Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
KiWiKo schreef:Als ik het wel eens heb over de meerwaarde van hetr houden van een hengst. Dan komen er alleen maar eigenaar dingen boven. WAT is de meerwaarde voor het paard zelf om hem hengst te houden, daar is tot nu toe nog niet een keer een antwoord op gegeven.........
KiWiKo schreef:dabedoelik![]()
kijk gewoon eens in dit topic wat de leeftijd is van de mensen die menen dat ze een hengst hengst moeten houden
_Marinke_ schreef:Ik ben 18, heb eentje staan die dit jaar 2 wordt. Ben er nog niet over uit of ik bezig ga met een goedkeuring tot dekhengst. Maar wat zou de meerwaarde worden als hij dekhengst is? Toch ook de centjes? Ofwel dan de ego van de eigenaar?
KiWiKo schreef:feit is dat als een hengst goedgekeurd is voor de dekdienst dat er dan "deskundigen" vinden dat de hengst een verrijking kan zijn voor het ras.![]()
nee hoor een sterrilisatie betekend niet dat er geen hengstigheid meer is, dat betekend slechts dat er geen rijpe eieren zijn die bevrucht kunnen worden. Om de hormoonhuishouding van een merrie te beinvloeden moet de hele baarmoeder eruit, en dat zijn behoorlijke ingrepen
Espie schreef:ras vebeteren laat mijn niet lachen
ze gaan fokken met mindere merrie s
en wat zie wordt de hengst op wacht gezet omdat de veulens tegen vallen die die voor de keuring komen.
er wordt naar een aantal veulens gekekken.
hengst wordt geruind.
zie je de andere nakomlingen enkele jaren later het heel goed in de sport doen. en er dus zeker wel goeie nakomelingen er zijn
dan is het jammer dat die hengst geruind is
_Marinke_ schreef:KiWiKo schreef:feit is dat als een hengst goedgekeurd is voor de dekdienst dat er dan "deskundigen" vinden dat de hengst een verrijking kan zijn voor het ras.![]()
nee hoor een sterrilisatie betekend niet dat er geen hengstigheid meer is, dat betekend slechts dat er geen rijpe eieren zijn die bevrucht kunnen worden. Om de hormoonhuishouding van een merrie te beinvloeden moet de hele baarmoeder eruit, en dat zijn behoorlijke ingrepen
En dat is juist wat er bij een sterrilistatie gebeurt
En deskundigen? Het zijn mensen.. en mensen zijn dieren die met mode en hypes mee gaan!
Espie, totally met jou eens!Vandaar dat ik ook het sterriliseren erbij haal van merrie's..... als er nou merrie's zijn die totaal niet voor een premie in aanraking komen. Er wordt toch echt mee gefokt dan nog......
LADPR schreef:Ja dat is aan de hengstenhouders toch Espie?
Ze hoeven toch niet elke merrie te accepteren? Als ik niet achter een combi sta verzoek ik ze vriendelijk een andere hengst te zoeken. Mag toch aannemen dat andere hengstenhouders dat ook doen.
_Marinke_ schreef:Juist Kim, daar ben ik het dus ook totaal mee eens over dat fokken! Maar goed het gebeurt wel, en wordt veel sneller en makkelijker geaccepteert.
Ik ben stiekem wel heel erg benieuwd bij welke dieren jij dan een sterrilistatie hebt meegemaakt? En wat je ervaring erbij is? En heb je er misschien een studie of iets bij gedaan? Ben daar gewoon heel benieuwd naar nu. Niet aanvallend, gewoon naar de kennis.
_Marinke_ schreef:En over dat sterriliseren, juist omdat het zo'n ingreep is wordt het neit toegepast. Echter bij kleine huisdieren is het volledig geaccepteerd en doet men het zo! Terwijl het net zo'n grote ingreep is en blijft.