5 jarige geeft trap. Ik geef een trap terug?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-10 13:39

kaatje77 schreef:
liedje89 schreef:

Paard weet dat toch niet. Als ze er dus een hoefijzer onder aan het zetten was had hij niet mogen slaan :?

Ik heb trouwens de enige keer dat ik getrapt ben niet terug getrapt maar dat kwam meer omdat ik echt te verbaast was om iets te doen :Y) . Het was de oude makke sul die met trapte omdat hij zelf zijn (pijnlijke) buik aantikte, zo totaal niet van hem verwacht dat ik echt even te dom was om maar iets te doen :o? .

Nee, een krukje gebruik je alleen als je een ijzer onderzet ;)
Pffffffffffff lezen is moeilijk hoor

Ja en? Dat maakt toch geen verschil het is toch een normale praktijk om zo'n bokje te gebruiken. Moet voor dat paard niet uitmaken of je dat nu eens met bekappen er onderzet als je dat handiger vind. Dus imo een beetje een vreemde reactie dat ze er maar geen bokje onder had moeten zetten als ze aan het beslaan was geweest was het niet stom geweest en was hij nog steeds geschrokken van het bokje.

Esther43

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-10 13:39

c_alsemgeest schreef:
sharon_quiz schreef:
Ik zou hem ook een schop geven. Het hoeft hem ook helemaal geen pijn te doen, het gaat om het idee dat je paard weet dat hij op moet letten! Als ik sta te poetsen en die van mij hoort iets waardoor hij zich omdraait en daarbij "per ongeluk" tegen mij aanloopt, dan geef ik hem een flinke duw terug en dan weet hij ook niet hou gauw hij weer moet gaan staan zoals hij stond. Je ziet hem dan ook denken van: Oh ja sorry, jij stond er ook nog :D

Ja idd... het hoeft ook echt geen penalty á la Ronald Koeman te zijn :')
Hij moet gewoon even schrikken.

Haha, nee idd, en schrikken hoeft nog niet eens, ze hoeven alleen even te denken
van oja... jij was daar ook nog :+

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-10 13:40

Mowoah schreef:
Maar wanneer ik de pony los zou hebben gelaten in de wei, hij draaide zich om met een vreugdebokje en raakte mij dan perongeluk, dan had ik niet teruggeschopt aangezien IK dan verkeerd bezig was geweest!

Er zijn veilige manieren om je paard op de wei los te laten. Als je het goed doet, kan hij, ook als hij zich omdraait en een bok geeft, je niet raken.

Wil je weten hoe?

Als je je paard naar de wei brengt, loop dan de wei op en draai het hoofd van het paard naar het hek toe. Dan pas loslaten. Om weg te kunnen, moet hij zich eerst omdraaien, geeft hij dan een bok heeft hij een sprong naar voren gemaakt en kan hij jou met zijn benen niet meer raken.

Dus in dit geval zou ik ook niet corrigeren. Omdat het paard niets fout heeft gedaan, maar jij dom bezig bent geweest :D

Wat betreft het van het bokje afglijen: een paard mag best een misstap maken, wegglijden en schrikken. Maar schrikken betekend niet meteen trappen...

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-10 13:41

liedje89 schreef:
Ja en? Dat maakt toch geen verschil het is toch een normale praktijk om zo'n bokje te gebruiken. Moet voor dat paard niet uitmaken of je dat nu eens met bekappen er onderzet als je dat handiger vind. Dus imo een beetje een vreemde reactie dat ze er maar geen bokje onder had moeten zetten als ze aan het beslaan was geweest was het niet stom geweest en was hij nog steeds geschrokken van het bokje.

Helemaal mee eens. Dom argument...

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-10 13:49

jes_sira schreef:
Liedje98, ik zou in die situatie ook niet het paard op zijn nummer zetten. Hij heeft pijn en last van zijn buik. Dat kun je hem niet kwalijk nemen, ook al sta jij daar op dat moment. Ik vindt dat je het paard dan wel op een vriendelijkere manier erop moet wijzen dat dat niet de bedoeling is en rekening houden met de pijnklachten van het paard.

Die van mij had dat in het begin ook dat ik haar had (bleek een eiwit vergifteging te hebben) en beet je met aansingelen. Als ze je raakte schrok ze zelf ook, want dat was niet de bedoeling van haar! Maar ze heeft pijn en ik doe iets dat het nou niet bepaald fijn is als je buikpijn hebt.

Aan de andere kant denk ik wel soms moet je paard het toch gewoon van je pikken dat je hem pijn doet. Het is vaak in zijn eigen belang wanneer je een wond moet verzorgen oid. Dit paard pikte dat dus absoluut niet en had een plekje (wat het nu was weten we dus niet want hij pikte absoluut niet dat je eraan kwam en begon echt van zich af te slaan) onder zijn buik. Maar daar kon dus ook gewoon geen DA naar kijken, daar konden we geen zalf op smeren want hij sloeg je helemaal lens als die de kans kreeg. Aan de ene kant weeti k dat hij niet anders aan weet te geven dat ik hem pijn doe maar ik vind het eigenlijk wel compleet onacceptabel gedrag. De DA moet hem gewoon kunnen behandelen. Hij is trouwens wel genezen nu en weer zijn lieve oude sullige zelf ;)

TLNLSDB

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-10 13:50

Ik snap dat het voor velen een actie reactie is waar je soms niet eens over na denkt...maar naar mijn mening is het overbodig, als het schrikt en dan toevallig trapt..tja snap het paard zijn reactie wel...als wij mensen schrikken teminste als iemand mij laat schrikken krijgt die persoon van mij ook een slag...zou wat wezen als ik dan ook een slag terug kreeg....daarom zeg ik niet dat het goed is, maar je paard even flink de waarheid vertellen met een corrigerende toon lijkt me wel op zn plaats....dit is mijn idee ervan, maarja ik ben dan ook maar iemand he !
maar ik kan het wel begrijpen.....

Chernique

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-10 13:51

Ik lees dat je paard trapte omdat hij schrok, maar ik ben van mening dat je dan niet je paard in de buik moet trappen.
Als hij echt gericht trapt mag je 'm best even goed laten weten dat je dit niet pikt dmv stemverheffing, tikje of in zn achteruit zetten oid

Ik lees ook wel dat er hier veel vóór zijn, maar ik als ik dit verhaal lees zie ik gewoon een paard dat braaf blijft staan, maar schrikt en trapt, en dan een geschrokken ruiter die zijn paard even flink in de buik trapt om te laten zien dat ze het niet pikt... Zelf zou ik dit niet doen, maarja :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-10 14:01

Tesz_2208 schreef:
als wij mensen schrikken teminste als iemand mij laat schrikken krijgt die persoon van mij ook een slag...zou wat wezen als ik dan ook een slag terug kreeg....

Dus als jij op straat loopt en je schrikt van iemand die bijvoorbeeld een paraplu uitklapt, ga je meteen klappen uitdelen? Zal een gezellig boeltje zijn daar waar jij op straat loopt :7

moonvw

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-10 14:15

ikdoemaarwat schreef:
apart dat ik weer een andere mening heb :D

indien paard gericht trapt zeg ik ja, maar een reflex uit natuurlijk instinct kan je niet straffen ,maar dat is mijn persoonlijke mening

Is ook mijn instinct dan..... in een reflex geef ik een trap terug! Bij wijze van! Een reactie terug is op zijn minst wel op zijn plaats! Paarden hebben gauw iets aangeleerd maar het verkeerde niet zomaar afgeleerd!!

Cassidy

Re: 5 jarige geeft trap. Ik geef een trap terug?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-10 14:27

Als je te lang na gaat denken hoe je eventueel moet gaan corrigeren, is de tijd waarin je mag reageren voorbij. Als jij een half uur gaat peinzen wat je correctie is, mag je die correctie niet meer geven. Paard weet niet meer waarvoor die correctie was, dat is pas mishandeling!

Andreeaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-10 14:29

de mijne geef ik ook gewoon een trap terug!
respect zal ie hebben!
het werkt wel (:

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-10 14:30

Vraagje voor iedereen die met een stemverheffing denkt te kunnen corrigeren: wat je je overtreffende trap als hij op die stemverheffing niet reageert?

Hoe denken jullie trouwens dat een paard op een stemverheffing leert te reageren? Dan is er in het verleden wel degelijk een overtreffende trap geweest. A horse knows exactly what happens before what happens happens....:D

jes_sira

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-10 14:31

Tesz_2208 schreef:
Ik snap dat het voor velen een actie reactie is waar je soms niet eens over na denkt...maar naar mijn mening is het overbodig, als het schrikt en dan toevallig trapt..tja snap het paard zijn reactie wel...als wij mensen schrikken teminste als iemand mij laat schrikken krijgt die persoon van mij ook een slag...zou wat wezen als ik dan ook een slag terug kreeg....daarom zeg ik niet dat het goed is, maar je paard even flink de waarheid vertellen met een corrigerende toon lijkt me wel op zn plaats....dit is mijn idee ervan, maarja ik ben dan ook maar iemand he !
maar ik kan het wel begrijpen.....

Snap ik niet. Jij zou iemand mogen slaan als je schikt door iemand, maar diegene zou dan niet mogen terugslaan? :+
Nou, ik zou niet terugslaan (zo ben ik niet) maar zou wel woedend zijn als iemand schikt door mijn toedoen en mij daarvoor slaat.
Maar goed, gaat het topic niet echt over, is het wel.

Zanora1

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-10 14:34

Zelfs bij mijn toen 3-jarige. Die haalde onder het poetsen gewoon ineens vanuit het niets uit. Dan draaide die om om iets te zien en dan haalde die uit. Volgens een meisje van stal naar de vliegen. Maar die heb ik ook een schop verkocht hoor, hij kan toch opletten, straks raakt hij mij verkeerd. En bovendien lopen daar ook kleine kinderen. Ook een keer met in de trailer zetten, ging iedere x goed. En ineens me moeder wil de balk erachter doen en hij haalt uit, raak! Mijn moeder deed niks. Maar de keer erna probeerde hij het mooi weer, heb hem een flinke schop terug gegeven. Hij mag gewoon niet schoppen klaar. En bovendien wat stelt zo'n schop van ons nou voor. Ze schoppen elkaar echt harder hoor :P

jes_sira

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-10 14:38

liedje89 schreef:
Aan de andere kant denk ik wel soms moet je paard het toch gewoon van je pikken dat je hem pijn doet. Het is vaak in zijn eigen belang wanneer je een wond moet verzorgen oid. Dit paard pikte dat dus absoluut niet en had een plekje (wat het nu was weten we dus niet want hij pikte absoluut niet dat je eraan kwam en begon echt van zich af te slaan) onder zijn buik. Maar daar kon dus ook gewoon geen DA naar kijken, daar konden we geen zalf op smeren want hij sloeg je helemaal lens als die de kans kreeg. Aan de ene kant weeti k dat hij niet anders aan weet te geven dat ik hem pijn doe maar ik vind het eigenlijk wel compleet onacceptabel gedrag. De DA moet hem gewoon kunnen behandelen. Hij is trouwens wel genezen nu en weer zijn lieve oude sullige zelf ;)

Daar heb je ook gelijk in, maar ik zou in zo'n situatie minder ferm en streng reageren. Je houdt er dan toch rekening mee dat het paard pijn heeft en moet leren begrijpen dat je hem helpt. Ik denk niet dat het dan veel nut heeft om boos te worden en een trap uit te delen. Het paard wordt naar mijn idee dan alleen maar gestrester.
Maar gelijk heb je wel dat je de eventuele wond moet kunnen verzorgen. Jij of een da.

cupcake1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-10 15:30

tis simpel: ik sla niet snel, maar als ze echt uithalen / gevaarlijk doen krijgen ze toch wel een plets terug. Dan schrikken ze zich meestal een bult van mijn reactie, wat volgens mijn eigen bescheiden mening meer effect heeft dan de plets zelf.

Schrikken is 1 ding, maar slaan als er niets anders in de buurt is dan ik... Hetzelfde geld voor mij omver lopen en bijten. Ik doe dat ook niet.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-10 15:33

Orlando_ schreef:
KiWiKo schreef:
bij mij is het reflex....... dus ja ik trap ook terug :)

Het gaat bij mij ook op automatische piloot eigenlijk :))

Dat reflex heb ik niet. Dus nee, ik trap niet terug.

Benfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-10 15:39

Ik vind het eerlijk gezegt een overdreven reactie, een dier dat schrikt gaat niet eerst zitten denken wat de beste volgende stap is maar reageert uit een reflex. Dus nee, als mij dit was overkomen dan had ik hem niet een trap verkocht. Mocht een paard mij express wat willen doen dan zal ik hem alle hoeken van de stal laten zien.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-10 15:41

En jij kunt in een fractie van een seconde beslissen of iets met opzet was of per ongeluk?
Weet je hoeveel paarden er bewust expres op je tenen gaan staan? Ga je dan ook eerst even een uur nadenken hoe je reageert?

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-10 15:48

Cassidy schreef:
En jij kunt in een fractie van een seconde beslissen of iets met opzet was of per ongeluk?
Weet je hoeveel paarden er bewust expres op je tenen gaan staan? Ga je dan ook eerst even een uur nadenken hoe je reageert?
Nee in een fractie van een seconde je geduld verliezen er op los meppen, dat is goed!

sander_lotte

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-10 16:08

Jessix schreef:
Cassidy schreef:
Nee in een fractie van een seconde je geduld verliezen er op los meppen, dat is goed!

Een paard hoort zijn baasje niet te meppen, ook niet als hij schrikt. Als een paard mij raakt, zal hij het geweten hebben. Dan geef ik hem een serieuze dreun terug!
Iemand die zijn geduld verliest en erop los begint te meppen, is verkeerd bezig. Maar ik vind het niet verkeerd dat als je geraakt wordt, dat je dan terug mept.(dat mag een serieuze mep zijn, paarden onder elkaar zijn veel harder)

Setteli

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-10 16:08

mijn paard heeft me laatst ook een trap verkocht in de wei. Ik kwam met hooi aanzetten en ze wilde niet aan de kant gaan. Dus ik probeer haar een beetje weg te jagen (heel simpel hoor) zodat ik wat ruimte had om het hooi neer te leggen. Maar mevrouw pikte dat dus niet en draait zich om en trapt gericht naar me. Ik kon gelukkig mezelf afwenden, maar ze raakt dus wel m'n elleboog (anders was het m'n hoofd geweest). Ik heb haar daarna behoorlijk op haar sodemieter gegeven. En ja ze heeft een trap terug gekregen en heb behoorlijk m'n stem verheft. Het was overigens natuurlijk m'n eigen schuld, had beter op moeten letten e.d., maar dat neemt niet weg dat ze nooit en te nimmer naar mij mag trappen.

Nog een voorbeeld. Ze is achter kramperig. Dit geeft wel eens wat problemen met hoeven uitkrabben of de hoefsmid. Zolang ze zich ontspant is niks een probleem, maar als ze zich spant trekt ze met haar been, weet ze niet hoe ze het weer naar beneden moet zetten. Kan ze niks aan doen en meestal gaat het ook wel goed. Maar soms trekt ze met haar been en haalt ze uit. Dat mag ze van mij dus niet. Ook hier mag ze van mij dus niet naar mij trappen en ze krijgt hierbij van mij dus ook een pets.(moet wel zeggen dat ik hier iets milder reageer dan laatst in de wei). Ik denk dat je in geen geval trappen van een paard naar een mens moet accepteren, om welke reden dan ook. Dit gaat anders van kwaad tot erger.

mimeslosydy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-10 16:18

die van mij zou ook een trap terugkrijgen.
ben gelukkig nog nooit getrapt door mijn pony.
wel één keer gebeten, toen heb ik haar een flinke pets op d'r neus gegeven en dit is daarna nooit meer voorgekomen.

Pantykous

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-10 19:02

Een paar dat mij trapt krijgt een trap terug, ongeacht de reden. Dat gebeurt ook in een reflex bij mij. Ze weten donders goed waar ze hun benen laten hoor. Gelukkig slaat mijn merrie niet, die weet wel beter. :D M'n hengstveulen daarentegen begon naar me te bokken, die heb ik 1x goed op z'n ziel gehaald en toen was het over. Dat is nu een zeer welgemanierde enter.

Ben het overigens wel met de opmerkingen hier eens dat het een directe afstraffing moet zijn. Je kunt niet eerst nog 30 sec na gaan denken over wat je gaat doen. :n

jes_sira

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-10 19:05

Jessix schreef:
Cassidy schreef:

Wie heeft het over zijn geduld verliezen en erop los meppen?
Weet je wel hoe vaak bokkers het advies krijgen strenger op te treden omdat hun paard de leiding heeft overgenomen en daardoor gevaarlijk zijn geworden of aan het worden zijn? Dan heb je nl. weinig nog te vertellen in erge gevallen.
Voor veel mensen is het best lastig om strenger op te treden, maar het is soms echt wel nodig.
Iedereen is het er wel mee eens volgens mij over eens dat een paard (net als kinderen) opgevoed moeten worden en dat gaat niet vanzelf!
Daarbij, paarden zijn niet van suiker. Kijk maar naar een kudde. Hoe lossen ze het onderling op? Goed voorbeeld was een eerdere post over een eend in deze topic.

Er is een kans in dit verhaal dat hij het niet expres deed, maar dan nog. Hij moet rekening houden met waar zijn baasje staat. Het had ook anders af kunnen lopen voor ts!!
En ze heeft hem direct 1 trap gegeven. Ze heeft hem niet mishandeld!!