paard bokt bij aanspringen in galop

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

cissy

Re: paard bokt bij aanspringen in galop

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-10 15:06

nu al een slotje.... en een oplossing?? ik wil ook wel graag weten hoe dit is opgelost. Wie weet kunnen we er nog heel veel van leren?

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-10 15:09

ik kan er in iedergeval heel veel van leren......... want dit zou dan de uitzondering zijn waar het geen ruiterfout, geen fysieke fout en geen harnachement fout is....... En ik ben echt, echt heel erg benieuwd naar hoe dit opgelost is, want in mijn bescheiden mening valt er buiten die drie dingen geen andere oorzaak te vinden, en dus geen andere oplossing ook.....

maar ik wacht geduldig af :)

happy27

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-10 15:32

Volgens ts kan je haar vanalles vragen, maar ze geeft er geen antwoord op! Denk ook niet dat het paard is nagekeken, maar dat ze een snelle oplossing wilt hebben voor het probleem, dus voor het gemak maar even roept dat alles is nagekeken.... Mensen geven je tips- waar je vervolgens een grote b*k tegen opzet...

jannie8

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-10 15:40

ieder paard zit weer anders in mekaar maar het volgende werkt bij mijn paard
als ik door ga zitten dan begint feest al dan begint hij te bokken
maar als ik bevoorbeeld ga staan in me zadel doet hij het niet met een buitenrit doet hij het ook niet
van stap naar galop ook niet en met de wissel ook niet alleen van draf naar galop bokt hij
op wedstrijden komt het vaak omdat hij zijn proef uit ze hoofd weet dan erg fris word dan wilt die graag bok geven :+

maar nu de oplossing
als ik nu aan spring in galop dan doet hij nu zonder te boken hij krijgt meer ruimte van vooren zo dat die goed naar vooren kan galoperen
daarna pak ik hem weer op in de zin van dat hij wat opgerichte gaat lopen

veel overgangen rijden zo dat ze achterhand er ook lekker onder komt .want het is egt kasteel die je wel bij me kaar moet rijden
en ik heb me sporen af gedaan voor even omdat hij daar ook wat geirriteerd op werd maar dat heeft die op elke spoortje gebruik me sporen ook alleen maar om me hulp te verfijnen het wil niet zegen dat hij nu niet meer probeert te bokken maar het gaat de goede kant op :D
ik rij kleine stukjes achter mekaar van draf naar galop dat gaat goed .de groote stukken komen van zelf wel

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-10 15:42

nah............. ruiterfout dus :) fijn dat het opgelost is ;)

frutsels

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-10 15:45

Inderdaad eerst medische klachten uitsluiten

frutsels

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-10 15:45

Oh sorry, eerst even alles lezen. Ik ben blij voor je dat het is opgelost.

ilse86

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-10 15:46

whahah kiwiko ;) fijn he, dat je tóch gelijk hebt ;)
idd wel handig dat het paard ook echt weg kán als ie die hulp ook krijgt :) Maar super dat het opgelost is, hoor! Succes samen!

jannie8

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-10 15:53

maar kiwiko heeft helemaal geen gelijk want wie er ook op zit hij doet het bij iedereen .bij de een nog erger als bij de ander
je kent het paard ook niet dus ik vind niet dat jij recht heb omdat te zegen ;)
maar is opgelost maar niet dankzij jou hulp

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-10 15:56

dus het lag niet aan jouw of iemand anders het rijden?

maar het is wel door anders rijden opgelost? maar het is geen ruiterfout?

ilse86

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-10 15:57

zeg toch ook niet dat het per definitie jouw fout is. als ie t bij de een erger doet dan bij de ander, zegt dat toch iets over een ruiterfout?
maar ruiterfout of niet, fijn dat het opgelost is.
ik probeer sympathiek te blijven hier. en niemand kent je paard hier, dus dan zou volgens jou toch niemand recht van spreken hebben hier?

jannie8

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-10 15:58

KiWiKo schreef:
dus het lag niet aan jouw of iemand anders het rijden?

maar het is wel door anders rijden opgelost? maar het is geen ruiterfout?

hij doet zelfde aan de longeerlijn dus dan is ruiterfout
erg knap als met longeren geen ruiter op zit dat die dan ook bokt

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-10 16:01

huh........ dus het is rijtechnisch opgelost, maar hij doet het ook aan de lijn......... en het is niet fysiek?

je maakt het wel steeds ingewikkelder :)

ilse86

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-10 16:03

zet je m bij met longeren?

jannie8

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-10 16:05

ilse86 schreef:

ja ik zet hem bij maar hij doet het ook zonder bijzet

Bloodymary

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-10 16:08

Beetje flauw wat sommigen hier doen. Het hoeft toch niet perse een ruiterfout of een fysieke fout te zijn, het kan toch best een mentale fout zijn van het paard, een gedragsfout? En blijkbaar gaat het al steeds beter.

jannie8

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-10 16:11

Bloodymary schreef:
Beetje flauw wat sommigen hier doen. Het hoeft toch niet perse een ruiterfout of een fysieke fout te zijn, het kan toch best een mentale fout zijn van het paard, een gedragsfout? En blijkbaar gaat het al steeds beter.

fijn dat ik hier niet de enige ben die dat denkt

ilse86

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-10 16:11

jannie8 schreef:
ilse86 schreef:

ja ik zet hem bij maar hij doet het ook zonder bijzet

hmm dat is dan idd vreemd. dan kan het idd een gedragsfout zijn. hoewel ik dat altijd een beetje vreemd vind. ben er zelf namelijk van overtuigd dat een paard niet zomaar 3 jaar lang bokt bij het aanspringen.
maar wel fijn dat het beter gaat. gaat het ook al beter aan de longe? al geprobeerd? en doet ie t erger met of zonder bijzet?

jannie8

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-10 16:15

hmm dat is dan idd vreemd. dan kan het idd een gedragsfout zijn. hoewel ik dat altijd een beetje vreemd vind. ben er zelf namelijk van overtuigd dat een paard niet zomaar 3 jaar lang bokt bij het aanspringen.
maar wel fijn dat het beter gaat. gaat het ook al beter aan de longe? al geprobeerd? en doet ie t erger met of zonder bijzet?[/quote]

ik hem 3 jaar dat die dat doet weet niet als hij dat vroeger ook al deet maar ik weet wel toen ik hem kocht. deet hij het ook
hij doet alle bij even erg zonder of met bijzet bij het longeren. maar in de stal is hij egt kwal van bijten en zo slaan hij houd niet van poesten of als je aan hem zit dan is die egt van slag dan bijt die naar alles omzig heen dus met massage maak je hem ook niet blij

het is gewoon apart paad ga niet zegen van paard is niet goed opgevoed want hij doet het ze heele leven al
Laatst bijgewerkt door jannie8 op 04-02-10 16:19, in het totaal 1 keer bewerkt

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-10 16:16

zowizo is alles ruiterfout....... of het paard nou fysiek of mentaal niet goed in elkaar zit :) het is de ruiter die daar naar moet handelen.

maargoed in dit bijzondere geval is er anders gaan rijden en is het probleem opgelost, maar het was geen ruiterfout :)

pasdedeux

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-10 16:18

Bloodymary schreef:

Een gedragsfout???? bokken bij het aanspringen...nee geloof me dat is echt iets fysieks. Een paard denkt niet ik moet altijd bokken bij het aanspringen. :n
Als het alleen rijtechnisch was deed hij het niet aan de lijn ook.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-10 16:20

maar dat kan niet pasdedeux, want het paard is helemaal binnenstebuiten gekeerd :)

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-10 16:21

fout[
Laatst bijgewerkt door KiWiKo op 04-02-10 16:21, in het totaal 1 keer bewerkt

Equidea

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-10 16:21

Is het paard wel bespierd genoeg om zijn enorme lichaam evenwichtig te laten galoperen?
Mijn pony bokt aan de longe ook bij het aangaloperen, maar dat komt omdat ze liever lui is dan moe, en op haar 20 jarige leeftijd niet al te rijk meer is aan bespiering. (ohz bokt ze overigens niet bij het aangaloperen).

En bokken tijdens doorzitten, doet je paard dat ook zonder aan te galoperen?
Laatst bijgewerkt door Equidea op 04-02-10 16:22, in het totaal 1 keer bewerkt

jannie8

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-10 16:22

Is het paard wel bespierd genoeg om zijn enorme lichaam evenwichtig te laten galoperen?
Mijn pony bokt aan de longe ook bij het aangaloperen, maar dat komt omdat ze liever lui is dan moe, en op haar 20 jarige leeftijd niet al te rijk meer is aan bespiering. (ohz bokt ze overigens niet bij het aangaloperen).

En bokken tijdens doorzitten, doet je paard dat ook zonder aan te galoperen?

hij is bespierd genoeg kan altijd beter maar dat is met elk paard zo
met gewoon door zitten bokt hij niet alleen als ik ga doorzitten en dan ga galoperen
hij kan ze lichaam goed dragen heeft daar geen moeite mee
Laatst bijgewerkt door jannie8 op 04-02-10 16:25, in het totaal 1 keer bewerkt