stijgerend paard, moet ALTIJD de baas zijn

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Kahawa

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-10 11:19

Sil_Bill schreef:
ik vind het zelf ook vervelend maar hij maakt het zichtzelf alleen maar moeilijk. ( wat hij niet door heeft natuurlijk)

De antibiotica krijg ik met geen mogelijkheid naar binnen, alleen via die spuit... Dus morgen maar met harde maatregelen aan de slag.. Anders wordt hij niet beter en ben ik straks plat met een paardenhoef op m'n hoofd...

(ik ga en niet in elkaar slaan o.i.d. maar ik ken nog een leuk trucje met m'n longeerlijn waardoor hij minder makkelijk omhoog kan. Hij kan nog wel omhoog, maar in die 2 seconden dat hij langer aan de grond is krijg ik die spuit naar binnen)

@joviban: hij is nagekeken door fysio, dierenarts enz. Alleen niet door een osteopaat. Dus ik heb er weldegelijk iets aan gedaan..

Die fysio zou het ook wel zien als er toch ergens lichamelijk iets vast zat, dus ik denk dat je je over het lichamelijke aspect niet zo'n zorgen hoeft te maken. ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-10 11:26

KiWiKo schreef:
wat heeft jouw instructeur hierover gezegd?

Bedoel je de instructeur die ik destijds (toen mijn paard nog veel steigerde, inmiddels 8 jaar geleden) had?
Mijn paard steigerde nauwelijks in de les, maar met name op buitenrit.
Op die stal was men over 't algemeen van mening dat ik mijn paard moest aanpakken.
Dat is een mening die vrij algemeen is, ook onder instructeurs, en ook onder instructeurs die jij 'goed' vindt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-10 11:27

Skygirl schreef:
Die fysio zou het ook wel zien als er toch ergens lichamelijk iets vast zat, dus ik denk dat je je over het lichamelijke aspect niet zo'n zorgen hoeft te maken. ;)

Dat kàn, maar hoeft niet.
Fysiotherapeut en osteopaat zijn twee verschillende vakgebieden.
Hoewel een osteopaat ook altijd fysiotherapeut is.
Een fysio kijkt, voelt en behandelt de fysieke laag; een osteo kijkt, voelt en behandelt de diepere lagen.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-10 11:28

nee.......... ik wil gewoon weten wat je instructeur hierover te zeggen had........ ik neem aan dat je gewoon al je rijtechnische problemen met je instructeur bespreekt :) :)

of had je geen instructeur?

Sil_Bill

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-07-10 11:30

@KiWiKO: M'n instructeur is meer van de harde aanpak.Klap geven tussen oren enz. Maar ik weet ook 100% zeker dat het deels door mij komt. Dus hij zecht ook wel iets over mijn houding en reactie.
Maar het stijgeren doet hij ook aan de hand enz. .
En m'n instructeur vind dat ik hem daardoor gewoon moet aanpakken.

@Joviban: Daarin ben ik het wel deel met je eens, ik heb wel een goede instructeur.En altijd goede instructeurs gehad.
Maar bij een stijger probleem roet iedereen tog vaak: geeft hem een mep tussen z'n oren of geef hem een schop/ mep.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-10 11:56

Ja KiWiKo, ik had een instructeur. Meerdere.
Nogmaals, tijdens de lessen hadden we geen steigerprobleem.
En wat wil je nu verder nog weten dan dat men vond dat ik mijn paard aan moest pakken?

KiWiKo

Re: stijgerend paard, moet ALTIJD de baas zijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-10 13:18

TS...... het is bijna altijd ruiterfout geld ook voor joviban :)
ik ben niet van het meppen......... maar als het moet pak ik er een eind hout bij.....

nogmaals, ik ben niet van het meppen.....

een paard maakt slechts gebruik van de mogelijheden die jij hem bied.

WowAmigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-10 14:06

Ik lees even mee, heb zo geen tips voor je, maar ben wel benieuwd wat voor bloedlijn dit paard heeft?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-10 14:24

KiWiKo schreef:
het is bijna altijd ruiterfout

Dat is zoals jij het ziet. Maar het is geen feit.
Het kàn aan de ruiter liggen, maar er kunnen zeker lichamelijke oorzaken zijn.
Zo ook bij jonge, onbeleerde paarden, waar ook blokkades bij voorkomen.
Als eigenaar van het paard heb je imo de verantwoordelijkheid om dat eerst op te lossen of uit te sluiten (ipv zoals kiwiko er een eind hout bij te halen >;) ).

@kiwi: als het destijds aan mij als ruiter had gelegen (en aan de ruiters/eigenaren vóór mij, van wie mijn paard is geweest, en waarbij mijn paard ook steigerde), dan was het steigeren na de behandeling wel doorgegaan of opnieuw begonnen. En dat is niet het geval geweest.

Feria

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-10 14:31

goh wij hebben ook zo n paard op de manege, meisje heeft echt alles geprobeerd maar het beterd niet :( nu is ie soms erg braaf en dan weer erg stijgeren en omdraaien. We weten ook niet waarom die zo doet..

Paola32

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-10 14:40

Ik heb gelukkig geen paarden die steigeren , en ik kan je al helemaal geen deskundig advies geven , ik zou zelf niet verder gaan met zo'n paard , zou ik niet durfen , maar ik zou hulp zoeken bij een deskundige , en /of eerst grondwerk met hem doen , en longeren , totdat hij luisterd naar je .
Voor grondwerk moet je trouwens wel het een en ander weten om het ook goed te doen .

Wat er wel bij me opkomt na dit topic gelezen te hebben , daar je zegt dat er alleen een probleem is als je de teugel "oppakt" of het paard inhoud , dan zou ik zelf denken dat het probleem in de mond kan zitten , verkeerd bit ? wat heb je voor bit ? heb je al andere bitten uitgeprobeert ? harde hand ? en gewoonte .

Of misschien moet je hem eerst wat longeren voor dat je gaat rijden , zodat hij eerst wat stoom af kan blazen , zodat je vervolgens minder druk hoeft uit te oefenen op het bit om hem te laten stoppen , en ook werken aan hem te leren stoppen of vaart verminderen zonder te veel druk op het bit , maar dat vraagt waarschijnlijk veel oefening , en dat gaat tijd kosten .

Je kunt ook een paard leren luisteren naar je stem , dat doe ik zelf , dat leer je ze met grondwerk , daarna pas je dat toe als je hem rijd , dat werkt echt .
Ik vraag me alleen wel af waar dat verhaaltje van "een ei tussen de oren kapot slaan als hij steigert" komt , ik lees dat al jaren , heeft iemand dat al geprobeert ? hoe verzin je het .

Ik kan me er namelijk niks bij voor stellen , dat wanneer je al moeite moet doen om op het paard te blijven zitten (hangen) als het steigert , je nog even naar het ei in je broekzak moet gaan zoeken ( als dat niet al een ommelet is geworden inmiddels )

Nogmaals , ik ben geen deskundige , maar het zijn louter tips die in me opkomen .

oOoKellyoOo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-10 14:43

Mijn paard deed dit exact het zelfde, uiteindelijk bleek dat zij ernstige vorm van kissingspines had,

EarthFocus

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-10 14:46

veel mensen zeggen slaan of juist geduld hebben, maar misschien werkt het hem een hele grote mond te geven, enorm woest te worden....

zeker als je aan de hand zoon beest naast je hebt, kun je voor hem gaan staan en hem heel streng toepraten, en echt woest zijn, en daarna negeren tot die met zijn hoofd bij je schouder komt, en het dan goed maken.

amillia

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-10 14:53

Sil_Bill schreef:
@KiWiKO: M'n instructeur is meer van de harde aanpak.Klap geven tussen oren enz. Maar ik weet ook 100% zeker dat het deels door mij komt. Dus hij zecht ook wel iets over mijn houding en reactie.
Maar het stijgeren doet hij ook aan de hand enz. .
En m'n instructeur vind dat ik hem daardoor gewoon moet aanpakken.

@Joviban: Daarin ben ik het wel deel met je eens, ik heb wel een goede instructeur.En altijd goede instructeurs gehad.
Maar bij een stijger probleem roet iedereen tog vaak: geeft hem een mep tussen z'n oren of geef hem een schop/ mep.

Dan uit paardlief zijn ongenoegen maar op een andere manier, als hij nl een keer omklapt kan er heel veel gebeuren! Als hij recht achterover valt breekt hij gegarandeerd z'n rug, en dat is een van de weinige dingen waarmee je je paard direct af kunt schrijven. En dan hebben we het nog nieteens gehad over wat er met jou kan gebeuren.

Dat je in de titel al hebt staan dat hij de baas wil zijn laat zien dat er iets goed mis is, het wordt tijd tijd dat je hem laat zien wie de baas is, linksom of rechtsom. Wordt maar een keer goed boos, gooi op het juiste moment alles eruit zodat hij helemaal perplex staat.

Libera

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-10 15:50

gabjj8 schreef:
veel mensen zeggen slaan of juist geduld hebben, maar misschien werkt het hem een hele grote mond te geven, enorm woest te worden....

zeker als je aan de hand zoon beest naast je hebt, kun je voor hem gaan staan en hem heel streng toepraten, en echt woest zijn, en daarna negeren tot die met zijn hoofd bij je schouder komt, en het dan goed maken.

GA alsjeblieft niet voor een steigerend paard staan! Zorg dat je er altijd naast staat, zodat hij je niet kan raken!

Iemandiemand

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-10 15:55

Mijn ezelruin doet preccies hetzelfde. Bij rommy is het dat hij nog steeds wil bepalen hoe hard enz we gaan(dominantie). Als hij dit niet mag van mij hem dus begrens gaat hij of in de achteruit en ja dan stormt hij de weg op, of hij komt omhoog. Als hij stijgert is het belangrijk dat ik hem geen druk of iets geef(anders stijgert hij nog hoger). Ik negeer het gewoon en wacht tot hij met 4 benen op de grond staat en dan vraag ik het opnieuw, en dit duurt soms een tijdje maar uiteindelijk geeft hij zich over en doet wat ik vraag.

EarthFocus

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-10 15:56

Libera schreef:
gabjj8 schreef:

GA alsjeblieft niet voor een steigerend paard staan! Zorg dat je er altijd naast staat, zodat hij je niet kan raken!

bedoel ook niet als die aan het stijgeren is he, duhh!
zo debiel ben ik nou ook weer niet...
je moet ervoor staan als die weer op zijn benen staat...
als je ernaast staat, staat het paard voor je, en dan voelt die zich sterker, als je er zelf voor staat weet die dat die minder is.

Iemandiemand

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-10 16:01

gabjj8 schreef:

Oke, dan word je paard bang voor je ;) . Je moet een paard nooit leiden met je eigen agressie. Je paard moet er voor kiezen bij jou te horen. Je paard moet doorkrijgen dat het bij jou veilig is. Als je gaat lopen schreeuwen stoot je hem alleen maar af. Geduld geduld geduld. Je eigen energie laat je wel merken wat je moet doen. Ik ben bekend met mijn eigen energie en die is fel. Die van rommy is ook fel lekker duo := Maar we kunnen wel supper met elkaar. (anders zat hij al in de salami)

Libera

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-10 16:07

Als bekend is dat een paard steigerd. ga je er sowieso nooit voor staan.
Of z'n benen nou aan de grond staan of niet, want het neemt maar 1 seconde om weer omhoog te komen. Hebben hier al eens iemand naar de ER moeten brengen omdat ze geraakt was door een steigerend paard, vol in de borst en gezicht!

Iemandiemand

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-10 16:10

Och nee ga echt nooit voor een stijgerend paard staan. Er is een vriendin overleden omdat een paard haar een klap op het hoofd heeft gegeven

Waves

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-10 16:35

gabjj8 schreef:
bedoel ook niet als die aan het stijgeren is he, duhh!
zo debiel ben ik nou ook weer niet...
je moet ervoor staan als die weer op zijn benen staat...
als je ernaast staat, staat het paard voor je, en dan voelt die zich sterker, als je er zelf voor staat weet die dat die minder is.

Dat vind ik zo´n flauwekul. Hij is aan de hand aan het stijgeren dus is sowieso al de grenzen voorbij. Of je nou voor of naast hem staat maakt echt geen moer uit op dat moment. Behalve dat voor véél gevaarlijker is.

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-10 17:13

Van welke aanpak ben jij nou TS? Want de een zegt slaan tussen de oren, doe je dat, werkt niet. De ander zegt dit of dat en dat werkt ook niet.
Je bent aan het zoeken en dat merkt je paard ook. Gebruik een methode waar JIJ achter staat en in gelooft en hou dat vol, ook als je de goeie strategie gebruikt is het probleem niet ineens over en kan het daarvoor heftiger worden. Als jij maar zeker bent van je zaak.

En als je niet van de klappen tussen de oren bent, zou ik ook een andere instructeur zoeken, kan dan wel een goeie zijn maar als het dus op dit soort problemen aankomt zit je dan niet op één lijn, en dat is wel heel belangrijk.

Denk dat je wel goed bezig bent door het halthouden ed even te vermijden, zo krijg jij er misschien ook weer iets meer lol in en van daaruit kun je het probleem weer proberen op te lossen.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-10 17:26

JoviBan schreef:
KiWiKo schreef:
het is bijna altijd ruiterfout

Dat is zoals jij het ziet. Maar het is geen feit.
Het kàn aan de ruiter liggen, maar er kunnen zeker lichamelijke oorzaken zijn.
Zo ook bij jonge, onbeleerde paarden, waar ook blokkades bij voorkomen.
Als eigenaar van het paard heb je imo de verantwoordelijkheid om dat eerst op te lossen of uit te sluiten (ipv zoals kiwiko er een eind hout bij te halen >;) ).

@kiwi: als het destijds aan mij als ruiter had gelegen (en aan de ruiters/eigenaren vóór mij, van wie mijn paard is geweest, en waarbij mijn paard ook steigerde), dan was het steigeren na de behandeling wel doorgegaan of opnieuw begonnen. En dat is niet het geval geweest.

niet als jij beter hebt leren rijden in die tussentijd :D :D :D

Rijkema

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-10 11:05

Jakkes, dat valt voor mij niet in de categorie relaxed rijden.
Kost je vast en zeker heel veel energie. Klinkt een beetje als een verwend paard.
Vroeger teveel toegestaan, wrs ook gestimuleerd omdat het toen allemaal wel grappig was en nu is het voor het paard een gewoonte en nauwelijks nog af te leren.
Vervelend.
Succes met je paard.

xShanty

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-10 11:35

Mijn merrie heeft hier een korte periode ook een handje van gehad, gelukkig alleen onder het zadel. Heb ook tijdje een hengst gereden die er wel een handje van had voor het rijden even te intimideren, die heb ik wel tot 3 keer toe naar beneden 'getrokken' (was een kleintje) en eens goed laten weten dat ik dat niet acceptabel vind.
Met die van mij is het geleidelijk over gegaan, zij heeft ook klappen op haar hoofd gehad ja, zij begon ook te rennen na het steigeren.

Ik zou in iedergeval voorlopig het stilstaan even laten, dan geef je hem namelijk ook de kans om te steigeren, zorg dat je eerst de rangorde tussen jou en paard op orde krijgt, want zo te horen ziet hij jou gewoon als onderdaan, die moet wijken en niet mag beslissen wat hij moet doen.

Maarja, achter de computer kan niemand precies zien wat het is. Ik zou iemand zoeken die je in RL echt kan gaan helpen hiermee, want als je het niet goed aanpakt wordt het alleen maar erger.