Paard heeft kind gebeten

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-11 01:29

Ik moet wel zeggen, dat wanneer mijn zoon mee gaat naar de paarden, gaan we daar alleen kijken. Als ik met de paarden bezig moet, gaat ie niet mee, omdat ik niet goed op hem kan letten en hij het gevaar niet ziet. Kun je nog van die lieve paarden hebben, 1 stap verkeerd en je kind is enkeltje ziekenhuis.
Een ukkie los laten lopen in dezelfde ruimte als een nieuw paard, dat komt niet eens bij me op, dat vind ik veel te gevaarlijk. Met paarden en kinderen samen is er eigenlijk geen ruimte voor waarschuwing, voor je de eerste waarschuwing uitdeelt, kan het te laat zijn. Had het paard wel een mep voor zijn harses verkocht uit woede.

shera

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-11 01:32

TS weet het nu waarschijnlijk wel...
Altijd fijn om te weten dat we op een forum zitten met allemaal paardenmensen die alles zwaar verantwoord aanpakken
En vooral nooit een misstap naar hun paard begaan.

IK kan me als moeder voorstellen dat TS zich doodschrok en dus het paard een ros verkocht (die in mijn ogen ook niet zomaar mag bijten...) Ik had als reactie waarschijnlijk hetzelfde gedaan. Peerd krijgt heus niks van 1x zo'n actie. Als dat zo was dan denk ik dat er een HELE hoop verziekte paarden zouden rondlopen.

En dat je misschien niet slim bezig was realiseer je je op dat moment dat het gebeurt, maar ja dat is achteraf. Zo gebeuren de meeste ongelukken. En daarna weet je wat je niet of juist wel had moeten doen

TS, je weet nu dat het paard dus niet 100% te vertrouwen is en dit overkomt je neem ik aan niet weer
en je hebt hier waarschijnlijk vooral van geleerd dat je dit soort verhalen niet op bokt moet zetten ;)

_00_0

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-11 01:35

Ts ik denk dat je er ondertussen al van geleerd hebt. Wat weet je van het verleden van je paard?
Ik heb bv een oud (kinder)manegepony, schat van een beest maar valt bewust kleine kinderen aan (vermoedelijk ivm trauma oid) Zodra hij de stemmetjes nog maar hoort dreigt hij met trappen in die richting.

Natuurlijk fout gedrag maar zeker met een reden.

Wel is het verstandig om met je zoontje wat paardengedrag uit te leggen, bv oren in de nek = boos zijn etc.

Edit: Ik vind het goed dat je hem een ros heb gegeven, zo weet hij iig dat jij hoger als hem staat (en dat jij je zoontje beschermt). Al was hij bang of wat dan ook betekent niet dat hij niet moet weten dat zulk gedrag niet word getolereerd.

poes

Re: Paard heeft kind gebeten

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-11 02:25

Nu het nog zelf gaan geloven, en je bent op weg. Een kind hoort niet los bij een paard. Dit is iets wat ik zelf nooit zou doen.
je hebt imo dan ook een enorm risico genomen.

Gelukkig is er niks heel ernstig gebeurd.

De relatie tussen jouw zoon en je paard hoeft op zich helemaal NIKS te maken hebben met de relatie tussen jou en je paard!

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-11 07:22

troi schreef:
Tja, rotkarakters bestaan niet echt maar wel degelijk karakters die meer of minder geschikt zijn in de omgang met kinderen. Een dier dat direct zijn kans grijpt en grof doorbijt ging direct retour bij mij. Dat is ver over alle grenzen. Ongeschikt!

En TS natuurlijk kun je je kind niet tegen alles in de wereld beschermen, je zult jezelf ongetwijfeld voor je kop gemept hebben na dit ongeluk. Sommige dingen gebeuren nu eenmaal, net als vingers tussen de deur en je branden aan de oven.. Tis niet anders..

Ik hoop dat je zoon niet teveel schade overhoud hieraan, zowel aan zijn lijf als in zijn koppie. En vergis je niet, er zijn echt veel geschiktere ponys voor kinderen. Ik had hem echt al op retour gezet. Onzeker in zijn nieuwe kudde of niet er zijn echt grenzen hoor!

Helemaal mee eens.
Ik zou zo'n paard niet moeten hebben op mijn stal. Niet geschikt voor kinderen. En het zal niet de eerste keer zijn dat dit paard bijt, als hij zo gericht tot 2 x toe aanvalt. Dat is geen reactie.
Er kunnen wat mij betreft allerlei redenen zijn waarom het dier aanvalt, maar dat vind ik geen excuus; paard hoort niet te bijten. }>

Hoe is het nu met je zoon? :(:) en met jou? :(:)

annebe

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-11 07:59

Persoonlijk had ik exact hetzelfde gedaan als TS. Paard hoort niet te bijten, punt!
Paard had van mij nog een rottrap na gekregen ook.

Hoe op te lossen.
Ga eens met je zoontje grondwerk doen met deze betreffende haflinger. Zodat hij de haf in beweging gaat zetten.
Heb je een roundpen tot je beschikking?

Citaat:
TS, je bent 33, kan me niet voorstellen dat je zoontje ouder is dan een jaar of 10.

Sorry, kan het niet laten om even te reageren.
Maar als je 33 bent kan je ook kinderen hebben die wel degelijk wat ouder zijn dan 10.
Mijn zoon word bijna 13....

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-11 12:58

kind grondwerken met de pony :s ik vind gewoon dat kind niet bij de pony mag als die los loopt, tenzij mama dan net naast kind blijft... tblijven beesten en het kan altijd fout gaan. En ik denk dat het kind het zelden wint.

Pauline

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-11 13:12

Probleem is imo nog steeds dat je zélf die pony net goed kent na een week. Je weet gewoon nog niet alle ins en outs. Totdat je zelf een goede bevestigde verstandhouding met de pony hebt, moet je je kind even veilig stellen. Zelf grondwerk doen, rijden, spelen, wandelen, observeren....Als je je paard goed kent kun je ook vertellen aan je kind wat wel, en wat niet kan.

Davikita36

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-11 14:02

*\o/* toen ik 33 was was mn zoon 14.... maar dat even terzijde.
Wij hebben een veulen van 10 maanden en een dochter van 10, ook zij is nooit alleen met het veulen. Niet met poetsen , niet met knuffelen , niet in de stal en niet in de bak.
Laatst waren we samen de shet van mn schoondochter aan het poetsen en ik had al 2 keer gezegd denk om je tenen. :D en ja hoor... Leon stapt plots een stukje opzij.
Au... ik stond 10 cm van haar af aan dezelfde kant en kon het zo snel niet voorkomen. Kon hem wel snel aan de kant duwen. Leon geen schuld , dochter geen schuld, ik geen schuld. Kan gebeuren. Het is wel grappig om te zien hoe mijn dochter staat te " dansen " als ze Leon nu poetst.

Ik denk dat je gewoon moet aanzien hoe het verder gaat. Kan zo niet zeggen dat ie vals overkomt, je hebt niet het hele gebeuren gezien dus kun je haast geen conclusie trekken.

Hoe is het met je zoon ? Geen angst eraan over gehouden ?

readyornot

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-11 14:19

ik heb zelf een zoontje van 1 jaar hij is heel vaak bij mij in de stallen in de kinderwagen zet hem altijd voldoende weg van paarden die ik niet zo vertrouw. wij hebben thuis 50 paarden staan. maar een paard hoort niet zo maar uit het niets te bijten z'n paard moet je een flink even laten weten dat je daar niet van gediend bent en toch beter op letten en als hij het nog een keer zou doen paard een zoontje niet meer bij elkaar laten komen

Fanny_1

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-11 15:16

Je kunt nooit alles voor zijn, af en toe is het , je staat erbij en kijkt ernaar...
Ik heb ook zo'n pony gehad, die probeerde mijn dochtertje, toen 5 jaar, aan te vallen.
Pony stond altijd vast en probeerde dan naar haar uit te halen als ze erbij was,
ze had hem echter nog nooit iets lelijks aangedaan, behalve hem wat lekkers te geven, en altijd rustig te doen bij de paardjes, niet rennen en niet gillen.
Hij had 2 pogingen gedaan om haar te grijpen, hij kreeg meteen op zn sodemieter, nou dat hielp dus ook niet, dan heb ik het over een grote mond,HEEY! en een tik op zn kont.
Ponu te koop gezet, en op de dag van verkoop, de tranen rolden over mn wangen, want ik wilde hem netjes meegeven, dus even poetsen.
Pony stond vast in de box, maar zn buurman stond op zn gemak aan mn touw te knabbelen, dus ik dacht maak hem even los en zet hem aan de andere kant van zn box
Mn dochter komt aangelopen, en hij vliegt over zn staldeur heen en grijpt haar in haar nek, gevolg een blauw oor en een schaafwond in haar nek.
Ze heeft ontzettend veel geluk gehad....
Dus de verkoop ging toch maar door...
Heel veel sterkte, ik weet hoe je je voelt, en het is echt niet altijd jouw schuld, anders dan hier word beweerd.
Niemand heeft me ooit kunnen vertellen waarom hij dit gedaan heeft...

lisa_pluisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-11 15:31

Fanny_1 schreef:
Je kunt nooit alles voor zijn, af en toe is het , je staat erbij en kijkt ernaar...
Ik heb ook zo'n pony gehad, die probeerde mijn dochtertje, toen 5 jaar, aan te vallen.
Pony stond altijd vast en probeerde dan naar haar uit te halen als ze erbij was,
ze had hem echter nog nooit iets lelijks aangedaan, behalve hem wat lekkers te geven, en altijd rustig te doen bij de paardjes, niet rennen en niet gillen.
Hij had 2 pogingen gedaan om haar te grijpen, hij kreeg meteen op zn sodemieter, nou dat hielp dus ook niet, dan heb ik het over een grote mond,HEEY! en een tik op zn kont.
Ponu te koop gezet, en op de dag van verkoop, de tranen rolden over mn wangen, want ik wilde hem netjes meegeven, dus even poetsen.
Pony stond vast in de box, maar zn buurman stond op zn gemak aan mn touw te knabbelen, dus ik dacht maak hem even los en zet hem aan de andere kant van zn box
Mn dochter komt aangelopen, en hij vliegt over zn staldeur heen en grijpt haar in haar nek, gevolg een blauw oor en een schaafwond in haar nek.
Ze heeft ontzettend veel geluk gehad....
Dus de verkoop ging toch maar door...
Heel veel sterkte, ik weet hoe je je voelt, en het is echt niet altijd jouw schuld, anders dan hier word beweerd.
Niemand heeft me ooit kunnen vertellen waarom hij dit gedaan heeft...

Bij mij ging deze pony enkele reis Nijkerk, dit is gewoon een onbetrouwbaar rotbeest.
Zelfde geld bijt hij je dochter dood.
Er zijn hier een hoop mensen die alle begrip hebben voor het paard en een sero tolerance beleid ten aanzien van mensen en dan vooral voor kinderen en zolang ze zelf maar niet in hun flikker
worden gebeten.

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-11 15:44

Volkomen eens met lisa pluisje. Wat een onzin zeg om het belang van een paard te plaatsen boven het belang van een kind..

joyce2

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-11 15:52

En ik vind het dan weer onzin en kort door de bocht om elk paard dat eens flink bijt, gelijk naar Nijkerk te sturen. Wat een crap zeg! Misschien dat een ander er wel mee om kan gaan, weet jij veel uit wat voor situatie zo'n paard komt. Ik heb zat zuurpruimen zien komen en gaan, die in een andere omgeving of bij een ander persoon, zich totaal anders gedroegen!

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-11 16:03

Maar natuurlijk, een paard wat zijn natuur volgt is direct vals :j
Wat doe je dan als je veulen een trap of beet krijgt van een ouder paard?

Een paard mag niet bijten? Dus al jullie paarden weten na een week al jullie regels, ook als er nog niks in die trant voor gevallen is... En ookal weten ze de regels, het blijft een dier!
En als je dat niet wil moet je geen dieren nemen.

Het is natuurlijk wel heel makkelijk om het op het dier af te schuiven, maar dat is het probleem niet.
En het is een dogreden dat het meer mensen overkomt, dan zit de TS opeens niet meer fout?

little_birdy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-11 16:06

he jongens doe eens niet zo flauw
dit overkomt de beste ouder nog
paard mag niet bijten klaar.
ik werk met dekhengsten en als die naast me staan en er komt iemand voorbij en ze bijten?
dan laat ik ze ook alle hoeken van de stal zien geloof mij

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-11 16:15

Sommige paarden grijpen nou eenmaal alles wat kleiner is. Zo kan het liefste paard van stal een regelrechte kattenmoordenaar zijn. Er zijn ook veel paarden die schapen door de wei smijten en met maaiende voorbenen honden verpletteren. Een kind is voor een paard niet automatisch ook een mens, dat moet hij leren. Een van mijn paarden was als de dood voor kinderen omdat ze niet wist wat het was. Nu er een paar keer een kind op haar rug gezeten heeft is de angst over.

RandyOrton25

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-11 16:58

Allereerst vind ik dat de TS nog vriendelijk is geweest
ik zou die pony alle hoeken van de paddock hebben laten zien wat overigens gewoon een hele normale
reactie is van een moeder als hij je kind te grazen neemt ik ben namelijk ook mama.

dat hij gelijk naar de slager moet vind ik wat overdreven maar vind wel dat als de TS vaker naar het paard moet met haar kind dat ze erg goed na moet denken of dit wel het juiste paard is
dat het beestje moet wennen ben ik met iedereen eens maar aanvallen vind ik niet normaal
nu was het gelukkig in de borst maar het had ook zo maar het hoofd kunnen zijn.

hutch84

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-11 17:12

ook ik vind het niet kunnen dat een paard gelijk aanvalt naar een jong kind. en snap dat je dat toch je paard de stal terug in smijt ik kan zelf een klap nog begrijpen
daarnaast las ik dat alleen de haf buiten stond..

mijn jonge hengst( moet nog 3 jaar worden ) KAN buiten en binnen gehaald worden door een meisje van 5 jaar
haar moeder loopt dan bij binnen halen voor de combinatie uit en bij buiten zetten achter de combinatie aan
dit alles is wel op eigen risico maar zo kan je maar zien dat het dus zo niet hoeft te gaan
mijn paard doet zelf zijn hoofd naar beneden om het halster aan en uit te laten doen als ze dit met hem doet..het kan dus wel

ik vind dit niet zo een nette actie van het paard en dat is dan zachtjes uit gedrukt

hoe is het met je zoontje

laurenphw

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-11 17:19

Kolkje schreef:
Ik heb het zien gebeuren,mijn zoontje deed in mijn ogen niks,hij stond daar gewoon.
Verder hoef ik niet te horen of ik hier wel of geen schuld aan heb.Ik weet dat ik mijn paard op stal had moeten houden...maar ik wil weten hoe ik hieraan kan werken om het in de toekomst te voorkomen.

De stal staat in de paddock,dus dat is een geheel.

Je had je paard niet op stal moeten houden, maar je zoontje uit de paddock.
Zeker als je het paard nog zo kort hebt, en je deze eigenlijk nog helemaal niet goed kent, laat je je zoontje toch niet zomaar in de paddock?
Maar goed, volgende keer in ieder geval beter uitkijken.
Hij moet natuurlijk sowieso nog wennen aan zijn nieuwe omgeving, en ik zou eerst "even" dit rangordeprobleem oplossen, want dat is het overduidelijk. Ik was sowieso niet naar het paard toegelopen met een - wat was het - hark (?), maar had hem gelijk een harde mep verkocht. Anders denkt hij dat hij het de volgende keer weer eventjes zomaar (waarschijnlijk dan) kan doen.
Totdat je zeker weet dat hij je echt als "leider" ziet en je hem echt goed kent en je zeker weet dat hij goed is met kinderen > je zoontje uit de buurt houden, voordat hij echt een trap oid. krijgt!

nixxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-11 17:21

Dit is idd geen nette actie van het paard,en geen juiste actie van TS.
Echter als ik de reacties zo lees,en dan vooral de eerste 2 pagina's...begin ik meteen
te twijfelen aan mijn net aangemaakte account.
Wat een trieste en domme reacties staan er tussen.
Ts,hoop dat alles goed is met je zoontje en ja,de volgende keer
deze pony vastzetten of op stal laten.
Denk dat het niet verstandig is om nu al grondwerk met je pony EN je zoon te doen.
Laat de pony eerst kennis maken met jou,samen werken.
Later,als jij de pony goed kent,is het vroeg genoeg om hem ook
aan het werk te zetten met je zoon.

Neem eerst rustig samen de tijd!
Enne,die reacties over vals paard,nijkerk...wat een onzin !

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-11 17:32

RandyOrton25 schreef:
Allereerst vind ik dat de TS nog vriendelijk is geweest
ik zou die pony alle hoeken van de paddock hebben laten zien wat overigens gewoon een hele normale
reactie is van een moeder als hij je kind te grazen neemt ik ben namelijk ook mama.

dat hij gelijk naar de slager moet vind ik wat overdreven maar vind wel dat als de TS vaker naar het paard moet met haar kind dat ze erg goed na moet denken of dit wel het juiste paard is
dat het beestje moet wennen ben ik met iedereen eens maar aanvallen vind ik niet normaal
nu was het gelukkig in de borst maar het had ook zo maar het hoofd kunnen zijn.

O ja ? Vind ik niet. TS had zo verantwoordelijk moeten zijn om haar kind niet los in de paddock met haar paard te laten. Het is haar eigen schuld, voor zover je van schuld kunt spreken. Een dier is een dier. Mijn paard valt ook honden aan als ik niet oplet, en kinderen hou ik uit de buurt als ze los is, terwijl ze nog nooit gebeten of getrapt heeft behalve naar andere paarden. Het is mijn paard en dus is het MIJN verantwoordelijkheid, ik moet er op letten, aangezien je nooit weet wat er in een paardenhoofd omgaat.

Enne, hard slaan is niet nodig, gewoon een gigantische brul geven, ze schrikken zich helemaal wezenloos en laten het wel uit hun hoofd.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-11 17:35

kiomiamigo schreef:
De B pony van mijn dochter doet dit ook als hij los loopt. Op stal en met rijden kan ze alles met hem doen, maar zodra hij los loopt en zij is daarbij zou hij haar grijpen (is nog nooit gebeurt gelukkig). Zij mag daarom ook niet in de bak of op het land als hij los loopt, tenzij ze bij mij blijft. Mesten doe ik wel met mijn dochter bij me, maar dan blijft zij bij de kruiwagen en ik tussen haar en de pony in. Ik zou ook graag willen dat hij respect toont voor mijn dochter, maar zij zal dat moeten "afdwingen" en ik denk dat dat met leeftijd/ grootte te maken heeft. Dus tot die tijd is zij nooit alleen bij hem en gaan we gezellig samen.

En zo moet je het dus doen.

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-11 17:36

Ik ben zoooooooooooo vaak gebeten in het begin, nee vals was hij niet en weg doen deed ik hem ook niet.Het was gewoon opletten geblazen,zeker met kinderen in de buurt.Nu gaat het al heel lang goed.

Shawtie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-11 17:44

Zoo gaat er wel grof aan toe zeg..

Je zal nu al wel doorhebben dat je je zoontje niet meer in de paddock mag laten rond kuieren met je nieuwe paardje erbij, veronderstel ik :D
Da's dan eigenlijk ook het enige wat ik zoal kan zeggen. Sja, grondwerk e.d., zowizo. Maar dat je de pony niet zou mogen straffen.. Toe maar, geef 'm een koekje als ie nog eens bijt :D Nee hoor, tuurlijk moet je hem straffen. Als je zéker weet dat je zoontje niets heeft uitgestoken natuurlijk. Ik zou je zoontje nog wél mee nemen, maar die 2 niet meer alleen laten, lijkt me.

Ik vind niet dat dit jouw schuld. Misschien een beetje ondoordacht, zoonlief met nieuwe pony in de paddock laten, maar zeker niet met die bedoeling. Wie verwacht er nou ook dat je paard plots je kind gaat bijten..

Veel succes, ik hoop echt dat dit je nooit meer overkomt!