In de stal is het paard de baas?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

arizonagreen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-11 18:40

De stal is de eigen plaats van het paard, maar jij hoort de baas te blijven.

In een kudde paarden maakt het toch ookniet uit waar ze heengaan, rangorde blijft hetzelfde.

Eske_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-11 18:44

Op mijn manege staat een pony, die is echt lek met rijden, maar in de stal is hij zo dominant als wat.
(Oren in de nek, soms trappen).
Ik ging een meisje helpen die dat eng vond. Gewoon de stal inlopen en negeren. Hij ging me zelfs terugkriebelen :D.

Ik respecteer dat de stal het paard zijn plek is, maar ik ben en blijf de baas.

Tooske

Re: In de stal is het paard de baas?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-11 18:48

Ik doe wel zo min mogelijk in de stal en probeer er wel uit te blijven.
Vind dat een paard toch ergens zichzelf moet kunnen zijn. Mijn merrie heeft wel veel behoefte aan privacy.

AlexandraM

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-11 18:52

ik poets vaker paarden in stal zowel verzorg/op stallen en fokkerij...

Dit is wel meestal om een rede. waarom het fijner is het even op stal te doen, zo mocht een paard eigenlijk helemaal niet lopen, dus probeerde we haar zoveel mogelijk op stal te laten zolang als de dokter dit zei. Bij de fokkerij was het erg klein en als het dan echt verschrikkelijk weer was, of de honden waren los dan liet ik de paarden met veulen aan de voet ook gewoon in stal staan voor een keertje.
Of als het echt vies weer is en er geen goede droge plek is om te poetsen buiten de stal.

maar 99% van de tijd haal ik ze eruit. Echter als ik het in stal doe staan ze altijd los en pas me aan hun aan. domineren mogen ze niet maar ik vind wel dat het idd een plekje van rust moet zijn.
Opzadelen deed ik eigenlijk alleen op de manege in stal (omdat dit moest van hun) dat doe ik normaal allemaal buiten de stal

annebe

Re: In de stal is het paard de baas?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-11 00:19

soms heeft een paard iemand nodig om dwars door hem heen te kijken, maar soms heeft de mens teveel ego om te bepalen wat goed voor een paard is.