2-jarige stijgerd, wat doen? (lees eerst de tekst)

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Wat zouden jullie doen? ( lees de tekst )

Negeren
12 (17%)
Corrigeren met de stem
53 (77%)
Opkomando leren
3 (4%)

Totaal aantal stemmen: 68

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-10 00:30

ikdoemaarwat schreef:
maar het is mij nog niet duidelijk in welke situatie dit gebeurd
indien je deze specifiek beschrijft kan ik misschien een specifieke tip geven ;)

nouja gewoon tussendoor. dan stopt ze en stijgerd ze 1 of 2 keer, en als ik zeg dat ze weer door moet gaan doet ze het ook wel. en meestal als ik voor dat ze stopt ( dus als ze rent) al mn stem geeft loopt ze ook gewoon braaf door. soms geeft ze eerst een bokje, en een sprintje. het verschilt.

Ojajoh

Re: 2-jarige stijgerd, wat doen? (lees eerst de tekst)

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-10 00:33

bokje en sprintje is in mijn ogen haar leeftijd.....
maar stoppen en steigeren ,zou echt wel eens aan je lichaamshouding kunnen liggen, je schouder teveel aan de leidende hand naar voren gedraaid bijv, dat geeft dan teveel druk en kan deze reactie veroorzaken
kan er niet over oordelen of dat zo is aangezien ik je niet heb zien longeren....
maar een kleine verandering of fout in je houding kan voel een gevoelig paard al dit resultaat opleveren zonder dat jij zelf misschien door hebt dat je het doet

Joyce900

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-10 00:37

Ik zit echt in mijn ogen te wrijven, het is ook al laat.
Maar als een twee jarige bokt en een sprintje trekt, dat is joligheid en dat moet je nooit straffen.
Schoppen en steigeren is een schreeuw uit wanhoop dat ze het niet snapt. En dat is normaal voor een twee jarig paard.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-10 00:38

ikdoemaarwat schreef:
bokje en sprintje is in mijn ogen haar leeftijd.....
maar stoppen en steigeren ,zou echt wel eens aan je lichaamshouding kunnen liggen, je schouder teveel aan de leidende hand naar voren gedraaid bijv, dat geeft dan teveel druk en kan deze reactie veroorzaken
kan er niet over oordelen of dat zo is aangezien ik je niet heb zien longeren....
maar een kleine verandering of fout in je houding kan voel een gevoelig paard al dit resultaat opleveren zonder dat jij zelf misschien door hebt dat je het doet

we zullen het mee maken :) zou fijn zijn als het daar mee te maken heeft.

Ojajoh

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-10 00:40

we gaan het idd zien :j

(om duidelijkheid te geven, alou en ik zijn stadsgenoten en ik zal een keer meegaan om te kijken of mijn theorie overeenkomt met haar praktijk ;) )

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-10 00:40

Joyce900 schreef:
Ik zit echt in mijn ogen te wrijven, het is ook al laat.
Maar als een twee jarige bokt en een sprintje trekt, dat is joligheid en dat moet je nooit straffen.
Schoppen en steigeren is een schreeuw uit wanhoop dat ze het niet snapt. En dat is normaal voor een twee jarig paard.

ik snao dat het jolig heid is, en ik straf het ook niet hoor. ze schopt niet. stijgerd alleen.
maar de mening is door gekomen.
ik ga het bij 1x in de maand houden. (rustig aan) en we gaan kijken hoe het gaat verbeteren ( al hoewel het wel een tijdje gaat duren voor je verandering ziet). hihi

Joyce900

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-10 00:49

Als het nu al niet gaat, waarom moet je het dan toch doorzetten met eens in de maand?
Zet dat dier lekker op een wei en kijk er niet naar om tot november. Laat haar lekker volwassen worden en verstoor dat proces toch niet zo. Dan heb je er later ook nog iets aan.
Jij zit nu al in de probemen want anders had je geen topic geopend.
Ik hoop voor je paard dat je het inrijden tzt ook over laat aan deskundigen en niet zelf gaat zitten modderen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-10 00:51

Joyce900 schreef:
Als het nu al niet gaat, waarom moet je het dan toch doorzetten met eens in de maand?
Zet dat dier lekker op een wei en kijk er niet naar om tot november. Laat haar lekker volwassen worden en verstoor dat proces toch niet zo. Dan heb je er later ook nog iets aan.
Jij zit nu al in de probemen want anders had je geen topic geopend.
Ik hoop voor je paard dat je het inrijden tzt ook over laat aan deskundigen en niet zelf gaat zitten modderen.

Ik ziet niet in de problemen, je heb alles gelezen toch?? neem ik aan
Bedankt voor weer zo een bericht.

pluisje88

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-10 00:54

Alou schreef:
melizz13 schreef:
begeleiding?

aan zo een reactie heb ik niet zo veel. :+
ze is gewoon jong en baldadig, en het gaat er om wat ik voor/tegn/met het stijgeren moet doen ;)

zorg er gewoon voor dat ze nog geen dingen hoeft te doen die ze niet snapt. als ze galop nog te moelijk vindt, doe dat dan niet. Probeer het over een paar weken nog een keeer. dan nog niet? dan is ze er nog steeds niet aan toe. laat haar het werk gewoon leuk vinden. er komt nog zo veel waarin ze het misschien niet leuk zal vinden maar het toch zal moeten doen...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-10 00:57

pluisje88 schreef:
zorg er gewoon voor dat ze nog geen dingen hoeft te doen die ze niet snapt. als ze galop nog te moelijk vindt, doe dat dan niet. Probeer het over een paar weken nog een keeer. dan nog niet? dan is ze er nog steeds niet aan toe. laat haar het werk gewoon leuk vinden. er komt nog zo veel waarin ze het misschien niet leuk zal vinden maar het toch zal moeten doen...

Ze hoeft niet te galoperen, ik doe het alleen met der als ze het ook echt zelf wil.
en het ligd ook niet aan de galop zelf

Joyce900

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-10 01:02

Waar licht het dan aan?
en moet ik dan schrijven dat je heel goed bezig bent?

Hoe longeer je je paard? Met wat voor optuiging? Beschrijf dat eens en wie weet is daar ook nog wel iets over te zeggen?
Laatst bijgewerkt door Joyce900 op 27-05-10 01:05, in het totaal 1 keer bewerkt

Ojajoh

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-10 01:05

Joyce900 schreef:
Waar licht het dan aan?

misschien is het beter om inhoudelijke vragen te stellen en daarop inhoudelijke tips te geven dan alleen maar aan te vallen ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-10 01:06

Joyce900 schreef:
Waar licht het dan aan?

Hoe longeer je je paard? Met wat voor optuiging? Beschrijf dat eens en wie weet is daar ook nog wel iets over te zeggen?

ik zou zeggen lees het door het is meer dan vaak genoeg gezegd.

Joyce900

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-10 01:08

Ik zie niks staan met wat voor materiaal je longeert, graag uitleg dus ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-10 01:10

Joyce900 schreef:
Ik zie niks staan met wat voor materiaal je longeert, graag uitleg dus ;)

halster longeer lijn. 1x zonder en 1x met zweep

Joyce900

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-10 01:14

Een zweep heb je sowieso altijd nodig.
Verder is longeren aan een halster helemaal niet nuttig. Longeren is pas nuttig als je licht kan bijzetten. Dan gebruiken ze de juiste spieren. Longeren aan een halster is wat ze hier op Bokt rondslingeren noemen. Zonde voor je tijd, zonde voor je paard en nutteloos......

Ojajoh

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-10 01:15

Joyce900 schreef:
Verder is longeren aan een halster helemaal niet nuttig. Longeren is pas nuttig als je licht kan bijzetten. Dan gebruiken ze de juiste spieren. Longeren aan een halster is wat ze hier op Bokt rondslingeren noemen. Zonde voor je tijd, zonde voor je paard en nutteloos......

niet geheel met je eens
zweep heb je niet nodig maar een drijvende hand wel ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-10 01:18

Joyce900 schreef:

Het paard is 2 het is voorbereidend, spelend leren. Bijzetten van een 2 jarige dan ben je pas niet slim bezig. als je je paard zonder halster rondjes drijft. is het ineens niet meer rond slingeren, iedereen heeft zijn eigenmenning over wat nut heeft en wat niet.

Joyce900

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-10 01:19

Je hoeft het niet met me eens te zijn, maar het is wel een waardevol hulpmiddel, waarmee je je paard aan de longe correct aan de hulpen kunt krijgen.
Verder is de zweep vaak niks meer dan een verlengstuk van de drijvende hand, maar als je er goed mee over weg kan is het ook nog eens een begrenzende factor.

Alou, een paard van twee jaar moet geen rondjes lopen.
Verder zeg ik niet dat je een twee jarige moet bijzetten, ik zeg alleen dat je een paard niet rond moet slingeren zonder doel. En longeren met drie jaar is vroeg genoeg, wil je ze een beetje heel houden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-10 01:23

Joyce900 schreef:
Je hoeft het niet met me eens te zijn, maar het is wel een waardevol hulpmiddel, waarmee je je paard aan de longe correct aan de hulpen kunt krijgen.
Verder is de zweep vaak niks meer dan een verlengstuk van de drijvende hand, maar als je er goed mee over weg kan is het ook nog eens een begrenzende factor.

[***], een paard van twee jaar moet geen rondjes lopen.
Verder zeg ik niet dat je een twee jarige moet bijzetten, ik zeg alleen dat je een paard niet rond moet slingeren zonder doel. En longeren met drie jaar is vroeg genoeg, wil je ze een beetje heel houden.

ik heb 2x gelongeerd een keer zoonder en een keer met zweep. ik heb niet gezegd wat mijn waarde voor de zweep is.
toch suggereer je met je voriige bericht dat als je longeert het altijd alleen nuttig is met bij zet. maar dat ligd er aan vanuit wel standpunt je het bekijkt. :)

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-10 02:45

Ik zou het corrigeren van steigeren ab-so-luut NIET aan een correctie commando verbinden. Ik zou het hem ook ab-so-luut niet aanleren om het op commando te gaan doen.
Sterker nog, anders dan alleen met een stemhulp, zou ik bij een correctie ook lichamelijk inkomen. En serieus inkomen, zodat het ook aankomt.
Dat je je paard een paar rondjes om je heen laat lopen op die leeftijd, is verder helemaal niet erg. Maar ik zou eerder aan grondwerk gaan doen en het dier stapje voor stapje dingen uit gaan leggen, en dan pas aan longeren beginnen...
Probleem is op die leeftijd dat, als je een probleem tegenkomt, je niet te lang door kunt gaan om dat te fixen. Ik heb niets tegen gericht grondwerk met een tweejarige. Alleen weet je niet of je een probleem tegen gaat komen (zoals dat steigeren) dat je wel de wereld uit wilt helpen en dat vereist dat je hem harder aan moet pakken dan nodig is....

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-10 04:37

Ik zou net als Cassidy ipv longeren ander grondwerk gaan doen. Er zijn genoeg oefeningen die nuttiger zijn dan het longeren zonder bij zet, het paard minder belasten dan het toertje en die je duidelijker kan maken waardoor ze niet hoeft te steigeren omdat ze het niet snapt. :) Als ze dat grondwerk eenmaal kan ga je het ook een stuk makkelijker krijgen met longeren.

Leer het paard volgen maar ook stoppen op commando, als dat eenmaal goed gaat, ook zonder dat er een touwtje aan hangt, kan je verder gaan en het paard ook draf en galop leren op commando, leer hem het commando "keren" bv. Voor de afwisseling kan je een beetje schriktraining (door water, over zeiltjes enz) doen (als hij eenmaal een jaar of drie is kan je ook eens wat balkjes leggen waar hij in vrijheid overheen mag draven maar begin hier niet te vroeg mee om overbelasting te voorkomen) Dit maakt hem rustiger, hij leert veel dingen kennen en hij leert om gaan met zijn eigen lichaam. Door dat je hem stap, draf, galop, halthouden en keren leert ga je het ook meteen een stuk gemakkelijker krijgen als je hem over een half jaartje écht aan het werk gaat zetten. Niet alleen aan de longe maar ook als je gaat inrijden is het gemakkelijk als je het paard kan bijstaan met je stem. Hij zal sneller de link tussen been en voorwaarts leggen en het zal meer ontspannen verlopen. :)

Als alles hierboven lukt kan je hem leren wijken voor druk van je hand bv. Hiermee bereid je hem dan weer voor op "later" als je hem zijgangen wil leren. :) En dit kan niet alleen op zij maar bv ook achterwaarts (eventueel ook koppelen aan een commando, dan zal "later" wederom het frangske sneller vallen als je hem onder het zadel achterwaarts wil leren gaan)

Allemaal nuttige, leuke oefeningen die voor meer afwisseling zorgen dan rondslingeren en waar je nog eens meer profijt van zal hebben ook. :) Je bouwt een band op met je dier en je bereid hem alvast voor op "later". En dan écht voorbereiden. Je leert hem om jou als leider te zien en dat hij jou kan vertrouwen wat weer een voordeel is met oog op het "enge zadel" en de eerste keer erop enz. :) Als hij je eenmaal als leider ziet, gaat je steiger probleem ook opgelost zijn. ;)

Blijf wel goed opletten dat je het dier niet overbelast, let goed op zijn signalen en als hij aan geeft dat het genoeg is, dan is het genoeg. :) Hij is nog jong, een beetje "spelen" kan wel (zeker de simpele oefeningen zoals volgen bv) maar geef hem ook de tijd om gewoon paard te zijn. Een peuter geef je ook nog geen huiswerk van groep 8 toch? :) Dus doe dat bij je paard dan ook niet. Hoe minder druk en gezonder je hem in het hoofdje houd en als je naar hem luistert ga je voorkomen dat hij werken niet meer leuk vind en hoe leuker hij werken met jou vind, hoe meer plezier je er van gaat hebben als hij eenmaal klaar is voor het echte werk. ;) Een paard waar je naar luistert en dat ook echt paard mag zijn heb je veel meer aan, dan een dier dat op jonge leeftijd al meer moet doen dan het aankan. :)
Laatst bijgewerkt door Ayasha op 27-05-10 04:43, in het totaal 2 keer bewerkt

Mindfields

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-10 04:41

TS je hebt nu van een aantal mensen waaronder ikzelf tips gehad die echt weten waar ze over praten(misschien hun profielen eens doorlezen/websites aanklikken zodat je weet wie er achter de posts zitten, wat voor ervaring met paarden deze mensen hebben etc.?)en je reageert behoorlijk kinderachtig en eigenwijs.

We proberen je te helpen een betere trainer te worden voor je paard allereerst door je meer inzicht te geven, maar je wil er niet van weten. Jammer.

nutella

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-10 06:59

Waarom laat je dit dier niet nog even lekker met rust. 2 jaar. Da's een puppy. Die moet nog groeien, volwassen worden. Wat basisdingen ok (borstelen, voetjes vragen, wandelen etc.), maar bijgezet longeren etc.?! Daar is dit dier geestelijk en lichamelijk nog lang niet aan toe. Succes.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-10 08:14

Ayasha schreef:
Ik zou net als Cassidy ipv longeren ander grondwerk gaan doen. Er zijn genoeg oefeningen die nuttiger zijn dan het longeren zonder bij zet, het paard minder belasten dan het toertje en die je duidelijker kan maken waardoor ze niet hoeft te steigeren omdat ze het niet snapt. :) Als ze dat grondwerk eenmaal kan ga je het ook een stuk makkelijker krijgen met longeren.

Leer het paard volgen maar ook stoppen op commando, als dat eenmaal goed gaat, ook zonder dat er een touwtje aan hangt, kan je verder gaan en het paard ook draf en galop leren op commando, leer hem het commando "keren" bv. Voor de afwisseling kan je een beetje schriktraining (door water, over zeiltjes enz) doen (als hij eenmaal een jaar of drie is kan je ook eens wat balkjes leggen waar hij in vrijheid overheen mag draven maar begin hier niet te vroeg mee om overbelasting te voorkomen) Dit maakt hem rustiger, hij leert veel dingen kennen en hij leert om gaan met zijn eigen lichaam. Door dat je hem stap, draf, galop, halthouden en keren leert ga je het ook meteen een stuk gemakkelijker krijgen als je hem over een half jaartje écht aan het werk gaat zetten. Niet alleen aan de longe maar ook als je gaat inrijden is het gemakkelijk als je het paard kan bijstaan met je stem. Hij zal sneller de link tussen been en voorwaarts leggen en het zal meer ontspannen verlopen. :)

Als alles hierboven lukt kan je hem leren wijken voor druk van je hand bv. Hiermee bereid je hem dan weer voor op "later" als je hem zijgangen wil leren. :) En dit kan niet alleen op zij maar bv ook achterwaarts (eventueel ook koppelen aan een commando, dan zal "later" wederom het frangske sneller vallen als je hem onder het zadel achterwaarts wil leren gaan)

Allemaal nuttige, leuke oefeningen die voor meer afwisseling zorgen dan rondslingeren en waar je nog eens meer profijt van zal hebben ook. :) Je bouwt een band op met je dier en je bereid hem alvast voor op "later". En dan écht voorbereiden. Je leert hem om jou als leider te zien en dat hij jou kan vertrouwen wat weer een voordeel is met oog op het "enge zadel" en de eerste keer erop enz. :) Als hij je eenmaal als leider ziet, gaat je steiger probleem ook opgelost zijn. ;)

Blijf wel goed opletten dat je het dier niet overbelast, let goed op zijn signalen en als hij aan geeft dat het genoeg is, dan is het genoeg. :) Hij is nog jong, een beetje "spelen" kan wel (zeker de simpele oefeningen zoals volgen bv) maar geef hem ook de tijd om gewoon paard te zijn. Een peuter geef je ook nog geen huiswerk van groep 8 toch? :) Dus doe dat bij je paard dan ook niet. Hoe minder druk en gezonder je hem in het hoofdje houd en als je naar hem luistert ga je voorkomen dat hij werken niet meer leuk vind en hoe leuker hij werken met jou vind, hoe meer plezier je er van gaat hebben als hij eenmaal klaar is voor het echte werk. ;) Een paard waar je naar luistert en dat ook echt paard mag zijn heb je veel meer aan, dan een dier dat op jonge leeftijd al meer moet doen dan het aankan. :)

Klopt allemaal wat je zegd, is doe ook grond wer hoor met der :)