'afdanken' van paarden

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

KiWiKo

Re: 'afdanken' van paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-10 11:03

Tussen bewust iets kopen dat kapot is.......... en het denken dat je een totilass voor 1000 euro gekocht heb........... zit een wereld van verschil :) :)

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-10 11:05

Maar Koenlover, waar stal jij die beestjes dan? Denk niet op een pensionstal a 350 euro/maand??

Saika

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-10 11:06

Ik heb een fjordenpaard van 16 jaar wat sinds vorig jaar blijven geblesseerd is en niet meer gereden kan worden. Doordat hij is wie hij is en de vele mooie jaren samen kan ik om dit mankement geen afscheid van hem nemen. Hij loopt dus sinds een paar maanden heerlijk permanent op de wei met nog wat oude pony's en heeft het heel erg naar zijn zin. Dat kost me elke maand wel iets, maar ik vind dat ook niet meer dan normaal voor een paard wat alles voor je gegeven heeft, jarenlang.
Was hij na zijn sportcarriere met mij nog wel gezond geweest dan had ik hem denk ik niet zelf gehouden. Dan had ik hem iemand anders gegund, in een bruikleen constructie of iets dergelijks.
Maar ik vind wel dat als je aan een paard begint je ook de verantwoordelijkheid moet nemen tot het einde. Wat dat einde dan ook mag zijn, in gezondheid verkopen, zorg op oude dag, of een humaan einde.

frangelica

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-10 11:08

ik heb net zo`n paardje gekocht niet om te rijden maar beetje als grasmaaier....tot nu toe lieve merrie niks mis mee...en ja weet dat ze nooit meer de sport in kan maar daar heb ik geen problemen mee.
dus ik ben er blij mee.
had idd ook een super sport paard kunnen kopen die dan maanden stil staat omdat ik domweg geen kracht heb om te rijden.
ik ben zelf ook een kneusje....moet ik dan ook maar inslapen....nee ik ben het niet altijd eens.
ik ben blij met de merrie....en meisje dankbaar die mij de pony heeft verkocht.
alles erbij gekregen zelfs het cd-tje van de kliniek.
Ligt er een beetje aan wat paard heeft….
Stel dat geronimo wat krijgt of gewoon oud word…..geen probleem die blijft bij me tot hij dood neervalt.

wat er dus op neer komt dat je er nog iemand blij mee kan maken.
Laatst bijgewerkt door frangelica op 08-06-10 11:09, in het totaal 1 keer bewerkt

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-10 11:09

Sythaa schreef:
Ik heb een fjordenpaard van 16 jaar wat sinds vorig jaar blijven geblesseerd is en niet meer gereden kan worden. Doordat hij is wie hij is en de vele mooie jaren samen kan ik om dit mankement geen afscheid van hem nemen. Hij loopt dus sinds een paar maanden heerlijk permanent op de wei met nog wat oude pony's en heeft het heel erg naar zijn zin. Dat kost me elke maand wel iets, maar ik vind dat ook niet meer dan normaal voor een paard wat alles voor je gegeven heeft, jarenlang.
Was hij na zijn sportcarriere met mij nog wel gezond geweest dan had ik hem denk ik niet zelf gehouden. Dan had ik hem iemand anders gegund, in een bruikleen constructie of iets dergelijks.
Maar ik vind wel dat als je aan een paard begint je ook de verantwoordelijkheid moet nemen tot het einde. Wat dat einde dan ook mag zijn, in gezondheid verkopen, zorg op oude dag, of een humaan einde.

Precies!!!

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-10 11:12

frangelica schreef:
ik heb net zo`n paardje gekocht niet om te rijden maar beetje als grasmaaier....tot nu toe lieve merrie niks mis mee...en ja weet dat ze nooit meer de sport in kan maar daar heb ik geen problemen mee.
dus ik ben er blij mee.
had idd ook een super sport paard kunnen kopen die dan maanden stil staat omdat ik domweg geen kracht heb om te rijden.
ik ben zelf ook een kneusje....moet ik dan ook maar inslapen....nee ik ben het niet altijd eens.
ik ben blij met de merrie....en meisje dankbaar die mij de pony heeft verkocht.
alles erbij gekregen zelfs het cd-tje van de kliniek.
Ligt er een beetje aan wat paard heeft….
Stel dat geronimo wat krijgt of gewoon oud word…..geen probleem die blijft bij me tot hij dood neervalt.

wat er dus op neer komt dat je er nog iemand blij mee kan maken.

SUPER, ben blij dat jullie het samen zo leuk kunnen vinden en dat jullie beiden plezier hebben van elkaar.......

helaas val jij in die 10% dat wel goed gaat en komt........... de overige 90% gaat het ronduit slecht krijgen.......... en dat gun je een paard niet!

De helaas van hierboven schrijf ik omdat het dus maar helaas 10% goed gaat......... ik had liever gezien dat het 10% fout ging!!

koenlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-10 11:14

rapido schreef:
Maar Koenlover, waar stal jij die beestjes dan? Denk niet op een pensionstal a 350 euro/maand??

Nee dat klopt.. Ik heb ze aan huis staan, maar dat betekend niet dat ik niet een vermogen kwijt ben aan druppeltjes en poedertjes en dingetjes. Qua stalling (ze moeten 's nachts naar binnen in de winter dus bodembedekking, hooi enz.) hoefsmid en voer ben ik per paard wel al 100 euro per maand kwijt standaard. En dan hebben we het nog niet over weide omheining, entingen, wormenkuren, dierenarts rekeningen enzovoorts.

Dit is pas sinds een jaar, daarvoor had ik maar 2 kneusjes en die stonden dus wel op een pension stal a 350/400 euro per maand. Maar ik ben heel blij dat ik nu voor het zelfde geld een paar meer paardjes kan helpen.

An_J

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-10 11:48

wat sommige mensen ook niet beseffen is dat 't niet doen' niet altijd hetzelfde is als 'kapot' of 'onhandelbaar paard'. Ik heb dan ook altijd een beetje moeite met die stempel. En ook dat is ook in grote getalen wat, na wat slechte ervaringen, er tussen wal en schip valt en bij onkundige mensen terecht komt (op zoek naar een totilas voor 1000 eur).

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-10 11:52

Onhandelbaar is niet het zelfde als kapot :)

onhandelbaar is op te lossen :) Maar ik ben het helemaal met je eens.......... en helaas (en dat bedoel ik niet denegerend) is het kennisniveau van mensen die een totilass voor 1000 euro kopen vaak niet van het niveau dat een "onhandelbaar" paard weer goed krijgt. En zo gaat een onbegrepen paard ook vaak van hand naar hand, naar hand, naar hand........... om uiteindelijk ook in de salami te belanden.......

lisanneOnne

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-10 12:15

Waar ik mee een beetje aan stoor is dat er geregeld word gezegd..
Als je er geen geld meer voor hebt of je kunt het niet meer opbrengen laat hem dan inslapen.
Waarom zou je in godsnaam een gezond (okay oud) paard in laten slapen.. ipv van zijn oude pensioen laten genieten..
Gun hem desnoods een pensioen als grasmaaier en geef hem weg aan iemand die het wel leuk vind het wel op kan brengen en er de ruimte voor heeft..
Als wij oud zijn en onze kinderen of familie of verzorgingshuis kan de zorg niet meer opbrengen of wil de zorg niet meer opbrengen word er toch ook niet gekozen voor euthanasie.
Lekker makkelijk en bovendien respectloos naar je beestje waar je misschien wel je mooiste momenten mee gedeeld hebt.
Ik in elk geval wel!
Laatst bijgewerkt door lisanneOnne op 08-06-10 12:20, in het totaal 1 keer bewerkt

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-10 12:20

KiWiKo schreef:
je gezonde jonge/middleaged paard verkopen vind ik heel normaal hoor als je vind dat er wat anders moet komen om welke reden dan ook.........

Mijn moeite heb ik met de oude of kapotte paarden........... daar neem je je verantwoordelijkheid voor, dood of betalen..... heel simpel

Jonge gezonde of oudere gezonde paarden komen er wel. Zolang een paard gezond is, doettie het wel op de markt en komt er wel een goede koper voor.

Nou die mening deel ik niet met je want een gezond oud paard waar vrijwel niemand op zit te wachten breng je niet zomaar even naar de slacht. Dat doe je gewoon niet iig ik niet.

Geerke in 17 jaar gebeurd veel paarden was mijn passie mijn leven en nu is dat dus niet meer zo...tuurlijk ben ik dol op mijn paard en hij heeft het goed en over paar maanden nog veel beter maar hem naar een rusthuis brengen en er helemaal niet meer naar om kijken vind ik persoonlijk ook geen goed idee.
Je leven verandert dus wel en ook de mens kan veranderen..net als de liefde

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-10 12:28

nee.......... snap ik tita......... je douwt het de handel in???????

heeft het dier het veel leuker............

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-10 12:29

lisanneOnne schreef:
Waar ik mee een beetje aan stoor is dat er geregeld word gezegd..
Als je er geen geld meer voor hebt of je kunt het niet meer opbrengen laat hem dan inslapen.
Waarom zou je in godsnaam een gezond (okay oud) paard in laten slapen.. ipv van zijn oude pensioen laten genieten..
Gun hem desnoods een pensioen als grasmaaier en geef hem weg aan iemand die het wel leuk vind het wel op kan brengen en er de ruimte voor heeft..
Als wij oud zijn en onze kinderen of familie of verzorgingshuis kan de zorg niet meer opbrengen of wil de zorg niet meer opbrengen word er toch ook niet gekozen voor euthanasie.
Lekker makkelijk en bovendien respectloos naar je beestje waar je misschien wel je mooiste momenten mee gedeeld hebt.
Ik in elk geval wel!

omdat het paard met pensioen laten gaan geld kost.............. elke maand weer...........

en ik weet niet welk stukje je gemist heb over dat dit in de regel wel de wens is van de weggeefster of verkoper.............. maar nou niet echt is wat de krijger of koper ermee voor ogen heeft..........

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-10 12:30

>;) nouja ik sta niet voor die keuze maar een gezond dier laten inslapen omdat wat voor reden dan ook.......ik kan me er niet in vinden...geloof iid dat de meeste mensen die dieren in de handel duwen

Overigens kan een 4-6-8-9-12-16 jarig paard het net zo slecht hebben hoor...

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-10 12:42

yep een 4 jarige met kromme poten, slechte bouw en nul papier heeft het net zo slecht, ook al is die 100% gezond verder...........

gaellehtc

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-10 13:20

Mijn stal staat vol met afdankers

Maar een spande de kroon. Het resultaat van een wegwerpmaatschappij : Toet. ( In Memoriam - Toet .... Wauw door gaellehtc)
( Deze verwijzing door verbindingsproblemen internet)

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-10 13:23

ja gealle............ jouw stal staat inderdaad vol met afdankers...........

Toet was bijzonder............. het paard heeft zijn leven en zijn gezondheid gegeven aan ons mensen, om als oud vuil afgedankt te worden............

gaellehtc

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-10 13:29

Korte teksten krijg ik wel weg, lange niet...

Toet was een paard geboren op een proefdierstation, bij geboorte gescheiden van zijn moeder om te kijken wat isolement met een dier doet. Hij werd gebruikt voor voerproeven. Uiteindelijk op 3 jarige leeftijd onbedoeld in de handel terecht gekomen, vele malen verkocht en op 4 jarige leeftijd bij ons gebracht door iemand die het niet meer kon aanzien dat hij weer terugging in de handel ( niet meer als rijpaard te gebruiken). Hij is hier op 8 jarige leeftijd ten gevolge van de schade aan zijn organen toegebracht door de 'wetenschap' , ten behoeve van de commercie (ook al noemen zij dat anders), onder de boom overleden.

Dit voor de mensen die niet de link kunnen vinden

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-10 13:33

Bedenk gewoon dat als je aan een paard begint, dat zo'n beestje dus ook gewoon heel oud kan worden en als het in goede gezondheid is, dien je daar wat mij betreft gewoon je verantwoording in te nemen. Dus door betalen die stalling, geen gezeur!!!
Begin er anders gewoon helemaal niet aan. Mijn mening, hoor. :D

Mijn paardje kostte geld, toen hij jong was en ik er nog niets mee kon doen en zal later, als hij heel oud mag worden, ook geld blijven kosten. Het zij zo, ik heb het er voor over. Oh, en ik ben allesbehalve rijk trouwens, maar ik vind het een kwestie van mentaliteit. Nu rij ik er op en betaal ik en later rij ik misschien niet meer, vanwege zijn welverdiende pensioen en betaal ik ook. Punt.

PS: Wat een verhaal over Toet, Gaellehtc. Fijn dat hij nog even bij jou heeft kunnen genieten, al hoewel ik zijn einde dieptriest vind..... ;(
Zo jong, zo beschadigd door de mensen...... :(

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-10 13:35

@Twiggy
Maar je weet nooit wat er in de toekomst gebeurd, waardoor je het financieel een stuk minder krijgt.

bv (goed betaalde) baan kwijt, afkeuring enz.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-10 13:37

Toet heeft gelukkig het laatste deel bij Gaelle kunnen slijten..........

en dat heeft dat paard ook absoluut verdiend!!!

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-10 13:38

Nou, na een scheiding en meer drama's weet ik dat heel goed, kan ik je vertellen, Brainless. ;)
Maar goed, het gaat hier om mensen die 'afdanken' en dat vind ik iets anders dan dat je je uiterste best hebt gedaan,
maar het door heftige omstandigheden niet meer kunt opbrengen...... Daar ben ik ook nog steeds bang voor met mijn
eigen paard, maar ik blijf mijn best doen, want ik zou kapot zijn van verdriet, als ik mijn maatje moet verkopen........

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-10 13:41

gaellehtc schreef:
Korte teksten krijg ik wel weg, lange niet...

Toet was een paard geboren op een proefdierstation, bij geboorte gescheiden van zijn moeder om te kijken wat isolement met een dier doet. Hij werd gebruikt voor voerproeven. Uiteindelijk op 3 jarige leeftijd onbedoeld in de handel terecht gekomen, vele malen verkocht en op 4 jarige leeftijd bij ons gebracht door iemand die het niet meer kon aanzien dat hij weer terugging in de handel ( niet meer als rijpaard te gebruiken). Hij is hier op 8 jarige leeftijd ten gevolge van de schade aan zijn organen toegebracht door de 'wetenschap' , ten behoeve van de commercie (ook al noemen zij dat anders), onder de boom overleden.

Dit voor de mensen die niet de link kunnen vinden

Lang leve de wetenschap. :(
Menig draver vergaat het overigens niet zoveel anders....

Goed.. organen kapot door wetenschap... dat dan weer niet.
Maar ze worden, hier in ieder geval, verkocht voor een habbekrats als ze niet geschikt blijken voor de baan, geblesseerd zijn geraakt, het niet meer trekken, of na een carriere.
Ze komen veelal terecht in onkunnige handen van mensen die voor weinig een paard willen en ook geen geld overhebben voor omscholing of nodige verzorging.
Gevolg; probleempaard of paard met serieuze lichamelijke problemen of beide, wat van hand tot hand gaat om uiteindelijk in de salami te eindigen.

Let wel... er zijn zeker drafstallen die het anders doen. Maar helaas zie ik voorbeeld van wat ik noemde hier enorm veel.

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-10 14:04

Brainless schreef:
@Twiggy
Maar je weet nooit wat er in de toekomst gebeurd, waardoor je het financieel een stuk minder krijgt.

bv (goed betaalde) baan kwijt, afkeuring enz.

dat roep ik al paginas terug of gewoon dat je het niet meer leuk vind zoiets kun je niet voorzien. Ik zelf zit nu dus al 24 jaar in de paarden en ik ben nu soort van op....had ik dan 17 jaar geleden geen paard mogen kopen onee 18 jaar geleden had ik toen al moeten denken van gut over 18 jaar ga ik er misschien anders over denken

Prince heeft mazzel dat zijn baas geld heeft..maar wat als mijn baan stukken minder was en hoe had ik het dan moeten doen..sterker nog ga je een 27 jarige gezonde pwoon naar de slager brengen :n wat ik wel had moeten doen weet ik dan niet gelukkig is het niet aan de orde

blue_kim

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-10 14:16

een gezonde oude pony naar de slacht brengen is ook niet leuk. maar als je hem zelf niet wilt of kunt houden dan heb ik wel het idee dat die daar het beste af is. je kan hem wel weg doen (verkopen of schenken) maar 9 van de 10 keer loopt het heel anders af met zo'n paard dan dat jij voor ogen had. hij wordt doorverkocht en eindigt bij mensen die er de ballen geen verstand van hebben en die denken dat ze een leuk rijpaardje hebben van een jaar of 15 ipv van een jaar of 25. en als je het nou als een soort van bruikleen doet, dus dat jij ten alle tijde de eigenaar blijft en iemand anders heeft hem als gezelschap paard erbij, dan vind ik het nog een ander verhaal, want dan kunnen ze hem niet verkopen. maar geheel afstand van je paard doen.. nee, met zo'n oud beestje zou ik daar geen goed gevoel bij hebben. want het blijft nou eenmaal zo, een mens kan je bedriegen waar je zelf bijstaat. zeggen dat je paard lekker op de wei gaat en ondertussen er al een koper voor hebben.