Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
ilse86 schreef:ok, maar hoe los je het dan op dat ze alsnog met de kont naar je toe komt en je de stal uit wil dreigen?
en dat gehap vanuit het niets?
Anya schreef:Ilse het lijkt me dat je een ander probleem hebt.
Zoek hulp!
Anya schreef:ja helemaal eens, maar als ik het zo lees denk ik net dat Ilse dat begrijpt. Dus ik zou zeggen zoek hulp van iemand die je wat basiskennis 'hoe denkt een paard' bijbrengt. En dan ook wat basiskennis 'gedrag van een paard lezen'.
Dat bedoel ik met zoek hulp.
Paardentango schreef:Kan dat ?
Als ik zo door de problemen heensurf die hier vaak staan zie ik heel veel tips en adviezen in de trend van 'geef hem een flink pak op zijn donder, trap hem zo hard je kunt en sla hem maar eens flink op zijn kop'.
Mij raakt het, het doet me verdriet als ik die oplossingen lees. waarom? Omdat mijn ervaringen anders zijn en ik al vroeg geleerd heb dat ik iedere vorm van geweld tegenover, en vroeger waren dat pony's, weer terugkreeg. Wat ik de pony's leerde door zelf te trappen en te slaan was dat trappen en slaan normaal is. Als voorbeeldgedrag voor hen en ik was nietde wijze mens maar een gewelddadige mens(je). De trap die ik gaf op een moment waarop ik dat noodzakelijk vond kwam op een heel ander moment ook bij me terug. Het was normaal geworden om elkaar te trappen en te slaan.
Het was het punt van geen weg meer terug. No point of return.
In ons landje zijn aardig wat paarden en vooral pony's die, op latere leeftijd, best wel levensgevaarlijk gedrag vertonen. Trappen naar mensen en soms daar behoorlijk in doorgaan, steigerende paarden die op kinderen afkomen aan de longe, hoe gevaarlijk dat is kun je alleen maar bedenken.
Bijten, trappen en aanvallen lijkt soms wel normaal paardengedrag.
Is er een verband tussen wat mensen de paarden aanleren, hoe goed bedoeld ook, en het verloop van de ontwikkeling van een paard. Van veulen, puber tot volwassene.
Maar wat vinden jullie, zou het mogelijk zijn om met veel minder geweld met paarden om te gaan?
Zou het helpen om dat niet met geweld op te lossen maar met creatief nadenken over paarden?
Er zijn altijd heel veel oplossingen mogelijk voor één probleem toch.
Het is een beetje lang verhaal geworden, sorry daarvoor.
Paardentango schreef:Lees even bij in koffiepauze.
Even reageren op de laatste post van Breghje waar ik niet precies van begrijp of er nu een vraag ligt of een verhaal over hoe zij de dingen aanpakt.
Ik ben niet degen die antwoord kan geven op problemen, ik kan hoogstens laten zien dat ik het 'anders' aanpak waar ik voor mijn gevoel veel plezier aan heb.
Misschien een contra vraag: Zijn we als mens, door de ogen van een paard, soms misschien een beetje opdringerig, we verwachten best veel, vrienden zijn, onderdanig zijn, luisteren naar commando's ec. Wat als het paard zegt 'he, doe eens gewoon daar' en je luistert niet. Daardoor kan een paard soms niet meer subtiel reageren maar kan het nog maar één ding doen. Jou (niemand persoonlijk) heel duidelijke vertelen dat het paard geen zin in je heeft.
Dat hoeft niet altijd een afgang te zijn, in de context van de rechters in ons eigen hoofd, maar kan soms een stapje terug opleveren. Een stap waar je even over na kan denken, en vragen stellen.
Waarom gebeurt dit?
Wat is de aanleiding van dit gedrag?
Hoe kan ik dat aansturen, en moet ik dat nu doen of eerst eens nadenken over hoe ik als mens me opstel tegenover een paard.
Zomaar wat vragen die misschien interessant zouden kunnen zijn en die je kunnen confronteren met de verschillen tussen mens en paard. Wetende dat we beide kunnen leren, en aan de relatie kunnen werken.
Zoiets?
ilse86 schreef:Hoi PT,
Ik het een tweejarige staan die gigantisch aan het uitproberen is. Vorige week heb ik m even een lekkere poetsbeurt gegeven. Dat vindt ze echt heerlijk. Daarna wilde ik haar manen verzorgen. Even wat ontklittingsgel erin en een borsteltje erdoor. Dat vond ze eng (nog nooit gedaan), dus ze draait de kont toe en wil me zo de stal uitmeppen.
Ook hapt ze om de haverklap.
Verder is het een schat van een paard dat altijd in is voor een knuffeltje. Echt vaag. Weet jij hoe ik dit gedrag kan voorkomen?
ilse86 schreef:het was geen spuitbus. gewoon gel die ik op mijn hand had.
het gaat ook om het happen. hoe ga je daarmee om? het ene moment knuffelt ze, het andere moment hapt ze. ik moet me dan inhouden haar geen tik voor de snuit te geven.
ilse86 schreef:verder is ze heel braaf hoor. en ninx, dat gedreig is dus al gebeurd. ik wist niet dat ik het niet in gesloten ruimte moest doen. ik heb haar in haar stalletje gepoetst enzo. en nadat ik haar manen had geborsteld, begon ze te dreigen. ik begrijp het dus wel, maar het leed was al geschiedsnap je? en ik wilde weten hoe jij in zo'n geval zou reageren
Monica_1987 schreef:Ik zelf schrik meer van de problemen die mensen hebben met paarden. Die ze 9 van de 10 keer volgens mij zelf veroorzaken.
Ninx schreef:Wanneer een paard gericht aanvalt, oeioeioei... wat is er dan al heel veel verkeerd gegaan in het traject voorafgaand aan het aanvallen. Heel triest, ook vervelend voor jou wanneer jij het moet oplossen.
Voordat een paard gaat aanvallen is er al zoveel gebeurd... jakkie.
peer2005 schreef:Ninx schreef:Wanneer een paard gericht aanvalt, oeioeioei... wat is er dan al heel veel verkeerd gegaan in het traject voorafgaand aan het aanvallen. Heel triest, ook vervelend voor jou wanneer jij het moet oplossen.
Voordat een paard gaat aanvallen is er al zoveel gebeurd... jakkie.
Dat hoeft helemaal niet automatisch hoor, daar zit een hoop nuance inIk begon eens met een vierjarige merrie waarvan ik de achtergrond goed kende, nooit iets shockerends meegemaakt. Maar wél een super eigenzinnig koninginnetjes karakter, van pa en ma meegekregen. Ik kwam op dag 1 de paddock in en ze vloog me aan. Gelukkig had ik een halster in de hand wat ik op niet al te subtiele wijze op haar edele hoofdje deed neerdalen
´t was kiezen of delen. Daarna nooit meer een probleem in de omgang gehad, het werd een gevoelig, lief en gezeglijk paard.
Kore schreef:Weet je zeker dat ze dat gevoelig, lief, gezeglijk en tegelijkertijd temperamentvol paard niet allang was en is gebleven?
Is flauw natuurlijk, want iets van het moment, maar het is niet ondenkbaar dat ze gewoon van je schrok of dat jij net een beetje te snel naar binnen wandelde.
Silence schreef:Ik heb gekozen voor (absoluut) nee.
Ik ben van heel ver gekomen met Silence en daar is geen slaan of schoppen aan te pas gekomen
En daardoor is het niet minder goed gegaan.
Ook hij had tijd en vertrouwen nodig en dat krijgt hij door de manier waarop ik het gedaan heb en niet met geweld. Dan waren we juist nog verder van huis geweest.
peer2005 schreef:Kore schreef:Weet je zeker dat ze dat gevoelig, lief, gezeglijk en tegelijkertijd temperamentvol paard niet allang was en is gebleven?
Is flauw natuurlijk, want iets van het moment, maar het is niet ondenkbaar dat ze gewoon van je schrok of dat jij net een beetje te snel naar binnen wandelde.
Tuurlijk heb je gelijk, dat karakter bezat ze in wezen al, echter nog niet tov mensen. Ze had haar hele leven op de begrazing gedaan en hoefde nooit iets te doen wat over haar eigen grenzen ging. Het was wel een gerichte aanval, zoiets herken ik namelijk wel.
Citaat:Paard komt op je afgestormd met oren plat, mond wijd open en die gaat echt geen kaart spelen
Silence schreef:Citaat:Paard komt op je afgestormd met oren plat, mond wijd open en die gaat echt geen kaart spelen
Zoals ik heb gedaan. Beginnen bij de meest simpele basis die je je maar kunt bedenken.
Zo simpel, dat je jezelf af gaat vragen waar je hemelsnaam mee bezig bent.
Zodat er respect onderstaat van beide kanten.
Als dat er is, krijg je zulke situaties niet.
Alleen dat kost heel veel tijd, moeite en geduld.
Iets waar de nodige ruiters geen zin in hebben en tja....dan is agressie de makkelijkste manier natuurlijk.
Alane schreef:PT je begint al met het bestuderen van kuddes in het wild, de paarden waar wij mee omgaan zijn niet in een gemngde kudde grootgebracht, meestal met een paar leeftijdgenootjes of de oudsten zijn 2 jaar en ook opgevoed door jongelingen die max2 jaar zijn.
Ik ben het met je eens dat ze anderen bekijken wat te doen en wat te laten, maar of ze de mens daarin volgen geloof ik niet, wel de andere paarden op stal/weide...
Alane schreef:In het begin krijgt een veulen ook een harde duw, por, tik bijt van de moeder met de bijbehorende lichaamstaal, de volgende keer hoeft mams maar te dreigen, houding aan te nemen en veulen weet wat er bedoelt wordt, en de andere paarden spreken diezelfde taal. Bij mijn paarden op de weide zie ik het ook, keer staartzwiepen, terug lopen, been optillen en de boodschap komt over...
Alane schreef:Neem jonge veulens, leg die een hand op de achterhand en ze bokken en/of schoppen, doen ze 1 X en ze krijgen een schup onder de kont terug, 2e X vinden ze het oke dat je het doet, en staan stil...
Alane schreef:Niet alles is met de mantel der liefde te bedekken, dan zul je wel eerst duidelijk moeten hebben gemaakt waar de grensen liggen en wat je bedoelt met NEE of Foei of Laat dat...
Monica_1987 schreef:Ik zelf schrik meer van de problemen die mensen hebben met paarden. Die ze 9 van de 10 keer volgens mij zelf veroorzaken.
Monica_1987 schreef:Maar het blijven onvoorspelbare beesten van zo'n 500 kilo. Die kunnen best wat hebben en ze zijn niet zo sielig als sommige denken.