Vraagprijs voor zeer moeilijk paard?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-10 16:32

Het is een héél slecht moment om te verkopen. 3000 betaal je opt dit moment voor een paard dat prima loopt en mee kan in de basissport.

De jouwe zit daar onder (ik heb ze al vaak zien staan, en ik vind het een gaaf dier, had het er nog over met haar als vb dat de markt zo op zijn gat ligt).

Ik zou ofwel:
- paard bij prof zetten en afspreken dat ze getraind wordt voor een procentje. Sja liever 600 euro dokken en er mooie prijs van kunnen vragen dan dat ze nog 4 maand te koop staat en niemand het nog vertrouwt
- zeker wachten tot maart om te verkopen, tis niet de moment om geld te verdienen.... kijk maar rond, voorbeelden genoeg. Een heel leuk paard op bokt voor 750 en daar wordt gewoon nog afgedongen!

Loopt ze aan de longe nog?

Calimero_

Re: Vraagprijs voor zeer moeilijk paard?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-12-10 16:35

Ja hoor, aan de longe loopt ze netjes bij mij.
Er zijn vorige week mensen komen kijken die dat na mij ook probeerden. Ze begon gelijk uit te proberen, haha. Maar zodra ze merkt dat de andere ook doorpakt is ze braaf.

En de vraagprijs is volgens mij goed zo . Er zijn al 2 mensen wezen kijken en zondag komt de derde. Verder heb ik nog een paar serieuze reacties via mail. Dus ik denk niet dat ik haar nog maanden zal hebben...

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-10 16:38

A ok dan gaat het vlotter dan ik dacht :) En aan de longe kun je ze toch al in het werk houden, das ook al wat.

Circel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-10 16:39

Heb dit ook wel eens meegemaakt. Bloedmooie merrie van Obelisk.

Veulen mee gefokt, toen onder zadel.

Kwam voor doorrijden nadat ze met wedstrijd OP de auto van de jury was gesprongen. Hoezo niet te rijden.
Liep niet. Was zuur. Kwam alleen maar omhoog. Doorgewinterde pensioneigenaresse had er op den duur zelfs genoeg van, zo ging dier tekeer en in staak.

Familie wilde haar eerst weg doen, tot vriendin van zoon zei: laat mij maar eens proberen.

Ook aantal zaken in gang gezet:
DA erbij gehad: medicijnen voor hormonale toestanden. Merrie had erg last hiervan.
Dmv loswerken en omgaan op Voestmanier weer wat respect bijgebracht.

Merrie is stukje bij beetje weer gaan lopen, en het gaat nu heel goed.

Calimero_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-12-10 16:41

Ik weet zeker dat als er nu iemand op stapt die nergens van weet en gelijk doorpakt dat ze het niet weer zal doen. Het is mijn eigen schuld dat ik niet meer durf. Als ik op een paard stap waarvan ik niet weet wat hij doet zal ik ook doorpakken. Maar zoals ik vertelde ging het eerst goed met rijden en toen omdat ik geopereerd was er weer te vroeg op ben gestapt is het mis gegaan..

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-10 16:43

Zo'n dingen gebeuren, das geen schande :)

apple01

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-10 17:03

Nou, jammer voor de verkoop dat je die opleiding niet meer doet dan ;) Hopelijk ben je er snel vanaf dan. Het is een mooi paard om te zien en hopelijk heb je geluk. BTW is het wel veel geld dat je voor de Don Grego (ofzo) hebt kunnen vangen. Soms heb je geluk soms pech. Het is ook maar goed dat je zelf weet wat je wel/ niet kan of doet. Ik ga ook niet op een of andere 'raar' paard zitten!

Naomi_unique

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-10 17:37

@ TS gaat dit om het paard wat misschien OCD zou hebben? Als dat het geval is zou ik dat toch ook wel even in je verkooptopic zetten ;)

Calimero_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-12-10 17:55

Dat heeft ze niet. Ik kreeg een bericht van iemand dat het wel zo was.
Ik ben vrijdag naar de kliniek geweest maar ze is helemaal goed.!

Calimero_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-12-10 18:13

Opletten!! Update!!

Ik heb net een heel lang gesprek met in instructrice gehad.
Ze geeft me al les vanaf mijn twaalfde en heeft me nog nooit wat laten doen wat ik niet kan.
Ze zegt dat ik teveel naar anderen luister en daardoor twijfel aan mezelf.
Dat klopt! Ze zegt dat ik genoeg ervaring voor dit paard heb en met wat hulp het helemaal goed komt.

Daarom heb ik nu besloten toch door te zetten.

kamsel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-10 18:18

Kan zij hem dan niet eerst een maandje rijden voor je?

Calimero_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-12-10 18:21

Nee dat wil ze niet want ze zegt dat ik het zelf wel kan.

kamsel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-10 18:45

Wat vind je daar zelf van en hoe denk je er zelf over?

Er is namelijk een groot verschil tussen kunnen en durven. Je hebt echt beide nodig.
Dat laatste kan zij niet voor jou bepalen. Als zij hem een maandje rijdt waardoor jij kunt zien dat het beter gaat, kan dat voor jouw zelfvertrouwen enorm helpen. Of dat ze hem eerst een half uurtje rijdt en jij hem narijdt als zij toch komt om les te geven.

Als ze daar de meerwaarde niet van inziet....

Naomi_unique

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-10 18:48

kamsel schreef:

Er is namelijk een groot verschil tussen kunnen en durven. Je hebt echt beide nodig.
Dat laatste kan zij niet voor jou bepalen. Als zij hem een maandje rijdt waardoor jij kunt zien dat het beter gaat, kan dat voor jouw zelfvertrouwen enorm helpen. Of dat ze hem eerst een half uurtje rijdt en jij hem narijdt als zij toch komt om les te geven.

Helemaal mee eens..

loriene

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-10 18:53

Naomi_unique schreef:
kamsel schreef:

Helemaal mee eens..

Ben ik ook helemaal mee eens.
Vind ook wanneer het met je leerling en paard niet gaat zoals het moet, je als instructrice er zelf moet opstappen om te voelen hoe het paard is om te rijden.
Je weet dan precies wat je leerling voelt en daar kun je met je lessen dan weer op inspelen.

Calimero_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-12-10 19:13

Klopt, dat vind ik ook.
Aan de andere kant geeft het me ook heel veel zelfvertrouwen als ze zegt dat ik het zelf wel kan.
En als het me dan ook alleen lukt voel ik me al helemaal goed!

Ibelia14

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-10 19:23

* even snel topic doorgelezen *

Wat goed dat je het zelf gaat proberen!
Het komt vast goed; je moet bij jezelf denk ik ook een knop omzetten.
Zij voelt jou natuurlijk haarfijn aan en weet wat ze kan doen.

Heel veel succes en tzt een update zou leuk zijn! :D

Calimero_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-12-10 19:25

Dankjewel. Als mijn instructrice ook had gezegd dat ik het niet kon had ik het niet gedaan.
Maar ik les al heel lang bij haar en weet dat ze me niet dingen zal laten doen die ik niet kan.

En natuurlijk komt er een update! Ik hou jullie op de hoogte!

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-10 19:36

Ah, uiteindelijk hou je haar toch nog :)
Misschien maar beter, ik kreeg net als commentaar dat ze de 2000e niet waard zou zijn. Omdat ze behalve schimmel ook klein gebleven is.
Ik vind de tijd niet geschikt om je potentiele paard te verkopen. Waarom moeten kleine paardjes stukken minder waard zijn?
Ik heb ook een klein gebleven paard, maar haar ouders waren ook geen grote paarden. Haar halfbroer loopt op landelijk niveau dressuur.
Maar goed, ik heb ook niet de intentie om haar te verkopen :)

Super dat je doorgaat en misschien kom je nog heel ver met haar!

xSaarSaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-10 19:37

Tsja, TS, ik vind het goed en dapper dat je het zelf gaat prberen, maar:
Houd er wel rekening mee dat je dit paard weg wilde doen omdat je haar niet aankon.
Het is een jong paard dat nu het vertrouwen in jou en jij het vertrouwen in haar kwijt bent. Om dit te herstellen moet je echt goed en serieus met haar beziggaan, want anders blijft ze spelletjes met je spelen.
Bedenk ook dat het in eerste instantie je eigen beslissing was om het paard weg te doen, niet de van andere, en dat je dus niet alleen naar anderen luistert. ;)

In ieder geval succes ermee, het is een prachtig paardje! :)

Calimero_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-12-10 19:40

Dat ik haar niet aankon dacht ik zelf, omdat anderen dat zeiden.
Mijn instructrice waar ik al sinds mijn 12e les van heb zegt dat ik het wel kan.
Omdat ik zelf soms onzeker ben dacht ik van niet.
Bijvoorbeeld in het begin kon ik haar niet longeren, draaide ze de kont naar me toe om te schoppen.
Dat kan ik nu prima, terwijl iemand die kwam proberen het eerst niet voor elkaar kreeg.
Het is niet dat ik het vertrouwen in mijn paard kwijt was, maar in dat van mezelf.

Mijn instructrice zal me ook eerst elke keer helpen. Dus ik pruts zelf niet om hoor.

polly2

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-10 19:57

@TS: Ik wil je even een compliment geven. Ik loop al heel wat jaartjes mee in de paarden (ruim 40 jaar).
Ook jarenlang professioneel met paarden beziggeweest.
Van daaruit ben ik vaak mee geweest paarden kopen en ook nu nog vaak adviseur. Ook heb ik zelf wel eens paarden gekocht.
Mijn compliment gaat over jouw eerlijkheid waarmee je je paard te koop hebt gezet.

Wat ik in de praktijk zie (en de laatste 10 jaar neemt dat alleen maar toe) is dat mensen die tegen dezelfde soort problemen aanlopen dan jij, hun paard vervolgens met een smoes te koop zetten: tijdgebrek, rugklachten....etc..
En als je er komt wordt het paard door een ander voorgereden, of het staat bij een professionele stal. De redenen die daarvoor worden gegeven zijn dan ook één en al smoezen.

Als ik dan op zo'n paard stap voel ik vaak meteen hoe het werkelijk zit. Sterker nog....ik zie het soms al aan de manier waarop mensen naar het paard kijken of er mee omgaan (angst. onzekerheid).

Dat je eerlijk bent over de verkoop siert je, vind ik. Want de problemen die jij met dit dier hebt, zie ik bijvoorbeeld helemaal niet als probleem. Ik zou zo'n diertje gerust kopen, als ze me verder ook aan stond (en dat doet ze, ik heb even foto's gespiekt).
Omdat ik al zo vaak dergelijke dingen heb meegemaakt en opgelost, zou dat voor mij helemaal geen probleem zijn. Juist niet...want een braaf paard met alle knopjes er op zou ik weer niet voor mezelf kopen. Het wordt anders als ik een paard voor een ander zoekt en dat moet een braaf diertje zijn. Dan zou ik sowieso geen jonkie aanbevelen, omdat daar te veel onzekerheden aanzitten die je bij de koop nog niet uit kunt proberen.
Kortom...fijn dat er mensen nog eerlijk zijn over de reden van verkoop!

Ik lees ook dat je het toch nog een kans wilt geven. Super...maar blijf wel verstandig....als het echt niet beter wordt, kan het zijn dat het voor iedereen beter is dat er een andere ruiter op komt.

Nog een tip voor het steigeren: hand voor...wachten tot ze naar beneden komt en dan met de hand voorhouden (dus geen druk op de teugel) het paard naar voren uitnodigen. Verder geen stennis schoppen en het eigenlijk negeren. Hoe drukker jij je maakt over dat steigeren, des te langer het duurt voor het over is. Ook andere fratsen, zoveel mogelijk negeren en het voorwaarts oplossen. Niet te veel stil staan bij de lastige dingen. Vooral de goede dingen belonen. En korte trainingssessies houden en stoppen zodra het goed gaat. Dan sluit je de rit positief af en bouw je op een positieve manier verder.

Calimero_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-12-10 20:11

Bedankt Polly2!
En natuurlijk stop ik zodra ik weet dat het niet goed gaat komen.
Mijn instructrice zal me hierbij helpen, want alleen lukt het me niet, dat weet ik.
Ik weet van mezelf dat ik geen grand prix ruiter ben (nog niet :P) maar weet ook dat ik niks aan een paard vind wat netjes zijn rondje loopt. Daarom en omdat mijn instructrice er positief over is geef ik het toch nog een kans.

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-10 20:27

Wist je instructrice wel dat je haar te koop had gezet? En dat er ook al kijkers voor waren?
Want hoe kwam je er dan bij dat je haar dan weg moest brengen om haar professioneel door te laten rijden?

Goede begeleiding kan een wereld van verschil betekenen.

En nog 1 ding; ik liet me bij mijn paard ook van de wijs brengen door andere mensen die zeiden dat ik haar beter kon verkopen en dat ze een miskoop was. Heel even twijfelde ik, maar ik ben blij dat ik doorgezet heb! Ze had alleen vreselijk last van haar rug, er is meer met het arme dier gebeurd dan dat mij verteld is, ze is veranderd in een super brave merrie die graag voor me werkt!

Nu denk ik overigens niet dat er dingen fout zijn gegaan bij jouw paard, het beestje is nog maar 3. Ach.. het ene paard is gewoon wat dominanter dan het andere..
Veel succes er mee, ik vind het een mooi paard! (en snap ook echt niet waarom schimmels minder waard moeten zijn?!)

mltex

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-10 00:06

Hartstikke stoer dat je het gaat proberen! zelfvertrouwen en wat hulp scheelt een hele hoop en heb je er straks een ontzettend leuk dier aan, zo niet kan je dr altijd nog verkopen.
Ik vind het een plaatje, en heb ook serieus ff zitten denken maar ik heb al een vetbol lopen waar ik gek mee ben.
In beide gevallen veel succes.

En het gaat wel lukken hoor, soms heb je dat zetje nodig en de feeling terugkrijgen wat weer vertrouwen schept.

En idd wat zinia zegt wat een onzin mbt schimmel. Kun je ook van vos zeggen ik vind niks zo saai als vos. Het is een persoonlike voorkeur en een goed paard... ;)