wat doen bij bijtend paard?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

_Babettee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-10 20:48

In het vervolg een goede tik op de neus ! O:)

Essterretje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-10 21:09

Was je met het opdoen van de deken toevallig bezig om de singels vast te maken? Misschien heeft ze wel pijn in haar buik. Is het paard daar ook gevoelig met borstelen of gaat dat prima? Mijn paard was niet aan te singelen, ik snapte eerst niet waarom totdat ik de link legde dat het met poetsen op die plaats ook niet zo goed ging. Toen heb ik er een osteopaat naar laten kijken. Er mankeerde vanalles aan de energiestromingen (weet het allemaal niet meer precies, maar na de behandeling was alles koek en ei).
Hoop dat het opgelost kan worden, het lijkt al aardig uit de hand te lopen namelijk. Succes.

Mandy_NY

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-11 16:36

Joolien schreef:
Pijn of niet, bijten mag niet, klaar. Als een paard bijt, gebruik de thirtynine methode, dus gewoon 1 trap of klap. Net zoals een paard in de natuur zou reageren.

_/-\o_

annickx

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-11 17:56

Hoi!

Zoals iedereen al zei: wel een tik geven hoor! Dit mag zeker niet. Mijn verzorgpony deed dit ook, zo optillen, maar die was toen nog hengst en niet ingereden. Wat ik toen deed, tik op de neus en het paard boos in de ogen kijken. Succes ;)

xx

Renate_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-11 20:02

als je het egt wilt afleren zal je haar toch echt een keertje moeten slaan, ga gewoon met een zweep de stal in en til gewoon eerst alleen de zweep op en dreig en als ze alsnog bijt dan geef je haar gewoon een tik anders kom je er nooit vanaf en als dat goed gaat en je hebt het zadel erop dan geef je haar een snoepje als ze geen een keertje wou dreigen

BenaLaars

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-11 17:38

ik stond de eerste keer dat ik door mijn paard gebeten werd ook perplex. geen reactie van mijn kant was het waard om vandaag nog een bijtpoging te doen. Dat heeft hij hopelijk wel afgeleerd, mijn reflex was snel vandaag en heb m direct een loeiharde klap op zijn neus gegeven. Het leek wel of hij me uit schaamte niet meet aan wilde kijken.... Opvoeden die handel, door grenzen te stellen krijgt hij pas respect voor je.
overigens was ik tijdens beide incidenten aan het wandelen met hem. kan dus geen pijnlijke oorzaak hebben

swaatje

Re: wat doen bij bijtend paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-11 17:44

Goh, heftige dingen lees ik hier.. met de zweep de stal in..niet echt mijn stijl als ik eerlijk ben, maar goed ieder heeft zijn eigen manier om met paarden om te gaan dus niemand hoeft zich aangevallen te voelen door mijn post...( even uit voorbaat ;) )

Ik werk regelmatig met jonge paarden en ja, die worden niet bepaald met goede manieren geboren.. ( jammer hoor..haha..) Meestal als ik een 'happer' heb helpt mijn stem en mijn lichaamstaal me wel... Je vinger opsteken ( op ooghoogte van het paard, zodat hij het goed ziet) je lang en breed maken, je recht tot het paard richten ( geen twijfel dat je het tegen hem hebt) en effe HEE, PAS OP!!! Maar ook echt vanuit je buik dit zeggen... Je meent dit!

Als een paard hier niet op reageerd ontneem ik hem de kans om me te happen zoals inderdaad kort zetten of simpelweg anders te gaan staan. Als ik zie dat het paard ontspant beloon ik hem ook met stem en lichaams houding...zelf ontspannen wat meer zijdelings naar hem staan en even aaien.. ZOOO ISSIE BRAAF... dit ook rustig en zachtjes zeggen...

Tikken, slaan of een paard trappen heb ik nog nooit gedaan en ben ik ook niet van plan.. Ik geef ze wel eens een por als ze wat lompig zijn met mn bal van de hand of met mijn elleboog. Ik ben van mening dat als je je fysiek wilt gaan meten met een paard...hmm, dan ga je het zwaar krijgen hoor...

En ja die zweep, ik zal er nooit fan van worden... Mijn mening ( maar dat is MIJN mening) is dat een zweep een instrument is dat bij tekortkoming van de ruiter/ verzorger wordt toegepast om een paard iets duidelijk te maken... Het is dus aan de ruiter/ verzorger om kritisch naar de situatie te kijken en een oplossing te zoeken waardoor het paard je wel bergijpt.. Elk paard is anders...

Enkel bij jonge paarden longeren zodat je een longe zweep als verlenging van je arm kunt gebruiken heeft een zweep wel zin in MIJN ogen...Maar ja, wie ben ik... ;)

Gelukkig is dit een forum waar iedereen zijn mening vrij mag uiten dus lees ik veel verschillende dingen van mensen...daar leert iedereen van, toch?

Maren_Prins

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-11 20:53

Mijn paardje vind het zadel ook niet leuk, maar zodra ze gaat dreigen of iets dergelijks krijgt ze een schop tegen haar buik waar je anders ook schopt als je er op zit zeg maar. Of gewoon heel hard slaan met je hand dat doe ik vaak, dat leert lekker snel af. De hoefsmid ramt er altijd met een vijl in maar dat vind ik een beetje te ver gaan. Ik sla gewoon met mijn vuis in zijn buik (waar de singel zit). Het werkt ook altijd goed op zijn neus ;) of even afknijpen zoals een praam doet.

Sjoyceje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-11 21:09

Maren_Prins schreef:
Mijn paardje vind het zadel ook niet leuk, maar zodra ze gaat dreigen of iets dergelijks krijgt ze een schop tegen haar buik waar je anders ook schopt als je er op zit zeg maar. Of gewoon heel hard slaan met je hand dat doe ik vaak, dat leert lekker snel af. De hoefsmid ramt er altijd met een vijl in maar dat vind ik een beetje te ver gaan. Ik sla gewoon met mijn vuis in zijn buik (waar de singel zit). Het werkt ook altijd goed op zijn neus ;) of even afknijpen zoals een praam doet.

Pardon??
Dus jij schopt je paard al zodra hij eigenlijk nog niks doet? Of gewoon heel hard slaan met je hand, dat doe je ook vaak? De hoefsmid die er met de vijl in ramt?
Ik ben blij dat ik jou paard niet ben. Misschien moet je eens luisteren naar de signalen die je paard je geeft.

Pauline

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-11 16:17

Die laatste reacties, daar schrik ik van. Ik ram of schop mijn paard... Waarom?!
Paard bijt niet voor niets! Pijn of een dominantieprobkeem. Los dat dan op. Een kuddeleider doet maar de oren naar achteren en de rest weet genoeg... Het is geen leiderschap om veel geweld te gebruiken, zo hard mogelijk!
Geef een waarschuwing met je stem, laat hem tegen je elleboog aanlopen inderdaad of een goed getimede tik. Maar los bovenal de onderliggende reden op.

Shawtie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-11 16:18

Zoals de moeders het doen!

Vel in de nek vast nemen, en eens goed aan draaien. Zou hetzelfde effect geven, als wanneer een merrie dr veulen bijt als die iets doet dr niet aanstaat..

Nixss

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-11 16:45

Maren_Prins schreef:

Jeetje,ben er stil van |(

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-11 16:46

Zijn er bokkers die eerlijk durven te zeggen dat ze het net als ik genegeerd hebben?

Shawtie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-11 16:53

Maren_Prins schreef:

Zoo gaat lekker! Dus als jij een keertje je huiswerk niet maakt of wat dan ook, moeten we jou ook maar een oplawaai verkopen?
Jezus, in z'n buik slaan, waar haal je het. Da's net de kwetsbaarste plek, je paard zal alleen nog maar luisteren uit angst ipv uit respect.
Of z'n neus slaan, poeh, leert lekker snel af, waar ben je in hemelsnaam mee bezig?

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-11 16:54

met een vijl een BEETJTE te ver gaan, nou sorry hoor maar dat gaat VEEL te ver.

Shawtie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-11 16:55

Miss_Malfoy schreef:
Ja Kontje, laten we een pony die schreeuwt blijf met dat zadel en alle andere dingen alsjeblieft van mijn zere rug af, een pak rammel geven. +:)+

KoNtje xD

Inderdaad, kijk misschien eerst eens of paardlief geen pijn heeft, kans is groot dat ie daardoor constant loopt te bijten.

JJane

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-11 16:57

Als het geen pijnlijke oorzaak heeft maar aangeleerd gedrag dan is een muilkorf van nog geen €30 de oplossing. Als het paard niet meer kan bijten houd ie vanzelf op. En anders houd hij dat ding op als je met hem bezig bent. Hoef jij niet boos te worden en hij niet nog meer gefrustreerd.

BenaLaars

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-11 17:00

Shawtie schreef:

Vel in de nek vast nemen, en eens goed aan draaien. Zou hetzelfde effect geven, als wanneer een merrie dr veulen bijt als die iets doet dr niet aanstaat..

Dit is er een die ik ga onthouden! een tik op zijn neus is wel een duidelijke waarschuwing, maar iets heel anders dan bijten.

Heb het de eerste paar keer ook genegeerd, dacht hetzelfde. was wel wat nukkig :( tegen hem wat hem opviel. Hij leek er echter helemaal niet mee te zitten. het hielp gewoon niet, hij ging steeds verder in het uitdagen. de keer daarop was ik het zat. we stonden na een wandeling lekker in het zonnetje en paard zocht naar grassprietjes. ik kijk een seconde opzij en zie hem naar mij toe buigen en hij bijt me weer. oren in de nek en bijten die baas. en toen met oren naar voren nieuwsgierig mijn reactie afwachten :P ....

Ik heb hem toen in reflex ook echt een dreun verkocht. zal mijn reus nauwelijks iets van gevoeld hebben, maar zijn gedrag veranderde direct, en liep vervolgens als een schoothondje naast me mee. durfte niet eens verder gras te zoeken.

hem m op stal gezet en ben vertrokken.

volgende dag leek zijn geheugen gereset en was hij weer de vrolijke en zachtaardige man die ik ken.

Hij is jong en ik vind het natuurlijk wel humor dat hij me als een puber loopt uit te dagen, maar ik moet met mijn 165 toch het respect opeisen van een paard van 176. Anders zijn natuurlijk alle poppen aan het dansen en ben ik zijn schoothondje die mee geslingerd word.

Dus negeren doe ik niet meer.

Shawtie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-11 17:03

LenaBaars schreef:
Shawtie schreef:

Dit is er een die ik ga onthouden! een tik op zijn neus is wel een duidelijke waarschuwing, maar iets heel anders dan bijten.

Heb het de eerste paar keer ook genegeerd, dacht hetzelfde. was wel wat nukkig :( tegen hem wat hem opviel. Hij leek er echter helemaal niet mee te zitten. het hielp gewoon niet, hij ging steeds verder in het uitdagen. de keer daarop was ik het zat. we stonden na een wandeling lekker in het zonnetje en paard zocht naar grassprietjes. ik kijk een seconde opzij en zie hem naar mij toe buigen en hij bijt me weer. oren in de nek en bijten die baas. en toen met oren naar voren nieuwsgierig mijn reactie afwachten :P ....

Ik heb hem toen in reflex ook echt een dreun verkocht. zal mijn reus nauwelijks iets van gevoeld hebben, maar zijn gedrag veranderde direct, en liep vervolgens als een schoothondje naast me mee. durfte niet eens verder gras te zoeken.

hem m op stal gezet en ben vertrokken.

volgende dag leek zijn geheugen gereset en was hij weer de vrolijke en zachtaardige man die ik ken.

Hij is jong en ik vind het natuurlijk wel humor dat hij me als een puber loopt uit te dagen, maar ik moet met mijn 165 toch het respect opeisen van een paard van 176. Anders zijn natuurlijk alle poppen aan het dansen en ben ik zijn schoothondje die mee geslingerd word.

Dus negeren doe ik niet meer.

Mijn vorig paard, Ax, die beet er ook op los. Heb hem soms van het schrikken ook wel een knal verkocht (lees: een platte hand tegen zijn nek, zoals jij al zei, 'zal ie veel van gevoeld hebben' :+ ), en heb toen ergens gelezen dat je beter zijn nekvel eens kan omdraaien. Dit is gewoon de natuurlijke reactie van de merrie, en die weten ze vaak nog hoor. Véél effectiever dan een dreun of een stamp. En idd, negeren maakt de zaak alleen maar erger. Veel succes ermee!

Hananas

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-11 17:09

marleen_usar schreef:
Zijn er bokkers die eerlijk durven te zeggen dat ze het net als ik genegeerd hebben?

steekt hand op.

Ik heb enkele maanden geleden een 6 jarige anda 'gekregen'. Onopgevoed en stond 2 jaar op een weide met nauwelijks menselijk contact. Het enige wat die deed als je ermee bezig was, was je proberen te bijten in de armen of in de benen. Ik liep niet weg, maar duwde zijn hoofd weg en liet hem uit mijn ruimte gaan. Na een maand was het probleem opgelost, ik ben niet 1 keer gebeten en ik heb niet geslagen.

charlie_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-11 17:11

Ik heb dit probleem ook bij mijn verzorgshet hengst.
Hij bijt mij, en zou me als het kan ook willen trappen,
ik zeg altijd nee, en geef hem een tik,
en pak hem ook soms stevig vast bij zijn neus,
iets wat hij niet leuk vindt, maar het leert hem wel.
Toch blijft hij dit gedrag nog steeds herhalen,
en ik weet ook niet hoe ik hem dit moet afleren,
want dit heeft gewoon te maken met dominatie,
dus ik begrijp je probleem heel goed.
De laatste tijd is het zelfs nog erger geworden,
hij stijgert nu naar me, en wil me gewoon raken, ik word er echt bang van,
en stop direct met de oefeningen,
omdat ik bang ben dat een van ons 2 (en dan heb ik het met name over mezelf) gewond raakt.
Hoe krijg ik de dominatie eruit,
want ik denk dat hij alleen maar de merrie bij hem in het weiland wil 'beschermen'.
Als iemand me zou kunnen helpen, graag,

en het weiland kan niet worden afgesloten van de merrie, maar de wei is erg groot, dus we kunnen zo'n 50-100 meter van haar af werken, en castreren is geen optie, aangezien het niet mijn eigen paard is.

BenaLaars

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-11 17:11

Shawtie: Ik ga m onthouden. Hij kan niet met ruinen omdat ze er dan niet beide heel uit komen (puur spelen, ziet er fantastisch uit!) en alleen is ook alleen. Hij staat nu met een arabische merrie buiten die m prima onder de duim kan houden.
Laatst bijgewerkt door BenaLaars op 06-03-11 17:13, in het totaal 1 keer bewerkt

Tammy_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-11 17:12

als paard geen pijn in de rug of andere medische problemen heeft, een ongelooflijke oplawaai geven, issie nou helemaal gek geworden. beter 1x een goede mep, dan 10 zachte mepjes die niet duidelijk zijn. En die mep van jou, komt 10x zachter aan dan een mep van een ander paard, dus het is niet sielugh :+

als mijn paard bijt, wat wel eens gebeurt tijdens het spelen, dan krijgt hij gewoon een tik tegen z'n neus of hals, hij weet heel goed dat hij niet mag bijten.

BenaLaars

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-11 17:18

Tammy_ schreef:
als paard geen pijn in de rug of andere medische problemen heeft, een ongelooflijke oplawaai geven, issie nou helemaal gek geworden. beter 1x een goede mep, dan 10 zachte mepjes die niet duidelijk zijn. En die mep van jou, komt 10x zachter aan dan een mep van een ander paard, dus het is niet sielugh :+

als mijn paard bijt, wat wel eens gebeurt tijdens het spelen, dan krijgt hij gewoon een tik tegen z'n neus of hals, hij weet heel goed dat hij niet mag bijten.

ZO denk ik er ook over. Mijne doet het nooit met opzadelen, rijden of longeren. eigenlijk nooit als we "aan het werk" zijn. alleen wanneer hij in volledige rust loopt te chillen en hij merkt dat ik geen leiding neem. het is de reiste vorm van grens aftasting en met 5 jaar moet hij ook nog voor een deel opgevoed worden. Maar hij leek wel voorgeprogrameerd toen ik m kreeg. niks meer aan doen dacht ik. tot hij aan het bijten sloeg.
overigens is ons vertrouwen in elkaar nog altijd heel groot. ben dan geen topruiter, maar onder mij loopt hij het aller ontspannends en ik zit nog geregeld achter hem als ik zijn hoeven grondig doe.

swaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-11 18:57

Ik sta echt versteld dat er zoveel mensen paarden slaan of zelfs schoppen... Paardenliefhebbers?...Sorry hoor maar wie de bal kaatst kan hem terug verwachten...Hoe kun je van je paard eisen dat hij jou niet bijt als jij hem wel slaat/ trapt, knijpt e.d. op allerlei gevoelige plekken ( neus, Kom op zeg! op de plek waar de singel zit..)?

Repsect krijg je door vertrouwen en door respect te verdienen.. ik verdien wat geld bij met angstige paarden over hun angsten helpen en allemaal stuk voor stuk zijn ze bang voor onze handen...en ik me maar afvragen waarom..

poepoe.. wat een gefrustreerde mensen allemaal...ben heeeeeel blij dat ik geen paardje ben van sommigen hier...

Dorienn: big applause for you!
shawtie: mijn gedachten... :s...

heel veel geduld gewenst aan iedereen die dat blijkbaar toch nodig heeft...

ps als je zo nodig iets wilt wat altijd luisterd waar je op kan zitten, koop dan brommer.. ;)