probleem met buitenrijden, waarom doet ze dit?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Marleen74

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-10 16:32

Nou,heel vervelend dat je weer op kruken loopt!!Ik hoop dat je de goede oplossing vind....sterkte met je enkel.

Adil

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-10 16:36

Donna89 schreef:
:( hm... Manlief is boos op m'n paard.. hij zegt als ze dit nog 1 x doet dan gaat ze weg!

Nou mooi niet,. we geven niet zomaar op! :Y)

Ik snap je man wel, maar ik had er ook niet naar geluisterd :')

franka75

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-10 16:38

hoi joh wat vervelend voor je weer op krukken maar dat beter als je nek, toch? wel gaaf van adil dat je dat aanbiedt

Donna89

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-10 16:41

haha nouja (had even je profiel gechecked) Jouw man weet waar hij het over heeft. die van mij krijg ik nog net zo ver nu mijn stalletje te doen omdat het echt niet anders kan! haha maar hij is gewoon hartstikke bezorg natuurlijk. na de 1e x kon hij er nog om lachen.. nu niet meer!

anyway, om nog even op je aanbod in te gaan.. als ik nou echt niks kan bedenken, je woont ongeveer een klein uurtje bij mijn paardje vandaan(staat in haaksbergen). het is te overwegen om is wat te regelen... als ik er niet uit kom..

Donna89

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-10 16:41

franka75 schreef:
hoi joh wat vervelend voor je weer op krukken maar dat beter als je nek, toch? wel gaaf van adil dat je dat aanbiedt

jaa nou dat zowiezo.. maar toch wel balen! potverdorie.. kan ik weer niks

Adil

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-10 16:47

Donna89 schreef:
haha nouja (had even je profiel gechecked) Jouw man weet waar hij het over heeft. die van mij krijg ik nog net zo ver nu mijn stalletje te doen omdat het echt niet anders kan! haha maar hij is gewoon hartstikke bezorg natuurlijk. na de 1e x kon hij er nog om lachen.. nu niet meer!

anyway, om nog even op je aanbod in te gaan.. als ik nou echt niks kan bedenken, je woont ongeveer een klein uurtje bij mijn paardje vandaan(staat in haaksbergen). het is te overwegen om is wat te regelen... als ik er niet uit kom..

Ik ben ook heel gelukkig met mijn kerel. Ik vind het fijn dat hij rijdt en hoewel hij niet echt veel theoretische kennis heeft, heeft hij heel veel gevoel voor paarden....En een zit alsof ie vastgelijmd zit :+

Als je er niet uitkomt ben je van harte welkom :j Ik ben wel weer toe aan een nieuwe uitdaging. De laatste twee zijn naar mijn inziens zo goed als afgesloten (het paard waar ik eerder van vertelde en een Frans volbloed, ex-renpaard wat tot western-vrijetijdspaard omgeschoold moest worden :+ Die laatste was overigens helemaal geen grote uitdaging, het enige wat hij moest leren was bij de ruiter blijven wanneer een ander paard inhaalt of van hem wegrent)

Donna89

Re: probleem met buitenrijden, waarom doet ze dit?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-10 21:03

ik krijg steeds meer het gevoel dat mensen denken dat het allemaal aan mij ligt, en wel om de volgende uitspraken:
mijn moeder; 'Nouja wat raar, dit heeft ze bij mij nooit gedaan!'
Mijn bijrijder; 'ze was bij mij weer zo braaf, snap er niks van... Misschien doet 1 van ons wel iets verkeerd waardoor ze het juist wel/niet doet....
Misschien ja weet niet hoor, omdat je wat zwaarder bent als ik?'

nou en bedankt! Ik weet het allemaal ff niet meer!

Adil

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-10 21:26

Donna89 schreef:
ik krijg steeds meer het gevoel dat mensen denken dat het allemaal aan mij ligt, en wel om de volgende uitspraken:
mijn moeder; 'Nouja wat raar, dit heeft ze bij mij nooit gedaan!'
Mijn bijrijder; 'ze was bij mij weer zo braaf, snap er niks van... Misschien doet 1 van ons wel iets verkeerd waardoor ze het juist wel/niet doet....
Misschien ja weet niet hoor, omdat je wat zwaarder bent als ik?'

nou en bedankt! Ik weet het allemaal ff niet meer!

Het ging dus vandaag goed met de bijrijdster?

Of het aan jou ligt, dat durf ik niet te zeggen. Als ik jouw verhaal zo lees, ben jij de persoon waar het paard de meest intensive band mee heeft. Ik kan vanaf hier moeilijk beoordelen wat er tussen jou en jouw paard gaande is. Ik kan wel zeggen dat eventuele onduidelijkheden in de hierarchie tussen jullie ertoe gevoerd hebben, dat het paard deze hierarchie nog eens in twijfel trekt door te gaan testen. Dit gebeurd ook in kuddeverband, want ook nodig is, want een leider die niet sterk in zijn schoenen staat kan levensgevaarlijke situaties voor een paard opleveren.

Waarschijnlijk was dit ook bij jouw moeder gebeurd wanneer ze meer van het paard verlangt had. Maar in plaats daarvan gaf ze het paard imo de leidingsrol en liet ze het dier doen wat hij wilde....Optimaal toch, waarom je daar tegen verzetten?

Misschien lukt het met jouw bijrijdster wel omdat zij met heel veel zelfvertrouwen op een paard stapt en van nature een soort leiderschap uitstraalt...

Maar dat zijn allemaal heel veel "misschientjes" en vermoedingen, het hoeft helemaal niet zo te zijn. Het gewicht lijkt me wel het meest onwaarschijnlijk. Het paardje waarvan ik je vertelde is een slanke Trakhener van 1.63 m. die nog nooit iemand anders dan haar eigenaresse van 1.65 m. en geen 55 kilo op haar rug heeft gehad. Nu moet ze mij dragen, iemand van 1.84 m. en bijna 20 kilo meer...En zelfs de eigenaresse geeft aan datt het paard beter bij mij loopt dan bij haar (nog wel, ik hoop natuurlijk dat zij het binnenkort ook kan :j)

MaritB

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-10 21:59

Wat vervelend! het lijkt mij inderdaad ook onwaarschijnlijk je gewicht! verder wens ik je heel veel sterkte en ik hou je topic even inde gaten!

Donna89

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-10 22:04

Mijn moeder is idd het type wat zegt oke dan niet...
en van het gewicht.. nouja is best kwetsend om te horen..

Mijn bijrijder is meer het type van: ik kan de hele wereld aan en niemand doet me wat. Meisje is 18 en heeft nog niet echt zoiets meegemaakt. en denkt dat ze heeeeel stevig zit en super rijd. begrijp me niet verkeerd. ben erg blij met haar, ze is fanatiek. houd rekening met wat ik belangrijk vind. rijd netjes.. maar ze is geen anky! en heeft geen ervaring met de zogeheten 'probleempaarden'

Enige wat ik weet is dat ik misschien nog wat strenger rijd als zij.. als ik 2x been geef en je reageert niet dan word ik wat minder aardig... ik wil gewoon actie-reactie! en mijn bijrijder geeft dan eerst nog een kleine aanraking met de zweep en ja dan zo langzamerhand komt er een kleine reactie.

En ik ben meer van de instelling; kom, je staat 23 uur per dag in de wei/stal, dat ene uurtje kan je toch wel luisteren. en het is echt niet dat ik zo abnormaal veel van haar vraag.
enige wat ik op dat moment vroeg was iets versnellen/middendraf... nou als dat al teveel gevraagd is voor een 15 jarige...
ik zeg absoluut niet dat ik niks verkeerd doe, misschien moet ik soms wat minder doortastend zijn met mijn hulpen en ook ik heb gewoon nog lessen nodig..
maar dat kan toch niet alleen maar aan mij liggen,,? toch?!

Verder is het een merrie van ongeveer 173, stevig gebouwd.
en ik ben 1,69 en ook stevig gebouwd.. haha

tessacheyenne

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-10 22:08

Misschien kun je korte stukjes in het bos galloperen? Dus voordat ze begint met bokken? En dan steeds een beetje langer?
Mijn paard heeft dit trukje (kop tussen de knieen, hoge bok + 90 graden draaien) ook een poos in de bak gedaan, ik heb 't met veel geduld eruit gekregen door mijn handen tijdens het galoperen absurd hoog te houden zodat ze haar kop echt niet naar beneden kon krijgen. Steeds het galoperen met een minuuje uitgebreid en uiteindelijk is het helemaal over gegaan. Dit paard was overigens helemaal nagekeken door een DA en zadekmaker en er was niets lichamelijks aan te ontdekken.

Dus niet opgeven! Ik hoop dat je 't er zonder te veel kleerscheuren eruit krijgt bij haar! Succes!

Donna89

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-10 22:18

Nouja ik weet niet of je al mijn berichten heb gelezen?
anyway het probleem heeft zich nu uitgebreid naar in de bak en dus al in de draf, dus ik denk dat het niet meer alleen buiten en galopperen is helaas..

toch bedankt voor het delen van je ervaring! zal er aan denken next time dat ik er weer op zit..

franka75

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-10 22:23

nou alsof je gewicht met zoiets te maken heeft natuurlijk niet of je moet 120 kilo wezen. niks van aan trekken meid. tis lastig en dat blijft het

franka75

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-10 22:23

Donna89 schreef:
Nouja ik weet niet of je al mijn berichten heb gelezen?
anyway het probleem heeft zich nu uitgebreid naar in de bak en dus al in de draf, dus ik denk dat het niet meer alleen buiten en galopperen is helaas..

toch bedankt voor het delen van je ervaring! zal er aan denken next time dat ik er weer op zit..

over een week of 6 :D

Donna89

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-10 22:30

haha nou de enkelband is niet gescheurt ofzo.. hij is beschadigt, ofwel; er zitten wat kleine barstjes in.. vorige x was ik met 2 week van de krukken af, mocht ik rustig aan opbouwen.. welgeteld 5x gereden en daar lag ik weer... alleen dan nu de andere voet.

Adil

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-10 22:32

Donna89 schreef:
Mijn moeder is idd het type wat zegt oke dan niet...
en van het gewicht.. nouja is best kwetsend om te horen..

Mijn bijrijder is meer het type van: ik kan de hele wereld aan en niemand doet me wat. Meisje is 18 en heeft nog niet echt zoiets meegemaakt. en denkt dat ze heeeeel stevig zit en super rijd. begrijp me niet verkeerd. ben erg blij met haar, ze is fanatiek. houd rekening met wat ik belangrijk vind. rijd netjes.. maar ze is geen anky! en heeft geen ervaring met de zogeheten 'probleempaarden'

Enige wat ik weet is dat ik misschien nog wat strenger rijd als zij.. als ik 2x been geef en je reageert niet dan word ik wat minder aardig... ik wil gewoon actie-reactie! en mijn bijrijder geeft dan eerst nog een kleine aanraking met de zweep en ja dan zo langzamerhand komt er een kleine reactie.

En ik ben meer van de instelling; kom, je staat 23 uur per dag in de wei/stal, dat ene uurtje kan je toch wel luisteren. en het is echt niet dat ik zo abnormaal veel van haar vraag.
enige wat ik op dat moment vroeg was iets versnellen/middendraf... nou als dat al teveel gevraagd is voor een 15 jarige...
ik zeg absoluut niet dat ik niks verkeerd doe, misschien moet ik soms wat minder doortastend zijn met mijn hulpen en ook ik heb gewoon nog lessen nodig..
maar dat kan toch niet alleen maar aan mij liggen,,? toch?!

Verder is het een merrie van ongeveer 173, stevig gebouwd.
en ik ben 1,69 en ook stevig gebouwd.. haha

Het is vaak de instelling die het 'm doet, dus waarschijnlijk ook bij jouw bijrijdster...Misschien heeft het paard ook een probleem met het feit dat jij de enige bent die echt werk van haar verlangt en geen ongehoorzaamheid accepteert. Een paard wat tot dusver niet uitgedaagd is zal er mogelijk niet veel voor voelen nu wel ineens van alles en nog wat te moeten doen.

TS, wees niet te hard voor jezelf, van wat ik hier lees, ben je iemand die het beste met haar paard voorheeft, niet te slap is in de opvoeding en je bent iemand met een enorme wilskracht, en dat is iets om te bewonderen!

Donna89

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-10 22:46

Adil hartstikke bedankt voor al je bemoedigende woorden.
ik ga morgen gewoon met mijn instructrice overleggen wat zij vind...
enne.. nouja misschien komen we wel bij jou terecht ;)

Adil

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-10 23:21

Donna89 schreef:
Adil hartstikke bedankt voor al je bemoedigende woorden.
ik ga morgen gewoon met mijn instructrice overleggen wat zij vind...
enne.. nouja misschien komen we wel bij jou terecht ;)

Graag gedaan, en de woorden zijn oprecht :j

En ja, wie weet, ik zou het leuk vinden :j Maar als je iemand dichter bij jou in de buurt kunt vinden, moet je dat vooral doen. Imo is het belangrijk dat je ziet wat een ander met jouw paard doet. Dat is iets wat moeilijker is tussen de afstand tussen jouw en mijn woonplaats.

Maar nogmaals, het aanbod staat...!

TolineS

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-10 09:35

lieve lieve donna!! Ik ken jou, jij was bij mijn tolientje degene bij wie ik moest zeggen , nou ja zeg bij jou gedraagt ze zich wel. Behalve die laatste x haha !! Iig, het is stom dat je zo denkt!! Jou moeder en je bijrijdster rijden allebei veel meer tralalala dan jij'!! Je moet je niet vergelijken met hun!! Jij bent wie jij bent, je kan super rijden en dit probleem wordt echt wel opgelost!!! X

Donna89

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-06-10 10:40

tolines, weet ik ook wel, maar is gewoon niet leuk als dit soort dingen worden gezegd,. bedoel hoeveel mensen heb ik wel niet uit de brand geholpen met de paardjes..
Haha ja die laatste x met to, maar toen stond ze net op de nieuwe stal en was ze een week niet onder het zadel geweest ofzo...

Adil

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-10 21:52

Donna89 schreef:
tolines, weet ik ook wel, maar is gewoon niet leuk als dit soort dingen worden gezegd,. bedoel hoeveel mensen heb ik wel niet uit de brand geholpen met de paardjes..
Haha ja die laatste x met to, maar toen stond ze net op de nieuwe stal en was ze een week niet onder het zadel geweest ofzo...

Ooit kom je de "ware" tegen ;)

Bekijk het van de positieve kant: Want denk je hoe de invloed zal zijn op jullie band als jullie heer weer doorkomen? Een kleine crisis hoeft niet het einde te betekenen en kan een relatie tot paard nog sterker en intensiver maken..!

Donna89

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-06-10 21:59

Nou.. we gaan het heeeel anders aanpakken...
Mijn instructrice heeft is ff goed gekeken onder het rijden en is even mijn paardje ´onderzocht´ Toch lijkt het zadel niet helemaal goed te liggen en we denken dat het toch te maken heeft met een pijnprikkel en dan dat ik combinatie met dat ze toch ook onder het werk probeert uit te komen. geef haar is ongelijk!
Dus.. vanaf nu alleen nog maar longeer werk en lekker stappen, misschien toch lekker buiten stappen en verder lekker rustig aan doen.
Tot ik een goed passend zadel kan kopen. (ben toch een arme net gediplomeerde student. (begin volgende week bij mijn nieuwe baan en word wekelijks betaald)
Dan ga ik haar helemaal door de molen halen en als alles weer goed is pakken we het werk langzaam weer op!

we hopen volgende maand weer verder te kunnen!

Adil

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-10 07:13

Donna89 schreef:
Nou.. we gaan het heeeel anders aanpakken...
Mijn instructrice heeft is ff goed gekeken onder het rijden en is even mijn paardje ´onderzocht´ Toch lijkt het zadel niet helemaal goed te liggen en we denken dat het toch te maken heeft met een pijnprikkel en dan dat ik combinatie met dat ze toch ook onder het werk probeert uit te komen. geef haar is ongelijk!
Dus.. vanaf nu alleen nog maar longeer werk en lekker stappen, misschien toch lekker buiten stappen en verder lekker rustig aan doen.
Tot ik een goed passend zadel kan kopen. (ben toch een arme net gediplomeerde student. (begin volgende week bij mijn nieuwe baan en word wekelijks betaald)
Dan ga ik haar helemaal door de molen halen en als alles weer goed is pakken we het werk langzaam weer op!

we hopen volgende maand weer verder te kunnen!

Dat klinkt heel erg goed! Ik ga hard voor je duimen! :D

TolineS

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-10 09:48

ik ook!! Anders zou ik zeggen probeer mijn zadel eens maar ja, ik haal binnenkort mijn Tolientje weer op en heb het zadel dan zelf nodig...dus das ok weer geen optie...

Donna89

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-06-10 12:50

Nee ik ga gewoon alle spulletjes die ik kan vinden en niet echt nodig heb verkopen... Hopen dat ik nog vakantie geld kan loskrijgen van de markt. en hopen dat er veeeel mensen op mijn verjaardag komen ;) haha