Pony gekocht, vreemd gedrag

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

troi

Re: Pony gekocht, vreemd gedrag

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-10 13:48

Tja, ik zou ook goed verkennen of je echt genoegen moet nemen met de weigering van de stal om hem terug te nemen. VOlgens mij sta je volledig in je recht om te eisen dat hij terug genomen moet worden. Mocht je hem willen houden (maar dat is natuurlijk wat anders) dan klinkt je 'actieplan' best goed en wens ik je veel succes.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-10 13:50

ni_ne schreef:
De reden dat ik de pony niet terug breng, is omdat de verkoper ons het geld niet wil terug betalen.
En ze wil de pony ook simpelweg niet terugnemen.
Anders hadden we dat gelijk de eerste paar dagen wel gedaan.
We proberen het nu zo goed mogelijk op te lossen (misschien dmv dat geld)

Als de verkoper in de advertentie had staan dat het een kinderpony is en jij bovendien expliciet gezegd hebt dat er een klein onervaren meisje op moet rijden dan heb je alle recht, kun je rustig een mee naar de rechter stappen, als het paard niet geschikt blijkt voor het doel waar je hem voor gekocht hebt mag je hem gewoon terugbrengen.
Die verkoper heeft in deze haar recht om te mogen onderhandelen gewoon verspeeld, die hoort hem terug te nemen en jouw je geld terug te geven, 100%.
Dus ik zou gewoon even wat harder zijn en op mijn strepen staan.

Jullie zitten nu opgescheept met een pony die zo'n beetje het tegenovergestelde is van wat je had willen hebben en dat is voor een groot deel aan de verkoper te wijten, daar mag je haar best op wijzen.

Ik snap eigenlijk ook niet waarom je er zo gemakkelijk over doet, hem wel een permanent huis te willen bieden terwijl hij nu zelfs te wild is om een stuk brood te voeren en je geen enkele garantie hebt dat dat uberhaupt verbeterd. Het is natuurlijk geweldig dat je dat ervoor over hebt maar je zei eerder al dat je geen geldboom hebt en bovendien heb je zelf niet de kennis om hem een goede heropvoeding te geven.
Wat denk je wat het gaat kosten allemaal? Je moet hem al die tijd onderhouden, castratie, training en wellicht zal hij ook een tijdje bij een trainingsstal moeten staan en dan heb je nog geen enkele garantie...
Of ben je toch van plan zelf met hem bezig te gaan?

Waar staat hij precies in Friesland?

Ik wordt stiekem nu ook wel nieuwsgierig naar een foto'tje, bij zoiets ga je je toch snel een beeld vormen(ik iig wel). Ik heb om een of andere reden een donkerbruine welsh cob met breed (hengsten)hoofd en dikke bos manen in gedachten :+
Kan er een foto'tje geplaatst worden?
Laatst bijgewerkt door anneliesdj op 02-06-10 14:11, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-10 14:08

Dat beeld heb ik ook alleen dan een gewone welsh :P

Voor de rest ga ik totaal met je mee anneliesdj, prima verwoord!

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-10 14:13

Hihi, zoeen die je superlief aankijkt zolang je op een afstandje staat; 'ach kijk die lieve oogjes nou, wat een hunk zeg met die dikke nek en brede kaken, en dan die bos manen' :+
Laten we weer ontopic gaan :P

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-10 14:14

vwb stamboekpapieren. Sommigen stamboeken geven geen losse papieren meer bij, bij een 3 jarige zou dan het paspoort uitgegeven moeten zijn door de stamboek/fokvereniging.
En staan de ouders vermeld in het paspoort als ook de voorouders.
Staan die er niet in dan is het geen pony met stamboekpapieren.

vwb het gedrag: Ik vind het gedrag nog niet eens zo vreemd (tenminste zoals je het beschrijft) voor een 3 jarige hengst die verhuisd en bij merries komt te staan, maar frustrerend genoeg er niet bij kan komen....
Dat hij dan mensen de weide uitbrengt, kijk ik evenmin raar van op.
wat ik wel tegenstrijdig vind:
Citaat:
Verder hebben we niet geprobeerd om hem te berijden of iets dergelijks. We hebben hem alleen maar tot rust laten komen en veel aandacht gegeven in de zin van poetsen, wandelen etc. Dit gaat moeizaam, maar wel elke dag iets beter.

Citaat:
Ook hebben we een tandarts naar hem laten kijken, omdat iemand opperde dat hij misschien last van het bit had met rijden. Dit kon ook niet door zijn gebit oid komen.

Of de verkoper gelogen heeft? Paarden, mn hengsten kunnen na verhuizen zeer apart gedrag vertonen, dat geheel haaks staat op wat ze eerder lieten zien.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-10 14:16

Alane schreef:
Of de verkoper gelogen heeft? Paarden, mn hengsten kunnen na verhuizen zeer apart gedrag vertonen, dat geheel haaks staat op wat ze eerder lieten zien.

Iemand die een jonge hengst te koop zet hoort dat te weten en kan zo'n paard dan ook niet als kinderpony aanbieden, ookal is hij nog zo lief.

Moeni11

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-10 14:19

anneliesdj schreef:
Alane schreef:

Iemand die een jonge hengst te koop zet hoort dat te weten en kan zo'n paard dan ook niet als kinderpony aanbieden, ookal is hij nog zo lief.

Iemand die zo'n dier koopt hoort dat ook te weten en die moet weten hoe je hier mee omgaat.

Als ik de verkoper was had ik het dier nooit teruggenomen. ( Ok ik had het dier uberhaupt niet aan dit soort mensen verkocht, maar dat terzijde)

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-10 14:27

Moeni11 schreef:
Iemand die zo'n dier koopt hoort dat ook te weten en die moet weten hoe je hier mee omgaat.

Als ik de verkoper was had ik het dier nooit teruggenomen. ( Ok ik had het dier uberhaupt niet aan dit soort mensen verkocht, maar dat terzijde)

En dat is precies wat deze verkoper had moeten doen.

De verkoper heeft in deze de verantwoordelijkheid, de kopende partij weet immers niet meer dan wat de verkoper verteld.
Bovendien is het zo dat de verkoper het dier verkoopt als kindmak en als koper mag je erop vertrouwen dat wat verkoper zegt waar is. Als uiteindelijk blijkt dat het niet zo is heb je als koper ook alle recht om het dier terug te brengen omdat het niet is waar de verkoper het voor verkocht heeft.

Als verkoper ben je dus uiteindelijk de pineut als je maar halve waarheden verteld of mensen niet voldoende inlicht, je kunt dus maar beter gewoon duidelijk zijn en dat had deze verkoper ook moeten zijn.

Diablo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-10 14:41

anneliesdj schreef:
Bovendien is het zo dat de verkoper het dier verkoopt als kindmak en als koper mag je erop vertrouwen dat wat verkoper zegt waar is.

Maar dan komt de onderzoeksplicht van de koper om de hoek kijken. Hebben de kopers het dier uitgeprobeerd op zijn vorige adres? Is er daar een klein kind op geweest?
Het dier kan bij zijn vorige eigenaar wel superbraaf zijn geweest, zal me niets verbazen als de verkoper dat ook zegt.

En...natuurlijk is het niet slim om een 3-jarige hengst te kopen voor een klein kind.....dat had koper ook behoren te weten.

Almighty

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-10 14:49

Kijk eens op de rijdende rechter die vrouw kwam toen ook bedrogen uit dat ze het paard wel degelijk terug moest nemen. Had geen voet om op te staan. Want het is een verborgen gebrek eigenlijk.

doei

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-10 14:56

Paard laten castreren en een paar maanden op de wei zetten.
Af en toe een borsteltje eroverheen halen en wandelen...

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-10 15:56

Diablo schreef:
Maar dan komt de onderzoeksplicht van de koper om de hoek kijken. Hebben de kopers het dier uitgeprobeerd op zijn vorige adres? Is er daar een klein kind op geweest?
Het dier kan bij zijn vorige eigenaar wel superbraaf zijn geweest, zal me niets verbazen als de verkoper dat ook zegt.

En...natuurlijk is het niet slim om een 3-jarige hengst te kopen voor een klein kind.....dat had koper ook behoren te weten.

De onderzoeksplicht geld voornamelijk voor lichamelijke problemen.
En er had daar best een klein kind op kunnen rijden zonder dat er wat gebeurd is, dat wil niet zeggen dat ie ook kindmak is.
De verkopende partij is hier de eerste verantwoordelijke.

Als jij bij de kijkshop een dvd-speler koopt en vraagt of die blu-ray kan afspelen en er wordt door de verkoper gezegd dat dat kan en thuis blijkt het niet zo te zijn, ben jij dan fout?

Diablo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-10 17:13

anneliesdj schreef:
Als jij bij de kijkshop een dvd-speler koopt en vraagt of die blu-ray kan afspelen en er wordt door de verkoper gezegd dat dat kan en thuis blijkt het niet zo te zijn, ben jij dan fout?

Natuurlijk ben je dan niet fout, ik zeg ook niet dat TS fout is.

Maar een DVD-speler vind ik al zo niet te vergelijken met een levend wezen en dan, als de verkoper volhoudt dat die dat nooit gezegd heeft....dan kom je niet ver. En dat kan een handelaar ook doen toch?

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-10 17:52

anneliesdj schreef:
Alane schreef:

Als het dier harstikke braaf is? De kopers hebben zelf de keuze gemaakt om het dier te kopen, het bij merries te zetten zonder na te denken over de consequenties daarvan.

Ik had hier ook een 3 jarige staan, super braaf, was nog niet onder het zadel ivm zijn jeugdigheid, en had die als brave kunnen verkopen... Dat mensen hem dan gaan parkeren bij merries, en dat door zijn gedrag veranderd, daar kan ik weinig aan doen...

Vraag me dan ook af of TS de pony aan de hand en onder het zadel heeft gezien?
Op zich lijkt me dat wel logisch, als je het dier als gereden koopt, dat je het ook onder het zadel ziet.... Doe je dat als koper niet, heb je al niet voldaan aan je onderzoeksplicht...
Heeft de koper dat wel gezien en het dier was braaf...

@anneliesdj: die vergelijking met de DVD speler is wel goed: Je wilt er 1 die blu-ray afspeelt, in de winkel lukt dat, thuis echter niet omdat je tv geen aansluiting heeft voor die dvd speler.... is dat de schuld van de verkoper?

Rapperijder

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-10 18:31

Kostolany schreef:
Kijk eens op de rijdende rechter die vrouw kwam toen ook bedrogen uit dat ze het paard wel degelijk terug moest nemen. Had geen voet om op te staan. Want het is een verborgen gebrek eigenlijk.

Nope, dit is geen verborgen gebrek.
Pony is gezond en vertoont volslagen normaal gedrag voor een hengstje dat uit zijn vertrouwde omgeving gehaald is en tussen de merries gezet.
Hij is sociaal geisoleerd van andere paarden, de hormonen gieren door zijn lijf, alle mensen zijn vreemd en van de weeromstuit weet dat beestje van gekkigheid niet wat onder is en wat boven. Dit kan echt nog wel beteren na castratie: als hij dan met andere paarden samen kan staan heeft hij het psychisch minder zwaar en zal zn gedrag wel beteren. Eenzaamheid is voor een paard zwaar om dragen (ik begrijp uit het verhaal dat hij als hengst alleen in een paddockje staat).

TS, fijn dat je nog antwoorden geeft.
Ik ben het ermee eens dat die verkoper misschien ook al in de gaten had kunnen hebben dat dit niet goed ging komen. Maar het feit dat je als eerste paardje voor je dochter een 3-jarige hengst aanschaft geeft toch ook al aan dat er echt niet is nagedacht bij de aankoop. De verantwoordelijkheid ligt bij beide partijen. Op financieel gebied moet je dus toch ergens een toegeving doen aan de verkoper. De volle mep geld terugeisen is imo niet helemaal eerlijk. Als je hem mag terugbrengen voor wat minder dan het aankoopbedrag lijkt me dat ergens wel rechtvaardig.

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-10 19:24

Schijnbaar is het gedrag dramatischer geworden gezien haar post van 15-05 in het castratie topic... waar hij als nog niet goed bereden wordt beschreven, en hier breden en alle hulpen kennende.

Als de pony bij aankoop braaf was en geleidelijk aan van gedrag veranderd, mede door isolatie en onkunde om hier goed mee om te gaan... lijkt me dat geen verborgen gebrek of koop ontbindend.

Of de verkoper er schuldig of mede schuldig aan is? Die kan niet voorzien dat het dier een geisoleerd leven krijgt zonder ander contact. Geen idee hoe de koper zich voorgesteld heeft, als dat als kundig persoon... ...
TS heeft gekocht, en had zelf ook verder kunnen kijken dan haar neus lang is.

Jonge pony, mijn dochter heeft ook altijd jonge pony's gehad, met goede begeleiding is dat geen probleem... Als de verkoper zegt dat hij vermoed dat het geen goede match zal worden, dan blijft de pony waar hij is, en die verkopers zijn er echt wel.
Ik ben er 1 van... maar als de koper overtuigend verteld alle kennis en begeleiding thuis te hebben, wie ben ik dan als verkoper dit te gaan controleren of ik als verkoper niet wordt voorgelogen? Ik heb als verkoper geen onderoeksplicht, alleen een (ver)meldingsplicht...

ni_ne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-06-10 22:45

Best frustrerend dat alles wat je zegt, zo breed uitgemeten wordt. Maar ik zal nogmaals proberen op alle vragen te antwoorden.

Dat het misschien geen slimme koop is geweest, dat weet ik inmiddels echt al wel. Wiens schuld dat is, maakt me niet uit. Ik wil alleen niet dat de pony de dupe wordt, van onze fout.
En mensen die reageren met opmerkingen als: Dit soort mensen, hoeven wat mij betreft niet te reageren.
Want dit soort mensen, IK in dit geval, heeft deze pony in het volste vertrouwen van iemand gekocht als bereden kinderpony.

De pony is ons voorgereden en het meisje waar hij voor bedoeld was, heeft hem ook even gereden. Dit ging wel aan de longe in een soort paddockje. En waarschijnlijk op stemhulpen, Want daar reageert hij aan de longe best braaf aan voor een jonge pony. Dus daar scheelt het hem allemaal niet aan.

Wij hebben niet overtuigend verteld dat we alle kennis in huis hebben, we hebben gezegd dat het meisje beginnende ruiter is (overigens wel een meisje van 14 jaar en niet mijn dochter maar dat terzijde )

Toen we hem kochten kon er (daar) dus wel degelijk op gereden worden en daar hebben we ook meerdere foto's van mogen ontvangen van de verkoper.
In de advertentie stond dat hij alle hulpen kende.
Echter, hier bij ons ging het toen we er voor de eerste keer op gingen zitten, niet zo goed. Hij kende helemaal geen hulpen en was best wel angstig.
Later nog een keer geprobeerd (eerst natuurlijk uitgebreid gelongeerd etc), maar hij reageert helemaal niet op beenhulpen etc. Stemhulpen gaan op zich redelijk tijden het longeren zelf.
Hij steigert hier wel gelijk met opzadelen etc. Lijkt bang te zijn voor het zadel. Dat was daar allemaal niet het geval.

Het kan niet aan het zadel liggen, want hij had dit zadel nog nooit opgehad. Aan hun zadel kan het ook niet liggen, want daar reageerde hij niet op.

Wij hebben de verkoper ook gezegd dat wanneer zij ons geld betalen voor Castratie en training (ze heeft het over 500 euro, best redelijk!), ze er natuurlijk behoorlijk op verliest.
En dat ze hem ook voor minder geld van ons terug mag kopen.
Maar toch blijft ze bij de castratie en training, dat ze ons daar bij wel wil helpen. Reden is overigens dat ze een nieuwe merrie heeft gekocht, welke in zijn wei staat.

De pony stond daar ook in de wei, naast merries, met ook alleen schrikdraad ertussen. Dus dat hier een merrie een weide verderop staat, was geen probleem. Deze pony brak nooit uit.

We hebben hem inderdaad wel alleen te staan. Maar hij kan altijd andere paarden zien, in een weide ernaast. Hij staat niet in een kleine paddock ofzo, hij heeft veel ruimte.
Er staat geen pony bij hem in hetzelfde kampje, maar dat stond er ook niet toen we hem kochten.
Hij kan wel neuzen met een ruin.

Jullie raden het bijna goed, zijn uiterlijk.
Een ontzettende stoere pony.
Lekker stevig, dikke billen en kort breed halsje.
Hele dikke bos manen en lange dikke sokken en staart.
Voskleurig is hij overigens. Echt een snoepje om te zien.
Ik ben even aan het kijken hoe ik foto's moet plaatsen.
Al twijfel ik er wel over. Misschien zit de verkoper ook op bokt? En maak ik het contact, wat nu goed lijkt te gaan, weer stuk?
Maar als iemand me kan vertellen hoe het moet, dan ga ik het van de week even proberen.

Bedankt maar weer voor alles.
BTW, hij stond vanmorgen weer keurig in zijn eigen kampje!

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-10 00:25

Alane schreef:
@anneliesdj: die vergelijking met de DVD speler is wel goed: Je wilt er 1 die blu-ray afspeelt, in de winkel lukt dat, thuis echter niet omdat je tv geen aansluiting heeft voor die dvd speler.... is dat de schuld van de verkoper?

Wel als jij de verkoper hebt gevraagd of stekker type X in die dvd speler past en hij zegt dat dat kan ;)

Tuurlijk ben je als koper niet vrij van schuld maar ik vind de verkoper hier een veel grotere verantwoordelijke.
Er zijn nu eenmaal veel mensen die voor het eerst een pony kopen, er nog niet zoveel vanaf weten en dan kun je je wel inlezen maar bij een evt verkoop hoor je altijd weer iets waar je nog niet van gehoord hebt. Dat is nu eenmaal vaak zo als je voor het eerst een paard koopt.
Als verkopende partij kun je toch heel simpel aanvoelen of mensen ervaren paardenhouders zijn of nog beginners en dus de conclusie trekken of zij al dan niet van bepaalde zaken afweten. Als je dan als verkoper expres bepaalde dingen gaat verzwijgen (bv dat het gedrag van een (jong) paard kan veranderen als hij verhuisd, dat een jong paard vaak nog een 'pubertijd' krijgt, dat een hengst een andere aanpak vereist dan een merrie of ruin, dat een 3 jarige niet geschikt is voor een (klein) kind enz) en vrolijk blijft zeggen dat ie superbraaf is en geschikt voor kinderen en op die manier dus misbruik maakt van de onwetendheid van de kopende partij dan ben je niet helemaal eerlijk bezig.

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-10 00:45

ni_ne schreef:
Best frustrerend dat alles wat je zegt, zo breed uitgemeten wordt. Maar ik zal nogmaals proberen op alle vragen te antwoorden.

Dat het misschien geen slimme koop is geweest, dat weet ik inmiddels echt al wel. Wiens schuld dat is, maakt me niet uit. Ik wil alleen niet dat de pony de dupe wordt, van onze fout.
En mensen die reageren met opmerkingen als: Dit soort mensen, hoeven wat mij betreft niet te reageren.
Want dit soort mensen, IK in dit geval, heeft deze pony in het volste vertrouwen van iemand gekocht als bereden kinderpony.

een 3 jarige kan braaf zijn, vooral op bekend terrein. Daarover hoeft de verkoper helemaal niet gelogen te hebben. En een verkoper kan evenmin in de toekomst kijken en voorzien dat de pony elders als een blad aan de boom omdraait.

ni_ne schreef:
De pony is ons voorgereden en het meisje waar hij voor bedoeld was, heeft hem ook even gereden. Dit ging wel aan de longe in een soort paddockje. En waarschijnlijk op stemhulpen, Want daar reageert hij aan de longe best braaf aan voor een jonge pony. Dus daar scheelt het hem allemaal niet aan.

Wij hebben niet overtuigend verteld dat we alle kennis in huis hebben, we hebben gezegd dat het meisje beginnende ruiter is (overigens wel een meisje van 14 jaar en niet mijn dochter maar dat terzijde )

Toen we hem kochten kon er (daar) dus wel degelijk op gereden worden en daar hebben we ook meerdere foto's van mogen ontvangen van de verkoper.
Echter, hier bij ons ging het toen we er voor de eerste keer op gingen zitten, niet zo goed. Hij kende helemaal geen hulpen en was best wel angstig.

Je hebt én een jonge pony op vreemd terrein én ene vreemde ruiter, die het waarschijnlijk allemaal wat spannend heeft gevonden én voor de pony vreemde pony's, dat bij elkaar kan een pony geheel doen veranderen. En daar moet je hem overheen helpen.

ni_ne schreef:
Later nog een keer geprobeerd (eerst natuurlijk uitgebreid gelongeerd etc), maar hij reageert helemaal niet op beenhulpen etc. Stemhulpen gaan op zich redelijk tijden het longeren zelf.
Hij steigert hier wel gelijk met opzadelen etc. Lijkt bang te zijn voor het zadel. Dat was daar allemaal niet het geval.

Het kan niet aan het zadel liggen, want hij had dit zadel nog nooit opgehad. Aan hun zadel kan het ook niet liggen, want daar reageerde hij niet op.

Vertrouwde omgeving, dagelijkse routine.

ni_ne schreef:
Wij hebben de verkoper ook gezegd dat wanneer zij ons geld betalen voor Castratie en training (ze heeft het over 500 euro, best redelijk!), ze er natuurlijk behoorlijk op verliest.
En dat ze hem ook voor minder geld van ons terug mag kopen.
Maar toch blijft ze bij de castratie en training, dat ze ons daar bij wel wil helpen. Reden is overigens dat ze een nieuwe merrie heeft gekocht, welke in zijn wei staat.

Snap eigenlijk niet zo goed waarom de verkoper de castratie betaalt... je kocht een hengst, en die kan dit gedrag vertonen.
Anderzijds is het een teken dat ze geheel achter de pony staat

ni_ne schreef:
De pony stond daar ook in de wei, naast merries, met ook alleen schrikdraad ertussen. Dus dat hier een merrie een weide verderop staat, was geen probleem. Deze pony brak nooit uit.

We hebben hem inderdaad wel alleen te staan. Maar hij kan altijd andere paarden zien, in een weide ernaast. Hij staat niet in een kleine paddock ofzo, hij heeft veel ruimte.
Er staat geen pony bij hem in hetzelfde kampje, maar dat stond er ook niet toen we hem kochten.
Hij kan wel neuzen met een ruin.

Dat dier was daar niet anders gewend, en zal dan een bepaald gedrag vertonen, veranderd er iets veranderd ook het gedrag. En ja dan staat een hengst achter een simpel stroomdraadje en taalt nergens naar. Is niet zo vreemd gedrag.
Ik had hier een hengst braaf aan de lijn, op stal, en weide. Toen mocht hij mee naar een andere weide, en hups uitproberen want meneer moest wel even de bink uithangen tegenover de merrie van de buren.... Even weer tot de orde geroepen zodat hij wist dat het onhandig kabaal makend iets aan de andere kant van het halstertouw een mens was :D

BTW wel stamboek is hij ingeschreven?
Wat staat er op het paspoort?
Ben nl wel benieuwd of hij nu wel of niet geregistreerd is bij een stamboek :D

@anneliesdj: en nu noem jij een verkeerde naam bij de stekker die je bedoelt :D :+
Mensen struinen het hele internet af als ze een nieuwe waterkoker kopen, welke als beste getest is, gebruiksvriendelijk etc.
Idemvoor auto's, daar gaan ze mee naar een andere garage voor een aankoopkeuring etc. Kijken op z'n minst het internet na wat de auto zou moeten kunnen etc. Maar als er een paard gekocht wordt, dan zijn de meeste beginners uberkenners.... is hun kenner vaak iemand die 2 manegelessen meer heeft gehad... en als het niet lukt. dan ligt het aan de verkoper, maar nooit aan de onkunde van koper. Nog maar te zwijgen over die kopers die menen dat een aankoopkeuring een levenslang garantiebewijs is, en dat foto's ook een garantie is dat het paard nooit kreupel zal worden.... gebeurd dit wel, dan is de DA corrupt, de verkoper een oplichter, en zekerweten het paard gedrogeerd.
TS geeft zelf ook al aan dat dit geen handige zet is geweest om deze pony te kopen, en zoals ik het hierboven ook schreef, spreekt het voor de verkoper dat die tegemoet komt finacieel om er toch zorg voor te dragen dat koper en pony samen verder kunnen en de problemen opgelost worden.
Je kunt een koper niet aan het handje nemen, en dat hoeft de verkoper evenmin te doen en allerlei doemscenarios op te noemen. De verkoper mag er toch vanuit gaan dat wanneer iemand intresse heeft voor een 3 jarige hengst weet wat er gekocht wordt. Je gaat toch niet opsommen welke dingen paarden kunnen krijgen aan gebreken, spat atrose etc ..

Ik heb altijd jonge pony's gekocht voor mijn dochter, nooit geen problemen mee gehad. Alleen 2 hengsten heb ik laten castreren voor ik ze opgehaald heb, een andere was net aan 1 jaar en is onlangs als hengst weg gegaan.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-10 01:06

Alane schreef:
ni_ne schreef:

...

Je hebt én een jonge pony op vreemd terrein én ene vreemde ruiter, die het waarschijnlijk allemaal wat spannend heeft gevonden én voor de pony vreemde pony's, dat bij elkaar kan een pony geheel doen veranderen. En daar moet je hem overheen helpen.

Klopt als een bus maar als hij echt zo braaf was bij de verkoper en 180 graden gedraaid is bij TS thuis is het ook wel een extreem geval.

Alane schreef:
@anneliesdj: en nu noem jij een verkeerde naam bij de stekker die je bedoelt :D :+
Mensen struinen het hele internet af als ze een nieuwe waterkoker kopen, welke als beste getest is, gebruiksvriendelijk etc.
Idemvoor auto's, daar gaan ze mee naar een andere garage voor een aankoopkeuring etc. Kijken op z'n minst het internet na wat de auto zou moeten kunnen etc. Maar als er een paard gekocht wordt, dan zijn de meeste beginners uberkenners.... is hun kenner vaak iemand die 2 manegelessen meer heeft gehad... en als het niet lukt. dan ligt het aan de verkoper, maar nooit aan de onkunde van koper. Nog maar te zwijgen over die kopers die menen dat een aankoopkeuring een levenslang garantiebewijs is, en dat foto's ook een garantie is dat het paard nooit kreupel zal worden.... gebeurd dit wel, dan is de DA corrupt, de verkoper een oplichter, en zekerweten het paard gedrogeerd.
TS geeft zelf ook al aan dat dit geen handige zet is geweest om deze pony te kopen, en zoals ik het hierboven ook schreef, spreekt het voor de verkoper dat die tegemoet komt finacieel om er toch zorg voor te dragen dat koper en pony samen verder kunnen en de problemen opgelost worden.

Heb je helemaal gelijk in hoewel je 't nogal zwart-wit brengt :+

Maar TS zegt dat er notabene boven de advertentie heeft gestaan dat het een kinderpony is, dan ben je als verkoper ook niet helemaal eerlijk en wie houd je dan eigelijk voor de gek? Als je een pony zo verkoopt kun je er vanuit gaan dat je hem terug krijgt.

doei

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-10 01:23

TS:
Je zet de foto eerst op http://www.mijnalbum.nl bv.
Let wel op dat je het album publiekelijk maakt.

Dan klik je met je rechtermuisknop op de foto en kies je eigenschappen, bij eigenschappen kopier je de link.

Als je dan hier op bokt [img]link....[/img] doet, staat de foto in beeld.

texelse

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-10 07:57

BTW, hij stond vanmorgen weer keurig in zijn eigen kampje!

weer?? of nog?? ;)

Rapperijder

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-10 08:05

anneliesdj schreef:
Maar TS zegt dat er notabene boven de advertentie heeft gestaan dat het een kinderpony is, dan ben je als verkoper ook niet helemaal eerlijk en wie houd je dan eigelijk voor de gek? Als je een pony zo verkoopt kun je er vanuit gaan dat je hem terug krijgt.

Het hangt er maar helemaal vanaf welk kind je voor ogen hebt!
Een meisje van 14 dat al jaren wedstrijden rijdt, al veel ervaring heeft en al pony's zadelmak gemaakt heeft ed kan hier perfect mee wegrijden.
Een 14-jaruge uit de manegelessen die een eerste eigen pony krijgt kan dat niet...
En elke goede kinderpony is ooit 3 geweest.

Kimbaie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-10 09:18

Wat een discussie... :O

Het betreffende meisje is toch meegeweest. Ze heeft daar op de pony gezeten. Dan lijkt het me voor de verkoper toch duidelijk om wat voor soort ruiter het gaat. :?

Ik vind het goed van TS. Dat ze ondanks dat hij niet terug kan naar zijn vorige eigenaar, het beestje toch een kans wil geven. Niet voor de doeleinde waarvoor ze hem heeft gekocht, maar een alternatief. Ik denk dat het beestje bij TS in goede handen is. Hij wordt geruind en ze zoekt een oplossing naar het opvoeden van de pony. Lijkt me verder prima toch.

Er wordt nu gehandeld naar het belang van de pony. Hij wordt niet direct weer doorverkocht, omdat zij een fout heeft gemaakt. Wat ze nou al 100x heeft toegegeven en wat mensen hier in het topic er toch nog steeds proberen in te wrijven.

@ TS: Succes.. Lekker eerst ruinen en dan kijken hoe het gaat. Probeer daarna anders contact op te nemen met Petra Vlasblom of vraag haar of zij iemand uit jouw omgeving kent. Ze komt ook wel naar je toe hoor, maar dat kost wat meer. Mijn ervaring is dat ze echt elke cent uit je portemonnaie waard. ;) Op haar site (http://www.twomoons.nl) staan een aantal referenties/ ervaringen.

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-10 09:22

anneliesdj schreef:
Heb je helemaal gelijk in hoewel je 't nogal zwart-wit brengt :+

Kinderpony en beginnerspony zijn 2 dingen.
Verkoper kon niet weten dat de pony als een blad aan de boom omdraait qua gedrag. De koper heeft foto's gezien en de pony life onder het zadel gezien.

Het is gewoon een rotsituatie, maar de verkoper mag toch aannemen dat wanneer ze adverteerd dat ze een hengst te koop heeft, een koper weet waar hij aan begint.

btw kan geen zaak vinden bij de rijdende rechter, alleen een case over een ruin die een klophengst blijkt te zijn, waar in dat stuk ook explicitiet vermeld wordt dat een hengst bepaald gedrag kan vertonen, en dat doet de pon van TS.

Daarnaast vertelde kennis nog een 'leuke' dat je min of meer uit moet kijken als je vraagd of een paard papieren heeft... een paspoort is ook papier en dat wordt nog al eens verwisseld, zowel door kopers als verkopers.
Handiger is het te vragen of je de papieren mag inzien, voorkomt achteraf een hoop teleurstelling.