Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73
Sythaa schreef:Ik heb een fjordenpaard van 16 jaar wat sinds vorig jaar blijven geblesseerd is en niet meer gereden kan worden. Doordat hij is wie hij is en de vele mooie jaren samen kan ik om dit mankement geen afscheid van hem nemen. Hij loopt dus sinds een paar maanden heerlijk permanent op de wei met nog wat oude pony's en heeft het heel erg naar zijn zin. Dat kost me elke maand wel iets, maar ik vind dat ook niet meer dan normaal voor een paard wat alles voor je gegeven heeft, jarenlang.
Was hij na zijn sportcarriere met mij nog wel gezond geweest dan had ik hem denk ik niet zelf gehouden. Dan had ik hem iemand anders gegund, in een bruikleen constructie of iets dergelijks.
Maar ik vind wel dat als je aan een paard begint je ook de verantwoordelijkheid moet nemen tot het einde. Wat dat einde dan ook mag zijn, in gezondheid verkopen, zorg op oude dag, of een humaan einde.
frangelica schreef:ik heb net zo`n paardje gekocht niet om te rijden maar beetje als grasmaaier....tot nu toe lieve merrie niks mis mee...en ja weet dat ze nooit meer de sport in kan maar daar heb ik geen problemen mee.
dus ik ben er blij mee.
had idd ook een super sport paard kunnen kopen die dan maanden stil staat omdat ik domweg geen kracht heb om te rijden.
ik ben zelf ook een kneusje....moet ik dan ook maar inslapen....nee ik ben het niet altijd eens.
ik ben blij met de merrie....en meisje dankbaar die mij de pony heeft verkocht.
alles erbij gekregen zelfs het cd-tje van de kliniek.
Ligt er een beetje aan wat paard heeft….
Stel dat geronimo wat krijgt of gewoon oud word…..geen probleem die blijft bij me tot hij dood neervalt.
wat er dus op neer komt dat je er nog iemand blij mee kan maken.
rapido schreef:Maar Koenlover, waar stal jij die beestjes dan? Denk niet op een pensionstal a 350 euro/maand??

Maar ik ben het helemaal met je eens.......... en helaas (en dat bedoel ik niet denegerend) is het kennisniveau van mensen die een totilass voor 1000 euro kopen vaak niet van het niveau dat een "onhandelbaar" paard weer goed krijgt. En zo gaat een onbegrepen paard ook vaak van hand naar hand, naar hand, naar hand........... om uiteindelijk ook in de salami te belanden....... KiWiKo schreef:je gezonde jonge/middleaged paard verkopen vind ik heel normaal hoor als je vind dat er wat anders moet komen om welke reden dan ook.........
Mijn moeite heb ik met de oude of kapotte paarden........... daar neem je je verantwoordelijkheid voor, dood of betalen..... heel simpel
Jonge gezonde of oudere gezonde paarden komen er wel. Zolang een paard gezond is, doettie het wel op de markt en komt er wel een goede koper voor.
lisanneOnne schreef:Waar ik mee een beetje aan stoor is dat er geregeld word gezegd..
Als je er geen geld meer voor hebt of je kunt het niet meer opbrengen laat hem dan inslapen.
Waarom zou je in godsnaam een gezond (okay oud) paard in laten slapen.. ipv van zijn oude pensioen laten genieten..
Gun hem desnoods een pensioen als grasmaaier en geef hem weg aan iemand die het wel leuk vind het wel op kan brengen en er de ruimte voor heeft..
Als wij oud zijn en onze kinderen of familie of verzorgingshuis kan de zorg niet meer opbrengen of wil de zorg niet meer opbrengen word er toch ook niet gekozen voor euthanasie.
Lekker makkelijk en bovendien respectloos naar je beestje waar je misschien wel je mooiste momenten mee gedeeld hebt.
Ik in elk geval wel!

gaellehtc schreef:Korte teksten krijg ik wel weg, lange niet...
Toet was een paard geboren op een proefdierstation, bij geboorte gescheiden van zijn moeder om te kijken wat isolement met een dier doet. Hij werd gebruikt voor voerproeven. Uiteindelijk op 3 jarige leeftijd onbedoeld in de handel terecht gekomen, vele malen verkocht en op 4 jarige leeftijd bij ons gebracht door iemand die het niet meer kon aanzien dat hij weer terugging in de handel ( niet meer als rijpaard te gebruiken). Hij is hier op 8 jarige leeftijd ten gevolge van de schade aan zijn organen toegebracht door de 'wetenschap' , ten behoeve van de commercie (ook al noemen zij dat anders), onder de boom overleden.
Dit voor de mensen die niet de link kunnen vinden
Brainless schreef:@Twiggy
Maar je weet nooit wat er in de toekomst gebeurd, waardoor je het financieel een stuk minder krijgt.
bv (goed betaalde) baan kwijt, afkeuring enz.
wat ik wel had moeten doen weet ik dan niet gelukkig is het niet aan de orde