paard slaan? -update pag 14

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

YelaBrenda11

Re: paard slaan?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-10 22:32

girly_1,

ja klopt, er was dit keer niemand bij , misschien is het een risico , maar ik heb me voorgenomen om dit 1 keer per dag te oefenen;)

ik moet nu weg , maar spreek je misschien morgen verder;)

girly_1

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-10 22:36

Is goed meisje,
spreek je later.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-10 23:42

1133 schreef:
ik kan niet lang blijven , ik ben er zo weer.
maar er is iig een ding dat ik wil zeggen .

dus al die topsportruiters, en andere mensen die hun paard in de winter binnen hebben staan , moeten geen paard nemen omdat ze een paard maanden per jaar niet zo veel het land op kunnen ..

sorry hoor .

Nou, daar zit best wat in, ja. Want er zijn meerdere alternatieven dan weiland. Paddocks bijvoorbeeld. :)*
Ik vind het persoonlijk schandalig als je een paard zo lang opsluit. Daar is pas geen enkel excuus voor.
En dat is pas oneerlijk. ;(

Zo jammer dat sommige mensen de boel maar blijven omdraaien. 8)7

GreenRider

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-10 00:19

Jezus... echt... serieus ik zit hier met me mond open die berichten te lezen :oo
menen jullie dit serieus? Ik neem aan dat vele van jullie hier geen paarden hebben?

Ooit afgevraagt waarom het paard steigerd? Of word het gelijk afgestraft omdat wij het eng vinden.
Tja wij willen met de paarden omgaan dus moeten wij wel een beetje opletten wat de paarden nodig hebben en willen.

Als dat beest vol zit met energie omdat hij eigenlijk altijd op stal staat is dat toch niet raar? Dat hij dan afentoe steigerd.
Denk je dat al die energie weg gaat door een harde mep op z'n hoofd/kont?
Nee! Hij wordt bang/boos/depressief en raakt z'n trots kwijt. Een paard moet kunnen bewegen. Als dat niet kan dan
barst hij los, ook al vind hij je hartstikke leuk en lief. Hij moet zijn beweging kwijt.

Ik heb niet het hele topic door gelezen, maar wat is nou de echte reden van het steigeren? Weet je dat al?
Als hij je alleen maar uitprobeert zou ik al never nooit geweld gebruiken. Dat is wattie wil. Kijken of jij
de uitdaging accepteerd, of jij zwakker bent door meer geweld te gebruiken. Ooit gezien hoe een leider in een
kudde zich gedraagt? Die is hartstikke trots, hoeft maar kleine signalen te geven en de paarden luisteren.
Hij is kalm en super zelfverzekerd. Gebruikt hij vaak geweld of veel? Nee! Hij heeft het niet nodig. Als een paard
door hem geraakt word door een trap is dat vaak niet eens als raak bedoelt.

Zorg gewoon dat jij je persoonlijke ruimte met je paardje goed zichtbaar maakt voor hem. Gedraag je trots
en zelfverzekerd. :j

Ik heb net als iemand die ik hier tegenkwam in het topic ook het boek van Klaus Hempfling en het helpt echt
enorm ;)

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-10 00:36

GreenRider, amen!!!! +:)+

Helaas ziet het gros van de zogenaamde paardenliefhebbers dit nog steeds niet in..... ;(

Rapperijder

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-10 10:36

1133 schreef:
en hoe vaak ik het ook moet zeggen ,

ik heb geen binnenbak of longeerbak tot mijn beschikking , de bak is écht te glad om haar los te laten . ik kan er echt niet meer aan doen dat ik al doe ( dmv liksteen voor verveling , en af en toe als de staleigenaar weg is der even los laten in weiland ) het is idd mijn paard enik zou in principe pepalen of ze het land in gaat of niet . maar het het hún land niet het mijne .
en er is geen ( maar dan ook geen !) wat voor exuus dan ook om maar te gaan steigeren . hoe dan ook!

Als ik dit zo lees begrijp ik echt wel waarom jouw paard steigert. Iedere 4-jarige die de hele dag op stal staat en die blijkbaar GEEN ENKELE vorm van lichaamsbeweging krijgt, zou zich zo gaan gedragen. Een liksteen is echt geen vervanging! Verwacht je echt dat je dat beest een hele dag tussen 4 muren kan zetten en hem er dan uithalen voor een rustig eindje kuieren?!

Zoals ik hierboven gezegd heb mag een paard niet steigeren, en moet hij gestraft worden als hij het wel doet. Maar jij lokt dat wangedrag gewoon zelf uit.
Haal hem weg op die stal, en zet hem ergens neer waar hij dagelijks buiten komt, liefst samen met andere paarden. En waar ze een binnenbak hebben zodat je elke dag minstens 3 kwartier met hem aan het werk kan. Dressuren, longeren, sprongetje,... Je zal eens zien hoe braaf hij wordt als je dat 2 weken gedaan hebt.
Steigeren mag niet, maar jij bepaalt de levensomstandigheden van je paard en jij dwingt hem tot dit soort malle fratsen door hem gewoon geen beweging te geven.

Leslie90

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-10 10:44

toot schreef:
ik denk dat je paardje de baas wilt zijn over je,
en als ze eenmaal de baas over je zijn is dat gevarlijk.

beter 1 harde klap die het paard niet snel vergeet,
dan dat jij een harde klap krijgt die jij niet meer zal kunnen herinneren

Hier ben ik het wel mee eens. Weet je hoe hard een klap van een paard aankomt? En weet je hoe hard jou klap aankomt? Niet hard, je paard zou alleen zich het apelazerus schrikken. Ik ben absoluut niet van het slaan, maar als een paard over mij de baas wilt zijn (en eventueel nog gericht trapt ook)... nou verberg je dan maar -:(-

MAAAR je paard slaan omdat het steigert of bokt of niet doet wat jij verwacht vind ik het echt de grootste onzin om je paard te slaan.
Je moet je paard niet een knal verkopen terwijl het je eigen schuld is ;)

Jazzebel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-10 11:01

Beste TS,

Naar ik begrijp heb je een 4 jarige draver. Mag ik vragen hoe lang je haar al hebt?
Ik heb altijd in de dravers gewerkt en als ik dit topic lees wordt ik een beetje verdrietig.
Dravers zijn hele gevoelige paarden en reageren vaak ook heel erg op de eigenaar.
Dit paard is waarschijnlijk al sinds dat ze 18 maanden is in handen, beleren, uitrijden etc etc.
Ze is waarschijnlijk een heel vast schema gewend (7 uur voeren, uitrijden, naar buiten, verzorgen, voeren etc)
Ze is dus waarschijnlijk alles wat ze kent kwijt en heeft geen vastigheid, iets wat jij haar nu ook niet biedt. Daarbij komt ook nog eens dat ze heel fit is en er geen mogelijkheden zijn om dat kwijt te raken. Heb je haar voer aangepast?
Misschien kun je komende tijd een vast schema aanleren waardoor ze meer zekerheid krijgt en je haar leuke/lieve aandacht geeft in plaats van negatieve. Dit kan al beginnen met 15 min poetsen en 20 min stappen aan de hand desnoods aan beide kanten een halstertouw en een tweede persoon die meeloopt. Zodra het beter weer wordt kan je dit uitbouwen met longeren en rijden.
Ik hoop dat je inziet dat schreeuwen en slaan niet de oplossing is! Mocht je het zlef niet kunnen oplossen zoek dan hulp met je paard!

daffie1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-10 13:20

zij schreef:
heb je vorige topic niet gelezen, maar k vind dat je een paard best een tik mag verkopen. alleen niet op het hoofd! waarom daar slaan? ik geef best af en toe een tik tegen de buik... je moest eens zien hoe paarden met elkaar omgaan in een kudde... alleen mag je het alleen doen als het terecht is en het niet een reactie is waar je zelf om vraagt... (onbewust)

Wie heeft het hier over een klap op het hoofd??? Heb je topic en profiel gelezen, maar als 13-jarige zal je niet veel indruk maken op dit paard als je niks onderneemt om haar te straffen voor haar stoute gedrag. Natuurlijk kun je er ook gaan denken om er op te gaan zitten, dit is misschien wel wat veiliger of doet ze het dan ook? Komt je paard verder buiten of niet? Zo niet dan zou ik op zoek gaan naar een stal waar ze ook in de winter buiten kan staan want dan heeft ze gewoon teveel energie. Zie in je profiel dat ook dat het om een draver gaat, dravers worden vaak alleen op de koers aan de hand gestapt en zijn dan wat heter als normaal. Maar ze moet wel leren dat jij de baas bent en niet zei

StefenYnia

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-10 14:57

Moet zeggen, heb dit topic met interesse (Lees als: Horror) gevolgd, maar me toch wat afzijdig gehouden van het commentaar... tot nu. Ik sluit me aan bij degene die toch wel een beetje geshockeerd zijn over het slaan. Natuurlijk dien je wel duidelijk te maken dat -jij- de baas bent, en daar moet je cordaat en resoluut in zijn. Maar tevens zijn er altijd redenen waarom dieren, niet alleen paarden, zich op een bepaalde manier gedragen en ik geloof sterk in het achterhalen daarvan om zo de beste oplossing te vinden.

Ik heb ooit op een manege gereden waar men toch op dezelfde manier als jouw staleigenaar korte metten met vervelend gedrag maakten, soms zelfs in de les, terwijl men op het paard zat. Gevolg? De meeste paarden deden het bij wijze van spreken in hun broek als die betreffende persoon naar ze toeliep. Niet echt bepaalt veilig in mijn optiek. Voor paard en ruiter.

Het klinkt inderdaad, naar wat ik begrijp, alsof je paard zich misschien verveeld met het feit dat er weinig faciliteiten zijn tijdens dit rotweer. (Waar natuurlijk bij komt dat over het algemeen met dit weer paarden al snel wat 'frisser' zijn - zie het ook met een koudbloedje als mijn Fjord.)

Ik sluit me daarom aan bij eerder gemaakte opmerkingen over het zoeken naar een andere stal waar er indoor faciliteiten zijn - of kijk eens naar de mogelijkheid om met anderen op stal, die dat probleem ook hebben, of je een paar keer per week (liefst elke dag, maar goed...) met een vrachtwagen naar een plaatselijke manege kan om de bak te gebruiken. Al ga je niet rijden, maar longeren. Dat is iets wat een collega van mij ook doet met haar paarden.

Het is vervelend, maar er zijn oplossingen te bedenken waardoor je dit gedrag kan voorkomen of oplossen, anders dan met geweld. Het is alleen een kwestie van moeite doen, en als je dat niet wil... Tja, sorry dat ik het zeg, maar dan denk ik dat het hele verhaal toch echt je eigen schuld is, en een paard straffen voor iets wat je als mens niet wil/kan inzien is gewoonweg fout. Maar ja, da's mijn mening gebaseerd puur en alleen op wat ik hier lees. (Ben geen helderziende!)

Succes ermee!

Dani_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-10 16:12

Ik herinner me nog goed dat de draver, die bij mijn paard in de kudde staat, vorige winter werd opgehokt wegens medische redenen. Nou, die wilde je echt niet effe uitlaten een touwtje, hoor :+ (hé, Twiggy? :') ).

ellennn_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-10 16:34

Mijn vorige paard (een fries), vond het nog al vaak leuk om eens lekker te gaan drammen en om haar eigen weg te gaan enzo.
Als ze te ver vooruit wou, gaf ik haar meestal een schop (niet een vette uithaal ofzo) tegen haar borst. En als ze opzij wou bij haar buik in de buurt. Kijk naar paarden in een kudde, die zetten elkaar ook zo op hun plaats.
Ik zou niet op het hoofd een tik geven, want daar kunnen ze erg angstig van worden en bij elke beweging die je maakt kunnen ze de indruk krijgen dat je dat nog een keer gaat doen en worden ze dus angstig. Een tik tegen buik of borst aan is dan nog het best, maar dan wel met je been (zou ik doen). Of je moet wat kracht in je armen/handen hebben. Maar bij mij doet mn hand dan meestal meer pijn dan dat het paard er van onder de indruk is. ;) :P
Ik vind dus dat een corrigerende tik mag, maar je moet het paard niet bang maken of pijn gaan doen.
Je moet ze duidelijk en consequent behandelen, maar wel rechtvaardig. Je moet ze niet gaan dwingen, want daar wordt het echt niet beter op.

Edit; je kan het ras niet de schuld geven, wij hebben ook een draver op stal. En die is 100x braver dan de KWPN'ers en Friezen bij elkaar. Dus dat zegt eigenlijk vrij weinig, het ligt er maar net aan hoe je opvoedt. :D

YelaBrenda11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-10 17:05

ik kan het niet vaak genoeg zeggen ,

ik kan er NIKS aan doen dat ze binnen staat . waar ze staat, is gewoon een hele eenvoudige boerderij . geen paddock,binnebak etc.
een oude bevroren bak en een bevroren stukje land .
zelf heb ik vrijwel nog nooit een van mijn paarden geslagen . en schrok er ook van toen de staleigenaar dit bij MIJN paard deed.
hij werkte al zijn hele leven met paarden . en ik raakte hiervan in de war . daarom ook deze vraag .
jullie kunnen wel boos op mij worden , maar het is helemaal niet zo'n rare vraag als je een man met 35 jaar ervaring dit ziet doen , en je altijd is aangeleerd dit nooit te mogen doen .

YelaBrenda11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-10 17:06

er is niets mis met vragen .. of heb ik dat mis?

YelaBrenda11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-10 17:10

ik vind deze stal ook niet bepaalt prettig.
stal niet en eigenaar ook niet , want kijk , hij doet dingen bij mijn paard zonder het met mij te overleggen .. ( ik bedoel toen hij haar sloeg) maar ik kan hier niet zomaar weg . ik ben 13 , en ik kan niet opeens van stal verplaatsen , dat willen mijn ouders gewoon niet .
als 13-jarige heb ik daar gewoon weinig over te beslissen .

Pretpet

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-10 17:15

nee toch..

Laten horen dat je er bent oke,
maar slaan gaat toch echt een beetje te ver vind je niet?

YelaBrenda11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-10 17:17

pretpet,

het staat hierboven ookal , maar voor de duidelijkheid;

ik heb mijn paard vrijwel nooit geslagen , en raakte ervanin de war toen staleigenaar(35jaar ervaring) dit wel deed. vandaar deze vraag ;)

Rapperijder

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-10 17:23

1133 schreef:
stal niet en eigenaar ook niet , want kijk , hij doet dingen bij mijn paard zonder het met mij te overleggen .. ( ik bedoel toen hij haar sloeg) maar ik kan hier niet zomaar weg . ik ben 13 , en ik kan niet opeens van stal verplaatsen , dat willen mijn ouders gewoon niet .

Dit is erg jammer, voor jou maar nog meer voor het paard. Kan je dit niet bespreken met je ouders? Weidegang is op weinig plaatsen beschikbaar bij sneeuw en vriesweer, maar verhuizen naar een stal met binnenbak zou je probleem grotendeels oplossen.
24/7 op stal zonder enige vorm van beweging is voor geen enkel paard een waardig bestaan, en zeker niet voor een 4-jarige. Het grenst aan mishandeling.
Laat je ouders anders dit topic lezen?

Dani_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-10 17:30

1133 schreef:

Print dit topic uit en laat het aan je ouders lezen?

Edit: rapperijder is mij voor :+.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-10 17:49

Dani62 schreef:
Ik herinner me nog goed dat de draver, die bij mijn paard in de kudde staat, vorige winter werd opgehokt wegens medische redenen. Nou, die wilde je echt niet effe uitlaten een touwtje, hoor :+ (hé, Twiggy? :') ).

Hihi.... :D
Nee, dat was inderdaad geen feestje. :+
Maar slaan en schoppen, nee, daar heb ik me niet toe verlaagd. Nergens voor nodig, beestje had gewoon de ruimte nodig, that was all. :)

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-10 17:54

1133 schreef:

Nou, als mijn staleigenaar zaken met mijn paard doet, laat staan mijn paard slaat, dan hebben ze een enorm probleem met mij, hoor. Maar goed, ik ben al heel lang geen 13 meer. :+
En bij ons komt niemand aan mijn paard zonder mijn uitdrukkelijke toestemming!!! Overigens vertrouw ik de meiden van de weidegenootjes van mijn paard volledig, maar er lopen bij ons genoeg mensen rond die bij wijze van spreken niet eens naar mijn paard mogen wijzen. ;)
(wat hard gezegd, maar ik meen het eigenlijk ook :+ )

Ik moet eerlijk zeggen dat ik me wel stoor aan sommige ouders met kinderen met paarden. Want wat jij beschrijft, dat pa en ma iets niet willen wat wel in het belang van het paard zou zijn, kom ik in het echte leven ook regelmatig tegen. Ik vind dat ouders zich ook eens wat meer moeten verdiepen in het wezen paard voor ze er eentje aanschaffen voor hun kroost. Paard is dus altijd de dupe in dit soort gevallen. ;(
Dat is toch eigenlijk schandalig? :(

Kimmie1974

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-10 18:07

Ik snap dat jij met je 13 jaar er weinig aan kunt veranderen als je ouders niet meewerken. Maar... zoals al eerder geschreven, een 4-jarige zo binnen laten staan is vragen om moeilijkheden en dat komt nu helaas dus ook uit.
Schreeuwen en slaan daar zakt mijn broek van af, dat is toch allemaal geen oplossing?
Jouw paard heeft NIET om deze situatie gevraagd. Het is heel simpel, als je een paard niet kunt geven wat hij nodig heeft, verkoop hem dan aan iemand die dit wel kan. Dat klinkt heel hard, maar ik vind dit echt niet kunnen :o Een 4-jarige zoveel opsluiten en dan roepen dat ie met dit weer zo fris en onhandelbaar is... |(
Wat denk je zelf, mijn 20-jarige draver die met pensioen is zou daar nog lastig van worden!
Het is niet bedoeld om je aan te vallen, maar ik vind dit een erg verdrietige en uitzichtloze situatie, voor zowel je paard als jou :(:)

YelaBrenda11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-10 19:55

vanmiddag waren de staleigenaren even weg .
ben de hele middag aan het scheppen geweest . alles sneeuw en ijs in het voorste stuk weggehaald .
en heb ze toen vanaf 12 uur tot kwart over 4 los gehad .
het was wel rot om dat te doen zonder toestemming . maar had er wel wat voor terug ..
om vier uur dacht ik dat ze wel even uitgeraasd was . even een kwartiertje in weiland gewandeld .. geen probleem .
ik ben natuurlijk hartstikke blij hiermee , maar het is niet de oplossing , want ik wil niet dit alle dagen stiekem doen !
maar nu ik 100% zeker de oorzaak weet , zijn we wel al een stukje verder.

femke

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-10 20:17

Nou, Femke, ben al een beetje blij dat je tot dit inzicht gekomen bent. :j
Het laat weer eens zien dat pensionstallingen die paarden te weinig buiten laten, gewoon niet goed bezig zijn. En helaas zijn er nog steeds veel te veel van dit soort stallingen. Ik snap dat jij als kind vrij weinig kunt doen, behalve dan je paard verkopen, maar goed, ik snap ook wel dat je dat niet zult doen.

Is er echt helemaal geen andere stalling in de buurt, waar de paarden meer vrijheden hebben en waar je in de toekomst heen zou kunnen verhuizen?

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-10 20:32

1133 schreef:
vanmiddag waren de staleigenaren even weg .
ben de hele middag aan het scheppen geweest . alles sneeuw en ijs in het voorste stuk weggehaald .
en heb ze toen vanaf 12 uur tot kwart over 4 los gehad .
het was wel rot om dat te doen zonder toestemming . maar had er wel wat voor terug ..
om vier uur dacht ik dat ze wel even uitgeraasd was . even een kwartiertje in weiland gewandeld .. geen probleem .
ik ben natuurlijk hartstikke blij hiermee , maar het is niet de oplossing , want ik wil niet dit alle dagen stiekem doen !
maar nu ik 100% zeker de oorzaak weet , zijn we wel al een stukje verder.

femke

Heb stilletjes meegelezen en kon weinig toevoegen aan mensen als twiggy.
Daarom wil ik even een complimentje geven dat je de moeite hebt genomen om het uit te proberen met het geven van beweging aan je paardje en te kijken of dat hielp.
Daarmee heb je inderdaad de oorzaak te pakken...

Dat je paard reageert op de schreeuw en klap van de staleigenaar heeft puur met intimidatie te maken. Op deze manier zijn er wel meer mensen die met paarden werken, maar van een band kan dan geen sprake zijn. Omdat zo iemand weinig begrip heeft voor de werkelijke behoefte van het jonge paard en afstraft voor iets waar het dier niet echt iets aan kan doen.
Op die manier breek je zo'n paardje wel. Je leert het om niet te protesteren als er iets is; de mond te houden.
En ja... het kan (voor een tijd) werken, maar dat wil niet zeggen dat het goed is.

Wat jij nu doet, de oorzaak opzoeken, is veel verstandiger dan wat die man met zijn 30 jaar ervaring doet.
Dat je nu in een moeilijk pakket zit, begrijp ik.
Ik weet niet waarom je ouders geen andere stal willen?
Kennen ze de stalhouder of heeft het een financiele reden?
Anders zou je zelf eens kunnen kijken of je een betaalbaar alternatief in de buurt kunt vinden (kijk vooral ook bij privéadressen/boeren) en leg het dan pas voor aan je ouders.
Succes.