Waarom een hengst, hengst laten?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Gentlegiant

Re: Waarom een hengst, hengst laten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-10 19:23

jups z'n stagiare ken ik ook naar 1 maand of 2 maanden zat ze er al op

Maar dit ook mede dat ik vanaf 26 april op stage moet in kamperland en dus 2,5 uur met de auto van huis ben en ik dus niet even kon komen rijden

_Marinke_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-04-10 19:24

KiWiKo schreef:
Als ik het wel eens heb over de meerwaarde van hetr houden van een hengst. Dan komen er alleen maar eigenaar dingen boven. WAT is de meerwaarde voor het paard zelf om hem hengst te houden, daar is tot nu toe nog niet een keer een antwoord op gegeven.........

In mijn beginpost, wat zou de meerwaarde van een merrie niet sterriliseren zijn?? Om het even om te draaien, mocht dit kunnen en het zou net zo geaccepteert etc. zijn als castreren. Hoeveel merrie's zouden er daadwerkelijk gesterriliseerd worden?

Voor het paard heeft het weinig meerwaarde of hij nou hengst of ruin is. Belangrijker is om te kijken wat kan de eigenaar bieden. Kan een eigenaar het als hengst niet bieden wat hij wel kan bieden als het ruin is, zou ik zeggen castreren. Gekeken naar wat voor het paard goed is!!

KiWiKo schreef:
dabedoelik :D :D kijk gewoon eens in dit topic wat de leeftijd is van de mensen die menen dat ze een hengst hengst moeten houden :)

Ik ben 18, heb eentje staan die dit jaar 2 wordt. Ben er nog niet over uit of ik bezig ga met een goedkeuring tot dekhengst. Maar wat zou de meerwaarde worden als hij dekhengst is? Toch ook de centjes? Ofwel dan de ego van de eigenaar?

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-10 19:27

nee goedgekeurd worden voor de dekdienst betekend dat het dier het RAS kan verbeteren en is dus een meerwaarde voor het stamboek :)

met een sterrilisatie haal je niet de hormonen uit een merrie, met een castratie dat wel bij een hengst.
De twee ingrepen zijn niet te vergelijken :)

Gentlegiant

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-10 19:28

_Marinke_ schreef:
Ik ben 18, heb eentje staan die dit jaar 2 wordt. Ben er nog niet over uit of ik bezig ga met een goedkeuring tot dekhengst. Maar wat zou de meerwaarde worden als hij dekhengst is? Toch ook de centjes? Ofwel dan de ego van de eigenaar?

Ik denk toch de centjes
Maar voor mij is mijn ''motto''
geld maakt niet gelukkig maar wel handig om te hebben

het gaat me elk geval absolut niet om het ego

Maar ik denk ook in wat voor ras je zit

Als ik met de haflinger hengsten mee op pad ga keuringen etc daar is het helemaal niet heb het nog niet mee gemaakt dat mensen het van de daken afschreeuwt ofja niet er zijn 2 personen die dit wel doen ken ze verder niet heb er ook geen behoefte aan om ze te kennen

Maar als ik bij het KWPN kom en meega met mijn ouders nou dan heb je dat dus wel

het verschild dus ook per ras

Mij moeder zegt als jij zo gaat doen vliegen de hengsten er perdirect uit of jij mag niet meer met ze werken
mijn moeder heeft een ''hekel'' aan dat soort types van he kijk mij nu

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-10 19:33

Ik doe het niet voor de centjes en niet voor mn ego. Ik doe mee aan keuringen voor de lol, de hengstenkeuring hoort daar dus ook bij. Maar dat wil niet zeggen dat ik een afgekeurde hengst ruin, er zal dan alleen niet mee gedekt worden.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-10 19:38

LADPR schreef:
Ik doe het niet voor de centjes en niet voor mn ego. Ik doe mee aan keuringen voor de lol, de hengstenkeuring hoort daar dus ook bij. Maar dat wil niet zeggen dat ik een afgekeurde hengst ruin, er zal dan alleen niet mee gedekt worden.

maar waarom zou je hem niet laten ruinen dan??

_Marinke_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-04-10 19:41

Kim, het ras verbeteren? Denk dat jij ook wel artikelen hebt gelezen van het algemen fokbeleid? Daarin merk je gewoon, zeker als je er meerdere hebt gelezen met verschillende kijk op dingen, dat er toch veel hypes en modes aan te pas komen. Wat vinden wij als mensen mooi???

Tja, een sterilisatie zou wel betekenen geen hengstigheid meer, ken wel merrie's die dan verdomd lastig kunnen worden. Menig iemand er heel goed mee zien lopen worstelen!!

LADPR, ik vraag me dan toch wel af of mensen dan ook niet meer een veulen uit een merrie gaan fokken die duidelijk totaal geen kans maakt om ook maar een premie te krijgen.. :D

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-10 19:46

feit is dat als een hengst goedgekeurd is voor de dekdienst dat er dan "deskundigen" vinden dat de hengst een verrijking kan zijn voor het ras. :)

nee hoor een sterrilisatie betekend niet dat er geen hengstigheid meer is, dat betekend slechts dat er geen rijpe eieren zijn die bevrucht kunnen worden. Om de hormoonhuishouding van een merrie te beinvloeden moet de hele baarmoeder eruit, en dat zijn behoorlijke ingrepen :)

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-10 19:52

Ik zou een hengst hengst laten als deze een ggk dekhengst zou zijn. Maar gezien ik niet geintresseerd ben in het hele stamboek gebeuren hoef ik dus geen hengst.

Maar persoonlijk als ik een veulen koop zou ik die toch tot 3 á 4 jaar hengst laten. Vind een hengst mooier uitgroeien dan een hengst zonder ballen(op jonge leeftijd) en ja dat is voor het mooi. Maar gezien ze in die 3 á 4 jaar gewoon in een opfok kunnen zullen ze daar niet kwa sociaal gedrag onder lijden en eigelijk niet in contact hoeven komen met hengstige merrie's is er dus ook niet zozeer een reden om ze meteen te castereren.

Een hengst hoeft niet persee moeilijker te zijn dan een merrie of ruin. Ligt geheel aan de opvoeding en de zogenaamde hengstenstreken vind ik eerder een slecht opgevoede hengst.
Maar waarom zou je een hengst in verleiding laten brengen door langs hengstige merrie's te moeten en dat kun je toch bijna niet uit de weg gaan als je wedstrijden rijdt of zelfs als je een bosritje maakt overal kunnen hengstige merrie's zijn en vind ik het onnodig om ze daar mee incontact te brengen terwijl ze er toch niet op mogen.

Als ik me niet vergis is een sterrilisatie niet zo simpel als een casteratie en dus ook meteen een reden om merrie's niet zo snel te stereliseren. Kan er ook naast zitten.
Maar een casteratie stelt niet zo heel veel voor en kost ook niet zo veel. Dus ik zou niet inzien om een hengst onnodig in verleiding van merrie's te brengen terwijl ze er dus toch niets mee mogen doen.

Espie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-10 19:54

ras vebeteren laat mijn niet lachen
ze gaan fokken met mindere merrie s
en wat zie wordt de hengst op wacht gezet omdat de veulens tegen vallen die die voor de keuring komen.
er wordt naar een aantal veulens gekekken.
hengst wordt geruind.
zie je de andere nakomlingen enkele jaren later het heel goed in de sport doen. en er dus zeker wel goeie nakomelingen er zijn

dan is het jammer dat die hengst geruind is :o

_Marinke_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-04-10 19:57

KiWiKo schreef:
feit is dat als een hengst goedgekeurd is voor de dekdienst dat er dan "deskundigen" vinden dat de hengst een verrijking kan zijn voor het ras. :)

nee hoor een sterrilisatie betekend niet dat er geen hengstigheid meer is, dat betekend slechts dat er geen rijpe eieren zijn die bevrucht kunnen worden. Om de hormoonhuishouding van een merrie te beinvloeden moet de hele baarmoeder eruit, en dat zijn behoorlijke ingrepen :)

En dat is juist wat er bij een sterrilistatie gebeurt ;)
En deskundigen? Het zijn mensen.. en mensen zijn dieren die met mode en hypes mee gaan! ;)

Espie, totally met jou eens! :D Vandaar dat ik ook het sterriliseren erbij haal van merrie's..... als er nou merrie's zijn die totaal niet voor een premie in aanraking komen. Er wordt toch echt mee gefokt dan nog......

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-10 19:58

Espie schreef:
ras vebeteren laat mijn niet lachen
ze gaan fokken met mindere merrie s
en wat zie wordt de hengst op wacht gezet omdat de veulens tegen vallen die die voor de keuring komen.
er wordt naar een aantal veulens gekekken.
hengst wordt geruind.
zie je de andere nakomlingen enkele jaren later het heel goed in de sport doen. en er dus zeker wel goeie nakomelingen er zijn

dan is het jammer dat die hengst geruind is :o

kan jij vinden, deskundigen denken daar anders over :)

ik heb daar geen mening over, ik fok niet :)

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-10 20:00

Ja dat is aan de hengstenhouders toch Espie?

Ze hoeven toch niet elke merrie te accepteren? Als ik niet achter een combi sta verzoek ik ze vriendelijk een andere hengst te zoeken. Mag toch aannemen dat andere hengstenhouders dat ook doen.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-10 20:01

_Marinke_ schreef:
KiWiKo schreef:

En dat is juist wat er bij een sterrilistatie gebeurt ;)
En deskundigen? Het zijn mensen.. en mensen zijn dieren die met mode en hypes mee gaan! ;)

Espie, totally met jou eens! :D Vandaar dat ik ook het sterriliseren erbij haal van merrie's..... als er nou merrie's zijn die totaal niet voor een premie in aanraking komen. Er wordt toch echt mee gefokt dan nog......

ik weet wat een sterilisatie doet :) :) en die veranderd niks aan de hormoonhuishouding :) :)

Dat er met niet goedgekeurde merries gefokt word is net zo dom als met niet goedgekeurde hengsten fokken :D :D

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-10 20:03

LADPR schreef:
Ja dat is aan de hengstenhouders toch Espie?

Ze hoeven toch niet elke merrie te accepteren? Als ik niet achter een combi sta verzoek ik ze vriendelijk een andere hengst te zoeken. Mag toch aannemen dat andere hengstenhouders dat ook doen.

ik hoop het :D :D zou wel zo moeten zijn.

Ik weet dat het bij Totilas wel zo werkt in iedergeval......... dekking van totilas is gelijk aan een sollicitatiegesprek voor de functie van onze nieuwe premier zowat :D :D

_Marinke_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-04-10 20:04

Juist Kim, daar ben ik het dus ook totaal mee eens over dat fokken! Maar goed het gebeurt wel, en wordt veel sneller en makkelijker geaccepteert. ;)

Ik ben stiekem wel heel erg benieuwd bij welke dieren jij dan een sterrilistatie hebt meegemaakt? En wat je ervaring erbij is? En heb je er misschien een studie of iets bij gedaan? Ben daar gewoon heel benieuwd naar nu. Niet aanvallend, gewoon naar de kennis.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-10 20:04

_Marinke_ schreef:
Juist Kim, daar ben ik het dus ook totaal mee eens over dat fokken! Maar goed het gebeurt wel, en wordt veel sneller en makkelijker geaccepteert. ;)

Ik ben stiekem wel heel erg benieuwd bij welke dieren jij dan een sterrilistatie hebt meegemaakt? En wat je ervaring erbij is? En heb je er misschien een studie of iets bij gedaan? Ben daar gewoon heel benieuwd naar nu. Niet aanvallend, gewoon naar de kennis.

uehmmmzzz bij mezelf??? :D :D :D

_Marinke_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-04-10 20:08

Oké, maar that's all? :D (niet banketstaaf bedoeld ofzo hoor :+ )
Maar niet bij honden, katten, etc.? Ook geen studie's, da's etc. gehoord?

Of zelfs hele boekwerken nageslagen?
Mijn neef studeert voor DA, die heeft me ook haarfijn uitgelegd wat een sterrilisatie precies is. En ja alles wordt weggehaald (bij mensen zal het dan wellicht anders liggen en gaan! :D ) maar goed, heb het nu over dieren. Daarmee haal je dus ook de hormonen weg, en hengstigheid of loops zijn etc.

Meerdere DA's hebben dit overigens bevestigt.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-10 20:11

ik ben zelf gesterilisseerd, kweet wat het doet :)

Over mijn eerdere stellling met betrekking tot ego baasje :0

Kijk eens in je eigen profiel, bovenaan staat Discovery....... MET de vermelding HENGST :)

daaronder staan nog twee ponies, slechts aangeduid als zij en hij.......... :)

Gentlegiant

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-10 20:12

Een steralisatie is een moeielijkere ingreep omdat je inwendig aan het werk moet en bij een hengst grotendeels aan de buitenkant

Daarom is mijn stiefvader ook gesteriliseerd en niet mijn moeder
bij het vrouwenlijke geslacht is het vaak ook pijnlijker...

Bij merrie's kun je toch een een zogehete knikker in de baarmoeder laten plaatse?

En tegen hengstigheid kun je laten spuiten dit word veelal op de renbaan gebruikt

_Marinke_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-04-10 20:14

En waarom? Zijn "paspoortje" staat erin.
Het is ook mijn eerste eigen paardje, en bij toeval een hengst eigenlijk. Was niet specifiek op zoek naar een hengst, wel een jonkie.

De 2 pony's die daarna volgen zijn pony's die ik gereden heb voor iemand anders. En met een verhaaltje, niet met een paspoortje. Ook omdat het niet mijn eigen pony's zijn, ik heb hun papier niet en wil en kan niet een volledig paspoortje geven. Hoe graag ik het had gewild. Maar ik vertel waarom zij speciaal voor mij zijn. Disco wordt verder ook gewoon vermeld met hij, als ik het over hem heb. :)

En er staat zielig klein onderaan het paspoortje; Hengst niet HENGST bovenaan in grote rode letters :+

Amber_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-10 20:18

Zolang een hengst goed te hanteren blijft, en gewoon leven leid.. Kan hij gewoon hengst blijven vind ik.
Laatst bijgewerkt door Amber_ op 18-04-10 20:19, in het totaal 1 keer bewerkt

_Marinke_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-04-10 20:18

En over dat sterriliseren, juist omdat het zo'n ingreep is wordt het neit toegepast. Echter bij kleine huisdieren is het volledig geaccepteerd en doet men het zo! Terwijl het net zo'n grote ingreep is en blijft.

Kim, bij mensen zal het wellicht anders werken. Althans dat is mijn mening, en mijn bevinding. Lijkt mij dat een DA wel weet waar die het over heeft? En helemaal als meerdere DA's dit bevestigen? Ik was toen namelijk nog otnzettend jong wist niet wat het inhield en uit nieuwsgierigheid vroeg ik het. Zo doende is mij dat ook verteld...... maar goed, het ging mij er meer om en dat heb ik ook paar keer aangeduid. Stel mocht het bij merrie's net zo makkelijk gaan als bij hengsten, zouden er dan werkelijk net zo veel merrie's gesteriliseerd worden om dezelfde redenen als hengsten gecastreerd worden? Daar ging het mij om. Ik kan me niet voorstellen dat dit zou gebeuren.. waarom bij hengsten dan wel?

Gentle, het staat er met gewone letters en zoals ik zei als een paspoortje. Jeetje, zou ik een totaal onvolledig paspoortje van de 2 pony's moeten maken? Waar heel vaak - of x of onbekend staat ofzo? Dat vind ik niet lijken, en niet kunnen tegen over de eigenaar...........

Amber_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-10 20:20

Ik meld mij dan ook gelijk, met een niet goed gekeurde Fjordenhengst, Toot. :Y) .

Ik heb sinds 4 maanden oud veulen, en hij word volgende maand 4 jaar oud. Helaas is hij vorige maand Vetenair Afgekeurd door een (tijdelijke) verdraaide bal. Toch blijft hij hengst :j,

Waarom ?
Waarom niet :D ? Ik heb het geluk dat ik een eigen stuk wei + stal huur en geen last heb van anderen. Toot staat met mijn Fjordenruin Fjordy samen in de wei. Dit gaat tot nu toe nog super goed. Daarnaast heb ik hem net ingereden en is hij nu 3x mee geweest naar onderlinge wedstrijdjes. Het is oppassen, en daar let ik ook goed op. Maar hij is super te handelen en zeker met training word het alleen maar beter. :j

Ik castreer hem wel, als hij straks niet meer samen kan met mijn ruin of hij niet te rijden valt.
Maar zolang hier geen sprake van is, blijft hij hengst. <3

http://i42.tinypic.com/160rnd1.jpg

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-10 20:25

_Marinke_ schreef:
En over dat sterriliseren, juist omdat het zo'n ingreep is wordt het neit toegepast. Echter bij kleine huisdieren is het volledig geaccepteerd en doet men het zo! Terwijl het net zo'n grote ingreep is en blijft.

En over wat voor kleine huisdieren hebben we het nu dan? Poezen misschien maarja die blijven maar doorfokken als je ze niet stereliseert en nog meer zwerfkatten is nogal overbodig. Gezien er al veel te veel zijn die maar rond zwerven.
Ken voor de rest weinig kleine huisdieren die gestereliseerd worden. Alleen als het medisch noodzakerlijk is.