Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73
marleen_usar schreef:Ja en dan over een jaar niks er mee kunnen, nee op voeden die hap.Laatst sprak ik een vrouw en die haalde haar paard uit het land,ze had een week nodig gehad om hem te vangen.
Mensen kopen vaak ondoordacht een leuk hondje voor de kinderen en denken dat de hond zichzelf wel opvoed, helaas werkt het niet zo en krijg je 9 van de 10 keer een hond die lekker doet waar hij zelf zin in heeft. Nou is een hond aanschaffen vaak nog makkelijker dan een paard, maar ik kan me voorstellen dat er ook mensen zo met paarden omgaan.. helaas
(al mag ik écht niet klagen over mijn paard hoor!)
Saskia505 schreef:Beste Bokkers,
Mijn zusje werkt al jarenlang als stalamazone op een trainings/handelsstal. Ze heeft het daar prima naar haar zin, ze heeft veel verschillende paarden te rijden en heeft in de loop der jaren dan ook ontelbaar veel paarden in handen gehad. Ik loop geregeld een dag met haar mee. Ik ben zelf ook altijd actief geweest in de paardensport, maar ik heb een stapje terug gedaan, ik heb nog twee paarden voor m'n plezier.
Ik heb het er vaak met m'n zusje over dat de meeste paarden amper respect tegenover de mens hebben, 9 van de 10 paarden zijn onopgevoed, drammen en schooieren, het is gewoon triest. De meeste paarden kennen geen eens een rem, wanneer je wilt stoppen met lopen, lopen ze gewoon door, sommigen doen zelfs een poging om over je heen te lopen.
Ik ben opgegroeid met het idee dat paarden respect voor de mens moeten hebben. Ze moeten naast je willen lopen in het tempo dat jij wil, stoppen wanneer er druk op het touw komt, harder lopen wanneer je klikt. Stil blijven staan zonder ook maar een pas weg te lopen als ze stil moeten staan. Ik kan me ook ontzettend ergeren aan paarden die schooieren, telkens aan je ruiken of je lekkers bij je hebt, of zelfs aldoor naar je handen happen om ze een lekker snoepje willen hebben. Mijn paarden mogen niet opdringerig doen, eten krijgen ze in hun voerbak, en anders niet. Het onopgevoede gedrag brengt gevaren met zich mee, ook al is een paard nog zo lief. Niet willen stoppen wanneer jij dat wil of happen naar snoepjes, het lijkt misschien schattig, maar het brengt alle gevolgen van dien met zich mee.
Wat vinden jullie ervan? Een paard hoort naar mijn mening 'opgevoed' te zijn en respect voor je hebben.
WinBinChes schreef:Ik vind de vriendschap met mijn paard zeker belangrijk. Maar wel op een gezonde manier. Ik ben de leider en ik geef de grensen aan. Zolang hij die grenzen respecteerd zijn wij de beste vrienden. Als hij probeert om die grenzen te overschrijden geef ik dat zeer duidelijk aan.
In mijn ogen gaat dat juist prima samen. Hij begrijpt mij en ik begrijp hem. Dat zie je vaak niet bij de mensen die maar vinden dat het paard moet doen wat er van ze verlangt wordt. Daar loopt het dier vaak emotieloos achteraan. Learned helplessness....
Mijn paard mag best zijn eigen mening hebben en dat aangeven. Het is aan mij of ik daar wat mee doe of niet.
Oftewel een gezonde verstandhouding tussen mens en dier. Dan kan je prima de beste vrienden van elkaar zijn.

Saskia505 schreef:Beste Bokkers,
Mijn zusje werkt al jarenlang als stalamazone op een trainings/handelsstal. Ze heeft het daar prima naar haar zin, ze heeft veel verschillende paarden te rijden en heeft in de loop der jaren dan ook ontelbaar veel paarden in handen gehad. Ik loop geregeld een dag met haar mee. Ik ben zelf ook altijd actief geweest in de paardensport, maar ik heb een stapje terug gedaan, ik heb nog twee paarden voor m'n plezier.
Ik heb het er vaak met m'n zusje over dat de meeste paarden amper respect tegenover de mens hebben, 9 van de 10 paarden zijn onopgevoed, drammen en schooieren, het is gewoon triest. De meeste paarden kennen geen eens een rem, wanneer je wilt stoppen met lopen, lopen ze gewoon door, sommigen doen zelfs een poging om over je heen te lopen.
Ik ben opgegroeid met het idee dat paarden respect voor de mens moeten hebben. Ze moeten naast je willen lopen in het tempo dat jij wil, stoppen wanneer er druk op het touw komt, harder lopen wanneer je klikt. Stil blijven staan zonder ook maar een pas weg te lopen als ze stil moeten staan. Ik kan me ook ontzettend ergeren aan paarden die schooieren, telkens aan je ruiken of je lekkers bij je hebt, of zelfs aldoor naar je handen happen om ze een lekker snoepje willen hebben. Mijn paarden mogen niet opdringerig doen, eten krijgen ze in hun voerbak, en anders niet. Het onopgevoede gedrag brengt gevaren met zich mee, ook al is een paard nog zo lief. Niet willen stoppen wanneer jij dat wil of happen naar snoepjes, het lijkt misschien schattig, maar het brengt alle gevolgen van dien met zich mee.
Hallo,
ik zie weinig paarden die van inborst weinig of geen respect voor de eigenaar hebben. Wel is het zo dat ik veel meer mensen tegenkom die veel minder van paardengedrag kennen dan vroeger en verkeerd en inconsequent reageren. Een paard dat schooit werd toegelaten om te schooien, helaas is dat zo. En dat toelaten, daar is de mens verantwoordelijk voor. Niet stil staan bij op te stappen van ruiter, is omdat dat toegelaten werd door de mens. misschien werd dit niet altijd toegelaten maar 1 keer wel toelaten zorgt voor onduidelijkheid voor het paard en onduidelijkheid voor het paard zorgt voor weinig respect naar de mens, want voor een paard is een twijfelaar geen persoon die het verdient om gerespecteerd te worden. leiders twijfelen niet, dus neemt het paard de leiding over.
Je vraag zou dus moeten zijn, paardenmensen met kennis over paarde, waar zijn ze gebleven, helaas.
Vroeger was een paard broodwinning van zijn eigenaar. Paard moest jaren meegaan en er werd een band opgebouwd. De boeren gingen dagelijks op het land met het paard en kenden hun paard van binnen en buiten. Ook omgekeerd, het paard wist exact wat zijn taak was en wanneer zijn taak afgelopen en beloond zou worden (terug op de wei, rusten). Helaas zijn er nu te veel mensen die paarden hebben uit hobby en niet voldoende kennis hebben van hoe paarden leven, denken, leren enz
Wat vinden jullie ervan? Een paard hoort naar mijn mening 'opgevoed' te zijn en respect voor je hebben.