Paard inrijden

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-11 19:37

Dat hij dit uit kan zitten:

http://www.youtube.com/watch?v=DjxBRCab ... re=related

En RM94, als je een paard ter waarde van een paar ton in handen hebt die anders naar de slager gaat omdat hij niet mee wil werken, je verschillende adressen hebt geprobeerd die er allemaal niet uitkomen, spreek ik je weer.
Laatst bijgewerkt door Cassidy op 25-02-11 19:44, in het totaal 1 keer bewerkt

WowAmigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-11 19:38

Heb hem vorige week in Ermelo gezien, petje af. De paarden die hij daar inreed liepen binnen het kwartier zonder spanning met hem rond, het was gewoon klaar. Wil niet zeggen dat iedereen dat kan (ik zou verongelukken), maar ik vind dat hij het goed doet.

Het eerste opstappen bij een paard, je kan ze jarenlang longeren, maar dat blijft spannend voor een paard. Ik doe dat ook zeker niet meer, het grondwerk kan ik zelf wel, maar opstappen echt niet meer. Ik zou dus ook eerst een paar weken longeren, maar dat is omdat ik dit niet kan. Ik weet nog niet zo net of het veel uitmaakt of je er weken over doet of op zo'n manier.

Hij staat er gewoon zelfverzekerd bij en geeft een paard vertrouwen, ze liepen als een hondje achter hem aan. Als 't ie niet zo duur was ging die van mij er linea recta naartoe hoor :-)

Cabelona

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-11 19:41

Als je goed kijkt in het begin van het filmpje kun je zien dat het paard schrikt van de zweep.
Wat wel heel netjes is dat hij het positief afsluit. Nu blijft het positieve bij, als hij bij de val gestopt zou zijn zou het paard waarschijnlijk een hele nare ervaring eraan over hebben gehouden. Je ziet ook als hij terug komt van het stukje buiten, dat het paard een stuk ontspannender is!

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-11 19:43

Ik zie een paard dat begint te steigeren omdat hij een zadel opheeft en de steiger overdoseert. Misschien door de trigger met de zweep, maar heel duidelijk vind ik het niet. En verder is er na het vallen ook geen aandacht voor de zweep, meer voor het zadel, nadat ze gaat staat gaat ze namelijk door....

Debbie_N

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-11 19:44

Nouzeg. Lijkt het ook nog of ze dit voor beroep doen. Schaf dan een longeercirkel aan, voorzichtig zadeltje erop en hoofdstelletje in en laat dan eerst ff lekker zonder een touw tussen de benen uitbokken.

Weer een paard verpest.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-11 19:46

Debbie_N schreef:
Nouzeg. Lijkt het ook nog of ze dit voor beroep doen. Schaf dan een longeercirkel aan, voorzichtig zadeltje erop en hoofdstelletje in en laat dan eerst ff lekker zonder een touw tussen de benen uitbokken.

Weer een paard verpest.

Briljante reactie, you made my day :))
Laat hij nou prof zijn !!!! _O-

WowAmigo

Re: Paard inrijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-11 19:50

En dan doe je voorzichtig een zadeltje op en dan bokt ie minder hard? Neem aan dat het losse touw niet de bedoeling was, maar paard heeft geen bit in, dus kan niet zo heel veel gebeuren. Ik heb ook wel eens een longeerlijn los moeten laten *bloos*. Eerste keer zadel op is spannend, maakt niet uit hoe lang je erover doet. De ene wandelt er zo mee weg, de andere dus niet.

GQMMS

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-11 20:22

Cassidy schreef:
Debbie_N schreef:

Weer een paard verpest.

Briljante reactie, you made my day :))
Laat hij nou prof zijn !!!! _O-

jij zegt t , ik denk het :')
ik moest even hard lachen :))

vooral dat laatste zinnetje doet t hem :j :7

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-11 20:29

Tja wat moet ik nou zeggen. Echt niet mijn manier van werken.
Vraag me alleen af of die vent met die zweep nou serieus dat paard telkens tegen de benen mept. Ik kan het niet goed zie of hij nu echt raakt. Het lijkt van wel. Als dat wel het geval is vindt ik dat er laag en zoniet tja waarom zo opjagen. Een paard eerst stemhulpen aanleren lijkt me handiger. En hoeveel vraagt deze meneer om zadelmak te maken?

Ach ieder z'n ding mijn paard gaat daar van z'n leven niet naar toe dan maar voor de rest van z'n leven weidepaard dan op zo'n manier te worden ingereden.

isverwijderd

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-11 20:31

Als een paard voorwaarts is kan hij nooit echt zitten te etteren.

Miss_Caroo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-11 20:32

Debbie_N schreef:

Weer een paard verpest.

Goed gezegd!
Hij mag dan wel prof zijn, ik vind het schandalig.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-11 20:45

Ik denk dat het maar goed is dat er zoveel mensen hun paard niet naar hem toebrengen. Hij zou het anders veel te druk krijgen :))

davincilover

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-11 20:48

Lekker met die touwtjes over de neus, flink aansnoeren, paarden krijgen weinig lucht en ja hoor Gert rijdt er wel op weg! Bravo voor de prof!

Btw. ook heel prof met zonder cap, bellend en rijden de straat op gelijk de eerste keer. Maar nee de resultaten liegen er niet om, paarden vinden het een heerlijke manier van zich laten leiden :+

@ Tigra_ ik zat ook al te kijken, volgens mij raakt hij hem wel met die zweep. Sowieso tikt Gert hem flink als hij erop zit.

GQMMS

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-11 20:51

Cassidy schreef:
Ik denk dat het maar goed is dat er zoveel mensen hun paard niet naar hem toebrengen. Hij zou het anders veel te druk krijgen :))

:')

Sodeletuut

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-11 21:01

Cassidy schreef:
Ik vraag me af waarom dit paard bij Gert staat, en wat er voor die tijd is voorgevallen. Gezien de reacties van het paard zit er weinig basis in via grondwerk, en gezien de bokreacties ook onder zadel is dit misschien niet de eerste keer dat er iemand opzit. Dan valt dit niet onder zadelmak maken, dan valt dit onder "corrigeren". En dan weer: zachte heelmeesters maken stinkende wonden.

Ik zie hier geen paard dat compleet in paniek is. Ik zie hier een paard dat niet wil.

Ik kan zelf heel weinig met de kreet "voor hem zadelmak, hoeft voor haar niet te zijn". Ik maak een duidelijk onderscheid tussen zadelmak, knoppen erop en doorrijden. Zadelmak is: zadel op, ruiter in het zadel. Niet meer, niet minder. Geen stuur, geen rem, geen gaspedaal. Geen hogere dresuurkunstjes. Ruiter in het zadel, c'est tout....

Je zou ook even kunnen lezen. Er staat onder het filmpje dat dit de eerste keer is dat het paard een zadel op heeft.

Bah bah bah, mijn bloed gaat koken van dit soort filmpjes!! :(

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-11 21:05

En heb je echt perse een zadel nodig om op een paard te gaan zitten?

Sodeletuut

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-11 21:09

Aan het gedrag van het paard te zien, en ook aan de plek waar ze het paard heen brengen te zien, kent dit paard nog niks. Ze zeiden ook in het filmpje: Oh, en wij dachten dat hij zo makkelijk zou zijn met zadelmak maken.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-11 21:09

Sorry, ik praat niet over de grens...dus dat heb ik niet verstaan :D

Sodeletuut

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-11 21:11

Over de grens? Die snap ik even niet. Dit is toch gewoon Nederlands? :))

probabeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-11 21:11

valt me wel op dat diegene die het er niet zo mee eens zijn over het algemeen < 18 jr zijn :=
misschien toch iets te veel als "penny" gedacht dames ;)

ik zie nl ook niet zo heel veel schokkends, tja dat steigeren, dat doet paard toch echt zelf hoor!
gewoon een beetje extreme reactie maar daar kwam paard zelf snel genoeg achter :D
en een jong dier moet je in de voor uit houden!
zodra ze gaan stilstaan gaan ze alle kanten op en dat geeft pas stress, alles eerst voorwaarts oplossen, of dit nu een jong of ervaren dier is.
paard loopt naar mijn mening toch vrij snel redelijk ontspannen zodra hij er op zit.
en ik denk dat dhr v/h hof toch ook wel aardig de last pakken krijgt, die man heeft al zo'n goede reputatie met deze dieren.
voor echt angstige paarden is dit misschien niet de manier maar dat is dat getut bij een heel aantal paarden ook niet.
vind dat ze hier nou niet echt een nare ervaring aan over houden.

Sodeletuut

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-11 21:15

probabeest schreef:
valt me wel op dat diegene die het er niet zo mee eens zijn over het algemeen < 18 jr zijn :=
misschien toch iets te veel als "penny" gedacht dames ;)

ik zie nl ook niet zo heel veel schokkends, tja dat steigeren, dat doet paard toch echt zelf hoor!
gewoon een beetje extreme reactie maar daar kwam paard zelf snel genoeg achter :D
en een jong dier moet je in de voor uit houden!
zodra ze gaan stilstaan gaan ze alle kanten op en dat geeft pas stress, alles eerst voorwaarts oplossen, of dit nu een jong of ervaren dier is.
paard loopt naar mijn mening toch vrij snel redelijk ontspannen zodra hij er op zit.
en ik denk dat dhr v/h hof toch ook wel aardig de last pakken krijgt, die man heeft al zo'n goede reputatie met deze dieren.
voor echt angstige paarden is dit misschien niet de manier maar dat is dat getut bij een heel aantal paarden ook niet.
vind dat ze hier nou niet echt een nare ervaring aan over houden.

Nou ik dacht dat ik me er toch wel aardig in verdiept had. En als je onder de 18 bent, ben je ook geen penny kleuter hoor.

Ik denk alleen ook vanuit het paard. Waarom een paard vooruit jagen, als het ook gewoon ontspannen zou kunnen?
Sorry, maar alles wat ik hier in 13 minuten zie gebeuren, daar doe ik anderhalf jaar over, maar mijn paard is nóóit bang, maakt geen rare sprongen, en hoeft niet vooruit gemept te worden. Ja, ook longeren kan geleerd worden zonder gemep met de zweep.
Ik ben sinds kort begonnen met mijn bijna drie jarige, hij heeft rustig een zadeltje op gehad, een singeltje om gehad, en ik ben aan het leren dat hij mijn hand volgt. Dit gaat allemaal zonder gemep, dwang en lawaai..

Ik werk liever samen met mijn paard, op basis van vertrouwen, leiderschap en vriendschap, dan dat ik het paard maar gewoon overdonder en vooruitmep. Sorry hoor, daar hoef je echt geen 18+ voor te zijn.

GQMMS

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-11 21:16

Sodeletuut schreef:

ik moet ook eerlijk zeggen dat ik ze niet altijd kan verstaan, limburg/belgie, achtig :')

Sodeletuut

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-11 21:18

ginouque schreef:
Sodeletuut schreef:

ik moet ook eerlijk zeggen dat ik ze niet altijd kan verstaan, limburg/belgie, achtig :')

Haha en ik als Groninger kan ze wel verstaan. :D :')

DearLove

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-11 21:19

het is in overijssel haha

GQMMS

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-11 21:21

KLfan schreef:
het is in overijssel haha

echt? ik hoor dacht ik een limburgs accent :') wat erg, ik woon zelf in de achterhoek vlak bij overijssel :+