.

We zullen eens zien wat er gebeurt als ze een tijdje op een andere stal staat bij een meer ervaren ruiter. Ik hoop ontzettend dat ze ergens doorheen komt - maar ben het wel met Cassidy eens dat die andere route, doordringen tot je paard om deze langdurende extreme reacties te voorkomen, ook een excercitie is die uitgevoerd moet worden. Heb je daar nog ideeën over Cassidy?

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-11 00:39

Ja, daar heb ik ideeen over, maar ik weet niet of TS daar zo blij mee is. Maar een ding kan ik wel zeggen: de band met het dier zou voor mij eerder komen dan het rijden van wedstrijden. Ik zou dus de wedstrijden even helemaal in de ijskast zetten en aan onze band werken. Ik zou Parelli met dit dier gaan doen.

Joscaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-11 00:40

misssixty schreef:
Oke, ik snap jullie punt alleen ik sta er anders tegen over.
Ik ga en wil dit niet met grondwerk oplossen.
Ben dus op zoek naar andere manieren, omdat ik van mening ben dat dit niet werkt bij mijn paard.
Sorry

Hoe wil je dit veranderen als je paard je niet als leider ziet? En als jij denkt dat je paard het doet om te pesten ...... Dan begrijp je je paard sowieso niet en kun je hem inderdaad misschien maar beter verkopen.

"Ik ben ten einde raadt"
... maar iets wat oplossing kan bieden doe ik absoluut niet. Dat valt bij mij niet onder ten einde raadt, dan lijkt het mij dat je alles geprobeerd wilt hebben, wat ook maar enigzins kán helpen.

Edit; verder gelezen. Fijn dat het paard in training staat, of nouja, training..
Ben benieuwd hoe dit verder loopt. :)

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-11 00:54

@ Joscaa - ik denk dat je TS én het paard verkeerd inschat. Ze weet prima hoe het zit - en ik begrijp haar reactie ook, zeker omdat de opmerking 'ga grondwerk doen' ook vaak niet meer is dan kretelogie. Het topic is ondertussen al een paar pagina's verder, en ik denk niet dat jouw reactie ts verder helpt (want dat wilden we toch?).

@ Cassidy - ik weet dat je Parelli-expert bent (toch wel een beetje ;) ), waarom denk jij dat je met Parelli de problemen kunt tackelen - en vooral: ken jij voorbeelden van wedstrijdpaarden die daar bij gebaat waren? Ik vind nl wel dat daar een nuance zit, voor mijn gevoel brengen maar weinig mensen in dit topic hun paard uit in de sport - en dat maak toch wel wat uit...

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-11 10:20

Waarom ik Parelli aanraadt? Omdat je bij Parelli ingaat op de psyche van dat desbetreffende paard. En Parelli roept dat je eerst een band op moet bouwen voordat je aan wedstrijden gaat denken. Omdat topsporters aan Parelli doen en daar heel ver mee komen. Kijk maar naar Amerikaans Olympisch Medaillewinnaar David O'Connor en zijn vrouw Karen...

http://www.youtube.com/watch?v=ImzUgnhV-EU

Als ik al hoor dat de ts het heeft over "het paard doet het niet meer voor me, dus gaan we even een bootcamp inlassen", dan vraag ik me af of ts er ooit bij stil heeft gestaan wat ZIJ verkeerd doet, en zich af heeft gevraagd wat zij kan veranderen. En uit de berichten van ts lees ik dat er bereidheid ontbreekt om naar zichzelf te kijken en vooral, om aan zichzelf te gaan werken.

Pas als je dat gedaan hebt, als je daartoe bereid bent, als je die weg bent gegaan en het lukt nog niet, kun je zeggen dat je alles hebt geprobeerd.

Je kunt natuurlijk ook de snelste weg kiezen en paard wegdoen. Is een stuk minder confronterend voor jezelf, bespaard tijd, frustraties en een heleboel tranen. Gewoon een nieuw paard kopen...klaar.
Alleen: als je met een nieuw paard weer tegen hetzelfde probleem aan gaat lopen, wat ga je dan doen?

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-11 12:19

Ik kan natuurlijk niet voor ts praten, maar heb gezien / weet dat ze echt in het paard heeft geinvesteerd en ook vaak bij zich zelf ten rade is gegaan én aan haar eigen 'fouten' heeft gewerkt, vandaar ook het 'desperate gevoel' dat ik me echt heel goed kan voorstellen. Blijkbaar is het niet genoeg geweest - of past het uiteindelijk toch niet om ook op dit niveau dit paard succesvol uit te brengen.

We zullen het zien - 'alles' proberen betekent niet voor iedereen hetzelfde, je moet namelijk wel geloven in de weg die je gaat. Ik vind het filmpje trouwens bijzonder indrukwekkend, kippenvel (en daar heb ik niet zo snel last van ;) ).

Anda123

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-11 13:36

misssixty schreef:
We blijven ook niet aan modderen, paard gaat nu eerst tijdje bij iemand anders in training.
En zoals Kendra hierboven ook al aangaf.
We denken gewoon dat het paard het niet meer voor me wil doen.
Elk mens maakt fouten en het ene paard lost het zelf op en de ander vertikt het.
Ze gaat dus nu door een proffesioneel iemand gereden worden, die haar beter passend kan rijden.
En dan moeten we dan maar zien hoe het oplost.

Weet je hoe degene het probleem wil gaan oplossen?
Wordt je er bij betrokken en ben je welkom om bij de trainingen te komen kijken?

Straks krijg je je paard weer terug en dan moeten jullie toch samen verder.
Daarom heb ik er niet zo'n geloof in, gezien alles wat ik tot op heden heb gevolgd, dat een ander dit voor je kan oplossen.
Begrijp me niet verkeerd: ik denk alleen maar mee in positieve zin.

@Cassidy: mooi verwoord in je laatste posts en wat een mega filmpje !

amyz

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-11 15:05

Nou... Ik denk dat het filmpje wel bewijst dat wedstrijden en NH best wel samen gaan ;) Heel erg mooi om te zien iig, paarden zien er ook fijn ontspannen uit :j

misssixty

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-04-11 22:03

Cassidy schreef:
Een vraagje voor misssixty.

Jij zegt dat het paard het niet meer voor je wil doen, en hij daarom naar een prof gaat.
Tot zover ben ik het helemaal eens met je oplossing.
Mijn vraag is of je misschien niet iets is waar je voor jezelf aan zou kunnen werken zodat, als je haar wel terugkrijgt en terugwilt, hetzelfde probleem niet weer de kop opsteekt...

Ik zou best aan mezelf willen werken. Je schreef in een aantal post hierboven dat ik niets zou willen doen en dat ik niet weet wat ik fout doet.
Ik weet dat wel degelijk, als ik haar niet passend rij dan springt mn paard niet. Ze stopt.
Oke logisch mijn fout. Maar vervolgens rij ik haar weer opnieuw aan, nu wel passend en ze stopt weer.
Dus ze is beledigd, dat snap ik. Maar waarom ze dan zo omhoog komt, kan ik niet begrijpen.
Ik bedoel als ze zich nou overrekt op een sprong of er midden in is geland dan snap ik het.
Misschien praat ik nu wel raar in jou ogen, maar ik vind dat ze het de 2e keer dan op z'n minst mag doen.

Kijk als het paard naar de hoefsmid gaat, is ze super braaf. Totdat ze ijzers onder moet.
Het bekappen gaat prima, maar zodra de smid de nagels erin wil slaan komt ze ook omhoog.
Dat is toch raar? Het komt voor mij zo over dat ze elke keer ergens onder uit wil komen als het haar niet zint. (Oke paarden kunnen waarschijnlijk niet zo denken, maar toch is het mijn gevoel)

Hoe zou ik dit in jou ogen dan kunnen verbeteren? Of hoe moet ik hierbij aan mezelf werken?
Ik red het (helaas) niet om elke sprong passend te rijden, hoe hard ik er ook op train.
Maar hoe zou ik dan er aan kunnen werken om het paard zo ver te krijgen dat ze het een keer voor me oplost in plaats van te stoppen en vervolgens direct om hoog te gaan?
Ik ben bang dat dit nu al teveel in het karakter van het paard is gesloopt en dat er door onzekerhied van mij, en het paard, weinig aan valt te veranderen.
Daarom gaat ze naar een prof, zodat hij het paard hopelijk het vertrouwen weer terug kan geven.
Maar inderdaad als ze dan terug komt en ik rij weer eens mis, dan hebben we waarschijnlijk weer een probleem. Alleen ik zou echt niet weten hoe ik dit met grondwerk zou kunnen oplossen, dat verband zie ik op de een of andere manier gewoon niet. En niet omdat ik het niet wil!!

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-11 22:39

http://www.parellinaturalhorsetraining. ... ty-horses/

Klik ook even door naar de andere links met de chart.

Sommige dingen moet je niet met je hoofd willen oplossen, die moet je aanvoelen.

Als jij vindt dat ze het de tweede keer gewoon moet doen als ze de eerste keer heeft geweigerd, ben je nog teveel met je eigen hoofd bezig, en niet bezig om in het hoofd van je paardje te komen.
Want misschien is ze het vertrouwen wel in je kwijt omdat je de eerste keer niet uitkwam?
Waarom zou ze dan de tweede keer wel springen?

Het onvoorwaardelijke vertrouwen in jou kun je vanaf de grond opbouwen.
En zo opbouwen dat ze je in het vervolg een enkele fout vergeeft.
Dus misschien zie je het nu niet, maar zou je het moeten ervaren om het te snappen...

En de reactie bij de smid kan ook een reden hebben. Misschien dreunt het slaan van de smid op het moment dat hij een ijzer onder wil tikken wel door op een andere manier dan het doordreunt bij simpelweg bekappen? Weet jij wat een paard voelt? Kun jij zien wat hij denkt?

Moi_aussi

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-11 12:16

Ik herken mijn eigen oude merrie in dit karakter. Ik heb 20 jaar lang met haar aangemodderd en toch tot de Z2 gekomen, dus er gloort altijd hoop... :D

Het beste is om proberen het voor te zijn, let goed op haar oren, rug die harder voelt, zwiepend staartje etc, dat soort dingen geeft aan dat ze iets aan het bedenken zijn. Laat haar direct weten dat je haar door hebt en geef een waarschuwende tik of benen en stemgeluid.

Vaak zijn ze je toch te snel voor en het enigste wat bij mijn merrie enigzins werkte, was dat op het moment dat ze omhoog kwam en wilde omdraaien, haar gewoon aan de kant die ze opdraaide een knal tegen haar hoofd te verkopen... :oo Van het schrikken liet ze dan even het bit los, en kon ik snel terugdraaien en na een flinke tik op de bibs mijn pad vervolgen. Wel een kwestie van zeer snel reageren en constant op je hoede zijn, en dat valt niet mee :n

Om een professional het eerste werk te laten doen, is natuurlijk ook een hele goede optie,

Succes ermee!

Miekje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-11 12:35

Cassidy: nu weten we het wel van Parelli. je hoeft het niet elke keer weer aan te kaarten.
denk wel dat ts goede keus heeft gemaakt door het paard even naar een goede trainer te brengen.
succes er mee en hoop dat het goed komt tussen jouw en je paard

Anda123

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-11 13:14

Door jouw paard nu uit handen te geven, los je het probleem niet op. Je erkent dat als je paard terugkomt en het gaat weer eens mis, dat alles weer van voren af aan begint. Die kans is zeker aanwezig, als degene waar je haar naar toebrengt zoiets kan oplossen en jouw paard springt daarna met jou iedere hindernis en steigert nooit meer, dan is degene binnen voor de rest van zijn/haar leven. :)

Ik heb sterk het idee dat je er alles aan wil doen, als je het ZELF maar niet hoeft te doen. JIJ moet aan de slag met je paard, want jouw paard doet deze dingen bij JOU.

Dat jij het verband niet ziet met het doen van grondwerk zodat de relatie verbetert tussen jou en je paard bevreemdt mij niet, want je WIL het niet zien of je wil er niet aan beginnen (dat schreef je al eerder). Wat heb je te verliezen?

Je krijgt ontzettend goede tips mee, mensen doen er moeite voor om je te helpen, maar jij zit je alleen maar dingen af te vragen in plaats van de schouders er onder te zetten en de band met je paard te verbeteren, desnoods tesamen met een deskundige (in grondwerk/ gedrag en psyche van paarden) een schema maken en aan de slag gaan. En ga er niet vanuit dat de boel binnen een maand is opgelost, dit kost echt tijd en moeite. Ookal zou alles maar voor de helft verbeteren, dan is er al veel gewonnen en nu heb je uiteindelijk nog geen stap vooruit gemaakt. Ik krijg sterk het idee dat je geen band met je paard hebt, noch dat je er in wil investeren om dat voor elkaar te krijgen.

Verder komt nu de hoefsmid om de hoek kijken. Heb je nooit eens met je smid overlegd hoe dat zou kunnen komen dat ze ineens omhoog gaat met de nagels er in slaan? Dus om de zoveel weken herhaalt zich hetzelfde, voor jouw paard en de smid zeer onplezierige, ritueel? Dat bedoel ik nu: je vanalles afvragen maar er niets aan doen.
Sorry :o als ik verkeerd zou begrijpen, maar dit is mijn reactie voor zover ik het kan beoordelen.

Weet je zeker dat jouw paard goed gezond is? Nergens een blokkade heeft waarop ze gaat protesteren als ze bepaalde bewegingen maakt of als iemand (smid) een bepaalde handeling verricht? Dat zou ook nog kunnen. Wel eens aan een andere smid gedacht, of een goede erkende smid om advies gevraagd? Ik zou er alles aan doen om dit te achterhalen.

Er zijn paarden die lopen er doorheen, hebben een grote pijngrens, maar sommigen ook niet en dat zijn wel de beste: die geven het aan als er iets niet goed zit. Het kan zelfs minimaal zijn en goed op te lossen.

Joscaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-11 15:24

Moi_aussi schreef:
Het beste is om proberen het voor te zijn, let goed op haar oren, rug die harder voelt, zwiepend staartje etc, dat soort dingen geeft aan dat ze iets aan het bedenken zijn. Laat haar direct weten dat je haar door hebt en geef een waarschuwende tik of benen en stemgeluid.

Dat doen ze echt niet om weer eens te bedenken wat ze gaan doen hoor, dat doen ze uit protest omdat ze het of moeilijk vinden, of de ruiter onredelijk is/streng, te veel verwachtend, of omdat het ergens (bijv in de spieren, het rekken) pijn doet.

Echt niet om de ruiter te pesten hoor, kom op. :+

misssixty

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-04-11 17:29

Anda123 schreef:
Door jouw paard nu uit handen te geven, los je het probleem niet op. Je erkent dat als je paard terugkomt en het gaat weer eens mis, dat alles weer van voren af aan begint. Die kans is zeker aanwezig, als degene waar je haar naar toebrengt zoiets kan oplossen en jouw paard springt daarna met jou iedere hindernis en steigert nooit meer, dan is degene binnen voor de rest van zijn/haar leven. :)

Ik heb sterk het idee dat je er alles aan wil doen, als je het ZELF maar niet hoeft te doen. JIJ moet aan de slag met je paard, want jouw paard doet deze dingen bij JOU.

Dat jij het verband niet ziet met het doen van grondwerk zodat de relatie verbetert tussen jou en je paard bevreemdt mij niet, want je WIL het niet zien of je wil er niet aan beginnen (dat schreef je al eerder). Wat heb je te verliezen?
Ik wil het best zien, maar je moet er ook in geloven. En het is toch niet gezegd dat alleen grondwerk/pareli of een andere vorm de juiste is? Dat is iets waar jullie in geloven, er alle respect, ik ben ook van mening dat het tot goede resultaten kan leiden, gezien de filmpjes maar ik ben van mening dat het bij mijn paard nu niet past.

Je krijgt ontzettend goede tips mee, mensen doen er moeite voor om je te helpen, maar jij zit je alleen maar dingen af te vragen in plaats van de schouders er onder te zetten en de band met je paard te verbeteren, desnoods tesamen met een deskundige (in grondwerk/ gedrag en psyche van paarden) een schema maken en aan de slag gaan. En ga er niet vanuit dat de boel binnen een maand is opgelost, dit kost echt tijd en moeite. Ookal zou alles maar voor de helft verbeteren, dan is er al veel gewonnen en nu heb je uiteindelijk nog geen stap vooruit gemaakt. Ik krijg sterk het idee dat je geen band met je paard hebt, noch dat je er in wil investeren om dat voor elkaar te krijgen.
Misschien moet je me eerst even beter kennen voordat je zulke dingen zegt. Ik heb heus een band met mijn paard. Maar wellicht een andere band dan jij met je paard. Ik heb mijn paard om mee naar wedstrijden te gaan, daarnaast ook omdat ik gek op haar ben. Ze is mn beste maatje en dit alles doet me ook behoorlijk pijn. Maar ik vind wel dat je ergens in moet geloven alvorens er mee te beginnen.

Verder komt nu de hoefsmid om de hoek kijken. Heb je nooit eens met je smid overlegd hoe dat zou kunnen komen dat ze ineens omhoog gaat met de nagels er in slaan? Dus om de zoveel weken herhaalt zich hetzelfde, voor jouw paard en de smid zeer onplezierige, ritueel? Dat bedoel ik nu: je vanalles afvragen maar er niets aan doen.
Sorry :o als ik verkeerd zou begrijpen, maar dit is mijn reactie voor zover ik het kan beoordelen.
We hebben een zeer ervaren en kundig hoefsmid op stal. Hij kent meerdere paarden die dit doen en zegt dat het karakter is. We maken er nu als oplossing een plezierigere manier van door haar te verdoven wanneer ze ijzers onderkrijgt. We hebben ook heus wel dingen geprobeerd en ik heb nu het idee dat je me alleen maar zwart maakt omdat ik niet aan grondwerk wil beginnen met dit paard.

Weet je zeker dat jouw paard goed gezond is? Nergens een blokkade heeft waarop ze gaat protesteren als ze bepaalde bewegingen maakt of als iemand (smid) een bepaalde handeling verricht? Dat zou ook nog kunnen. Wel eens aan een andere smid gedacht, of een goede erkende smid om advies gevraagd? Ik zou er alles aan doen om dit te achterhalen.
Zoals eerder gezegd, paard wordt met regelmaat nagekeken en is goed gezond.

Er zijn paarden die lopen er doorheen, hebben een grote pijngrens, maar sommigen ook niet en dat zijn wel de beste: die geven het aan als er iets niet goed zit. Het kan zelfs minimaal zijn en goed op te lossen.

Dus beste mensen die mij willen helpen. Hou aub op met zeggen dat ik niets wil doen of proberen en dat ik geen band heb met mijn paard. Aan deze info heb ik niets en ga je dan liever bemoeien in een ander topic.

Anda123

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-11 17:51

misssixty schreef:
Anda123 schreef:

Ik wil het best zien, maar je moet er ook in geloven. En het is toch niet gezegd dat alleen grondwerk/pareli of een andere vorm de juiste is? Dat is iets waar jullie in geloven, er alle respect, ik ben ook van mening dat het tot goede resultaten kan leiden, gezien de filmpjes maar ik ben van mening dat het bij mijn paard nu niet past.

Misschien moet je me eerst even beter kennen voordat je zulke dingen zegt. Ik heb heus een band met mijn paard. Maar wellicht een andere band dan jij met je paard. Ik heb mijn paard om mee naar wedstrijden te gaan, daarnaast ook omdat ik gek op haar ben. Ze is mn beste maatje en dit alles doet me ook behoorlijk pijn. Maar ik vind wel dat je ergens in moet geloven alvorens er mee te beginnen.

We hebben een zeer ervaren en kundig hoefsmid op stal. Hij kent meerdere paarden die dit doen en zegt dat het karakter is. We maken er nu als oplossing een plezierigere manier van door haar te verdoven wanneer ze ijzers onderkrijgt. We hebben ook heus wel dingen geprobeerd en ik heb nu het idee dat je me alleen maar zwart maakt omdat ik niet aan grondwerk wil beginnen met dit paard.

Zoals eerder gezegd, paard wordt met regelmaat nagekeken en is goed gezond.

Dus beste mensen die mij willen helpen. Hou aub op met zeggen dat ik niets wil doen of proberen en dat ik geen band heb met mijn paard. Aan deze info heb ik niets en ga je dan liever bemoeien in een ander topic.

Oké heethoofd, veel succes verder, arm paard. Snap niet dat je hier om advies vraagt, als je zo boos terug reageert (ook op anderen) met een eigenwijze ondertoon.
Iedereen moet het doen met wat jij aan informatie geeft, maar met de beste wil van de wereld gaat het nog niet lukken om jou te helpen. Zonde van mijn tijd. En.. ik heb mijn paard allereerst als vriend, maatje, en dan komt er een hele tijd niks en dan komen de wedstrijden. (Vorig paard ZZ licht, huidig paard nu Z1, bevindt me niet meer onder de leken, als ik dat zo mag zeggen).
Mijn paard heeft hetzelfde gedrag vertoond als die van jou, zelfs nog erger, in de dressuurring weliswaar, daarom was eea zo herkenbaar voor mij en voelde ik me zo betrokken bij jouw probleem. Maar goed, het is niet anders.
Laatst bijgewerkt door Anda123 op 21-04-11 18:05, in het totaal 1 keer bewerkt

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-11 17:56

Ook als je ergens niet in gelooft, kun je iets de voordeel van de twijfel geven en het gewoon proberen. Dat heet DURVEN, en over je zelfgestelde GRENZEN heengaan. Onbekende dingen zijn eng. Durf buiten je comfort zone te komen. Want wat heb je te verliezen?

Je zegt dat de band met je paard goed is. Ik durf zomaar te beweren dat de band met je paard via grondwerk nog kan verbeteren. Dat jullie samen kunnen groeien naar een niveau dat je nu niet voor mogelijk houdt.

Er is een gezegde: als je dingen doet zoals je ze altijd hebt gedaan, zul je de resultaten krijgen die je altijd hebt gekregen.

De oplossing ligt niet in het aanpassen van je huidige aanpak.

Je moet een compleet nieuwe weg inslaan.

En ja, dat is eng....

Een troost, er zijn velen je voorgegaan.

Succes verder.

misssixty

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-04-11 18:56

Het is niet boos bedoeld maar ik vind het niet leuk als je zegt dat ik niets wil proberen of voor t paard over heb.
Want dat is gewoon niet zo. Geef me de aub liever een voorbeeld, hoe jij t aangepakt hebt met jou paard.
Daar heb ik meer aan..

En dat is mbe t onhandige aan zon topic, je weet nooit hoe iemand iets bedoeld, het is je eigen intepretatie..