Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja
Citaat:Daks bedankt dat je even voor me opkwam. Ik maak er verder ook geen woorden meer aan vuil aan dergelijke reacties. Ik heb mijn best gedaan om het uit te leggen en daarmee houdt het dan voor mij
sjattukuh25 schreef:Hey Tnx, aardig van je om je hulp aan te bieden,
Als het me echt qua regelen niet gaat lukken dan maak ik desnoods een afspraak met iemand die normaal gesproken les geeft maar dat deze me dan helpt uiteraard tegen betaling.
Ik ga er wel van uit dat ik het op stal kan regelen. Alleen je weet nooit exact hoe de wind waait hè!
Het vervelende voor ons is vaak dat wij de moeilijke acties ondervinden net zoals afgelopen zaterdag, mijn vriend riep een jongen erbij die iedere dag daar werkt, hij haalt de jaarling uit de bak en toen was er niets aan de hand. Wij hele verhalen aan het vertellen wat er gebeurde, die jongen pakt 'm vast en loopt zo mee. Moet ik er wel bij zeggen dat mijn jaarling zich een half uur daarvoor volledig heeft laten gaan in de bak, dus allicht dat ie mak was. Toch ondanks dat ie het eerste moment goed deed, wilde die jongen hem terug op stal zetten, en zelfs hij hield hem bijna niet omdat mijn jaarling te hard liep. Duidelijk geen manieren noch wetende dat hij schuin achter hem moest lopen. De jongen zette mijn jaarling stil en riep dat hij de baas was, echter zat er toch nog teveel snelheid in waardoor hij bekans schuin tegen het paard moest aanlopen om hem terug te houden.
Achteraf vroeg hij ons: Hoezo een merrie castreren??? Ik vertelde hem dat het een hengst is, en toen wist ie niets meer te zeggen: meer een verklarende blik waarom mijn jaarling zo deed.
We gaan het eerst bij de pensioneigenaar proberen, en anders heb ik nog wel iemand op het oog die normaal gesproken lesgeeft en als die dat niet wil doen dan kan ik echt zeggen: Houston We Have a Problem
sjattukuh25 schreef:Hey Daks, gisteravond ook weer op stal geweest. Eigenaar was er niet. Damn. Vanmorgen weer op stal geweest eigenaar was naar de gemeente iets regelen.
Heb tegen het neefje gezegd dat we hem vanmiddag bellen voor een gesprek, even kijken wanneer ie dan tijd heeft.
Gisteravond een jollybal bij hem op stal gehangen, hij vond het geweldig. Vanmorgen heb ik hem helemaal kunnen borstelen weliswaar tussen de tralies door, maar het lukte en hij draaide iedere keer zijn kont naar mij toe om geborsteld te worden.
Ondanks dat hij op stal staat moet ik toch zeggen dat we vooruit gaan. Zelfs mijn vriend ziet verbetering. Bij mij bijt ie niet meer door de tralies omdat ie nu weet dat ie geen snoepjes meer krijgt, naar mijn vriend bijt ie nog wel helaas, maar die is ook veel minder met hem bezig.
Men kan zeggen wat ze willen: maar ondanks dat ie op stal staat hebben we saampjes heel wat bereikt, juist door veel met hem bezig te zijn op een speelse manier. Ik geef hem eten, ik speel met hem met het zweepje, we spelen met de jollybal, we borstelen en masseren, we vertellen hele verhalen naar elkaar, want ook hij hinnikt zachtjes als ik hem aai. Dus waarom teveel bezig zijn met hem als ie juist nu die afleiding nodig heeft???
Hij word niet gedrild ofzo. We hebben lol samen en dat merk ik ook aan hem. Ik heb zelfs zijn raampjes in de stal gewassen zodat ie beter naar buiten kan kijken.
Laat me maar teveel bezig zijn met hem, ik zie dat het goed gaat en ik hoef bijna geen tik meer uit te delen, nu zeggen dat hij terug moet en hij gaat terug, verwachten doe ik niet van hem ik krijg het kado juist omdat ik ondanks dat ie op stal staat heel goed voor hem ben.
sjattukuh25 schreef:Nee hoor ben niet bang voor commentaar. Uiteindelijk ligt het aan de mensen zelf of ze er commentaar op geven daar men kan lezen dat de situatie eenmaal anders is gelopen als dat we voor ogen hadden.
Hij staat nu 6 dagen binnen. En jazeker word hij er gemest, hij krijgt daar op stal de hele dag door bekans ruwvoer, zoals andere paarden op de wei kunnen grazen krijgt hij z'n benodigde ruwvoer. Het is alleen lastig om begrip daar op stal te krijgen daar men gewoon gewend is dat andere jaarlingen ook binnen staan. Die van de eigenaar op stal staan toch ook al een beste tijd binnen ook omdat ze natuurlijk hengst zijn. Is uiteraard niet mijn pakkie an, maar bedoel er alleen mee aan te geven dat het dan des te lastiger is om begrip te krijgen als ik vind dat hij naar buiten moet.
Royen schreef:snoepjes weglaten?
en ten tweede: hem de wei in laten en zelf op een stoel in de wei gaan zitten, hem niet aankijken, lekker een boek lezen. Hij valt aan: maak je groot en geef een luide brul en ga weer zitten. Net zolang todat ie aan je snuffelt en rustig is. Probeer hem dan te aaien.
Duurt een maand of 2 maanden of een half jaar. Maar hij moet jou gaan vertrouwen en als veilig zien, hij ziet je nu als: 'meisje geeft snoepjes, veilig voel ik me niet want ze slaat ook als ik snoepjes eet'.
Een paard denkt anders dan jou en heeft geen tijdsbesef, dus geduld is hier belangrijk