Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73
ni_ne schreef:De reden dat ik de pony niet terug breng, is omdat de verkoper ons het geld niet wil terug betalen.
En ze wil de pony ook simpelweg niet terugnemen.
Anders hadden we dat gelijk de eerste paar dagen wel gedaan.
We proberen het nu zo goed mogelijk op te lossen (misschien dmv dat geld)

Citaat:Verder hebben we niet geprobeerd om hem te berijden of iets dergelijks. We hebben hem alleen maar tot rust laten komen en veel aandacht gegeven in de zin van poetsen, wandelen etc. Dit gaat moeizaam, maar wel elke dag iets beter.
Citaat:Ook hebben we een tandarts naar hem laten kijken, omdat iemand opperde dat hij misschien last van het bit had met rijden. Dit kon ook niet door zijn gebit oid komen.
Alane schreef:Of de verkoper gelogen heeft? Paarden, mn hengsten kunnen na verhuizen zeer apart gedrag vertonen, dat geheel haaks staat op wat ze eerder lieten zien.
anneliesdj schreef:Alane schreef:Of de verkoper gelogen heeft? Paarden, mn hengsten kunnen na verhuizen zeer apart gedrag vertonen, dat geheel haaks staat op wat ze eerder lieten zien.
Iemand die een jonge hengst te koop zet hoort dat te weten en kan zo'n paard dan ook niet als kinderpony aanbieden, ookal is hij nog zo lief.
Moeni11 schreef:Iemand die zo'n dier koopt hoort dat ook te weten en die moet weten hoe je hier mee omgaat.
Als ik de verkoper was had ik het dier nooit teruggenomen. ( Ok ik had het dier uberhaupt niet aan dit soort mensen verkocht, maar dat terzijde)
anneliesdj schreef:Bovendien is het zo dat de verkoper het dier verkoopt als kindmak en als koper mag je erop vertrouwen dat wat verkoper zegt waar is.
Diablo schreef:Maar dan komt de onderzoeksplicht van de koper om de hoek kijken. Hebben de kopers het dier uitgeprobeerd op zijn vorige adres? Is er daar een klein kind op geweest?
Het dier kan bij zijn vorige eigenaar wel superbraaf zijn geweest, zal me niets verbazen als de verkoper dat ook zegt.
En...natuurlijk is het niet slim om een 3-jarige hengst te kopen voor een klein kind.....dat had koper ook behoren te weten.
anneliesdj schreef:Als jij bij de kijkshop een dvd-speler koopt en vraagt of die blu-ray kan afspelen en er wordt door de verkoper gezegd dat dat kan en thuis blijkt het niet zo te zijn, ben jij dan fout?
anneliesdj schreef:Alane schreef:Of de verkoper gelogen heeft? Paarden, mn hengsten kunnen na verhuizen zeer apart gedrag vertonen, dat geheel haaks staat op wat ze eerder lieten zien.
Iemand die een jonge hengst te koop zet hoort dat te weten en kan zo'n paard dan ook niet als kinderpony aanbieden, ookal is hij nog zo lief.
Kostolany schreef:Kijk eens op de rijdende rechter die vrouw kwam toen ook bedrogen uit dat ze het paard wel degelijk terug moest nemen. Had geen voet om op te staan. Want het is een verborgen gebrek eigenlijk.
Alane schreef:@anneliesdj: die vergelijking met de DVD speler is wel goed: Je wilt er 1 die blu-ray afspeelt, in de winkel lukt dat, thuis echter niet omdat je tv geen aansluiting heeft voor die dvd speler.... is dat de schuld van de verkoper?
ni_ne schreef:Best frustrerend dat alles wat je zegt, zo breed uitgemeten wordt. Maar ik zal nogmaals proberen op alle vragen te antwoorden.
Dat het misschien geen slimme koop is geweest, dat weet ik inmiddels echt al wel. Wiens schuld dat is, maakt me niet uit. Ik wil alleen niet dat de pony de dupe wordt, van onze fout.
En mensen die reageren met opmerkingen als: Dit soort mensen, hoeven wat mij betreft niet te reageren.
Want dit soort mensen, IK in dit geval, heeft deze pony in het volste vertrouwen van iemand gekocht als bereden kinderpony.
ni_ne schreef:De pony is ons voorgereden en het meisje waar hij voor bedoeld was, heeft hem ook even gereden. Dit ging wel aan de longe in een soort paddockje. En waarschijnlijk op stemhulpen, Want daar reageert hij aan de longe best braaf aan voor een jonge pony. Dus daar scheelt het hem allemaal niet aan.
Wij hebben niet overtuigend verteld dat we alle kennis in huis hebben, we hebben gezegd dat het meisje beginnende ruiter is (overigens wel een meisje van 14 jaar en niet mijn dochter maar dat terzijde )
Toen we hem kochten kon er (daar) dus wel degelijk op gereden worden en daar hebben we ook meerdere foto's van mogen ontvangen van de verkoper.
In de advertentie stond dat hij alle hulpen kende.
Echter, hier bij ons ging het toen we er voor de eerste keer op gingen zitten, niet zo goed. Hij kende helemaal geen hulpen en was best wel angstig.
ni_ne schreef:Later nog een keer geprobeerd (eerst natuurlijk uitgebreid gelongeerd etc), maar hij reageert helemaal niet op beenhulpen etc. Stemhulpen gaan op zich redelijk tijden het longeren zelf.
Hij steigert hier wel gelijk met opzadelen etc. Lijkt bang te zijn voor het zadel. Dat was daar allemaal niet het geval.
Het kan niet aan het zadel liggen, want hij had dit zadel nog nooit opgehad. Aan hun zadel kan het ook niet liggen, want daar reageerde hij niet op.
ni_ne schreef:Wij hebben de verkoper ook gezegd dat wanneer zij ons geld betalen voor Castratie en training (ze heeft het over 500 euro, best redelijk!), ze er natuurlijk behoorlijk op verliest.
En dat ze hem ook voor minder geld van ons terug mag kopen.
Maar toch blijft ze bij de castratie en training, dat ze ons daar bij wel wil helpen. Reden is overigens dat ze een nieuwe merrie heeft gekocht, welke in zijn wei staat.
ni_ne schreef:De pony stond daar ook in de wei, naast merries, met ook alleen schrikdraad ertussen. Dus dat hier een merrie een weide verderop staat, was geen probleem. Deze pony brak nooit uit.
We hebben hem inderdaad wel alleen te staan. Maar hij kan altijd andere paarden zien, in een weide ernaast. Hij staat niet in een kleine paddock ofzo, hij heeft veel ruimte.
Er staat geen pony bij hem in hetzelfde kampje, maar dat stond er ook niet toen we hem kochten.
Hij kan wel neuzen met een ruin.

Alane schreef:ni_ne schreef:De pony is ons voorgereden en het meisje waar hij voor bedoeld was, heeft hem ook even gereden. Dit ging wel aan de longe in een soort paddockje. En waarschijnlijk op stemhulpen, Want daar reageert hij aan de longe best braaf aan voor een jonge pony. Dus daar scheelt het hem allemaal niet aan.
Wij hebben niet overtuigend verteld dat we alle kennis in huis hebben, we hebben gezegd dat het meisje beginnende ruiter is (overigens wel een meisje van 14 jaar en niet mijn dochter maar dat terzijde )
Toen we hem kochten kon er (daar) dus wel degelijk op gereden worden en daar hebben we ook meerdere foto's van mogen ontvangen van de verkoper.
In de advertentie stond dat hij alle hulpen kende.
Echter, hier bij ons ging het toen we er voor de eerste keer op gingen zitten, niet zo goed. Hij kende helemaal geen hulpen en was best wel angstig.
...
Later nog een keer geprobeerd (eerst natuurlijk uitgebreid gelongeerd etc), maar hij reageert helemaal niet op beenhulpen etc. Stemhulpen gaan op zich redelijk tijden het longeren zelf.
Hij steigert hier wel gelijk met opzadelen etc. Lijkt bang te zijn voor het zadel. Dat was daar allemaal niet het geval.
Het kan niet aan het zadel liggen, want hij had dit zadel nog nooit opgehad. Aan hun zadel kan het ook niet liggen, want daar reageerde hij niet op.
Je hebt én een jonge pony op vreemd terrein én ene vreemde ruiter, die het waarschijnlijk allemaal wat spannend heeft gevonden én voor de pony vreemde pony's, dat bij elkaar kan een pony geheel doen veranderen. En daar moet je hem overheen helpen.
Alane schreef:@anneliesdj: en nu noem jij een verkeerde naam bij de stekker die je bedoelt![]()
Mensen struinen het hele internet af als ze een nieuwe waterkoker kopen, welke als beste getest is, gebruiksvriendelijk etc.
Idemvoor auto's, daar gaan ze mee naar een andere garage voor een aankoopkeuring etc. Kijken op z'n minst het internet na wat de auto zou moeten kunnen etc. Maar als er een paard gekocht wordt, dan zijn de meeste beginners uberkenners.... is hun kenner vaak iemand die 2 manegelessen meer heeft gehad... en als het niet lukt. dan ligt het aan de verkoper, maar nooit aan de onkunde van koper. Nog maar te zwijgen over die kopers die menen dat een aankoopkeuring een levenslang garantiebewijs is, en dat foto's ook een garantie is dat het paard nooit kreupel zal worden.... gebeurd dit wel, dan is de DA corrupt, de verkoper een oplichter, en zekerweten het paard gedrogeerd.
TS geeft zelf ook al aan dat dit geen handige zet is geweest om deze pony te kopen, en zoals ik het hierboven ook schreef, spreekt het voor de verkoper dat die tegemoet komt finacieel om er toch zorg voor te dragen dat koper en pony samen verder kunnen en de problemen opgelost worden.
anneliesdj schreef:Maar TS zegt dat er notabene boven de advertentie heeft gestaan dat het een kinderpony is, dan ben je als verkoper ook niet helemaal eerlijk en wie houd je dan eigelijk voor de gek? Als je een pony zo verkoopt kun je er vanuit gaan dat je hem terug krijgt.

Op haar site (http://www.twomoons.nl) staan een aantal referenties/ ervaringen. anneliesdj schreef:Heb je helemaal gelijk in hoewel je 't nogal zwart-wit brengt![]()
Maar TS zegt dat er notabene boven de advertentie heeft gestaan dat het een kinderpony is, dan ben je als verkoper ook niet helemaal eerlijk en wie houd je dan eigelijk voor de gek? Als je een pony zo verkoopt kun je er vanuit gaan dat je hem terug krijgt.