Je paard belonen(maar hem dan pijn doen)

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Horsea_nl

Re: Je paard belonen(maar hem dan pijn doen)

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-10 22:54

ik ben het met zsasa eens. paarden zijn tegenwoordig van suiker.. kunnen niets meer hebben

als jij een paard een schopt verkoopt is het zielig, en als hij jou dan toevallig een schop verkoopt? die zijn veel harder hoor!

come on, een klopje. heb nog nooit een paard daar negatief op zien reagaeren

corina21

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-10 22:57

mij hebben ze dat geleerd om je paard aaiend te blonen,
mijn instructeur stond daar op.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-10 22:59

_Lott schreef:
ik ben het met zsasa eens. paarden zijn tegenwoordig van suiker.. kunnen niets meer hebben

als jij een paard een schopt verkoopt is het zielig, en als hij jou dan toevallig een schop verkoopt? die zijn veel harder hoor!

come on, een klopje. heb nog nooit een paard daar negatief op zien reagaeren

en ook ik ga daarin mee....

Wat een gezeur tegenwoordig toch. Is er iets dat ruiters "tegenwoordig" doen dat wel goed is?

Als een paard schrikt van een klopje op de hals heb je IMO wel wat anders om je zorgen over te maken dan dat klopje.

Franciska15

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-10 23:02

Ik klop een paar keer stevig op de schouder/hals, omdat ik weet dat ze dat fijner vind.. Een kroeltje door de manen of op dr schoft doet haar niets. Als ik haar op de hals/schouder klop gaan de oortjes naar voren en krijg ik aandacht terug. Daarnaast, dit kent ze ook als beloning, het gaat gepaard met goedzo ;)

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-10 23:05

Bizar eigelijk, dat we zelfs willen bepalen voor een paard wat hij een beloning zou moeten vinden :+

Ik zie weinig paarden die dat geklets als een beloning zien :n De meeste tolereren het gewoon maar.

corina21

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-10 23:07

is eigenlijk zo,
als ej paard iets verkeerds doet dan geef je heb een klap op zijn nek als hij bijt ofzo,
en als hij dan braaf is geef je dezelfde klap als beloning,
hoe moet een paard het verschil ervan merken?

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-10 23:08

Geef jij je paard een klap op de hals als die bijt?
Zou me ernstig verbazen dat ie dat snapt. :D

corina21

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-10 23:10

goh nee daar is mijn vriendin weer,
mijn paard bijt niet was een voorbeeld,

Springert

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-10 23:10

Een paar jaar geleden las ik daar een stukje over, en daar werd geschreven dat paarden dat niet prettig schijnen te vinden. Er stond dat ze het veel fijner vinden als je wat aait over de nek, omdat dat heel veel zou lijken op het besnuffelen wat paarden elkaar doen. Of het waar is weet ik niet, maar sinds die dag als ik een paard beloon doe ik inderdaad altijd aaien en nooit meer kloppen. Heel soms klop ik ze wel maar dan heel voorzichtig. Sommige dingen vergeet je nooit als je ze gelezen hebt, en iedere keer dat ik een paard wil belonen schiet gelijk dat stukje door mijn hoofd.

corina21

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-10 23:14

MarcelDufour schreef:
Een paar jaar geleden las ik daar een stukje over, en daar werd geschreven dat paarden dat niet prettig schijnen te vinden. Er stond dat ze het veel fijner vinden als je wat aait over de nek, omdat dat heel veel zou lijken op het besnuffelen wat paarden elkaar doen. Of het waar is weet ik niet, maar sinds die dag als ik een paard beloon doe ik inderdaad altijd aaien en nooit meer kloppen. Heel soms klop ik ze wel maar dan heel voorzichtig. Sommige dingen vergeet je nooit als je ze gelezen hebt, en iedere keer dat ik een paard wil belonen schiet gelijk dat stukje door mijn hoofd.

dit heb ik inderdaad ook eens gelezen met dat besnuffelen.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-10 23:23

sammy1 schreef:
goh nee daar is mijn vriendin weer,
mijn paard bijt niet was een voorbeeld,

Blij dat jij je frustraties (waar die dan ook vandaan mochten komen) aan de kant hebt kunnen zetten dat ik je vriendin weer kan wezen.

als je een paard dat bijt op de hals zou slaan heeft sowieso weinig zin vrees ik. Dan snap ik idd dat ie beloning met straf gaat verwarren.

Mindfields

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-10 00:17

arno8 schreef:
Bramasole schreef:
Als ik daar naar moet kijken, kan ik het paard beter niet meer rijden want ook dat voelt behoorlijk vreemd en onwennig voor alle paarden die er niet op getraind zijn. En zo zijn er nog veel meer voorbeelden te noemen. Ik denk dat een paard zich daar helemaal niet aan stoort en er ook helemaal niet mee bezig is. Als ik soms zie wat voor een klappen en glijers er in de weide voorbij komen kan ik een paar kloppen in de hals prima verantwoorden aan mezelf.

Ik hoop niet dat deze discussie ook al richting 'dan kun je net zo goed niet paardrijden' wordt getrokken....

Dat is namelijk een non-argument.

Het is al heel wat dat onze paarden zich laten berijden, dus het MINSTE dat we kunnen doen is het rijden voor hen zo aangenaam mogelijk te maken. Dat we 'toch al' op ze rijden, is geen excuus om dan gelijk maar nergens meer over na te denken bij wat we doen, ik hoop dat je dat met me eens bent.

Nogmaals: wat voor extra moeite kost het om een paard te belonen met iets dat hij in beginsel al fijn vindt? Waarom moet een paard per se koste wat kost leren dat een klap op de hals een beloning is?

Stel dat ik mijn paard per se wil aanleren dat een zachte zweepslag tussen de oren 'goed zo' betekent, zou dat logisch zijn? Ik ben er van overtuigd dat het me zou lukken. Dan ben ik dus een tijd bezig om hem niet meer bang te laten zijn voor een zweepslag tussen de oren en na een tijd kan ik het aan een snoepje of iets dergelijks koppelen en snapt hij dat een zweepslag tussen de oren goed nieuws is.

Maar waarom zou ik dat zo willen bereiken, als ik hetzelfde zonder training kan bereiken door hem in z'n schoft te krauwelen?

Dank u, ben het hier geheel mee eens.

Mindfields

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-10 00:18

MarcelDufour schreef:

Zijn we het toch maar weer mooi eens dus.

Suelza

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-10 00:22

Dat stukje heb ik inderdaad ook gelezen! Was een interessant stukje tekst, maar oh zo logisch als je erover nadenkt...

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-10 00:29

Vind dat zo een grote onzin. Werd altijd misselijk als ik een ruiter zag die haar paard na een parcour werkelijk gewoon een breuk probeerde te kletsen. Zo onnodig en zo overduidelijk onkunde. Simpelweg misplaatste traditie, net als alles links doen. Men wil het paard wel rechtrichten maar blijven hem alsnog in de rest van alle handelingen eenzijdig belasten. Dan werk je het proces toch tegen? En dan zijn ze vaak ook nog eens te stijf om eens aan de andere kant van het paard op te kunnen stappen. Ook opzadelen, ik doe het hoofdstel gewoon aan, maakt mij en mijn pony verder niet uit van welke kant dat gebeurd, zolang er maar geen tuig in ogen komt en geen oren bekneld raken. En wonder boven wonder, er gebeurd verder niets, hij heeft geleerd dat hij tijdens het op- en aftuigen gewoon stil moet blijven staan en dat slaan met het hoofd slaan uit den boze is. Dus het heeft ook geen educatief nadeel. Singelen gebeurd ook van twee kanten. Zo voorkom je ruw en teveel aansingelen in één keer en hangt je singel ook nog eens mooi gelijk. En enige wat het meeste links gebeurd is het paard leiden, omdat je langs een weg je paard weg van het verkeerd wilt hebben. Op het erf neem ik het dan veel minder serieus. Dat hele linkse is een traditie die komt uit de cavalarie. De sabel hing links en dus zou hij bij alles wat rechts gebeurde in de weg zitten. Hebben wij een sabel? Nee, en een eventuele zweep is licht en zit los in onze hand. Dus waarom nog die traditie. Het paard maakt het geen bal uit zolang het allemaal maar rustig, vriendelijk en correct gebeurd.

Uums

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-10 00:59

Typisch inderdaad, als je er bij stil staat :j

Tijdens het uitstappen loop ik trouwens vaak naast m`n paarden (lijkt me prettiger voor hen). Misschien ook wel onzin, maar ze ogen dan vrij tevreden :D

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-10 01:16

ik ben dus wel opgegroeid met die klets in de nek
heb het altijd raar gevonden en toch zag ik het veel om me heen
ook later nog

als een paard zelfs een vlieg op zijn huid kan voelen waarom moet ik hem dan meppen om te vertellen dat hij iets goeds gedaan heeft?

ik beloon ieder paard anders, net waar hij van houdt
de ééne heeft graag een kriebeltje met een lief woord en de ander liever twee flinken aaien weerskanten langs de hals, de derde wil stevig gekrabbeld worden en van de vierde ben ik het nog aan het uitzoeken

Emerald

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-10 01:47

Ik erger me daar ook al zo lang aan. Sommige mensen gaan echt te ver vind ik. Zo reed ik een keer met mijn paard in de bak en aan de andere kant van de rijbaan werd een paard beloond door haar berijder. Nou ja, beloond............Ze klopte hem zo hard op de hals, dat mijn paard, 40 meter verderop van schrik met 4 benen van de grond sprong. Nou was mijn paard (pre)wel gevoelig, maar niet zo dat ie van elk geluid een rolberoerte kreeg. Hij was windkracht 7-8 proof, dus een neuroot was het echt niet. Hij schrok zich echter wel wezenloos van deze zogenaamde beloning. Ik maakte een subtiele opmerking en dat werd niet gewaardeerd. Gevolg: Paard kreeg nog meer 'beloningen', harder deze keer om maar te laten zien dat ie het echt wel fijn vond. :n Het paard ging er in elk geval niet blijer van kijken om het maar zachtjes uit te drukken. En dit was een ervaren ruiter........

Ik ben ook opgegroeid met klopjes, maar ons werd geleerd dat niet met vlakke hand te doen. Altijd een holte creeeren en dan aan de andere kant van de hals te belonen. (voor het geval het paard zijn hoofd omhoog deed.) Ik gaf altijd veel liever een aai of een kriebeltje. Uit gewoonte ook wel eens een zacht klopje, maar dat was echt een zachtje klopje..

Springert

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-10 10:09

Ayasha schreef:
Geef jij je paard een klap op de hals als die bijt?
Zou me ernstig verbazen dat ie dat snapt. :D

Als mijn paard bijt krijgt 'ie een knal voor zn kop!
Het liefst zou ik hem terugbijten, maar dan zit mn mond vol met haar. :))

Shanelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-10 10:13

Hahaha ik verbaas me ook vaak over het feit dat menig paard kan blijven rechtstaan nadat hun ruiters hen belonen met iets wat op kipfiletjes plat meppen lijkt :D

Zelf geef ik af en toe een zacht klopje, maar gewoonlijk aai ik hem aan zn hals of aan zn schoft, soms een kriebel tussen zn oren, vind hij wel lekker!

Kelly_Taco

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-10 10:19

Als ik mijn paard zo zou belonen dan lig ik meteen op de grond ook :j

Hij zou zich wezenloos schrikken en denken dat ik hem straf door hem te slaan.

Ik beloon hem door hem lieve woordjes te te fluisteren als ik op zijn rug zit..
Als ik naast hem sta dan krijgt hij ook de lieve woordjes en een aai onder zijn kin (gaat hij helemaal voor staan :+ )

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-10 10:22

(Overdrijven is trouwens ook een vak :) De meest uitzinnige superlatieven komen langs... maar blijkbaar zijn paarden toch niet zulke watjes en maken ze er zelf niet zo'n drukte van. Je mag het er best oneens zijn hoor, maar veel extremer dan 'niet zo handig, kan ook anders' is het echt niet. We hebben het niet over een vooropgezette vorm van zware fysieke mishandeling, en de dingen een beetje in perspectief zien is best handig.)

Kelly_Taco

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-10 10:28

Jij mag best even op mijn paardje zitten en hem flink belonen op zijn hals hoor O:)

zandor2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-10 14:55

ALs je je paard een klopje geeft is daar nix mis mee hoor!!
Als je het uit je enhousiasme doet omdat je blij bent ,
dan voelt je paard ook die blije energie,
paarden voelen alles aan!!
En zie het als een schouder klop,

_Zsazsa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-10 14:56

Ik denk dat voor deze discussie verder gaat een limiet gemaakt moet worden van wat nou hard slaan is. kijk je kan zo hard meppen als je wil op de hals met je platte hand, pijn gaat het niet doen. Het geluid zal meer op effect op leveren waar ze trouwens ook snel aan wennen...

Als mijn paard al gaat schrikken van een paar klappen die iemand anders aan zijn paard geeft, ga ik toch even een schriktraining overwegen.. op de weg hoor je namelijk velen hardere klappen/geluiden. Met name op concour! Trailers die open en dicht, slaande deuren, hard lachende mensen, applaus, vallende balken, je beugel tegen de bakrand en zo kan ik nog wel doorgaan, veeeeeel harder allemaal dan die klop op de hals.. maar goed dat is maar net hoe de gevoeligheid van je paard is, en wat jij je paard hebt geleerd om als beloning te zien. mijn paarden gaan nog steeds niet dood van de klop op de hals, ook niet van een enthousiaste pets waar dan ook... moeten ze maar aan wennen..

Wellicht ook de reden waarom al mijn paarden 90% bomproof zijn, heerlijk toch!