Jaarling, pas nieuw maar bijt, schopt, en is opdringerig

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Sandravm

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-10 12:47

Ik kan best begrijpen wat je bedoelt. Ik heb zelf ook een hengstveulen van 10,5 maand en hij begint ook hengstengedrag te vertonen.

Bijten is hij al lang afgeleerd, maar hij durf ook nog met zijn kont te draaien en te bokken en dat vooral wanneer hij schrik heeft. Bij ons ligt hooi en stro boven de stallen en wanneer we bijstrooien, laten wij dit door een gat in de stal vallen. De eerste weken sprong hij als een zot in het rond. Na een tijdje gaat het veel beter en is hij rustiger. Ik praat tegen hem en dat helpt.

Het kan goed zijn dat hij nu meer last heeft van hengstengedrag dan waar hij vroeger stond. Niet alle merries komen in de winter hengstig.

Betreffende het buiten laten. Ik zou proberen om hem te leiden aan de longeertouw met een panieksluiting. Laat hem los in de bak en blijf niet aan het touw hangen. Laat hem gewoon zijn gang gaan en breng dan de pony die naast hem staat naar de bak. Normaal gezien, zal je jaarling naar hem toe komen en hang hem dan terug aan het longeertouw. Respect met een zweepje afdwingen kan geen kwaad.

Zelf zou ik niet veel tijd aan hem besteden met verzorgen, borstelen enzo totdat hij je meer vertrouwd.

Zorg dat je hem gewoon kan laten lopen, dan kun je hem ook laten castreren.

sjattukuh25

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-10 14:41

Bedankt weer voor jullie reacties,

Daks bedankt dat je even voor me opkwam. Ik maak er verder ook geen woorden meer aan vuil aan dergelijke reacties. Ik heb mijn best gedaan om het uit te leggen en daarmee houdt het dan voor mij op.

Even update van mijn bezoekje aan mijn jaarling:

Ik kom net weer terug, en ben ongeveer 1,5 uur bij hem geweest in de stal. Heb hem een nieuw halster moeten kopen want door al het gesodemieter als ik het zo even mag noemen heb ik over het hoofd gezien dat zijn halster veel te strak zat. Dit had hij ook om bij zijn vorige eigenaresse, jammer dat hij daarmee heeft moeten lopen. Vandaag gaan we proberen met de pensioneigenaar te praten over van alles, ook met name of hij bereid is mijn jaarling iedere morgen een uur in de bak te doen. Hij heeft zelf een hele grote hengst en die brengt en haalt ie zelf ook uit de bak, andere dames die daar rondlopen en de paarden verzorgen nemen zelf niet die hengst dus we gaanhet voorleggen aan de pensioneigenaar. Hij heeft nu een nieuw halster dus dat kan al geen irritaties meer veroorzaken.

Ik heb er weliswaar ( Lach niet ) bekans een drei kwartier over gedaan om dat halster over zijn hoofd te krijgen. Iedere keer als ik het over zijn neus wilde schuiven sloeg hij zijn hoofd naar boven en daarna moest ik opletten want dan wilde die me bijten. Uiteindelijk na veel moeite en geduld gelukt. Ik heb toch geprobeerd een borstel erbij te pakken en hem een beetje daarmee geaiid over zijn hals, Hmm word ie helemaal bazig van en helaas beet ie bijna alleen was ik te laat met reageren.

Uiteindelijk heb ik hem de zweep in zijn mond gegeven en wat was die toen mak als een lammetje, logisch natuurlijk, hij wilt wat te spelen hebben en ineens was ie dominant af. ( Op stal staan doet hem geen goed en maakt alles van kwaad tot erger, IK WEET HET )

Toch, ondanks het gegeven feit dta hij op stal staat was hij helemaal zoet met het zweepje, ik kon hem ineens overal aaien en het boeide hem niet meer. Hij maakte wel ineens veel speeksel aan door te zabbelen op het zweepje, maar ik heb hem maar ff gelaten en hij sloeg een paar keer met zijn hoofd, echt speelgedrag, was wel even leuk. Heeft wat kuil gekregen daarna van mij en toen wat brok.

Maar hij vind het drie keer niks als ik weg loop bij de stal, ik ging de borstel halen in de zadelkamer en hij schreeuwt het gewoon uit, vervolgens hoor ik een enorme knal, volgens mij heeft ie behoorlijk even tegen de box aan geschopt, ( Ja, vind je het gek als ie alleen maar op stal staat???? NEE, vind het niet gek) Ik geef er alleen mee aan dat hij een soort van verlatingsangst heeft en zich op deze manier behoorlijk expressief uitdrukt.

Vanavond ga ik weer naar hem toe, ik blijf zo lang iedere dag twee keer gaan totdat hij heeft wat ie moet hebben, met de pensioneigenaar praten en meer ligt op het moment niet in mijn macht.

Voor de mensen met bepaalde opmerkingen: Als je alle mogelijkheden hebt zoals jaren lange ervaring, de ruimte, niemand die je beperkt ineens in je doen en laten en nog beter je hebt een merrie, en niet in het verleden een zoveel negatieve ervaringen hebt opgedaan waardoor je nu wel twee keer zo goed op let, JA, dan is het gemakkelijk gezegd vanuit jullie oogpunt, een jaarling moet niet op stal,

Als ik nou zo stronteigenwijs was en ik was er fel tegen dan had ik dit topic niet geplaatst en had ik gedaan wat mij het beste uit kwam, integendeel weet ik heel goed wat wel en wat niet moet, helaas zijn niet altijd alle mogelijkheden bruikbaar als bepaalde Doordachte situaties ineens gedwarsboomd worden.

Hoop dat degene die mij nog een snuggere reactie wilt geven eerst twee keer nadenkt alvorens een reactie te plaatsen. Ik stel advies op prijs, anders was ik hier niet maar als jullie continu in herhaling vallen, keer op keer, Hoe kan ik dan ooit leren hoe het wel moet, daar er niet met oplossingen gegooid word maar met al reeds gestelde feiten???

Daks

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-10 15:59

Citaat:
Daks bedankt dat je even voor me opkwam. Ik maak er verder ook geen woorden meer aan vuil aan dergelijke reacties. Ik heb mijn best gedaan om het uit te leggen en daarmee houdt het dan voor mij

Ik kan er niet tegen als mensen antwoorden plaatsen die al eerder gezegd zijn en geen toevoeging hebben. Ik hoop voor je dat de pensioeneigenaar je wilt hebben. Anders wil ik wel een dag langskomen om je te helpen want ik begrijp eruit dat jij er zo niet uitkomt.

sjattukuh25

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-10 16:09

Hey Tnx, aardig van je om je hulp aan te bieden,

Als het me echt qua regelen niet gaat lukken dan maak ik desnoods een afspraak met iemand die normaal gesproken les geeft maar dat deze me dan helpt uiteraard tegen betaling.

Ik ga er wel van uit dat ik het op stal kan regelen. Alleen je weet nooit exact hoe de wind waait hè!

Het vervelende voor ons is vaak dat wij de moeilijke acties ondervinden net zoals afgelopen zaterdag, mijn vriend riep een jongen erbij die iedere dag daar werkt, hij haalt de jaarling uit de bak en toen was er niets aan de hand. Wij hele verhalen aan het vertellen wat er gebeurde, die jongen pakt 'm vast en loopt zo mee. Moet ik er wel bij zeggen dat mijn jaarling zich een half uur daarvoor volledig heeft laten gaan in de bak, dus allicht dat ie mak was. Toch ondanks dat ie het eerste moment goed deed, wilde die jongen hem terug op stal zetten, en zelfs hij hield hem bijna niet omdat mijn jaarling te hard liep. Duidelijk geen manieren noch wetende dat hij schuin achter hem moest lopen. De jongen zette mijn jaarling stil en riep dat hij de baas was, echter zat er toch nog teveel snelheid in waardoor hij bekans schuin tegen het paard moest aanlopen om hem terug te houden.

Achteraf vroeg hij ons: Hoezo een merrie castreren??? Ik vertelde hem dat het een hengst is, en toen wist ie niets meer te zeggen: meer een verklarende blik waarom mijn jaarling zo deed.

We gaan het eerst bij de pensioneigenaar proberen, en anders heb ik nog wel iemand op het oog die normaal gesproken lesgeeft en als die dat niet wil doen dan kan ik echt zeggen: Houston We Have a Problem

Daks

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-10 16:14

sjattukuh25 schreef:
Hey Tnx, aardig van je om je hulp aan te bieden,

Als het me echt qua regelen niet gaat lukken dan maak ik desnoods een afspraak met iemand die normaal gesproken les geeft maar dat deze me dan helpt uiteraard tegen betaling.

Ik ga er wel van uit dat ik het op stal kan regelen. Alleen je weet nooit exact hoe de wind waait hè!

Het vervelende voor ons is vaak dat wij de moeilijke acties ondervinden net zoals afgelopen zaterdag, mijn vriend riep een jongen erbij die iedere dag daar werkt, hij haalt de jaarling uit de bak en toen was er niets aan de hand. Wij hele verhalen aan het vertellen wat er gebeurde, die jongen pakt 'm vast en loopt zo mee. Moet ik er wel bij zeggen dat mijn jaarling zich een half uur daarvoor volledig heeft laten gaan in de bak, dus allicht dat ie mak was. Toch ondanks dat ie het eerste moment goed deed, wilde die jongen hem terug op stal zetten, en zelfs hij hield hem bijna niet omdat mijn jaarling te hard liep. Duidelijk geen manieren noch wetende dat hij schuin achter hem moest lopen. De jongen zette mijn jaarling stil en riep dat hij de baas was, echter zat er toch nog teveel snelheid in waardoor hij bekans schuin tegen het paard moest aanlopen om hem terug te houden.

Achteraf vroeg hij ons: Hoezo een merrie castreren??? Ik vertelde hem dat het een hengst is, en toen wist ie niets meer te zeggen: meer een verklarende blik waarom mijn jaarling zo deed.

We gaan het eerst bij de pensioneigenaar proberen, en anders heb ik nog wel iemand op het oog die normaal gesproken lesgeeft en als die dat niet wil doen dan kan ik echt zeggen: Houston We Have a Problem

Ok meer overdonderd dus. Als houston een probleem heeft weet je me te vinden. Maar ik kan pas een keer in het weekend omdat ik wel een stukje moet rijden

sjattukuh25

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-10 16:16

Hey echt fijn dat je je hulp aanbiedt, zal het zeker in mijn achterhoofd houden.

Daks

Re: Jaarling, pas nieuw maar bijt, schopt, en is opdringerig

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-10 10:29

hoe is het gister gegaan.

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-10 16:04

sja, respect moet je verdienen , ook bij , of zeker bij jonge dieren, zeker jonge dieren die minder sociaal gehuisvest worden (dus veel stal en weinig op de groep) zullen in de omgang nog wel eens wat moeilijker kunnen zijn , omdat het buiten de tijd dat we als mensen er mee bezig zijn, totaaal niet opgevoed word door de groep/kudde
en in principe dus een achterstand oploopt wat betreft sociale ontwikkeling
als je het heel theoretisch gaat bekijken, is het gewoon logica
als je het heel praktisch gaat bekijken trouwens ook :+

soieso snoepjes weglaten, de groep in met dat dier en er zelf even wat minder aan doen ,
als je al met het beestje aan de slag gaat , doe dat dan in korte momentjes
even 5 minuutjes hier en 5 minuutjes daar
hoefje optillen, borsteltje erover, even de paddock/wei/bak uitlopen aan een touwtje, rondje lopen van 100 meter en klaar
tis een jonkie met het concentratie en absorptie vermogen van een kleuter... verwacht er niet veel van.
ben soieso van mening dta je eerder te veel dan te weinig doet met die jonkies(gewoon even algemeen genomen)
en soieso heel duidelijk en consequent zijn in wat je ook doet met hem ...
boem is ho en plons is water
ik begrijp dat je zo vriendelijk mogelijk wil zijn, maar je moet ook wle zo hard als nodig is zijn ...
bijten is bij mij gewoon een tik , daarna ook weer direct verder alsof er niets aan de hand is, over je heen proberen te lopen , is direct wegsturen uit je eigen ruimte...
schoppen...sja, dan kunnen ze bij mij ook een skup onder de kont terug verwachten
we hebben er hier 1 op stal met een sociale achterstand , vanaf spenen een jaar alleen gestaan , ze word in mei 3
en mevrouw gaat nu wel steeds beter(ze word steed makkelijker en betrouwbaarder) maar die zal ook af en toe nog eens testen met door je heen proberen te lopen, maar dan mag ze van mij direct de 100 meter sprint in haar achteruit gaan doen ... maar dat ze steeds beter gaat heeft niet alleen met onze omgang te maken, maar net zoveel, of beter gezegd, meer met het feit dat ze in de groep staat met een paar hele goede opvoeders :)

haflingertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-10 16:21

Jeetje wat een brutaal veulen!
Ik heb je een pb gestuurd met stallen in zuid limburg waar het hele jaar door weidegang mogelijk is..
En een opfok in zuid limburg.
Ik hoop dat je er wat aan hebt!

sjattukuh25

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-10 16:23

Hey Daks, gisteravond ook weer op stal geweest. Eigenaar was er niet. Damn. Vanmorgen weer op stal geweest eigenaar was naar de gemeente iets regelen.
Heb tegen het neefje gezegd dat we hem vanmiddag bellen voor een gesprek, even kijken wanneer ie dan tijd heeft.

Gisteravond een jollybal bij hem op stal gehangen, hij vond het geweldig. Vanmorgen heb ik hem helemaal kunnen borstelen weliswaar tussen de tralies door, maar het lukte en hij draaide iedere keer zijn kont naar mij toe om geborsteld te worden.

Ondanks dat hij op stal staat moet ik toch zeggen dat we vooruit gaan. Zelfs mijn vriend ziet verbetering. Bij mij bijt ie niet meer door de tralies omdat ie nu weet dat ie geen snoepjes meer krijgt, naar mijn vriend bijt ie nog wel helaas, maar die is ook veel minder met hem bezig.

Men kan zeggen wat ze willen: maar ondanks dat ie op stal staat hebben we saampjes heel wat bereikt, juist door veel met hem bezig te zijn op een speelse manier. Ik geef hem eten, ik speel met hem met het zweepje, we spelen met de jollybal, we borstelen en masseren, we vertellen hele verhalen naar elkaar, want ook hij hinnikt zachtjes als ik hem aai. Dus waarom teveel bezig zijn met hem als ie juist nu die afleiding nodig heeft???

Hij word niet gedrild ofzo. We hebben lol samen en dat merk ik ook aan hem. Ik heb zelfs zijn raampjes in de stal gewassen zodat ie beter naar buiten kan kijken.

Laat me maar teveel bezig zijn met hem, ik zie dat het goed gaat en ik hoef bijna geen tik meer uit te delen, nu zeggen dat hij terug moet en hij gaat terug, verwachten doe ik niet van hem ik krijg het kado juist omdat ik ondanks dat ie op stal staat heel goed voor hem ben.

Daks

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-10 16:29

sjattukuh25 schreef:
Hey Daks, gisteravond ook weer op stal geweest. Eigenaar was er niet. Damn. Vanmorgen weer op stal geweest eigenaar was naar de gemeente iets regelen.
Heb tegen het neefje gezegd dat we hem vanmiddag bellen voor een gesprek, even kijken wanneer ie dan tijd heeft.

Gisteravond een jollybal bij hem op stal gehangen, hij vond het geweldig. Vanmorgen heb ik hem helemaal kunnen borstelen weliswaar tussen de tralies door, maar het lukte en hij draaide iedere keer zijn kont naar mij toe om geborsteld te worden.

Ondanks dat hij op stal staat moet ik toch zeggen dat we vooruit gaan. Zelfs mijn vriend ziet verbetering. Bij mij bijt ie niet meer door de tralies omdat ie nu weet dat ie geen snoepjes meer krijgt, naar mijn vriend bijt ie nog wel helaas, maar die is ook veel minder met hem bezig.

Men kan zeggen wat ze willen: maar ondanks dat ie op stal staat hebben we saampjes heel wat bereikt, juist door veel met hem bezig te zijn op een speelse manier. Ik geef hem eten, ik speel met hem met het zweepje, we spelen met de jollybal, we borstelen en masseren, we vertellen hele verhalen naar elkaar, want ook hij hinnikt zachtjes als ik hem aai. Dus waarom teveel bezig zijn met hem als ie juist nu die afleiding nodig heeft???

Hij word niet gedrild ofzo. We hebben lol samen en dat merk ik ook aan hem. Ik heb zelfs zijn raampjes in de stal gewassen zodat ie beter naar buiten kan kijken.

Laat me maar teveel bezig zijn met hem, ik zie dat het goed gaat en ik hoef bijna geen tik meer uit te delen, nu zeggen dat hij terug moet en hij gaat terug, verwachten doe ik niet van hem ik krijg het kado juist omdat ik ondanks dat ie op stal staat heel goed voor hem ben.

Ok beter dat je hem een beetje heb kunnen poetsen.Kan je hem niet gewoon in stal poesten met zijn halster om en dan het touw i keer door de trailies heen en dan vasthouden. leert hij gelijk een beetje vasstaan. Ik hoop voor je dat de stal eignaar je wilt hebben anders weet je me te vinden. Laat ze maar lekker praten jij doet wat jij het beste vind voor het paard. heb je vragen stel ze maar weet meestal wel antwoord erop

sjattukuh25

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-10 16:32

Hey daks,

HIj zou gewend zijn om vast te staan, echter wilde ik eerst bereiken dat ik hem degelijk kon aanraken op zijn tempo. Gewoon los in de box, dit gaat goed, volgende stap is inderdaad vastzetten.

Het was ter voorkoming van bang zijn als ik hem nu ineens borstel en vast zet tegelijk, nu doe ik het in fases zodat ie alles een voor een gaat accepteren, en dat gaat tot nu toe heel goed mag ik wel zeggen.

Daks

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-10 16:36

Ok als hij het al weet dan hoeft hij het niet te leren. Maar daks kon het ook en heeft het ook weer puur uit uitproberen weer moeten leren net zoals voetjes geven. dus ik zou wel zo snel mogelijk hem gaan poesten in zijn stal met het halster om en dat jij hem vasthoud. Kan je ook gelijk af en toe aan het halster een pasje terug zetten een keer een rondje lopen in je stal. Komt alleen maar beter uit

sjattukuh25

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-10 16:53

is ook helemaal waar, zodra het poetsen goed gaat ook met vaststaan dan pas zal ik door de stal heen lopen, hahaha, heeft voor mij ook even nodig voordat ik vertrouw dat ik in zijn stal kan lopen.

Ben niet gauw een schijterd verre van dat eigenlijk, maar hij heeft eenmaal zijn "kunstjes" al laten zien en dan gauw je niet gauw de stal in, maar komt allemaal goed, hopen dat het zo goed blijft gaan uiteraard met een snel uitzicht op weidegang want anders zal het niet goed gaan.

Daks

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-10 16:56

Ik begrijp dat je een beejte angstig bent maar laat dat maar niet merken. Is makkelijker gezegd dan gedaan hihi. Word hij nu wel gemest enzo?? en hoe lang staat hij nu binnen. Mag ook via pb natuurlijk :o om verder commentaar uit te sluiten

sjattukuh25

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-10 17:15

Nee hoor ben niet bang voor commentaar. Uiteindelijk ligt het aan de mensen zelf of ze er commentaar op geven daar men kan lezen dat de situatie eenmaal anders is gelopen als dat we voor ogen hadden.

Hij staat nu 6 dagen binnen. En jazeker word hij er gemest, hij krijgt daar op stal de hele dag door bekans ruwvoer, zoals andere paarden op de wei kunnen grazen krijgt hij z'n benodigde ruwvoer. Het is alleen lastig om begrip daar op stal te krijgen daar men gewoon gewend is dat andere jaarlingen ook binnen staan. Die van de eigenaar op stal staan toch ook al een beste tijd binnen ook omdat ze natuurlijk hengst zijn. Is uiteraard niet mijn pakkie an, maar bedoel er alleen mee aan te geven dat het dan des te lastiger is om begrip te krijgen als ik vind dat hij naar buiten moet.

Daks

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-10 17:19

sjattukuh25 schreef:
Nee hoor ben niet bang voor commentaar. Uiteindelijk ligt het aan de mensen zelf of ze er commentaar op geven daar men kan lezen dat de situatie eenmaal anders is gelopen als dat we voor ogen hadden.

Hij staat nu 6 dagen binnen. En jazeker word hij er gemest, hij krijgt daar op stal de hele dag door bekans ruwvoer, zoals andere paarden op de wei kunnen grazen krijgt hij z'n benodigde ruwvoer. Het is alleen lastig om begrip daar op stal te krijgen daar men gewoon gewend is dat andere jaarlingen ook binnen staan. Die van de eigenaar op stal staan toch ook al een beste tijd binnen ook omdat ze natuurlijk hengst zijn. Is uiteraard niet mijn pakkie an, maar bedoel er alleen mee aan te geven dat het dan des te lastiger is om begrip te krijgen als ik vind dat hij naar buiten moet.

Jaar daar heb je helemaal gelijk aan en dan bedoel ik dat begrip hé. Mijn paardje staat ook binnen maar gaat overdag zo'n uurtje of 4 naar buiten en savond's staat hij nu ong een uur buiten. Maar ik zou nu aangezien hij al 6 dagen binnestaat niet meer te lang wachten hoor. en dat commentaar ja ze lezen niet goed voordat ze posten maar gelukkig trek je je er niet veel van aan.

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-10 20:33

ik zou ook zeggen snoepjes gewoon weglaten, is voor niks nodig.
Hij moet jouw privé-ruimte respecteren, dit wil zeggen hij moet zijn afstand van je bewaren, mag nooit komen duwen, bijten, dreigen, ed, .........
Zoiets kan je echt vrij snel aanleren, dit mag niet lang duren, normaal kent zo'n paardje dit binnen het uurtje training, uiteraard moet het dan nadien nog weken doorgetraind worden om dit dan ook te bevestigen, maar dit zal je nadien nog wel eens moeten herhalen, jonge paarden dagen uit, testen hun grenzen, .....

Wachtff

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-10 14:04

Royen schreef:
snoepjes weglaten?

en ten tweede: hem de wei in laten en zelf op een stoel in de wei gaan zitten, hem niet aankijken, lekker een boek lezen. Hij valt aan: maak je groot en geef een luide brul en ga weer zitten. Net zolang todat ie aan je snuffelt en rustig is. Probeer hem dan te aaien.

Duurt een maand of 2 maanden of een half jaar. Maar hij moet jou gaan vertrouwen en als veilig zien, hij ziet je nu als: 'meisje geeft snoepjes, veilig voel ik me niet want ze slaat ook als ik snoepjes eet'.
Een paard denkt anders dan jou en heeft geen tijdsbesef, dus geduld is hier belangrijk ;)

Heey, jij had gereageerd op mijn berichtje hier en zei: meisje slaat als ik snoepjes geef'. Maar ik wilde alleen duidelijk maken dat een jong paard vaak het één met het ander (eh....kom niet op het woord :+) oh ja, vergelijkt...nee...dat is het ook niet. Naja, je begrijpt denk ik wel wat ik wilde zeggen ;)

Ten tweede legde ik het uit aan een kind, blijkbaar ben je een vrouw dus had het ff verkeerd ingeschat :P

Zo te zien had ik het helemaal verkeerd ingeschat want hij bleek achteraf dus brutaal en niet onzeker. Ik hoop dat alles nu is opgelost of dat je het aan het oplossen bent zoals ik in het topic lees ;)

Ik heb mijn jaarling merrie vergeleken met die van jou, en doordat ik bovenstaande 1x heb gedaan, was alles duidelijk en opgelost als ik problemen met haar kreeg.

Veel plezier met je aanwinst! :D

sjattukuh25

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-10 14:23

hallo royen,

fijn dat je er toch even op terug bent gekomen. ik snap heel goed wat je bedoelt, het paard zou alles met elkaar associëren onder het mom ik krijg snoepjes van je, maar je deelt ook tikken uit, en dat zou juist averechts kunnen werken. snoepjes zijn gelukkig allang weg en ik kan nu wel zeggen dat hij een stuk minder probeert te bijten. af en toe nog eens, maar ach weet je, hij is nog jong en moeten niet verwachten dat hij een verstand en concentratievermogen heeft van een volwassen paard.

toen wij allemaal jong waren bleven we ook met regelmaat het bloed onder de nagels van onze ouders halen, zo ook een paard. Daarbij is het wel belangrijk dat je het paard hoe jong het ook is idd in het gareel probeert te houden, door consequent te zijn want zij kunnen idd meer schade aanrichten bij ons als wij bij hun.

bedankt nog voor je reactie.

Wachtff

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-10 14:28

associëren was inderdaad het woord waar ik niet op kon komen :P
Mijn merrie (nu bijna 2 jaar) probeert ook weleens te bijten dus kan het me helemaal voorstellen, veel suc-6 met je jaarling ;)

Heb je ook een leuke foto van hem?

sjattukuh25

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-10 19:52

sjattukuh25

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-10 19:57

BPVS

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-10 20:32

Ben jij dat die met hem op de foto staat?
Ook als jij het niet bent, dat meisje straalt met dr hele houding uit dat ze bang voor hem is.

sjattukuh25

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-10 20:35

ik ben dat inderdaad niet nee. Zijn twee meiden die mij geholpen hebben hem vanmiddag in de bak te zetten.

ging een stuk beter als vorige week maar ze hadden hem wel met z'n tweeën vast en ging goed en ben blij dat ze het voor me gedaan hebben. HIj trappelde wel wat en schrok nog wel, en liet echt merken dat hij een ventje was.