Paard slaan!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

nynke55

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-11 19:37

quote:mee eens, met een kleine toevoeging...
die van mij wil wel eens zich zo ineens achter ovre laten vallen (en dat gaat zo snel dat je er nog net af kunt springen) en ikmoet heel eerlijk zeggen dat ik die dan wel zo hard mogelijk overeind schop...
hij heeft 4 benen gekregen om op te staan en hoeft dus niet op zijn rug te gaan liggen als ik er op zit

Ja, dat is idd levensgevaarlijk, een vriend van mij heeft op die manier 5 ribben gebroken. We hebben het paard behoorlijk aangepakt en sindsdien, als hij ook maar het idee krijgt om te gaan steigeren en zich achterover te laten vallen, is een: ehh! voldoende om zich te bedenken.

Lindsey1996

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-11 19:58

Sorry, maar ik vind niet dat je een paard een flinke rotschop moet geven, hoe vervelend het paard ook doet. Ik snap dat je streng moet zijn tegen je paard, maar dat moet toch echt niet met pijnigen >;) ? Ik vind zelf ook dat je een zweepje als extra hulp of kleine correctie te gebruiken en niet om je paard verrot te slaan :( . Als je paard toch echt heel vervelend en mischien zelfs gevaarlijk is, dan doet hij dit natuurlijk niet zomaar, er moet wat achter liggen. Probeer dan in zó'n situatie aan je paard te laten zien dat alles OK is of gewoon je paard rustig iets beter opvoeden :) . Op mijn oude manege was er een keer een paard in de spuitplaats, daar werd het paard in de winter met koud water ff snel afgespoten :\ . Het paard had het koud en begin dus een beetje heen en weer te bewegen meteen gaf het baasje dat paard een enorme schop in de buik, nou dat paard werd helemaal stijf :x . En hield zijn adem in en bleef stokstijf staan. Je zag echt dat hij bang was ;( . En vaak bij ons in de les was het aandraven: Tik , Tik, Tik, Tik tot het paard er zowat ongevoelig voor was geworden... ~~}> een paard is een paard je kan er geen robot van maken... ( Dit alles slaat niet op jullie hoor maar dit is hoe ik het verdchil zie tussen het gebruik van een zweepje en een paard slaan.)
Lang bericht, maar ik moest het ff zeggen
Ps ik word ook zoms wel boos op een paard dat ik hem streng aanpak maar een paard schoppen, of op de neus slaan die zo gevoelig is echt overbodig. :n .............

Amaryllis

Re: Paard slaan!

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-11 20:00

Die situatie die jij noemt is inderdaad overdreven Amziss, maar wanneer je eigen veiligheid in het gedrang komt zal ik toch een aantal noodmaatregelen treffen om te zorgen dat ik er zonder kleerscheuren vanaf kom..

Als ik eerlijk ben denk ik ook dat de gemiddelde ruiter ook niet snel in zo'n situatie zal komen met zijn paard/pony, maar dat dit vaker voorkomt met jonge dieren (nm. hengsten.. := )

Lindsey1996

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-11 21:39

Ja als je in een gevaarljke situatie zit en je kan niet weg bijv. dan moet je natuurlijk wel reageren want dan staat toch echt je eigen veiligheid voorop. :)

Lindsey1996

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-11 21:53

Yuri schreef:
Bij de mijne precies hetzelfde.
Heb weleens gehad dat ik op een pensionstal mijn paard in het land ging zetten toen ik daar nog stond, en toen beukte hij me omver terwijl ik het hek stond open te doen. Dus dan gaat hij in zijn achteruit met een een schop onder zijn gat (Hij stond echt vol op mijn voet de lomperd). Daarna aan een slap touwtje braaf mee naar de wei.

Dan ben ik ineens dierenbeul, want ik schop mijn paard. Week erna komt dezelfde persoon, ja jouw paarden luisteren zo goed.

Die snappen het dan gewoon niet :D

Mijne mogen overigens ook niet veel hoor. Zo zal ik ze nooit laten schuren met hun hoofd na hoofdstel afdoen, poetsplaats is gewoon stil staan en niet draaien, schrapen of weet ik het. Ze mogen bij mij tijdens meelopen uit de wei ook niet stiekem een grasje meepikken etc.

Maar ik vind dat soort dingen belangrijk.

die van mij heeft ook duidelijke regels :))
er wordt niet gegeten zolang je je halster of hoofdstel om hebt (dus ook niet als je op stal staat en er ligt voer in je bak... maar ook onder het rijden niet)
4 voeten aan de grond, er wordt niet gestampt, niet geslagen en niet geschreeuwd als je op de poetsplaats staat en ik ben er even niet...
als je schreeuwt op stal terwijl ik je buiten wil zetten blijf je net zo lang staan tot je op houd met schreeuwen :)
als ik zeg blijf, dan blijf je ook, dan wordt er niet stiekem weg gelopen...
als je zeg kom, dan kom je mee, en dan ga je niet compleet de andere kant op :')
en zo zijn er nog veel meer regels voor hem... die hij allemaal weet, aangezien hij ze vrijwel nooit meer breekt (behalve in die stomme "buien"week van hem dan :()

julius_juut schreef:
carmen99 schreef:
als je bijvoorbeeld van je pony valt omdat hij schrikt mag je hem niet heel hard gaan slaan,

Dan mag je hem in mijn opinie helemaal niet slaan. Je slaat je kinderen toch ook niet omdat ze in het circus bang zijn voor een clown? Je bent zoiezo veel te laat als je een pony zou slaan wanneer je van hem af valt. Tegen de tijd dat jij weer overeind bent en kunt uithalen is het moment waarop er iets 'fout' ging al lang en breed voorbij. Dan is het voor je paard alsof je hem slaat om niets.

mee eens, met een kleine toevoeging...
die van mij wil wel eens zich zo ineens achter ovre laten vallen (en dat gaat zo snel dat je er nog net af kunt springen) en ikmoet heel eerlijk zeggen dat ik die dan wel zo hard mogelijk overeind schop...
hij heeft 4 benen gekregen om op te staan en hoeft dus niet op zijn rug te gaan liggen als ik er op zit ;) O:)[/quote]

""Sorry hoor, maar paarden zijn toch geen robots %) ? Ik vind het een beetje overdreven dat een paard met een halster om niet mag eten. Waarom mag het paard dan niet eten, is toch niks verkeerd? En zo perfect mogelijk stilstaan in de poetsplaats hoef ik niet van een paard te verwachten van mij mag hij heus wel een beetje waggelen. En dat een paard op je voet staat ( dat deed hij wat ik denk niet expres) en dan meteen een schop geven wel een beetje te veel _-:( Ok het doet mega veel pijn, maar dat weet dat paard weet echt niet dat hij op een voet heeft gestaan. Maar ik weet niet echt precies wat er is gebeurd daar, dus mischien zit ik helemaal verkeerd over dat op de voet staan :o , maar zo komt het wel een beetje over...""

Marije_Paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-11 22:06

amziss schreef:
Sorry, maar ik vind niet dat je een paard een flinke rotschop moet geven, hoe vervelend het paard ook doet. Ik snap dat je streng moet zijn tegen je paard, maar dat moet toch echt niet met pijnigen >;) ? Ik vind zelf ook dat je een zweepje als extra hulp of kleine correctie te gebruiken en niet om je paard verrot te slaan :( . Als je paard toch echt heel vervelend en mischien zelfs gevaarlijk is, dan doet hij dit natuurlijk niet zomaar, er moet wat achter liggen. Probeer dan in zó'n situatie aan je paard te laten zien dat alles OK is of gewoon je paard rustig iets beter opvoeden :) . Op mijn oude manege was er een keer een paard in de spuitplaats, daar werd het paard in de winter met koud water ff snel afgespoten :\ . Het paard had het koud en begin dus een beetje heen en weer te bewegen meteen gaf het baasje dat paard een enorme schop in de buik, nou dat paard werd helemaal stijf :x . En hield zijn adem in en bleef stokstijf staan. Je zag echt dat hij bang was ;( . En vaak bij ons in de les was het aandraven: Tik , Tik, Tik, Tik tot het paard er zowat ongevoelig voor was geworden... ~~}> een paard is een paard je kan er geen robot van maken... ( Dit alles slaat niet op jullie hoor maar dit is hoe ik het verdchil zie tussen het gebruik van een zweepje en een paard slaan.)
Lang bericht, maar ik moest het ff zeggen
Ps ik word ook zoms wel boos op een paard dat ik hem streng aanpak maar een paard schoppen, of op de neus slaan die zo gevoelig is echt overbodig. :n .............

Sommige mensen zien het verschil tussen gewoon een 'correctie' en echt slaan en mishandeling.
Er is natuurlijk een grens. Als een paard echt dominant wordt, dan ga ik het kuddegedrag nabootsen en hem even goed laten zien wie er de baas is (ik dus). Daarbij geef ik dan als het moet ook een schop. Ja, dat kan pijn doen. Maar doen ze dat in het wild niet ook? De leiders in de kudde laten de anderen ook zien wat nou eigenlijk hun rang is in de kudde. Dat gaat ook gepaard met schoppen en slaan en bijten. Maar wanneer een paard gewoon even vervelend doet, dan vind ik niet dat je een paard moet gaan slaan of schoppen of je zweep/sporen overmatig moet gebruiken. Net zoals mensen elke dag het paard slaan, zonder dat het iets doet, alleen maar om maar even te vertellen dat zij de baas zijn. Op die manier bedoel ik het ook niet. Paard en ik zijn beste vriendjes, maar ik heb het wel voor het zeggen. Net zoals bij honden. Dat ik een paard sla, komt maar heel weinig voor.

Yvonne_V

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-11 22:28

haha nou heb ik er een vraagje over
als het paard je probeert te raken met het achterbeen tijdens het aansingelen -
en het paard gaat stijgeren en doen
mag je dan ''slaan'' ?

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-11 22:53

Dan zou ik toch eerder gaan kijken waarom hij zo doet, dan dat ik meteen ga slaan. Protest hoeft niet altijd een reden te hebben, maar het is wel zo eerlijk om eerst alle ongemakken en pijn uit te sluiten voordat je domweg gaat rammen. Ook een slechte ervaring in het verleden kan voor een dergelijke reactie zorgen.
Dus nee, je mag dan niet slaan.

Resfeber

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-11 23:01

Cassidy schreef:
Dan zou ik toch eerder gaan kijken waarom hij zo doet, dan dat ik meteen ga slaan. Protest hoeft niet altijd een reden te hebben, maar het is wel zo eerlijk om eerst alle ongemakken en pijn uit te sluiten voordat je domweg gaat rammen. Ook een slechte ervaring in het verleden kan voor een dergelijke reactie zorgen.
Dus nee, je mag dan niet slaan.

Ik weet nooit hoe je het op een duidelijke, vriendelijke manier moet overbrengen,
maar dit is keurig verwoord! :j Helemaal mee eens.

nynke55

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-11 23:22

Tenzij.....
Maar nee, ik zou ook niet slaan, maar wel een beste brul geven! Het paard geeft misschien aan dat hij pijn heeft, maar dat hoeft hij niet op jou af te reageren. Dus na de brul zou ik gaan kijken wat er aan de hand is. Doe je niks, dus geen waarschuwing, dan gaat hi het weer proberen, als het hem niet zint.
Dat is het probleem met deze discussie, elke situatie is anders. Voor hetzelfde geld is het paard uit Yvonne's voorbeeld gewoon chagrijnig om de een of andere reden en zou ze hem wel een beste tik moeten verkopen.

Lindsey1996

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-11 11:05

Ja kijk een brul geven zal denk ik bijna iedereen doen :o , want je kan jezelf natuurlijk niet als een lappenpop in de lucht laten schoppen, maar slaan dan krijg je echt een ruzie :( . Ok als je echt in een hele gevaarlijke situatie zit en het enige wat je kan doen is het paard uit de weg te slaan dan is het niet anders :n . Maar zover komt het idd bijna nooit. Het is gewoon verschikkelijk als een paard een streekuiithaald bijv. bij het aansingelen en dat het paard dan met zijn hoofd heen en weer zwiept met de oren in de nek en dat hij dan meteen een enorme klap op zijn neus krijgt ;( > dat vind ik echt niet nodig... maar idd nynke55 niks doen heeft ook geen zin om niks te doen, en idd je weet niet wat voor situatie iedereen bedoeld :)

sorayamagic2

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-11 11:19

het licht er gewoon aan hoe je paardje is en waarom die een tik/klap verdient, zo heb ik een verzorgpony gehad, en we hadden een buitenrit gemaakt, en ging erg goed voor de 1e keer (was pas 1week onder het zadel) en gaf ik een paar handjes brokken als beloning,
en stond heerlijk te eten, en ik wou hem nog wat bij geven en ik loop langs hem en ineens slaat hij flink naar achteren, dan gsweet ik wel dat ik hem een rotschop geef, hij is dan misschien niet raak maar wel raak bedoelt, beter een schop van mij dan van een paard, en hij heeft het nooit meer gedaan, dus het is wel echt een verschil of het wel nodig is, ik schrok echt van mezelf maar achteraf is het wel beter geweest denk ik..

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-11 11:36

amziss schreef:
die van mij heeft ook duidelijke regels :))
er wordt niet gegeten zolang je je halster of hoofdstel om hebt (dus ook niet als je op stal staat en er ligt voer in je bak... maar ook onder het rijden niet)
4 voeten aan de grond, er wordt niet gestampt, niet geslagen en niet geschreeuwd als je op de poetsplaats staat en ik ben er even niet...
als je schreeuwt op stal terwijl ik je buiten wil zetten blijf je net zo lang staan tot je op houd met schreeuwen :)
als ik zeg blijf, dan blijf je ook, dan wordt er niet stiekem weg gelopen...
als je zeg kom, dan kom je mee, en dan ga je niet compleet de andere kant op :')
en zo zijn er nog veel meer regels voor hem... die hij allemaal weet, aangezien hij ze vrijwel nooit meer breekt (behalve in die stomme "buien"week van hem dan :()

julius_juut
[quote="carmen99 schreef:
als je bijvoorbeeld van je pony valt omdat hij schrikt mag je hem niet heel hard gaan slaan,

Dan mag je hem in mijn opinie helemaal niet slaan. Je slaat je kinderen toch ook niet omdat ze in het circus bang zijn voor een clown? Je bent zoiezo veel te laat als je een pony zou slaan wanneer je van hem af valt. Tegen de tijd dat jij weer overeind bent en kunt uithalen is het moment waarop er iets 'fout' ging al lang en breed voorbij. Dan is het voor je paard alsof je hem slaat om niets.

mee eens, met een kleine toevoeging...
hij heeft 4 benen gekregen om op te staan en hoeft dus niet op zijn rug te gaan liggen als ik er op zit ;) O:)[/quote]

""Sorry hoor, maar paarden zijn toch geen robots %) ? Ik vind het een beetje overdreven dat een paard met een halster om niet mag eten. Waarom mag het paard dan niet eten, is toch niks verkeerd? En zo perfect mogelijk stilstaan in de poetsplaats hoef ik niet van een paard te verwachten van mij mag hij heus wel een beetje waggelen. En dat een paard op je voet staat ( dat deed hij wat ik denk niet expres) en dan meteen een schop geven wel een beetje te veel _-:( Ok het doet mega veel pijn, maar dat weet dat paard weet echt niet dat hij op een voet heeft gestaan. Maar ik weet niet echt precies wat er is gebeurd daar, dus mischien zit ik helemaal verkeerd over dat op de voet staan :o , maar zo komt het wel een beetje over...""[/quote]

ik denk dat je mij verkeerd begrijpt ;)
mijn paard heeft nog nooit op mijn voet gestaan, en dat moet hij ook niet proberen, aangezien dat echt een teken van dominatie is ;)
mijn paard heeft die regels juist omdat hij zo domintant is...
ik heb al vaak zat gezien dat hij zo van uit het niets naar iemand uithaalt of bijt omdat die gene langs loopt, zowel van voren als van achteren...
erg subtiel is hij niet :+
hij mag niet eten omdat wanneer ik hem laat eten hij de volgende keer iets anders pakt om te "eten"
hij mag niet bewegen omdat hij erg graag van zich af mept of iemand om ver beukt(weer een teken van dominantie en dat hij jou minderwaardig vind)
mijn paard heeft ondanks deze regels echt geen slecht leven hoor ;)
hij is vrolijk, blij hinnikt altijd zodra hij me ziet, draaf me te gemoed etc...
ik ben zelfs van mening dat mijn paard een beter leven heeft als de dieren die geen "regels" hebben..
en weetje waarom?
hij weet wat hij wel en niet mag, heeft duidelijkheid in zijn leven en weet precies wanneer hij wat fout heeft gedaan...
dat is meer duidelijkheid als een dier wat het ene moment wel een tik krijgt en het andere moment niet ;)
en ik kan wel zeggen dat mijn manier vruchten afwerpt...
zowel bij mijn eigen ruintje... als bij de jongen dieren waarmee ik heb gewerkt ;)

Lindsey1996

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-11 11:53

Ja dat is idd zo dat is ook bij honden ( een beetje off topiic :o ) maar honden leven ook liever met duidelijk wat wel en niet mag dan dat alles een zooitje is. Maar ik vind het ook goed ,regels voor een paard ( Zeker bij een dominant paard dit heb ik idd verkeerd begrepen :j .) Maar ik snapte ook niet waarom sommige regels er zijn. Als het geen nut heeft. Als een paard je wilt bijten of schoppen in de poetsplaats is natuurlijk wel wat anders dan een paard dat een stap naar voren zet en zijn hoofdomdraait. Bij het 1e moet je altijd duidelijk zijn dat dit niet mag en bij het 2e laat ik dit altijd toe, dusbij mij is er ook geen sprake van verwarring. Ik denk gewoon dat er dan sprake is minder regels. Het is maar wat een ruiter verwacht of wil van zijn/haar paard. :)

nynke55

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-11 12:46

Ik laat mijn paarden ook niet eerder eten, voor ik het halster afgedaan heb. Het is een routine: stal in lopen, omdraaien, halster af, eten. De jonge shet moest dit eerst leren, die trok me mee naar het voer.Met een groot paard kun je probelrmen krijgen op deze manier. Dus daarom zijn er regels, al lijken ze soms streng, ze dienen wel een doel.

Lindsey1996

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-11 16:36

Ja als het een doel heeft moet je natuurlijk het halster wel af doen voor het eten, maar ik laat hem meestal gewoon zitten. Ik heb geen eigen paard ik rij wel op verschillende manege paarden, en daar eten ze bijna allemaal met een halster om dus dat is wel logisch. :)

julius_juut

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-11 18:18

amziss schreef:
Ja als het een doel heeft moet je natuurlijk het halster wel af doen voor het eten, maar ik laat hem meestal gewoon zitten. Ik heb geen eigen paard ik rij wel op verschillende manege paarden, en daar eten ze bijna allemaal met een halster om dus dat is wel logisch. :)

Dat is waarschijnlijk dan ook waarom je niet inziet waarom mensen in dit topic zeggen dat ze hun paard wel eens een flinke schop onder de kont geven.
Een manegepaard heeft helemaal geen tijd om met jou te gaan morren over wie de baas is, je bent een uurtje met hem bezig en dan ben je weer weg.

Een privépaard zal wél gaan proberen te ontdekken of hij niet beter zelf de baas kan zijn in de relatie tussen mens en paard. En dat kan levensgevaarlijk zijn.
Zador vond eigenlijk ook dat hij best zijn kop aan mij kon schuren, maar zou dat nooit flikken bij onze andere pony, simpelweg omdat die de baas over hem is. Niet omdat hij die pony zoveel liever vind dan mij, maar omdat hij voor dat dier meer respect had en die hem héél duidelijk verteld dat hij daar niet van gediend is.
Een paard dat geen respect voor zijn mens heeft zal nooit goed gaan luisteren of veilig zijn in de omgang.

Lindsey1996

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-11 18:42

Nou dat is ook niet helemaal waar want ik ben meedere malen door een manegepaard geschop in de stal omdat hij/zij m e vastzet tussen de muur. En dat is echt niet fijn, maar dan geef ik het paard toch echt geen megaschop in zijn buik bijv. !

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-11 19:04

dat kan zo zijn, maar ik denk dat daar wel de spraak verwarring in zit :))

zeker een typje als gillian heeft regels nodig...
en al zijn er 20 duizend regels... die regels maken zijn leven wel een stuk gemakkelijker :))
en het is zowiezo zo dat een privepaard meer regels heeft als een manege paard, simpel weg vanwege het gene wat julius_juut ook al zei :))

nynke55

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-11 23:10

amziss schreef:
Nou dat is ook niet helemaal waar want ik ben meedere malen door een manegepaard geschop in de stal omdat hij/zij m e vastzet tussen de muur. En dat is echt niet fijn, maar dan geef ik het paard toch echt geen megaschop in zijn buik bijv. !

Dat is jouw taak ook niet. Als het manegepaard jou klemzet en schopt, moeten de manege-eigenaren dit aanpakken, dus of het paard opvoeden of jou verbieden in zijn stal te komen. Wat gebeurd er als jij gewond raakt, doordat het manegepaard jou verwond?

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-11 12:20

nog even een kleine aanvulling aan mijn verhaal :)
sinds mijn paard bij mij is heeft hij die regels, en heeft hij nooit meer dat soort streken uitgehaald :)
wat naar mijn idee wel aangeeft hoe belangrijk regels zijn voor een dier :j
door zijn dominantie heeft die van mij eens in de zoveel tijd een week waarin hij probeert de hirachie te veranderen en het leiderschap probeert over te nemen, door die regels dan nog steeds te handhaven, niet onnodig boos te worden, en consequent en duidelijk te blijven is die week altijd wel is waar een hel, maar wel goed voor hem (en mij om mij scherp te houden :+) omdat we dan de regels nog even duidelijk door nemen :)

Lindsey1996

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-11 14:16

Ok ik snap het :) En het is ook mijn taak niet een manege paard op de voeden, want er rijden een miljoen verschillende mensen op die het paard allemaal anders behandelen... Eigenlijk denk ik zelf ook eerlijk dat een privépaard gellukkger is dan een manegepaard. Ik zou zelf wel een eigen paard willen hebben, maar ik heb de tijd niet :\ Jammer Oh ja ik merk dat we een klein beetje off topic zijn :D
Maar ik blijf meepraten :)

Qimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-11 14:25

Afbeelding
:=

met rijden geef ik alleen een tik als ze een bekende hulp negeert, bij het aanleren vaan iets nieuws sla ik nooit. en met buitenrijden heeft ze 1x een flinke klap gekregen, ineens wou ze de afslag (die we al heel vaak hadden genomen, maar niet heel recent meer) niet nemen en ze rende achterwaarts (nouja, rennen...) de drukke straat op. liever een pak slaag dan een aanrijding. hierna was het ook helemaal over
op de grond krijgt ze een mep of schop als ze mij (probeert te) bijten of schoppen

XNeLLeKe

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-11 14:34

Ik sla mijn pony echter nooit, en ik trap ze al helemaal niet. Op de pensionstal waar ik rijd zie ik dit nog wel vaak gebeuren en dan ben ik natuurlijk weer zo iemand die snel naar d'r kastje rent een snoepje pakt en aan het 'gemepte' paardje geeft := Mijn methode is echter stem verheffen. Luistert madame Nelleke, echt niet dan krijgt ze nog wel eens een tikje op d'r borst maar daar blijft het ook bij.

Daarom vindt ik ook dat als je een pony een tikje geeft en die meteen luistert ook manieren heeft, die weet waar die aan toe is en stopt dan ook meteen, als je die paarden op die pensionstalling ziet.. Ow, ow :=

nynke55

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-11 14:45

XNeLLeKe schreef:
Ik sla mijn pony echter nooit, en ik trap ze al helemaal niet. Op de pensionstal waar ik rijd zie ik dit nog wel vaak gebeuren en dan ben ik natuurlijk weer zo iemand die snel naar d'r kastje rent een snoepje pakt en aan het 'gemepte' paardje geeft := Mijn methode is echter stem verheffen. Luistert madame Nelleke, echt niet dan krijgt ze nog wel eens een tikje op d'r borst maar daar blijft het ook bij.

Daarom vindt ik ook dat als je een pony een tikje geeft en die meteen luistert ook manieren heeft, die weet waar die aan toe is en stopt dan ook meteen, als je die paarden op die pensionstalling ziet.. Ow, ow :=

Een paard onnodig bestraffen moet niet, maar hem daarna een snoepje geven is net zo fout. Kijk eerst eens waarom die mensen hun paarden slaan, misschien hebben ze wel een goede reden. Zelfs al hebben ze dat niet, moet je nog geen snoepjes gaan voeren, al helemaal niet als het jou paard niet is.