Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
_Lott schreef:ik ben het met zsasa eens. paarden zijn tegenwoordig van suiker.. kunnen niets meer hebben
als jij een paard een schopt verkoopt is het zielig, en als hij jou dan toevallig een schop verkoopt? die zijn veel harder hoor!
come on, een klopje. heb nog nooit een paard daar negatief op zien reagaeren
MarcelDufour schreef:Een paar jaar geleden las ik daar een stukje over, en daar werd geschreven dat paarden dat niet prettig schijnen te vinden. Er stond dat ze het veel fijner vinden als je wat aait over de nek, omdat dat heel veel zou lijken op het besnuffelen wat paarden elkaar doen. Of het waar is weet ik niet, maar sinds die dag als ik een paard beloon doe ik inderdaad altijd aaien en nooit meer kloppen. Heel soms klop ik ze wel maar dan heel voorzichtig. Sommige dingen vergeet je nooit als je ze gelezen hebt, en iedere keer dat ik een paard wil belonen schiet gelijk dat stukje door mijn hoofd.
sammy1 schreef:goh nee daar is mijn vriendin weer,
mijn paard bijt niet was een voorbeeld,
arno8 schreef:Bramasole schreef:Als ik daar naar moet kijken, kan ik het paard beter niet meer rijden want ook dat voelt behoorlijk vreemd en onwennig voor alle paarden die er niet op getraind zijn. En zo zijn er nog veel meer voorbeelden te noemen. Ik denk dat een paard zich daar helemaal niet aan stoort en er ook helemaal niet mee bezig is. Als ik soms zie wat voor een klappen en glijers er in de weide voorbij komen kan ik een paar kloppen in de hals prima verantwoorden aan mezelf.
Ik hoop niet dat deze discussie ook al richting 'dan kun je net zo goed niet paardrijden' wordt getrokken....
Dat is namelijk een non-argument.
Het is al heel wat dat onze paarden zich laten berijden, dus het MINSTE dat we kunnen doen is het rijden voor hen zo aangenaam mogelijk te maken. Dat we 'toch al' op ze rijden, is geen excuus om dan gelijk maar nergens meer over na te denken bij wat we doen, ik hoop dat je dat met me eens bent.
Nogmaals: wat voor extra moeite kost het om een paard te belonen met iets dat hij in beginsel al fijn vindt? Waarom moet een paard per se koste wat kost leren dat een klap op de hals een beloning is?
Stel dat ik mijn paard per se wil aanleren dat een zachte zweepslag tussen de oren 'goed zo' betekent, zou dat logisch zijn? Ik ben er van overtuigd dat het me zou lukken. Dan ben ik dus een tijd bezig om hem niet meer bang te laten zijn voor een zweepslag tussen de oren en na een tijd kan ik het aan een snoepje of iets dergelijks koppelen en snapt hij dat een zweepslag tussen de oren goed nieuws is.
Maar waarom zou ik dat zo willen bereiken, als ik hetzelfde zonder training kan bereiken door hem in z'n schoft te krauwelen?
MarcelDufour schreef:Een paar jaar geleden las ik daar een stukje over, en daar werd geschreven dat paarden dat niet prettig schijnen te vinden. Er stond dat ze het veel fijner vinden als je wat aait over de nek, omdat dat heel veel zou lijken op het besnuffelen wat paarden elkaar doen. Of het waar is weet ik niet, maar sinds die dag als ik een paard beloon doe ik inderdaad altijd aaien en nooit meer kloppen. Heel soms klop ik ze wel maar dan heel voorzichtig. Sommige dingen vergeet je nooit als je ze gelezen hebt, en iedere keer dat ik een paard wil belonen schiet gelijk dat stukje door mijn hoofd.
Het paard ging er in elk geval niet blijer van kijken om het maar zachtjes uit te drukken. En dit was een ervaren ruiter........

)
De meest uitzinnige superlatieven komen langs... maar blijkbaar zijn paarden toch niet zulke watjes en maken ze er zelf niet zo'n drukte van. Je mag het er best oneens zijn hoor, maar veel extremer dan 'niet zo handig, kan ook anders' is het echt niet. We hebben het niet over een vooropgezette vorm van zware fysieke mishandeling, en de dingen een beetje in perspectief zien is best handig.)